ZOMER- UITVERKOOP1 BRIEVEN OVER ONS GELOOF I MORGEN begint onze groote I A. PARMENTIER 1 VRUDAG 30 JUNI 1933 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD PAG. 13 HET BESTAAN TAN GOD. 2. Waar vandaan, van wie of van wat komt de stem van ons gewe ten, die ons zegt, wat goed is, wat kwaad? Vanwaar die zedewet? „De hoogste en laatste grond van deze wet is God, die voor alles verstandige geboden of verboden gegeven heeft". Aldus de heiden wijsgeer Cicero (De leg. II, 4). Geen mensch ter wereld, Paul, hij zij ne ger van Midden-Soedan of rector-magnifi- cus van de universiteit van Oxford, zal ontkennen, dat hij verschil weet tusschen zedelijk goed en kwaad, tusschen deugd en zonde. ©o neger zal je niet precies kunnen zeg- §en misschien ook de rector-magnificus niet dat „z e d e 1 ij k g o e d" isdie vrije menschelijke handeling, die overeenstemt met de eischen der menschelijke natuur, d.w.z. met wat den mensch als mensch voegt ten opzichte van God en van de we reld, welke den mensch omringt; en ,z e- d e 1 ij k kwaad'': die handeling, welke daar niet mee overeenstemt. Maar: nimmer zal een mensch, die niet krankzinnig is, hij zij lippenneger of rec tor-magnificus, beweren, dat het onder martelingen vermoorden van zijn eigen moeder lof verdient, of dat het geven van een maaltje aardappelen aan een van hon ger stervenden zwerver misdadig is. Ieder mensch, zelfs de meest diep ge- zonkene heeft en had altijd tenminste eenig idee van goed of kwaad. Met andere woor den :het menschel ij k geslacht erkent algemeen hetbestaan van een zedewet. Begrijp mij goed, Paul: allerminst na tuurlijk wil ik betoogen, dat alle menschen ter wereld ten allen tijde het er over eens waren en zijn, wat nu eigenlijk in een bepaald, bijzonder geval kwaad is, wat goed. De feiten leeren wel anders. He-t is mogelijk, dat onze neger meent, een zeer verdienstelijk werk te verrichten, door bij voorbeeld de hoeveelheid zijner echtgenoo- ten tot zestig in totaal op te voeren, iets, dat in Amsterdam toch nog altijd onbe hoorlijk wordt gevonden, maar in Middel- Soedan waarschijnlijk recht geeft op groot aanzien onder de medeburgers. Het is voorts zeer goed denkbaar dat iemand als bovengenoemde rector-magnifi cus oprecht denkt goéd te doen door bijv. de Katholieke Kerk „wetenschappelijk" te bestrijden, iets, dat in het oog van een rechtgeaard katholiek natuurlijk] minder toejuiching verdient. Iemand met een on ontwikkeld verstand, of die slecht is opge voed, zal soms voor deugd, of althans voor niet-slecht houden, datgene, wat iemand die méér geleerd heeft en netjes is opge voed, als kwaad erkejit. Tijdsomstandig heden, beschaving, ontwikkeling, levensom standigheden, hebben invloed op de juist heid van het oordeel der menschen omtrent het goed of kwaad zijn van een bepaalde daad. Doch dit staat vast: alle menschen ter wereld, die het gebruik van hun ver stand hebben, alle menschen van alle tijden, van alle rassen en volken, beschaafd, onbeschaafd of overbeschaafd, zijn het eens over deze drie punten: lo. Er is onderscheid tusschen zedelijk goed en zedelijk kwaad. So. Wat als zede lijk goed erkend is, moet worden gedaan, wat als zedelijk kwaad begrepen wordt, moet worden vermeden. 