ZATERDAG 8 OCTOBER 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 IMTERPAROCHIEELE Laatste mededeelingen. Hedenavond te zeven uur komen de le den samen op het Pieterskerkhof ter op stelling van de fakkeloptocht. Men schaffe zich daar onmiddellijk een fakkel aan en neme plaats achter het bord Leiden. Fakkels worden niet aangestoken, voor dat de Optochtleider Comm. H. Dingjan, daartoe het teeken heeft gegeven aan den betreffenden groepsleider. Er wordt in keurige orde afgemarcheerd en tijdens den optocht wordt gezwegen en niet gerookt. Bij het dpfilé neemt men de fakkel in de linkerhand en strekke de linkerarm naar links. De optocht gaat langs de volgende route: Kloksteeg. Rapenburg, Breestraat, Hoo- gewoerd, Watersteeg, Hooigracht, Peli kaanstraat, Turfmarkt, Nieuwe Beesten markt, 1ste Binnenvestgracht, Steenstraat, PrinsosBekftde, Kort Rapenburg, Breestraat tot de Gehoorzaal. Tn de Gehoorzaal nemen alle deelnemers plaats in de benedenzaal De galerij is al leen voor niet-leden op toegangsbewijzen van 10 ets. Aan alle leden wordt een pro gramma uitgereikt. De medewerkenden aan Maran-atha ne men als alle leden plaatsen in en eerst onmiddellijk bij den aanvang van de pauze begeven zij zich achter het tooneel naar de stemkamer, waar gelegenheid is zich ge reed te maken voor de opvoering van het Leekespel. WAT ONS ONTBREEKT! Het zijn een paar gedachten ontleend aan een artikeltje van onzen Generaal-se- cretaris Dr. Natterdamnn in het Kolpings- blatt, die wij hier neerschrijven. Voor een paar weken, zoo verhaalt Dr. Nattermann, kwam eon Hollandsche pro fessor bij hem op bezoek in Keulen. Deze landgenoot van ons had zich tot taak ge steld om een enquête te houden, over de onderscheidene jeugdbewegingen in Europa Hij was niet-katholiek, maar vanzelfspre kend wilde hij in zijn onderzoek toch ook betrekken do internationale en oudste ka tholieke jeugdveraeniging, de grootsche stichting van Adolf Ivolping. En zoo kwam hij in het Haus des Gesellenvereins op de Koloingplatz te Keulen. En nu stelde hij o.m. deze vraag: Hoe is het te verklaren, dat de christelijke jeugd in het algemeen, ook dp katholieke jeugd, niet zoo fel-veroverend gestemd is, als oen communistilthe of een nationaal- socialistische Bij het communisme en het Nationaal-Socialisme kan men toch zien, hoe ook op den dag van vandaag nog mo gelijk zijn groote geestelijke bewegingen. Nu is dit een feit: wij, katholieken, met onze jeugdvereenigingen, zeker wij mogen er zijn. Wij omvatten een aardig getal. Wij vormen zoo een mooie ma-ssa jonge men- schen, die trouw staan voor Kerk en Gods dienst en die zedelijk hoogstaande men- schen later zullen zijn. Maar een onmid dellijke invloed naar buiten gaat naar bij- Kans niet vanuit. En de vraagsteller zelf meende dan te kunnen geven van dit feit deze verkla ring: het ontbreekt onder de katholieken in het algemeen, het ontbreekt ook in de katholieke jeugdbewegingen te veel aan menschel ij k idealis m e. Wordt hier niet de vinger op de wonde gelegd. Wanneer wij bewegingen als die van het Hakenkruis en van de Sovjet-ster veroverend door de wereld zien gaan, dan kpnnen wij ons zelve toch niet wijs maken, dat er ook voor ons niet terrein en zelfs niet groot terrein te veroveren ligt. Nu is het waar: de Kerk heeft als eer ste en voornaamste zorg de godsdienstige belangen. En bewegingen als van een com munisme en een Nationaal-Socialisme- wei ken op een ander terrein, op zuiver- aardsch