ZATERDAG 28 APRIL 19*.
DE LEIDSCHE COURANT
VIJFDE BLAD PAG. 17
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND.
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en
mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejufrouw LAURA WERY,
Pieterskerkkoorsteeg 15, Leiden: Zr. L V AN DEN ABEELEN, Willem de Zwij
gerlaan 25, Oegstgeest; Mevr. FEHMERS— BOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37.
MARIA MAGDALENA.
In het Evangelie is na Maria geen
vrouw zoo uitvoerig beschreven en heeft
er geen enkele zoo'n groot aandeel gehad
in 't meeleven met Christus' lijden en
Zijn verrijzenis als Maria Magdalena.
Op Palmzondag zien wij haar in 't lij-
dens-evangelie van Mattheus, hoe zij de
voeten van Christus met haar tranen be
sproeit en afdroogt met haar haren en
hoe zij op 't hoofd van Christus de dure
balsem uit een mooie albasten kruik
goot. De Apostelen leden altijd min of
meer onder 't menschelijk opzicht en ge
neerden zich, dat Christus zich dit alles
van een „gevallen vrouw" liet welgeval
len. Maar Christus gaf hun daarvoor een
standje, prees de liefdedaad van Maria
Magdaiena en beloofde zelfs plechtig, dat
deze liefdedaad, zoolang de wereld zal be
staan, bekend gemaakt zal worden.
In de Goede Week wordt dan ook door
de apostelen deze daad al of niet terloops
genoemd en hebben de daden van Maria
Magdalena de bijzondere belangstelling
van de apostelen, zoodat ook haar naam
speciaal genoemd wordt onder de vrou
wen, die op Goede Vrijdag onder 't Kruis
mogen staan om 't Lijden van Christus
mee te leven.
Dan zien wij Maria Magdalena en Maria
de moeder van Jacobus naar 't graf van
Christus snellen vroeg in den morgen om
Christus te balsemen. In al de daden van
Maria Magdalena zit iets heel attents en
steeds voelt men de vrouw, wier heele ge-
dachtenleven alleen gericht is- op 't wel
zijn van Christus. Aan 't graf gekomen,
zien de beide vrouwen het graf verlaten
en krijgen zij de verschijning van de en
gel in witte kleederen, die haar zegt, dat
Christus verrezen is, zooals Hij heeft ge
zegd en dat zij dit ook aan de apostelen
moeten bekend maken.
In de Paaschweek wordt deze verschij
ning door verschillende leerlingen beves
tigd; aan Maria Magdalena alleen ver
schijnt Christus nog eens heel bijzonder,
wanneer zij, in haar gevoel van groote
verlatenheid zit te schreien bij het graf.
In haar groot verlangen naar Christus,
vraagt zij aan den man, die zij voor een
tuinman houdt, waar hij Christus toch
wel neergelegd heeft, maar dan spreekt
Christus haar naam uit „Maria" waardoor
zij op slag weet, dat Christus voor haar
staat en Christus zegt haar dan, om haar
spontaniteit te bedwingen „Raak me rJet
aan, want Ik ben nog niet opgeklommen
tot den Vader".
Ondanks het feit, dat Maria Magdalena
zulk een groote plaats inneemt in 't leven
van Christus en de evangelisten de ont
moetingen van Christus en Maria Magda
lena zoo uitvoerig hebben behandeld,
staan ook wij nog dikwijls op het stand
punt, dat de apostelen innamen, voordat
Christus hen daarover een verwijt maak
te. Nog steeds zijn wij geneigd eerder
naar 't verleden van Maria Magdalena te
kijken, dan te bedenken, dat zij niet on
danks haar verleden, maar juist door
haar groote aanleg om intens te kunnen
liefhebben zulk een groote heilige is ge
worden. In haar verleden was die liefde
verkeerd gericht, en heeft zij veel gezon
digd, nadat zij Christus heeft leeren ken
nen, heeft zij voor hare zonden geboet en
al haar liefde op Christus gericht.
