MAANDAG 27 FEBRUARI 1933 No. 7443 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN MANDEMENT TEGEN LIBERALISME, SOCIALISME EN COMMUNISME 24ste Jaargang Ste ÊeidócIieGoti/ftmt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week f2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal Franco per post f2.95 per kwartaal Het Geillustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 oent, met Geillustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103C03, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES, van ten hoogste 30 woorden, waarin be trekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50. De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland aan de hun toevertrouwde Geestelijkheid en Geloovigen Zaligheid in den Heer Daar wij, Aartsbisschop en Bisschoppen van Nederland, als Uw geestelijke leiders, zeer zeker te waken hebben over Uw geloof en uw godsdienstig leven, achten Wij Ons in geweten verp-icht U, dierbare geloovi gen, met den hoogsten ernst te wijzen op Uw plichten, wat betreft het vereenigings- leven. Onze vermaning is tweevoudig. Het is onze plicht U aan te sporen, om toe te treden tot de Katholieke vereenigin gen. En daarnaast staat onze dringende waarschuwing, om U afzijdig te houden van die vereenigingen, welke hetzij een neutraal of liberaal, hetzij een socialistisch of com munistisch karakter dragen. Alles, wat Wij U, B. G., in dit herder lijk schrijven over het vereenigingsleven voorhouden, geldt evenzeer voor vereeni gingen voor vrouwen als van mannen, als ook voor gemengde vereenigingen, jeugd verenigingen en clubs. Wij brengen U al.ereerst in herinnering de talrijke uitspraken van onze Hoogwaar dige voorgangers, die niet ophielden er op aan te dringen, dat de katholieken het ka tholiek vereenigingsleven zouden bevorde ren en versterken. Sinds hun verscheiden uit deze wereld zijn de tijden niet minder ernstig geworden. Ons aller Vader in Christus Paus Pius XI heeft den nood der tijden ze.fs zóó ernstig geacht, dat Hij in zijn encycliek „Quadra- gesimo Anno" een oproep heeft gericht niet alleen tot de katholieken, maar to-t ge heel de wereld, om terug te keeren tot de leer van het Evangelie, omdat al.een de terugkeer tot de Christelijke beginselen een einde kan maken aan de ontreddering van de maatschappij. Het behoeft geen betoog, dat op de kin deren der katholieke Kerk vóór alles de plicht rust, om aan dien oproep van hun Vader in Christus te gehoorzamen. Dien plicht nu, om mede te werken aan het her stel der sociaal-economische orde volgens christelijke beginselen vaD rechtvaardig heid en liefde, zullen zij alleen dan naar •behooren kunnen vervullen, wanneer zij zich organiseeren in krachtige, katholieke vereenigingen en bonden. Immers de een ling staat machteloos- Alleen met machtige organisatie kunnen wij op de christelijke ontwikkeling der maatschappij krachtigen invloed uitoefenen. Of de maatschappij in de toekomst zal beheerscht worden door de beginselen, die Christus heeft gepredikt, zal grootendeels afhangen van de wijze, waar op de katholieken hun plicht volbrengen, om zich algemeen te organiseeren in katho lieke vereenigingen en deze vereenigingen te doen beantwoorden aan de eischen, haar gesteld door het kerkelijke gezag en zeer in het bijzonder in de pauselijke encycliek „Quadragesimo Anno". Daarom B.G., moeten Wij U nogmaals nadrukkelijk voorhouden, dat gij U zult or ganiseeren in katho.ieke vereenigingen en bonden. Wij bedoelden hier zeer in het bij zonder de sociale organisaties, n.l. de stands- en de vakorganisaties, omdat voor namelijk op het terrein van het sociaal- economische leven de groote beginsel-strijd onzer dagen gestreden wordt Deze sociale organisaties zullen ook van het grootste ge wicht en van grooten invloed blijken te zijn voor de vorming en den groei der publiek rechtelijke beroepsstanden of bedrijfschap pen. die volgens den Paus een buitenge woon belangrijk