UIT DE RADIO-WERELD
EEN ADVERTENTIE
UED VAN DEZEN TIJD
6 ZATERDAG 8 OCTOBER 1932
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 7
Programmas voor Zondag 9 October.
Huizen, 1875 M.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Gewijde muziek.
9.45 Kerkdienst uit do Nieuwe Kerk te
iwÜIJtrccht. Hierna tot 12.15 Gewijde muziek.
12.15 Septetconcert.
1 1.40 Causerie.
2.00 .Filmpraatje.
2.10 Boekbespreking.
2.30 Guitaarconcert.
3.00 Hoorspel.
4.15 Voor de zieken.
5.00 Orgelconcert door Aafje Kamp.
5.50 Kerkdienst uit de Herat. Evang.
,utb. Kerk te Den Helder. Hierna tot 7.43
°e. iewijde muziek.
7.45 Lezing.
8.10 Sportnieuws.
8.15 Orkestconcert m. m. v. soliste.
9.00 Declamatie.
9.20 Persberichten.
9.35 Vervolg concert.
10.40 Epiloog.
Hilversum, 296 M.
8.30 Tuinbouwhalfuurtje S. S. Lantinga.
ÏUr: 9.01 Postduivenberichten.
.03 Veiligheidskwartiertje door Ir. B. A.
llis-
(14
ibo-
9.15 Orgelspel J. Jong.
9.40 Gramofoonpl.
10.00 VARA-orkest o. 1. v. H. de Groot.
een10.30 Literaire voordracht door A. M. de
van
ong.
11.40 Vervolg orkestconcert.
11.40 Toespraak door G. J. Zwertbroek.
12.00 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep.
I.20 Internationale Arbeiders-Radiodag.
2.20 Gramofoonpl.
2.30 Boekbespreking door Dr. Ritter.
3.00 Gramofoonpl.
4.00 AVRO-Molière-cyclus: „Les précieu-
es ridicules'', m. m. v. Dr. J. Fransen en
ommer Kleyn.
4.45 Sportnieuwe en Gramofoonpl.
ö.Ou Kinderuurtje.
6.00 Boekbespreking.
6.45 Wijdingsuur vanuit de Studio, m. ra.
Irde Ds- F. W. J. v. d. Kieboom, Diete Bloo-
een er (zang) en J. Ligtelijn (piano).
8.00 Vaz Dias.
8.15 Marek Weber en zijn orkest.
9.00 Vervolgspel „Wat zoudt ge doen in
it geval?" I: „Zijn Eer", door Kenneth
Ellis. Vertaling: W. Vogt. Regie: Kom-
,er Kleyn.
9.30 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep, m*.
i. v. H. Leydensdorff (viool) en M. Ro-
riguez (cello). O.o. Kol Nidrei, Bruch en
lénuet gothique, Boëlmann.
II.0012.00 Gramofoonpl.
Daventry 1554 M.
10.5011.05 Tijdsein en weerbericht.
12.50 Vioolxecital Eda Kersey.
1.20 BBC-Theaterorkest o. 1. v. S. Robin-
m, m. m. v. E. Reach (tenor).
2.35 Gramofoonpl.
3.20 Wireless Military Band o. 1. v. B.
galton O'Donnell.
4.15 Kinderuurtje.
4.35 Sydney Baynes en zijn orkest m. m.
f. Ph. Neilson-Terry (zang).
5.50 Zang door de „New English Siu-
6.20 Lezing.
6.50 Kerkdienst.
9.10 Berichten.
9.25 BBC-orkest o. 1. v. P. Pitt, m. m. v.
!b. Panzera (bariton), o.a. Aria uit' „Figa-
os Hochzeit", Mozart en Rigaudon, Raff.
10.50 Epiloog.
11.0311.20 „The Silent Fellowship".
rEN
VAT
7481
die
a iDpei
On-
R a d i o-P aris" 1724 M.
8.05 Gramofoonpl.
12.40 Gewijde muziek.
I.20—7.20 Gramofoonpl.
8.20 Orkestconcert o. 1. v. Maurice André.
Kalundborg 1153 M.
II.2012.20 Concert door Mogens Han-
nen.
too
Iron
orkest.
