X IVOROL ZATERDAG IJ SEPTEMBER 1934 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD. PAO. IMTERPAROCHIEELE WAT EEN GEZEL TOCII WETEN MOET. (60). Moeien we nu by het bepalen van onze artie voor muutschsppyvcrbctcring alleen rekening houden met veranderingen in het economlach leven?. Ia er in de wereld nog niet veel meer veranderd? Hierop geeft de Paus zelf een afdoend entwoord. Want ook in de politiek la ver andering gekomen en met name vooral in het eocialieme. Leo XIII voerde daartegen een felle atryd, omdat toen (omstreeks 1890) het eocloliame overal wortel achoot en welig tierde. Geheel andere la het in den loop van veertig Jaren geworden en we tyn getuigen van twee groote en meerde re kleine marxlatlache groepen, die zich een plaata hebben veroverd. Daar la op de eerste plaats wat de Paus noemt het extreme socialisme of communisme. Deze heeft de volledige ge volgen ven den leer van Marx op zUn pro gram staan en metterdaad aanvaard. Twee punten vooral verdienen onze eendacht n I. de felste klassenstrijd en de totale af schaffing van particulier bezit Getutgen r« eda deze punten van onchrlatelyke ideeën totaal satanisch la echter de manier waar op men zulks wil doorvoeren. I'ius XI, een der beate kenners van Russische toestan den. schrijft er van: „Heeft men eenmaal de macht In handen, dan gaat het zóó wreed, zóó onmenschriyk te werk, dat het ongelooflijk is, «-n grenst nan hot monster achtige. Dat getuigen de schrikbarende slachtingen en verwoestingen, die het in de uitgestrekte gewesten van Oost-Europa en Azië heeft aungerlcht. En hoezeer het gekant is tegen de H. Kerk en zelfs tegen God, hoezeer het beider verklaarde vyand is. dat hebben de feiten maar af te duide lijk bewezen en dat is masr al te goed be kend." Met de feltne voor oogen getuigt de Va- dor der christenheld over het droeve schouwspel, hetwelk zich onder de sovjet- vlsg afspeelt. Dit bedroevende drama van een duizendjarige achteruitgang naar het bruutste heldendom voltrekt zich het scherpst in Rusland. De noodtoestand van mllllocnen Rpssen is de noodkreet, de al armkreet en de roep om redding. De noodkreet allereerst, want het Rus sische volk ïydt ontzettend. De berichten, die af en toe tot ons komen zijn misschien wel eens overdreven, doch nis msar één tiende er van waar is, dan la nog een dra ma al wat daar gebeurt. Ia de afbraak van kerken geen roofmoord geiyk? Vervolgcna is het de alarmkreet, die de were 1.1 waarschuwt. Want mat moord en ge we 1-1 dreigt het communisme alles te vernietigen. Is het dan een waarschuwing voor alle menachen, nog zwaarder ls dit al arm voor hon, nnn wier laksheid het te •wyten ls als noodtoestanden niet verbeterd worden. De verbittering van het volk Jangt de massa naar het communisme; ook als alleen de beun zich opent en het hart i Maar ook komt tot ons van de kant der Russen de roep tot redding. Och, we hou den wol protest-vergaderingen en zenden brieven weg met verontwaardiging, mnnr.. wat geeft dat alles? Den God vnn de lan den moeten wy bkkien om verlossing en vryheid voor de zielen. Hy weet wat go<s| La. Nu hooren we ook wel eens de bemer king: „Dat God toch niet ingrypt." Maar *Un we vergeten, dnt God de steden der zondrri sparen wilde, zoo er nog één