Hoe staan wij tegenover de gevallen
vrouw of het gevallen meisje? Het blijkt
helaas maar al te dikwijls, dat wij door
ons liefdeloos gepraat en onze harde cri-
tiek het haar bijna onmogelijk maken om
weer goed te worden of goed te blijven.
Ondanks onze liefdadigheid voor het ge
vallen meisje, zijn wij persoonlijk vaak
hard voor haar en zijn wij daardoor niet
mede schuldig aan een herval in zonden?
God alleen weet, uit hoevelen van haar
een Maria Magdalena had kunnen groeien
als wij maar anders waren geweest. Ook
de apostelen die 't toch ook met Christus
goed meenden, zouden er wat goed voor
gezorgd hebben, dat Maria Magdalena
niet te dicht bij Christus kwam en Hem
niet had leeren kennen in al Zijn begrij
pende en vergevende liefde. Wij moeten
ook in deze Christus navolgen en er voor
zorgen, dat ook deze vrouwen en meisjes
Christus leeren kennen, zooals Christus
door haar gekend wil worden.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
Sluitings- en ledenavond.
Donderdag 3 Mei a.s. des avonds om 8
uur in de groote zaal van Hotel „De
Burcht" zal een leden- en sluitingsavond
gehouden woiden. De avond wordt opge
luisterd door een operette: Twee brui
loften in Japan, die door Mejuffrouw
Jo Kortman, ons allen bekend, met haar
clubje ingestudeerd is.
Laten alle leden van den Vrouwenbond
er voor zorgen, dat zij dien avond vrij
zijn om deze avond bij te kunnen wonen.
Degene, die zich nu als lid opgeven, zijn
lid voor het vereenigingsjaar Sept. 1934—
Sept. 1935, zij mogen deze avond bijwonen
en aan alles deelnemen, wat de Vrouwen
bond tot Sept. wil ondernemen.
Korte inhoud van de operette.
Nanki Poo, de zoon van den Keizer van
Japan ,,Micado", reist incognito het rijk
rond om een snoezig meisje te vinden:
Yumyum. Pish Toosh vertelt hem, als hij
als Troubadour wat liedjes zingt, dat hij
op moet passen, want dat de Keizer een
strenge wet afgevaardigd heeft, dat ieder
een heel degelijk moet zijn en niemand
een meisje mag kussen, bij overtreding van
de wet wordt men onthoofd of moet beul
worden. Koko wil met Yumyum trouwen,
hij wordt beul en noemt de menschen op,
die hij nu zal onthoofden. Alle zijn bang
voor hem, drie vriendinnen van Yumyum
niet, zij bezingen de levensvreugde.
Nanki Poo ziet Yumyum en verklaart
haar zijn liefde, Yumyum durft niet t ja
woord geven uit angst voor de wraak
van Koko, maar Nanki Poo is overtuigd,
dat de Keizer hem sparen zal en hij viucnt
met Yumyum.
Het koor komt op en vraagt wat de
vergadering wil besluiten. Terwijl Koko
beslist, dat Nanki Poo zijn hoofd m».et
verliezen, verraadt een jaloersche <ude
juffrouw, dat Nan ki Poo de zoon van den
Keizer is. Yumyum wordt als bruid ge
tooid maar de bruidegom Nanki Poo is
bang voor de gevolgen. Yumyum en KoJco
zijn verontwaardigd over de strenge zede-
wet in 't land.
De Keizer verschijnt met Kalisha, die
als bruid voor Nanki Poo was bestemd.
Nanki Poo vertelt alles aan zijn vaJur en
stelt voor, om Kalisha aan Koko te ge
ven, wat gebeurt.
De wetten wei den veranderd, men mag
een meisje weer een zoen geven.
De demonstratie „Saladine".
De Saladine-demoTistratie cue Dinsdag
24 April gehouden werd mocht zich -.elaas
niet in veel belangstelling verheugen.
