m
HUIZE„ST.AGNES"
ZATERDAG 23 JULI 1932
DE LEIDSCHE COURANT
IIÏTERPAROCHIEELE
TIJD IS GENADE.
Ben je al eens in 't St. Clemenshuïs ter
retraite geweest? Niet? Nou dan heb je
wat gemist! Dan maar gauw dat verlies
ingehaald. Neen maar, wat hebben die pan
ters er slag van om de retraite in alle op
zichten te doen slagen. Moet je 'ns lezen,
wat je in je vrijen tijd ten dienste staat.
'n Mooie tuin met bloemperken, vijver
met fontein en rotspartij, goudvissohen enz.,
ook mooie lanen van oude boomen. Dan
daar achter 'n heusch bosch, met smalle
wandelpaden, mooie hoekjes met prieeltjes,
«rad geboomte en jong groen weelderig er
tusschen groeiend, in één woord 'n echt
bosch. Wij zijn er nog niet. Voor liefhebbers
van voet- en handbalspel 'n ruim veld tus
schen de duinen. Had je dat kunnen drou-
men in 'n retraitehuis? En voor hen, die
graag biljarten, staan er 2 mooie biljarts
met nieuwe ballen en rechte queu's te wach
ten.
Dat is nu nog maar voor lichamelijke ont
spanning, dat nog maar bijzaak is. 't Gees
telijke deel is nog meer af!
Langs de trappen van geloof klimmen
we uit boven 't stoffelijke en betreden 't
bovennatuurlijke, 't Zielenterrein.
't Gebied, waar God s stralend licht ons
beschijnt en koestert 1 In dit Licht zien en
overwegen wij de eeuwige waarheden.
Groot en majestueus wordt voor ons gees
tesoog deze stof ontwikkeld en dan pas
zien we hoe klein wij zijn en hoe nietig al
les wat van de aarde is. Als 'n groote schat
en verheven geluk ligt dan open voor onzen
geest de onwaardeerbare schat van ons H.
Geloof.
Dan ziet men duidelijk en scherp omlijnd
het levensdoel: God dienen, Hem eeuwig
bezitten. Vandaar hier op onzen doortocht,
dat nooit bevredigend gevoel, dat verlan
gen naar volkomen geluk. Wij zijn nu een
maal eeuwigheidskinderen. Natuurlijk heb
ben wij de Uitdeelster der genade in 't bij
zonder aangeroepen. Door Maria tot Jezus!
Haar hebben we met beide handen vast
gepakt en gesmeekt: Moeder, trek ons om
hoog, omhoog uit de modderpoel, omhoog
uit de materie, omhoog in de serene lueht,
waar onze geest scherper ziet en ons hart
beter aanvoelt, God, ons Alles 1
Hoe blijven wij ^taande in de atmosfeer
van zonde, die als 'n epidemie de luchten
bezwangerd. Mee-offeren ons zelf en onze
dagelijksche arbeid, één met den Priester
in de H. Mis. En volkomen door te coram u-
nieceeren. Met Jezus in ons hart zullen wij
volhouden en als 'n rots in de branding
staan. Want alleen zij wij als 'n riet in den
storm.
Als 'n apotheose is ten slotte de generale
H. Communie. Dat is met geen pen te be
schrijven. Allen zijn we blij, gelukkig met
't rijke bezit in ons hart!
Alles bij elkaar is 't als 'n groote geeste
lijke schoonmaak. Licht en blij keer je te
rug. En je weet weer béter waar voor je
leeft, 'n Retraite good voorbereid en ge
maakt, vooral door God's Geest over je
ziel af te smeeken, maak je tot leeken-
a postel.
Daar de hoofdgroep uit Amsterdam was,
kwam de Centraal-Praeses sluiten. Hij zei
oa. dit:
„Niet alleen ben je zelf beter geworden,
maar je keert in de vereeniging terug als
apostel voor de zaak Christi".
't Heden is aan ons, de toekomst aan
God. Iedere minuut is kostbaar; vandaar
dat 't tot je doordringt: „Tijd is gena-
d e". Tijd krijgt in deze zin eeuwigheids
waarde voor je ziel!
Weet je nu, broeder in Kolping, wat 't
voor je leven zou beteekenen eens 'n goede
retraite te maken?! Daarom niet meer aar
zelen; je dagen daar besteed, zijn 't dubbel
en dwars waard.
Met blije harten en vrede in de ziel zijn
weer zooveel jongemannen teruggekeerd
met de kreet op de lippen: Voor Ohristus,
onzen Koning! God wil het!
