ZSste Jaargang DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN ZONDASSSLAD VRIJDAG 5 JANUARI 1934 No. 7702 2)e £eid&eft£(Boii/fcci/fit DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, by vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 H GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone AdvertentiëD 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelinger. wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten noogste au woorden, v/aarïn be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur e» verhuur, koop en verkoop: 0.50 DRIEKONINGEN „Epiphani Domini", „de Verschijning des Heeren aan de Heidenen" dat is de oer oude taal der Kerk; de benaming van het feest dat we morgen* vieren. Het is de grond gedachte, welke de geheele Liturgie van dezen dag beheerscht: Christus, de Heer, de goddelijke Koning is verschenen en Hij is de Heiland voor de geheele wereld. Met deze grondgedachte van het feest zijn wij eigenlijk maar weinig vertrouwd geraakt: de populaire gestalten der Heilige Drie Koningen dringen zich steeds naar den voorgrond. Maar des te duidelijker taal spreekt de Liturgie: „Ziet, de Heer- scher is gekomen, Onze Heer, en koning schap en macht en heerlijkheid zijn in Zijne handen". „De volkeren zullen wandelen in Zijn licht en de koningen in de glans van Zijn dageraad. „Alle koningen der aarde zullen Hem aanbidden en aile Volkeren Hem dienen". Deze feestgedachte is schoon en verhe ven; zij omvat de universeele, tijd en we reld omspannende taak van den menschge- worden Zoon van God; en niet alleen dat, maar zij werpt een helder licht op de uni verseele, tijd en wereld omspannende zen ding van Christus' Kerk. ,*/De ster, die uit Jacob opgaat, moet met haar glans de ge heele wereld vervullen; de zon der ge rechtigheid, uit den hooge ons verschenen, moet de geheele wereld verlichten; de ko ning geboren uit den stam van Juda, moet heerscnen van zee tot zee en Zijn rijk zal geen einde hebben. Christus is het heil der wereld. Zijn ver lossing is een verlossing der wereld. „Want door Uw heilig Kruis hebt Gij de wereld verlost". Hij is het Lam Gods, dat de zon den der wereld wegneemt. „In U zullen alle geslachten der aarde gezegend wor den". Het Rijk van Christus is een rijk van genade en verlossing. Eens heeft de erfzon de de geheele menschheid in een strik ge vangen, nu is echter ook het rijk der ver lossing en der genade een rijk voor alle naties, alle rassen en talen. De genade van het Nieuwe Verbond is niet gebonden aan de natuurlijke afstamming van Abraham. „De macht om kinderen Gods te worden is verleend aan allen, die in Zijn Naam geloo- ven, die niet uit het bloed, noch uit den wil van een man, noch uit den wil des vleesches, maar uit God geboren zijn". „Al het vleesch zal Gods heil aanschou wen". Zoo kent het verlossingswerk geen be perking door ras of nationaliteit. Christus heeft door het rijk Zijnere genade de sy nagoge overwonnen. Hij kan slechts een Kerk willen, welke in wezen en werkelijk heid een wereldkerk is. Want de Kerk is mets anders dan de voortzetting van Christus' werk. „Zooals de Vader Mij gezonden heeft, zoo zend ik U". Christus missie was een religieuse zen ding, de heiliging der wereld. De taak van de Kerk is geen economische, materieele of politieke zending. „De menschenzoon is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was". De Kerk heeft onder de menschen geen andere taak dan het werk der verlossing te voltooien, de menschheid verder te heiligen. „Het rijk des hemels is gelijk aan het zuurdeesem, dat een vrouw nam en onder drie maten meel mengde, totdat alles verzuurd was". Alle menschelijke betrekkingen