Koopt nu. het is Uw voordeel DINSDAG 27 SEPTEMBER 1932 DE LEIDSCHE COURANT VUFDE BLAD PAG. 19 De kunst van etaleeren Waarop de aandacht gevestigd moet worden Menig winkelier vraagt ziek in den hui dig en tijd van crisis wel eens ai, of het nog zin heeft om met verspilling van kosten, arbeid en tijd reclame te maken, zoowel in als buiten de etalage. De koopkracht van het publiek ie weg, en de kooplust 19 daarmee tevens verdwe nen. Men koopt nog slechts wat men noo- dig heeft en kooplui, die slechts het hoog- noodige koopen behoeft men niet te trek ken; die komen toch weL Een dwaze redeneering. Juist nu is het zaak zich zoo goed moge lijk voor te doen, juist nu is het de tijd om door reclame de aandacht van het publiek te trekken. De verlamde kooplust moet ten leven opgewekt worden, want de kooplust sluimert slechts, ia niet dood. Of meent u werkelijk, dat er geen geld meer onder de menschen zit? Zeer zeker, zijn er duizenden, die zich slechts het hoognoodige kunnen aanschaf fen en velen kunnen zelfs dat nog niet eens. Maar tegenover duizenden, wier koop- kratht beneden peil is gezakt, staan er tienduizenden die het nog wel betalen kun nen, maar die uit voorzichtigheid him geld liever vasthouden. De tegenwoordige eco nomische crisis is niet in de laatste plaats een vertrouwens-crisis. Dat er nog geld onder de menschen is, bewijst het feit, dat de over het algemeen als safe beoordeelde gemeentelijke obliga tie-leeningen vele malen overteekend wor den bij de uitgifte. Die latente hulpbronnen moeten aange boord worden en daarbij moet de winke lier ook in dit opzicht met zijn tijd mee gaan. Zoowel in advertentie-reclame als in zijn uitstalling in de etalage zal hij naar voren brengen, dat de koopers juist door nu te koopen, zich een groot voordeel bezorgen. Hij zal het publiek voorhouden, dat een laag-conjunctuur als thans heerscht, met zulke lage prijzen, niet spoedig weer zal terug keeren, zoodat het thans de tijd is om zich iets aan te schaffen. Dit behoeft absoluut geen misleiding van het publiek te zijn het kan mislei ding zijn, wanneer men twee prijzen naast elkaar zet, waarvan de hoogste is doorge haald en wanneer deze hoogere prijs een fictieve is. Doch misleiding is "het in gee- nen deele, wanneer men bedenkt dat de prijzen van de meeste artikelen in de toe komst inderdaad, hooger zullen zijn dan thans. Verscheidene artikelen zijn trouwens reeds over hun laagste punt heen. De middelen om de aandacht van het publiek te vestigen op het voordeel, dat zij juist nu kunnen behalen, zijn natuurlijk velerlei. De etalage biedt allerlei mogelijkheden, welke de vakman het beste kent; ieder op zijn gebied. Waarop wij hier voornamelijk de aan dacht willen vestigen is de eisch, daarbij de regels der a-esthetica niet uit het oog te verliezen. De etalage moet bij het naar vo ren brengen der crisis-prijzen toch geen crisis-aanblik bieden. De algemeene in druk, welke het publiek thans van een eta lage moet krijgen, is: Zoo iets moois, zoo iets volmaakts krijg ik niet gauw meer te gen zulk een prijs. De prijs behoeft zich niet op te dringen, dien zoeken de oogen van het publiek van zelf. Maar aan het andere element van de reclame, het mooie, het volmaakte, het doelmatige, het aantrekkelijke, daaraan moet de etaleur zijn volle aandacht schen ken. Een gemakkelijke taak is dat niet;* al gemeene regels zijn daar moeilijk voor te geven, omdat het materiaal waarmede ge werkt moet worden, zoo hemelsbreed ver schilt. Wat voor een magazijn van dames modes in een der hoofdstraten geldt, is niet geldend voor een volkszaak in een volks buurt. Het materiaal is niet alleen ver schillend, maar ook het publiek, waaruit de zaak haar clientèle heeft. Maar één ding staat voorop en geldt voor allen: de etalage moest aantrekkelijk zijn, moet de aandacht van het publiek trekken en vasthouden. En niet alleen kij kers moeten er voor de etalage-ruiten ko men, maar die kijkers moeten koopers wor den. Vandaar dat het weinig zin heeft om door bewegelijke mechanismen een groote troep bewonderende kinderen