terrein en wel vooral op sociaal ge bied. Maar de Katholieke Gezellen-vereeni- ging is toch ook een sociale vereeniging. Natuurlijk: godsdienst is haar grondslag, daara-an ontleent zij haar kracht. Maar zij heeft toch ook een taak op het zuiver- aardsche, op sociaal terrein zoo goed als die andere genoemde bewegingen. Wie de Gezellen-vereeniging als een zui- ver-godsienstige beweging verstaat, heeft van haar niets begrepen. Een zuiver-gods- dienstige beweging heeft Kolping uitdruk kelijk niet gewild. Adolf Kolping wordt gerekend onder de grootste sociaal-paedagogen van de vorige eeuw. Adolf Kolping was een sociale leider. En zoo hebben wij als zijne zonen ook de zending mede te werken aan de verbetering der maatschappij. Wij hebben de heilige plicht onze K.-vlag als een tee ken van sociale hervorming door de we reld te dragen. Maar hoe komt het dan, zoo vragen wij ons af, dat onze beweging niet zoo fel zoo stormend-veroverend gestemd is? Wij hebben toch een klaar en duidelijk- omsehreven doel, wij hebben een eigen, in ternationaal en immer-actueel program. Wij kunnen met onze idealen toch gerust naast anderen gaan staan. Wij behoeven toch ook niet beangstigd te zijn, als een klein groepje, dat in de groote massa verloren gaat. Honderd vijf tig duizend menschen in de leeftijd van 17 jaar tot het huwelijk; dat is toch een geweldig getalCommunisme of Nationaal- Socialisme hebben er in dezen leeftijd heusch niet meer En men kan zeggen, dat practisch alle zes jaren de geheele Gezel- lenvereeniging zich vernieuwt. En zoo zijn millioenen door onze rijen gegaan. Nu kunnen wij met blijheid vaststellen, dat onze beweging de laatste jaren immer beteekenisvoller en meer gesloten op treedt. Het symbool van de K.-vlag is een zegeteeken voor onze beweging geworden. Er is meer bewustwording gekomen onder onze leden, er wordt al flinker opgetreden naar buiten. Maar trots dat alles kunnen wij toch niet tevreden zijn, als wij de groote veroverin gen zien van andere bewegingen. En de vraag blijft gewettigd: waar veroveren wij in socialistische of communistische krin gen? Waar zijn onze werf-colonnes, waar zijn onze stormtroepen Zooals in het algemeen in het katholicis me, zoo hebben wij ook in onze beweging veel verdedigers, veel poortwachters om het in Middeleeuwsche termen te zeggen. En zoo kunnen wij mooi defensief optre den. Maar ons offensief onze aanval is dan ook niets. Maar waar ligt dat dan toch aan, zoo komt dap weer ie vraag. Wij kunnen daar lange overwegingen over houden. Maar voor vandaag vol staan wij met het aangeven van deze drie punten. Vooreerst: Wij moeten meer onzen eigen tijd verstaan, vervolgens wij moeten hébben meer gevormde leiding en ten slotte onder ons moet zijn „mehr Wille zur Macht", meer verlangen naar de macht, meer wil om te veroveren. Meer wil om te veroverenJuistBe- ziele deze gedachten vanavond onze groote schare van jongeren, die met wapperende ■vlaggen en brandende fakkels zullen gaan door de straten, al zwijgende zoo luide zeggende, dat zij nog hebben idealen en vast omschreven idealen, de oude maar immer actueele idealen van Vader Kol- ping. Meer wil om te veroveren, dat zij voor heden ons devies. DE V.-PRAESES. Kolpings-Boys. A.s. Zondag komen beide elftallen in het veld voor de competitie van den D.H.V.B. Het eerste speelt om half drie op het R.