3o. Het doen van het goede geeft uitzicht op een belooning, welke dan ook; de volbrachte booze daad geeft het bewustzijn van schuld en straf waardigheid, ook dan, wanneer de daad voor alle menschen verborgen blijft. Neem een mensch, Paul, die kwaad ge daan heeft in het geheim, die een zonde deed, welke niemand van zijn medemen- schen schade of hinder toebracht. Nie mand weet het, niemand is benadeeld. En tóch schaamt die mensch zich. Een zekere a n g st, een bewustzijn van schuld verstoort zijn rust, hij gevoelt het: er is een recht geschonden, er moet iets goed gemaakt worden, er is iemand beleedigd. Zeker, die stem van het geweten in den mensch zal niet bij ieder even krachtig zijn. Maar geheel gestorven is zij nooit en nimmer, bij niemand. Sommigen heeten „gewetenloos" maar God weet, met hoeveel geweld zij getracht hebben, die stem: „gij moogt nietin zich te verstik ken, met hoeveel dolle uitgelatenheid zij gepoogd hebben de wroeging na de booze daad in zich te overschreeuwen. Het veel vuldig zondigen verzwakt die stem in den mensch, maar geheel zwijgen zal zij nooit. De stem van het geweten laat zich hoo- ren met sterken dwang en gebiedende kracht. Niemand, >zelfs niet de boei, die de wetten der menschen volkomen aan zijn laars lapt, kan zich aan die wet van het geweten „gij zultgij zult nietgeheel onttrekken. De stem van het geweten laat zich niet overschettéren zelft niet door de luidruchtigste jazz-band Vanwaar, van wie, die stem in ons Vanwaar, van wie die zedewet? Dat zulk een „zedelijk bewustzijn", het geweten, in de mensch bestaat, wordt en werd door niemand ooit ontkend. Bestond er geen zedewet, dan zou de geheele men schelijke samenleving eenvoudig onmoge lijk worden. Zelfs de meest gebrekkige menschelijke wetgevingen zijn ten slotte gebaseerd op de begrippen: doet het goe de, mijdt het kwade, op de begrippen be looning, schuld en straf. Nu sobreef je mij, Paul, dat je met jul- K© „vrijdenkenden" boekhouder Basil Bas man al eens over geweten en zedewet hebt gesproken. Hij zei je: „Wat jij geweten noemt is niets anders, dan een verzame ling vooroordeelen, die den mensch door opvoeding zijn bijgebracht." Basil Bas man vergist zich. Reeds vóór de ouders het kind daarover iets geleerd hebben, zegt 't eigen hart het, dat bijv. liegen kwaad is en niet mag. Het kind dat voor de eerste maal op een leugen wordt betrapt schaamt zich en is bang voor straf. Elk kind verwondert zich ook heelemaal niet als het onderricht wordt over de grondgeboden der zedewet bijv. dat men niet stelen mag en het gestolcne weer moet teruggeven, terwijl het toch bij an dere dingen, die het leert, altijd eerst over een zekere verbazing moet heenkomen. Het zou ook wel heel toevallig ziin als die „vooroordeelen" omtrent vele dingen bij alle volken van alle tijden dezelfde wa ren: toevallig, niet waar, dat omtrent lie gen bijv. bij alle volkeren hetzelfde voor oordeel: liegen is kwaad, heeft bestaan! En dan: vooroordeelen worden afgelegd, ja zij verdwijnen vanzelf naarmate het mcnschelijk verstand zich ontwikkelt en het hart veredeld wordt. Maar bij de oor- deelen van het geweten is het juist omge keerd: het oordeel biiv. dat dankbaarheid iets goeds en ondankbaarheid iets kwaads is, kan zelfs de meest ontwikkelde mensch onmogelijk van zich afzetten. De geleerden, die God er buiten willen la ten, hebben inderdaad alle mogelijke moeite .gedaan om die onloochenbare stem van het geweten,, om het bestaan der natuurlijke zedewet, te verklaren, zonder dat God er bij te pas komt. Zoo hebben zij o-a. gezegd: ons eigen menschelijk verstand legt ons zoo gebie dend de plicht op, het goede te doen en het kwade te laten. Maar, Paul, mijn eigen verstand is toch slechts een deel van mijzelf: welk recht kan mijn eigen ver stand over mij uitoefenen? Zeker, ik ben dwaas, als ik niet den raad en de voor lichting van mijn verstand volg, maar waarom zou ik daartoe verplicht zijn? Moet ik aan mijn verstand rekenschap geven, kan mijn verstand mij dwingen, mij straffen Men zegt ook dit: de mensch leeft te midden van andere menschen, dieren en dingen. En de verhouding waarin hij tot alles staat, verplicht hem het goede te doen en het kwade te laten. Maar neem nu eens dien man, over wien wij het hierboven hadden, de man, die in het geheim zondigde, zonder dat iemand daarvan hinder