UIT DE RADIO-WERELD
IIFO VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1932
DE LEIDSCHE COURAN1
TWEEDE BLAD PAG. 6
Programma's voor Zondag 11 September.
Huizen, 296 M.
8.30 K.R.O. 9.30 N.C.R.V. 12.15 K.R.O.
5.00 N.C.R.V. 7.45—11.00 K.R.O.
8.30 Morgenwijding door pator A. Win
kel P
9.30 Orgelconcert Jan Zwart.
10.20 Kerkdienst uit de Herst, Evang.
Lutla. kerk te Amsterdam. Hierna tot 12.15
Orgelspel door Jan Zwart.
12.15 Sextetconcert.
I.45 Lezing door J. v. Do veren over de
ontwikkeling van het circus.
2.05 Gramofoonpl.
2.10 Causerie over boeken en schrijvers.
2.30 Orkestconcert.
4.15 Ziekenlof.
5.00 Gewijde muziek door een Gem.
Vocaal kwartet.
5.50 Kerkdienst uit de St. Janskerk te
Maastricht (ter herdenking v. h. 300-jarig
bestaan der Iierv. Gemeente). Hierna ge-
wijd%. muziek,
7.45 Causerie.
8.15 Orkestconcert.
9.00 Vaz Dias,
9.15 Gramofoonpl.
9.30 Orkestconcert.
10.4011.00 Epiloog.
Hilversum, 1875 M.
8.00—12.00 VAR, 12.00 AVRO., 5.0(1—6.00
VARA., 6.00—8.00 VPRO., 8.00—12.00
AVRO.
8.15S.30 Gymnastiekles.
9.00 Postduiven- en Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwhalfuurtje.
9.30 Orgelconcert.
10.00 Martien Beersluis declameert wer
ken van F. van Eeden.
10.20 VAR A-orkest.
II.00 Toespraak.
11.20 Vervolg-concert.
12.00 Concert.
2.00 Boekenhalfuur.
2.30 Pianorecital.
3.00 Residentie-orkest.
3.305.00 Gramofoonpl.
5.00 Concert. „De Stem des Volks", (Zui
len).
6.00 Boekbespreking.
6.30 Kerkdienst/ uit N. P. B. te Haar
lem-Noord.
8.00 Vaz Dias.
8.10 Omroeporkest,
9.00 „De meneer van de leestafel".
9.20 Vervolg concert.
10.00 Moderne Zangdeclamatie door Ma-
riette Serlé.
10.2012,00 Kovecs Lajos en zijn or
kest, m.m.v. Bob Scholte (refreinzang} en
gramofoonplaten.
Daveotry 1554 M.
10.5011.05 Tijdsein en berichten.
12.50 Orgelspel W. G. Alcock.
1.20 Northern Studio-orkest o.l.v. J.
Bridge m.m.v., S. Robinson.
I.15 Kinderuur.
4.35 Radio-militair-orkest o.l.v. Ch. Leg-
gett, m.m.v. The Gresham Singers.
5.50 Zang door A. Crapmer (bariton).
6.206.35 Bijbellezing.
6.50 Kerkdienst uit Wales.
8.15 St. Matin-in-the-Fields (kerkdienst).
9.05 Liefdadigheidsoproep.
0.10 Berichten.
9.25 BBC-orkest o.l.v. P. Pitt, m.m.v. J.
Hunt (piano), o.a. 1ste Pianoconcert in g.
kl. t., Mendelssohn en Symphonie No. 30 in
D, KV. 202, Mozart,
10.50 Epiloog.
„Radio-Paris" 1725 M.
8.05, 12.40, 1.20—4.20 Gramofoonpl.
4.206.20 Concert door het Omroepor-
kesct o.l.v. Bigot.
6.20, 7.50 Gramofoonpl.
8.20 Concert door het Omroeporkest, o.a.
En Voyage, GabrielMarie. Hierna gra
mofoonplaten.
Kalundborg, 1153 M.