1.452.05 Gramofoonpl.
2.454.20 Omroeporkest o. 1. v. Reesen,
n. m. v. Julio Winding (zang) en F. Jen
den (piano).
7.30—8.30 Lily Geyenes en haar 20 Zi-
jeunerinnen, o.a. Ouv, „Die Fledermaus",
Straus-s en 6de Hongaarsche dans, Brahms.
8.40 Radiotooneel.
8.509.10 Liederen van Brahms door het
«illy Ericson-kwartet.
8.2010.15 Omroeporkest o. 1. v. F.
lahler, oa. „La jolie fille de Perthe",
lizet.
10.1511.50 Dansmuziek uit rest. „Wi-
vex".
Langenberg 473. M.
6.237.35 Hamburger Ha ven concert.
12.201.50 Concert o. 1. v. Wolf.
3.50—5.20 Concert o. 1. v. Wolf.
5.206.20 Kerkwijding in den Dom te
lakuHiinster.
7.20 „Fidelio", opera in 2 bedrijven van
Beethoven, m. m. v. solisten, koor en or
kest. Regie: Anheiszer. Muzikale leiding:
Buschkötter en Koorleiding: Zimmer-
wij mann.
10.0511.20 Concert uit München o. 1. v.
E. Klosz.
Rome 441 M.
8.50 „Amica", lyrisch spel in 2 a-cte® van
P. Mascagni, o. 1. v. den Componist.
Brussel 508 en 338 M.
508 M.: 12.20 Omroeporkest o. L v. Wal
pot m. m. v. zangsoliste.
1.30 en 2.00 Gramofoonpl.
5.20 Concert door Omroeptrio.
6.20 er 7.10 Gramofoonpl.
8.20 Concert door het Radio-Symphonie-
orkest o. L v. Kumps m. m. v. Berthe de
Laventurier (pitno) en mevr. Ervan (zang).
Werken van Degreef.
10.3Q Concert uit de Memlinczaal te Ant
werpen o. 1. v. Moreau.
338 M.: 12.20 Orgelconcert L. Joos.
1.00 Zang door Q. J. van Trigt, m, m. v.
R. v. d. Spurt (piano).
I.30 Omroeporkest o. 1. v. Walpot.
5.20 Dansmuziek uit St. Sauveur.
6.20 Mandoline-ensemble o. 1. v. S. Ra-
nieri.
6.50 Omroep-klein orkest o. 1. v. Leemans.
8.20 Omroeporkest o. 1. v. Walpot m. m.
v. Rubeau (tenor).
10.30 Zie 508 M.
Z e e s e n 1635 M.
7.20 Concert. G. Ramin (orgel) en W.
Auler (cembalo).
7.50 Leipziger Symphonie-orkest o. 1. v.
Blumer m. m. v. solist.
9.20 Lezing.
9.35 Berichten.
Hierna tot 11.20 Dansmuziek door Gebr.
Walter.
Programma's voor Maandag 10 October.
Huizen, 1875 M.
8.00 Schriftlezing.
8.15 Gramofoonpl.
10.30 Morgenwijding.
II.00—12.00 Concert door kwartet o. I. v.
Luise Lauenroth (viool, fluit, cello, piano
of harmonium).
12.30 Orgelconcert J an Zwart.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Gramofoonpl.
3.15 Knipcursus.
3.30—3.45 Moedenmaakcursus.
4.00 Bijbellezing door Ds. H. W. H. v.
Andel m. m. v. mej. C. de Jager (zang) en
C. v. Drieënhuizen (begeleiding).
5.00 Gramofoonpl.
5.30 Chr. Liederenuurtje m. m. v. W.
Verver (viool).
6.30 Vragenuurtje.
7.45 Ned. Chr. Persbureau.
8.00 Symphonieconcert door de HOV o.
1. v. F. Schuurman, oa. Danse macabre,
St. Saëns.
9.00 Deolamatie door mevr. N. Soeters-
van Balen Blanken.
9.30 Vervolg concert. O-a. Menuet, Pa-
dereweki.
ca. 10.00 Vaz Dia-s.
10.30—11.30 Gramofoonpl.
Hilversum, 296 M.
Algemeen Programma, verzorgd door de
AVRO.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonpl.
10.30 Pianorecital E. Veen.
III.00 Orgelconcert door J. Nieland, m.
m. v. S. Ballier (viool).