-K. Sportpark „Haagweg" zijn eersten competitiewedstrijd tegen R.W.D. I Alle begin is moeilijk en er zal degelijk aangepakt moeten worden om in dezen eersten wedstrijd tegen een club, die het vorig seizoen reeds met succes in de D. H. V. B. speelde, een goed resultaat te berei ken. Allen op tijd aanwezig, met zelfvertrou wen begonnen, flink doorgezet wie weet. Zorgt onder alle omstandigheden voor een fairen strijd. Kolpings Boys II speelt ook om half drie op eigen terrein aan het Nieuwe Ka naal den tweeden competitiewedstrijd te gen Meerburg III. Vorigen Zondag werd reeds door het tweede voor de competitie gespeeld tegen Alphensche Boys, een der sterkste clubs uit hun afdeeling. Met een stand van 21 in het voordeel van de Alphensche Boys werd, na 25 minu ten spelens, de wedstrijd, wegens den aan houdenden regen, door den scheidsrechter gestaakt. Wanneer het tweede nog wat meer wed strijdroutine heeft zal dit elftal geen slecht figuur in haar afdeeling slaan en eerlijk gezegd.... wij vertrouwen dat de beide puntjes morgen binnen komen. Gezellen, die niet naar het Sportpark „Haagweg" gaan, moedigen natuurlijk het tweede aan. Goed succes. Boys, zorgt voor meerdere leden: de con tributie kan dan nog worden verlaagd, een derde elftal samengesteld en „Kolpings- Boys" wordt een der grootste en actiefste onderafdeelingen der Leidsche Gezellen- Vereeniging, hetgeen niet anders dan ten goede kan komen aan onze mooie vereeni ging die niet alleen de katholieke jonge mannen gelegenheid geeft zich lichamelijk te ontwikkelen, maar hen geheel en al ge schikt maakt voor het volle leven, dat hen wacht. Maandvergadering Afd. Gezellen. Dinsdag a.s. lie Dinsdag van de maand heeft de vergadering van de afd Gezel len plaats. Aanvangsuur kwartier voor ne gen uur. De vorige maal hebben wij een re cord-cijfer behaald met het aantal bezoe kers, Dinsdag zullen wij dit record slaan. Na afloop van de bijeenkomst moeten de leden van onder de 21 jaar hun toegangs kaarten voor de uitvoeringavond van ons 45ste Stichtingsfeest afhalen aan de lo ketten. Vereenigings-revue „We zijn er nog niet". Voor de opvoering van de Vereenigings- revue „We zijn er nog niet" is een beperkt aantal kaarten verkrijgbaar gesteld. De kosten zijn 0.40. Leden, welke op zich hebben genomen kaarten te verkoopen, worden verzocht ten spoedigste af te iekenen bij den assis tent-senior. Damclub „De Twee Sleutels". Voor onze Damclub begint Maandag avond a.s. wederom het speelseizoen. Vrij dagavond vindt een bijeenkomst plaats tot nadere regeling van competitie en ter be stuursverkiezing. Leesbibliotheek. De biblotheek der Gezellenverecniging is Zaterdag a.s. vanzelfsprekend vanwege de Districtsbijeenkomst in onze stad gesloten. Zondag van 1 tot 2 uur en in den vervolge ook Zaterdag van 8 tot 9 uur is de biblio- LIEFDE WERK VOOR DE ARME PAROCHIES Noodtoestand Aan een artikel in „St. Bavo" van de hand van den redacteur, den zeereerw. heer rector J. C. C. Groot, ontleenen we het volgende: Zaterdag 1 October, den feestdag van St. Ba vo, Patroon van het Bisdom Haarlem, heeft de Bisschop officieel opgericht het Liefdewerk ten bate van de arme parochies van ons Bisdom en tot Bestuursleden benoemd, zooals we reeds verleden week meldden: Mgr. Th. M. P, Bek kers, als Voorzitter, Prof. Z. de Korte, en de heeren J, J. M. Wiegman en Th. B. J. Wilmer, als Bestuursleden, en Rector J. C, C .Groot als Secretaris-Penningmeester. Dit Bestuur werd alsdan door Mgr. geïnstal leerd. Wat we toen vernamen omtrent den noodtoe stand in ons Bisdom betreffende zeer vele ker ken, en niet