middel zijn, om een betere maatschappij-ordening *ot stand te bren gen. De katholieken zijn derhalve verplicht •hun katholieke organisaties zoo sterk moge lijk te maken niet alleen door het ledenaan tal, maar nog meer door de krachtige over tuiging, waarmede de leden hun katholieke beginselen aanhangen, belijden en in de practijk doorvoeren. Degene, die blijft staan buiten de sociale vereenigingen, welke voor zijn stand zijn aangewezen, toont den ernst der tijden niet te begrijpen. Aan nog ernstiger fout staan schuldig de katholieken, we ke lid worden van zoogenaamd neutrale, maar inderdaad liberale, of van socialistische of communisti sche vereenigingen of clubs. Dezulken begaan niet a.leen een betreu renswaardig verzuim, duor zich niet aan te sluiten bij de hun passende katholieke ver eenigingen, maar zij plegen daarenboven nog een verkeerde daad, door vijandige ver eenigingen of clubs te gaan versterken en toe te treden tot een vereeniging, waarvan het lidmaatschap medebrengt gevaar voor geloof en christe.ijken levenswandel en de bron wordt van allerlei verkeerde opvattin gen op godsdienstig, zedelijk, cultureel, staatkundig of sociaal-economisch gebied. Wat nu de zoogenaamde neutra.e, maar in wezen liberale of vrijzinnige vereenigin gen betreft, vloeit dit gevaar voort eener- zijds uit den geest, weifce deze vereenigin gen bezielt, dat wil zeggen: uit haar begin selloosheid, of ergei noguit de aan de ka tho.ieke leer vijandige beginselen en leer stellingen, die haar feitelijk ten grondslag liggen.»Anderzijds spruit dat gevaar voort uit den schadelijken invloed voor geloof en zeden en godsdienstig leven, welken de actie dier vereenigingen, het geschreven en gesproken woord van haar leiders en de omgang met haar leden op de denk- en handelswijze van den katholiek uitoefenen. Van menige, in schijn slechts, neutrale vereeniging, ondergaan de katholieke leden dien nadee.igen invloed ongemerkt en ge leidelijk, maar vast en zeker, zonder daar aan te ontkomen, op dezelfde wijze onge veer als de katholieke lezers van zooge naamde neutrale bladen druppe sgewijze het gif indrinken. Spoediger dan men denkt, komt het oogenblik, waarop hun geheele mentaliteit besmet blijkt met als onvermij delijk gevo.g, een slappen, lauwen. ja zelfs onchnstelijken levenswandel. Menige, zoogenaamd neutrale, vrijzinnige, liberale vereeniging voedt ook de door de H. Kerk bij herhaling veroordee.de dwaling, dat een katohliek zijn beginselen alleen maar in daden zou hebben om te zetten >n zijn particulier leven, doch dat diezelfde beginse en niets hebben uit te staan met het doel zijner vereeniging en niet gelden voor het gezelschappelijk, maatschappelijk, politiek en openbaar leven. En zoo ontspruit uit het lidmaaechap van een derge.ijke organisatie maar al te dik wijls als wrange vrucht het soort van die halfslachtige katholieken, die weliswaar hun geloof nog beleven in de binnenkamers, ook nog, maar lauw en flauw, in de kerk, maar den moed hunner overtuiging missen, of ajthans niet uitdragen en vruchtbaar ma- ken'naar buiten. Dat van deze in schijn neutrale, maar in werkelijkheid liberale of vrijzinnige en in elk geval onrechtzinnige vereenigingen het lidmaatschap door Ons sterk wordt afge keurd, moet ieder bij eenig nadenken be grijpen. Evenzeer moet ieder inzien, dat die afkeuring niet alleen geldt voor de sociaal- economische organisaties, maar ook voor die welke andere doeleinden nastreven op welk gebied ook, hetzij op dat van de lichaams cultuur, hetzij op dat van de geestesontwik keling, hetzij op gezelschappelijk, maat schappelijk of staatkundig gebied. Wat den graad van zondigheid betreft van het lidmaatschap van deze slechts in schijn neutrale vereenigingen, B.G., daar over moeten Wij het volgende zeggen: Hoe grooter de gevaren voor geloof of zeden zijn, die uit het lidmaatschap dreigen en hoe noodlottiger de invloed is van een bepaalde vereeniging op het openbaar