12.201.20 Omroeporkest o.l.v. Gröndahl.
3.205.20 Omroeporkest o.l.v. Reesen, m.
m.v. F. BudtzMuller (zang) en V. Fi
scher (piano).
8.20 „Familien Hansen", blijspel.
8.35 Cello-soli Otto Lützhöft m.m.v, F.
Jensen (piano), o.a. Lamento, Gaubert,
9.25 2de acte van „Faust", Gounod (uit
de Kon. Opera).
10.25 Concert o.l.v. Reesen.
II.1012.50 Dansmuziek.
Langenberg ,473 M.
7.258.35 Haanburger Havenconcert.
11.50 Bachcantate,
2.102.50 Concert o.l.v. Eysoldt.
4.506.20 Militair concert o.l.v. Selt-
mann.
8.20 „der fliegende Hollander", opera,
Wagner. Dirigent: Buschkötter. Regie: An-
hiessen. Koor: Zimmermann,
11.2012.20 Dansmuziek uit Munchen,
R o m e 441 M.
9.05 „Fanfan la Tulipe", operette in 3
actes van L. Varney. Dir.: Paoletti.
Brussel 508 en 338 M.
508 M.: 12.20 Concert door het Omroep
orkest.
1.30 Gramofoonpl.
5.20 Concert o.l.v. Walpot.
6,20 en 6.50 Gramofoonpl.
8.20 Triocóncert.
8.35 Zang door G. Feremans (tenor).
8.50 Trioconcert, oa. Bavane, Ravel.
9.2011.20 Max Alexys' orkest.
33S M.12.20 Orgelconcert L. Hoos.
1.00 Zang en piano.
I.30 Concert d. h. Omroeporkest.
5,20 D*ansmuziek uit St. Sauveur.
6.35 Gramofoonpl.
8.20 Concert d. h. Omroeporkest en so
listen o.l.v. Walpot, o.a. Ouv. „Banditen-
streiche", Suppé,
10.3011.20 Max Alexys en zijn orkest.
Z e e s e n, 1635 M,
-8.20 Opertte „Wiener Blutt" van J.
Strauss. Leiding: Erich Kleiber.
II.20 Berichten en hierna tot 12.20 dans
muziek door Otto Kermbach's orkest.
Programma's voor Maandag 12 September.
Huizen, 296 M.
8.00 Schriftlezen.
8.159.30 Gramofoonpl.
10.30 Ziekendienst.
11,00 Concert. M. F. Jurjaanz (harmo
nium) en mej. D. Mijnhout (sopraan).
12.15 Gramofoonpl.
12.30 Orgelconcert Jan Zwart.
2.00 Voor scholen.
2.30 Knipcursus.
è.45 Hoedenmaakoursus.
3.00 Maranatha-conferentie te Zeist o.l.v.
Joh. de Heer.
5.00 NCRV-Harmonie-orkest o.l.v. P. v.
d. Hurk.
6.30 Vragenuurtje.
7.30 Politieberichten.
7.45 Ned. Chr. Persbureau.
8.00 Vervolg uitzending „Maranatha-con
ferentie" te Zeist.
9.00 Ingebruikneming van 't NCRV-Dek-
ker-Orgel. Bespeling door M. E. Bouw
meester.
10.30 Vaz Dias.
10.4011.30 Gramofoonplaten.
Hilversum, 1875 m.
Algemeen programma, verzorgd door de
AV.R.O.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonpl.
10.30 Voordracht door Mr. Ph. C. la
Chapelle.
11.0012.00 Orgelconcert P. v. Egmond
Jr. m.m.v. S. Dwinger (viool).
12,00 Tuschinski's Select Salon-orkest
o.l.v. Max Tak.
1.30 Zang door Sigrid WeigangRother-
mel (alt) m.m.v. E. Veen (piano).
1.45 Omroeporkest o.l.v. N. Treep.
2.34 Vervolg zang en piano.
2.453.15 Vervolg Omroeporkest.
3.30 Willy Honsbeek en zijn, orkest (uit
hotel „Central", den Haag).
