UIT DE RADIO-WERELD LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 16 SEPTEMBER DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 .Programma's voor Zondag 17 Sept. Huizen, 296 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00—7.45 NCRV. Hierna KRO. 8.30 Morgenwijding o. 1. v. Joh. de Heer m. m. van W. Verver (viool). 9.30 Gramofoonplaten. 10.15 Hoogmis uit de St. Dominicuskerk te Amsterdam. 11.45 Gramofoonplaten. 12.15 Schlagermuziek en lezingen. 2.30 Orkestconcert. 2.45 Feestelijke heropening van het R.K. Sportpark te Haarlem. Het openingswoord wordt gesproken door deken H. C. J. Son- daal. Na den voetbalwedstrijd rede van Z. H. Exc. Mgr. Aengenent en toespraak door rector Mol. 4.30 Ziekenhalfuur. 5.00 Zondagmiddag-Evangelisatie o. 1. v. Ds. J. J. van Petegem m. m. v. het Chr. Gem. Zangkoor „Immanuel". 5.50 Kerkdienst uit de Oosterkerk te Utrecht o. 1. v. Ds. J. H. Telkamp. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.15 Orkestconcert m. m. van pianosolist, afgew. door voordracht ca. 9.00 en 10.15 Vaz Diaz. 10.40—11.00 Epiloog. Hilversum, 1875 M. 8.30—10.00 VARA 10.30 VPRO 12.00 AVRO 5.00 VARA, 8.00 AVRO. 8.30 Postduivenberichten, tuinbouwpraat 9.00 Orgelspel J. Jong. 9.20 Causerie C. v. d. Lende. 9.40 Concert door J. Jong (orgel) en H. Wiggelaar (viool). 10.30 Kerkdienst uit de Rem. Kerk te Amersfoort. Voorg.: Dr. R. Miedema. Orgel J. P. v. d. Glas. 12.00 Filmpraatje L. J. Jordaan. 12.30 Omroeporkest o. L v. N. Treep., en Gramofoonplaten. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Zang door H. Merx (bariton). A. d. vleugel: E. Veen. 3.00 Gramofoonplaten. 4.00 Dr. G. A. Dudok: „Escape", van J. Galsworthy. 4.20 Gramofoonplaten. 4.45 Vaz Dias. 5.00 VARA-orkest o. 1. v. H. de Groot. 5.40 Declamatie R. Numan. 6.00 Vervolg orkestconcert m. m. van L. Aramesco (zang). 6.50 „De avonturen van Wakker Tro- penduit". 7.10 Vervolg orkestconcert. 8.00 Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep, rn. m. van N. Roth (viool) n het Amsterd. Luis tervinkenkoor o. 1. v. J. Hamel. 9.30 „Escfape", van John Galsworthy. 10.00 The singing Babies (zang en piano) 10.20 Kovacs Lajos en zijn orkest. 10.35 The singing Babies. 10.50 Kovacs Lajos. 11.15 Gramofoonplaten. 11.3012.00 Kovacs Lajos. Daventry, 1554 M. 10.5011.05 Tijdsein, berichten. 12.50 Midland Studio Orkest o.l. van F. Cantell m. m. van M. Allen (alt). I.50 Cellorecital A. Pini. 2.20 Radio Militair Orkest o. 1. v. B. Wal ton O'Donnell. 3.20 Gramofoonplaten. 4.05 Reg. King en zijn orkest. 4.50 Voor de kinderen. 5.10 Bach-cantate „Christus der ist mein Leben", m. m. van solisten, koor en orkest. 5.50 Bijbellezing. 6.05 Kamermuziek. H. Heyner (bariton) en het Internationaal Strijkkwartet. 7.20 Klassieke Literatuur. 7.50 Vioolrecital, door R. Chremet. 8.20 Korte dienst. 8.35 Chr. Lectuur. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Koorconcert o. 1. v. L. Rowlands. 9.50 Albert Dandier en zijn orkest m m. van E. Coleman (alt). 10.50 Epiloog. II.0311.20 The Silent Fellowship. „Radio-Paris, 1724 M. 8.05, 12.40, 1.50, 3.20 en 5.50 Gramofoon platen. Kalundborg, 1153 M. 12.201.20 M. Hansen's orkest. 2.20 Solistenconcert. 3.20 Gramofoonplaten. 4.20 Concert uit rest. „Wivex". Grondahl en Radiotooneel. 11.2012.50 Dansmuziek uit rest. „Ritz". Langenberg, 473 M. 6.35 Bremer havenconcert. 10.50 Gramofoonplaten. 11.50 Bach-cantate. 