BRIEVEN OVER ONS GELOOF MISSIE-ACTIE IN HET DEKENAAT LEIDEN lil VRIJDAG 20 OCTOBER 1933 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD PAG. 13 t Wat is godsdienst? Is er God iets aan gelegen of de mensch Hem vereert? Is godsdienst privaat zaak"? Zijn alle godsdiensten ten slotte niet even goed? Werkelijk Paul, op jullie kantoor is 't een interessante boel geworden!.... De collega's hadden allang gemerkt, schreef je me, dat er een bijzondere band was ontstaan tusschen jou, dien ze als „fijne Katholiek" kwalificeeren en den „bolsje wiek" met de fladderdas, boekhouder Ba sil Basman, en ze weten ook, dat die ver houding berust op het „zoeken" van Bas man en het „preeken" van jou! Ze maken er dikwijls grappen over, maar je kan toch óók heel goed merken, dat de kwesties hun eigenlijk wel inte resseeren. Want soms slaat die grapjes stemming in eens over in een vrij ernstig debat en dat gebeurt den laatsten tijd nog al dikwijls. Zóó zelfs, schreef je, dat Tommy Clax, de hoofdman van jullie sportieve fractie, Tommy die met zijn voetbal- en recordverhalen vroeger meestal de leiding nam van jullie conversatie, al eens ge mokt heeft dat de heele firma in een verzameling blikke dominee's is herscha pen! Tommy's denken, Tommy's gods dienst, Tommy's leven is: de voetbal competitie, zijn motor (plus bijbehoorende engel) en de saxophoon. Tommy be schouwt de kantoortijden louter als on- gewenschte, helaas onvermijdelijke inter mezzi tusschen 90-km.-ritten, matches en dancings. Enfin,.... hij is nog èrg jong. De anderen bij jullie „gelooven" ten slotte allemaal wel, dat er een God be staat (Basil alleen spreekt nu in 't open baar totaal niet daarover), maar, be weerde je afdeelingschef Tikker eens (en allen zwegen eerbiedig!) „dacht je nu heusch, dat die ontzaglijke God, die Heer- scher over het Heelal, waarin de aarde met haar 1800 miljoen menschen minder is dan een speldeknop, dacht je nu heusch" zei Tikker, „dat het Die wat kon schelen of die nietige menschj es Hem die nen of niet"? „Jawel", betoogde Annie Handjes vol-" gens je beschrijving van die typiste, blijk baar een hoogstaanster, gemeenlijk gehuld in een hobbezak en op ver- gietschoenen „dat de menschen God moeten dienen, dat zie ik nou wel in, maar heelemaal niét, dat het God interessee ren zal, op wat voor manier de menschen Hem nu dienen. Als je je best maar doet om volgens je eigen begrippen fatsoen lijk en hoogstaand te leven, laat ieder dan maar in den godsdienst blijven, dien de omstandigheden hem aanwijzen Zijn je ouwelui Protestant, best: dien God als Protestant, zijn ze Joden of Katholieken, tracht een goed Jood of Katholiek te zijn. Al dat geharrewar en die zieltjes-winnerij hebben een hoop ellende in de wereld ge bracht"! De heer Tikker en Annie Handjes zijn er allerhevigst naast met hun vlotte „af doende" uitspraken. Waarom? Wij zullen ze eens toetsen aan het gezond verstand, enkel maar aan het gezond verstand, Paul. Die menschen nemen dus mét ons aan, dat er een God bestaat, een Schepper en daarom Heer en Bestuurder van het heel al. Wat is nu „g o d s d i e n s t"? Het is duidelijk, dat dit begrip „godsdienst" slaat op de verhouding van den mensch tot God. En omdat de mensch zich juist daardoor van de andere schepselen (din gen, planten, dieren) onderscheidt, dat hij begaafd is met verstand en een vrijen wil, zal die verhouding van den mensch tot God in hoofdzaak juist 's menschen verstand en vrijen wil