en levens uitingen te doordringen met Christus', he melrijk, met den geest van het Evangelie, dat is de taak, welke de Kerk in de we reld te vervuilen heeft, opdat de mensch heid „een nieuwe schepping Gods" worde. Als Christus' zending de geheele wereld omvat, kan het met de zending der Kerk niet anders zijn. Alles moet herschapen worden en het aanschijn der aarde moet worden vernieuwd. Daarom heeft zich Sint Paulus, die katholiek-universeele geest, te gen alle inperking en Joodsch seperatisme verzet. In het rijk der genade „is er noch Jood, noch Griek, noch slaaf, noch vrije, noch man, noch vrouw, maar zijn allen één in Christus Jezus". Ieder beroep op afstam ming en ras wordt voor dit rijk verwor pen. „Uit steenen zal de Heer zich kinde ren verwekken". „En van den opgang der zon tot haar ondergang zullen zij komen om met Abraham, Isaac en Jacob aan te zitten in den hemel". Boven de verschillen in rassen en talen welft zich het gebouw van het Gods-rijk en wij allen, blank en zwart, zijn tot dit ééne rijk geroepen. „Eén Heer, één geloof, één doopsel, één God en Vader van allen in Jezus Christus onzen Heer". De Kerk kent daarom geen grenzen en perken, haar zending is universeel, haar blik reikt tot de grenzen der aarde. Waar menschen le ven is er een oogstveld voor God en Zijn Kerk. Daarom moet de Kerk uit innerlijke noodzaak missiekerk zijn. Zij zou haar in nerlijk wezen verloochenen, als zij een oogenblik haar zending voor de gansche wereld vergat. Daarom hield zij in geen enkele eeuw van haar geschiedenis op een missiekerk te zijn. Als Sint Paulus door de oude wereld ijlt en Franciscus Xaverius Indië en Japan op zoekt, als Sint Bonifacius Duitschland en Nederland doortrekt en de missionarissen altijd en overal zwaar apostolisch werk verrichten, geschiedde dit alles onder de leuze: „zoeken en zalig maken, wat verlo ren was". Daarom snellen zij van stad tot stad, van land tot land, tot in de ijs woestijnen van Alaska en de heete tropen van Afrika. Het waren steeds tijden van achteruit gang, wanneer de geest der missioueerende Kerk door het materialisme overwoekerd werd, wanneer de religieuse taaK der zen ding werd opgeofferd aan aardscbe belan gen; en steeds bloeide er een nieuwe lente voor de Kerk, als het bewustzijn dezer re ligieuze zending levendig werd gevoeld. De verschijning des Heeren! Hij is ons verschenen „en wij hebben Zijne hemlijk- heid gezien". Laten we in het licht des ge- lonfs niet vergeten, dat er millioenen men schen toeven in de duisternis en de schadu wen des doods. Wij speuren de barens weeën van den komenden tijd, er gaat een heet verlangen door de menschheid en bij allen strijd en haat meen en wij beslist dat heimwee naar vrede en Gods verlangen te voelen. Maar ook deze wereld en dezen tijd is geen andere naam gegeven, waarin men zalig worden kan, dan de naam van Chris tus. Christus is heden en altijd het heil der wereld. Jiust in dezen tijd van ver warring zal de geloovige christen zijn hoop stellen op Christus, die het heil der wereld is en in dit geloof zal hij hopen en bidden, dat onze tijd aan de Verschijning des Heeren deelachtig mag worden; „dan zal alle vleesch het heil van God aan schouwen". V De wetten maken de zeden niet, maar Maatschappelijke hervormingen van bo- ven-af kunnen dan eerst worden inge voerd, als de menschen zelf zóó hervormd zijn, dat zij deze willen; dat zij inzien, dat deze hervormingen goed zijn. Bedrijfsraden b.v., ingesteld op initiatief van de Overheid, brengen de solidariteit tusschen de klassen geen stap verder, als in deze klassen zelf niet is doordrongen het streven naar solidaire samenwerking, als men in die klassen