ZATERDAG 14 OCTOBER 1933 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND LEDENVERGADERING OP DONDERDAG 19 OCT. 8.15 UUR m ZOMERLUST Nemen alle dames hier even goede nota van? Onze tweede ledenvergadering wordt niet gehouden in den Burcht, maar in de zaal van Zomerlust, Stations- w e g. Dan nog 'n teleurstelling voor velen onder onze leden. Prof. Féron is door bij zondere omstandigheden verhinderd, de zen avond zijn lezing te houden, 't Spijt ons ook héél erg, vooral, daar er voor dezen avond juist zoo'n groote belangstelling scheen te zijn. We geven echter den moed niet op en zullen probeeren of we dezen bekenden en gevierden redenaar bereid kunnen vinden, zijn lezing alsnog op onze sluitingsavond te houden. We hebben ech ter iets anders voor u! Mevrouw M. v. d. Schrieck uit Voorschoten, zal voor ons haar bekende lezing, met lichtbeelden geven over: De landelijke woning vroeger en nu. 't Belooft een buitengewoon leerzame, en interessante avond te worden. Uit ver schillende perverslagen over deze lezing maakten we op, dat bijna overal deze woorden voorkwamen: ,,'t Speet de aan wezigen, dat de lezing voorbij was". En dat is ons inziens de beste reclame. We zullen de geheele ontwikkeling zien van onze woning, van héél vroegr af, tot nu in onze moderne tijden. Daarom dames, toont uw belangstelling voor dit mooie onder werp, en zorg, dat de groote zaal van Zo merlust, voor onze leden te klein zal zijn! SECRETARESSE. „SANCTA VERONICA" Wederom zijn er twee zittingen voorbij in dit seizoen en.... zijt u nu allen voor zien van een handwerkje voor de komen de lange avonden? Voor de dames die nog niet met onze werkwijze op de hoogte zijn, willen wij dit nog eens gaarne uiteenzetten. U hebt toch ook wel eens een verloren oogenblik, hetwelk u zoo goed productief zoudt kun nen maken, ten bate van de Stille Armen! Onze Vereeniging geeft u het materiaal. U kunt naar keuze naai-, haak, of brei werk bekomen. Met de afwerking behoeft geen haast gemaakt te worden en als 't klaar is, dan brengt u 't weer op de zit ting, welke maandelijksch gehouden wordt, terug. Kosten zijn er dus in 't geheel niet aan verbonden; wij vragen alleen een weinigje van uwen vrijen tijd! en wie heeft er b.v. niet 10 minuten per dag over? Mogen wij uw bezoek verwachten, de eerste Donderdag in November? Plaats zal in de e.v. rubriek van 28 Oct. worden bekend gemaakt. Wij danken de dames, die ons geregeld haren daadwerkelijken steun geven, u weet allen, dat 't nog zoo hard noodig i$. Tevens onzen hartelijken dank aan de onbekenden, die op de zitting verschillen de pakjes deden bezorgen! FEEST VAN CHRISTUS KONING SCHAP, ZONDAG 29 OCTOBER Aan de actie van den Diocesanen R.K. Vrouwenbond, om op het feest van Chris tus Koningschap de door ons in omloop gebrachte insignes in de kerkelijke kleu ren te propageeren, onder de Katholieken, werd in de laatste jaren door meer dan honderd plaatsen deelgenomen. Ook te Leiden zullen ze weer als ge woonlijk worden verkocht. Waar de Katho lieke Kerk in deze tijden van droevige propaganda voor de anti-christelijke ge dachte het feest van „Christus Koning schap" instelde mede al- een reactie hier op, lijkt het ons zoo schoon, wanneer deze daad in het openbaar door heel ons Roomsche volk onderstreept wordt door het dragen der door ons verstrekte uni form-insignes op den laatsten Zondag van October. Juist de uniform-insignes, de een heid der actie, welke gevoerd wordt van uit het eenemiddenpunt, waar het initia tief werd genomen, zal het beste teeken der eenheid, en der ware katholieke soli dariteit zijn. Al is de opzet en het doel de eer van God te zoeken door de erken ning van Christus' Souvereiniteit ook in het openbare leven, toch komen ook de ba ten van deze beweging ten goede aan lief dadige of sociale werken, of religieuse doeleinden. Hoofdzaak blijft echter, de