betreffen. De planten, dieren en dingen om ons heen kunnen niet nadenken, kunnen ook niet vrij kiezen, wat zij doen zullen of la ten. Zü dienen God, door blindelings te gehoorzamen aan de natuurwetten, die Hij hun stelde. Zou het nu niet absurd, volkomen on zinnig zijn, wanneer het den mensch, die met zijn verstand de door God gewilde natuurlijke orde kent, volkomen v r ij zou staan, zijn vrijen wil zóó te gebrui ken, dat h ij alleen God niet dient, dat hij alleen tegen die natuurlijke, door God gestelde orde ingaat? Want wat zegt ons verstand over die natuurlijke orde in al het geschapene met betrekking tot God m. a. w. w a t i s G o d ten opzichte van den mensch? God is onze Schepper en dus de Heer, de eigenaar van ons lichaam en onze ziel. Maar dan zegt ons gezond verstand ons toch, dat wij aan Hem, Die ons uit niets gemaakt heeft en Die ons voortdurend in stand houdt, absoluut, met lichaam en ziel onderworpen zijn? Dat Hij het recht heeft betuiging vein die onderwor penheid van ons te eischen? In God erkennen wij de allerhoogste, de oneindige Volmaaktheid. En zegt ons, die zelfs menschen welke wij in eenig opzicht als volmaakter, als boven ons verheven erkennen, eerbied bewijzen zegt ons 't gezond verstand dan niet, dat wij Hem, die ons in a'le volmaaktheden oneindig overtreft, de allerhoogste eer bied moeten bewijzen? De allerhoogste eerbied, die aanbidding heet? Welk is ons einddoel? God. Zegt ons ge zond verstand ons dan niet, dat het rede lijk is met al onze krachten te streven naar ons einddoel met verachting van alles, dat ons daarvan kan afbrengen? En wat is dat anders Paul, dat streven naar ons einddoel: God, dan God lief hebben boven alles? Wel, Paul, als ons gezond verstand ons deze drie dingen zegt, dan zegt het ons, dat wij „g o d s d i e n s tg" moeten zijn. Want: zich geheel aan God onderwerpen, Hem aanbidden, Hem liefhebben boven alles dat is juist „godsdienstig" zijn! En laten wij nu zelfs eens veronderstel len dat het God, zooals Tikker beweerde „niets kan schelen" of de mensch Hem ge hoorzaamheid en eer bewijst of niet: zijn wij daarom van den plicht „godsdienstig" te zijn ontslagen? Zeker God heeft onze aanbidding en onderworpenheid niet „noodig", maar dat alles berooft onze Schepper en Heer toch niet van het recht daarop, en ontslaat ons dus ook niet van den plicht daartoe. Als een vader zich er niet om bekommeren zou of zijn zoon, voor wien hij alles gedaan heeft, hem dankbaar is of niet, dan onLslaat dit den zoon toch nog niet van den plicht van dankbaarheid jegens dien vader? En daarenboven is het onjuist, dat dit „God niet kan schelen". Dat blijkt natuur lijk allereerst uit het feit, dat God wel degelijk op verschillende wijzen en vooral door Zijn Zoon heeft kenbaar g_maakt dat en hóe de menschen „godsdienstig" moeten zijn, maar daarover, over de Openbaring, wil ik nog niet eens spreken. Doch louter alweer ons gezond verstand zegt ons dat God, die in de menschelijke natuur het vermogen heeft gelegd zijn Opperheerschappij en goedheid te kennen en het verlangen Hem te eer en en te be minnen, niet kan toelaten, dat de mensch tegen zijn natuur in God „negeert" en Hem zijn vereering onthoudt. En die ab solute plicht de godheid te eeren en zich aan Hem te onderwerpen is dan ook door alle rassen en volken van alle tijden als dwingend gevoeld en practisch beoefend, al dwaalden zeer velen dan ook omtrent de wijze, waarop God vereert en gediend moet worden. Je