voor het raam te hebben uitgezonderd natuurlijk speelgoedwinkels. De aandacht van het koopende publiek moet getrokken worden en gericht op «lat artikel, wat men het liefst in omloop wil brengen. Vandaar is een eerste eisch: de aandacht conoentreeren, niet verdeelen op een groot aantal zeer uiteenloopende artikelen. Bij deze concentratie van de aandacht dient men dan vooral de eigenaardige voortref felijkheid van dat bepaalde artikel of van die artikelensoort naar voren te laten ko men en daartoe moet de geheele entourage medewerken. Natuurlijk zal de etaieerende winkelier rekening moeten houden met de ruimte van zijn etalage, hoogte, diepte, bouw e.d. In een kleine ruimte moet men de pop bijv. zetten, die met zijn hoofd schuil gaat in de wolken, tenzij men de aandacht wil vestigen op zijn glimmende schoenen. Er zijn zooveel factoren, waarmede re kening moet worden gehouden, en tevens zoovele mogelijkheden, dat men kan zeg gen: voor iemand met smaak en gevoel voor verhoudingen, vormen en kleuren, i3 er altijd wat van te maken. Hoofdzaak is: men bestudeere zijn eigen branche, lette op den smaak van zijn cliën- tèle en ontwikkele zijn eigen kunstgevoel. NU SPECIAAL T MOOISTE GOED 'T NIEUWSTE GOED MAAR SPOTGOEDKOOP! Gedurende de voor de fabrieken zoo stille zomermaanden gaven wij voor onze cliëntèle extra partijen in het werk. De grondstoffen werden op het voordeeligst moment ingekocht, de goederen zijn met de allergrootste zorg vervaardigd en nu bieden wij deze inderdaad prachtige artikelen bovendien nog bijzonder voordeelig ten verkoop aan. 34 EENIGE VOORBEELDEN ZULLEN HET U DUIDELIJK MAKEN 100 dozijn gefestonneerde Graslinnen Lakens, normale 1 AA waarde 1.50, nu 1 Uv 80 rol Vloerbedekking, 183 c.M. breed, normale /*A waarde 88 ct., nu 01? 25 complete eiken Slaap kamers met toilettafel, normale QF waarde 127.50, nu 0 150 stukken prima Gras linnen, 150 c.M. br. normale A waarde 50 ct., nu J4 Theemeubels met glas- schuifdeuren, palisander paneelen, normale AA *7 F waarde 38.50, nu Lala C t} 50 prima damast 2-pers. Matrasstellen, best. uit 3-deelig matras, schuin peluw en 2 kussens, het geheel keurig af- gerand en fijn genopt, gevuld met prima on vermengde Javakapok, normale QQ Hf* waarde 52.75, nu De? 1 D 500 prima prima Wollen Dekens, gewicht k 5 pond, 165 X 225 c.M., prachtdekens normale 1 A FA waarde 15.75, nu lUoDU 120 stukken waschechte gekleurde Lingerieflanel, normale 1 waarde 24 ct., nu 11? 50 moderne Fauteuils, noten armleggers, normale i A FA waarde 18.nu 1l*uU 50 eiken Rookstoelen m. damastkussens, kap.-vuil., normale 11Q waard© 27.50, nu 10 400 dozijn prima halflin nen witte Handdoeken, normale AF waarde biy, ct., nu t/J 500 stuks Dames en Hee- ren Pyama's, pr. flanel, normale 1 or" waarde 2.75, nu 1,0c/ 120 Bouclé Karpetten, 12-els, dulbb. zijdig, prima normale AA FA waarde 37.50, nu LaO .üv 100 Zijden Dekens met extra warme wolvullingi normale 11 AF waarde 16.50, nu 11 LaÖ 100 dozijn Heeren Over hemden, poplin rayé, pr. normal© 1 £F waarde 2.50, nu loVt) Velour Tafel- en Divan- kleeden, zeer goed, 130/180 c.M. F FA normaal 8.25, nu ÜjC/1? 150/180 c.M. n normaal 10.50, nu 0 - 150/280 c.M. I A TA normaal 15.75, nu 1U*C/U 75 Engelsche Ledikanten met voetbord en prima gezondheidsmatras normale 1 A FA waarde 15.25, nu 11? «DU 75 stukken Witte Wollen Flanel, fabrikaat B. K„ normale Jt *1 waarde 70 ct., nu 4/ 75 Opklapbedden, bijzon der sterk, met draad- matras normale 1 A 7C waarde 15.50, nu 11? I D 75 stukken Jaeger Flanel Wol-melange, normale a F waarde 65 ct., nu 500 stel Pluch. Gordijnen spotgoedkoop, normale F ylA waarde 8.25, nu t/-.^iU Haarlemmerstraat 130-136 LEIDEN - Telet. 2360-2361 MODERNE RECLAME De advertentie-reclame voorop Een zakenman heeft reclame noodig voor zijn zaak.... 