ge tuigenis van 't Koningschap van Christus. Daarom dienen de verkoopsters ervoor te ijveren, dat de insignes werkelijk den heelen dag worden gedragen. Wij zijn ver zekerd, dat ons Katholieke Volk, op open bare meetings zoo spontaan het lied der Roomsche blijdschap uitjubelend, op den laatsten Zondag van October door het op steken van het insigne hun geloof vrijuit wil en durft belijden. We hopen, dat deze schoone actie ook dit jaar wear moge groeien, zoodat op Zondag 29 October e.k. in een groot gedeelte van ons Katholieke Leiden openbaar hulde gebracht zal wor den aan het Koningschap van Christus. Dames, die zich met den verkoop van deze insignes willen belasten, worden ver zocht zich zoo spoedig mogelijk op te ge ven bij Mevr. Manders, Oegst.laan 12 of bij mevr. S. v. Deen, Breestr. 12. 't Gaat natuurlijk alléén om de morgenuren bij 't begin en uitgaan van de H. Missen in de diverse parochiekerken. Mogen we alle leden nog eens en met nadruk er aan helpen herinneren,, hun nieuw adres bij verhuizing op te geven! De post maakt het ons zoo gemakkelijk met de verhuiskaarten en u bespaart onze penningmeesteresse veel extra moeite. IMTERPAROCHIEELE WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. xvm. Dat het Pausschap geen verzinsel van menschen is, ja zelfs geen verzinsel zijn kan, blijkt duidelijk uit nog meerdere voor vallen, die ons in de Evangeliën zijn nage laten. Het gebeurde eens, dat Christus zich terugtrok in de vredige stilte van het dorp je Panias. Daar waren geen huichelende Farizeëers of jaloersche Schriftgeleerden, daar was geen volksmenigte belust op wonderen, daar hoorde men niet de smee- kende stemmen van zieken en melaatschen, maar enkel was daar stilte. Christus heeft daar gebeden en daarna richtte hij zich naar zijn leerlingen. Tot hen richt hij de vraag: „Wie zeggen de menschen, dat de Zoon des menschen is?" Dat klinkt zoo onverwacht, dat ze niet terstond kunnen antwoorden. Maar dan ko men de uitroepen: „Sommigen Johannes de Dooper, anderen Elias, anderen Jeremias of een der Profeten". En dan stelt Christus die zelfde vraag aan Petrus. Let wel, niet aan één der ande ren, doch enkel aan Petrus en Hij vraagt: „Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?" Petrus nu, gewend om namens al de an deren te spreken, geeft dadelijk het ant woord: „Gij zijt de Christus, de Zoon van den levenden God." En zonder dat iemand anders verder spreekt of zelfs maar tracht te spreken, laat Christus er op volgen (en hierbij is Hij strikt persoonlijk): „Zalig zijt gij, Simon, zoon van Johannes, want vleesch en bloed hebben u dit niet geopenbaard, maar Mijn Vader, die in den Hemel is". Ge ziet dus welk een heerlijke lofprijzing Petrus gewerd, waar de alwetende God, die Christus was, zoo getuigde van Zijn apos tel. En dan komt de groote belofte. Hierop moeten we vooral letten, want menig niet- katholiek poogt die woorden te verdraaien, en van onzen kant zijn er nog veel te veel onwetenden, die dat maar gemoedelijk slikken. Rechtstreeks en met duidelijke woorden zegt Hij, Christus, tot Petrus: En Ik, Ik zeg u: Gij zijt Petrus en op deze rots zal ik Mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldi gen, en u zal Ik de sleutels geven van het Rijk der hemelen; en wat gij zult binden op aarde, zal ook in den hemel gebonden zijn, en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in den hemel ontbonden zijn." Deze woorden staan in gouden letters bo ven het graf van den eersten Paus, in den koepel van de St. Pieter te Rome. Het zijn dan ook gouden woorden van waarheid, die wel wat meer overdacht mogen worden door ons, Katholieken. Eerstens wordt Petrus aangewezen als rots, waarop de Kerk van Christus zal staan. Wie dus de ware Kerk zoekt, zal hebben te aanvaarden de voor negentien eeuwen gestichte Kerk en anderen zijn niet de ware. Want het