DE KERKVERVOLGING IN MEXICO De beruchte CALLES. Eenige jaren geleden maakten de couran ten bijna iedren dag melding van de ver volging der Katholieken in Mexico. De naam van den toenmaligen president Calles kreeg in onze ooren een zeer ongunstige klank. Die kerkvervolging in zijn scherpste uiting is daarna eenigszins geluwd, maar volstrekt niet geëindigd en met evenvee! booze ijver als te voren weren zich de kerk- vervolgers opnieuw in Mexico. De geschiedenis herhaalt zich. Ook nu heeft Z. H. de Paus een encycliek gezonden aan alle aartsbisschoppen en bisschoppen der Mexicaansche staten, zooals de Paus dat deed in 1926 en ook nu antwoorden de viianden der Kerk hierop met nieuw onrecht en scherper maatregelen. Het is wel een diep droevig schouwspel en aan de Kerk wordt in Mexico zeker ont zaglijk onheil berokkent, maar wellicht moet wellicht moet dit alles geleden wor den om daardoor het katholicisme in Mexi co in nieuwen stralenden luister te doen opleven. In elk geval wordt uit het kwade zeer dik wijls het goede geboren en altijd weer was het bloed der martelaren het zaad der kerk Gezicht op Mexico City. De bevolking, digheden en ondanks alle pognigen van del Mexico telt ongeveer 18 millioen inwo- godsdienstlooze haters der Kerk. Maar welk ners, die uit verschillende rassen is samen- een misdaad begaan zij daarmede. Wij gemengd. Doch hoe vroeg de vermenging kunnen het niet beter duidelijk maken danj ook begonnen is, er is geenszins een een- door aan te halen wat de Protestantsche heid uitgegroeid, zooals bij de bewoners schrijver Sutherland zes jaren geleden van de Ver. Staten. In N. Amerika werden schreef: de Indianen volkomen terug gedrongen en „Wanneer ik iemand het geloof aan het bijna tot uitsterven gebracht, zooda* de be- groote onbekende, dat aan de overzijde van volking nagenoeg geheel blank is gewor- het graf ligt, ontneem, zoo beroof ik hem SP?ui' den. I van een schat, van een troost, van een op^oe de Kerjfen^enïodsdiensfte^ernietiln Mexico zien we een andere ontwlkke-1 krachtbron, welke hij in dit geloof gevon- g?nEenigJiaren geleRde„ "e vervnU i «1* Daar aantal binnenrende ,m- den heeft. i nen werden niet uitgeroeid, f u i j onder de bevolkinc drie groepen kunnen richt is en aan hetwelk het leven zeer wei- N^onve/ "hftT onderscheiden! nameliik Indianen" Kleurfin- nig aannemelijks biedt. Nu zoover is het nog met. zoover zal het (Mestiezen) en Blanken (Creolen) Het eenige, wat het duistere van zijn Wen'den°mri%i^nsThernïernfeHS De Indianen vormen pl.m. 40 procent van aardsch bestaan verlicht, wordt hem nu ge- def Kerk tot een begeerenswaarSedoel de be™lkinR- ln vele taalgroepen geschei- welddadig ontroofd. Het mag nief meer tot wel veter den- leven zii n0R grootendeels volgens hun zijn zoo goedhartigen Vader gaan, hem zijn Shm 1- her ,1„» altoude gewoonten van de tijden, toen de leed niet meer in het oor fluisteren, zijn m„ al rfrhtte'hlini iideinftfnrt Spanjaarden voor het eerst in hun land ver- raad en zijn zegen niet meer ontvangen, en tegen de katholieke ke k en de Kölieke scher,en' 0fschoon zi' zich meer en meer dit alles slechts, omdat het den verblinden geest el i ik h d d katholieke aan de moderne tijden beginnen aan te pas_ van haat vervulden bolsjewieken zoo be- „Calles is een sluw man", aldus schreef se" e,n de neiging bemerkbaar wordt zich haagt".... een Protestantseh publicist. „Hij laat de °°k ,e la,en S?lden' z,l" JU over t alge- ïin' w! Ia 7<„n« migranten lang zoo groot niet en de India- Hier is een volk. dat in