alleen nieuwe maar ook zelfs oudere en zeer oude, deed ons versteld staan. Het is inderdaad „zeer zorgelijk", zoo zeide de Bisschop, en dat is dan nog erg euphemis- tisch uitgedrukt. Zeker wordt al veel goed gedaan door het milde geven op de collectes, welke tweemaal per jaar in alle kerken worden gehouden. Doch nog meer steun, en vooral ook vaste steun is een absolute noodzakelijkheid en vereischte. Want wat er aan tekorten is jaarlijks, is in derdaad verbijsterend. Een der eerste werkzaamheden van het Lief dewerk voor Arme Parochies zal wezen de or ganisatie ervan in de verschillende parochies van ons Bisdom, Tot heden n.l. is door propaganda wel suc ces bereikt en zijn ongeveer een duizend nieu we leden gewonnen; doch dit is nog veel te weinig. Dit zult u begrijpen wanneer u weet, dat ons Liefdewerk voor Arme Parochies thans te gen de 3000 leden telt, waaronder pl.m, 600 priesters. Een flinke 2000 leeken zijn dus pas lid. En nu zijn we het er allen over eens, dat 2000 leden in een bisdom, als het Haarlemsche, veel en veel te weinig is voor een dergelijk Liefdewerk. De groote zaak is, dat het Liefdewerk voor de arme parochies te weinig bekend is. Maatregelen zullen door het Bestuur nu in overweging genomen worden, om aan die on bekendheid een einde te maken; terwijl het Bestuur overtuigd is, dat door meerdere be kendheid zeker velen, ja duizenden, zullen wor den gewonnen. Men wordt lid van het Liefdewerk voor de Arme Parochies en verbindt zich tot het be talen van 1per drie maandenieder lid krijgt dan „Sint Bavo", officieel Weekblad voor het Bisdom Haarlem, gratis toegezonden. theek geopend. In de laatste maanden is de cataloog wederom met een vijftig nieuwe boeken uit gebreid. Leesgeld is voor de Ontspan ningslectuur 5 cent per boek per week. De boeken uit de afd. Ontwikkelingslectuur worden de leden gratis verstrekt. Wat anderen er van zeggen ROELOFARENDSVEEN, 5 Oct. '32. DE NOOD IN LAND- en TUINBOUW. De ingezonden stukken van de heeren Wesselingn en v. d. Weyden zijn ongetwij feld gelezen en het verwondert mij, dat daar niemand op reageert. Waarom niet verder gestreeld naar verbetering. Leelt Land- en Tuinbouw niet in een noodtoe stand? Er zijn verschillende ideeën en la ten we aannemen: geen enkele volmaakte, ook de mijne niet. Maar laten wij niet zoo gauw al geven op het regeenngsbeleid of op overheid; dat geeft zoo weinig, doch laat een ieder eens naar voren komen* die een plan heelt, dat volgens hem verbetering kan brengen; misschien komen wij er dan. Er wordt gezocht naar verbetering van den eoonomisohen toestand op platteland, en, hoewel ik middenstander ben, voel ik even goed aan wat er in het hart van een tuin der en een boer moet omgaan, en dan is mijn vraag: zouden wij georganiseerde mid denstanders en zakenlui wat kunnen doen voor de landelijke bevolking? Wat ex omgaat in vergaderingen en hoe vruchtbaar ook gewerkt wordt door we reldlijke- en geestelijke overheid voor de noodlijdende tuinders en boeren is ons be kend. Omdat wij deze besprekingen op den voet volgen moeten wij heden opmerken dat er rust gekomen is. Men schijnt het moede, om nog méér te vergaderen. Of weet men geen nieuwe uitweg meer? Of is het volgens velen al te laat? Laten wij toch, hoewei de moedeloosheid de baas schijnt te zijn, nog iets probeeren. Wat steekt momenteel het Nederlandsch Fabrikaat zijn hoofd omhoog. Op ieders winkelruit staat: Koopt Nederlandsch Fa brikaat. maar houdt iedere winkelier