zelf niet op die be drijfsraden aandringt met een levend ver langen. Met deze en dergelijke beweringen in haar algemeenheid zijn wij het niet eens. Zeker, de Overheid kan niet door maat regelen de zeden verbeteren, zal door haar maatregelen in bepaald opzicht zelfs niets bereiken, als bij degenen, wien ze betreffen, volslagen onwil of tegenwer king bestaat. Maar de Overheid kan wel door haar wetten en voorschriften de uiterlijke om standigheden gunstig beïnvloeden, waar door een in goede richting nog slechts zwak geneigde wil verstevigd en ver sterkt wordt. De Overheid kan dat, door ongunstige uiterlijke omstandigheden weg te nemen, en ook door gunstige uiterlijke omstandighden te scheppen. Dit is waar voor wat betreft de morali teit in engeren zin, de openbare zedelijk heid. Hier kan van de Overheid door wet ten en voorschriften een goede invloed uit gaan. Als de Overheid zich op het stand punt zou stellen, dat de zeden door de menschen zelf, uit innerlijke overtuiging, verbeterd moeten worden, en daaraan zelf niets zou doen, dan schiet zij in haar taak en plicht tekort. En dat is ook waar voor de hervorming op maatschappelijk, op sociaal terrein, zoo als met name de instelling van bedrijfs raden. Dit zijn instituten, waarvan de „Tijd" van gisteravond in een polemiek met het liberale weekblad „De Vrijheid" terecht schrijft, dat zij het „herstel van het zedelijk bewustzijn en handelen kunnen bevorderen"! Die zoo groote tegenzin voor maatschap pelijke hervormingen van boven-af schijnt ons vaak wat verdacht De wetten maken de zeden niet, maar kunnen ze toch wel in een bepaalde rich ting leiden en stuwen. Welken kant gaat de S.D.A.P. op? De leider van de N.S.B., ir. Mussert, heeft in zijn rede, te Amsterdam gehouden waarvan wij gisteren een verslag heb ben gegeven verkondigd, dat er een unie is tusschen R. K. Staatspartij en S.D.A.P. Wij kunnen die „Staatsmanswijsheid" niet doorgronden. En de bewering is, ons inziens, zoo a p e r t-onwaar, dat wij, zoo als wij reeds gisteren opmerkten, ze niet behoeven te weerleggen. Op gevaar af, dat ir. Mussert c.s. in het volgende een bevestiging voor die bewe ring zullen distilleeren, willen wij hier een en ander betreffende de geestesgesteldheid van de S.D.A.P. opmerken. En dat komt hierop neer: Men mag niet blind zijn voor het feit, dat er in de S.D.A.P. een strooming is, die zich radicaal wil afwenden van alle revo lutionaire strevingen; die óók zat is van de demagogische propaganda, waardoor een deel der leiders van de S.D.A.P. het volk voortdurend op een dwaalspoor brengt! 't Is de strooming, die gaat in de rich ting van de Labour-partij in Engeland, welke den koning en de koninklijk-demo cratische constitutie dient. Mannen als Schaper, als Vliegen en en anderen trachten de S.D.A.P. in deze bedding te leiden. Wij hebben hier voor ons een artikel van W. H. Vliegen in de .Too, Gids", en wij ont- leenen daaraan het volgende: Het gebeurde met „De Zeven Pro vinciën" heeft ons weer een voor proefje gegeven van het in onze be weging nog niet door allen aanvaarde feit, dat elke poging om in een demo cratie revolutionnaire gymnastiek te willen beoefenen, uitloopt op nekbre- kerij. Zoodra zoo'n poging verschijnt, schaart al wat buiten ons staat zich om het immers zelfgekozen gezag, ter wijl zich binnen onze eigen rijen aar zeling en verdeeldheid moeten voor doen. In een democratie heeft elke po litieke Strooming gelegenheid zich langs democratischen weg naar boven te werken. Wien dat niet lukt langs dien weg, gelukt het langs een anderen weg zeker niet. Dat toch zou vrijwel gelijk staan met de handeling van iemand, die een last van 50 kilo