is onzinnig om de be wering te lanceeren, dat die eerste Kerk, verdween en dat daarvoor, en dan nog wel door menschen gesticht, een ander soort kerk in de plaats kwam. Wie zoo re deneert vergeet die heerlijke belofte van Christus. En de poorten der hel zullen haar niet overweldigen! Daaruit volgt, dat op niet één moment in de wereldgeschiedenis na Christus de Moe derkerk Weg was. Zij is er steeds geweest, ondanks alles gebleven, en zal blijven tot het einde der tijden. En alles wat menschen werk is, dat is van tijdelijke aard en dat zal verdwijnen. Zoo staan ook thans millioenen, die niet weten waarheen. Op hun lippen de vraag, die zwaar drukt op hun hart: „Waar is de Kerk van Christus?" Katholieke jongeman, is uw leven voor hen een lichtend voorbeeld? Beseft gij uw verantwoording tegenover God en tegen over uw medemensch? S. M. WAAROM GEEN FASCISME? Politiek is een gevaarlijk ding. Zoo is alles goed en dan weer loopt het heelemaal fout. Tenminste, zoo redeneeren de men schen. Want de man moet nog geboren wor den, die het bewijs levert, dat de regeerin gen goed waren en 't volk niet of andersom dat wel het volk goed was, maar de lei ders niet. Politiek, daar doet bijkans iedereen aan mee en vooral tegenwoordig een groot per centage jongere menschen. Want, laten we maar eerlijk zijn, degenen, die den mond vol hebben over politiek, zijn amper hun slungelleeftijd ontgroeid! En dat heeft dan een paar krantenartikelen gelezen, mis schien een handig geschreven brochuurtje en met die „groote" hoeveelheid politieke „wijsheid" gaan ze op pad. Ik heb zoo'n „wijze", (hij kwam geluk kig niet uit het Oosten!) ontmoet en die goede jongen stak den loftrompet over Mussolini en Hitier. 't Was af, wat die lui deden en van een wezenlijk verschil tus- schen wat in Italië gebeurde en wat in Duitschland gebeurt wist hij niets. Stelt men bovendien nog de vraag wat er in Duitschland bijv. verbeterd is, danzwij gen ze. Vraagt men of ze wel weten, wat staatsabsolutisme is (want dat is toch het fascisme) danzwijgen ze. Over de fou ten */an het stelsel praten ze niet, wel over de resultaten; over de totaal foutieve doel stelling van staat en gezin in dien nieuwen staatsvorm weten ze niets! 't Is heusch geen moeite om ook in ons land „Heil" te roepen, maar laten die van- nog-niets-wetende-jongeren toch liever zwijgen. Want, ware het inzicht niet zoo droevig, men zou kunnen lachen om het naief-domme van deze jongeren, die am per beseffen dat de theorie vaak mooier lijkt dan de practijk is. De wereld redden we niet met fascisme, doch enkel met katholicisme! SEVERUS. SENIOREN EN COMMISSARISSEN- CONGRES. Wat den leekenleiders te doen staat. In Rotterdam is j.l. Zaterdag en Zondag een grootsch congres gehouden voor de lee kenleiders in de St. Josephs-Gez.-Vereeni- ging, welk congres tot in de finesses keu rig was geregeld en aan de deelnemers on getwijfeld heeft meegegeven een groote dosis practische zin en heiligend enthou siasme voor het Kolpingswerk. 't Was er druk in het Gezellenhuis aan het Stationsplein, want 125 vereenigingen hadden 600 leiders gestuurd, te weten 85 pet. van alle senioren en commisarissen. Een prachtig bljjk dus van ernstig meele ven met hetgeen de centrale leiding or ganiseert. Om vijf uur Zaterdagmiddag werd het congres geopend met de vlaggegroet door leden van „Kolpings Lijfwacht" en de en- trée van Centralen Raad en Centraal Se- noriaat. Jan Hersbach, senior van Rotter dam I, verwelkomde allen, voornamelijk den Centralen Raad en de vele afgevaar digden van R. K. Werkgevers, K. J. C., de Graal, R. K. Vrouwenbond etc. Praeses Oorsprong las vele ingekomen telegrammen en brieven voor, waaronder een schrijven van Mgr. Aengenent, die gaarne aan alle delnemers zijn Bisschop- pelijken zegen schenkt. Dan was het woord aan den eersten inleider, kap. W. Simons uit Amsterdam, die