ZATERDAG 21 APRIL 1934
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. PAG. 6
imterparochieele
WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET.
(53)
Heel veel menschen zijn de meening toe
gedaan, dat de Kerk zich niet moet of mag
bemoeien met sociale en economische
vraagstukken. De sociale immers raken het
maatschappelijk leven en de economische
de staat-huishoudkunde. Nou, wat heeft de
Kerk daar nu mee te maken?
Ja, zoo op 't eerste gezicht zou je zeg
gen: niets. Edoch, je moet met die dingen
voorzichtig zijn en wat je niet geleerd
hebt op school moet je dan nu maar lee-
ren; want anders verkoop je gauw nonsens.
En nonsens worden er tegenwoordig al ge
noeg verkocht!
Welke taak heeft de Kerk? De zielen
van God door dit leven te
brengen na ar God. De Kerk heeft
een goddelijke zending, staat krach
tens oorsprong en roeping boven de
maatschappij, vergeet dat nooit. De maat
schappij, de staat is er om de menschen te
helpen door dit leven.
A1 s nu de mensch een machine was, zou
je het eene deel aan de Kerk kunnen geven
en het andere portie aan de maatschappij
Als ja, maar de mensch is immers geen
machine; de mensch is toch een stuk werk
van God en als zoodanig heeft God de
rechten en wij menschen de plichten. Zoo
ook heeft de maatschappij, de menschen-
gemeenschap, haar plichten tegen
over God, omwille der menschen.
We kunnen dus onmogelijk zeggen, dat
de Kerk alleen voor onze zielen heeft te
zorgen en de staat alleen voor ons stof
felijk welzijn. Want raakt de staat b.v. aan
de opvoeding, dan kan een conflict met
de Kerk niet uitblijven, omdat in de op
voeding alle daartoe behoorende eigen
schappen direct of indirect raken aan het
ziele-leven. Loopt dat ziele-leven gevaar,
dan zal en moet de Kerk ingrijpen.
In den loop der geschiedenis zijn zulke
conflicten geregeld voorgekomen; óók in
dien vorm, dat een of andere instantie der
Kerk haar boekje te buiten ging. Want ook
geestelijken zijn menschen en kunnen fou
ten begaan. Altijd, dan hier en dan daar,
is wrijving tusschen Kerk en Staat. Het
typische is echter dit, de Staat (met een
tijdelijk karakter) moest meestal wijken
daar, waar men de Kerk tot staatsdienares
wilde maken. De Kerk is immers eeuwig
en daarvoor moet het tijdelijke wijken.
Waar dus alles om ons heen, politiek,
economie, sociologie, cultuur en zoo meer
gebruikt moet worden tot ons eeuwig ge
luk, daar is die louter menschelijke instel
ling (de Staat) een prachtig middel
maarnooit doel. Wie derhalve de
Staat tot doel maakt, die draait de rollen
om en dat gaat niet
Vandaar dat de stelsels van staatsveraf-
goding (je kent ze wel) niet geaccepteerd
kunnen worden. Wat bij onze Oosterburen
gebeurt is een absoluut conflict tusschen
Kerk en Staat. De Kerk, zoo redeneeren
ze daar, is goed voor de sacramenten toe
te dienen en het Evangelie te prediken,
maar dan binnen de muren blijven. Geen
wonder, dat daartegen Paus en Bisschop
pen protesteeren.
Daar zijn menschen, die zeggen, dat het
ln Duitschland goed gaat, omdat.... het
terrein der Kerk afgebakend is.
Wat een wijsheid. Waar staat dat er
gens? Het terrein van den Staat is immers
veel meer afgebakend en veel kleiner dan
dat der Kerk. Want de Kerk is voor alle
tijden en voor alle menschen, de Staat niet.
Zoo zie je, dat de Kerk door oorsprong
en roeping, alsmede door haar eeuwig
heids-beteek enis met menig maatschappe
lijk vraagstuk heeft te maken en daarvan
de doelstelling en de taak kan en moet
vaststellen.
Wie anders redeneert, die is bezijden de.
waarheid. S. M.
