VELOURS In tentenkamp van „Oosterbeek". Vitrages, Marquisettes, Voiles WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1932 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD PAG. 2 zekere omstandigheden tooh al krachtig genoeg kan zijn. In dat opzicht mag men den moed van prof. Piccard en zijn geleider wel bewonderen want de aanraking van den gondel met den grond kan wel hard zijn. Overigens brengt het varen op groote hoogten geen gevaar mede. Tenzij de bediening van het ventiel gestoord wordt en de ballon daardoor niet tot daling kan worden gebracht. Weliswaar zal een ballon theoretisch moeten dalen op het oogenblik, dat hij zijn tophoogte heeft bereikt, maar de erv'aring leert, dat hij uren lang in evenwicht kan blij ven drijven op een koudere luchtlaag on der een z.g. inversie, een evenwicht, dat alleen kunstmatig kan worden verbro ken door ventieltrekken en anders pas zal ophouden, wanneer de ballon door een snellen luohtstroom boven zee of in een ongunstig terrein gedreven wordt. Voor alles moet het ventiel dus onbe rispelijk werken. In hoeverre daarop bij de tweede tocht kan worden gerekend mag ik niet beoordeelen. Deze laatste overwegingen hebben den leider er ongetwijfeld toe gebracht bij den eersten tocht te wachten op zeer rustig weer met zwakke luohtstroomen op groote hoogten. Ook nu is de alge- meene weerstoestand in Midden- en Zuid-Europa gekenmerkt door zeer rustig weer. Het verloop van den tweeden stra- tosfeer-ballontocht mag derhalve met groote belangstelling worden gadege slagen, niet alleen om het wetenschap pelijk belang er van maar ook om den sportieven en aeronautischen aard, die beiden op een hoog peil staan. C. N. GROENE WELPEN RONDOM HET ROODE KAMPVUUR. Het H. Mis-offer in de openlucht Indianen-romantiek herleefd. Wie thans langs den Benoordenhoutschen weg naar den Haag rijdt, ziet ter hoogte van „Boschhek" op het landgoed „Ooster beek" een schouwspel, dat visioenen op roept van de dagen, toen wij nog Indianen- romans verslonden. Tegen den donkeren achtergrond van het bosch steken scherp af groote en kleine tenten, van allerlei tatsoen en makelij, som mige hel wit en als nieuw, andere, die laten we zeggen: sporen van gebruik ver- toonen. Verder op tusschen de stammen der boomen, schemeren nieuwe kampemen ten, het lijkt een heel leger Indianen op oorlogspad. Rookkolommen stijgen om hoog, als het tegen etenstijd loopt, en in ge- improviseerde steenen oventjes knapperen roode vuurtjes. Dat is het Nationaal Padvinderskamp. Reeds eenige dagen is daar een vrooüjk beweeg van enthousiaste jongelingen, die heen en weer rennen, met dekens en potten en pannen sjouwen, hout hakken, water dragen, vuurtje stoken, kortom zich gewel dig gewichtig voelen en het verbazend druk hebben. Is er een meer ideale vaoantie- bezigheid denkbaar! De Welpen in het kamp. Gisteren kwamen de Welpen in het kamp. Welpen zijn padvinders van 912 jaar, heb ik mij laten vertellen. Zij zijn groen als kikkers, en worden door de oude re verkenners met een vaderlijke toege vendheid behandeld. In grooten getale zijn zij gisteren in deu Haag aangekomen. Hun bagage werd in vrachtauto's geladen en na^r het kamp ge transporteerd en zelf marcheerden zij vol op gewekte levensmoed in horden naar „Oos terbeek", dat hun een paradijs leek. Of laat ik liever niet spreken van „paradijs", maar van „de zalige jachtvelden", want alles is er min of meer op z'n Indiaansch ingesteld. De welpen-horden hebben ieder hun „to tem" of herkenningsteeken. Dat zijn hout- figuren, die op een stok worden meegedra gen, en allerlei dieren voorstellen, waaron der de wolf favoriet blijkt te zijn. De katholieke horden hebben meest hei ligenfiguren. En hoe groot de belangstel ling van katholieke zijde is voor de Pad vindersbeweging blijkt behalve uit het be hoorlijk aantal totems, ook het getal ver kenners-geestelijken, dat