12.20 Noragorkest o. 1. v. Seeker. 2.40 Gramofoonplaten. 3.40 dito. 4.50 Concert o. 1. v. Kneip. 6.05 Gramofoonplaten. 8.35 Concert o. 1. v. Keiper. 11.0012.20 Concert o. 1. v. Eysoldt. Rome, 441 M. 9.05 Concert m. m. van viool, sopraan, bariton. Hierna grafnofoonmuziek vervol gens dansmuziek. 11.20 Berichten. Brussel, 338 en 508 M. 338 meter: 10.20 Gramofoonplaten. 11.20 Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans 12.20 Omroeporkest m.m.v. solisten o. 1. v. André. 1.30 Concert uit Antwerpen. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Gramofoonplaten. 6.50 Omroepkleinorkest o.l .v. Leemans. 8.20 Omroeporkest m. m. van bariton o. 1. v. André. 9.20 Symphonieorkest o. 1. v. Kumps. 508 meter: 10.20 Omroepkleinorkest o. L v. Lee mans. 11.20 Gramofoonplaten. 12.20 Concert uit \ntwerpen. I.30 Omroeporkest m. m. van solisten o. 1 André. 5.20 Symphonieconcert o. L v. Kumps. 6.20 Gramofoonplaten. 7.20 dito. 8.20 Symphonieconcert o. 1. v. Kumps. 9.20 Omroeporkest m. m. van bariton o. 1. van André. Deutschlandsender, 1635 M. 8.05 „Die Puszta singt", gramofoonmu- ziek. 8.50 „Der Raub der Sabinerinnen", klucht van F. en P. von Schönthan. 10.20 en 11.05 Berichten. II.2012.50 Dansmuziek uit Keulen door Leo Eysoldt en het Omroepkleinorkest. Radio Luxemburg, 1191 M. 7.50 Engelsche avond; symphonie con cert Petroushka (Stravinsky). 8.40 Orkestconcert. 10.20 Operette muziek; Mikado, Czardas prinzes, Dollarprinzes. Gemeentelijk Radio-Distributiebedrijf te Leiden. (3e Programma). 10.20—12.50 Brussel (VI.) 12.5020.20 Daventry. 20.20afloop Brussel (VI.) Programma's voor Maandag 18 Sept. Huizen, 296 M. 8.00 Schriftlezing en medidatie. 8.159.30 Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst o.l.v. ds. N. P. E. G. van Uchelen. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30 Gramofoonpl. 12.15 Dito. 12.30 Orgelconcert J. Zwart. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Causerie A. J. Herwig. 3.153.45 Gramofoonpl. 4.00 Bijbellezing door ds. P. Hekman, m. m.v. zang en orgel. 5.00 Vioolduetten door G. Beths en L. de Graaff. A. d. vleugel: P. Halsema. 6.30 Vragenuur. 7.15 Ned. Chr. Persbureau. 7.30 Vervolg vragenuur. 8.00 Volkszangkoor v. d. Ned. Ver v. d. Volkszang ,afd. Den Haag) o.l.v. A. Spoel m.m.v. mevr. J. Flintermanv. Eek (so praan), mej. T. Bom (mezzo-sopraan), S. de Vries .tenor), W. Segboer (bariton) en mevr. B. de RidderSpaan (piano). 9.00 Dr. C. de Bruyn: „Over de ruimte". 9.30 Vervolg concert. 10.00 Vaz Dias. 10.10 Orgelspel. 11.0011.30 Gramofoonpl. Hilversum, 1875 M. Algemeen Programma verzorgd door de V.A.R.A. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding V.P.R.O. 10.15 Declamatie C. Rijken. 10.30 De Flierefluiters o.l.v. Ray Forest. 11.00 Vervolg declamatie. 11.15 VARA-Kleinorkest o.l.v. H. de Groot. 12.00 Eddy Walis en zijn orkest. 12.30 Gramofoonpl. 12.45 Vervolg Eddy Walis. 1.15 Gramofoonpl. I.30 Vervolg Eddy Walis. 2.00 Declamatie Rolien Numan. 2.15 Vioolduetten «L. Wijngaarden en E. v. Sloghem. 2.45 Declamatie Hetty Beck. 3.00 Vervolg vioolduetten. 3.30 Gramofoonpl. 3.45 Zenderwisseling. 4.00 Orgelspel C. Steyn. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. 5.45 Declamatie R. Numan. 6.00 Vervolg concert.. 6.30 Muzikale causerie P. Tiggers. 7.00 VARA-Kleinorkest o.l.v. H. de Groot 7.58 Herhaling S.O.S.-berichten. 