Twee redenen kunnen hieraan ten grond
slag liggen, de schoonmaak, of het feit
dat onze leden de datum niet genoteerd
hebben.
Toch was er voor de hulsvrouwen veel
wetenswaardigs te hooren en de 'eden die
zich de moeite gaven deze demonstratie
br 'e wonen, zullen hiervan zeker een
spijt hebben, vooral omdat allen met een
flesch Saladine naar huis togen. Wanneer
de belangstelling voor deze middagen zoo
klein blijft, zouden deze geheel achter
wege moeten blijven, wat toch met het
oog op het vele nut wat ze stichten, zeer
jammer zou zijn. Het kleine bezoek ten
spijt, was de spreekster zoo welwillend,
het recept van een heerlijke taart op te
geven, hetwelk hier onder volgt.
Hazelnotentaart.
y3 pond suiker.
y2 pond gepelde hazelnoten (1 pond ha
zelnoten met schil).
8 eieren.
Kosten 67 cent.
Ds noten in een amandelmolen malen
of ze raspen.
8 eierdooiers, 2 eiwitten en een pond
suiker kloppen tot de suiker opgelost is,
de hazelnoten er door roeren, de eiwitten
stijf kloppen en deze luchtig door het
mengsel roeren.
De vorm invetten m~t Saladine, be
strooien met suiker en voor 1/3 vullen,
want de taart rijst heel sterk.
drie kwartier in een matig warme
even laten bakken en tijdens het bakken
de ovendeur niet openen, daar de taart
anders neerslaat.
De Portefeuilles.
Het bestuur zou willen besluiten tot de
oprichting van één of meer kringen met
leesportefeuilles. Een kring bestaat uit 10
leden van de R. K. Vrouwenbond, die
voor 10 ct. p. week een portefeuille we
kelijks thuis krijgen.
Als inhoud van de portefeuilles zijn de
volgende week- en maandbladen te noe
men:
De Bazuin;
De Nieuwe Eeuw;
Hooger Leven;
Het Schild;
De Katholieke Vrouw;
De Katholieke Illustratie;
Illustratione Vaticana
en eenige andere.
Zullen Donderdag 3 Mei zich vek leden
opgeven?
VAN ALLES WAT.
Kinderopvoeding.
In de Wereldkroniek schrijft Enny
Groskamp ten Have een alleraardigst
stukje over kinderopvoeding, dat de leze
ressen van onze rubriek zeker zal inte
resseeren, waarom ik het hier laat volgen.
Fisse koete, zei de tweejarige blonde
schelm en alleen het jonge moedertje be
greep, dat zulks beteekende: „Fritsje wil
een koekje".
„Is het geen dot?" zong het jeugdige
mamaatje. Zij hield hem het begeerde
koekje voor.
„Daardomme jongenpak het
danpak het dantoe dan
Steeds hooger ging de hand met de lek
kernij.
Het kind kraaide en trappelde van pret:
„ebeêeebeêe
„Wou je het hebben? daar lieverd,
neem het dan maar...."
Fritsje greep het koekje stevig beet in
zijn garnalen-vingers en ging met zijn
schat in een hoekje zitten.
Het gesprek liep over alles en nog wat,
waarin vrouwen belang stellen.
De gastvrouw vertelde van de feestelijk
heden, die zouden plaats hebben ter eere
van het huwelijk van haar jongste zuster.
„Wat doe je aan?" wilden we weten.
Er volgde een geanimeerde bespreking
van een nieuwe japon.
Midden in het levendige relaas posteer
de zich twee turven hoog, het kleine
menschenkind aan moeders schoot. „Fisse
koete".
„Hier.... lieve engel", zei de jonge
vrouw afwezig en stak hem een zand
koekje tusschen de vragende lippen. Toen
vervolgde ze haar verhaal.
Nog was de beschrijving van de japon
niet afgeloopen, of wederom deed Fritsje
zich gelden.
Maar hu zei moeder neen. Zoo maar
kort en bondig neen, zonder meer.