sprak over: Kernvorming. De statistiek der jongste volkstelling, aldus spr., geeft ons een duidelijk beeld van den geloofsafval in ons land. Voorna melijk is dit toe te schrijven aan de ge mengde huwelijken, doch ook aan den in vloed van vele materialistische strevingen van onzen tijd. Duizende menschen, die in hun jeugd katholiek waren, zijn afge zakt tot volslagen heidendom, en een an der percentage durft onder het mom van neutraliteit geen kleur meer te bekennen. Met dat droeve beeld voor oogen moe ten wij ons afvragen, of misschen ook niet wij zijn tekort geschoten in ons jeugd werk. Want ondanks alle vorming is te weinig aan het karakter gebouwd. Onze tijd eischt persoonlijkheden, karakters! En daarom is noodig een veel sterkere bele ving van ons beginsel en van ons Kolpings- program. Deze betere en diepere beleving moet zijn godsdienstig, sociaal en cultu reel. Dat nu willen we bieden in de „Pa ladijnen". 't Spreekt vanzelf dat daartoe geroepen zijn de besten onder de Gezellen, de willers, die niet terugdeinzen voor of fers en moeiten. Spr. hoopte dat aldus de kernvorming zal aangepakt worden, om daardoor de Gez. Ver. beter te doen be antwoorden aan haar doel. Aan de gedachtenwisseling werd door enkele personen deelgenomen, waarna Pa ter Biesta mededeelde, dat het nieuwe va- cantiehuis „De Liebaard" dichter bij Hol land zal komen. De Centraal-Praeses, Rec tor van Galen, liet dienaangaande een krachtige opwekking hooren, om het steun- plan voor de nieuwe liebaard eendrachtig uit te werken. Nadat een uur gepauzeerd was, ving om 8 uur in de groote zaal de tweede verga dering aan, geleid door J. Eyckelhof, se nior van den Haag I. De Senior van het district „De Streek" was de eerste inleider over de: Werkloosheid ten plattelande. Deze spreker gaf eerst een duidelijke uiteenzetting over de toestanden op het platteland, voornamelijk in „De Streek". Het stoere volk, onwankelbaar in trouw aan Kerk en Vaderland, lijdt onder deze crisis hevig. Groot geloof en sterk Gods vertrouwen hebben tot nu toe de massa gesterkt en zij zullen blijven worstelen om hun brood. Doch opruiende elementen zijn thans bezig verwarring te stichten op het rustige platteland en daardoor begint het te gisten en te broeien. Een reuzetaak ligt hier voor de Gez.- Ver. en spr. ontvouwt dan een practisch program voor ontwikkeling der werkloozen op godsdienstig en sociaal-economisch ter rein. We moeten dan de werklooze jon geren verzamelen en in rustige en eerlijke omgeving hun de cursussen schenken. Voor financiën kloppe men aan bij de overheid en voor de lessen zijn nog vele katholieke krachten te vinden, die zich daarvoor gaarne geven. We moeten werken met concrete plannen, die uitvoerbaar zijn! En slechts taaie volharding met katholieke begeestering zullen dien zwaren arbeid tot groot succes weten te brengen. Dan was het woord aan Joop Reekers uit Amsterdam, die sprak over de werkloosheid in de stad. Tweehonderdduizend handen van jonge menschen vragen om werk. Bidden ze er ook om met gevouwen handen? Velen niet, aldus spr., want de nood der werkloosheid heeft velen van hen het bidden verleerd. De toekomst is zoo onzeker, de hitsende elementen slaan hun slag, de nood is groot. Waarheen met dezen? De taak van ons is, deze jonge men schen bijeen te brengen in het millieu der Gez. Ver., waar een priester hun vader zal zijn. Aan ons komt de eer toe het eerst van allen te hebben begrepen hoe 't moest en om steun te hebben gevraagd bij Rijk en Ge: eente. En wij namen dien grooten zorg op ons, omdat ons program zulks eischt. De godsdienstige en sociale vorming der jongeien mag niet worden stopgezet door de ramp der werkloosheid. Ook hun vak ontwikkeling moet doorgang vinden. Welnu, in dat alles wordt voorzien. In 1931 heeft Amsterdam I haar lokalen aan de Stadhouderskade geopend en daarna zijn