Wat voor speelgoed krijgen onze kinderen? neberg zelf. Na eenige jaren begon men met het maken van figuren, welke geheel uit deeg werden vervaardigd. Het deeg werd eenvoudig om een ijzeren geraamte gevormd. jongens zouden vermaken, voorafging. Een oud-Noorscho sage bewijst, dat er gebruik waren. In het beroemde boek zelfs uit messing vervaardigde paardjes in „Hortis Deliciarum" van den abdis Herrad von Landsberg, die in de 12e eeuw leefde, komt een miniatuur voor, waarop twee kin deren stonden afgebeeld met ridderfigu ren, welke door touwtjes beweegbaar wa ren. Jammer is het, dat de poppen der Mid- deleeuwsche meisjes de eeuwen niet heb ben kunnen overleven. Toen de naaimachine haar intrede deed. In het begin der 16e eeuw begon men wat meer zorg te besteden aan het speel goed. Rijk uitgedoschte poppen, dieren en andere voorwerpen waren zeer in trek. Poppen uit hout met stof zijn voor de meisjes altijd een geliefd speelgoed ge weest en vooral, toen de naaimachine haar intrede ging doen. Eerst veel later kwamen de poppen met steenen koppen en de poppen met hun fij ne, porceleinen kopjes, die feitelijk meer „te pronk" werden gezet, dan dat het kind er mee mocht spelen. Speeltuig van ijzer, rubber en en celluloid. -"^T Eerst op het einde der 19e eeuw begon men met het vervaardigen van ijzeren speelgoed, welk materiaal later werd ver drongen door rubber, celluloid, enz. En wie thans het speelgoed van onze grootouders naast dat onzer kinderen zou zien, die kan de ommekeer bemerken, het welk het speeltuig in de laatste eeuw heeft ondergaan. Het kind stelt zich niet meer tevreden met het houten paard op wie len, met den hoepel en den priktol. De jeugd is verwend doogr .het beweegbaar en machanisme. - Alles mechanisch. Was het mechanisch speelgoed aanvan kelijk alleen nog voor de kinderen der ge goede burgers, thans, nu de geheele in dustrie wordt gedrukt door de heerschende malaise, is bijna ieder stuk speelgoed on der het bereik der kinderen. Electrische treinen, loopend op uitschuifbare rails, electrische fornuisjes voor de meisjes, me chanische auto'tjes, vliegtuigen, fietsjes, autopeds, poppenwagens van echt leder en rijdend op gummi-bandjes, dat alles staat voor de moderne jeugd in zijn spel ten dienste. Maar of de kinderen van heden zich kostelijker zullen amuseeren met al dat moderne speelgoed, dan de meisjes, die zich in vroeger eeuwen slechts tevreden moesten stellen met een leemen pop en een stoof als wieg en de jongens, die van een stoel een trein wisten te maken, staat nog te bedenken. Het centrum der speelgoed industrie. Het centrum der speelgoed-industrie is reeds door vele eeuwen heen de Duitsche provincie Thüringen geweest. Vooral het stadje Sonneberg bezit in dit opzicht een wereldvermaardheid. Om de herinneringen aan de speelgoed industrie in vroeger jaren levendig te hou den, heeft men te Sonneberg een speelgoed museum opgericht, waarin verschillende op cultureel gebied zeer waardevolle stuk ken zijn ondergebracht. Zoo vindt men hier oud houten speelgoed, dat dateert uit het jaar 1735. Thiiringer kermis. Het zijn evenwel niet zoozeer deze stuk ken welke de algemeene aandacht trek ken, als wel de groote groepen, zooals de „Thüringer Kermis", welke in 1918 op de Een merkwaardige ontwikke lingsgang, waarbij hout, leem, glas, brooddeeg, ijzer, rub ber en cellulooid afwis selend als het beste materiaal werd beschouwd. leven sinds lange jaren, van vader op zoon, van de speelgoed-industrie. Hout was het eerste materiaal, waarmee men in Thürin gen speelgoed vervaardigde en ook thans nog is het houten speelgoed dezer streek zeer bekend. Spoedig echter zocht men een andere stof, waarmee betere effecten kon den worden bereikt. Deze stof noemde men „brooddeeg". Het was een mengsel van leemwater en meel. Met deze massa werden eerst houten figuren beplakt, aldus kon men de gewenschte bijzonderheden modelleeren. Houten poppen kregen b.v gezichten of ook gansche hoofden uit brooddeeg. Voor de houten rompen der poppen werd door