herinnert je, Paul, dat wij hierover vroeger uitvoerig hebben ge schreven. „Goed" zal Tikker misschien zeggen, „maar in elk geval is godsdienst iets i n- w e n d i g s, iels van de ziel. Waarom dan al die uiterlijkheden van Kerk en eere- dienst?" Maar, Paul, wij menschen zijn immers in alles afhankelijk van God, niet al leen onze ziel, maar ook ons lichaam. En nu zegt toch weer, alweer, ons gezond verstand, dat het uitermate natuurlijk is, dat wij onze onderworpenheid, eerbied en liefde toch óók uiterlijk laten blijken; de eenheid van ziel en lichaam in den mensch maakt toch dat het natuurlijk is, dat wij met ons lichaam tóonen, wat in onze ziel leeft? En zou, wat voor ieder mensch afzon derlijk geldt, n.l. dat hij tot godsdienst verplicht is, niet ook gelden voor de ver zameling van menschen, die „de maat schappij" heet? Is ook de. „maatschap pij" niet in alles van God afhankelijk, heeft dan óók de maatschappij niet de plicht haar onderworpenheid en eerbied jegens God te toonen? Neen, godsdienst is geen „privaat-zaak" zooals bijv. de „li beralen" en socialisten verkondigen, doch ook in het maatschappelijk, in het „open baar" leven moet God worden geëerd: godsdienst is óók een „p u b 1 i e k" be lang". Jullie wijze typiste verkondigde de stel ling „alle godsdiensten zijn even g o e d". Paul, het is zeker waar, dat God slechts naar de „harten", de inwen dige bedoeling der menschen kijkt en dat Hij rekening houdt met de levensom standigheden, waarin ieder zich bevindt. God zal van niemand méér vragen, dan Zijn rechtvaardigheid mag vorderen, zoo dat, wie „te goeder trouw" verkeer delijk meent den waren godsdienst te be zitten en zijn best doet dien goed te bele ven, zalig wordt, zooals ook elke heiden die bijv. in de binnenlanden van Afrika nooit over den waren God gehoord heeft maar met ijver de zon aanbidt en hartelijk zijn best doet braaf te zijn om zijn afgod te be hagen, zalig kan worden. In dien zin kan men inderdaad zeggen, dat wie zóó „te goeder trouw" is (b.v. omdat hij practisch in de onmogelijkheid verkeert den waren godsdienst te leeren kennen) voldoende heeft aan den eigen, on waren godsJienst. Maar hij of zij die zegt „alle godsdiens ten zijn even goed" bedoelt daarmee ge meenlijk, dat alle godsdiensten op zich zelf genomen gelijkwaardig zouden zijn voor God, dat het God niet „interes seert" welke godsdienst men belijdt als men maar een godsdienst belijdt.... Als wij ook maar even hierover naden ken, Paul, zal je met mij inzien, hoe on zinnig, ja hoe godslasterlijk eigenlijk, die veronderstelling is. Daarvoor behoeven wij alleen maar want ik moet eindigen een oogenblik te bedenken, dat de ver schillende godsdiensten op deze wereld in vele opzichten absoluut tegenstrij- d i g zijn, zelfs in de meest fundamenteele leerstukken van geloof of zeden. Nu is het natuurlijk onmogelijk, dat al die, onder ling zoo tegenstrijdige godsdiensten allen waar zijn. Te zeggen, dat voor God al die godsdiensten de eene leert: er is maar één God, de andere er zijn meerdere goden, een derde: God en het heelal zijn een ongescheiden eenheid enz. enz. dat voor God al die godsdiensten gelijkwaar dig zijn, is dan toch hetzelfde als te zeg gen, dat God eenzelfde behagen neemt in de dwaling als in de waarheid, dat het God onverschillig laat welke onwaar heden, welke dwaasheden veelal, er over Hem worden verkondigd! Groet den heer Tikker en mejuffrouw Handjes van mij, wil je? (Naar aanleiding