leven des te zwaarder is ook de plicht, die op U rust, om van zulk een vereeniging verre te blijven. Van den anderen kant zijn er misschien uitzonderingsgevallen denkbaar, waarin we gens geheel bijzondere omstandigheden dit lidmaatschap van een bepaalde vereeniging niet ongeoorloofd zou kunnen genoemd worden. Wij verklaren echter bij deze uit drukkelijk, B.G., dat, wanneer iemand meent in zu.k een uitzonderingstoestand te verkeeren, het zijn plicht is, zich eerst daarover te beraden met een beproefden geeste.ijken leidsman. Het kan toch zoo licht gebeuren, dat zijn eigen oordeel aan gaande den aard der betreffende vereeni ging en de omstandigheden, die hem tot het lidmaatschap nopen, niet geheel juist i«. Hoe vaak is het gebeurd, dat iemand lid werd, van een zoogenaamd neutrale ver eeniging, omdat hij er vo strekt geen gevaar in zag en toch later tot zijn schade en schande moest bekennen, dat hij zich in zijn oordeel had vergist, of erger nog dat door zijn lidmaatschap onherste'bare schade aan zijn geloof of zeden werd toegebracht. Wat vervolgens de socialistische en com munistische vereenigingen of clubs betreft, B.G., het lidmaatschap dezer organisaties is zóó gevaarlijk voor het geloof getuige de droeve ervaring dat Wij krachtens ons herderlijk gezag moeten verklaren: Wie zich aan zulk een gevaar blootstelt, begaat een zonde zóó ernstig, dat hij ongeschikt en onwaardig is om de H.H. Sacramenten te ontvangen. Daarom beschouwen Wij het als onzen duren plicht, met betrekking tot het lid maatschap van socialistische en communis tische organisaties strenge maatregeen te nemen en verklaren Wij, dat de H.H. Sa cramenten, en, als hij zich niet bekeert, bij overlijden de kerkelijke begrafenis moeten worden geweigerd aan den katholiek, 1. Die het socialisme of het communis me met hun aan de katholieke leer onver- eenigbare, uitdrukkelijk strijdige, anti-gods dienstige én vijandige beginse en op gods dienstig of zedelijk g<?bied openlijk aan hangt. Natuurlijk geldt dit evenzeer en om de zelfde redenen voor den katholiek, die do liberale of vrijzinnige beginselen op gods dienstig of zede-ijk gebied openlijk aan hangt; 2. Die, lid is van een socialistische of communistische vereeniging. of van een ver eeniging, welke dusdanige vereenigingen metterdaad steunt; 3. die, zonder lid te zijn van een socia listische of een communistische vereeniging, geregeld socialistische of communistische vergaderingen bijwoont, omdat de een en de ander in de vrijwillige naaste ge.egen- heid is van zijn geloof te verliezen. Mocht echter, B.G., ooit iemand meenen reden te hebben, om wèl lid te worden of te blijven van zoodanige organisaties, dan bedenke hij wel dat in dat aller grootst uitzonderingsgeval niet alleen moet vaststaan, dat gevaar voor verlies van het ge.oof is uitgesloten, maar tevens, dat er een allerdringendste reden voor het lid maatschap moet aan .ezig zijn. Het spreekt vanzelf, B.G.. dat een katho liek, die hot met de belangen zijner ziel ernstig meent, in zulk een gewichtige zaak nooit een besluit zal nemen, zonder een be proefden geestelijken leider te raadplegen. Wij meenen nog een opmerking te moe ten maken. Wanneer er sprake is van ver eenigingen, welke van Overheidswege wor den ingesteld, dan zal het in een land, waar meerdere levensopvattingen en we re. dbeschouwingen worden aangetroffen, vanzelf sprekend zijn, dat allerlei levens richtingen daarin haar afspiegeling en ver tegenwoordiging zuilen vinden. Zoo zul en de publiekrechtelijke beroepstanden of be- drijfsschappen, wanneer die door de staats- overheid worden ingesteld, vanzelf een weerspiegeling zijn van verschiLende stroo mingen op sociaal-economisch gebied. Beminde geloovigen. Wij bidden God, den Heiligen Geest, dat Hij Uw aller ver stand moge verlichten, opdat gij de juist heid van ons oordeej moogt inzien en dat Hij uw hart en Uw wil moge bewegen, om naar deze onze herderlijke waarschuwin