Twee rozenlipjes begonnen te bibberen,
twee blauwe oogen vulden zich met tra
nen en toen zette het lieve engeltje een
keel op of hij gevild werd
„Het wordt heusch tijd, dat we met zijn
opvoeding beginnen" sprak de jeugdige
moeder gewichtig.
„Hij is twee en een half jaar. Nu moet
hij maar eens leeren, wie de baas is....
Van vandaag of moet hij ook alleen in
't donker slapen".
Arme kleine Fisse.
Er zijn nog heel wat traantjes voor je
in 't verschiet, als het op deze manier
moet gaan.
Het alleen-in-donker-slapen bleek voor
alsnog enkel theorie. De praktijk was: een
brullend kind waarmee de halve nacht
werd gesold, een verdrietig en doodver
moeid moedertje en een humeurige vader.
Een vaak voorkomende toestandmaar
een onnoodige toestand. De opvoeding van
gezonde zuigelingen begintop den
eersten levensdag. En als zij
schreeuwen.... welnu! dat zij schreeu
wen!
Een gezond kind moet af en toe een
flinke keel opzetten, dat was niet alleen
een bakerpraajte uit den tijd van cornet
en neepjesmuts, maar dat zal de moderne
kraamverpleegster u ook vertellen.
Schreeuwen is een uitstekende longen-
gymnastiek voor den nieuwen wereldbur
ger.
„Zijn wandeluurtje" noemde eens een
ervaren verpleegster het dagelijks terug-
keerend krijtuur van een pasgeborene.
Als vele te angstige jonge moeders het
gezonde schreeuwen van hun lievelingen
eens meer konden beschouwen als spier-
oefening en minder als onheil, dan zou
den ze vrij wat beter in staat blijken, die
allereerste opvoedingsmanoeuvres toe te
passen.
Wanneer men zich heeft overtuigd dat
noch prikkende spelden, noch vliegen of
muggen, noch natte luiers of anderszins
het kind hinderen, wanneer alles in orde
is en het is geen tijd voor de voeding, dan
is er geen enkele reden om de zuigeling
tusschentijds op schoot te nemen, te sus
sen, te dodeinen, te voeden, te wiegen, of
wat dan ook. Iedere jonge moeder, die uit
angst voor twee of drie nachten ge
schreeuw, met haar zuigeling nachtwan
delingen door de kamer onderneemt en
ook overdag bij iedere kik het kind op
schoot tilt, legt den grondslag voor een
maandenlange periode van geroofde nacht
rust, van eindeloos getob, van overver
moeidheid, prikkelbaarheid en al wat
daar bij komt.
IMTERPAROCHIEELE
dSb
VOOR ONS DISTRICT
Er is mooie belangstelling voor onzen
Leidersdag op Zondag 13 Mei in het Cle-
menshuis te Noordwijkerhout. Program
ma's en deelnemerskaarten worden aan de
Senioren tijdig toegezonden.
De gelden s.v.p. storten op de giro der
Leidsche Géz. Ver. no. 176553.
Heeren zangers ,die de Schola Cantorum
zullen vormen, komen ter repetitie bijeen
op Vrijdag 11 Mei.
WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET
54
De bevoegdheid van de Kerk op so
ciaal en economisch terrein is reeds door
alle eeuwen heen een feit geweest. Wie de
geschiedenis der Kerk na gaat komt steeds
tot de overtuiging, dat er inderdaad tot
die bevoegdheid ook alle reden is, vanwege
het nauwe verband met de zedewet.
In R. N. schreef de groote Paus Leo: „dat
Wij het recht en den plicht hebben, om
met oppergezag te beslissen in kwesties
van socialen en economischen aard". En in
Q. A. staat: „Krachtens het feit, dat Ons
door God de schat der waarheid is toever
trouwd, en krachtens Onzen strengen
plicht, de zedenwet onverminderd te ver
kondigen, te verklaren, en haar naleving,
koste wat 't kost, door te voeren, vallen
ook kwesties van socialen, ja zelfs van
economischen aard onder Onze bevoegd
heid en hebben Wij hierin het
laatste woord te spreken".