van deze brieven kan men ook vragen inzenden over het verhan delde aan het adres: Mr. A. A. W. D i e- penbrock, Pr., Hageveld-Heemstede). Correspondentie. K. te L. vraagt lectuur over het „lijdensvraagstuk". Een bekend werkje hierover is dat van Mgr. J. D. J. Aengenent, God en het kwaad in de wereld (Roebert, 's-Gravenhage). Een zéér mooi boekje, dat echter helaas nog maar moei lijk en alleen antiquarisch te krijgen zal zijn, is: De Smart, door M. Kallen S.J. (Van Leeuwen, Leiden 1881). Een schoone en diepgaande beschouwing wijdt ook de bekende verklaring v. d. Katechismus van Mgr. P. Potters (Teulings, Den Bosch) aan dit vraagstuk in Dl. I bldz. 179-194 (3e druk). Gaarne ben ik bereid, indien u dit wenscht, over dit onderwerp persoonlijk met u nader te correspondeeren. J. W. te L. vraagt, hoe het lijden van volkomen onschuldige kindjes en van die ren te rijmen is met Gods goedheid. Een antwoord hierop zou bladzijden kunnen vul len. Slechts verzoek ik den inzender deze drie dingen te overwegen: lo. is het een feit dat die kinderen, die het gebruik van hun verstand nog niet hebben niet in dezelf de hevigheid persoonlijk smartgevoel kun nen ondervinden als ouderen. Wel geeft een lijdend kind uiterlijk zijn smart te ken nen, maar dit kunnen meer natuurlijk reac ties van het organisme zijn, dan uitdruk kingen van een bewust smartgevoel. Het zelfde geldt in sterker mate, daar zij nooit het gebruik van verstand krijgen, van die- VEELZEGGENDE CIJFERS. Hst is nu eenmaal van algemeene be- kendhcid, dat Nederianö's Katholieken, veel, ja zelfs zeer veel offeren voor de mis- sies. Ja op dat gebied genieten ze als het ware' een wereldvermaardheid en telken jare wijzen gepubliceerde cijfers uit, dat van de opbrengsten in versenillende lan den voor de i-aaselijke Missiegenootschap pen Nederiand bovenaan staat. Ook Z. H. de Paus heeft nog dezer dagen tegenover Hoilandsche bedevaartgangers weer eens de gelegenheid aangegrepen om zijn warmen dank uit te spreken jegens net kleine Holland, dat toch zooveel voor de missies doet. Is deze faam van buitengewone mildda digheid nu echter wel ten volle verdiend en van toepassing op alle katholieken van Nederiand? Is het niet slechts een gedeel te onzer katholieken, die door hun speciale milddadigheid de eer van Nederland hoog houden? Werkelyk er is alle reden om aan te ne men, dat de katholieken in de steden ver ten achter blijven bij hun geloofsgenooten van het platteland ten opzichte van hur. medewerking aan de Pauselijke Missiege- noo^schappen, dus aan de algemeene M i s s i e-a c t i e. Een mooie gelegenheid is er om dat nu eens met cijfers te laten uitkomen: ver schenen is n.l. de October-aflevering van de Annalen van de Broederschap van den H. Geest (Voortplanting de> Geloofs) in het Bisdom Haarlem. In deze Annalen staan wederom vermeld van alle parochies van het bisdom Haarlem de jaar opbrengsten voor de drie Pauselijke Mis siegenootschappen. De cijfers zeggen ech ter zoo heel weinig, maar als we nu eens de parochies van het Dekenaat Lei den nader beschouwen, dan is daar een heel belangrijk overzicht uit samen te stellen. Aangezien het echter lastig is om voor het Genootschap der H. Kindsheid te wer ken met getallen van kinderen, die lid kun nen zijn, zullen we dit Genootschap ever, buiten beschouwing laten en ons bepalen tot de twee Pauselijke Liefdewerken voor volwassenen, n.l. dat van Broeder schap van den H. Geest (Voortplan ting des Geloofs) en het St Petrus Liefdewerk (S. P.