of schade ondervonden had. Die man schaamt zich. Tegenover wie? Tegenover de menschen? Maar die weten er niets van. Tegenover de dieren, de levenlooze natuur Onzin. Schamen doet men zich alleen tegenover een ander per soon. (Je begrijpt reeds, Paul, tegenover Wien die man zich schaamde? Die man had het gevoel iemand be droefd, iemand beleedigd te hebben. Wie? Zijn medemensehen? Maar die hadden geen nadeel van zijn zonde. De dieren, de na tuur in zijn omgeving? Bedroeven en be- leedigen kan men alléén een persoon. (Je begrijpt, Paul, Wien hij bedroefd had Die man gevoelde zich straf waardig. Wie zou hem kunnen straffen De men schen? Zij kenden zijn misdaad niet. De dieren, de dingen rondom hem? Neen, strafwaardig kan men zich alléén gevoelen gevoelen ten opzichte van een persoon, aan wien men verantwoording moet afleg gen Ook niet gezagdragende menschen noch de staatswetten kunnen tenslotte de vol doende grond, de laatste oorzaak van de verplichtingen der zedewet zijn. Die gezag dragers, die staten, zijn immers op hun beurt weer verplicht rechtvaardig te zijn, te gehoorzamen aan die algemeene zede wet. Want de wil van elk mensch is eindig, dat wil zeggen: geen enkel mensch kan in zijn eigen wil alleen voldoenden grond of titel bezitten om den wil van anderen te overheerschen, omdat elke mensch in laatste instantie toch weder aan een anderen wil onderworpen is; hij zelf is im mers weer gebonden aan die zedewet. Daarom is de voldoende grond der zede wet alléén te vinden in een wil, die niet meer van een anderen wil afhankelijk is, een wil dus, die uit zichzelf oneindig vol maakt is, hetgeen alleen de wil van een oneindig volmaakten God, den oppersten Heer en Meester van alles, kan zijn, de Goddelijke Wil, welke de orde der gescha pen dingen wil, welke zijn oneindig Ver stand van eeuwigheid heeft uitgedacht Ja, Paul, de mensch die gezondigd heeft in 't geheim, zonder zijn medemenschen te benadeelen schaamt zich tegenover een God, gevoelt dat hij een God bedroefd heeft, dat hij eens aan een G o d verant woording zal moeten geven over zijn wan daad, vreest de straf van een God, onder wiens bereik óók de inwendige handelin gen der menschen vallen. Reeds de heidenen uit den vóór Chris- telijken tijd erkenden uit de stem van het geweten het bestaan van een goddelijken Wetgever. „Het was de overtuiging van alle waarachtig wijze mannen" schreef de heiden Cicero in 50 v. Chr. „dat de zedewet niet door menschen is uitgedacht, noch door den volkswil is ingevoerd, maar dat zij iets eeuwigs is, zij, wier wijze ge boden en verboden de geheele we reld beheerschen; de diep ste en laatste grond van deze wet is echter God, die voor alles w ij zegeboden of verbo den gegeven heeft'. Wellicht dat Basman hierover eens wil nadenken als jij hem een en ander vertelt? Tot over veertien dagen. Gegroet, beste! ■■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiinaH E S I Zijden Kousen 39, 44, 69 en 89 ct. Matzijden69 en 89 ct. I Fantasie Sokk Ziet onze zéér lage prijzen in de Etalages I Breestr. 128 - Tel. 1936 1 ■^■lllllllllllllllllllllllillllllllllllilllllllllBM GEMENGDE BERICHTEN BRAND OVER DE INDRAPOERA. Goed afg*3loopen. Het Nederlandsche s.s. „Indrapoera'' dat van Southampton heden naar Batavia zou vertrekken en de „Montrose" van de Cana dian Pacifie, welke beide schepen gemeerd lagen langs elkaar, hadden gisteren een „narrow escape', ^toen een loods op den wal in brand vloog en lange vlammen over de schepen sloegen, waardoor de wanden heetl iepen. Sleepbooten brachten de „In drapoera"', die passagiers aan boord had, in veiligheid. Een hoeveelheid van 206 mil- lioen cigaretten, die in de loodsen lagen opgeslagen en die aan boord van de „In drapoera" zouden worden gebracht, werden door het vuur vernield, evenals