zich zelf daar wel aan? Als zakenman dacht ik zóó: Veronderstel nu eens dat een ieder eens werkelijk uitsluitend Nederlandsch Fabri kaat koopt en verkoopt, zijn wij dan uit de misère? Zou daarmede het platteland geholpen zijn? Wordt de omzet van Land en tuinbouwproducten grooter? En zouden er betere prijzen te bedingen zijn? Laten we aannemen van niet. Alleen eenige industrieën in het binnenland zou den voor een tijdje hun omzet vergroot I zien. Het platteland krijgt steeds minder koopkracht en steeds zal men op de win- KALENDER DER WEEK FEESTDAG VAN MARIA'S MOEDERSCHAP. ZONDAG 9 Oct. 21e Zondag na Pinkste ren. 2e gebed v. d. H.H. Dionysius en Ge zellen, Martelaren; 3e A Cunctis (om de voorbede der Heiligen). Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen. De H. Kerk stelt ons voor oogen den ge- duldigen lijder, den heiligen man Job, wiens lijdensgeschiedenis ons leert, hoe God dik wijls juist de braven, die hun plicht doen, bezoekt met kruisjes en wederwaardighe den, van hen vooral offers vraagt (Oifer- torium). In tyden van beproevingen moe ten wij, juist als Job, sterk zijn in den Heer, ons toerusten met het schild des ge- loofs en met het zwaard v. h. Evangelie van den gekruisten Ohristus, om sterk te staan tegenover Satans bekoringen (Epistel). Het moet in ons zijn als vleesch en bloed, dat wij in tegenspoed en lijden, hetzij naar het lichaam, hetzij naar de ziel, tóch gelukkig zijn als wij Gods H. Wet maar onderhouden (Introïtus). In het bewustzijn onzer schuld, maar met onderwerping aan Zijn H. Wil mogen wij gerust bidden tot den God van goedheid en barmhartigheid, om medelijden (Evangelie) en bevrijding van ons kruis (Gebed), om een welwillen de aanvaarding van ons verzoeningsoffer (Stilgebed), om hulp tegen wie ons ver volgen (Communio), om bevrijding uit het land onzer verdrukking (Alleluja-vers) en door de kracht van de „Spijze der onsterfe lijkheid", eeuwig te mogen wonen in het ons beloofde Land, den hemel. (Postcom- munio). MAANDAG 10 Oct. Mis v. d. H. Francis- cus Borgias, Belijder: Os Justi. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. Toen de H. Franciscus Borgias het reeds misvormde gelaat zag van de overleden keizerin Isabella, werd hij zóó getroffen door de menschelijke vergankelijkheid, dat hij besloot afstand te doen van al zijne bezittingen en, zoodra hij kon, alleen den Koning der koningen te dienen. Na den dood zijner echtgenoote werd hij Jesuiet en Later zelfs de Generaal-Overste. Buiten gewoon was zijne liefde voor het Allerhei ligst Sacrament. DINSDAG 11 Oct. Feestdag van Maria's Moederschap. Mis: Salve. 2e gebed v. d. H. H. gebroeders Ewald, Marelaren. Zie in het Fee^eigen v. h. Bisdom op 3 Oct. Credo. Prefatie van Maria invullen: En U om het Moederschap. Kleur: Wit. In het begin der 5e eeuw loochende een zekere Theodorus van Mopsueste de God heid van Christus. Een leerling van hem Nestorius, patriarch geworden van Con- stantinopel, begon die ketterij verder te ontwikkelen en te verspreiden. Nestorius ging ook leeren, dat als Christus geen God is, dan Maria dus niet kan zijn en genoemd worden de moeder van God. Op de Ille algemcene Kerkvergadering te Ephese in het jaar 431, werd deze ketterij veroordeeld en Nestorius afgezet. De blijdschap van het volk was zoo groot, dat het de Vaders van het Concilie met fakkellicht naar huis be geleidde. Bij gelegenheid van het 15e eeuw feest heeft Z. H. den Paus een encycliek uitgevaardigd over