DON BOSCO.
(Vervolg).
Op de vraag, of hij van de preeken ook
wat wist na te vertellen, gaf de knaap een
uitvoerige en nauwkeurige vertelling van
heel de preek. De verbazing van den Ka
pelaan was groot. Den volgenden dag was
hy bij moeder Margaretha en zeide: „Gio
vanni moet studeeren". En Giovanni, die
tien kilometer moest loopen om lezen en
schrijven te leeren, marcheerde twee jaren
lang dagelijks met de schoenen in de hand
om de beginselen van 't Latijn te leeren.
Twee jaren genoot Giovanni van de wijze
lessen van dezen edelen priester, toen deze
plotseling stierf.
Viel het hem zwaar, ook zyn moeder, die
zoo graag haar zoon priester had zien wor
den, vond het erg en zij beschikte niet over
de middelen om hem te laten leeren.
Zijn broer Antonio, die op het gewurm
in de boeken mopperde, zeide: „Moeten wij
verhongeren om dat heertje te laten stu
deeren?" Maar Giovanni moest van den
vroegen ochtend tot den laten avond hard
werken en had geen tijd om te studeeren.
Toch bleef hij hopen.
Margaretha zond hem weer naar school.
Maar daar ergerde Antonio zich zoo aan,
dat hy hem plaagde en sarde en zelfs
sloeg.
Moeder Margaretha leed ontzettend. Ze
begreep, dat Giovanni en Antonio niet lan
ger onder één dak konden doorbrengen en
één van beide het huis moest verlaten.
Zij besloot en raadde haar lieveling Gio
vanni aan, haar te verlaten, om in den
vreemde den kost te verdienen. En zoo
trok hij op een koude Februari-morgen in
1828 de groote, koude wereld in. Uitgeput
klopte hij aan bij den kaaskoopman Moglia
bij Moncucco: „Neem me op smeekte
hij ik ga niet heen! Neem me op uit
liefde tot God!"
Ook hier trok hij de jongens tot zich,
ook hier deed hy het zelfde als in zyn ge
boorteplaats.
Moeder Margaretha verloor hem niet uit
het oog en deed alle pogingen om haar
zoon te laten studeeren. Eindelijk, na twee
jaar kwam er uitkomst, om zijn studie te
kunnen voortzetten op 't gymnasium van
Chieri.
Den 30sten October 1835 trad Don Bosco
in het Seminarie van Turijn. Den 5en Juni
1841, na zich door vele moeilijkheden
heen geslagen te hebben werd hij Priester
gewijd.
Jos. Ben Cottolingo, een studiegenoot
van hem, was reeds in 1811 priester ge
wijd. Deze was werkzaam geweest te Cor-
negliano, maar omdat in Turijn een stof
felijke en geestelijke nood was, trok hij
daar heen. Don Bosco voegde zich bij hem
en ze woonden samen op een kamer.
(Wordt vervolgd).
VOOR ONS DISTRICT.
Zondag ji. had de eerste bijeenkomst
plaats voor de Verloofde gezellen met hun
meisjes. De belangstelling was inderdaad
groot. Onder de aanwezigen waren er uit
Leiden, Wassenaar, Voorschoten, Zoeter
woud e, Oegstgeest, Sassenheim, Voorhout,
Noordwijk en Boskoop.
Wij zullen nu doorzetten, op een nader
aan te geven datum in Mei komen wij weer
bijeen. Dus tot a.s. Mei.
24 Juni Ned. Kath. dag in den Bosch.
Zyt gij in uw vereeniging ook reeds be
gonnen met een spaargelegenheid open te
stellen voor de leden? Denkt er om, de
deelname van onze Gezellenvereeniging
moet zoo groot mogelijk zijn.
Leidersdag. Zondag 13 Mei wordt in het
Retraitenhuis te Noord wij kerhout onze
tweede Leidersdag gehouden, waar alle
Senioren en Commissarissen verwacht
worden.
Om 8 uur wordt aangevangen met H.