een klein gedeelte van de passagiersbagage. De waarde der cigaretten wordt geschat op 30.000. BRAND IN MATRASS EN FABRIEK. Op de derde verdieping van een matras- senfabriek o-p de Ganzenmarkt te Utrecht is Woensdagmiddag tegen 5 uur een brand uitgebroken, welke in de daar te verwer ken materialen gretig voedsel vond. Een op deze verdieping bezig zijnde werkman zag uit een werkende electrische wolplukmachine een vonk komen, waarop de machine oogenblikkelijk stil stond. De opgeslagen materialen hadden inmid dels vlam gevat, waarbij zich een groote rookmassa ontwikkelde. Toen de raanen aan de straatzijde spron gen en versche lucht toegang kon krijgen, sloegen de vlammen spoedig naar buiten. De inderhaast gewaarschuwde brand weer kwam met 'n magirusladder en een motorspuit ter plaatse, waarvan de laat ste evenwel geen dienst behoefde te "doen. Met zes stralen op de waterleiding werd het vuur aangegrepen en na niet langen tijd ook bedwongen. Het geval kreeg veel belangstelling van huiswaarts" keerende kantoormenschen. Trouwens, de burgemeester, dr. J. P. Focke- ma Andreae, was zelf ook aanwezig om de verrichtingen vanf de brandweer gade te slaan. Twee jaar geleden is op de zelfde ver dieping ook een brand uitgebroken, die evenwel ernstiger was dan thans. Behalve een tamelijk uitgebrande ver dieping heeft het huis alleen van water- schale te lijden gehad. „Msb." VECHTENDE VROUWEN. Twee gewonden. Tijdens de kermis te St. Jansteen, in Zeeuwsch-Vlaanderen, ontstond in een danslokaliteit twist tusschen twee vrou wen. Terwijl de vrouwen elkaar toetakel den, werd door een onbekende het mes ge trokken. Een der vrouwen kreeg twee mes steken; ook een man, die met het geval niets te maken fcad, werd door een mes steek getroffen. De vrouw bleek dermate te zijn verwond, dat haar overbrenging naar het ziekenhuis te Hulst noodzakelijk was. De man had slechts lichte verwondin gen bekomen. Later kon de gewonde vrouw naar haar woning te St. Jansteen worden vervoerd. De marechaussee heeft des nachts den man van een der vrouwen, die tijdens het gevecht ook in de danslokaliteit aanwezig was, aan een verhoor onderworpen. Hij ont kent echter alle schuld, terwijl op hem noch een mes noch bloedsporen werden aange troffen. De politie zet het onderzoek voort. RUIM VEERTIG DUIZEN GULDEN VERDUISTERD. Kassier van Boerenleenbank geeft zich aan bij de politie. Aan het hoofdbureau van politie te Utrecht heeft zich een man aangemeld, die zeide schuldig te zijn aan verduistering van 41.000. Het bleek te zijn een 39-jarige kassier uit Schalkwijk. In zijn betrekking heeft hij volgens zijn eigen zeggen het bovenver meld bedrag in een tijdverloop van onge veer 3 jaren verduisterd. De politie zoekt te zamen met de veld- wacht te Schalkwijk de zaak nu nader uit. Na zijn overbrenging naar Schalkwijk is de man op het Gemeentehuis aan een uit gebreid verhoor onderworpen, dat gerui- men tijd in beslag nam. De kassier heeft nog een anderen werkkring; hij is n.l. han delaar in rijwielen en automobielen. Hij genoot in Schalkwijk een goed vertrouwen, zoodat het bericht van zijn aanmelding bij de politie veel opzien gebaard heeft. Ver der was hij nog secretaris van een Onder linge Brandassurantie Mij., zoodat hij ver schillende bronnen van inkomsten had. Men vraagt zich af hoe het mogelijk ge weest kan zijn een bedrag van 41.000 te verduisteren en wel over een tijdsduur van drie jaar, zonder dat hiervan iets bemerkt is. De Boerenleenbank is toch aangesloten bij de Centrale Raiffeisenbank te Utrecht. Het was van den kassier bekend, dat hij steeds bereid was op te komen voor iemand die in financieele zorgen zat. Hij moet dat meermalen gedaan hebben. Of de man thans voor een deel slachtoffer van zijn vriendelijke hulpvaardigheid geworden