niet torsen kan en het daarom met een van 100 gaat probeeren. November 1918 en „De Zeven Provinciën" moeten diegenen, die zich nog in de revolutieromantiek plachten te verlustigen, wel tot inkeer hebben gebracht. Revolutie is geen de mocratie, dat beteekent Mussolini of Hitier en zeker geen socialisme. Het erkennen van de hier-bedoelde f e i- t e 1 ij k e strooming in de S.D.A.P. mag ons natuurlijk niet blind slaan voor de a n- d e r e feitelijkheid, dat de partij, als zoodanig, lijdt aan een tweeslachtigheid, die lonkt naar de zijde van de revolutionai ren én naar hen, die, de ware parlementaire democratie begrijpend, wars zijn van alle revolutionair streven. Als de invloed van hen, die de marxis tische klassenstrijd-fendenzen e n (wij leg gen ook hier nadruk ip!) de anti-godsdiens tige propaganda willen overboord gooien, zóó sterk zou worden, dat daardoor het k a- r a k t e r van de S.D.A.P. zou worden be paald, danzou er nog geen sprake zijn van een „unie" tusschen R. K. Staatspartij en S.D.A.P.! Maar dan zou er wél over ver schillende zaken met de, democratisch-con- stitutioneel georiënteerde, S.D.A.P. gepraat kunnen worden. Zoo ver zij we echter nog niet! KERKNIEUWS BINNENLAND MEISJES DOOR JONGENS VERVANGEN Bij Philips. Naar de „Volkskrant" verneemt, heeft Philips te Eindhoven besloten, in zijn be drijf meisjes te vervangen door 900 jon gens. Op 7 Januari a.s. hoopt de zeereerw. heer J. G. Verhoeff, Pastoor te Breezand (N.-H.) zijn zilveren priesterfeest te vieren. Zijn ZeerEerw. werd geboren 28 Juni, 1883 te Zoetermeer en priester gewijd 19 December, 1908. Achtereenvolgens was de Jubilaris kapelaan te IJmuiden, Kwa- dendamme, Amsterdam en Gouda. In September 1928 werd de Jubilaris be last met het oprichten eener nieuwe paro chie te Breezand (N.-H.) en het jaar daarop tot Pastoor der nieuwe parochie benoemd. Reeds met Kerstmis, toen het Kind in de kribbe lag, stond er een stal met groen en vlag en werd in het lang begeerde nood- kerkje voor het eerst de H. Mis opgedragen. Spoedig daarop werden de belangen der kinderen ter harte genomen en werd begon nen met het bouwen eener nieuwe school, die 1 Januari 1930 geopend werd. Altijd vol ijver ging Pastoor Verhoeff weldra over tot den bouw van een nieuwe kerk. Reeds in September 1931 kon het nieuwe Godshuis in gebruik genomen worden. Te recht mag deze kerk door haar sierlijken bouw, door haar eenvoud en gezien de lage kosten een juweeltje genoemd worden, ter wijl het voortreffelijke mannen- en jongens koor in den omtrek wijd en zijd bekend is. Maar niet alleen toonde onze Jubilaris zich een ijveraar voor het heil der zielen, maar ook de stoffelijke nood zijner zwaargetrof- fen Gemeente ging hem zeer ter harte. Door zijn bemiddeling bij de Regeering en in samenwerking met de Burgerlijke Overheid deed de Jubilaris alles om de stoffelijke ondergang van zijn parochianen en mede burgers zooveel mogelijk te keeren. Wij wenschen den Jubilaris nog vele ja ren toe, te midden van hen, die hij door zijn goedheid en medeleven en medevoelen zoo innig aan zich verbonden heeft. R.K. STAATSPARTIJ VOORLICHTING OVER HET GEHEELE LAND De Partijleiding der R.K. Staatspartij is voornemens in den loop der eerste drie maanden van dit jaar een voorlichtings actie op breede school te organiseeren, over de taak der Katholieke Partij in dezen tijd en haar plaats te midden der hedendaag- sche extremistische stroomingen. De afdee- lingen zullen in de gelegenheid worden ge steld bijeenkomsten te organiseeren, waar voor sprekers zullen optreden, die zich in grooten getale daartoe ter beschikking hebben gesteld. De Centrale Propaganda- dienst der Partij, Mauritskade 