in het kamp aan wezig is. De katholieke jongens staan on der eminente leiding en hebben ook in het kamp een apart sub-kamp, waax een altaar is opgericht, onder een eenvoudig tentdoek dak. Rond dit hoofdaltaar staan vier klei nere altaren gebouwd in eenvoudige ronde tenten, waar de priesters iederen dag hun H. Mis kunnen lezen onder het aandachtig gehoor der jonge kampeerders. Morgen zal mgr. Aengenent het kamp bezoeken en er een pontificale Mis cele- breeren; dat wordt het hoogtepunt voor de katholieke padvinders. Een plechtige gezongen H. Mis. Gistermorgen om 8 uur werd een plech tige gezongen H. Mis opgedragen door den aalmoezenier, kapelaan TL v. Woezik, wel ke H. Mis door den K.R.O. werd uitgezon den. Alvorens het H. Misoffer aan te vangen, maakte aalmoezenier van Woesik de in tentie, (het geestelijk en tijdelijk welzijn der verkenners en hunne familieleden, als mede voor de zielerust der gestorven pad vinders) bekend. Staande aan den voet van het altaar bad de priester vervolgens luide met alle aanwezigen beurtelings de z.g. voetgebe den. Henri v. d. Burght, leider der Sehola der H. Sacramentskerk intoneerde de gezongen en zong voorts de verzen uit de Mts van den dag (Os justi) van het feest van van den dag (Os justi) van het feest van St. Jan Vianney, den H. Pastoor van Ars, terwijl de muziekleider der verkenners de heer Toneman, den welkomzang (Missa Brevis) leidde. Evenals Zondagmorgen 1.1. ontvingen de verkenners, nadat de Confiteor door de Sehola was gezongen, de H. Communie. Na de H. Mis heeft rle hoofdverkenners- geestelijke, pater dr. Beuns S.J., de pad vinders naar aanleiding van Marcus XIV 38: „Waakt en bidt", een treffend woord tot de jongeren gericht, daarbij hen vooral op de door Christus met zooveel diepen ernst, aan Zijne leerlingen voorgehouden vermaning, ook voor hun toekomstig en verder leven wijzend. Met het gezamenlijk bidden van het af- laatgebed, werd deze plechtige morgen dienst besloten. Buiten het kamp stonden, evenals bij vo rige gelegenheden, thans wederom honder den, die vol eerbied de heilige handelingen van verre volgden. De meesten knielden tijdens het oogenblik der H. Consecratie op den openbaren weg neder om op deze wijze in het openbaar getuigenis van hun geloof af te leggen, lezen wij in de „Residentie bode". Enkele oogenblikken later had het kamp wederom zijn gewoon dagelijksch aanzien verkregen. Spoedig weerklonken overal de bijlslagen in het rond, de houtvuurtjes wer den aangelegd en een stormloop naar de fourage-tenten, waar inmiddels de noodige toebereidselen werden gemaakt, voorspel de reeds, dat de natuur hare rechten op de jeuedige padvindersmaag zou doen laten gelden. Rond het kampvuur. Gisteravond verzamelden de welpen zich rondom het groote kampvuur. Oud-minister Ra.mbonnet, hoofdverkenner van de Ned. Padvinders, zat in him midden, gehuld in een wijden grijzen kampdeken, waarop een gevederde Indianenkop stond afgebeeld. Het vuur knetterde en de gToene kerel tjes hurkten er in een wijden kring om heen. Liedjes klonken op en op het po dium werden dansen uitgevoerd, afgewis seld o.a. door doedelzak-muziek van de padvinders uit Schotland. Hoofdverkenner Exc. Rambonnet deelde prijzen uit en de stemming was echt genoegelijk. Aalmoeze nier v. Woesik liep rond in een kleurige kampdeken en had veel weg van een In- diaanschen medicijn-man. De katholieke welpen overnachten niet in het kamp, doch vinden een onderdak in enkele scholen, te den Haag, o.a. in het St. Aloysius-oollege van de paters Jezuie- ten. Het kamp is op verscheidene uren voor het publiek opengesteld, van welke gelegen heid een druk gebruik wordt gemaakt. Morgen bezoekt lord Robert Baden-Po- wel. de stichter der verkennersbewoging (in padvinderskringen meer bekend als „de oude wolf") het kamp. 