harden arbeid, in wrklaart hebben*U na 1926 het Sn- werden niet uitgeroeid, zoodat we nu armoede en ontbering leeft, weinig onder- De Kathedraal. voor goed. De Paus zegt hiervan in zijn Encycliek van 1 December 1926: „Herhaal delijk sloegen de burgertwisten om in ker- vervolging en de vertegenwoordigers van de H. Stoel werden zeer vijandig behandeld en uit het land gedreven. Na de scheiding van Kerk en Staat had de Kerk geen rechten meer, maar door de Grondwet van 1917 werd alles nog verscherpt zoodat de Kerk zelfs geen rechten meer verkrijgen kon. Vol gens die wet kan de burgerlijke overheid haar gezag laten gelden in de uitoefening van den eeredienst. De bedienaren \an den godsdienst worden gelijk gesteld met ieder ander met dit verschil evenwel dat zij gebo ren Mexicaan moeten zijn tn dat zij het ge- Mgr. RUIZ Y FLORES, de aartsbisschop en pauselijk legaat, die Mexico moest verlaten. dienst mocht doen vastgesteld om van slui ting van kerken enz. maar niet te spreken. Zoo werden begin Juni in Mexico alle ker ken door de politie gesloten omdat de i arts bisschop van Mexico niet de 150 nog aan wezige priesters er 34 aanwees, die dan nog maar alleen dienst zouden doen, zoo als de wet voorschreef. En nu heeft de H. Vader vorige week op nieuw een encycliek uitgevaardigd, waarin hij priesters en geloovigen troost en de ge dragslijn aangeeft, welke zij te volgen heo- ben. Daarop is al het bevel gevolgd den Aartsbisschop van Mexico,, tevens pauselijk legaat, het land uit te zetten. Hoe is het mogelijk? Er zijn vele oorzaken, die deze vervolging mogelijk gemaakt hebben. Wij zullen ze niet alle noemen. Maar de groote fout van de Katholieken zelf is, dat zij geen eenheid vormen. Ook niet die Katholieken die van goeden wille zijn en wien het geloof nog diep in het hart zit. Wij hebben hier menschen voor ons, die wel hetzelfde geloof belijden, maar overi gens, door verschil in ras en beschaving, aaneenhangen als los zand. De dunne bevol king, de groote afstanden en de weinige verkeersmiddelen zijn niet bevorderlijk voor een nauwere aaneensluiting. Bij dit alles komt nog een belangrijke factor; het ge brek aan ontwikkeling bij de bevolking, Altijd onrast. protestanten in Mexico voor het moment ™.eeP eenvoudige, vredelievende boeren. Mexico was vroeger een Spaansche be- rnpt met r,f cnppit ,0 i0aa„ Ho ir^h«ii.i,0„ die heelemaal - lrl hun bedrijf opgaan zitting, totdat het zich in 1810 onafhanke- De Kleurlingen tellen eveneens pl.m. 40 verklaarde en in 1821 ook werkelijk procent van de bevolking. Groot gewicht onafhankelijk werd, ofschoon Spanje dit wordt gehecht aan den graad van bloedver- pas jn jg3g erkende. Het staatswezen werd menging, waarvoor vele verschillende bena- geheel ingericht naar het model van de Ver. mingen bestaan. Daaraan beantwoordt weer staten zoodat Mexico nu bestaat uit een een bepaalde graad van gevoelens van federatieve bondsrepubliek van 30 staten, eigenwaarde en trots, die bij de andere Het uitvoerend bewind berust bij den pie- groepen weer de noodige minachting sident, die voor 6 jaar gekozen wordt. De voorschijn roept. De Kleurlingen dringen wetgevende macht wordt uitgeoefend door meer op f*e.n v0°rSr°n£' maar het Congres, den Senaat en de Kamer van hebben toch nog te weinig ontwikkeling om. Afgevaardigden. hot in p i' h h k r>ibv "ftn, vreemdelingen te kunnen missen. Zij ver-Nauwelijks had men zich van Spanje los hll Zlrarln* Z J ÏShni® w t00nen 5tced8 660 gr°°te neiKlfl* t0t onrust gemaakt of de hevige partijschappen braken