7. KORTING NOG SLECHTS 10 DAGEN ALLES BRIEVEN OVER ONS GELOOF VRIJDAG 16 FEBRUARI 1934 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. k JEZUS CHRISTUS, GODS GEZANT EN GODS ZOON. 1 Was Jezus Christus werkelijk door God den Vader gezonden? Heeft Hij dit Zelf beweerd? Zijn boven-menschelijke heiligheid reeds geeft ons de overtuiging, dat Hij werkelijk Godsgezant was. De heeren Basman en Tikker, alsmede mej. Handjes, je niet-katholieke kantoor makkers, hebben, schreef je mij nu toegegeven, dat zij tegen de betrouwbaar heid der Evangelieën als geschied-boeken, niets bijzonders meer weten in te bren gen. Het voornaamste bezwaar, dat zij zooals alle ongeloovigen tegen de be trouwbaarheid der Evangelieën aanvanke lijk hadden, waren de wonderen, die er in worden verhaald. Eerst hebben wij hen toen overtuigd, dat wonderen mogelijk zijn en dat in vele gevallen met zekerheid door ons natuurlijk verstand kan worden uitge maakt of er een werkelijk wonder is ge schied. Daarna heb je hun aangetoond, dat vele van Christus' wonderwerken, zooals die in de Evangelieën staan vermeld, den toets der scherpste critiek betreffende hun boven-natuurlijkheid glansrijk kunnen doorstaan; ook dit moesten zij erkennen. Doch toen bleef hun nog de uitredding: ,.Maar zijn de Evangelieën-zelf wel be trouwbare geschied-boeken, zijn zij mis schien niet het werk van fantasten of han dige bedriegers, of zyn zij wellicht legen den, die langzamerhand rond de Christus figuur zijn ontstaan!" Ook deze uitweg is hun nu, volgens hun eigen erkentenis, af gesneden, en de heer Tikker gevoelt zich thans eenigszins onpleizierig, omdat hij ver moedt, waar 't heen gaat. Hij houdt zich schreef je mij tegenwoordig min of meer afzijdig, maar de eerlijk zoekende Basman en Handjes blijven trouw, (hoe wel eenigszins met tegenzin) je leidraad volgen. Ik zal, Paul, probeeren, dien draad nu verder voor je af te wikkelen! Met de dus geschiedkundig-betrouw bare Evangelieën in de hand stellen wij ons thans de vraag: blijktnuuitdeze Evangelieën, dat Jezus.Chris tus waarlijk een gezant van God is geweest, datHij aan. de menschen duswaar- 1 ij k een Goddel ij ke open ba- ring heeft gepredikt? Het eerste, dat wij ter beantwoording van deze vraag (de gewichtigste van ge heel onze geloofsleer!) moeten onderzoe ken is: Heeft Jezus Christus werkelijk be tuigd, dat Hij door God gezonden was? Men zou zich met één antwoord van die vraag kunnen afmaken: „lees de Evangelieën!" Immers uit het gansche verhaal van Je zus' openbaar leven blijkt voortdurend, dat Hij zich wilde toonen: de Messias d.i. de door de Joden eeuwenlang ver wachte, grootste aller Godsgezanten. Zijn leven, Zijn woorden en werken verkon digden èn aan Zijn leerlingen èn aan het gehesle volk èn aan Zijn bitterste vijan den: Ik ben de Messias. Méér dan tachtig- maal noemde Hij Zichzelf den „Menschen- zoon", een benaming, waarmede de pro feet Daniël den Messias aanduidde en wel ker beteekenis aan de Joden algemeen be kend was. Vele malen heeft Jezus Zijn Goddelijke zending uitdrukkelijk betuigd; ik geef slechts eenige voorbeelden uit de Evangelieën: De Samaritaan sche vrouw had Hem gezegd: „Ik weet dat de Messias komt, (die Christus genoemd wordt); wan- naar die komt, dan zal Hij ons alles verkondigen." En Jezus antwoordde haar: „Dat ben Ik, die met U spreekt." 1). Tegenover eenige schriftgeleerden en fa- rizeeën stelde Christus zich boven den profeet Jonas, die door God gezon den wa s om boete te prediken in de zon dige stad Ninivé. Christus zeide, dat bij het laatste oordeel de Ninivieten de hardnek kige Joden zouden veroordeelen „want zij (de Ninivieten) bekeerden zich op de pre diking van Jonas: en zie, méér dan Jo nas is hier". 