gen en verordeningen bereidwillig te luiste ren. Wij hebben ze gegeven in het belang van Uw zieleleven en uw eeuwige zaligheid. En zal, dit ons gezamenlijk herder.ijk schrijven voor het eerst op Zondag Quin quagesima van dit jaar en verder jaarlijks op den vierden Zondag van den Advent in alle tot onze kerkprovincie behoorende kerken en in alle kapellen waarover een Rector is aangesteld, onder a.le vastgestel de H.H. Missen op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Verder B.G., sporen Wij u aan vooral in den Heiligen Vastentijd veel te bidden voor onzen H. Vader, den Paus en voor Hare Majesteit, onze geëerbiedigde Koningin en niet op te houden tot God te smeeken in boete en gebed, dat de volkeren zich mogen keeren tot Christus, in wien alleen heil te vinden is. Ten slotte, beminde geloovigen, noopt de voorbereiding der a.s. verkiezingen Ons, als herders der zieken, thans tot alle Katho lieke kiezers de hier volgende bijzondere ernstige vermaning te richten. Wij vertrouwen, dat geen enkel onzer katholieke, kiesgeiechtigden zijn stemplicht zal verwaarloozen, en dat allen hun stem zóó zullen uitbrengen, dat zij die daad voor God en hun geweten zul.en kunnen verant woorden. Terwijl wij gaarne alle vraagstukken over praktische politiek aan het oordeel en het geweten onzer katholieke staatslieden over laten, mogen en moeten Wij toch waken over datgene, hetwek niet zonder groote geestelijke schade zou kunnen verloren gaan. Daarom, dierbare geloovigen, verzoe ken Wij u allerdringenstBewaart uw een heid. Door verdeeldheid immers gaat zelfs het machtigste ten gronde, zooals ook onze Goddelijke Meeste' eerde: ..Ieder riik. d't inwendig verdeeld is. zal worden verwoest: het eene huis zal er op het andere vallen". (Lucas II. 17). En zegt ons de vreugde onzer tegenstan ders, telkens als bij ons eenige verdeeld heid dreigt of een begin vindt, dan niets 1 Toont zij ons niet zonnek.aar wat sommigen der onzen niet schijnen te beseffen, dat met verdeeldheid onze kracht wordt gebroken. Voorwaar, de bittere ernst der tijden vraagt ons dringend onze gelederen aan eengesloten te houden, om in liefde en vrede samen op te trekken voor de hooge geestelijke goederen, welke op het apel staan. Van het onschatbare goed der eenheid is ieder overtuigd, maardan moet men ook bedenken, dat zoo'n goed offers vraagt, maar ook offers waard is. Een ieder weetbij de concrete toepas sing van beginselen zijn dikwijls verschil lende wegen mogelijk. Maarals de mee ningen ruimhartig zijn overwogen, als ernstig beraad is gehouden, als rijpe erva ring haar woord heeft gesproken, dan moet men ter wille van de eenheid tot het offer bereid zijn en leiding weten te volgen. De vrucht van dat offer is de kracht der onge broken eenheid. Amen. Gegeven te Utrecht, 1 Febr. 1933. J. H. G. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. A. F. DIEPEN, Bisschop van 's-Hertogenbosch. P. A. W. HOPMANS, Bisschop van Breda. J. D. J. AENGENENT, Bisschop van Haarlem. Dr. J. H. G. LEMMENS, Bisschop van Roermond. OPROEP TOT ALLE GELOOVIGEN. HERDENKING VAN DE INSTELLING VAN DE HEILIGE EUCHARISTIE. Z. H. de Paus zal tot alle geloovigen dor wereld een oproep richten, om op 7 April, den eersten Vrijdag van het Heilig Jaar, tijdens het Heilig Uur, overeenkomend met het oogenblik, waarop Christus het Sacra ment der Heilige Eucharistie instelde, zich allen ter kerke te begeven. De H. Vader zelf zal zich naar de Siut Pieter begeven, om deel te nemen aan de solemneele plechtigheid, welke gehouden zal worden in tegenwoordigheid van de Kardinalen, de vertegenwoordigers van alle orden en religieuze instellingen en het corps diplomatique. V Een bekrompen voorlichter. Verleden week heeft ds. A. G. H. van Hoogenhuyze een rede gehouden voor de afdeeling Leiden der Evangelische Maat schappij. De voorzitter ds. Riemens heeft aan het einde den spreker bedankt voor zijn „kalme'' rede.... Uit deze „kalme" rede willen wij hier enkele uitlatingen citeeren, ontleend aan een verslag, dat wij Lazen in het „L. D.'