recht vaardige was? Rusland telt gewis nog dui zenden. die gelooven en bidden. Dat men thans te Genève aan de com munisten een zetel ln den Volkenbond biedt toont weer eens te meer, dat ze daar zelfs nog moeten leeren. dat de redding der wereld niet ligt in hamer en sikkel, doch uitsluitend in kruis en evangelie. IC DIE INZET WAS GOED. De maandvergadering der Gezellen van J1 Dinsdag had een zeer groote be lang- Celling. Rector v. d. Ver hield een pit tige causerie over het werk der retraite in hst kader van katholieks actie. Enthou siast applaus getuigde van aller waardee ring. Zoo Ingezet wordt de komende winter act le succesvol, met een volle retraite in Noord wy kor hout. DISTRICTSDAG ZONDAG 30 SEPT. We gaan naarLisse! En we gaan met houderden Gezellen. 2 uur I*»f; 2 43 optocht; 3 30 meeting; 4 00 voet bal wedstrijd; 5.30 vlaggchulde en défilé. Kosten per deelnemer slechts 20 cent Er wordt gerekend op honderden. Lisse I ls reeds in actie; alle andere ver een: gingen doen mee! Kolping trouw! Haagsche Hopjes xn. Zouden er nog veel R -K. kerken -we zen zooals „De Papegaal" in de Kal ver straat te Amsterdam, die achter de huizen verborgen staan en slechts door een gang te bereiken zijn. Ik denk vsn niet. De levenskracht van het Katholicisme heeft, waar r.oodig, de achuilkerken al lang door bedehuizen aan den openbaren weg vervangen. De nog reeteerende kerken, waarvan men aan de straatzyds het beataan niet zou ver moeden, zullen wel meest *yn genoot schappen. die indertyd mét ons het var bod deelden, dat het Godshuis voor het oog van lederen voorbyganger op 't eerste gezicht kenbaar was. Deze openlykc bouw- wlj/e was voorbehouden san de Neder- Duttsch Hervormde gemeenten; ook Doops gezinden. Jansenisten en wat dies meer zy moesten zich met een verborgen plek ver genoegen. Te Lelden getuigt hierven nog steeds de Doopsgezinde kerk noby het Gerecht, ter wijl daar pas enkele jaren geloden de ver borgen kerk der oud-Katholieken werd vervangen door een nieuwe nabij den Zoe- terworidsche Singel. Het altaar, de commu niebank en enkele andere merkwaardig- h'-l'-n - - «--fi p-i.ir h«-.» hil<l.«leuren o.a. uK de voormalige Jansenistische kerk werden by die gelegenheid aange kocht voor de Lakenhal, waar ze nu te bezichtigen zUn, doelmatig opgesteld. Den Haag bezit nog zyn Jansenistische schuilkerk en wel achter de hulzen in de Juffr. Maatraat, waar de ingang wordt aangeduid door een gesneden relief-afbecl- dlng van den H. Augustlnus, boven de deur. In de aangrenzende Oude Molstraat, mede dus ln 't hart der stad, bevond zich ruim een halve eeuw geleden ook een Ka tholieke schuilkerk, nog wel die van den Deken der stad. Ik haast me hieraan toe te voegen, dat ZynHoogEerw. tevens de beschikking had over de thans verdwe nen „kapel van Maria ten Hove" op 't Binnenhof. Deze was grooter dan de kerk ln de Oude Molatrent, welke laatste dan ook te weinig ruimte bood voor de Zon- dagsche Hoogmis, die daarom ten B Innen- hovs werd gehouden. Het gebouw op het Binnenhof gesticht door de Graven van Holland, later bestemd voor den dienst der Protestanten sla Hofkerk van Stadhou ders en Staten, weer inter, in den Fran- schen tyd, aan de Katholieken teruggege ven waa tevens garnizoenskerk. Ik her