12.00 Tuschinsky's Select Salonorkest o.
L v. Max Tak.
I.30 Concert door Damesa-trio.
2.30 Gramofoonpl.
3.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. Re-
freinzang Bob Scholte, en Gramofoonpl.
4.30 Kinderuur.
5.30 AVR O-Kamerorkest o. 1. v. G. Hem
mes en Gramofoonpl.
7.00 Boekbespreking door E. d'Oliveira.
7.30 Vervolg concert.
8.00 Vaz Dias.
8.05 Concert door de Kon. Mil. Kapel o.
1. v. Kapt. C. L. Walther Boer, o.a. Wiener
Blut, Straus®, en Fant. „Die Walküre", Sei-
del. In de pauze en na afloop: Radio-too-
neel. 1. „De zaak C. C. W. Brown", door
J. H. Rosier. 2. „De vrouw, die steeds op
tijd is", door W. Lichtenberg. Regie: Kom
mer Kleyn.
10.00 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep, o.a.
Turksche mar ach, Mozart.
II.00 Vaz Dias.
11.05 Vervolg concert. Omroeporkest.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Daventry 1554 M.
10.35 Morgenwijding.
10.50 Tijnseiu en berichten.
11.05 Lezing.
12.20 Sehotsch Studio-orkest o. 1. v. G.
Daines.
1.05 Orgelrecital Reg. Dixon.
I.50 Shepherd's Bush-Paviljoenorkest.
2.25 Voor de scholen.
3.20 Concert F. Gruike (viool) en R. Ed
wards (piano).
3.45 Lezing.
4.05 Harpsichord Trio.
4.50 Midland Studio-orkest o. 1. v. F.
Cantell.
5.35 Kinderuur.
6.20 Berichten.
6.50 Handel's vioolmuziek door Orrea
Pernel.
7.10, 7.30 en 7.50 Lezingen.
8.20 Vaudeville-programma.
9.20 Berichten.
9.40 Lezing.
9.55 Brosa-kwartet m. m. v. T. Mahushi-
na (sopraan) oa. Le temps des lilas,
Chausson.
II.15 Lezing.
11.2012.20 Ambrose's Blue Lyres.
ca. 11.35 Ooggetuigeverslag bokskam
pioenschappen.
..Radio-Paris", 1725 M.
8.05, 12.20 en 7.40 Gramofoonpl.
8.20 Radiotooneel: „La dame aux Ca-
mélias" van Alex. Dumas file.
Kalundborg, 1153 M.
11.201.20 Concert uit Bellevue-Strand-
hotel.
2.504.50 Omroeporkest o. 1. v. Reesen,
m. m. v. J. Nielsen (voordrachten).
7.208.30 Radio-Symphonie-Orkest o. 1.
v. N. Malko, m. m. v. Else Brems (zang),
oa. Suite „Ma mère l'oye", Ravel.
9.009.20 Gramofoonpl.
10.00—11.20 Russische pianomuziek door
Helge Bonnen. Weken van Moussorgski.
Niet alleen Radio-toestellen
maar ook DEFECTE
LUIDSPREKERS
worden door onaf vjfltkindig en tegen
billijken prijs gereis/ee*/ 7683
N.V. I.E.M.C.O. Illare 104, Tel. 2900
Langenberg ,473 M.
6.25—7.20 Gramofoonpl.
11.20—12.10 Concert uit Stuttgart o. 1.
v. Görlich, m. m. v. Gerda Hansi (sopraan)
en Han# Hanus (tenor).
12.201.50 Concert o. 1. v. Eysoldt.
4.205.35 Concert m. m. v. B. Ucko (te
nor), H. Haas (piano) en E. Grape (begelei
ding).
7.20—9.05 Ooncert door het Omroeporkest
0. 1. v. Eysoldt m. m. v. H. Pensi® (tenor),
oa. Hoohzeitmusik, Jensen en Malaguena,
Moszkowski.
10.0511.20 Dansmuziek uit Stuttgart o.
1. v. H. Risch.
Rome 441 M.
9.05 Populair concert m. m. v. orkest en
solisten.
Brussel 508 en 338 M.