4.30 Kinderuur.
5.30 Uit het Carlton-HotelCarlo Pa-
gani's orkest.
6.00 Gramofoonpl.
7.00 Boekenhalfuur.
7.30 Gramofoonpl.
8.00 PTT-kwartiertje.
8.15 Kinderliederen door het Toonkunst
koor (Rotterdam) o.l.v. B. Diamant.
8.45 Kovacs Lajos en zijn orkest. Bob
Scholte en Lotte Fernandee (zang).
10.00 Vaz Dias,
10.1012.00 Omroeporkest o.l.v. N.
Treep en gramofoonpl. O.a. Menuet uit de
Es Gr, t. Symphonie, Mozart en gel. „Don
Juan", Mozart.
Daventry, 1554 m.
10.35 Morgenwijding.
10.50 Tijdsein en berichten.
12.20 Convert. H, Grossley (tenor) en
het Serre-trio.
1.05 Commodore Grand-Orkest o.l.v. J.
Muskant.
2.202.50 Gramofoonpl.
4.20 Moschett's orkest door L. Mac
Kinnon.
7.10 Boekbespreking.
8.20 „The White Ooons Concert Party",
revue o.l.v. H. S. Pepper.
9.20 BBC-orkest o.l.v. J. Lewis. O.a,
Nocturne uit „Sommernachtstraum", Men
delssohn en Traumerei, Schumann.
10.00 Berichten en lezing.
10.5012.20 Bertini's Dance Band. Dans
muziek.
„Radio-Pari s", 1725 M.
8.0512.20 Gramofoonpl.
4.20—6.20 Concert uit het Grand-Palais.
O.a. Strijkkwartet in D. gr.»t., Mozart.
7.20 Gramofoonpl.
8.20 Fransche Militaire liedjes m.m.v.
militair muziekkorps en solisten o.l.v. Al-
bert Montmain. O.a. Marseillaise; Auster-
litz-marsch: Le Père, la Victoire et la
Madelon.
Kalundborg, 1153 m.
12.202.20 Concert uit het Bellevue-
Strandhotel.
3.205,20 Omroeporkest o.lv. Grondahl.
5.205.50 Gramofoonpl.
8.30 Joh. Strauss-concert o.l.v. Fritz
Mahler. O.a. Ouverture Fledermaus en Ro
sen aus dem Süden (wals),
10.10 Saxofoonsoli door H. Casse m.m.v.
Fischer en 2 celli G Gr. t., op. 36, Brahms.
Langenberg, 473 m.
7.258.20 Concert uit Bad Neuenahr.
12.20 Concert o.l.v. Görlich.
I.202.50 Concert o.l.v. Eysoldt.
5.206.35 Solistenconcert (alt, guitaar,
cither, piano).
8.20 Avondconcert o.l.v. Wolf. Oa. Leha-
riana, Geiger.
9.20 „Westfalen Bingt und reimt durohs
Jahr" (III). Leiding: dr._K. Wagenfeld.
II.0512,20 Concert uit Munchen o.l.v.
K. List.
Rome, 441 M.
9.05 Lichte muziek m.^n.v. orkest en so
listen. O.a. Wiener Frauen, Cigevani.
Brussel, 508 e n 338 M.
508 M.: 12.20 Max Alexys' orkest.
5.20 Gramofoonpl.
6.50 Trioconcert.
8.20 Fragm. „Die Grossherzogïn von Ge-
rolstein", Offenbach. (Leiding Fr, André(.
Hierna dansmuziek uit St. Sauveur, Brus
sel.
338 M.: 12.20 Trioconcert.
1.30 Gramofoonpl.
5.20 Radiolorkest o.l.v. A. Meulemans.
6.35 Gramofoonpl.
8.20 Grieg-concert o.l.v. Meulemans, o.a.
Peer Gynt-suite en Noorsche dansen.
9.20 Vervolg concert oa. Romance_in F.
Gr. t. Beethoven,
10.3011.20 Gramofoonpl.
Z e e s e n, 1635 m.