inner my nog wel de „kerkparade". zynde dat het in militair verband ter Hoogmis komen der Katholieke soldaten, wat echter ai lang ls afgeschaft. Beide kerken, die in de Oude Molstraat en op 't Blnnehof, werden ruim 50 Jaar geleden vervangen door do St. Jacobua- kerk ln de Parkstraat, welke toen tevens garnizoenskerk werd. Nog alty«l zyn er banken voor officieren, onderofficieren en militairen beschikbaar, maar ook dit laat ste overbiyfael der kerkparade zal wel wegkwynen nu het garnizoen de parochie gaat verlaten. Reeds zyn de Grenadiers en Jagers, wier kazerne cttelyke Jaren gele den afbrandde, thans gohulvcst op de Waaladorpache vlakte, sinds den brand ln barakken. Deze worden nu vervangen door definitieve kazernes, waarvan de bouw ls aangevangen. Zyn deze gereed, dan gaan ook de huzaren en „de Veld" er heen. Het excercltle-terrcln van het „paar denvolk" is bestemd voor den bouw van het nieuwe stadhuis, de verouderde ka zernes voor afbraak. Het stadsbeeld zal daar ter plaatse een wel zeer groote ver andering ondergaan, terwyd het garnizoen op de Waaladorpache vlakte een onderko men naar de eischen «U-s tljds zal vinden. H«-t Tehuis VOOE R.-K. Militairen, voor heen op korten afstand van de Jacobuakerk gevestigd, is daarheen al lang overge bracht. Nu 't gety dreigt te verloopen, heeft mm terecht niet getalmd met dat hoogst nuttige baken te verzetten. De ruimte der kerk in de Oude Mol straat, wier inrichting veel overeenkomst vertoonde met de LekLsche Lodewykskerk, werd benut by den uitbouw van het St. Willlbrorduagesticht (meiajcecholen. be diend door de daar wonende Liefdezus ters). In de kspel van dit gesticht placht dr. Schacpman de H. Mia te lezen, toen hy nog op kamers in de Papestraat woonde tydens de zittingen van otui Lagerhuis. De weet dit zoo precies, omdat ik er meerdere malen den doctor tot misdienaar heb mo gen zyn. In de buurt wonende. Heten de Zusters my msnr roepen sla ze op andere, dan de gewone tyden een misdienaar noo- dig hadden. Mgr Schacpman is later ver huisd nssr de Nieuwe Schoolstraat, waar een behoorlyke woning te zyner beschik king was gesteld, hoewel zyn cigenlyke woonplaats altyd het Seminarie RU zen burg bleef. De „Hofkerk" op het Binnenhof kwam ter beschikking vsn het Ryk. dat haar af brak en herschiep in regeerlngsgebouwen. (Departement vnn Waterstaat). In dë kel ders werden doodkisten aangetroffen, wel ker inhoud met piëteit ter relf de plaatse werd begraven. In vxerband hierme de vermeldt een gedenksteen in den nieu wen gevel het volgende: „De voormalige Hofkerk, ln 1879 ver bouwd. In de kcldera der kapel zyn de grafsteden van Graven en Gravinnen vaen Holland en werd het lyk van Johan van OMcnbarnevcld den léden Mei 1619 byge- zet." De aloude kerk op t Binnenhof zou niet ten ondergaan zorxier nog op H eind de al- gemeene aandacht te trekken. De laatste plechtigheid vond er plaats op 22 Juli 1877. Onder het zingen van het Tc Deum werd de klok geluid en dit luiden op een onge woon uur was aanleiding, dat een volks oploop ontstond en de mare verspreid werd. dat er brand was ln de Hofkerk. Het volksverhaal gaat, dat de Jongens van het Ivorol-tanden gezond en parelblank i Begin nog neden mei Qu Nederlandsche Tandpasta Doos 20,Tube 40en 