8.00 Hoe komen de gaten in de kass?", spel van Kwecksilber. M.m.v. het VARA- tooneel o.l.v. W. v. Cappellen. 8.20 Promenadeconcert uit Londen door het BBC-Symphohieorkest o.l.v. Sir Hen ry Wood, m.m.v. Florence Austral en W. Widdopp. 9.45 Vaz Dias. 10.00 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. II.0012.00 Gramofoonplaten. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Tijdsein en berichten. 11.05—11.20 Lezing. 12.20 Olgelspel T. Jenkins. 1.05 Western Studio-orkest o.l.v. F. Tho mas. 1.50 Gramofoonpl. 2.20 Voor de scholen. 3.20 Gramofoonpl. 3.55 Duitsche les. 4.20 Concert. P. Radmall (viool) en P. Grummitt (piano). 4.50 Schotsch Studio-Orkest o.l.v. Daines. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Chopinrecital door C. Smith. 7.10, 7.25 Lezingen. 7.50 „The Chariot Hour", revue-program ma o.l.v. A. Chariot. 8.50 Radiotooneel. Leiding: H. Rose. 10.00 Berichten. Causerie. 10.35 Voordracht. 10.40 Dansmuziek (gr. pl). 10.5012.20 Grosvenor House Dance Band o.Lv. S. Lipton. I.E-M.C.O. RADIO Mare 104 - LEIOEN - Tel. 2900 Het adres voor alle voor- komende Radio-Onderdeelen Complete Radio-toestellen „Radio-Pari s, 1724 M. 8.05, 12.20, 7.30 en 8.20 Gramofoonpla ten. Kalundborg, 1153 M. 12.202.20 Concert uit Hotel Angle- terre. 3.505.50 C. Ryhadl's orkest. 8.50 Weensche muziek o.l.v. F. Maler m. m.v. M. Jaconsen (zang). 10.20 Zang en piona. 10.55—11.35 Radio-Strijkorkest o.l.v. Mah ler. Werken van oude meesters. Langenberg, 473 M. 6.25, 7.23 en 11.50 Gramofoonpl. 12.30 Weragkoor o.l.v. Breuer. m.m.v. J. Braun (viool). I.50 Weragorkest o.l.v. Breuer. 5.20 Gramofoonpl. 5.50 Concert o.l.v. Kneip. 8.25 Weragorkest o.l.v. Buschkotter, m.m. v. H. Haasz piano). 10.5012.20 Concert door het Sted. Or kest Munster. Rome, 441 M. 9.05 Variëté-programma o.l.v. Bonavo- lonta. 10.05 Radiotooneel. 10.35 Dansmuziek. II.20 Berichten. Brussel, 338 en 508 M. 338 M.: 12.20 Gramofoonpl. 1.30 Omroepkleinorkest o.l.v. Leemans. 5.20 Omroeporkest o.l.v. André. 6.50 Omroepkleinorkest o.l.v. Leemans. 8.20 Symphonieconcert o.l.v. Meulemans. 5.08 M.: 12.20 Omroepkleinorkest o.l.v Leemans. I.30 Gramofoonpl. 5.20 Symphonieconcert o.l.v. Meule mans. 6.35 Gramofoonpl. 7.05 Vioolrecital. 8.2010.20 Omroeporkest m.m.v. solisten o.l.v. F. André. Deutschlandsender, 1635 M. 8.25 Oostenrijksche Avond m.m.v orkest, Schrammelkwartet en solisten o.l.v. Pacher- negg. 10.20 Berichten. Gramofoonplatenrepor- tage van de finale om het Prof.-Wereld- kampioenschap Tennis. II.05 Weerbericht. 11.2012.20 Avondconcert uit Hamburg o.l.v. H. Döring. Radio Luxemburg 1191 M. 7.50 Italiaansche^avond. Symphonie No. 4 van Meldelssohn. 8.40 Italiaansche orkestconcert. 9.20 Italiaansch vocaal concert, met or kest. 10.20 Orkestconcert. Gemeentelijk Radio-Distributiebedrijf te Leiden. (3e Programma). 8.0012.00 Langenberg. 12.2014.20 Daventry. 14.2015.20 Deutschlandsender. 15.2017*.20 Daventry. 17.20—20.20 Brussel (VI.) 20.20afloop Parijs (Radio). OPIUM-SLAVEN. Hoe opium de menschen vergiftigt Wat is opium eigenlijk? Opium is het ge droogde sap van halfrijpe zaaddoozen van den maankop, ook wel papaver genaamd. In Hindostan, Perzië, KI.