508 M.12.20 Concert door Omroeptrio.
1.30 Gramofoonpl.
5.20 Concert door het Omroeptrio.
6.20 Concert door G. Pitsch (cello) en Ch.
Garrès (piano).
7.20 Gramofoonpl.
8.20 Beethovenconcert, door het volledig
Omroeporkest, o. 1. v. F. Weingartner.
10.30 Concert o. 1. v. M. Alexy®.
338 M.: 12.20 Gramofoonpl.
1.30 Concert door Omroeptrio.
5.20 Omroeporkest o. 1. v. André.
6.50 Gramofoonpl.
8.20 Omroeporkest o. 1. v. F. André.
10.30 Gramofoonpl.
Z e e s e n, 1635 M.
6.55 Concert o. 1. v. F. Gartz.
8.55 „Menseh und Vogel", spel van Th.
Bom.
8.30 „Krönungsmesse", van F. Liszt, m.
m. v. solisten, koor en orkest o. 1. v. prof.
Luze.
9.20 Berichten. Hierna tot 11.20 Concert
door Plietzsch-Marko en zijn orkest.
PRACTISCHE WENKEN VOOR EEN
BETERE ONTVANST.
Ook het radiotoestel vereischt onderhoud.
Nu het radioseizoen weer aangbroken is,
moet de „radio" aan een grondig onder
zoek onderworpen worden. Men behoeft
zich maar te herinneren hoe het toestel
speelde toen het nieuw was, om de tegen
woordige gebreken op te merken. De prij
zen van alle radio-artikelen, lampen en
luidsprekers zijn dusdanig in prijs ver
laagd, dat de hoogst noodige verbeterin
gen niet achterwege behoeven te blij
ven.
In de eerste plaats de lampen. Heeft men
een kennis met radio dan is het al heel
eenvoudig. Ze worden op het jfcoestel be
proefd en vergeleken met de origineele.
Al direct blijkt welke voor vernieuwing
in aanmerking komt. Het z.g. doormeten
is geen goede controle; al is de gloeidraad
heel dan nog kan de lamp defect zijn (slui
ting of emissieverlies). Als men de lam
pen bij een radiohandelaar brengt ter
controle vraagt men ze in bijzijn te be
proeven op de plaats waar zij behooren
en vergelijking met een nieuwe. Het is niet
altijd noodzakelijk om alle lampen tegelijk
te vernieuwen men kan dit gerust gelei
delijk doen. Veelal wordt de lamp van het
plaatsspanningsapparaat vergeten, terwijl
deze toch zeer belangrijk is. Een nieuwe
lamp kan met te lage anodespanning ook
niet werken, terwijl een serie andere lam
pen met hooge anodespanning dikwijls nog
voldoende werking geeft. Het is daarom
voordeeliger de plaatstroomlamp te ver
vangen als een geheele serie.
De roosterbatterij komt nog in zeer vele
toestellen voor; hiertegen is geen enkel
bezwaar mits.... zij maar tijdig tegen
een nieuwe verwisseld wordt. Zes maan
den is reeds een behoorlijke levensduur;
in elk geval laat men haar even opmeten.
Een nieuwe kost een paar dubbeltjes,
terwijl aan de eindlamp guldens bespaard
worden. Te lage of geen roosterspanning
doet de emissie belangrijk verhooien en
Lang voor den tijd komen de ouderdomsver-
schiinselen. zootIs zwakke of vervormde
weergave. Nog beter is direct de batterij
te vervangen door een weerstand. Voor
een 3-lampstoestel is de waarde hiervan
pl.m. 750 Ohm; hij moet draadgewonden
zijn. In een accutoestel wordt hij geplaatst
tusschen min accu en anodespanning,
terwijl hierover parallel een vaste conden
sator van 2 Mfd. gezet wordt.
Bij wisselstroomlampen komt hij tus
schen min anodespanning en midden-af
taking gloeidraadwikkeling. Inplaats van
een vaste weerstand kan een variabele
weerstand gebruikt worden, zoodat de
roosterspanning precies wordt gesteld.
Indien het plaatspanningsapparaat nog
van oude datum is kunnen de modern*
lamptypes niet gebruikt worden de daar
voor benoodigde anodespanning moet min
stens 200 Volt bedragen. Dit is dus slechts
te bereiken met een modern plaatspan
ningsapparaat.