60cl. NWAT MUNHARQT MAAKT IS GOED" Protestantsche Weeshuis en de Grenadiers met hun spuit uitgetrokken zyn om dat gevaarlijke vuur to gaan bluaschen. Dit was nog in den tyd der vrywillige brandweer, toen een premie te verdienen viel voor wie het eerst water gaf. Nadien hebben we natuuriyk sinds lang een be roepsbrandweer gekregen, die feiteiyk als zelfstandig corps weer verdwenen is ook, want reeds eenlge Jaren zyn politie en brandweer samengesmolten. Dit ia niet al leen voordeeliger, maar voor de perao- nec la-formatie ook doelmatiger, terwijl een by komend fortuintje nog dit is: by eventueel# brandstichting is de politie er al spuitende uit de eerste hand bij, om het misdrijf te bespeuren en na te sporen. In de practyk achynt het systeem poll- tie-brand weer zóó goed te bevallen, dat men in andere steden ernstig over navol ging denkt, waarby natuuriyk de bezuini ging een hartig woordje meespreekt.. Hoezeer de noodzakelykhevd der bezui niging zich steeds meer doet gevoelen, biykt niet alleen hieruit, dat het „Hotel des Galeries" te Scheveningen dat stijve pleister gebouw op hot fleurige Gevers Dty- nootplein heel den zomer met zyn 80 kamers heeft leeg gestaan, maar dat ook het „Hotel de Bellcvue" nsby het Staats-- spoorstation het niet langer vol kan hou den en met 1 October gesloten wordt. Een geluk by een ongeluk ls, dat het Ryk belde groote gebouwen kan gebrui ken sis kantoren voor de gestadig zich uit breidende crisisdiensten wat elgcnlyk toch ook maar een gelukje ls met een bit teren by smaak. AL de crisis eens ophoudt God geve, dat dit spoedig wezen moge zullen hier heel wat flinke panden leeg stroomen en d&n gereed zUn om de terug- keerende welvaart op te vangen. Cirkelgang. Woonhuizen staan hier by honderden te huur, in allerlei prUzen en straten. Toch heerscht in het bouwbedryf nog allerminst stilstand; er zUn aan den rand der stad zelfs weer heele straten in aanbouw. Eener- zijda is dit heel gelukkig, maar hoe denken de optimistische bouwondernemers of de zer geldschieters in afzien baron tyd aan hun renten te komen? Toch achynt men eenige jaren geleden nog grooter activiteit ln de stadsuitbrei ding verwacht te hebben, want halver wege KUkhuln staan al lang twee groote gomcentelyke scholen op een afgegraven duinterrein, waar van straataanleg nog niets te zien ls. De verlengde Laan van Meerdervoort, vooralsnog hulaloos, loopt er op cenigcn afstand langs, maar de woning bouw nadert slechts langzaam. Met dien schooibouw is wel in ruimen zin het „gouverner c'est prevolr, besturen is voor uitzien" toegepast. Enfin, dat kon de over heid doen, want deze behoeft geen bereid verklaringen van ouders over te leggen. By de huldigen crisia-omatandlgheden zou zij zich echter toch wel even bedenken, hoop Ik. AJO. INTEBPAROCHIEELE ST. JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREENTGINU. Rapenburg 53. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellcn-Versenlging te doen in- •chrijven R. K. Jongelingen vanaf 17 Jaar Iedere Illen Maandag van de maand 'a avonds om half 9, in do Presidentska mer. Heden Zaterdag ls de zaal gesloten. Zondag van 12.302 30 geen ontspanning Van 1 tot 2 uur zitting van de St. Jo seph's Spaarkas. De spaarkas wordt waar genomen door de heeren J. Vreeburg en P. van Bergen Henegouwen. Van 411 uur ls de gerestaureerde zaal voor Iedereen toegankelijk. Tevens is er aan verbonden een fancy fair. Maandag van 810 uur voortzetting de fancy fair. Dinsdag. Van 810 uur laatste avond fancy fair. Woensdag. Geen Liedertafel „Sebastian Schaeffer". Donderdag. BUeenkomst voor de leden van 8 uur tot 10.15 uur. Vrijdag. 8.15 uur Muziekgezelschap „Frans Schweitzer". 8 00 Biljartclub tot 10 uur. Zaterdag. BUeenkomst voor de leden van 8.00 tot 10.15 uur. 8.15 uur kcgclclub de Poedelaars. Iedere Zondag van 1 tot 2 uur en tedere Zaterdag van 8 tot 9 uur ls de Leesbiblio theek geopend, uitsluitend voor leden en donateurs der Vereeniging. Verdere mededrellnren: De eerstvolgende recollectie-oefening zal plaats hebben op Donderdag 27 September te 8.45 uur. Deze •vond vry houden. KRUISVAART „3T. TETRCS". Burcht Garenmarkt 36. Zondar ls de Burcht den geheelen dag gesloten. De J. W. die voor de loterU san- geweren zyn, zorgen op tyd aanwezig te zUn. Rapenburg 12. Dinsdag 8 00 uur Don Boaco. Woensdag 7.30 Miasleclub. 8.00 uur Sloyd. 8 00 uur Tarcisiusban. 8.30 Godfriedban. Dondrrda 6.30 Adspiranten. E 00 Franciscusban. 7.15 uur Lodcwykban. 8 20 uur Willibrordusban. Vrijdag 8 30 uur Aloysiusban. Zaterdag 5.30—6.30 uur J. Wachtclub. KALENDER DER WEEK DE QUATERTEMPERDAGEN. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone Prefatie. ZONDAG 16 Sept. Zeventiende Zondag na Pinksteren. Mis. Justus es. 2e gebed v. d. H. Cornelius en Cyprian us; Martelaren; 3e v. d. H. H. Euphemia, Lucia en Gemima- nus.Martelaren. Credo. Prefatie v. d. Al ler h. Drieëenheid. Kleur: Groen. Tweevoudig is de verplichting van ons christelijk leven. Onderhouden Gods H. Wet, welke zich laat samenvatten in de twee hoofdgeboden van de liefde tot God en de liefde tot den naaste (Epistel en Evangelie) en de zonde vermijden (Ge bed) en uitboeten. (Stilgebed). Dat vraagt offers van onze bedorven natuur. God echter zal ons ZUn hulp zenden, als wy offervaardig en vertrouwen vol tot Hem bidden (Alleluja-vers; Offertorium). Ver sterkt door Zyn hulp zullen wy in staat zyn Hem onze liefde te geven (Communio) en, hebben wU ons tijdens ons leven met Hem verbonden door de liefde, dan behoe ven wy Zyn rechtvaardige oordeelen niet te vreezen, want degenen, die den weg van Gods geboden bewandelen, zullen een maal den Heer als erfdeel bezitten. (In troïtus; Graduale). MAANDAG, 17 Sept Gedachtenis/eest van het indrukken der heilige wondeter- kenen des Heeren in het lichaam v. d. II. Franclacus van Asalslé. Mis: Mihl. Kleur: Wit. Op de berg Alverna ontving de van lief de voor Christus brandende Serafyn, de' H. Franclacus van AssLsië de heilige won- deteekenen. Na een verachynlng van een gekruiste Serafyn vertoonden zich in Franclacus' handen en voeten de teekenen der nagelen en in de zyde het teeken van de lanssteek. Uit de zyde-wonde vloeide by Franciscus meermalen bloed. DINSDAG 18 Sept. Mis v. d. H. Joseph van Cupretlno, Belijder: Dilectlo. Kleur: Wit. Zóó geheel en al leefde de H. Joseph van Cupertino volgens zyn kloosterregel, dat de H. Kerk hem de woorden in de mond legt: „Ik ben gestorven (voor de wereld) en myn leven la met Christus verborgen in God." WOENSDAG 19 Sept. Quatertemperdag. Geboden vasten en onthoudingsdag. Mis v. d. HH. Januarius en Gezellen, Martelaren: MM autrm. 