's Avonds zal er dan een afscheidskarap vuur zijn en Vrijdag trekken de jongelui weer heen, naar hun haardsteden terug. KERKNIEUWS Ter eere van de H.H. Bonifacius en Gezellen. In de ontplooiing van het katholieke leven van de laatste jaren neemt voorzeker ook de vereering van de H.H. Bonifacius en Gezellen, onze H.H. Geloofsverkondigers .en Martelaren een plaats in. Wie de verandering ziet, die in Doklcum, waar de Heiligen gemarteld zijn, heeft plaats gehad: hoe daar uit de grasvelden een tuin van boomen en bloemen is ont groeid, hoe daar uit den chaos van ontoe gankelijkheid een park van wegen is te voorschijn gekomen, moet daarin wel zien, hoe de vergetelheid heeft plaats gemaakt voor eere. En wie in de Pers telkenmale leest van bedevaarten naar Dokkum, in verschillende groepeering te voet, per fiets, met trein en autobus, in verschillend verband plaatselijk, dekanaal, provinciaal, natio naal, uit verschillende streken 't Noor den, 't Oosten, uit 't hartje van Brabant zelfs, moet wel in die uitgroeiing uit de vroegere bedevaarten een opleving der St. Bonifaciusdevotie zien. 't Kon ook niet anders Al te lang lag het Heiligdom, zoo ver weg, haast vergeten; had het koude Noor den de dankbaarheid verkilden toen dan ook de nood der tijden den Katholie ken hun verantwoordelijkheid deed gevoe len, en hun overtuiging alom tot daden dwong, grepen volk en clerus naar het voorbeeld en het devies van onze H.H. Geloofsverkondigers en Martelaren, om „sterk te staan" en hun „hoop te veranke ren in God". Zeker, de devotie tot de H.H. Bonifatius en Gezellen heeft nog niet allen aange raakt; een stoere, harde bedevaart naar een niet-katholiek milieu moet het nog bij velen afleggen tegen een aangename pel grimage naar een katholieke omgeving, maar toch gaat ook hun hart ter bede vaart naar Dokkum, dankbaar, dat in 't ontkerstende Noorden, dat hun belang stelling heeft, maar nog wacht op hunne daden, het Heiligdom van St. Bonifatius ten minste niet meer in de Friesche „grep pels" der vergetelheid ligt. Nu gaat 21 en 22 Augustus a.s. de 7de Nationale Bede vaart naar Dokkumzij gaat onder hoog geleide, van Z.H. Exc. den Aartsbisschop van Utrecht, Mgr. J. H. G. Jansen. Mogen velen in den lande door Gods genade wor den aangegrepen, aan deze Bedevaart deel te nemen 1 Het Hoofdbestuur van de St. Bonifatiusbroederschap. Licht-echt. Zon-echt, 120/125 clW. breed, per el 1.85, 1.60, 1.30, 0.B8 Zeer bijzondere aanbieding 130 cM. breed. 0.49 Pluchette voor Overgordijnen, 125/130 cM. breed, p. el Jï OP 1.65, 1.45, 1.20, U.üü Extra voordeelige Partij-aanbieding 125 cM. breed 110 cM. breed 64 49 in de grootste kleuren-verscheidenheid 125/130 cM. breed, p. el, j [jjj Speciale Reclame-aanbieding per el. 0.98 in zeer uitgebreide sorteering van prijzen zoowel als soorten Wat anderen er van zeggen R.-K. VOLKSPARTIJ. Leiden, 6 Augustus 1932. Geachte Redactie, Naar aanleiding van het ingez. stuk van „Een lid van de R.-K. Kiesver." en uw na schrift, zag ondergeteeknde het volgende gaarne geplaatst. Allereerst wil ik U mijn oprechten dank betuigen voor de erkenning, dat het den Katholieken niet verboden is, lid te zijn of te worden van de R.-K. V. P. Wanneer U echter schrijft, dat wat het bedoelde lid van de R. K. S. P. beweerde ten op zichte van de R. K. V. P., n.l. dat deze laatste in strijd zou zijn met den gods dienst, op hetzelfde neerkomt als wat de R. K. V. P. in haar orgaan verwijt aan de R. K. S. P., n.l. dat deze zich niet zou richten naar de Pauselijke encyclieken, enz. enz., dan moet ik dit bestrijden. Het eerste wordt beweerd, zonder dat men zelfs een poging doet hiervoor het bewijs aan te voeren, terwijl „Onze Vaan" voor haar be weringen steeds (laat het dan volgens U onjuiste) motiveeringen geeft. De schrij ver van het ing. st. keurt het eerste af zonder meer, U meent als vergoelijking (van hetgeen toch onrecht en onwaar is) te moeten zeggen, dat genoemd orgaan ook iets