het overgroote deel Katholiek is zoo maar en woelingen. i Jls j'aar in jaar uit een kerkvervolging kan woe-| De Blanken, die de overige 20 procent üet werd een janeduriee striid die leidde den, hoe de toestand daar aldus geworden'innemen, bestaan hoofdzakelijk uit Span-1 tot™' kan zijn. En als er nog zoovele katholieken jaarden, in Mexico geboren (Creolen). ^£3Set economtsch leven er de zijn, wier geloofsmoed en volharding ook Werkelijk onvermengde Blanken zijn er wfardoor men er meermalen door den Paus geprezen worden, hoe het onder hen weinig, maar ook de lichtere f0'kwanrde goederen vrn de Ke™r[rvan dan komt, dat men aan dat onrecht geen Kleurlingen worden er bij gerekend. Behal- d buitenlanders aan te tasten wat weer voerde tot verwikkeling me5,'vreemd mol gendheden. Niettemin zijn er onder de pre- met rust of speelt ze tegen de Katholieken uit, waardoor hij bereikt, dat de Protestan ten van het naburige land hem rustig laten voortgaan. Maar luistert eens naar mijn voorspelling, mijne vrienaen: zoodra hij Rome nederge- veld zal hebben, zal zich zijn haat tegen de overige geloofsgenootschappen keeren en hij zal ze even ongenadiglijk bestrijden." Hoe is het mogelijk. Men vraagt zich af hoe het mogelijk is, moeilijk te begrijpen en om hierin eenig in zicht te krijgen is het noodig land en volk nader te beschouwen, i Het land. Het tegenwoordige Mexico heeft een op pervlakte van pl.m. 2 mil. K.M.2, d.i. onge veer 60 X zoo groot als Nederland. Het grootste deel is een hoogland, dat 1000— 2200 M. hoo, is en in het Z. steil afbreekt. Deze steile zuidrand is bezet met meerdere groote, werkende vulkanen, met toppen van meer dan 5000 M. hoogte, zoodat zij boven de sneeuwgrens uitsteken. Aan den Oostkant van de hoogvlakte sidenten een paar krachtige en sterk "p den voorgrond tredende persoonlijkheden ge weest, die energiek voor de eer en de be langen van het land zijn opgekomen. In 1848 ontstond er een oorlog met de Vereenigde Staten, omdat Texas zich af scheidde. Het koste Mexico ook nog Nieuw- vreemdelingen, vooral Amerikanen en Duit- schers. Godsdienst. De bevolking van Mexico is voor 99 pro cent Katholiek. Het geloof is levendig, maar niet vrij van bijgeloof en uit zich wel in praktijken, die ons eenigszins vreemd voor komen. Dat behoeft niet bijster te verwon deren als men ziet naar de buitengewoneMexico en Californië. samenstelling der bevolking, aan de nog' ln 1861 stuurde Frankrijk een leger naar geringe ontwikkeling, aan het klein getal Mexico, Maximiliaan v. Oostenrijk werd er priesters, dat er de zielzorg onder moeilijke keizer, het liep uit op het fusilleeren van omstandigheden moet uitoefenen. I Maximiliaan in 1867. Daarop volgden weer Het moet veeleer verwondering wekken, voortdurende woelingen tot Porfirio Diaz dat vooral de eenvoudige landbouwbevol- president werd, die lange jaren met vaste ligt een laagland; beide zijn van nature zeer king, goeddeels Indianen den godsdienst hand regeerde, zoodat orde rust en eilig- vruchtbaar en zeer rijk aan delfstoffen. 