-L.). Zooals bekend mag worden veronder steld is het 't uitdrukkelijk verlangen van Z. H. den Paus, dat alle volwassen katho lieken lid zijn van de Voortplanting des Geloofs en als het eenigskons kan ook van het S. P. L. Daar van de Voortplanting 1. G. (Broederschap v. d. H. Geest) de contri butie 2 y3 cent per week of ƒ1.30 per jaar per persoon bedraagt en van S.P.L. slecht* 1 cent per week of 0.50 per jaar per per soon, daar mag toch wel aangenomen wor den, dat het voor niemand eenig bezwaar moet opleveren om beide Liefdewerken te steunen en op deze wijze zijn missieplicht te vervullen volgens het verlangen van 2. H. den Paus. In het volgende overzicht is voor iedere parochie aangegeven hoeveel communican ten zij telt en hierop gebaseerd het aantal gezinnen. Voor de vaststelling van het be drag dat iedere parochie voor de twee Lief dewerken zou kunnen opbrengen is als ba sis genomen, dat ieder echtpaar beide Lief de werken steunt door het lidmaatschap j zooaai een gezm dus per jaar voor Br. H. Geest 2 x 1.30 is 2.60 en voor S. P. L 2 x 0.50 is 1.kan opbrengen. Nu moet men niet zeggen, dat dit ook hec alleruiterste is, en dus iets onbereik- I baars, want niet uit het oog mag worden J verloren, dat in het geheel geen rekening i is gehouden met al de volwassen kinderen uit die gezinnen, die toch ook lid behooren te zijn (en dat zijn er toch heel wat), zoo i dat een berekening op basis van alle echt- j paren als leden werkelijk aan den lagen .tant genoemd mag worden. Ziehier dan het overzicht 1): Wat blijkt nu uit deze cijfers? Dat voor dé Broederschap van denH. Geest alle parochies met hun op brengst verre beneden de mogelijke op brengst blijven. Slechts de parochie Oud- A d e maakt het gunstigste figuur, doordat haar opbrengst het dichtst bij de moge lijke opbrengst komt. Dat voor S. P. L. op één na ook alle pa rochies verre beneden de mogelijke op brengst blijven: ook hier maaxt Oud- A d e een goed figuur, maar K a t w ij k slaat het record en stelt zich aan de spits door een opbrengst die bijna het dub bele van de mogelijke oporengst is. Een doorslaand bewijs dat de mc^lijke op brengst niet iets onbereikbaars is! Voor beide Genootschappen maken ie parochies in de stad Leiden een bar slecht figuur en zijn hun opbrengsten in verge lijking tot de mogelijke opbrengsten al heel gering: een voorbeeld kunnen zij aan zeer vele dorpsparochies nemen! 2) De laatste kolom van het overzicht geeft de uuideijji^s^e, meest sprexenae cijiers, n.l. de gemiddelde opbrengst per communicant voor de twee Liefdewerken: als no. 1 staat ue Uu_-..ae ruct goniiuaeid 5U cent, no 2 Katwijk met 43 ct., no. 3 Wasse- naar-H. Joseph, no. 4 Hoogmade, no. 5 Voorschoten, no. 6 Leiden-St. Petrus, no. 7 Wassenaar-Sc. Will., no. 8 Oegstgeest, no. 9 Leiden O. L. Vr. Hemelv., no. 10 Leiden- H. Joseph, no. 11 Rijpwetering, no. 12 Lei- den-O. L. Vr. Onbevl. Ontv. Voor het geheele dekenaat is de gemid delde opbrengst per communicant 15 cent. Eén parochie van de stad Leiden gaat even boven dit gemiddelde uit en van de 8 bui- ten-parochies hebben er 5 een opbrengst, die veel en veel hooger is dan dit gemid delde. Het geheele dekenaat telt ca 21700 com municanten en de stad Leiden alleen al 12600, dus veel en veel meer dan de helft ervan. De opbrengst voor het geheele dekenaat bedroeg voor Br. H. G. 2.040,02, voor stad Leiden alleen /894.0G; voor S. P. L. voor geheel dekenaat 