is, kan nog niet worden gezegd. Dat hij zelf in moeilijke geldelijke omstandigheden zou verkeeren, was niet bekend De aangehoudene is getrouwd en vader van een gezin met vijf kinderen. DE GEHEIMZINNIGE MOORD TE 0SS. Een spoor gevonden? In de zaak van den moord, die op 9 No vember van het vorig jaar op den 30-jari- gen herbergier J. v. d. Pas te Oss heeft plaats gehad, en waarvan het lijk op 10 November des morgens in een weide aan de Spoondcrstraat werd gevonden schijnt eenige licht te komen. Door de politie zijn bloedsporen ontdekt in een woning op de grens der gemeente BerchemOss. Naar aanleiding hiervan heeft gisterenmiddag het parket uit Den Bosch met den opper wachtmeester Soethout een onderzoek in gesteld. AUTOBANDEN DOORGESNEDEN. Dezer dagen vertoefde een groepje Ne derlanders met drie luxe auto's te Crefeld waar zij hunne auto's parkeerden in de na bijheid van een bekend varieté-gebouw. Toen het gezelschap zïch later in den avond met hunne auto's naar huis wilde begeven, kwam men tot de onaangename ontdekking dat de banden van alle drie de wagens waren stuk gesneden. Zelfs de reservebanden waren niet gespaard. An dere auto's, die op dezelfde plaats waren geparkeerd, doch een Duitsch nummer droegen, waren onaangeroerd. Noch de S. A.-man die in de straat surveilleerde, noch de auto-wachter hadden iets van de „banden vernieling'' gezien. Behalve de aanzienlijke schade aan de wagens toegebracht, kon het gezelschap niet meer naar huis terugkeeren en moest te Crefeld blijven logeeren. TWEE MILLIARD MENSCHEN Het secretariaat van den Volkenbond heeft een overzicht uitgegeven van de be volking der geheele wereld. Hel totaal aan tal wereldbewoners wordt berekend op 2000 millioen. Het Britsche wereldrijk telt 496 millioen inwoners, waarvan alleen reeds 352 mil lioen in Indië. Europa met 'Rusland inbe grepen heeft een bevolking van 490 mil lioen, waarvan Rusland alleen reeds ruim 163 millioen. China en Japan hebben samen 545 mil lioen zielen. De rest 481 millioen zijn ver deeld over de overige landen, n.l. 124 mil lioen in Noord-Amerika, 120 millioen in Midden-Amerika en Zuid-Amerika, 160 mil lioen in \foor-Azië en Malayen en 70 mil lioen in Afrika, waarbij dan niet zijn be grepen de bewoners van de Engelsche kolo niën in dat werelddeel. In Europa bedraagt het bevolkingscijfer per vierkanten kilometer 44,3, in Amerika 6.2, in Afrika 4.7 en in Austalië 1.2. Europa is nog altijd 't meest dichtstbe volkte werelddeel. In Siberië wonen per vierkanten kilometer slechts 2 menschen, in China echter 41, in Indië 74, in Japan niet minder dan 169. De hoog6te cijfers worden echter in Europa behaald. België is het dichtstbevolkte land der wereld: namelijk 270 inwoners op een vier kanten kilometer; dan volgt Holland met 233, Groot-Brittannië met 185, Duitschland met 137, Frankrijk met 76, Rusland met 2"2, Finland en Noorwegen met ieder 9 perso nen per vierkanten kilometer. Europa zonder Rusland beslaat slechts tweederden van de oppervlakte der Ver- eenigde Staten, maar heeft driemaal zoo veel inwoners. De Russische Sovjetrepublieken omvat ten een zevende gedeelte van de totale op pervlakte der aarde en hebben ruim 163 millioen inwoners. In de laatste jaren heeft de totale bevolking der geheele wereld zich vermeerderd met 14 millioen menschen. WAT GESCHIEDT ER TE BEAURAING. HET ONDERZOEK DER KERKELIJKE OVERHEID. De Brusselsehe „Standaard" van 2S Juni schrijft nog o.m, het volgende in ver band met het bozoek van mgr. Heylen te Beauraing: De Bisschop heeft te 7 uur 's morgens in de parochiekerk van Beauraing het Misoffer opgedragen en onder andere aan do kinderen Voisin en Dogeimbre de Hei lige Communie uitgereikt. Nadien heeft de bisschop langdurig en rustig beraadslaagd met deken Lambert en. enkele andere