-Azië en Egypte wordt de papaver gekweekt om het sap te verkrijgen, waarvan opium wordt gemaakt; ook in Europa wordt de plant geteeld. Het verzamelen van opium uit de halfrijpe zaaddoozen geschiedt op de volgende wijze. Eenige dagen nadat de bloembladeren zijn afgevallen, worden er in de zaaddoo zen insnijdingen gemaakt, waarbij nauw. lettend wordt toegezien, dat het mes niet tot in de holte der zaaddoos doordringt. Uit deze insnijdingen vloeit dan een witte vloeistof, welke eerst melkachtig is, en zich weldra aan de randen der insnijdin gen verdikt. Gedurende vier-en-twintig uur laat men de planten in dien toestand en den volgenden dag wordt het opium verza meld door middel van stompe messen. Elke vruchtdoos geeft slechte een« opium, en dan niet meer dan eenige gram men. Het. opium komt echter niet zoo zui ver in den handel als de plant het voort brengt. De eerste vervalsching geschiedt reeds bij het inzamelen als bij het af schrappen een weinig van de opperhuid van de vrucht wordt meegenomen om het gewicht te verhoogen. Als het opium is, is het een kleverige bruine massa, welke een zoetachtigen bitteren smaak heeft. Er zijn verschillende soorten van opium in den handel, de voornaamste zijn wel: Smyr- naasch, Constantinopelsch, Perzisch en In disch opium. Opium bestaat uit verschillende bestand- deelen, zooals: houtvezels, plan ten ei wit, caoutchouc, hars, vette olie en een aantal loogzouten, waarvan de voornaamste zijn morfine, narcotine, enz. De uitwerkselen van het opium op den mensch verschillen naarmate de hoeveel heid, welke wordt gebruikt en den persoon, die het gebruikt. Een kleine dosis opium kan als geneesmiddel een heilzame uitwer king hebben, maar bij geregeld gebruik, en waarbij de hoeveelheid niet zelden steeds wordt opgevoerd, lijdt opium tot alge- heelen ondergang. In een kleine dosis, b.v. van een vierde of halve grein werkt opium over het algemeen prikkelend; do pols wordt eenigszins versneld, de gemoedsge steldheid meer opgewekt en er bestaat eon gevoel van welbehagen en een geschikt heid voor lichamelijke en geestolijke in spanning. Doch weldra worden deze ver schijnselen gevolgd door vermindering van spierkracht, ongevoeligheid voor inwen dige indrukken, lusteloosheid en neiging tot slaap. Dit zijn de gewone uitwerkselen bij menschen, die niet aan gebruik van opium verslaafd zijn, doch door herhaald gebruik neemt de invloed sterk af, en bij gevolg zijn zij, die opium nemen om een aangename opgewektheid te verwekken, genoodzaakt, telkens een grootore hoeveel heid te nemen. In grootere hoeveelheden b.v. van moer dan twee tot vier grein, zijn de verschijn selen geheel anders. Meestal treedt er dan terstond duizeligheid en dofheid op, zonder dat er eerst, opgewektheid heeft bestaan. De gevoelloosheid neemt toe; de lijder wordt bewegingloos on ongevoelig voor in drukken; de ademhaling is langzaam; de lijder ligt roerloos met gesloten oogen en saamgetrokken pupillen. Naarmate het ver gif sterker werkt, wordt de pols steeds zwakker en verslappen de spieren en als er geen spoedige hulp wordt aangebracht, treedt de dood in. Herstelt de patiënt zich, dan gaat die gevaarlijke toestand over in een langen slaap, welke wel 36 uur kan du ren. Dit alles zijn de gevolgen bij men sehen, die aan het gebruik van opium niet zijn gewend. De z.g. opiumeter6 en -rookers reagee- r«n hierop geheel anders. Do opiumeters nemen het gif gewoonlijk in den vorm van pillen of ook wel als ©en papje. De wer king van opium openbaart zich gewoonlijk een of twee uur, nadat het is ingenomen en duurt 5 tot 6 uur en veroorzaakt een hoogen graad van