1.276.55 en voor stad Lei- aen alleen f556.57: beide cijfers der op brengsten blijven dus verre beneden de helft der opbrengsten in tegenstelling mei het cijfer voor het aantal communicanten. Zijn dat cijfers om op te roemen? En toch hoort men zoo dikwijls zeggen, dat er zoo enorm veel voor ue missies gegeven wordt! Zeker, er wordt Goddank door een zeker aantal katholieken veel gegeven, want naast de Paus. Liefdewerken is er ook nog de particuliere missie-actie van de mis- sioneerende Orden en Congregaties (al wij zen de betreffende Annalen wel uit, dat het met hun ontvangsten ook niet zoo'n vaart loopt), maar aan de aigemeene deel name aan den missiesteun ontbreekt nug zeer veel. Er moet en kan dus veel meer gedaan worden voor de missies, zonder andere be langen te scnauen. ja, door een flinke, Overige en vooral geregelde actie in de parochies (en bovenstaand overzicht wijst wel aan in welke parochies het 't meeste noouig is) is het te bereiken dat de ge schatte mogelijke oporengst ook weixe- lijkheid wordt: 10.127.— per jaar voor Br. H. G. (nu ƒ2.010.02) en 3.895. - voor S. P. L. (nu 1.276.55). Dat zou voor de mis sies een vooruitgang van 10.700.per jaar voor de 2 Liefdewerken beteekenen. alleen reeds in het Dekenaat Leiden!! Onmogelijk? Neen, bovenstaande cijfers voor verschillende parochies wijzen uit, dat het kan, als er maar geijverd wordt. De contributie van slechts 2% en 1 cent per week zal niemand weerhouden zijn steur, aan de missies te onthouden. Mogen door deze beschouwing bij zeer velen de oogen open gaan en zij tot het oesef komen, dat er nog een zeer groot aantal katholieken niet geholpen en in de gelegen.ieid gesteld worui om hun missie- ren. 2o. Evenals alle menschen, dieren en dingen, is het kind ook onderworpen aan de natuurwetten en -werkingen dezer we reld, krachten (als bijv. warmte, koude win den, enz.) die voor het behoud van 's men schen leven noodzakelijk zijn, maai die ook schaden kunnen en lijden veroorzaken, bijv. het vuur is een onschatbaar element voor den mensch, maar als de wieg vlam vat kan het kindje zelf het vuur, dat het zal doen lijden, niet ontvluchten. Zou God nu telkens als een natuurkracht het kindje bedreigt moeten ingrijpen op wonderda dige wijze? 3o. Als 't kindje geen pijn zou kunnen lijden, dan zou 't niet door schreeu wen de moeders kunnen waarschuwen, dat zijn gezondheid of leven wordt bedreigd, dan zou bijv. een verwaarloosde veilig heidsspeld het kindje tenslotte kunnen dooden. De pijn brengt menschen en dieren tot afweer van invloeden die scha delijk zijn: als mensch of dier bijv. iets eet dat schadelijk is voor de maag, dan waar schuwt de pijn hem, dat hij daar voortaan af moet blijven. Zoo is de pijn ook een mid del tot behoud. plicht te vervullen. Met versterking der organisatie en een doelmatige actie van ze- lateurs en zelatricen is nog zeer veel te bereiken ten bate der missies. P. Wij maken er op attent, dat, zooals de schrijver van dit artikel ook zelf consta teert, de opgave van het aantal gezin nen in de verschillende parochies slechts een schatting is. Red. L. Crt. 2) Zooals de schrijver verder in zijn ar tikel opmerkt, geven de volgende cijfers niet een t o t a a 1-b e e 1 d van wat iedere parochie voor de missie doet. „Er wordt Goddank door een zeker aantal katholie ken veel gegeven" aan andere vormen van missie-actie. Wij leggen hierop volstrekt I niet den nadruk, omdat wij niet de J Paus. Liefdewerken omhoog zouden wil len gevoerd zien! Vanzelfsprekend is dat I een plicht! Maar men mag uit de gegeven cijfers toch geen conclusies trekken, die on waar zijn of onwaar kunnen zijn en die ook natuurlijk niet met de bedoeling van den geachten schrijver van dit artikel stro ken. Red. L. Crt. parochies van i. Dekenaat LEIDEi 1 S tx> B (0i.Ut.HSC lAP H. GEEST PETRUS LIEFDEWERK» i* I oprengst 3 B S opbrengst i S 700 125 179.28 325.