dergelijks doet. Al was dit zoo, dan nog geeft dit de R. K. S. P. niet het recht de zaken onjuist voor te stellen. Het voorbeeld van een vacantie in Zwitserland vind ik zeer interessant, of schoon niet ter zake dienen. De Volks krant vond onlangs, dat het momenteel voor een ieder feitelijk misplaatst was zijn geld in het buitenland te verteeren, nu ons volk in moeilijke omstandigheden ver keert, wijl hiervan ons volk niets ten goe de komt. Jammer dat ons staatshoofd niet op de „Volkskrant" geabonneerd is, wel licht U doet het voorkomen, alsof het voor hen, die met U overtuigd zijn van het nut der eene onverdeelde R. K. S. P., gewe tensplicht is, deze te steunen, maar hier uit zou volgen, dat, waar voor de andere Kath. Nederlanders de omstandigheden dezelfde zijn, deze dwalen (al of niet te goeder trouw). Uw betoog klopt hier niet Dat van Max van Poll is heel wat juister en men onderschatte niet het gevaar, pro gram en tactiek van de R. K. S. P. te ver eenzelvigen met de H. Kerk. Velen zullen daardoor met de partij ook de Kerk den rug toekeeren. Vooral nu zoo velen, en mijns inziens terecht, noch over de hande ling van de regeering noch over het op treden van de R.-K. Kamerfractie tevreden zijn. Tot slot nog iets over de debatvergade ring. Gaarne wil ik aannemen, dat U hier omtrent niets bekend is. Maar had U de schrijver van het ing. st. en met hem vele andern willen inlichten, dan was dit m.i. niet zoo moeilijk, wijl het U zoowel als mij bekend is, dat en de voorzitter van de R.- K. Kiesver., en de voorzitter en secr. van „Dr. Schaepman" onder één telefoonnum mer te bereiken zijn, die, daar twijfel ik niet aan U gaarne de gewenschte inliciftin- gen hadden verstrekt. Om U echter van dienst te zijn voeg ik hierbij „Onze .Vaan" van 22/7 '32, waarin U de gevoerde correspondentie vindt tus schen de heer Lombert en ons. Als het geen vrees is, dat wij niets meer hooren, wat is het dan wel. Met dank voor plaatsing teeken ik Hoogachtend, irfjfffcfc, C. HENSING, r Secr. R. K. V. P. Afd. Leiden. M. d. R., Uw antwoord aan den inzender van het ingezonden stuk van Donderdag j.l. om trent R.-K. Volkspartij en Godsdienst bracht weer eens duidelijk aan 't licht, dat de zienswijze van en in do R.-K. Staats partij nog steeds geen wijziging heeft on dergaan, dat nog steeds geloof aan eigen volmaaktheid troef is en elk optreden bui ten of naast d e Partij als ketterij verwor pen dient te worden. Het schijnt den leiders van de Staats partij nog niet volkomen duidelijk te zijn, dat de tijd, waarin de geheele kiezersdroom leidzaam het gegeven parool volgde, voor bij is. Want, niet alleen de R.-K. Volkspar tij heeft zich naast de Staatspartij gesteld, ook in andere, kringen is de noodzakelijk heid ingezien geworden, dat alleen zelf de zaak ter hand nemen tot gewenschte resul taten leiden kan. En zoo ontstond de R.-K. Boerenpartij, die vooral in 't Oosten en 't Zuiden van ons land ongedaohten opgang maakt. Hoe en op welke wijze deze organisatie door de Partijbonzen ontvangen werd toont „De Morgen", die letterlijk schreef: „Haar zij een kort leven en een spoedigen dood toegewensoht." Uit deze zelfde noodzakelijkheid is ook gegroeid en zal verder groeien de bewe ging onder den Middenstand, ingeleid door het boek van Paul Man „De Tijd dringt, wacht niet langer". Trots tegenwer king en smalende recensie van enkele bla den zullen de daarin ontwikkelde denk beelden verder om zioh heen grijpen en steeds meerdere aanhangers verwerven. Het is mij ten eenenmale onbegrijpelijk, hoe en welke godsdienstige belangen door deze afscheidingen geschaad zouden kun nen worden. Verwijzen naar het buitenland blijft steeds riskant; immers naast elk negatief is een positief argument te plaatsen en gaat dus een algeheele verwijzing naar daar niet op. In vertrouwen, M. de R., is uzelf wel zoo overtuigd van de ideale organisatie, de R.