opgewektheid, welken de opiumeters als hot toppunt van geluk beschrijven. Do opiometer is terstond aan zijn uiter lijk te kennen. Zij zijn mager, hebben een bleek gele kleur en een slapende gang, de oogen liggen diep in hun kassen en heb ben een oigenaardigen gloed. De geestver mogens en lichaamskrachten van een opiumeter zijn totaal uitgeput; hij is voor niets meer geschikt en toch voelt hij zich gedrongen telkens grootere hoeveelheden te nomen. Opiumeters worden zelden ouder dan 40 jaar, daar zij ten laatste aan hevige zenuwpijnen gaan lijden, waartegen zelfs het vordoovmgsmiddel niet helpt. De opiumrookers blazen den rook nooit uit door den mond, maar door de neus gaten. De eerste uitwerkselen van 't opium schuiven zijn, dat rookers spraakzamer en lo vendiger worden. Doch weldra bedaren zij en treedt er een soort verdooving in, daar na vallen zij in een diepen slaap, welko soms wel vier uur duurt Het rooken van opium leidt niet alleen tot physiek, maar ook tot moreel verderf van den gebruiker. De invloed van het gif op het gelieele gc- heele gestel uit zich voornamelijk door dof heid, verstandsverbijstering, zwakte, enz. Krijgen deze menschen niet op hun gewo nen tijd opium, dan worden zij duizelig en beginnen do oogen te tranen en zou het opium hen geheel onthouden worden, dan worden de ongelukkigen vaak krankzinnig. Uit de geschiedenis blijkt, dat het ge bruik reeds in de oudheid bekend was; vooral in de geneeskunde werd er een druk gebruik van gemaakt. De Griekscho wijs geer Hippocrates verklaarde, dat men zon der opium onmogelijk de geneeskunde kon uitoefenen. In het Egypte was het opium dan ook alleen maar voor medische doel einden toegelaten. Maar ondanks dezen maatregel werd er in het geheim door de Egyptenaren opium gebruikt. De Egypti sche toovenaars bereidden uit heulzaad en nachtschadebladeren een drank, welke een diepen slaap veroorzaakte en de menschen dikwijle voor eenige dagen van het ver stand beroofden. In de Oostcrsche landen, vooral Ohina, is het gebruik van opium zeer sterk. In do groote steden bestaan er speciale gelegen heden, z.g. opiumkitten, waar de inboor lingen zich gaan bedwelmen. Zelfs te Lon den, Parijs en Weenen vindt men opium kitten. Dat het gebruik hiervan niet van de laatste jaren dateert, blijkt wel uit het feit, dat er reeds in 1870 millioenen men schen waren, die aan opium waren ver slaafd. Als 'k ooit nog eens beginnen moet Mij een bestaan te scheppen, Dan hoeft geen mensch mij ooit weer van De vulpen te gaan reppen. Ik neem cordaat Een automaat, Ik zet die vooraan aan de straat En laat de deurtjes kleppen. Wanneer je een goed vakman bent Verkoop je er croquetjes. Twee voor een kwartje in een vak, Croquant en warm en vetjes. Je staat er voor, Jé bakt maar door En het publiek dat juicht in koor: Zoo'n automaat is netjes. WEEK-END LAMMESCÜANSWEG. Reeds meermalen heb ik mij vermeid In den aanblik van den Lammeschansweg. Het is met permissie, Burgemeester een van de zeer weinige straten in Leiden, die de moeite waard zijn, gezien en genoten te worden. Eerlijk gezegd, sinds een huiseigenaar, die daar zijn huizen heeft, mij verklaar de, dat zijn huizen deuren hadden van 100 per stuk, ben ik een beetje gek op den Lammeschansweg. Denk eens even aan. Zulke deftige deuren. Dat is geen gek heid. Daar blijf je iederen keer vol eer bied en bewondering een poosje voor