Men boekt hiermede niet alleen winst
aan geluidsterkte en electriciteit doch
ook en vooral kwalitatief gaat men be
langrijk vooruit.
De luidspreker is ten slotte de mond
waardoor het toestel spreektook deze
schakel mag niet verwaarloosd worden.
Prima luidsprekers zijn niet duur meer.
Men behoeft voor de hüiskamer nu juist
geen electro-dvn"mische te ^pbben. TT~t
nieuwste type, de z.g. „Freischwinger" is
veel goedkooper en bij een niet al te groote
geluidsterkte minstens even geschikt. Het
systeem met conus is voor een paar gulden
in de handel te koop en past door haar
kleine afmeting vrijwel in elke bestaande
kast.
Zoo kan men met betrekkelijk weinig
kosten weder een ongestoord radiogenot
-erkrijgen.
Doet het en geniet de wintermaanden
van een radio.
W. P.
DE LAATSTE OOGENBLIKKEN VAN
EEN PINDA-MAN.
Dezer dagen is in het groote ziekenhuis
aan den Coolsingel te Rotterdam overle
den een der vele pinda-Ohineezen, die
wij in onze straten hebben loeren kennen.
Wij vermelden dit feit, omdat de Chi
nees, die het tijdelijke met het eeuwige
heeft verwisseld, een zoo tragisch, maar
stichtend sterfbed heeft gehad.
Zonder familie, slechts in gezelschap
van ©enige kameraden, lag hij daar ziek
en de toestand was zóó ernstig dat het ein
de nabij scheen.
Daar 't vermoeden bestond, dat de man
tot den R. K. Godsdienst behoorde, werd
pater Kooien O. P., die de geestelijke ver
zorging van het ziekenhuis heeft, ontboden
bij den stervende.
Den pater werd medegedeeld, dat de
man katholiek was, doch 't was moeilijk
dit van den zieke zelf te weten te komen,
daar deze zioh sleohts zeer moeilijk in het
Engelsoh kon verstaanbaar maken en dan
nog sleohts in zoogen. „scheepetaal". De
bij den zieke aanwezige collega's echter
verklaarden met zekerheid te weten dat
de man Roomsoh Katholiek was en toen
Pater Kooien de zuster vroeg, een en an
der voor de Bediening gereed te zetten,
werd het hem spoedig duidelijk, uit de ge
baren van den zieke, dat hij met een ka
tholiek te doen had.
Pater Kooien heeft den stervenden Chi
nees toen bet H. Oliesel toetrediend; en
dat deze wel degelijk katholiek was kon
o.m. blijken uit het feit, dat hij zelf ?en
priester zijn voeten aanbood voor de H.
Zalving.
Treffend was ook het oogenblik, toen
den zieke het beeld van den gekruisten
zaligmaker getoond werd. Vol aandoening
nam 'j het in de handen en vereerde het
Daarop i« pater Kooien heengegaan, om
de H. Teerspijze te halen en eerbiedig
heeft de arme stervende toen de H. Com-
im'.nie ontvangen als onderpand op de
groote eeirwigheidereis. „Msbd."
FUNCTIONEERT VAAK
ALS LAATSTE RE&Mlim
WEEK-END
VAN EEN FORDJE.
Het liefelijk dorpje Zoeterwoude, dat de
eer heeft te grenzen aan den rand van onee
roemruchte 6tad, is een dorp naar mijn
hart.
Daar ruik je de natuur, somtijds een twij
felachtig genoegen, maar het is gezond.
Daar zie jo verten, daar zie je horizon
ten, daar is de wereld wijd, daar leef je.
Daar botst je blik na twee meter niet
tegen een muur, daar hoef je niet honderd
maal op een dag op zij te springen om het
veege lijf te redden, daar is de lucht niet
vervuld van stinkende parfum en bedwel
mende benzine, daar is land, land, land.
U ziet, dit is niets meer of minder dan
een loflied op Zoeterwoude, dat voor kort
nog uit duizend dorpen werd uitverkoren
voor een filmopname, als was het dan ook
maar voor een reclamefilm.