de draaiers, die op het platteland woonden, gezorgd. Het bewer ken met brooddeeg en het beschilderen der poppen geschiedde echter in de stad Son- rijkste van Europa mag worden genoemd. Vóór den oorlog was het Sonneberger gebied met meer dan één derde geïnte resseerd in de geheele Duitsche speelgoed- industrie. Dit procent is sindsdien slechts weinig gedaald. De gansche Duitsche uitvoer aan speel goed en kerstversieringen bedroeg in 1929 ongeveer 463.000 dubbele centenaar met een waarde van 121 millioen Mark. In het binnenland worden bovendien nog 154.000 dubbele centenaar met een waarde van on geveer 40 millioen Mark afgezet. Deze cy- fers klinken misschien dor, doch deze ge tallen vertegenwoordigen ongetwijfeld een overweldigende hoeveelheid kinder vreugde. H. P. B. MECHANISME SPANT DE KROON! Archeologische ontdekkingen. Wat echter wel zeer opvallend is, is het feyt, dat de kinderen der oudheid van ge slacht op geslacht met het zelfde soort' van speelgoed moeten hebben gespeeld, want het speeltuig bleef vrijwel onveranderd, hetgeen men ook weer uit archeologische ontdekkingen heeft kunnen vaststellen. Ook heeft men kunnen nagaan, dat het speel goed in vroeger tijd reeds door bekwame handwerkslieden inoet zijn vervaardigd. De kinderen der Grieken en Romeinen speelden reeds met imitaties van dieren, gesneden van hout of gebakken van aar de, welke tevens gekleurd waren. Ook de hoepels, ratels, knikkers, karren, paarden en schepen waren reeds vroeg bekend. In die tijden beschouwde mep het speelgoed van het kind als iets heiligs en wanneer het kind zou komen te sterven, dan werd het'speeltuig in een mand naast het grafje geplaatst. Het eerste beweegbare speel- tuig. Hoe vaardig de Romeinen en de Grie ken ook waren in het vervaardigen van speelgoed, tóch konden zij niet tegen de Egyptenaren op. die het eerst het beweeg bare speeltuig hebben ingevoerd. De Egyp tenaren kenden reeds 1500 jaar vóór Chr. de beweegbare houten poppetjes, die hun armen en boenen korden d'">a:en door mid Van het houten speelgoed der Middel- eeuwsche kinderen is dan ook niets over gebleven. Peppen uit leem vervaardigd. Uit oorkonden weten wij, dat in de 15e eeuw in Nürnberg leemen poppen werden gemaakt, met op de borst meestal een cir kelvormige holte. Vermoedelijk was zulk eén pop het eerste geschenk, waarmee pe ter en meter een doopeling vereerden, in welke holte dan vermoedelijk de dooppen- ning werd gelegd. Leem was het materiaal, dat zich beter tot op heden kon handhaven. Zielige res ten van poppen, eens de trots van Middel- eeuwsche kloosters, wer den den vaak bij opgravin gen in Duitsche en Frari- sche steden aan het licht gebracht. Glazen speelgoed-artikelen. del van touwtjes, waaraan men moest trek ken. Of dergelijke voorwerpen altijd tot het kinder-speelgoed hebben behoord, valt niet met zekerheid te zeggen. Het is zelfs goed mogelijk, dat sommige voorwerpen, welke voor speelgoed doorgingen, als af godsbeeldjes hebben gediend. Bekend is immers hef feit, dat de Egyptenaren in hun huis altijd één of meer poppetjes had den, die door de huisgenooten werden ver eerd en bewierookt. Uit het verhaal van de H. Elisabeth, die op haar ros naar Eisenach reed om speelgoed voor haar kin deren te koopen, weet men dat men toen ook speel goed van glas vervaardig de. Van dit materiaal werd later druk gebruik ge maakt. Het had dan ook het voordeel, dat het een einde maakte aan de kin derlijke neiging om te we ten „wat er in zit". Het is bijna steeds door een toeval, wanneer resten van Middeleeywsch speelgoed bewaard zijn gebleven. Zoo is het sinds on heugelijke tijden gebruik, dat te Parijs op de Seinbruggen kraampjes en winkel tjes worden gebouwd. Van deze krampjes nu moet nog al eens speelgoed in de vier zijn gevallen; bij het baggeren vond men eenige jaren geleden tenminste een hoop kinder-speelgoed, waaronder een ge- wapenden tinnen ridder, die misschien het leger tinnen soldaatjes, welke later onze Kleine plastische meesterwerken. Dergelijke figuurtjes, welke