Mis en algemeene H. Communie, waarna
ontbijt. In de ochtendvergadering spreekt
Centraal-Praeses van Galen, in de middag
bijeenkomst een Pater Redemptorist en
rector Boonekamp. Alle deelnemers krij
gen programma etc. toegestuurd.
Gerekend wordt op goede deelname en
actieve medewerking. De Distriots-Senior
verleent gaarne voorlichting.
VOOR ONZE PLAATSEL. VEREENIGING
Retraiteclub „St. Clemens".
De „jaarviering" van deze club is ge
steld op Zondag 3 Juni. 's Morgens wordt
tot intentie der leden een H. Mis gelezen,
waaronder algemeene H. Communie.
Een ontbijt volgt dan, waarna de jaar
vergadering. Van het bestuur zyn aftre
dend de club-voorzitter en de penning
meester.
Ned. Katholiekendag.
Meerdere Gezellen hebben zich reeds op
gegeven, om op Zondag 24 Juni deel te ne
men aan den Katholiekendag in Den
Bosch. Deelnemers dienen zich spoedig
op te geven bij den Senior. Voor sparen is
gelegenheid 's Zondagsavonds van 9.15 tot
9.45 uur.
Kernvorming „De Paladijnen".
Dinsdag a.s. 24 April bijeenkomst voor
de „Paladijnen".
Tevens inlevering van de maand-controle-
briefjes.
VOOR ONZE GEHUWDEN.
Op de vergadering hebben wy al ge
sproken over meer actie. Binnenkort zul
len 2 commissarissen bij u op huisbezoek
komen. Zij zullen u aansporen tot trouw
bezoek van de maandvergadering en tege
lijk ook over 't organiseeren van Kinder
feesten voor de kinderen van onze gehuw
de leden. Vervolgens ook over brandstof-
voorziening. De commissie daarvoor is
reeds samengesteld. De bedoeling is zorg
te dragen dat door vroegtijdig inslaan van
brandstof, de prijzen der brandstoffen voor
onze leden aanmerkelijk geringer zullen
zijn. Daarover zult gij nog wel 't een en
ander vernemen. Komt vooral op de eerst
volgende vergadering, waar alles meer de
finitief zal worden vastgesteld.
KOLPINGS WANDELCLUB LEIDEN
K. W. C. L.
Voor a.s. Zondag is er niets op het pro
gram, voor wat betreft uitgeschreven mar-
schen. Maar als men wil trainen voor de
az. 40 K.M.-marsch der „Bataven", kom
dan Zondagmiddag in de zaal, daar zyn
altijd „wandelaars" die met je mede gaan.
Zooals jullie weten heeft de penning
meester door omstandighedeh bedankt, we
zijn hem dankbaar voor het vele en goede
werk wat hij voor onze club gedaan heeft.
Voorloopig betaalt men zijn contributie
dus maar bij een der andere bestuursleden.
Zijn er nog die zich moeten opgeien voor
de 40 K.M.-marsch der „Bataven"? Doe
het dan spoedig bij onze secretaris. Jongelui
LAND- EN TUINBOUW
KUNSTMATIG GEKLEURDE BLOEMEN.
De Alg. Ver. v. Bloembollencultuur
scihrijft ons:
Dr. te Henmepe en anderen hebben af
keuring uitgesproken over het kunstmatig
kleuren van Narcissen en den verkoop van
dergelijke bloemen langs den weg in de
bollenstreek. Vooral een waarschuwing
tegen het bederven van kleeren en voor
werpen is zeker op haar plaats. Maar ove
rigens is het een vrij onschuldig grapje, dat
verre van nieuw is en zeker niet als „be
drog" bedoeld is; immers blijkens een der
verontwaardigde schrijvers over dit geval,
verzwijgen de verkoopers het kunstmatig
kleuren hunner bloemen geenszins.