'trouw blijven ondanks ongunstige omstan-.heid terugkeerden. Aan zijn bewind werd een einde gemaakt door de Vereenigde Sta ten, ontevreden, dat het niet genoeg olie concessies kreeg. Sindsdien is het weer een warboel in 't groot. Madero, de opvolger van Diaz werd in 1913 vermoord. Na hem werd Huerta president, maar deze viel niet in den smaak van Amerika. Hij werd door Wilson niet erkend en moest in 1914 'eeis plaats maken voor Carranza. In 1920 kwam Obregon aan het bestuur en in 1924 de be ruchte Calles. Wat er tijdens en na zijn regeering ge beurde ligt nog versch in het geheugen. De kerkvervolging. De vervolging der kerk in Mexico ateert niet sinds vandaag of gisteren. De beide groote partijen Yorkinos en Escosesas (eigenaardig dat deze partijen zoo genoemd werden naar den Yorkschen en Schot -hen ritus der Vrijmetselaars) streden ver./oed om de heerschappij, maar beiden branJ- schatten graag de kerkelijke goederen. Maar vooral nadat in 1857 de Katholieke godsdienst niet meer tot staatsgodsdienst verklaard werd, braken er zware tijden aan vooral voor de kloosteringen, de bisschoo- pen werden verbannen en het getal pries ters ging steeds achteruit. Onder Carranza Degon de vervolging pa^ Indiaansche vrouwen in Mexico voor een Moeder-Godsbeeld. tal niet mogen overschrijden, vastgesteld door de wetgevers der verschillende sta ten. Als menschen, die een zware misdaad begaan hebben of die ontoerekenbaar ver klaard zijn, worden zij beroofd van hun po litieke en burgerlijke rechten. Kloosterge loften uitspreken is niet geoorloofd; Orden of Congregaties mogen er zelfs niet be staan. De godsdienst mag niet uitgeoefend worden, tenzij binnen de kerken en rnder toezicht van de regeering. De kerken Kehoo- ren aan den staat; de woningen van bis schoppen en pastoors, seminaries, kloosters hospitalen en alle inrichtingen van li fda- digheid worden aan de Kerk onttrokken. De kerk toch krijgt geen eigendom, van welke zaak ook en de goederen, welke zij bezat toen de wet uitgevaardigd werd, zijn ver vallen aan den staat, ln huwelijksaangele genheden heeft de kerk totaal niets meer te zeggen. Het onderwijs is vrij, maar zoo, dat het aan priesters en kloosterlingen niet toe gestaan wordt scholen te stichten of te be sturen en dat het onderwijs godsdienstloos moet zijn. De bisschoppen hoopten nog, dat de re geering langzamerhand zou inzien hoeveel nadeel er uit deze wet voortsproot voor het volk en dat zij haar dus, terwille van vrede en eendracht niet of zoo zacht mo gelijk zou toepassen." Men weet hoe wreed en onrechtvaardig tegen priesters, kloosterlingen en Katho lieke leeken is tekeer gegaan. De vervolging is later weer geluwd er werd een „modus vivendi" getroffen maar dat is al lang weer geschonden. En op hoevele manieren heeft men geen onrecht gepleegd, vóór alles er voor zor gend het volk van zijn priesters te beroo- ven. Eerst werden de priesters niet-Mexi- caan het land uitgewezen, dan trachtte men een soort nationale kerk te stichten en wil de de priesters dwingen in het huwelijk te ireden,, dan werd het aantal priesters dat vooral bij de Indianen, die juist de trouwste katholieken zijn. Hierdoor worden er ver tegenwoordigers naar Kamer en Senaat ge stuurd, die blijkbaar niet voor hun taak berekend zijn. Door laksheid en te weinig vastheid van beginsel, door te weinig ont wikkeling, door ras- en belangenstrijd, zijn zij niet opgewassen geweest tegen den irulc van weinige, maar vastberaden godsdienst haters, en hebben zoo wetten gemaakt of helpen maken, waardoor hun eigen geloof onderdrukt wordt. Het is van oudsher het twijfelachtig voor recht der Kerkvervolgers geweest, om aan hun gruweldaden en wreedheden een 'mo gen graad van huichelarij te paren, waar mede zij dan trachten hun geweldmaatre- gelen in een mantel van wettigheid te hul len. Het toppunt van huichelarij blijken wel de kerkvervolgers te bezitten, die in Mexico regecren. De pas afgetreden president ORTEZ RUBIO.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 5