Let wel op dit oordeel van Paus Pius,
een oordeel zoo helder en voor iedereen
zoo begrijpelijk, dat zij ons daarover geen
zorg mogen maken met de vraag, of de
grens niet overschreden wordt.
Met zuiver sociale en economische vra
gen laat de Kerk zich niet in, evenmin met
louter politieke vraagstukken. Maar zoo
dra er verband is met de moraal, zoodra
de eeuwigheids-bestemming van den
mensch erbij betrokken wordt, dan staat
er de Kerk met haar Goddelijk leerge
zag en spreekt haar goed- of afkeuring uit
Zeker, economie en moraal zijn te schei
den, alleen echter in zooverre zij volgens
eigen principen te werk gaan. Dat ont
kent ook de Paus niet, maar Hij voegt er
zeer ad rem aan toe, dat het een dwaling
zou zijn om te meenen, dat de scheiding
volkomen onafhankelijkheid kan beteeke-
nen. Dat kan nooit! Want uit den aard van
dat alles blijkt maar al te goed (volgens
het verband) dat de economie etc. van
ondergeschikt belang is. Boven alles
uit staat 's menschen roeping, en we zijn
geroepen tot God in den hemel.
Nu is heel de economische orde, even
als de sociale orde pas rijk, als de daartoe
behoorende dingen in goede verhouding
staan tot de veel hoogere orde, n.l. die van
de bovennatuur, gegrondvest in de H.
Kerk.
Waar nu de zedenwet de norm tot oor-
deelen is, zal van daaruit geoordeeld wor
den. Zoo en zoo alleen heeft de Kerk het
steeds gedaan en zoo zal zij blijven handelen
In Q. A. zegt Pius XI immers: het is de
zedenwet en zij alleen, die, gelijk zij ons
beveelt, bij al ons doen en laten ons te
richten naar ons hoogste en laatste doel,
ons ook verplicht, in elke afzonderlijke
orde van zaken onmiddelijk dat doel na
te streven, waarvan ons verstand zegt, dat
het door de natuur, of liever door God,
voor die bepaalde orde van zaken is vast
gesteld, en dat bijzondere doel moet dan
telkens in de juiste verhouding onderge
schikt worden gemaakt aan het ééne eind
doel.
Zien wij het altijd zoo? Wij jongeren
vooral?
Elk vraagstuk in dit leven is van onder
geschikt belang, behalve dit ééne: Hoe kom
ik in den hemel
En toch zijn we vaak zoo eigenzinnig en
dom, om juist die allerhoogste kwestie het
laagst te taxeeren.
In de felheid van onzen tijd moeten we
die belangrijke vraagstukken onder de
oogen durven zien en de consequenties
aanvaarden, waarvoor het Gezag der Ka
tholieke Kerk ons stelt. Dan pas zijn we
Katholiek. Want juist in den offerzin zit
een machtige draagkracht.
S. M.
DON BOSCO
(Vervolg)
Zeer handig wist Don Bosco de straat
jongens bijeen te krijgen.
Op Zondag 12 December 1841, zag men
6 knapen, en allen luisterden met gespan
nen aandacht. Steeds meer jongens kwa
men, zoodat hij besloot een grootere ka
mer te betrekken. Toen de kring van jon
gens nog grooter werd wilde hij een huis
huren, maar dat ging echter zoo gemakke
lijk niet, want niemand wou zijn huis la
ten vernielen. Daarom besloot Don Bosco
zelf een „Oratorium" te bouwen. Hij liep
al biddende langs de straten en lanen, toen
zijn oog viel op een weide. Don Bosco
knoopte een gesprek met den eigenaar aan
en hoorde, dat een huisje, dat achter de
weide lag, te huur was voor 320 lire. Dat
leek hem iets, hij ging naar den huisbaas
en het contract was gauw gesloten.