Deze verkoop, waarmede werkloozen en
anderen iets trachten te verdienen heeft
echter niets te maken met het bloembollen-
bedrijf, dat daarvoor geen enkele verant
woordelijkheid heeft. Van een schade aan
den goeden naam van onze bloembollen of
van de handelaren in dat artikel in het bui
tenland kan dan ook geen sprake zijn, want
geen enkele bollenbandieLaar zal het in zijn
hoofd krijgen, zijn klanten diets te maken,
dat zijn bollen bloemen van deze niet be
staande kleuren zullen voortbrengen. Over
den goeden naam van dit artikel in het bui
tenland behoeft men zich waarlijk niet be
zorgd te maken".
BLOEMENTENTOONSTELLING TE
HEEMSTEDE.
De Ministers van Buitenlandsche Zaken
en van Economische Zaken en de Commis
sarissen van de Koningin in Noord- en
Zuid-Holland hebben zich bereid verklaard
zitting te nemen in het eere-presidium van
de in 1935 te Heemstede te houden bloe
mententoonstelling „Flora", uitgaande van
de Algemeene Vereeniging voor Bloem
bollencultuur.
Verdooven van varkens.
Op het abattoir te Maflimö (Zweden) wor
den op het oogenblik proeven genomen
met het verdooven van varkens; men laat
gedurende 4 seconden een stroom .met een
spanning van 55 Volt door de hersen van
het dier gaan. Bij de proeven is gebleken,
dat bij voltage van 100 de qualiteit van het
vleesah achteruitgang.
Wetenschappelijke Berichten
SLINGERING TOREN OUDE KERK TE
DELFT.
Prof. Schermerhom schrijft aan het
„Hbld." ter zake van de controlemetingen
aan den toren van de Oude Kerk te Delft,
tijdens het luiden van den Bourdon op 27
Maart:
„Sinds 1928 wordt jaarlijks door een
groep studenten als landmeetkundige
oefening de ligging van de spits en van
enkele andere punten van den toren be
paald ten opzichte van een aantal opzette
lijk daartoe op den vasten grond aange
brachte verklikkerpunten. Deze metingen
kunnen pas beteekenis krijgen door de ver
gelijking over een lange reeks van jaren.
Tot heden toe zijn geen veranderingen ge
vonden, die niet aan onnauwkeurigheid der
metingen kunnen worden toegeschreven.
Vanzelfsprekend is ook dat reeds een re
sultaat, doch veel conclusies zou ik hieruit
toch nog niet willen trekken.
De civiel-ingenieur jhr. ir. A. L. v. d.
Brandeler, die vroeger zulk een oontrole-
meting als studentenoefening uitvoerde,
kwam op 26 Maart op de gedachte op den
dag der begrafenis van Koningin Emma,
eventueele slingeringen van den toren te
meten. In eenige haast is toen een instella-
tie opgesteld. De metingen werden uitge
voerd door den hoofdassistent ir. J. H. v.
de Meulen, door jhr. v. d. Brandeler en den
amanuensis Teunissen. Beide laatst genoem
den hebben met behulp van paren loodrecht
op elkaar opgestelde niveau's uitgemaakt,
dat het slingervlak van den toren bij den
aanvang van het luiden zeer onregelma
tig beweegt. Na eenigen tijd wordt het sta-,
biel en maakt dan een hoek van circa 20
graden met het slingervlak van de klok.
Toen de klok voor de tweede maal begon
te luiden werd hetzelfde verschijnsel waar
genomen en kwam het tot hetzelfde sta
biele slingervlak.
Met behulp van een theodoliet, die onge
veer loodrecht op dit slingervlak was op
gesteld, is de absolute uitwijking van de
spits bepaald. Dit heeft tot zeer geruststel
lende resultaten geleid en deze waarne
mingen maken helaas een einde aan alle
romantiek omtrent den zwaren Bourdon
in den scheeven toren: de maximale uit
wijking uit den ruststand bedroeg slechts
4 mm.
Van slingering ln merkbare afmetingen
is dus geen sprake. In hoeverre trillingen
nog schadelijke werkingen uitoefenen is
een tweede vraag. In ieder geval schijnt
het effect van het luiden zeker niet meer
te zijn dan een behoorlyken wind".
KALENDER DER WEEK
wordt lid der Wandelclub. Het is een mooie
en goedkoope sport. Geeft u op bij het be
stuur.