2). Toen Caiphas, de hoogepriester, bij Jezus' eerste verhoor voor den hoogen raad Hem toeriep: „Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zeggen zult, of Gij de Christus (d.i. de Gezalfde, de verwachte Messias) zijt!" toen antwoordde Hij: „Gij hebt het gezegd", Ik ben het". Voor deze verklaring is Jezus den kruis dood gestorven, want: „toen scheurde de hoogepriester zijn kleederen en zeide: Hij heeft God gelasterd; wat hebben wij nog getuigen noodig? Ziet, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt U? En zij antwoordden: Hij is des doods schuldig". 3). Dat Jezus door God gezonden was, ge tuigde Hij ook uitdrukkelijk met deze woorden: „van God ben ik uitgegaan en gekomen, niet uit Mijzelf ben ik gekomen, maar Hij heeft mij gezonden." 4). En Hij was door God den Vader gezon den om de menschen de Waarheid te open baren, zooals hij dat tegen Pilatus zeide: „Ik ben geboren en in de wereld geko men, juist om te getuigen voor de waar heid." 5) En die leer der waarheid is een leer, die God door Hem, Christus, aan de men schen heeft willen bekend maken: „Mijn leer is niet van Mij, (als Mensch, bedoelt Christus) maar van Hem, Die mij gezon den heeft". 6). Het is een leer ook, die Hij den men schen onder zware verplichting oplegt en waaraan Hij een sanctie van belooning of straf verbindt, welke alléén door God verwerkelijkt kan worden, welke dus de instemming van God noodzakelijk doet ver onderstellen: „Wie gelooft", zeide Chris tus, „en gedoopt is, zal zalig worden, maar wie (door eigen schuld) niet gelooft, zal worden veroordeeld". 7). Dit is slechts een keuze, Paul, een greep uit vele Evangelieteksten, waaruit aller duidelijkst blijkt, dat onze Heer Jezus Christus werkelijk beweerd heeft, een Ge zant van God te zijn, de Verkondiger van Goddelijke openbaring; dat Hij waarlijk was „het Woord", waardoor God tot den menschen gesproken heeft. Maar heeft Christus ook bewezen, dat die bewering inderdaad waar was? Voordat wij, Paul, zullen nagaan de on aantastbare bewijzen, welke Christus voor de boven-natuurlijkheid Zijner zending heeft willen geven, wil ik eerst in eeni ge weinige regels met je denken aan de smettelooze heiligheid en verhe venheid van Zijn leven. - Evenals Judas die Hem verkocht („ik heb onschuldig bloed verraden!"); even als Pilatus die Hem uit lafheid aan het woedende volk overleverde, („ik ben on schuldig aan het Bloed van dezen Recht vaardige!") zoo hebben ook velen van Je zus' b e s t r ij d e r s uit later eeuwen Zijn onaantastbare heiligheid moeten erkennen. „Zijn het leven en de dood van Socrates die van een wijze: 't leven en de dood van Jezus zijn die van een God" getuigde Rousseau en Renan, (gest. 1892) wiens „Leven van Jezus" ontelbaren tot afvalligen maakte, schreef: „Jezus, de eer van de geheele menschheid!" Zijn vijanden, die Hem be loerden en beluisterden tijdens Zijn open baar leven en in later eeuwen, zij hebben geen zonden in Hem kunnen vinden! Denk verder eens na, Paul, wie leert een mensch beter kennen, dan hij, die dagelijks met hem omgaat? Ga eens 'n paar dagen met iemand op reis: zijn karakter zal al gauw weinig geheimen meer voor je hebben, de kleinste menschelijke zwakheden van je reisgenoot blijven je niet verborgen! Maar de A p o s t e 1 e n, die 3 jaar lang dag in dag uit met Christus reisden, die onder de moeilijkste omstandigheden met Hem leef den, in alles op Hem letten, hebben van de volkomen zondeloosheid van Zijn leven getuigd: „Hij heeft geen zonden bedreven en er was geen bedrog is Zijn mond." 8) verzekerde Petrus; „zonde is niet in Hem" 9) getuigde Joannes.Niemand der menschen ooit ter wereld Maria uitgezonderd kon of zal kunnen naar waarheid zeggen, wat Christus zeide: „Wie uwer overtuigt mij van zonde?" 