personen. Rond 9 uur werden Gimberte en Andrée Degeimbro, evenals Albert, Gilberto en Fernande, Voisin naar de pastorie ontboden en in aanwezigheid van hun deken door den bis schop ondervraagd. Het onderzoek naar alles wat met de Verschijningen van Beauraing verband houdt zal in rust en discretie veilig wor den voortgezet, maar do bisschop heeft niet geaarzeld om den kinderen Degeimbro en Voisin te verklaren, dat hij zijn bis- schappelijke toestemming vorleent voor do oprichting van een Maria-kapel of kerk volgens de vraag der kindeken, welke zij steunen op de belofte, door hen afgelegd aan de Verschijning in December jongst leden. De noodige schikkingen zouden met deken Lambert nog nader worden in orde gebracht. De kinderen hebben den bisschop ont roerd gedankt. Z.H. Exc. Mgr. Heylen heeft hun dan nog medegedeeld, met welke groote en bijzondere aandacht de Heilige Vader te Rome dit alles volgt. Z.H. Exc. zegende hen zeer in 't bij zonder vanwege den Heiligen Vader, en zegende tevens hunne ouders. Hierna heeft Mgr. Heylen hot H. Vorm sel toegediend aan de vormelingen van Beauraing, waaronder ook Albert Voisin. Tijdens het Vormsel was ook de genezen werkman Tilman Come in de kerk, en na dc plechtigheid van het Vormsel heeft Mgr. Heylen ook Tilman Come ontboden en hem grondig ondervraagd. De verrassing die do kinderen en de pelgrims en de zusters met diep geluk heeft overstelpt, was echter de aankomst van den bisschop 's avonds bij den rozen krans der kinderen nabij den Boom der Verschijning. Mgr. Heylen had Beauraing verlaten om ook nog in een andere plaats van zijn bisdom het H. Vormsel toe te dienen. Hij keerde echter onverwachts terug naar Beauraing. Een onbeschrijfelijke ovatie begroette den grijzen bisschop wanneer hij door de rijen der pelgrims naar den tuin der Verschijningen schreed. Vier der kinderen waren daar om vóór te bidden, Gilberte en Andrée Detreim'bro, evenals Albert en Gilberte Voisin. Do oudste Fernande was voor één keer bui ten Beauraing met do „Association Ca- tholique de la Jounesse Féminine Indépen- dante" waartoe zij sedert een paar jaren reeds behoort en heeft aldus het geluk van dit mede-bidden van den bisschop met hun avondrozenkrans niet. beleefd. Treffend is nog dit: het was nog steeds gewoonte te Beauraing om recht staande den rozenkrans te bidden. De kinderen nemen dan eiken avond weder plaats daar waar zij de Verschijning in den Meidoornstruik zagen. Maar het bid den geschiedt rechtstaande. Slechts na den rozenkrans gaan zij knielen op een houten bankje vóór de Lourdesgrot, en heffen er lofzangen aan. Mgr. Heylen echter knielde neer voor den Rozenkrans, de vier kinderen kniel den, de aanwezige priesters knielden, al het volk knielde. Op de aanroepingen der kinderen: No tre Daane de Beauraing guérissez les ma^ lades et convertissez les pécheurs (Onze Lieve Vrouwe van Beauraing, genees de zieken en bekeer de zondaren) antwoord de de Bisschop het luider stemme. Opstaande na het einde van gebeden en zangen zegende Mgr. Heylen eerst do kinderon Degoimbre en Voisin, gaf hun in aanwezigheid van het volk zijn ring te kussen, zeide F—n minz.aam: „Tot weer ziens, mijn dierbare kinderen", zegende dan de zieken en vervolgens de duizenden pelgrims. En schreed dnn aan de zijde van deken Lambert weder naar de dekenij terwijl langs de rue de Rochefort een on vergetelijke ovatie van liefde en erkente lijkheid opging tot den Bisschop van Na men. dat toopt tyoed af! Maar een anderen keer gaat het mis. De linkerdeur van aan auto (aan de rijwegzijde) moest eigenlijk nooit geopend worden. Maar als het soms niet anders kan, kijk dan eerst door een kier of er geen verkeer nadert. Pas daarn£ mag de deur geheel wor den geopend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 13