-K. Staatspartij, als uit Uw naschrift moet blijken? Zult ook U niet moeten toe stemmen, dat het cement, dat alle groepen zou moeten vereenigen, reeds lang tot zand en pulver vergaan is? Voor wie objectief weet te oordeelen is de eenheid der Staatspartij slechts schijn. Eenheid bestaat er nog slechts in de een heid van Godsdienstige beginselen. Zoo dra materieele of groepsbelangen ter spra ke komen, verwordt die eenheid tot een lappendeken, welker naden reeds lang vergaan zijn. Het sterk-afwijzend standpunt van de Staatspartij ten opzichte van de zioh af scheidende groepen zal een algeheele wij ziging dienen te ondergaan. Handhaven van Kath. belangen op elk gebied zal alleen bereikt kunnen worden in samenwerking tusschen deze groepen, m. d. v„ dat elke groep zelfstandig ten strijde optrekt, bij verkiezingen echter de lijsten dier groepen verbonden en de geko zenen als rasechte Katholieken gewaar deerd worden. Ter voorkoming van erger gevolgen zal men in die richting de ontwikkeling van het Kath. politieke leven dienen te zoe ken. G. P. Dat is toch wel heel merkwaardigIn wat wij hebben geschreven vindt de eer ste inzender aanleiding om „oprechten dank" te betuigen, omdat wij (daarop komt het neer) de R.-K. Volkspartij niet heb ben „verketterd", terwijl de tweede in zender uit hetzelfde juist het tegenover gestelde concludeert, n.l. dat wij nog steeds de R.-K. Volkspartij als ketterij verwer pen Mogen wij naar aanleiding hiervan ons de opmerking veroorloven, dat 't noodig is, om een wat meer dan oppervlakkige uiteenzetting te begrijpen, deze kalm en rustig te bezien, góed te lezen en mis schien ook te herlezen. 't Lijkt er niet op, dat wij ons ten op zichte van de R.-K. Volspartij zouden heb ben schuldig gemaakt aan verkettering, maar van den anderen kant mogen wij toch ook het dankwoord van den secre taris der R.-K. Volkspartij niet acceptee ren alsof wij 't volkomen verdiend zouden hebben Wij willen in andere woorden nog 'ns zeggen, wat wij j.l. Donderdag hebben ge zegd. Er is geen enkele leerstelling of beslis sing van de Kerk, waarbij de R.-K. Volks partij is veroordeeld of verboden zoo schreven wij. Maar wij voegden er aan toe en, als de geachte secretaris van de R.-K. Volkspartij onze meening wil aan halen, moet ook h ij er dit aan toevoegen dat dit geenszins inhoudt, dat dus het al dan niet toetreden tot de R.-K. Volks partij voor den Katholiek geen beginsel- kwestie, geen gewetens-kwestie zou zijn. Zelfs, zoo schreven we, zoo iets „neu traals" als een vacantie-verblijf in Zwit serland b.v. kan door de omstandigheden een verboden zaak worden, hoe veel te meer dus een, van beginsel-standpunt be zien, veel belangrijker daad als het al dan niet aansluiten bij een politieke partij. Dat een der inzenders op dit voorbeeld verder ingaat, is een niets ter zake doen de afwijking (ten onrechte o.i. wordt daar bij aan het Hoofd van den .Staat een ver wijt gemaakt). Wij hadden inplaats van het genomen voorbeeld duizend andere kunnen aanhalen. Een Katholiek, die Gemeentelijke Aankondigingen Drankwet. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter algemeene kennis, dat het be stuur van de R. K. Sportoentrale, te Lei den, een verzoek heeft ingediend ter be koming van een verlof B ^oor den verkoop van alcoholvrijen drank voor gebruik in heb clubgebouw op het sportterrein aan den Haagweg, alhier. AGENDA Woensdag. Ledenvergadering „De Hanze'' In den Vergulden Turk, 8.30 uur. zooals wij van oordeel is, dat het ver breken van de eenheid der Katholieken op politiek terrein zeer noodlottige gevolgen kan hebben, terwijl de mogelijke goede gevolgen van die verdeeldheid zeker niet opwegen tegen dat ernstige groote gevaar - zulk een Katholiek zal het ver breken dier eenheid beschouwen als een verkeerde of m.a.w. verboden daad. Och, denkt de tweede inzender, wat praat ge tooh in de ruimte; „het is mij ten eenenmale onbegrijpelijk, hoe en welke godsdienstige belangen door deze afschei dingen geschaad zouden kunnen worden." En hij vindt het blijkbaar heelemaal niet erg, maar zelfs heel natuurlijk en ge- wenscht, als er komt een R. K. Boeren partij, een R.