10). En niet slechts schuldeloos was Christus, Hij was ook de Mensch, Die in zich alle denkbare deugden deugd vereenigde. Wat zal ik hierover schrijven, Paul? Lees de Evangeliën! Lees van Zijn matelooze goed heid voor de menschen: „Hij ging weldoen de rond". De lijdende menschen waren Zijn vrienden. Van alle kanten kwamen de zieken en „Hij genas hen allen." Zijn medelijdend hart kon de droefheid van een moeder, een vader, een zuster niet" zien en hij wekte den dooden zoon, het dochtertje, den broeder opnieuw ten leven! De jam merlijk-zondige menschenhoe moet de zonden in hun zielen hem, den Smettelooze hebben gewalgd hij genas hun zielen want Hij „kwam om te red den wat verloren was!" Het volk jubelde Hem toe en wildé hem tot koning maken, maar Hij, de Allernederigste, trok zich te rug in het gebergte. Hij, de Sterke, die de bitterste kelk van het lijden en de diepste vernedering vrijwillig heeft gedronken, was vol liefde en zachtheid voor de kleine kinderen die Hij bij zich riep. Hij de Wijze, Die de diepste diepten van het menschelijk Weten kende, toonde eindeloos geduld met zijn leerlingen, die Hem tot het einde toe niet begrepen. Hij, Wien alle macht gege ven was in den Hemel en op aarde, gehoor zaamde niet alleen aan Zijn hemelschen Vader tot den dood des kruises toe, maar jaren lang was Hij onderdanig aan eene Vrouw en aan een armen man Het wonderlijke evenwicht welke er tusschen Christus' deugden bestaat, doet Zijn heiligheid onvergelijkbaar uitschitteren bo ven die der grootste heiligen, die wij vereeren* Zijn strenge ernst schaadde Zijn goedheid niet. Zijn majesteueuze waardigheid overblindde niet Zijn ne derige beminlijkheid. Hij was rechtvaar dig maar nooit hard: Hij haatte slechts de zonde, nooit den berouwvollen zon daar.... Maar, hoe ben ik hier aan 't trachten, met een paar woorden de onbe schrijfelijke heiligheid van Jezus Christus te schetsen!Het is een dwaasheid. Neem en lees zelf de Evangeliën, die beter dan welke menschelijke pen ook, ons Zijn heilig beeld hebben gegeven! Waarom heb ik juist hier gewezen op de heiligheid van Christus? Vroeger heb ik je al geschreven: wanneer iemand be weert, door God gezonden te zijn en z ij n uiterlijk levensgedrag is hei- 1 i g, dan geeft die omstandigheid, nog wel geen strikt bewijs, maar toch een sterk vermoeden ten gunste van die bewering. Het is immers klaar, dat God niet spoedig zal toelaten dat een v a 1 s c h e profeet uitmuntend zelfs voor een cri- tisch oog in deugd schijnt te zijn! En naarmate het leven van iemand, die zich Godsgezant noemt, schuldeloozer is en rijker aan deugden, naar die mate wordt het vermoeden ten gunste van de waarheid zijner bewering sterker. En wan neer die schuldeloosheid en die deugden dan, zooals in Jezus Christus, een graad bereiken, die „volmaaktheid" moet wor den genoemd, dan wordt dat vermoeden tot een rotsvaste overtuiging, practisch tot een b e w ij s voor de boven-natuurlijkheid van zijn zending. Immers: een heiligheid als die van Jezus Christus gaat alle krach ten van verstand en wil van den mensch BUITENLAND DUITSCHLAND. HET VATICAAN EN DUITSCHLAND. Onderhandelingen over de toepassing van het Concordaat. Ministerialdirekto-r Butmann, die te Rome namens de Duitsohe regeering de onderhan delingen met den H. Stoel voert over de kwesties, welke gerezen zijn omtrent de toepassing van het tusschen Duitschland en het Vaticaan gesloten concordaat, is gis teren weer naar Berlijn teruggekeerd om nieuwe instructies te halen. De diplomatieke onderhandelingen met de Curie worden derhalve voortgezet en er is dus volstrekt geen sprake van een afbre ken der onderhandelingen, noch van het sluiten van een modus vivendi. Alles bij elkaar genomen is de toestand nog steeds zeer ernstig. Men krijgt te Rome in versterkte mate den indruk dat een machtige richting in den boezem van het nationaal-socialisme on gunstig gezind is tegenover elk positief Christendom. MONARCHISTISCHE ORGANISATIES IN WURTEMBURG ONTBONDEN. Vermogens in beslag genomen. Op verzoek van den rijksminister van