25, Den Haag, is met de uitvoering van deze cam pagne belast. EEN ACTUEELE BROCHURE Ter perse is een brochure, welke vanwe ge de R.K. Staatspartij zal worden ver spreid onder den titel: „Hou Zee of Hou Vast", handelende over het standpunt van de Katholieke Partij tegenover fascisme en nationaal-socialisme. Deze brochure is bestemd voor massa-versoreiding. De prijs, vang, is daarom laag gehouden en bedraagt 2 cents. Bestellingen kunnen worden ge daan rechtstreeks aan den Centralen Pro- pagandadienst, Dr. Schaepmanhuis, Mau ritskade 25, Den Haag. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN. VOORNAAMSTE NIEUWS. JUITENLAND. Ministercrisis in België vermeden door interventie van den koning. (2de blad). Krijgt v. d. Lubbe tocli nog gratie? (2de blad). Oplichtingsschandaal te Bayonne. (2de blad). Hedenavond waarschijnlijk vertrek van de Post jager. (Luchtv. 4de blad). Geen hoop op redding van de ingesloten mijnwerkers te Brüx. (Buitenl. Berichten, 2de blad). BINNENLAND: Noodlottig auto-ongeluk te Helmond. (Gem. Ber. 3de blad). Fabrieksbrand bij de fa. Jannink te En schede. (Gem. Ber. 3de blad en Laatste Ber.). SPORT EN WEDSTRIJDEN. Pijnenburg en Wals winnen den Zes- daagsche van Brussel. (3de blad). Weekabonné's, die geabonneerd zijn op het Zondagsblad, worden er aan herin uerd, dat dit vanaf heden ad 50 cent betaald moet worden. DE ADMINISTRATIE. WAAROM S. D. A. P. NIET VERBODEN? Nog geen verklaring over verwerping van revolutionnaire actie. De heer Westerman heeft aan den minis ter van Koloniën, voorzitter van den Raad van ministers gevraagd, of de minister be reid is mede te deelen, op welken grond de S.D A.P., die tot dusverre in gebreke is ge bleven een duidelijke, allen twijfel uitslui tende, officieele verklaring af te leggen, dat zij op den bodem van het wettig gezag staat en dus iedere revolutionnaire actie verwerpt, op de lijst der voor ambtenaren verboden vereenigingen ontbreekt, terwijl andere politieke vereenigingen, gelijk de Nationale Unie, de Algemeene Nederland- sche Fascisten Bond en de Nationaal-So- cialistische Beweging, die zich ten aanzien van deze materie in bevredigenden zin heb ben uitgesprokèn, daarop wél zijn ge plaatst. Tevens vraagt hij, of de minister in ver band hiermede tevens de vraag wil be antwoorden, welke objectieve maatstaf door hem bij het nemen van besluiten op de bovenbedoelde lijst betrekking hebben de, wordt aangelegd. PENSIOENVERHAAL VOOR DE AMBTENAREN. Naar verhooging met 11/2 pet. In het Staatsblad is afgekondigd een Kon. besluit, waarbij in afwachting van een wettelijke voorziening, welke het mo gelijk maakt het op de ambtenaren uit te oefenen verhaal van de door het Rijk ver schuldigde bijdragen met het eigen "pen sioen van de ambtenaren met 11/2 pet, te verhoogen, tijdelijk een korting van 1 1/2 pet. blijft toegepast op de bezoldiging van de burgerlijke en militaire Rijksambtena ren en van het personeel bij het lager- nij verheids- en landbouwonderwijs, voor zoo ver dit bezoldigd wordt naar door of van wege de Kroon vastgestelde regelen. Toepassing salariskorting. In het Staatsblad is afgekondigd een Kon. Besluit, waarbij de bij het op 1 Ja nuari 1934 in werking getreden Bezoldi gingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1934 aangebrachte salarisverlaging even eens wordt toegepast op de wedden en toe lagen, toegekend op grond van het bepaal de in de artikelen 18, 19 en 43, eerste lid. van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1928 of van de daarmede overeenstemmende bepalingen van vorig.* Bezoldigingsbesluiten Burgerlijke R:, ambtenaren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 1