't Is een waarheid als een koe, om 't maar eens heel gewoontjes te Nu zijn er heel wat reclame-middelen, maar zonder nu bepaald een oratio pro domo te willen houden, mogen we toch ge rust zeggen, dat de advertentie-reclame, de dagbladreclame vooral, daarin wel de voornaamste plaats inneemt. We zijn er zeker van, dat het meeren- deel der zakenmenschen hieromtrent met ons niet van meening zal verschillen. Het advertentie-reclamemiddel moet evenwel, wil men er het hoogst mogelijke succes van hebben, uithalen wat er uit te halen is. Daarom is het in de eerste plaats eisch voor den zakenman in de dagbladen te ad- verteeren en vooral in dezulke, welke met hun tijd weten mede te gaan, die boven dien alles in het werk stellen om het con tact tusschen winkelier en publiek zoo groot mogelijk te doen zijn. Maar 'n tweede eisoh is, en daarover willen we het hier voornamelijk hebben, de advertentie dient aan zekere voorwaar den te voldoen, opdat zij een maximaal re sultaat oplevere, waarop in het algemeen onvoldoende aoht gegeven wordt. Hans Wachter schrijft hierover in „De Etalage Revue" o.m. het volgende: De gekozen dagbladen moeten een groo te oplage hebben en als regel een publiek bereiken, dat in stand overeenkomt met het peil van de adverteerende zaak. Vak- en weekbladen kunnen gekozen worden voor het adverteeren van een bepaald ar tikel, waarvoor in den lezerskring belang stelling bestaat, of waarvoor zij met een groot&kans op succes gewekt kan worden.. Tegenover de kleine oplage is het voordeel, dat een vakblad door een groep mensohen wordt gelezen, die zich zonder uitzondering interesseeren voor een artikel, dat in hun vak gebruikt wordt, van veel be teekenis. terwijl het voordeel van een week- of maandblad daarin gelegen is, dat men hot serieuzer leest en vaak bewaart. Verder dient men uit te maken welke plaats in het blad de meest geschikte is. Alle plaatsen zijn nu eenmaal 'niet van gelijke waarde en elk geval vereischt een aparte overweging. Wanneer men een ad vertentie van 1/1 of 1/2 pagina opgeeft, is deze kwestie van minder belang, omdat een dergelijk annonce door haar grootte in een dagblad althans dadelijk de aan dacht trekt. Het is een eerste vereischte, dat de an nonce onmiddellijk in het oog valt, zoodra men de pagina overziet. Wanneer men dus op bescheiden schaal adverteert, moet uit bereikt worden door een optisch effect, b.v. een strook wit, een zwaren rand, het gebruik van diverse lettertypes, welke in grootte verschillen, lijnen, cliché's etc. Het is door experimenten vastgesteld, dat een schuine lijn direct opvalt. De reclame-vak lieden spreken van een „oogbreker". Mon kan natuurlijk ook twee lijnen parallel schuin laten loopen en een woord ertus- sohen plaatsen. Dat verandert niete aan het effect; het wordt er alleen door geac centueerd. Voorts is gebleken, dat adver tenties in den reohter bovenhoek der pa gina een bevoorrecht plaatsje hebben. Er zijn echter voorbeelden van advertenties, welke elders op de pagina stonden en het toch ook goed deden. Ik herinner mij b.v. een paar woorden tekst in vrij dikken cir kel, dagelijks geplaatst naast de familie berichten in een dagblad (deze worden meestal het eerst van alles en zeer aan dachtig door de dames gelezen), welke an nonce absoluut domineerde, wanneer er geen andere, te zeer op effect berekende advertenties op de pagina voorkwamen, terwijl zij tooh slechte 15 regels groot was. De adverteerder bedenke, dat de meeste artikelen door de huisvrouwen gekocht worden en dat dus advertenties, welke mea speciaal onder haar aandacht brengt, de grootste kans op succes hebben! Vrouwen lezen, volgens de meening van de voor aanstaande reclame-menschen, liever ad vertenties dan de mannen. En dat is te be grijpen, omdat zij in een gezin het huis houdgeld uitgeven en dus moeten nagaan VERLICHTING IN DE MIDDELEEUWEN. BIJ HET WER KEN DROEG MEN DEN SP AA NDER IN DEN MOND. hoe zij dit het nuttigst kunnen besteden, wanneer zij dit geld verstandig willen be- heeren. De menschen, die tijd en lust hebben langdradige aanbevelingen te lezen, wor den steeds zeldzamer. De tekst moet dus kort en krachtig zijn. Een goedgestelde an- nonoe zegt in tien woorden hetzelfde wat een breedsprakig mensch in honderd woor den vertelt. Daarom is het tekstschrijven geen werk voor iedereen. Men moet