\ In verband met de groeiende macht van Rome tracht de Evangelische Mij. het Protestantsch bewustzijn te verle vendigen en het ultramontanisme (de inrichting van den Nederlandschen Staat te richten naar de uitspraken van den Pauselijken Stoel) tegen te gaan. Hierbij wees spr. op de R.-K. burge meestersbenoemingen, de R.-K. subsi dies, R.-K. universiteiten etc. Als één man moet men daartegen front maken. Hier wordt er duidelijk op aangestuurd, dat Katholieke personen uit Overheids functies, als burgemeester, moeten worden geweerd, omdatzij den Nederlandschen Staat willen inrichten naar de uitspraken van den Paus, omdat zij ultramontanistisch zijn. Zou ook onze geachte stadgenoot ds. Riemens dergelijke redelooze ophitserij on derschrijven? ,,'ftedelooze ophitserij'' noe men wij het, omdat niemand één feit kan noemen, waaruit zou blijken, dat een Katholiek burgemeester als zoodanig an ders, d.w.z. minder goed Neder land s c h zou handelen, dan een niet- Katho'iek; dat deze als zoodanig eenige aanwijzing zou krijgen voor het uitvoeren van zijn ambtvanuit Rome En subsidies aan Katholieke instellingen zijn blijkbaar ook uit den booze.... terwijl b.v. het Nederlandsche volk, óók het Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS. BUITENLAND. Het Japansch-Chineesche conflict en de Volkenbond. We licht zal Japan niet for meel uit den Bond treden. (2e blad). Vreemde ontdekkingen in het Karl Lieb- knechthuis te Berlijn. (2e blad). De hevige strijd in Jehol. (2e blad). BINNENLAND. Buitengewone bijeenkomst van den Par tijraad der R. K. Staatspartij. (3de blad). Te Utrecht is overleden prof. dr. H. M. Kroon (1ste blad). Een 80-jarige man te Maastricht ver moord. (Laatste Ber.). Zware boerderijbranden te Dronrïjp en te Eist. 84 stuks vee omgekomen. (Laat ste Ber. en Gem. Ber. 3de blad). Autobus te Oostzaan in een sloot gere den. De inzittenden gered. (Laatste Ber.). Kolendampvergiftiging te Haukes. (Gem. Ber. 3de blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. Feyenoord en Velocitas kampioen harer afdeelingen. (2de blad). Het Hongaarsche elftal voor den wed strijd tegen Nederland samengesteld. (2de blad. Vier Ned. zwemrecords te Rotterdam verbeterd. (2de blad). BEHALVE DE DAGELIJKSCHE FOTO'S GEVEN WIJ EEN GEÏLLUSTREERDE PAGINA NAAR AANLEIDING VAN HET GEBEURDE MET „DE ZEVEN PROVIN CIËN". Katholieke deel, de universitaire opleiding bekostigt van Protestantsche predikanten. Zijn Katholieke instellingen misschien staatsgevaarlij k? 't Zou ons niet verwonderen, als ds. Hoogenhuyze ook deze onbewezen en onbewijsbare, ook deze lasterlijke stelling zou durven ponee ren. Want in dezelfde lezing heeft hij ge constateerd, dat het Protestantisme geva ren bedreigen en hij wees die gevaren aan; het Communisme enhet Roomsche ge loof 1 Wij zu.len hiervan maar niet veel zeggen. Alléén dit. 't Is ergerlijk en be droevend, dat iemand, die óf van-huis-uit óf verblind door onchristelijke haat zóó be krompen-kortzichtig is, anderen voorlich ting en leiding geeft Wij begrijpen natuurlijk goed, dat een Protestant zich naast of wil men: tegen over het Katholicisme stelt, maar hij moet: primo, waar en eer.ijk blijven in zijn beoor deeling, en, 8ecundo, daarbij inzien, dat er veel gemeenschappelijks is in Katho.icisme en Protestantisme bij den strijd tegen het ongeloof. Deze juiste opvatting hebben duizenden breeder-denkende Protestanten. Gelukkig mogen wij naar ds. van Hoogenhuyze c.s. niet de Protestanten beoordeelenl BINNENLAND VERMINDERDE BOTeIRfNVOF.R IN DUITSCHLAND In Duitschland is in Januari voor nog geen 4 millioen mark aan boter ingavoerd tegen ruim 14 milioen in Januari van het vorig jaar De invoer van ons land liep terug van 708 tot 420 ton. van Denemarken van 2573 tot 1159 ton, van Letland van 844 tot 373 Ion.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 1