Maar het is niet de boven omschreven
liefelijkheid, die mij de landelijke roem van
Zoeterwoude verkonden deed. Want dat
zou ik van vele Vrpen kunnen doeu, die
daar liefelijk liggen te midden der landen,
waar je verten ziet, horizontenenz. Zie
boven
Het is iets anders, dat mijn hart in vuur
en vlam heeft gezet voor Zoeterwoude.
Het is iets anders.
Het is een auto.
Een stadsche auto
Een auto met geraas en benzinestank.
Een auto, die niet past in de landelijke
omgeving van dit liefelijke dorp, waar j»
verten ziet'en horizonten.... enz. Zie bo
ven
Dit is het dus. De gemeente Zoeterwoude
heeft een auto gekocht. Als ik het wel heb
en als ik lieg dan lieg ik in commissie,
zooals buurvrouw zegt een Fordje, een
doodgewoon, ordinair, tweede handsch
Fordje.
Een Fordje, dat rammelt en amechtig
is.
Een oud Fordje, een kip op hooge pooten.
Zoo'n blikken ding, dat kippen doodt en
stinkt, dat niet op gang wil komen of dat
niet stil wil staan. Dat harder wil loopen
dan het kan en struikelt.
Een Fordje, dat maar één goede eigen
schap heeft en wel dat het waggelt tot het
bittere eind, tot de dood er op volgt. Dat
twintig flinke botsingen kan verdragen «n
dan nóg rijdt, als je maar niet vraagt hoe.
Een Fordje als een plaat, waar ze pof
fertjes op bakken.
Wat doet zoo'n Fordje in de gemeente
Zoeterwoude?
Ik wist het ook niet. Ik heb mij zelf on
ophoudelijk afgevraagd, zonder het ant
woord te vinden: waartoe dit Fordje in dit
liefelijke dorp, waar je verten ziet en hori
zonten.... enz. Zie boven!
Tot een vriendelijke stem het mij in het
oor fluisterde.
Toen wist ik het. En ik heb mij niet ge
schaamd over Zoeterwoude
Ik wiet immers dat Zoeterwoude econo
misch was. Een economie, tot heil der Zoo-
terwouders, een economie waarvoor al de
landelijke liefelijkheden van het dorp moe
ten wijken.
Ik kende immers die economie nog van
de geschiedenis met de bode, die met do
eene hand de klok moest luiden en met de
andere de koffie opgieten. Zoo ook nu weer
economie. Want die auto moest er zijn:
Om den burgemeester te vervoeren.
Om de wethouders te vervoeren,
Om lijken te vervoeren (dit is geen
verduidelijkende herhaling van het voor
gaande),
Om de brandspuit te trekken.
Wat heb ik meer te zeggen?
Als ik ooit het Fordje tegenkom, zal ik
mijn hoed afnemen voor dezen gemeente
ambtenaar.
DANIëL.
YO-YO-IT1S.
Er is geen barre werkloosheid
Er is geen crisis meer
Er is geen honger en gebrek,
De zonne schijut alweer.
Er is niets, dat ons land beroert,
Dat lijkt alleen maar zoo,
Er is geen enk'le narigheid.
Dan enkel maar yo-yo.
Wanneer je in de kranten kijkt,
Dan lijkt de menseh wel dol,
Men schrijft, 't is onbegrijpelijk,
Er pagina's van vol.
Wie nu voor een rijksdaalder koopt.
Die krijgt er een cadeau,
De yo-yo-itis heerscht heel sterk,
't Is allemaal yo-yo
Je leest dat vroeger aan het hof
Ook al werd geyo-yood,
Gelukkig stierf het dwaze ding
Voor onzen tijd den dood.
Maar als een Phoenix uit zijn aech
Is yo-yo weergekeerd,
En heel de wereld is nu weer
Geyo-yo-yoï«eerd.
Op straat loopt Pa met een yo-yo
En Ma en ook het kind.
En 't ergste is, dat niemand Pa
Of Ma krankzinnig vindt.
De eerste keer. dat ik het zag,
Heb ik met smart gewacht,
Of zij niet met een zachten drang
Stil werden weggebracht.
Wij worden gek van de yo-yo
En zoo niet gek dan scheel.
Dat kleine, ronde houten ding.
Dat zit me tot de keel
En iedereen, die met dat ding,
't Is yo-yo-itis loopt.
Die moest precies als 't instrument
Maar worden opgeknoopt.
TROUBADOUR.