8.20 Populair concert uit Hamburg (or
kest. mannenkwartet en citherkwartet).
9.30 „Das Brüden geiht um", vroolijke
Platduitsche avond.
10.5012.20 Populair concert uit Leipzig.
Niet alleen Radio-toestellen
maar ook DEFECTE
LUIDSPREKERS
worden door ons vakkundig en tegen
billijken prijs gerepareer 6801
N.V. I.E.M.C.O. Mare 104, Tel. 2S0D
DRAADLOOS-VERZIEN.
Beeldpunten en golflengte.
De B.B.O. heeft definitief besloten om
iedere week televisie-uitzendingen te doen
over twee zenders, een voor overbrenging
van het beeld en de andere voor de bege
leidende spraak.
Dit is een belangrijke vooruitgang voor
de ontwikkeling der televisie-techniek. De
B.B.C. toch kan aan de volmaking der te
levise groote bedragen ten koste leggen,
meer dan een particulier of firma. Dat we
van de volmaking nog heel ver verwijderd
zijn blijkt wel uit de eerste B.B.C.-uitzen
ding. Hoewel de koppen duidelijk herken
baar waren ontbraken van het geheele
beeld de details.
De te overwinnen moeilijkheden zijn al
lerlei. Aan de zenderziide wordt het over
te brengen beeld met behulp van een bij
zondere beeldverdeelmgsinrichting in een
groot aantal beeldpunten verdeeld, die
achter elkaar overgebracht, worden. De
licbtindrukken van de verschillende beeld
punten moeten in daarmede overeenko
mende stroomwaarden omgezet worden. Bij
een groot aantal beeldpunten per beeld
is vanzelfsprekend de lichtinwerking voor
ieder beeld-element zeer kort, zoodat zeer
snelle en gevoelige apparaten voor de om
zetting van licht in electrische stroom
noodig zijn. Men noemt deze photo-electri-
sche cellen, Zij moeten tra-asrheidsloos zijn
en zeer snelle liebtschommelingen kunnen
volgen. Hoe hooger eisohen aan het beeld
gesteld worden hoe grooter het aantal
beeldpunten moet zijn waarin het beeld
onderverdeeld wordt. Ook moet het aan
tal beeldwisselingen ongeveer zoo groot
zijn als bij de film om geen trillend en ge
sluierd beeld te krijgen. Met een groot
aantal beeldpunten en beeldwisselingen
wordt aan de versterker hooee eischen ge
steld wegens de breedte der frequentieban
den.
Toch zijn al deze problemen reeds ge
deeltelijk opgelost. Evenals met radio-om
roep het. geval is. eischt de beeldopnamo
een veel kostbaarder apparaat dan aan de
ontvangzijde.
Voor de ontvangst kunnen betrekkelijk
eenvoudige en weinig kostbare toestellen,
die cemakkelijk te bedienen ziin, gebruikt
worden. De ontvangen s'\">om-impu1a
wordt in evenredige lichtindrukken omge
zet middels glimlampen. Tevens moet het
beeld gesynchroniseerd worden om gelijk
te kunnen loopen met. de zender.
Men heeft in het televisie-laboratorium
van de Duitsche Rijksnost onderzocht hoe
veel beeldpunten een beeld moet bezitten
om duidelijk herkenbaar te ziin. Daartoe
vervaardigde men z.g.n. rasterfilms op on
geveer dezelfde wijze als voor de kran
ten cliché's gemaakt worden. Bij
aandachtige beschouwing van de foto's van
ons blad zal men duidelijk zien dat de
foto opgebouwd is uit een groot aantal
naast en onder elkaar gelegen beeldpunten
Men moet onderscheid maken tusschen
eenvoudige en gecompliceerde beelden,
Een gecompliceerd beeld van 2 1/2 bij
2 1/2 o.m. opgebouwd uit 2500 beeldpunten
is zeer grof en niet te herkennen. Bij 500
beeldpunten is het. geheel duidelijker doch
de détails blijven onduidelijk. Met 10.000
beeldpunten is alles tot in de kleinste fi
nesses zichtbaar, terwijl met een grooter
aantal punten het beeld in scherpte wint.