KEGELCLUB „DE POEDELAARS".
Zaterdag 14 April speelde onze kegel club
tegen de jonge kegelclub „Fortuna", on-
derafd. van de Gezellenvereeniging te
Voorburg.
In het begin werd vooral door de „For
tuna"-mensch en menige poedel geworpen,
waardoor de „Poedelaars" (dank zij de
„poedels") een voorsprong verkregen.
Eindstand: „Poedelaars" 600 hoyt; „Fortu
na" 384. 12 Mei a.s. returnwedstrijd te
Voorburg. Of de „Poedelaars" er dan zoo
goed zullen afkomen?
Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria en Credo. De Prefatie van
Paschen.
ZONDAG 22 ApriL Derde Zondag na
Paschen. Mis: Jubilate. 2e gebed v. d. H.
H. Soter en Gajus, Martelaren; 3e v. h.
octaaf v. d. H. Joseph. Kleur: Wit.
Laat ons juichen voor God en een lof
lied zingen voor Zijn H. Naam. (Introitus)
Want, toen wij dwaalden, heeft Hij ons het
licht der waarheid getoond, om ons weer
te brengen op den weg der gerechtigheid
(Gebed). Als gerechtvaardigden moeten
wij nu leven, ons onthoudende van zinne
lijkheid. Onder de moderne heidenen van
onzen tijd moet onze levenswijze uitblin
ken door na te streven alles, wat met ons
heilig katholiek geloof in overeenstemming
is (Gebed en Epistel). Bij de vervulling
van dezen duren plicht helpe ons God
(Gebed en stilgebed). Dan zullen wy ten
volle de vrucht van Christus' Lyden en
verlossing deelachtig worden. Alleluja
vers, Evangelie en Communio spreken ons
reeds van Christus' heengaan naar den
Vader.
N.B. Waar vandaag de plechtige uiter
lijke viering plaats heeft van het Be-
schermfeest v. d. H. Joseph, mogen alle
H.H. Missen zijn van dat feest. Mis: Adju-
tor. Gloria. 2e gebed (en laatste Evange
lie) v. d. Zondag. 3e gebed v. d. H.H. So
ter en Cajus (alleen in stille H.H. Missen).
Credo. Prefatie v. d. H. Joseph. Kleur:
Wit.
MAANDAG 23 April. Mis v. d. H. Geor-
gius, Martelaar: Protexisti. 2e gebed v. h.
octaaf v. d. H. Joseph; 3e Concede (ter
eere van Maria). Prefatie v. d. H. Joseph.
Kleur: Rood.
Tot een aanzienlijken rang in het leger
van keizer Diocletianus opgeklommen,
legde Georgius, die christen was, tijdens
een vervolging tegen de christenen zijn
ambt neer en beleed openlijk zijn geloof,
waarvoor hij met vele anderen gemarteld
werd.
DINSDAG 24 April. Mis v. d. H. Fide lis
van Sigmaringen, Martelaar: Protexisti.
2e gebed v. h. octaaf v. d. H. Joseph. Pre
fatie v. d. H. Joseph. Kleur: Rood.
De H. Fidelis van Sigmaringen, eerst
beroemd advocaat, muntte later, als Ca-
pucijn uit door versterving en zelfbeheer-
sching. Door de Congregatie tot voortplan
ting des geloofs uitgezonden, werkte hij
met (jver aan het missiewerk en verdiende
als eerste Martelaar dier Congregatie zijn
leven te mogen geven in 1622.
WOENSDAG 25 April. Feestdag v. d.
H. Marcus, Evangelist. Mis: Protexisti. 2e
gebed v. d. octaafdag v. d. K. Joseph; 3e
uit de Mis: Exaudivit. (Zie in het Mis
boek achter den 5en Zondag na Paschen).
Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood.
Waar de processie gehouden wordt,
volgt na de processie de H. Mis: Exaudivit.
(Zie in het Misboek achter den 5en Zon
dag na Paschen).