vele steden dit voorbeeld gaan vol gen Zoo is het geworden een belangrijk onderdeel van ons Kolpingswerk. Een drachtig contact houden en ernstig samen werken zij parool. De arbeid echter zij bij dit alles middel punt. Natuurlijk, sport en ontspanning moeten we ook geven, zelfs in ruime mate, maar ons werk faalt als we niet den ar beid als het voornaamste beschouwen. Bij dit alles is groote propaganda noodig, want te velen blijven onkundig. En als wjj ze niet onze handen reiken, dan zijn ze, althans de meesten, redeloos verloren en een welkome prooi voor de vijanden van Kerk en Maatschappij. Spr. eindigde met een oproep tot groote actie, want de vamp is groot, maarde kop in de hoogte en wa doen ostelwerk! Met de Kelpingsgroet werd le tweede bijeenkomst gesloten, waarna de deelne- n\e'zich naar buiten begaven om de fak- kclo t» ch» van 250 Rotterdamsche Gezel len tf ontvangen. Ook de commissarissen der afd. Gehuwden, die een aparte bijeen komst hadden gehouden, waren daarbij aanwezig Nadat allen -"'oh in de groote zaal harden vereenigd, heeft Centraal- Praeses va Galen een geesdriftig woord gesproken waarbij hij zijn gehoor in laai- enden gloed wist te zetten voor hun werk, a'di een prachtig slot vormend van den eer?ten congresdag. Zondagmorgen werd begonnen met een H. Mis, opgedragen door den Centraal- Praeses. Alle deelnemers togen daarbij ter H. Tafel. Na het ontbijt begon om elf uur de de*- de groote vergadering, waarin Mr. Gose- ling, voorzitter van de R. K. Staatspartij sprak over het onderwerp: Staatkundige vorming. Over twee werkelijk belangrijke zaken, zoo begon spr., zijn wij het eens. Op de eerste plaats dat de jongeren ook staat kundig gevormd moeten worden en ten tweede, dat op die vorming een katholiek stempel moet staan. Nu er in onzen tijd een lawine van allerlei staatkundige ideeën op ons neerkomt is vorming hoogst nood zakelijk. Vele ideeën wortelen in ons ge loof, of zijn te vinden in de pauselijke En cyclieken. De solidariteitsgedachte, waar mee thans de N. S. B. zoo gaarne pronkt, is reeds veertig jaren oud en geen idee van Mussert, maar van den grooten Leo XIII! D.e staatkundige vorming mag niet be- teekenen een opvoeding voor den staat, want nooit is de staat doel, doch middel om ons einddoel te bereiken. Want de verantwoording om ons einddoel te berei ken kunnen en mogen we nooit toever trouwen aan den staat, maar moeten we zelf in handen houden. Wat nu de vorming betreft, deze moet niet absoluut uitgaan van een centraal punt en niet den heelen jongeman in be slag nemen. Eerst opleiden voor godsdienst en beroep en dan pas voor de staatkunde; want staatkunde is slechts een deel van ons levenswerk en noch voor de jongeren, noch voor de politiek is opleiding vanuit de partij nuttig. Hier rust op de jeugdorganisatie, op de Gez. Ver. een zware taak. Tusschen Gez. Ver. en staatkundige partij zal permanent contact moeten zijn en door de Kernvor ming in de vereeniging zal ook de staat kundige vorming bereikt worden. Daar voor zal men het best kunnen nemen die partij, die in haar traditie, in haar appa raat en in haar leiders de beste waarborg biedt voor sterke doorvoering van de ka tholieke beginselen. En daarvoor is de R. K. Staatspartij! Niet in staatsrecht en -huishoudkunde moet men de vorming zoeken, maar in fundamenteele scholing van katholieke Staatkunde, te vinden in de encyclieken. Staat en individu, kerk en staat, volk en staat, gezag en vrijheid zijn onderwerpen voor practische vorming en dan wordt gij, wat Kolping vroeg, wat Kolping ook van u wil: de katholieke statasburger. Tenslotte waarschuwde spr. tegen de fascistische stroomingen, die zich voordoen als een gestelij ke beweging. Flinkheid en discipline, juichen en hou-zee geroep, het heffen van handen, dat alles brengt geen gezonde orde. Dat komt alleen door Gods genade in ons en