Een dergelijk groot beeldpunten-tal is ech
ter met een televisie-apparaat onbereik
baar. Er zijn echter nog meer belangrijke
factoren die hun invloed uitoefenen en
welke we in een volgend artikel zullen
bespreken.
W. P.
FILMNIEUWS.
LUNCHTIJD IN HOLLYWOOD.
Op de groote fornuizen glimmende ko
peren ketels. Koks in witte pakken loopen
rond, proeven en maken de schotels ge
reed.
De wijzer van de 'klok heeft het cijfer
een bereikt. Een schelle fluittoon dringt
door de deuren, brengt beweging in de
witte gestalten, schijnt de deksels van de
pannen te lichten, de borden uit verwar-
mers te sc.huiven en tientaillen diensters te
voorschijnt te brengen. In een paar secon
den is de groote zaal gevuld. Van alles
hoort men bestellen, overal wordt gelachen
en luid gesproken.
Het vroolijkste gaat het toe aan een
zeer lange tafel-. Daar zit een heel stel jon
gens tusschen twaalf en vijftien jaar, die
elkaar allerlei te vertellen hebben. Ze zijn
geweldig opgewonden want voor de meeste
is het de eerste dag, dat ze „echt" gefilmd
hebben en nogwel met Buster Keaton in
„De Philantroop"!
Aan een klein tafeltje, eigenlijk voor
twee personen bestemd, zit Buster Keaton
zelf met acht vrienden. Hij is gekleed in
een sportpak, waarop met groote letters
„Harmony Hall" te lezen staat. Hij schijnt
veel plezier te hebben en heeft zooveel te
vertellen, dat hij haast geen tijd heeft om
te eten.
Aan de andere tafels zitten regisseurs,
architecten, artisten, arbeiders en electri-
ciens bij elkaar. Enkele oudere figuranten
lezen of slapen.
Een algemeen gejuich begroet de binnen
komst van drie vliegofficieren in vuile uni
formen: Wallace Beery, Clark Gable en
Conrad Nagel. Stoelen worden b gezet be
stellingen toegeroepen. Een electricien
naast Clark Gable stoot hem aan: „Hè-je
'n cigaret voor me, Clark
Soms is er even een stilte tusschen de al-
gemeene gesprekken en hoort men het ge
luid van vorken en messen Daartusschen
de schelle stem van Jackie Cooper: „Nog
een portie ijs, juffrouw". Twee tafels ver
der roept Marie Dressier: „Jackie, je weet,
wat je je moeder beloofd hebt!" en geeft
de juffrouw een sein het gevraagde niet te
brengen.
Een klein meisje met groote oogen en
korte rokken slentert door de zaal naar
een tafeltje in een hoek. „Hallo, Joan, mag
ik bij je komen zitten?" vraagt regisseur
Clarence Brown. Verwonderd kijken de an
deren het kleine meisje aan, de slaperige
figuranten wrijven zich de oogen uit. Is
dat Joan Crawford? Gewoonlijk ziet ze er
heel anders uit!Spoedig is haar tafeltje
belegerd.
Ramon Novarro, bruin geschminkt, in het
witte costuum van „De zoon van den Rad-
jah" zit niet zijn regisseur Jacques Feyder
te praten over oud-Indische muziek.
Twee uur.het gepraat verstomt. Stoe
len worden achteruit geschoven. Met luid
geschreeuw rennen de jongens van de
groote tafel naar buiten.... „Afreke
nen"„Tot ziens".... „Nee, we hebben
nu buitenopnamen".... „Drie ijs".... De
stem van Jackie Cooper gaat verloren in
de algemeene drukte.
Even vlug als de groote zaal zich gevuld
heeft, is ze weer verlaten en terwijl de
diensters de tafels afruimen, klinkt uit de
studio's het geluid van den arbeid.
PYGMEE EN OLIFANT SLUITEN
VRIENSCHAP.