-K. Middenstandspartij enz., enz. Wanneer men alle groepen afzonder lijk wil laten optrekken, dan zal er in die groepen ook nog scheiding kunnen ko men door verschil van inzicht.; in Den Haag b.v. hebben eenige Katholieke ar beiders al een R.-K. Arbeiderspartij ge vormd, omdat zij ontevreden zijn over de wijze waarop zoowel R.K. Staatspartij als Jt- K. Volkspartij de arbeidersbelangen inziet en behartigt. V ij zouden beter kunnen discussieeren met iemand, die de verdeeldheid der Ka tholieken op politiek terrein wat ernstiger inzag; die ons zou verklaren: ik ben het met u eens, dat het eigenlijk heel erg is, dat wij. Katholieken, daartoe overgaan, maar tooh «meen ik, dat 't nu niet anders kan en aldus móet. Met zulk 'n voorstan der van de R.-K. Volkspartij zouden wij heel breed van meening verschillen, maar er zou met hem te praten zijn. Met den laatsten inzender niet? „In vertrouwen'', willen wij op onze beurt hem toevoegen, denkt gij heusch, dat men bij belangrijke wetsontwerpen, bij het vor men van een regeering niet véél meer rekening zal houden met b.v. een on verdeelde S. D. A. P. van 22 leden dan met vier partijen van R.-K., die samen 29 le den tellen? En nu veronderstellen wij hierbij nog, dat die vier partijen van R.-K. vriend schappelijk samenwerken Maar In het laatste nummer van het orgaan der R.-K. Volkspartij staat op do 1ste bladzijde met vette lettersGrootst Volksbedrog van de ze n t ij d", En weet u, wie dat pleegt? De R. K. S t a a t s p a r t ij Het. „Huisgezin" schreef dezer dagen, dat de R.-K. Volkspartij 't er op toelegt, om de menschen te overtuigen, „dat de Staats partij de nietswaardigste politieke creatie is, welke men zich onder den Nederland- schen hemel kan denken" En als dan van de zijde der R.-K. Staatspartij op dezelfde wijze wordt ge streden voor eigen partij-zaak, en als er dan nog eenige andere partijen van Katholie ken zijn, die ook op deze wijze haar poli- tieken stand willen hooghouden dan moet toch wel o.i. zelfs een kind in de po litiek toegeven en erkennen, dat daaron der de algemeene en de Katholieke zaak moet lijden en ernstig moet lijden Ten slotte nog dit: Wij beschouwen de R.-K. Staatspartij niet als een „ideale organisatie", waaraan niets zou moeten worden verbeterdwij wenschen niet te behooren tot hen, die „volgzaam het gege ven parool" zouden naloopen Wij zijn voorstanders van één organisa tie der Katholieken op politiek terrein. En hierin verschillen wij, althans prac- tisch en momenteel, met de leiders en vol gelingen van de R.-K. Volkspartij. Dat is het ernstige meeningsversehil, waarom heel het dispuut draait, dat van weerszij den meenen we in onze courant zon der onnoodige onaangenaamheden en zon der „persoonlijkheden" is gevoerd gewor den Wat de debatvergadering betreft de heer Lombert deelt mede, dat deze is uit gesteld tot een geschikter tijd, na de va- canties. Red. L. Crt. Mijnheer de Redacteur De Vliet vanaf Molensteeg tot aan het Ruime Conscentieplein en de Kamper- st:eg verkeert in 'n toestand, die noodig verbetering eisoht. Het begaan van dezen straat is zoo goed als onmogelijk. Moge het Gemeentebestuur spoedig in grijpen. Met dank, G. Brussel, Vliet 46, Leiden. UIT DE OMGEVING OEGSTGEEST. Geitenfokkerij. Onder verwijzing naar een advertentie in dit nummer wil len wij ook hier wijzen op de geitenkeu ring, die a.s. Zaterdagavond te 7 uur wordt gehouden op het voetbalveld naast de R.K. School. De geiten worden in vier afdeelingen gesplitst en voor iedere afdeeling zijn meerdere prijzen beschikbaar gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 2