binnenlandsche zaken heeft de Wurtem- bergsche minister van binnenlandsche za ken de in Wurtemberg bestaande monar chistische organisaties ontbonden en ver boden. Hun vermogens zijn in beslag ge nomen. In de motiveering van het verbod wordt verklaard, dat de monarchistische beweging in den laatsten tijd onveilig werd gemaakt door duistere elementen, die deze beweging voor staatsgevaarlijke doelein den wilden uitbuiten. DIMITROFF C.S. RUSSISCHE STAATSBURGERS. Moskou willigt verzoek in. Officieel wordt gemeld, dat de regeering der USSR het verzoek der drie Bulgaren Dimitrof, Tanef en Popof om sovjetburgers te mogen worden, heeft ingewilligd. Woelige Kamerzitting. De Kamerzitting van gisteren, Doumergue zijn regeeringsverklaring heeft voorgelezen, begon met herhaalde pogin gen der communisten om de orde te ver storen. Om 3 uur 's middags werd zij door den vice-president Moncelle geopend. Toen Gaston Doumergue de zaal betrad, werd hij door de rechtsche en centrumpartijen met levendigen bijval begroet, waarbij zich ook de meeste radicaal-socialisten aansloten. Op de banken der communisten daaren tegen weerklonk een wild gebrul, dat ten slotte in een spreekkoor overging: Moor denaars, moordenaars, weg met Tardieu, weg met het fascisme, weg met de natio nale eenheid!" Deze kreten werden her haald toen Doumergue de sprekerstribune betrad om de regeeringsverklaring voor te lezen. Steeds weer werd hij onderbroken door de communisten, die hem verweten dat hij arbeiders had gedood en een verte genwoordiger der klassejustitie is. Verder eischten de communisten de arrestatie van Chiappe. Tenslotte gelukte het de orde te herstellen. De regeeringsverklaring. In de regeeringsverklaring wordt gezegd: De regeering, die zich thans aan u voor stelt heeft zich gevormd om een godsvrede der partijen te verwezenlijken. Er moet een dringende arbeid van recht vaardigheid verricht worden. De godsvrede en de terugkeer tot kalmte van de geesten zullen in staat stellen dezen arbeid ten volle te verwezenlijken buiten iederen hartstocht om, maar met den wil de schul digen, wie zy ook zijn, op te sporen, te ver volgen en te treffen. Naast dezen arbeid van rechtvaardigheid is er een andere die niet minder dringend is: de zedelijke gezondmaking, die een te rugkeer noodig maakt tot zekere vrijwillig aanvaarde discipline. De godsvrede is niet minder noodzake lijk om aan het land spoedig de begrooting tu geven die het verwacht en waarvan de goedkeuring op korten termijn de soli diteit van de munt moet waarborgen. Ook de problemen van de buitenlandsche politiek eischen evenzeer gebiedend een godsvrede der partijen en een kalmeering der gemoederen. De vrede onder de Fran- schen is een machtig element tot waarbor ging van den wereldvrede zoowel als van de veiligheid en om een nuttige rol te spe len in d enVolkenbond en op internationale OP BEHALVE EENIGE ZEER SPECIALE PRIJZEN EN DOOR DEN FABRIKANT VASTGESTELDE PRIJZEN conferenties. Die vrede alleen zal ons ook in staat stellen om in overeenstemming met alle burgers doeltreffende maatregelen van veiligheid te nemen die het land zullen be schutten tegen gevaarlijke verrassingen. Wij vei-zoeken u.ons uv* geheele mede werking te verleenen voor het heil van Fiankrijk, de bescherming van de parle mentaire instellingen en de republikeinsche instellingen. Ons land wist zich altijd op de meest kritieke oogenblikken te herstel len. Zulk een herstel is thans noodig. Wij stel len vertrouwen in u om deze noodzaak in te zien en om ons te steunen. Wij vragen u, hetzelfde vertrouwen in ons te stellen. Daarna nam de Kamer met 402 tegen 125 het voorstel, tot verdaging der interpella ties, waarvoor Doumergue de quaestie van verstrouwen had gesteld, aan. te boven: slechts een zéér bijzondere hulp van God kan een mensch daartoe in staat stellen; en zou God zulk een hulp geschon ken hebben aan een v a 1 s c h e profeet? Over veertien dagen zal ik je schrijven over het meest afdoende bewijs dat Chris tus voor de boven-natuurlijkheid van zijn zending gaf: Zijn wonderen. 