— 10.76 125. 27 ct. 600 100 66.43 260.— 192.73 100. 43 Leiden: I O. L. Vr. Hemelv 2500 450 180.— 1 1.170. 100.— 450. 11 - H. Joseph 2200 400 170.06 1.040.— 54.57 400.— 10 O. L. Vr. Onbevl. O. 3900 700 139. 1.820.— 67.— 700.— 5 H. Petrus 4000 700 405. 1.820.— 335.— 700.— 18 Oegstgeest 1850 350 139.50 910.— 80 350.— 12 550 100 193.85 260.— 75.75 100.— 50 Rypwetering 750 130 28.80 338.— 18.20 130.— 6 1650 300 315. 780.— 77.— 300.— 24 Wassenaar: 800 140 143.10 364.— 83.54 140.— 28 H. Willibrord 2200 400 80.— 1 1 182.— 13 21700 2.040.02 10.127.— 11.276.55 3.895.— 15 ct. GEMENGDE BERICHTEN MOTOR TEGEN WAGEN GEBOTST. Berijder overleden. Gisteravond omstreeks half negen heeft te Boschhovenbeek-Weert een ernstig mo torongeluk plaats gehad. Op genoemd tijd stip naderde aldaar uit de richting Roer mond een motorrijder, de 32-jarige smid L. Derckx met zeer groote snelheid. Hij kwam in botsing met een broodwagen van de Coöperatie „Ons Belang" waardoor hij van zyn motor geslingerd werd. In bewus- teloozen toestand en met ernstige hoofd wonden werd hij een nabijgelegen woning binnengedragen, waar hij korten tijd later aan de gevolgen is overleden. Het motor rijwiel was geheel beschadigd. DOOR VRACHTAUTO AANGEREDEN. Wielrijdster gedood. Gistermiddag is de 21-jarige mej. J. G. Grootenduuk, wondende te Amersfoort en afkomstig uit München-Gladbach. met haar rywiel op den hoek van den Zuidsingel en de St. Janstraat door een zeswielige vracht auto aangereden en op slag gedood. Volgens ooggetuigen zou de wielrijdster de bocht te veel naar links hebben geno men en de vrachtauto met te groote snel heid hebben gereden. AANGEREDEN EN GEDOOD. Autobestuurder onbekend gebleven. Woensdagavond is de 33-jarige heer J. Consten, muziekleeraar te Kerkrade, die per rijwiel van Aken huiswaarts keerde, op den Roermondschen straatweg door een auto aangereden. Toen voorbijgangers hem vonden, kon de geneesheer slechts den dood constateeren. Het lijk vertoonde een ver wonding aan het hoofd en de beenen en is in beslag genomen. KNAAPJE OVERREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag geraakte het 5-jarig zoon tje van den heer Bosma te balkbrug, door dat hij plotseling den weg overstak, onder een passeerende 6-wielige auto, beladen met vee van den veehandelaar J. Wols uit We- zep. Het knaapje was bijna onmiddellijk dood. Den chauffeur treft geen schuld. TUSSCHEN LIFT BEKNELD EN GEDOOD. Gistermiddag te ongeveer twee uur is de arbeider Bergers, werkzaam bij de textiel fabriek van de firma Raaymakers aan den Kanaalweg te Helmond tusschen een lift bekneld geraakt en gedood. OP EEN PIER GELOOPEN. Bij het binnenloopen van de Nieuwe Ha ven te Terneuzen, is gisteravond om zes uur het Nederlandsche sleepschip „Marga- he" op de Oostelijke havenpier geloo- n. Assistentie werd verleend door de ^paooien „Alias" en „Bona Soes II", die cr na eenigen tijd in slaagden de „Marga- rethe" vlot te krijgen. De „Margarethe" heeft vastgemaakt in den haven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 13