staan. Misschien ook om je zelf af te vra gen: waar zitten nu de 100? Een leek op het gebied van deuren ziet dat zoo niet. Voor hem is een deur een deur, een brokkie hout. Maar ik vraag me af: welke straat kan bogen op deuren van 100. Zoo'n huizen bouwer moest je om z'n hals vliegen. Die heeft er telkens opnieuw 100 voor over gehad om een poëtische deur te kunnen schenken. En zie van die deuren is toen mijn blik gedwaald naar de omgeving. Naar het ver-^ re vlakke land, idyllisch onderbroken door een sloot, een molen, wat boomen en wat vee, dichterbij naar de daverende tram langs de strak gespannen rails het smalle boschaadje, liefelijk omrasterd, de mooie, gelijke straatsteentjes, overigens zoo zeldzaam in onze stad. Ik ontwaar 't grijs betegelde trottoir, in effen gelijkheid eentonig, maar tevens be wijs van onverstoorbare netheid. Daar langs gerijd de kleine boompjes, als sym bolen geplant bij de geboorte van dezen weg. Zooals een boom, geplant bij de ge boorte van een prinses en gelijk hïct haar opgroeiend tot een groote, sterke stam. Zoo zijn de boompjes aan dezen Lamme schansweg. Ik zie voorts de liefelijke voortuintjes, waar bloemen bloeien en planten en hees ters en daartusschen een liefelijk grind- paadje, dat vriendelijk knerpt onder je voeten bij het betreden ervan. Maar boven al toch de horizon over dat verre land, dat prachtige uitzicht uit het raam boven die honderd-gulden-deuren. Recht geplaveid ligt de Lammeschans weg, even een lichte kromming, die nieu we en verrassende vergezichten opent. Dat is de naam. Slechts een zaak is er, die mij verdriet. Welke prozaïsche geest gaf aan deze lie felijke poëtische straat dezen dof-klinken den naam? Spel en denk u dan de beteekenis der lettergrepen eens goed in. Lamme Schans. Dat is nog erger dan Vecnhaizen. Dat is enkel nog maar de Schans. Maar hier lamme Schans. Dat is véél erger. Denk er eens een oogenblik aan, dat de menschen, die daar wonen en die wel poë tisch móeten worden, maar altijd op hun brieven moeten lezen: Lammeschans weg. Dat is een kwelling, dat moet een marteling zijn. En ik sta stil van verbazing als ik er aan denk, dat de bewoners van den Lammeschansweg nog niet gezamen lijk een petitie hebben ingediend om de zen naam voor goed te verbannen uit hun liefelijke straat. Want deze straat is liefelijk, ik zeide het reeds. Zij rekt zich langs de tramlijn, sierlijk en innig, alsof zij die zoo volgen zal tot het einde der wereld. En om die illusie niet te verstoren, heb ik het nimmer gewaagd, dezen weg ten einde toe te gaan. Ik weet niet, hoe ver hij gaat en waar hij uitmondt. En ik wil het niet weten, want deze illusie wil ik behouden. DANIëL. Of ik doe er sigaren in Of doosjes sigaretten, Die kan je dan, een heele rij, Heel veilig buiten zetten. De morgen daagt, Maar niet geklaagd, De automaat geeft wat je vraagt, Da's beter dan croquêtten. Of 'k neem de nieuwste nieuwigheid Die nooit bestond vóór deze, En 'k laat ze uit de automaat De heele toekomst lezen. Hand op de plaat Van d' automaat, En zie, de heele toekomst staat Er als een levend wezen. Maar k ben er nu, dat is fataal, 'k Kan niet opnieuw beginnen, Niet luist'ren naar de automaat, Terwijl ik peins daar binnen. Maar ik erken, Ik zelf toch ben Een automaat, die met zijn pen Steeds verzen moet verzinnen. TROUBADOUR. DE AUTOMAAT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 7