In kerken, waar meerdere H.H. Missen
worden opgedragen: Geen Gloria. 2e ge
bed Concede (ter eere van Maria); 3e
voor Kerk of Paus. Geen Credo. Prefatie
van Paschen. Kleur: Paars.
In de kerken, waar slechts één H. Mis
wordt opgedragen: dezelfde Mis zonder
Gloria en zonder Credo. 2e gebed v. d. H.
Marcus; 3e v. h. octaaf v. d. H. Joseph.
Prefatie van Paschen. Kleur: Paars.
Vóór de H. Mis behoort de processie
gehouden te worden, waaronder de Lita
nie van alle Heiligen wordt gezongen met
herhaling van ieder aanroeping en bede.
Deze gewoonte dagteekent van de 4e eeuw
en is een verchristelijking van een hei-
densche processie, welke den 25en April
door de velden trok ter eere van den be
schermgod tegen brand in het koren. Van
daag wordt nu de processie gehouden of
minstens de Litanie gebeden om Gods on-
misbaren zegen af te smeeken over de
vruchten der aarde.
DONDERDAG 26 April. Mis v. d. H.H.
Cletus en Marcellinus, Pausen en Marte
laren: Sancti tui. 2e gebed Concede; 3e
voor Kerk of Paus. Geen Credo. Kleur:
Rood.
VRIJDAG 27 April. Mis v. d. H. Petrus
Canisius, Belijder en Kerkleraar: In me
dio. Kleur: Wit.
Petrus Kanis, later Canisius geheet en,
den 8en Mei 1521 te Nijmegen geboren,
erfde van zijn ouders, Peter en Aegidia
van Henegouwen, innige liefde voor het
geloof en oprechte trouw aan de ééne,
ware Kerk.
Petrus had vele goede hoedanigheden
en aanleg tot degelijke godsvrucht, maar
was lang geen kind zonder fouten. Van
nature was hij driftig, een echt parmantig
burgemeesterszoontje, die met de be
scheidenheid lang niet op goeden voet
stond en zijn overwicht in talenten voe
lend, zag hij „neer" op anderen.
De „Heilige" is hij geworden na veel
strijd en zelfoverwinning, gebed en ver
sterving. Op 14-jarigen leeftijd was htf
voldoende onderlegd om de hoogere stu
dies, waarvan het brandpunt destijds te
Keulen was, te volgen. Hij ging dan naar
Keulen en daar wachtte hem een belang
rijke levensomkeer. Hij nam n.l. zijn in
trek in een studentenconvict, waarvan
Nicolaas Esch, een Hollandsche priester,
een der leiders was. Al spoedig wist Esch
de muur van trots en zelfoverschatting in
Canisius af te breken en hem te maken
tot de nederige dienaar Gods. Van hem
leerde de jonge Petrus inzien de leegheid
der wereld met het gevolg, dat hij zich
steeds meer van haar afkeerde. Op 19-ja
rigen leeftijd promoveerde hij tot „meester
in de vrije kunsten". Hij ging naar Nij
megen terug, waar zijn vader hem wilde
uithuwelijken aan een schatryk meisje.
Petrus begreep nu dat hij kiezen moest en
hij koos het beste deel. Op 19-jarigen
leeftijd deed hij vrij en blij een gelofte
van zuiverheid, ging weer terug naar Keu
len om zijn geestelijken leidsman te raad
plegen en als 22-jarige verbond hij zich
aan de Sociëteit van Jesus. In 1547 legde
hij, een jaar na zijne priesterwijding, de
plechtige gelofte af, waardoor hij voor
goed bij de Sociëteit werd ingelijfd. En
als priester van de Sociëteit van Jesus
heeft Petrus Canisius vijftig jaren lang
en juist in de jaren, waarin de ketterij
met onstuimige kracht alles scheen te ver
pletteren, gestreden met vastberadenheid
en doorzicht en kracht, met voorzichtig
heid en bescheidenheid en zachtmoedig
heid. En in dien strijd tegen de „nieuwe"
leer heeft hij de leiding gehad.
Petrus stierf den 21 en December 1597.