door het uitdragen van de Godsliefde door ons. Zoo alleen is de zegepraal mogelijk! Nutiicta - Zoetermeer Mr. Goseling, die meermalen door ap plaus was onderbroken, oogstte aan het einde een gestdriftige ovatie. En de Cen traal-Praeses prees den partijvoorzitter om het vele werk, dat hij, ondanks laffe smaad, voor het Nederlandsche volk doet. Na een frische gedachtenwisseling sprak de Centraal-Praeses het slotwoord. In de komende jaren zal het zijn: er op of er onder. Op godsdienstig gebied, by het zien der ontkerstening, wordt het ons bang te moe de. Wij reiken één in geloof elkander de hand en strijden: er op of er onder! Op sociaal terrein vragen duizenden om werk en bij de oplossing der sociale kwes tie zal het er om gaan: er op of er onder! Op staatkundig gebied grijpen duizen den naar extreme dingen en bij de door voering van onze katholieke beginselen zal het gaan: er op of er onder! Maar wij willen er boven op! Wij hebben ons program en gij uw jonge kracht. Bou wen we dan uit en bouwen we op. De nieuwe tijd roept! Aan Kolping trouw! Een donderend applaus barstte los, de Harmonie speelde het Kolpingslied, hoog juichte zeshonderd stemmen, dat was de enorme finale van dit congres. Met de opvoering van het zinnespel „Van zessen Klaar" (van J. Nieuwenhuis) en een massale maaltijd in het Sociëteitsge bouw van de Diergaarde kwam het einde van dit in alle opzichten geslaagde congres. DISTRICTS-VERBAND LEIDEN. In de laatste aflevering van „Kolpings- blad", staat vermeld, dat de afd. Stomp wijk is overgeplaatst naar ons district. Tot Districts-Praeses is benoemd kap. H. B. Schrama, vice-Praeses van Leiden. LEIDERS-CONGRES TE ROTTERDAM. Aan het uitstekend verloopen congres te Rotterdam werd deelgenomen door bijna al onze commissarissen en de Senioren. Wat daar geleerfd is moet nu dienstbaar worden gemaakt in de eigen vereeniging. Dat allen hun plicht begrijpen! LIEDERTAFEL. De zangclub zag gaarne nog eenige leden er bij. Hooge eischen worden aan begin- nenden niet gesteld. De repetities zijn des Woensdags om half negen. KOLPINGS BOTS. Morgenavond belooft het goed te worden in ons Gezellenhuis. In de groote zaal zal de prijsuitreiking plaats vinden van de serie wedstrijden wel ke dezen zomer door de baby onzer onder - afdeelingen worden georganiseerd op het groene veld, tusschen haar beide elftallen en een zestal soortgenooten. Er zal gezongen, gesproken, gemusiceerd, gefilmd worden. Alle gezellen zijn welkom. Mochten er stoelen te kort komen, dan behelpe men zich. Zal 't zoo'n vaart loopen? De Boys rekenen erop! KERKNIEUWS ALLERHEILIGEN EN ALLERZIELEN OP DE H. LAND-STICHTING. Zooals ieder jaar zal het Allerheiligen en Allerzielenfeest met bijzondere plechtighe den op de H. Land-Stichting gevierd wor den. De kerkelijke diensten geschieden deels in de Cenakelkerk, deels in de crypte. De Kruisweg wordt gehouden op het terrein. Passenle verklaringen worden gegeven door Z.Eerw. Pater drs. Wevers S.M.M. in het Pelgrimshuis. De pelgrims melden zich tijdig aan bij de Kanunnikessen van het H. Graf Casa- Nova H. Land-Stichting en worden Dins dag 31 Ooctober verwacht vóór het mid dagmaal. De Carmelieten in Brazilië. Zondag 5 November a.s. zullen te Sao Paulo de volgende Fraters van de Orde der Carmelieten de H. Priesterwijding ont vangen uit handen van den Aartsbisschop Z. H. Exc. Mgr. Duarte Leopoldo e Silva: Ludovicus van Tienen uit Ledeacker, Bro- cardus Stokhof uit Vinkeveen, Bartholo- meus Beumer uit Ootmarsum, Hieronymus Hinthem uit Berchem, Elius Spruit uit Hoensbroek, Alphonsus Hoebert uit 's-Gra- venhage, Ansehnus Bertels uit Beesd, Bertholdus van de Mee uit Nijmegen, Ig natius de Jong uit N i e u w-V e n n e p. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de volgende week Dinsdag géén audiëntie verleenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 6