natuurlijk geheel met de hand werden gekneed, wa ren vaak zoo smaakvol en sierlijk, dat men ze als kleine plastische meesterwerken kon beschouwen. Maar het brooddeeg was een verraderlijke stof. Wanneer het te snel droogde, vertoonde het scheuren. Droogde het langzaam, dan begon het vaak te be schimmelen. Bovendien was het brooddeeg een lekkernij voor de in de speelgoed-ma gazijnen huizende muizen. De schade, wel ke de speelgoedfabrikanten te Sonneberg door de muizen hebben geleden, is aanzien lijk. Vaak gebeurde het, dat een zending speelgoed werd geweigerd, omdat de mui zen het hoofd en de beenen van den rui ter en de pooten van het paard hadden af geknabbeld. Papier-maché in toepassing gebracht. Het papier-maché, dat in Frankrijk reeds sinds lang werd gebruikt, deed in Duitsch- land aan het begin der 19e eeuw zijn in trede. De minerale stoffen, welke dit ma teriaal bevat, staan de muizen niet aan en men had niet langer meer last van deze dieren. Aanvankelijk werd papier-maché met de hand bewerkt, maar later gebruik te men den persvorm uit zwavel, waardoor het mogelijk werd in korten tijd van een bepaald monster duizenden exemplaren te vervaardigen. Speelgoed in cijfers. Als men weet, dat meer dan de helft van het inwonersaantal van het gebied van Sonneberg rechtstreeks of indirect in dienst staat van de speelgoedindustrie of van de bedrijven, welke van haar afhan gen, dan zal men begrijpen, dat de Sonne- berger speelgoed-industrie een der belang voor een gropt deei 'iZ het kinderspeel goed in den loop der eeuwen onveranderd gebleven. De kinderen speelden in de oud heid even goed als onze jeugd met tol len, springtouwen, ballen en poppen. In Egyptische graven heeft men kindermum mies gevonden met een pop in den arm en op de antieke vazen, afkomstig uit het oude Egypte, treft men zelfs yo-yo's aan, een bewijs, 'dat onze, thans al weer uit de „mode" geraakte yo-yo lang niet nieuw was. De verandering van het speeltuig der kinderen schrijft men vaak toe aan de om wenteling welke de wereldgeschiedenis kent, hetgeen evenwel valt te betwijfelen. Elk tijdperk immers brengt andere en nieuwe ideeën met zich en een kind past zich vanzelfsprekend aan bij de heerschen de denkbeelden. Maar ook de kinderen wil len verandering in hun vermaak; kindsven zijn wispelturig in het spel; zij zullen lie ver iets „anders" willen, dan iets mooiers. Het feit, dat een kind altijd er op uit is verandering in het spel te brengen, moet Plato reeds hebben ingezien, toen hij de jeugd de voorloopers van een nieuwe ideo logie noemde. Het speelgoed in de middel eeuwen. Weinig speelgoed, waarmee het Middc1- eeuwsch kind zich vermaakte, is bestand gebleken tegen den tand des tijds. Het speelgoed in die eeuwen stond op niet zoo hoogen trap als in de klassieke oudheid. Het huiselijk leven in die dagen was vrij primitief; comfort ontbrak bijna ge heel, zoodat het geen wonder is, dat de Middeleeuwen geen producten van hooge kunstwaarde op dit gebied wisten voort te brengen. Van hout en brooddeeg. Reeds vóór den 30-jarigen oorlog dreef de bevolking van deze streek reeds han del in houten speelgoed. Talrijke gezinnen Geen wonder dan ook, dat deze uiterst natuurlijke groep te Brussel met den Grand Prix werd bekroond. Dergelijke groepen zijn sinds tientallen jaren een spe cialiteit van de Sonnebergsche speelgoed industrie geweest. Wereldtentoonstelling te Brussel werd ver toond. Deze groep, welke zeer kunstig uit hout is gesneden, heeft een afmeting van 12 x 17 meter en stelt het Marktplein van het kleine stadje voor, waarop zich het drukke jaarmarktleven afspeelt. Niets, maar dan ook geen enkele bijzonderheid, hebben de kunstenaars, die aan deze groep hebben gewerkt, vergeten. Op het plein ziet men de Kermisreizigers met clowns, berentemmer, kunstrijdsteer en straatmuzikant in bonte mengeling bij een. Zelfs de bekende Thüringer mantel, waarin een vrouw haar zuigeling draagt, is hier in miniatuur aanwezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 17