Veel eigenaardige vriendschapsbanden
worden in Hollywood aangeknoopt, maar
het meest ongewone vriendenpaar, dat de
filmindustrie ooit geleend heeft, is zeker
wel een groote olifant en een dwerg, die
samen optraden in de Metro-Goldwyn-
Mayer film „Tarzan".
Regisseur W. S. Van Dyke liet hen samen
een korte scène spelen, waarin de olifant
den dwerg moest oppakken, een oogemblik
voor de camera houden en dan weer neer
leggen. De pygmee had enkele klontjes
suiker meegebracht en beloonde het dier
hiermee na iedere repetitie.
De camera's waren gereed voor de groote
opname en de hoofdpersonen, Johnny
Weismuller, Maureen O'Sullivan, Neil 'Ha
milton en C. Aubrey Smith bevonden zich
in het dorp der pygmeeën, dat door een
kudde olifanten verwoest moest worden.
„Laat hen les!" riep regisseur Van Dyke.
De camera's begonnen te draaien zoodra
de olifanten bij den ingang van het dorp
losgelaten werd, terwijl de blanken en
pygmeeën in alle richtingen wegliepen. De
dwerg, die met den olifant gerepeteerd had,
was zoo zenuwachtig, dat hij vergat in de
buurt van de camera te blijven en zich in
een van de hutten verschool. Als deeene
olifant na den anderen tot den aanval
overging verborg de pygmee zich steeds
dieper onder het. stroo. Eindelijk kwam de
olifant die met hem de kleine scène spe
len moest bij de hut. Van Dyke riep, maar
de dwerg kwam niet te voorschijnt. De oli
fant keek rond en besnuffelde de dwergen,
die op den grond lagen. Plotseling lichtte
hij zijn kop op en trompette van vreugde.
De technici hielden hun adem in, zij dach
ten, dat het beest de hut zou verhielen,
maar tot hun verwondering bracht hij zijn
slurf voorzichtig door de opening en haal
de zijn vriend van de suikerklontjes naar
buiten.
De scène werd een groot succes en Van
Dyke liet een extra voorraad klontjes aan
rukken voor de groote medewerkenden.
EEN ZAKENMAN
zal vooral in dezen tijd de
kooplust trekken door doel
treffende reclame.
WEEK-END
LIEFDE OP DATUM.
Dit is een teer onderwerp, ik weet het.
Maar desondanks mag ik niet nalaten, mij
met al de kracht van mijn journalistieke
geest op dit precaire onderwerp te storten.
"Want het wordt 3 October. Die fatale da
tum nadert met rassche schreden.
Dat is een dag, waarop heel Leiden ver
vuld is van de blijde gedachte, dat de Lei-
denaars Spaansche hutspot hebben gege
ten.
Dus dan moet er wat gebeuren. Dat moet
feestelijk herdacht'worden. Met haring en
wittebrood en vuurwerk en biet; en muziek
en nog veel meer. En natuurlijk gaan we
weer hutspot eten. Tenminste als je tijd
hebt, want 3 October is een drukke dag.
Dat begint 's morgens vroeg al. Heel
vroeg. Ik weet niet precies hoe, want het
begint mij te vroeg. Maar wel weet ik, dat
voor dag en dauw de burgemeester al uit
zijn 'bed wordt gehaald om te luisteren naar
chora'algezang pf zoo iets. Dat is natuurlijk
niet erg netjes en bovendien weet je maar
niet eens o-f de bu'rgemeester wel van
Ohoraal-gezang houdt, maar luisteren
moet-ie en uit zijn bed moet-ie ook.
Wat later worden er met geweldige knal
len allerlei poppen de lucht in geschoten.
Kort en goed, het is een verschrikkelijk
feestelijke dag.
's Morgens wordt de spaarpot gelicht en
dan gaat elke rechtgeaarde Leidenaar aan
den haal.
Dat kan niet anders, dat hoort zoo. Je
moet den volgenden dagen van je 3-Octo-
ber-ervaringen kunnen vertellen.