1) Jo. 4, 25—27; 2) Matth. 12, 41; 3) Matth. 26, 63—67; Mare. 14, 61—65; 4) Jo. 8, 42; 5) Jo. 18, 37; 6) Jo. 7, 16; 7) Mare. '16, 16; 8) I Petr. 2, 22; 9) I Jo. 3, 5; 10) Jo. Correspondentie-adres: Mr. A. Diepen- brock, Pr., Hageveld, Heemstede. OOSTENRIJK. HET VERZET IS GEBROKEN HIER EN DAAR WORDT NOG EENIGE TEGENSTAND GEBODEN. Ebensee door de socialisten bezet. Zoowel te Weenen als in de rest van Oos tenrijk zijn de regeeringstroepsn over het algemeen den toescand meester. Wel wordt in de buitenwijken van Weenen en in en kele andere plaatsen nog gevochten, soms zelfs op hevige wijze, maar men heeft hier toch slechts te doen met op zichzelf staande plaatselijke verzetacties, de de autoriteit der regeering niet meer in gevaar kunnen brengen. Uit Linz wordt gemeld, dat het plaatsje Ebensee, dat 4000 inwoners telt, gistermor gen vroeg door de socialisten is bezet. De leden van den Schutzbund overmeesterden de politie, dwongen de arbeiders in de ver schillende fabrieken het werk neer te leg gen, namen het postkantoor en het politie bureau in bezit en versperden met barri cades alle wegen naar Linz. Troepen zijn uit Linz naar Ebensee vertrokken; zij stuitten echter op hevig verzet. De zuivering der Weensche buitenwijken. Nadat de meeste Schutzbundleden uit de Weensche voorsteden waren verdreven, hebben de regesringstroepen de achtervol ging van de socialisten over het historische slagveld van Aspern, bekend uit den Na- poleontischen strijd van 21 en 22 Mei 1880 voortgezet. In een wijden cirkel rondom Weenen werden alle gebouwencomplexen gezuiverd. In sommige voorsteden stuitten de troepen nog op verzet, doch er werd niet meer op groote schaal gevuurd. Volgens United Presse is er onderhandeld over de overgave der socialisten, die blijkbaar niet op de hoogte zijn geweest van Dollfuss' ulti matum en aanbod van vergiffenis voor elk, die zich gisteren voor 12 uur overgaf. Het gerucht gaat, dat op het dak van den Karl Marxhof zich weer leden van den Schutzbund hebben genesteld en met een machine-geweer de omgeving beschie ten. Van de zijde der regeering werd daar op een batterij stukken in de nabijheid van den hof gebracht, ten einde de Schutzbund- ler definitief te verdrijven. Volgens een politie-mededeeling waren heden om 12 uur bij de politie te Weenen 34 machine-geweren, 1000 geweren, ruim 40.000 patronen en een groot aantal hand granaten ingeleverd. Gratie voor Kalab. De gisteren door 't standgerecht ter dood veroordeelde Kalab heeft gratie gekregen; zijn straf is tot iien jaar kerker vermin derd. In regeeringskringen is men van mee ning, dat de speciale rechtbanken slechts doodvonnissen moeten vellen voor de lei ders van den Schutzbund, doch niet voor de arbeiders, die door de leiders tot deel neming aan den opstand zijn gedwongen. De terechtstelling van de zwaargewonde leider van den Schutzbund Mullichreiter door de Weensche autoriteiten heeft de ver bittering der bevolking tot zeer groote hoog te doen stijgen. Mullichreiter, die door verscheidene schoten zwaar gewond was, werd op een draagbaar naar het standgerecht gebracht en op een draagbaar naar de galg gedra gen. Van de baar werd hij onder de galg getild, en hoewel bijna bewusteloos, opge hangen. Ook van buitenlandsche zijde heeft men uiting gegeven aan zijn verontwaardiging over deze wijze van terechtstelling van een zwaargewonde. Vijftienhonderd dooden? Volgens de tot dusver verstrekte opga ven wordt het totaal aantal dooden, op grond van particuliere en, wat den Schutz bund betreft, officieel niet bevestigde schattingen, voor Weenen, op ongeveer 1000 en voor de provincie op circa 500 be