2o gebed en laatste Evange lie v. d. puatertemperdag. (Zie in het Misboek achter de 17e Zondag na Pinkste ren). Kleur: Rood. Of de Mis v. d. quatertemperdag: Exaul- tate. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H. Janua rius en Gezellen. Kleur: Paan. By de vele martelingen, welke de Heili gen van deze dag hebben verduurd, ge beurden de heerlijkste wonderen. O.a. trad de H. Januarius geheel en al ongedeerd uK een gloeiende oven. De landvoogd van Campanië, Timotheus. die de heiligen mar telen liet, werd plotseling van het ge bruik zyner oogen beroofd, maar op het gebed v. d. H. Januarius kreeg h(J bet ge bruik zyner oogen weer terug, 't Gevolg was de bekeerir.g van bUna 5000 menachen, waarover de landvoogd in razemy ontstak. Het lichaam v. d. H. Januarius rust te Na pels, waar leder jaar het bekends bloed wonder plaats heeft. DONDERDAG. 20 Sept. Mlse v. d. H. Eustachlus en Gezellen, Martelaren: 5a- plentlam. 2e gebed v. d. Vigilie en laatste Evangelie v. d. H. Mattheus. Kleur: Rood. Of de Mis v. d. Vigilie: Ego au tem. Geen Glorie. 2e gebed v. d H. H. Eustachlus en Gezellen. Kleur: Paart. Eustachlus bekleedde een hooge rang in het leger van keizer Trajanus. Op jacht bekeerd tengevolge van het verachynen van een kruis tusschen het gewei van een door hem achtervolgde hert, liet hy zich en zUn twee kinderen doopen. Zy werden gedood, na een overwinning. Eustachlus weigerde aan de goden te offeren. VRIJDAG 21 Sept. Feestdag v. d. H. Mattheus, Apostel en Evangelist. Mis: Os Justie. 2e gebed v. d. quatertemperdag. (Zie in het misboek achter de 17e Zondag na Pinksteren). Credo. Prefatie v. d. Apos telen. Laatste Evangelie v. d. quatertem perdag. Kleur: Rood. De tollenaar Levi werd door Christus tot het Apostolaat geroepen en sindsdien Mat theus genoemd. Voor de christen gewor den Joden schreef hij zyn Evangelie in het Aramees, na de verryzenis van Christus. HIJ predikte het H. Evangelie ln Arabië en Ethiopië. ZATERDAG 22 Sept. Quatertemperdag. Geboden vasten en onthoudingsdag. Mis v. d. Thomas van Villanova, Bisschop en Be lijder: Statuit. 2e gebed en laatste Evan gelie v A. quatertemperdag; 3de gebed v. d. H EL Mauritius en Gezellen, Martela ren; 4e voor den Paus. Kleur: Wit. Of de Mis v. d. quatertemperzaterdagt Vonlte. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H. Thomas van Villanova; 3e v. d. H H. Mau ritius en Gezellen; 4e voor den Paus. Kleur: Pasrs. De H. Thomas, om zUn buitengewone edelmoedigheid Jegens de armen by ge naamd „de Aalmoezenier" werd geboren uit een Spaanse he familie, die wel voor naam was, maar op financieel gebied be tere dagen gekend had. Toch waren zUn ouders steeds milddadig naar vermo gen en geheel *Un leven, van zUn kinder jaren af, volgde Thomas het mooie voor band Btynar a idan. Op IT-irtgi leeftijd werd de H. Thomas Augustyn en verwierf naam als prediker. Later is de heilige bis schop geworden van Valencia. Ofschoon verheven bleef hy toch de eenvoudige Thomas van vroeger. BUna geheel zUn in komen besteedde hy aan werken van lief dadigheid, welke hy zelf met bijzondere zorg organiseerde. Hy stierf in het jaar 