Maria's Goddelijk Moe derschap en daarin bepaald, dat in geheel de Kerk het Officie en de H. Mis van Ma ria's Goddelijk Moederschap zou worden kelruit zien staan: Koopt Nederlandsch Fabrikaat. Maar waarvan Laten de buiten lui zich geen illusies maken, dat de toe stand voor hen verbeterd wordt door uit sluitend N. Fi te koopen (indien zij dit nog kunnen). Daarentegen wordt de handel op 't buitenland geheel stop gezet, en wij, die vergeten schijnen te zijn, zijn inmiddels van 't tooneel verdwenen. Dan daarbij is het niet uitgesloten, dat verschillende buiten landse!) e fabrieken zich te lande komea vestigen en ook Nederlandsch Fabrikaat verkoopen. De toestand wordt dan nog ho- peloozer. Met medewerking van de Kamers van Koophandel zouden wij, volgens mij, een goed stuk werk kunnen verrichten en wel op de volgende manier. Dat alle bij de Kamers van Koophandel aangesloten leden opgeven wat voor buiten- Landsohe artikelen zij verkoopen, van welke fabrieken deze afkomstig zijn en hoeveel de omzet per jaar bedraagt. De Kamer van Koophandel krijgt dan van zelf een overzicht hoeveel van iedere fabriek wordt betrokken en dan zal vast komen te staan hoeveel middenstanders de artikelen van een dergelijk fabriekaat verhandelen. De Kamer van Koophandel zendt aan de betrokken fabriek een lijst van al deze na men en dat zij voornemens zijn geen goe deren meer te betrekken indien Duitsch- land, Engeland of Frankrijk de grenzen blijft sluiten voor onze land- en tuinbouw producten; dat, indien geen gehoor wordt gegeven aan dat verzoek, de buitenlandsche artikelen vervangen zullen worden door binnenlandsche en dat deskundigen voor lichting zal worden gegeven om het bui tenlandsche artikel .te vervangen. Het is zoo gauw gezegd: Nederland voert zooveel uit en zooveel in. Maar, als de in dustrie in het buitenland leest, hoeveel menschen eenparig besluiten, indien geen verandering komt, niet meer bij buitenland sche industrieelen te koopen, dan zullen deze industrieelen toch zeker hun uiterste best doen bij hun betrokken regeeringen er op aan te dringen de grenzen te openen. •Wie sluit zioh bij mij aan? Middenstand, helpt ook gij de strijd van de tuinders en boeren vergemakkelijken. Helpt, want ik geloof, dat wij voor hen veel kunnen doen. De tijd dringt. Dankend voor de verleende plaatsruimte met Hoogachting, W. HöLiSCHER. gevierd en gebeden. Dit geschiedt voor hel eerst sedert de encycliek van den H. Vader, op dezen dag. WOENSDAG 12 Oct. Mis v. d. H. Wil fridus, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. Zie in het feesteigen v. h. Bisdom). Kleur: Wit. Bisschop van York in Engeland was de H. Wilfridus op onrechtvaardige wijze door zijne vijanden van zijn Bisdom beroofd waarom hij naar den Paus reisde. Op zijn reis kwam hij naar onze kust en predikte met toestemming van den Friezenkoning, Adegild, het H. Evangelie, aldus den grond slag leggend vpor den lateren arbeid van den H. Willibrordus en Gezellen. DONDERDAG 13 Oct. Mis v. d. H. Eduardus, koning en Belijder: Os Justi. 