Paus Pius IX z.g. heeft hem zalig, de nu
regeerende Paus Pius XI heilig verklaard
en, om zijne buitengewone diensten voor
de Kerk van Christus, verheven tot Kerk
leeraar.
ZATERDAG 28 April. Mis v. d. H. Pau-
lus v. h. Kruis: Christo. 2e gebed v. d. H.
Vitalis, Martelaar; 3e voor den Paus.
Geen Credo. Kleur: Wit.
De H. Paulus was een groot vereerder
van het H. Lijden van Christus, ter ver
eering waarvan hij stichtte de Orde der
Passionisten (passio lijden).
IN DE KERKEN DER E.E. P.P.
FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v.
h. Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Franciscus
van Fabriano; 3e v. d. H.H. Soter en
Cajus.
MAANDAG. Mis v.. d. Z. Egidius van
Assisië, Belijder: Justus. 2e gebed v. d.
H. Georgius; 3e v. h. octaaf v. d. H. Jo
seph. Kleur: Wit.
ZATERDAG. Mis v. d. Z. Luchenius,
Belijder: Justus. 2e gebed v. d. H. Paulus
v. h. Kruis; 3e v. d. H. Vitalis; 4e voor
den Paus.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, pr.
WILT U IETS WETEN?
Vraag: R T. te L. inzake erfeniskwes
tie.
Antwoord: De erfenis, die uw vader
in bezit gekregen heeft, is zijn eigendom en
behoort niet tot het erfdeel van moeders
zijde. Een kind kan men niet geheeil van
de erfenis uitsluiten. Ieder kind heeft recht
op een z.g. wettelijk erfdeel.
Vraag: M. D. te L. Inzake de aangifte
van de rente van een kapitaaltje op de
bank.
Antwoord: Om moeilijkheden te voor
komen, kunt u dit schrfiteflyk opgeven bij
den Inspecteur der Directe Belastingen vóór
1 Mei Na dien datum riskeert u een ver
volging.
Vraag: Welke is de kortste weg van
Gouda naar Charleroi (België)? Hoeveel
K.M.?
Antwoord: Gouda, Capelle, Dordrecht,
Willemsdorp, Moerdijk, Zevenbergen, Roo
sendaal, Esschen, Calmpthout, Capellen,
Merxem, Antwerpen, Hortsel, Ter Eist,
Mechelen, Vilvoorde, Brussel, Rode, Braine,
Nivelles, Pont Celles, Charleroi. Afstand
220 K.M.
Vraag: Welke Is de kortste weg van
Warmond over Rotterdam naar Baexem?
Hoeveel K.M.?
Antwoord: Warmond, Leiden, Zoe-
terwoude, Zoetermeer, Bleiswijk, Rotter
dam, Rijsoord, Dordrecht, Willemsdorp,
Moerdijk, Zevenbergschenhoek, Terheyden,
Breda, Dorst, Tilburg, Moergestel, Oir-
schot, Best, Eindhoven, Heeze, Leende,
Maarheeze, Weert, Keiven, Baexem. Af
stand 190 K.M,
Vraag: Welke is de kortste weg van
Alphen a. d. Rijn naar Goch?
Antwoord: Alphen, Utrecht, de Bildt,
Zeist, Woudenberg, Scherpenzeel, de
Klomp, Ede, Arnhem, Nijmegen, Groes
beek, Grünewald, Kessel, Yperden, Goch.
Vraag: Hoe is de route van Leiden
over den Afsluitdijk en over Zwolle terug
naar Leiden en hoeveel K.M.?
Antwoord: Leiden, Lisse, Haarlem,
Velsen, Beverwijk, Alkmaar, Anna Pau
lo wna, Wieringen, Afsluitdijk, Zürich, Bols-
ward, Meppel, Zwolle, Elburg, Harderwijk,
Nijkerk, Amersfoort, Soest, Utrecht, Woer
den, Alphen, Leiden. Afstand 366 K.M.
Zoekplaatje van een btf-
geloovig man, die voor
geen geld ter wereld on
der een ladder doorliep.
(Judge)