1556, 68 jaren oud. Df DF KFRKFN DFR E.E. P.PT FRANCISCANEN KN AI-K UNI JESU1ETEN EN REDEMPTORISTEN. Alles als ln bovenstaande kalender t. h. Bisdom. ALB. M. KOK, Amsterdam. Pr. Zondag 23 Sept. begint het wlnterpro- gramma. Ieder vind het op het bord. Op geven voor Donderdagavond. J. W. toont dus uwe belangstelling. ONS CLUBHUIS „8T. ANTONTUS". Zaterdag 7 uur Contributie betalen, bi bliotheek en spaarbank voor alle leden. Zondag 4 uur en 7.30 uur geen byeen- kornst. Dinsdag 6 30 uur aspiranten groep L 6.00 uur Aspirantenban II. 7 uur Anton lus-, Franciscus-, Hub er tui en Amoldusban. Woensdag 6 uur Postzegelclub. 7 uur Zaagclub. 7.15 uur Missieclub. 8.15 Tooneelclub. Zaterdag: 7 uur Contributie betalen, bibliotheek en Spaarbank. ST. FRANCISCUS-LIEiFDEWERK. Zondag 9 uur. Morgengebed, waarna H. Mis met preek 1010.15 uur; Ontbyt 10.15 11.30 uur ontspanning voor Afd. L 6 uur Lof, waarna ontspanning volgens gewoon te. Maandag 5.30 uur Bibliotheek en Spaar bank. Zaterdag 67 uur Gymnastiek Jongste afdeel in g. 78 uur Idem hoopte afdeellng. 5—10 uur ontspanning. EITA-VEREENIGINO. Pleterakerkkoorsteeg 19. AvondblJeenkomstej voor Hollandsche meisjes op Zondag en Woensdag vaa 8 00—11.00 uur. Avondbljeenkomsten voor Dultsche meis jes op Zondag en Donderdag ven 8.0010.20 uur. VrUdag 7.309 uur charitatlefnaalen. 8.30 uur alg. ontw. voor oudere leden. VROUWELIJKE JEUGDBEWEGINO VOOR KATHOLIEKE ACTIB „DE GRAAL" Contributie betalen Zaterdag van 8.00 9.30 uur en Zondag van 12—1 uur. Zondag 36 uur Leeszaal. 5 uur zang. De deelneemster» aan de fietstocht moe ten zorgen 12.15 uur op het clubhuis-aan wezig te zyn. Maandag 7.45 uur H. Mis. 8.009.00 uur Tliraclub „Parcival". In de gymzaal v*n St. Ursulasteeg. 8.1510.00 uur cursus voor asp. en adj. leidsters. Cursus werkende leden vervalt deze week. Dinsdag: 9.15 Verloofdenclub. Woensdag 23 uur gym. kleuters In de gymzaal van de SL Ursulasteeg. 9.15 uur InwUdinpcursus. Donderdag 4 45—5 45 uur gym. kleuters. Heerensin gelachooi. 67 uur turaclub „Jong Leven". In de gymzaal van de SL Ursulasteeg. 8.309.30 uur turaclub „Actief*. In de gymzaal van de H. B. S. 8.3010.00 uur vioolclub. 8.15—10.00 Cursus voor asp. en adj. leidsters. Vrijdag 7.uur korfballen. 8.159.45 uur kniples op de vaksohooL Zaterdag 3.00 uur kleine cadetten. 7 uur groote cadetten. Krulskinderen: Woensdag van 1.30—3.00 uur en 3.004.30 uur. Voor de leden van O. L. Vr. Hemelvaart en St. Joseph: Maandag 7.008.30 wit knipcursus. 8.00—9.30 uur handwerken. Woensdag 8.009.30 uur reidansen, en handenarbeid. 7.00—8.30 uur handwerken. Donderdag 8.00—9.30 uur charitatief en naaien. Zaterdag 3 uur Muloclub. Voor de leden van de Hartebrng-Paro- chir. Maandag 8.009.30 uur alg. ontwikke ling. Vrijdag 8.00—0.30 uur naaien en charita- tiefnaaicn. Zaterdag 4.30 uur Muloclub. Voor de leden van de St. Petrusparochlet Maandag: 8 00—9.30 uur naaien. Dinsdag 8 15 uur alg. ontwikkeling. Vrijdag 8.009.30 uur missieclub cn de clamatie. 7.008.30 uur reidansen. Zaterdag 4.30 uur Muloclub. Voor de leden van de St. Leonardua- parochle. Maandag 8.009.30 uur naaien. Donderdag 8.15 uur huisviyt De koorddanser komt b(j itfa eissie op bezoek. (Lustige Sgchsc)«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 6