Toen de jongens het huis mochten be
trekken, kende hun blijdschap geen gren
zen meer. De jongens waren uitgelaten van
blijdschap.
Don Bosco verzamelde steeds meer jon
gens om zich heen, zoodat in het jaar 1846
de schaar reeds meer dan 600 knapen tel
de. Meerdere priesters hielpen bij 't onder
richt, en al gauw stonden er meerdere ora
toriums. Ook werkplaatsen opende hij,
waar de jongens goed ambachten konden
leeren. Ook bouwde hij hospitiums, die
steeds uitgebreid moesten worden. Hij werd
in dit werk gesteund door groote sommen
geld. Don Bosco's werk stond nu stevig.
Veel tegenstand had hij 't hoofd moeten
bieden, maar hij had overwonnen. Hij had
op God vertrouwd en zijn vertrouwen was
niet beschaamd. Wie zich daarnaast wel êt
meest over verheugde was moeder Marga-
retha. Wat had zij al niet gedaan, al niet
opgeofferd om haar jongen te helpen en
te steunen in het liefdewerk, en zij was er
trotsch op, dat 't welslagen voor een klein
deel ook aan haar te danken was.
En nu, nu 't zoover was gekomen, riep
God de brave vrouw tot zich. Zij werd
ziek, erg ziek. Haar jongen, die haar zoo
innig lief had, bracht haar de laatste H.H.
Sacramenten. Honderden jongens, die de
goedheid en opofferingen voor hen zoo
goed kenden, schreiden van oprechte droef
heid, bij de lijkbaar.
De zegen van God rustte zichtbaar op
Don Bosco's werk. Telkens weer moest hij
zyn stichtingen uitbreiden. Vele der door
KALENDER DER WEEK
KRUISVINDING.
Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. De Prefatie
van Paschen (invullen: vooral in dezen
tjjd).
ZONDAG 29 April. Vierde Zondag na
Paschen. Mis: Cantate. 2e gebed v. d. H.
Petrus, Martelaar. Credo. Kleur: Wit.
Zooals op iederen Zondag na Paschen
is ook vandaag de Liturgie weer vervuld
van de Paaschgedachte. Wonderbare din
gen heeft God gedaan! Door eigen kracht
is Christus van de dooden opgestaan en
Hij sterft niet meer (Introitus en Allelu
ja-vers). Ook wij, Christus' ledematen,
zijn met ons Hoofd, Christus, verrezen.
Komt en hoort gij allen, die het hooren
wilt, wat de Heer aan onze zielen gedaan
heeft. Wij doen niets te veel als wij de ge-
heele aarde uitnoodigen om een dank-
psalm uit te jubelen (Offertorium). Maar
boven alles: dankbaarheid van de daad!
Afleggen alle onreinheid en boosheid
(Epistel), ons steeds meer en meer zui
veren van onze gebreken (Postcommu-
nio), in één woord, onzen levenswandel
heiligen (Stilgebed), opdat, als de H. Geest
zal komen (Evangelie), Hij ons niet van
zonde overtuige (Communio).
MAANDAG 30 April. Mis v. d. H. Ca-
tharina van Siëna, Maagd: Dilexisti.
Kleur: Wit.
De H. Catharina leidde als Dominicanes
een wonderbaar leven van verstorven
heid. Zij is één van de weinigen met de
wondeteekenen bevoorrechten.
DINSDAG 1 Mei. Feestdag v. d. H.H.
Philippus en Jacobus, Apostelen. Mis:
Clamaverunt. Credo Prefatie v. d. Apos
telen. Kleur: Rood.
De H. Philippus won bijna geheel het
volk der Scythen voor Jesus Christus.
Aan het kruis opgehangen werd zijn
lichaam gesteenigd.
De H. Jacobus was Jeruzalems eerste
bisschop. Eerst gesteenigd en daarna van
den hoogen tempel geworpen, stierf de H.