daar voor niet alleen taalkundig ontwikkeld zijn, maar bovendien een gedecideerd karakter bezitten en een juisten kijk hebben op üet aan te bieden artikel, waarvan men de voordeelen duidelijk op den voorgrond te plaatsen heeft. Dat vereischt dus ook tech nische, oommercieele en algemeene ont wikkeling. In Amerika zijn er dan ook speciale tekstschrijvers (copywriters), die in nauwe samenwerking met de teekenaars de teksten ontwerpen. Daar is het geheele ad vertentie-wezen anders georganiseerd dan hier. De reclame-campagne loopt er over vier schijven. Men wondt zich ten eerste tot den service-agent; dat is iemand, die uitsluitend adviezen geeft. Hij beveelt de bladen aan, welke in aanmerking kunnen komen, en wijst den weg naar bekwame lie den, die zich met de uitvoering kunnen be lasten. Na zijn advies ingewonnen te heb ben, begeeft men zich volgens zijn aan wijzingen naar den tekstsohrijver en maakt hem duidelijk wat men wil. Hij ontwerpt, eventueel in samenwerking met den tee kenaar, den tekst. En ten slotte geeft men een advertentie-bureau order tot plaatsing. Het advertentie-bureau vervult in Amerika de functie van regel-grossier. Hier begint het werk zich ook reeds te splitsen, maar Nederland is slechts een klein gebied en, om in staat te zijn zioh een bestaan te vormen, is de reclame-vakman, of het ad vertentie-bureau ten onzent gedwongen de vier genoemde functies in zich te vereeni gen, wat het werk met ten goede komt. Het is hier dan ook heel moeilijk in de reclame-branohe voldoende te verdienen, wanneer men inderdaad het beste wil bren gen en nks» «-er een vrij groot kapitaal be schikt, waardoor men zich de hulp van an deren kan verzekeren. Bovendien wordt het werk nog niet genoeg gewaardeeid. Men laat een ander niet gaarne geld ver dienen aan iets, dat men meent zelf wel tot stand te kunnen brengen. Over het alge meen wordt de reclame-vakman eigenlijk besohouwd als een „duvelstoejager". Die miskenning houdt zijn ontplooiing tegen. Wij moeten in deze van onze dwaalbegrip pen genezen. Dan zal ook de handel krach tiger opbloeien. Wanneer ieder het zijne krijgt en als meester in zijn eigen vak kan heerschen, is de weg voor allen open om door samenwerking tot een hooger peil te komen. Er is veel studie noodig, voordat mon als reclame-vakman kan optreden. Die stu die kost tijd en geld. En aan een goed ont werp moet ook zeer veel tijd besteed wor den. Niet in de eerste plaats aan de uit werking, maar aan hot bedenken ervan. Een goed ontwerp is voor een zaak goud waard. Indien dat meer algemeen begre pen werd, zou men den ontwerper niet met een aalmoes afschepen. Immers, een plak kende advertentie is een krachtig middel om den verkoop te ebimuleeren. De ver diensten moeten minstens tot de kosten staan als 5 1. Dat is in Amerika de norm. Waardoor wordt deze hier niet bereikt? Doordat de reclame te weinig vakkundig gevoerd wordt; aangezien men er te weinig geld voor over heeft, zorgt de zakenman er zelf voor, of laat het werk over aan een minderwaardige kracht. Blijft heb succes uit, wat niet anders te verwachten is in zoo'n geval, dan hoort men steen en been klagen, dat reclame kapitalen verslindt, waar men niets voor terugkrijgt. Er is ech ter kunst en Kunst en zoo is er ook re clame en Reclame. Zij, die tegen behoor lijke betaling do medewerking van prima krachten inroepen, hebben ook hier het normale succes. Hun voorbeeld kan men dus gerust volgen. Op nog een andere fout, welke het suc ces in den weg staat, moet gewezen worden. Ik bedoel het vooroordeel, dat men heeft tegen bladen van een andere politieke of religieuze richting dan die, welke men zelf aanhangt. Bij meer consequentie zou men 'iederen kooplustige, die de zaak binnen treedt, eerst oen verhoor moeten afnemen. En als dan bleek, dat hij tot een andere richting behoorde, zou men moeten wei geren aan hem te verkoopen. Maar dat doet men niet. Waarom dan geen adverten ties geplaatet in bladen eener groep, waar toe men zelf niet behoort? Hierop wordt] vaak geantwoord, dat men zoo'n blad niet wil