Doe je 't niet, dan ben je een schande
voor de samenleving.
O, zoo!
Maar een verstandig mensch, die het
hart op de rechte plaats heeft, maakt van
te voren zijn plan de campagne.
Die laat de uitvoering van zulk een ge-
wichtigen feestdag maar niet aan het
bloote toeval over.
Dat gaat niet, dan komt er niks van te
recht.
En U begrijpt, alleen is maar alleen,
want wat is zoo'n dag nou zonder liefde.
Niks, knudde, hommeles!!!
En als je nou vrijgezel bent wat doe je
dan!-Je kunt natuurlijk met vast vertrou?
wen op je mannelijke onweerstaanbaarhe
den dien feestdag tegemoet ijlen. Maar dat
is gevaarlijk en dat kan mislukken en da-n
zit je. Weg 3 October, weg alles.
Een verstandig mensch doet dat niet. Die
waagt het er niet op, die neemt zijn voor
zorgen en zet nu vaat een advertentie in
d© krant als volgt:
Hutspot eten met 3 October in Leiden,
Smaakt alleen niet zoo lekker dan met
z'n beiden,
Daarom vraagt een Jongmensch, 29 jaar,
van geloof R. C.
Een hem passend meisje of Weduwe,
ook wel met een kindje of twee,
Maar wat nu? Daar komen brieven op.
Van jonge vroolijke meiskes. Accoord
Maar ook misschien van jonge weeuwtjes
„met 'n kindje of twee".
Waar moeten ze nu op 3 October heen
met dat kindje of twee. Geen minnend hart
zal in de eerste blijheid eener liefde op dien
dag zulk een last kunnen dragen.
Dat ware te veel verlangd.
En het weeuwtje zal haar kinderen ge
heel verweesd niet willen achterlaten den
ganschelijken dag.' Dat gaat ook niet
Dat is het conflict.
En ik ben doodelijk benieuwd hoe de ver
liefde jongeling mitsgaders het weeuwtje op
dezen dag dit conflict zullen oplossen.
Dat ïij het mij schrijven!
DANIëL.
TOFFE JONGENS.
In een der bladen stond een foto van een aantal Katwijksche vis-
schers, die in Scarborough gearmd met Engelsche meisjes aan den
wandel waren. De,Katw ijksche vrouwen zijn nu in opstand en een van
haar lucht op de volgen de wijze haar hart.
Zeg, buurvrouw heb jij ook gezien
Dat plaatje in de krant,
Van onze mannen ginderwijd,
Dat is me toch een schand
Ze loopen daar gearmd op straat
In Eng'land aan de zee,
Maar doodgewoon of 't zoo boort
Met jonge meissies mee.
Dat denk je, als z'uit varen zijn,
Toch van de visschers niet.
Je bent bezorgd, je bent bevreesd,
Zoolang je ze niet ziet.
Je denkt aan storm en weer en wind
En aan een goeden vangst,
En terwijl zij uit zwieren zijn.
Zijn wij bevreesd, beangst.
Kijk buurvrouw, kijk es assieblief
Daar hei je nou mijn Jaap,
Een snotneus van geen veertien jaar
Wat zeg-ie van zoo'n aap.
Die loopt daar in een wilvreemd land,
Bel, bel, bij me gezond 1
Nou met een lachend ponem al
Met mooie meissies rond.
En kijk nou assieblief es hier
Blijf jij nou maar content,
Daar hei je nou werentig ook
Me Janus, meid, me vent.
Wat zeg je van zoo'n ongeluk
En kijk is, hoe die lacht,
Aan elke arm een jonge meid,
Had jij d&t nou gedacht?
En dat wij toffe jongens zijn
Kijk maar, dat staat er bij.
Maar as-ie thuis komt, reken maar
Dan krijgt-ie wat van mij.
Die maken daar maar pret en gaan
Met mooie meissies mee.
Zijn meissie is alleen maar hier,
In Katwijk aan de Zee
TROUBADOUR.