Jacobus (de mindere) op 90-jarigen leef
tijd den marteldood, na de Kerk van Je
ruzalem 33 jaren bestuurd te hebben.
WOENSDAG 2 Mei. Gedachtenis van de
wijding der Kathedrale Kerk te Haarlem.
Mis: Terribilis est. 2e gebed (alleen in
stille H.H. Missen) v. d. H. Athanasius.
N.B. In het stilgebed wordt niet gebe
den wat tusschen haakjes staat. Kleur:
Wit.
DONDERDAG 3 Mei. Mis v. d. H. Kruis
vinding: Nos autem. 2e gebed (alleen in
stille H.H. Missen) v. d. H.H. Alexander
en Gezellen, Martelaren. Credo. Prefatie
v. h. H. Kruis. Kleur: Rood.
In een droom daartoe aangespoord ging
de H. Helena, moeder van keizer Con
stants n, naar Jeruzalem, om het H. Kruis
te zoeken. Drie kruisen werden gevonden.
Welk was nu het kruis van Christus? Een
wonder' nam den twijfel weg. Want een
doodzieke vrouw werden ie drie kruisen
één voor één opgelegd. Alleen het derde
kruis bracht genezing. Deze gebeurtenis
herdenkt de Kerk vandaag. Uit eerbied
voor het H. Kruis heeft keizer Constantijn
den kruisdood afgeschaft.
N.B. Wegens den eersten Vrijdag is ge
oorloofd een gezongen votiefmis v. h. H.
Hart: Cogitationes. Gloria. Credo. Prefa
tie v. h. H. Hart. Kleur: Wit.
VRIJDAG 4 Mei. Mis v. d. H. Monica,
Weduwe: Cognovi. 2e gebed v. h. octaaf
van Kerkwijding. Credo. Kleur: Wit.
Door tranen en gebeden, maar veel
meer nog door haar voorbeeld, heeft de
H. Monica de bekeering verworven van
haren echtgenoot en van haren zoon, den
lateren H. Augustinus.
Mogen onze christelijke moeders hare
voorspraak inroepen voor het geestelijk
behoud harer kinderen.
ZATERDAG 5 Mei. Mis v. d. H. Pius V,
Paus en Belijder: Statuit. 2e gebed v. h.
octaaf van kerkwijding; 3e voor den Paus.
Kleur: Wit.
Aan Pius V is vooral te danken ge
weest het verbond der christelijke vor
sten tegen de Turken, welke mede door
het gebed v. d. H. Pius, werden verslagen
in den slag bij Lepanto in 1571.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
MAANDAG. Mis v. d. Z.Z. Benedictus
van Urbino, Jacobus van Bitetto en Jozef
Benedictus Cottolengo, Belijders: Confi-
teantur. 2e gebed v. d. H. Catharina van
Siëna.
VRIJDAG en ZATERDAG geen 2e ge
bed van het octaaf van Kerkwijding en
geen Credo.
Amsterdam. ALB. M. KOK, pr.
Don Bosco opgevoede jongens hadden
roeping voor het priesterschap en nu ging
hij er toe over een religieuse vereeniging
te stichten en die stelde hij onder bescher
ming van den H. Franciscus van Sales,
zijn lievelings-heilige; daarom wordt het
de orde der Salezianen genoemd.
Hij stelde regels op' voor deze nieuwe
Orde en ontving de pauselijke goedkeuring
(Wordt vervolgd).
KOLPINGS WANDELCLUB LEIDEN
K. W. C. L.
J.l. Zondag had te Amsterdam een ver
gadering plaats van alle Kolping Wandel
clubs uit dit Bisdom en een uit Nijmegen.
Het reglement, dat door de voorberei
dingscommissie vervaardigd, is, na punt
voor punt behandeld te zijn, met eenige
kleine wijzigingen door alle vereenigingen
aangenomen. Op de eerstvolgende vergade
ring krijgen jullie het ter lezing. Kom dus
allen. Datum wordt nader bekend ge
maakt.