steunen. Dat is meer idealistisch dan] zakelijk en 'het zou heel mooi zijn, in dienal uwe geloofsgenooten of poli tieke vrienden het doden. Doch dat i« niet] zoo, want men ziet b.v. groote advertentie;, van zaken, welke door katholieke personen geleid worden, in bladen onder protestant-I sche of socialistische vlag en omgekeerd. Doze trekken dus een publiek naar zich toe, dat anderen, die niet in deze bladen adverteeren, voorbijgaat, met het gevolg, dat de eerste zakon een grooter bloei ver- toonen en het bestaan van de niet-adver- teerders dos te moeielijker wordt. Geluk kig begint men meer en meer in te zien, dat men met vooroordeelen in het zaken leven niet veel bereikt en dat men er geen elementen in moet brengen, welke er niet in thuisbehooren. Deze verbeterde houding zal de verdraagzaamheid (één der schoon ste menschel ij ke deugden) ongetwijfeld ten goede komen. Het is onbegrijpelijk, dat hier nog zoo weinig advertenties in kleuren verschijnen. Op geen enkele wijze kan men een artikel zoo aantrekkelijk presenteeren als door een annonce in klourendruk, welke de voor stelling van het artikel in natura het meest nabijkomt. In oen blad als „The Saterday Evening Post" om bij het land van Un cle Sam te blijven, ofschoon ook b.r. in Duitschland, Engeland en Frankrijk op het gebied van kleurendruk heel wat ge presteerd wordtvindt men een groot aantal schitterend uitgevoerde adverten ties in kleurendruk. Het is een genoegen deze te bekijken en, wanneer men zich een idee wil vormen over hetgeen, wat met vakkundige reclame te bereiken is, kan men niet beter doen dan eens een nummer van djt populaire weekblad te koopen. Er zijn echter tientallen andere Amerikaan- sohe tijdschriften, welke typografisch min stens even mooi verzorgd zijn. Zulke adver tenties zijn duur, maar zij hebben suoces, anders zouden niet alle firma's, die met het adverteeren op deze manier begonnen zijn, van jaar tot jaar hunne oontracten vernieuwen. In het verschijnen van de ad vertenties eener firma in oen blad gedu rende een reeks van jaren ligt het bewijs voor het succes opgesloten. Wanneer men met een blad niets bereikt, gooit men het zoo spoodig mogelijk overboord; dat spreekt vanzelf. Dat men in Nederlandsche bladen tot dusverre slechts sporadisch een adverten tie in kleurendruk ziet, is voor een deel toe te schrijven aan het feit, dat men in de zakenwereld de reclame nog te veel aJs onkosten beschouwt, anderdeels aan de ab normaal hooge prijzen, welke de drukkers of uitgevers vragen. Als men de reclame een noodzakelijk kwaad noemt, is men al een stapje in de goede riohting. Men er kent dan tenminste hare noodzakelijk heid, maar men moet veel verder komen en de reclame als de drijfkracht eener on derneming leenen zien, zooals de motor dit is voor een werktuig als b.v. een draai bank. Eerst dkn zal men haar niet als een stiefkind behandelen. Zij dient juist met alle genegenheid vertroeteld te worden en dan zal zij haar functie behoorlijk verrich ten en schatten opleveren. Het zijn vooral de week- en maandbla den, welke voor kleurendruk in aanmer king bomen, omdat hiervoor een papier soort gebruikt wordt, die ziob er het best toe leent, en de kosten naar verhouding veel geringer zijn. Men heeft voor iedere kleur het schoonmaken en «tellen der ma chine, het zetten en drukken extra te be talen. Het is dus van belang een goede drukkerij te kiezen, wanneer men reclame drukwerk in kleuren laat vervaardigen. Kleurendruk door middel van de rotatie pers ie uit den aard der zaak veel duurder. (Waarschijnlijk wel door het feit, dat er nog te weinig gebruik van gemaakt wordt. Red.). Hiermede is bij lange na niet alles ge zegd, wat over de advertentie opgemerkt kan worden, maar de voornaamste punten, welke in de praktijk van beteekenis zijn, worden in de bovenstaande regelen aange geven. Zooals de .magneet het ijzer aantrekt, moet de advertentie de aandacht trekken! HY ISLE MAN LIE. WORLT ONTHOOFL I HY HEEFT NOOIT AAN'TSUCCES VAN ALVLRTEEREN GELOOFL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 19