23 g*»óed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. De H. Eduard, koning van Engeland, ge- bruikte zijn gezag om het godsdienstig le- van in zijn rijk te ontwikkelen en tot hoo- gen bloei te brengen. Nooit was hij blijer, dan wanneer hij zijne koninklijke gaven uit deelde aan de armen. Hij werd dan ook genoemd de vader der armen en der wee zen. 36 jaren na zijn dood bracht men zijn lichaam over en bevond het nog totaal on bedorven. VRIJDAG 14 Oct. Mis v. d. H. Callistus, Paus en Martelaar: Sacerdotes. Kleur: Rood. Aartsdiaken Callistus volgde den H. Ze- phyrinus op als Paus van Rome. Onder zijne regeering genoot de Kerk een tijdperk van rust en vrede. Vóór zijne verheffing tot Paus was Callistus bestuurder van een-, catacombe, welke reeds dagteekent van de eerste eeuw. Callistus gaf haar een aan- merkelijke uitbreiding door nabijgelegen begraafplaatsen onderling met elkaar ts verbinden. Onafscheidelijk is de naam van Callistus verbonden met deze meest be kende en beroemde catacombe. Paus Callis tus schijnt in een oproer 'gedood te zijn en volgens de akten van zijn dood is hij van uit een venster in een put geworpen (14 Oct. 222 of 223). ZATERDAG 15 Oct. Mis v. d. H. Teresia van Avila, Maagd: Dilexisti. 2e gebed voor den Paus. Kleur: Wit. De (groote) H. Teresia, in Spanje gebo ren, trad op 20-jarigen leeftijd in de Orde - der Carmelitessen. Zij muntte uit door een heerlijke boetvaardigheid en stortte de Orde nieuw leven in, doordat zij met man nelijke kracht de leden wist te brengen tot getrouwe onderhouding van den H. Regel en vele nieuwe kloosters stichtte. Teresia1' stierf in 1582. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone' Prefatie. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 3e gebed v. h. octaaf v. d. H. Franciscus. MAANDAG. Mis v. d. H.H. Daniël en zes Gezellen, Martelaren: Sapientiam. 2e gebed v. d. H. Franciscus Borgias; 3e v. h. octaaf' v. d. H. Franciscus. Credo. Prefatie v. d. H. Franciscus. Kleur: Rood. DINSDAG. 2e gebed v. d. octaafdag v. d. H. Franciscus. WOENSDAG. Mis v. d. H. Seraphinus, Belijder: Justus, Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. BROEDERS-CONGREGATIE DL VROUW VAN VII SMARTEN NOVICIAAT JUVENAAT V00MI0UT MISSiy lil CMItyV Wffl Opleiding vanaf 12 jlar »ofc jongens die neiging gevoelen om Broeder te worden in verschillende ambach^fc^tiij het Lager On derwijs en Nijverheidsonderwijs. Kost- en leergeld nader overeen te komen. Prospectus wordt gratis op aanvrage toe gezonden. DE PREEK. De preek van onze dagen, zoo schrijft de redactie van de „Christian World Pulpit", ia vaak eerder te kort dan te lang (de schrijver denkt natuurlijk aan Engel- s c h e preeken 1). De prediker, meent nij stelt zich zelf te nauwe tijdgrenzen, oni een dieepn greep op zijn onderwerp te kun nen hebben. Het gevolg is, dat ze fijn ge-, polijste essays leveren, waarbij de gedron gen vorm het manuscript onsmis'baar maakt, en een manuscript is altijd, welke kunst van verbergen men ook mag aanwenden, een psychische belemmering tusschen spre ker en hoorder. Aan het slot van zijn artikel lezen wij „Hoe meer preeken men hoort, des te meer voelt men, welk een groote kunst preeken is. Zich zelf uitschakelen terwille van de boodschap, die men te brengen heeft, ec tóch die boodschap individueel "en persoon lijk te maken; op directe te spreken, zon der al te grooten rijkdom van woorden, en tóch ook weer niet al te goed voorbereid te zijn, al te vloeiend en èl te schookch en bovenal om met teederheid en kracht! ge hand de diepe motieven en overtuigin gen, de vertroostingen en smarten in men- schenlevens aan te raken, om het peil val het gewone leven op te heffen en de oogel der blinden te openen en de trage oorep te ontsluiten het is een groote kunst hoe arm en stumperig velen van hare be oefenaars ook mogen zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 6