rekend. Overleg der mogendheden. Volgens de Londensche bladen heeft de Oostenryksche gezant tijdens een bezoek aan het Foreign Office Sir John Simon er van in kennis gesteld dat Oostenrijk al thans vopr het oogenblik niet voornemens is gevolg te geven aan zijn beroep op den Volkenbond tegen de Duitsche inmenging, maar dat het zich gelukkig zou achten in dien Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië zouden verklaren dat de integriteit en de onafhankelijkheid van Oostenrijk deel uit maken hunner politiek. De ontbinding van den Landdag van Tirol. Gistermiddag is de Tiroolschen Land dag bijeengekomen. De zitting was slechts van korten duur; het aangekondigde be sluit tot ontbinding is uitgesteld tot de volgende week. Een gelijke reorganisatie als in Tirol zou ook voor de andere bonds- landen toonaangevend zijn. Het voorstel tot ontbinding van den Landdag van Tirol is onderteekend door alle partijen, die na het uitsluiten van de socialisten nog zitting hebben. Er valt niet aan te twijfelen, dat het voorstel eenstem mig zal worden aangenomen. Bijeenroeping van het parle ment voorgesteld. Het bestuur van de christelijke-sociale fractie heeft besloten, den bondskanselier de bijeenroeping van het parlement voor te stellen. Na de annuleering van de so ciaal-democratische mandaten bestaat het parlement uit 68 christelijk-socialen, tien vertegenwoordigers van de Landdag en ze ven Groot-Duitschers. Het Heimatblock is indertijd, zooals men weet, op bevel van Starhemberg ontbonden. Een verklaring van Starhemberg. Gistermiddag is Starhemberg te Weenen teruggekeerd na een tocht door de provin cie in Opper-Oostenrijk. Hij verklaarde dat hij voldaan was over het snelle onderdruk ken van het geweld in de provinciegebie- den. De executie van enkele socialistische leiders aldus Starhemberg zal onver mijdelijk zijn. In Linz zullen morgen drie hunner worden opgehangen, mogelijk over morgen. „Ik zou liever zien, dat zij gefu silleerd werden, dan opgehangen", voegde Starhemberg hieraan toe, „zy hebben dap per gevochten". De eerste processen tegen de gearresteer de socialisten van Linz zullen morgen be ginnen. Galgen zijn reeds opgericht op de binnenplaats achter het gerechtsgebouw. Verder verklaarde Starhemberg heden nog, dat er geen mogelijkheid bestaat van een nationaal socialistisch regiem in Oos tenrijk. „Laat u niet misleiden," aldus Star hemberg, „door de rumoerige actie van een handjevol studenten". „Ik geef toe, dat iedere fatsoenlijke Oostenrijker in zijn hart Duitscher is. Maar Duitscher zyn is nog iets anders als nationaal socialist zijn. Er ligt een brutaliteit in het nationaal so cialisme, dat de Oostenrijkers afstoot. Per soonlijk ben ik van meening, dat een na tionaal socialistisch regeeringssysteem niet duurzaam kan zijn, behalve misschien in Pruisen. De gemoedelijke Zuidelijke Duit- schers zullen bij gelegenheid eischen vrij te worden van de overheersching door den Pruisischen geest. Dat zal niet gebeuren voor verscheiden jaren voorbij zijn, want de Zuidelijke Duitschers komen élechts langzaam in beweging. Wij stellen ons er mede tevreden te wachten en in dien tus- schentijd onze onafhankelijkheid te bewa ren. De Anschluss kan op geen enkel mo ment ernstig worden opgevat Deze zou een oorlog te voorschijn roepen." Tenslotte verklaarde Starhemberg nog, dat thans een periode van strenge dictatuur noodzakelijk zou worden voor het welzijn van Oostenrijk. Tot dusverre had Dollfuss een semi-constitutioneel bewind gevoerd, waarbij hij aan alle kanten gebonden was. Nu echter moeten wij in Oostenrijk een on beperkt dictator hebben totdat een nieuwe constitutie behoorlijk in werking zal zijn gesteld. Ik zal voorstellen, dat alle regeerings- ambtenaren mannen moeten zijn, die geen deel uitmaken van partijen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 6