Laat 't zoo blijven.
'n Kolpingsbroeder.
Naschrift. Het bovenstaande getuigt
van den gl-ooten invloed eener retraite, in
het waarachtig belang van onze jongeman
nen. Gelukkig gaan er tientallen der onzen
telkenjare ter retraite, maar nog meer
kunnen er gaan enzullen er gaan.
Daarvoor dienen woorden en daden van de
oud-retraitanten, die de beste propagandis
ten zijn.
„Tijd is genade", een waarheid, die over
weging verdient bij ons, jongeren. R.
ADOLF KOLPING
XXXXII.
Aanvankelijk bedoeld als familieblad,
heeft Kolping zijn „Volksblatter" ook
eenigszins bekendheid gegeven door de spe
ciale rubriek: Politisches Tagebuch. (Poli
tiek dagboek).
Dat „dagboek" werd door burger en land
man verslonden en zelfs den bekenden
staatslieden dwong Kolping's wijze van po-
litiseeren meer en meer belangstelling af.
Hierbij trapte hij wel eens op sommiger
„eksteroogen", maar onwrikbaar eerlijk als
hij was, noemde hij het kwaad niet goed.
Zoo was nu eenmaal zijn karakter en zoo
vatte hij zijn plicht op.
Een persoon met wereld-vermaardheid,
Napoleon III, nam hij telkens in het vizier
en hij noemde hem aldoor de „Lamperökr".
Kolping verkent en doorschouwt hem en
wijst dan Napoleon's schaduwzijden aan.
En dat deed hij in een tijd, dat bijna ge-,
heel Europa den keizer der Franschen hul
de bracht en zelfs de vorsten zich beijver
den om tegenover dien „Lamperöhr" zeer
vriendelijk te zijn.
Het verraderlijk spel, door Napoleon met
den Paus gespeeld, deed Kolping krachtig
protesteeren en de voornaamste brieven,
acten, allocuties en geschriften van dien
tijd kwamen in zijn blad.
Kolping had een klein aantal medewer
kers, waarvan we noemen: Dr. Heuser,
prof. aan het Seminarie, de bekende Dr.
Vosen en de Justitieraad Franz Rkeinbard.
Talrijke artikelen zijn uit de „Volksblat
ter" in andere bladen verschenen en alom
prijst men thans nog in het Kath. Rijnland
het werk van Kolping als schrijver.
Bij Schwann te Keulen versoheen in 1849
de „Katholischer Volkskalender", waarvan
bijkans de gansche inhoud door Kolping ge
schreven was. Als de „Kalenderman" heeft
hij zeer veel goeds uitgewerkt tegenover
de vele slechte kalenders, die toen in
Duibschland verschenen. Eenigen van die
kalenders hadden een oplage van ruim
70.000 exemplaren, waardoor het kwaad bij
stroomen door Duitschland ging. Kolping
heeft 17 jaren achtereen, van 18491S66,
zijn kalender uitgegeven en bij duizendtal
len werden ze verspreid en gretig gelezen.
Door zijn kalender werd Kolping populair
en in de Feierstunde van 1852 onderteeken-
de hij zijn artikelen als „der Kalender-
mann". Een meer populaire toespraak kan
men zich haa-st niet indenken als die, waar
in hij zich als volgt aandient:
„Ten derde male komt de kalenderman
bij zijn vrienden aankloppen en verzoekt,
dat men hem vriendelijk binnenlaat. Hij is
nu weer begonnen zijn reiskoffer in orde
te brengen en zijn nieuwe rariteiten te mon
steren, die hij voor het Christenvolk het
onchristelijke deel zou het ook geen kwaad
doen mee wil brengen. Wel is hij ouder
geworden, maar hij treurt er niet om; dat
gij het zult ondervinden is zeker! Hij wil
vroolijk kouten en vertellen, zonder com
plimenten en buigingen te maken, want een
geleerd gezicht en mooie zinnen stuiten
hem tegen de borst. Zooals hij tot dusverre
gedaan heeft, zal hij zich niet met verzon
nen vertelseltjes ophouden, maar ook dit
maal slechts vertellen, wat óf hem óf an
deren op den levensreis is overkomen. Ook
mijn prentenman heeft beloofd netjes voor
den dag te zullen komenwe zullen zien
hoe hij woord houdt. Dus, beste vrien
den, de kalenderman zal spoedig komen.
Zorgt voor gnede logies en zegt het ook
aan je buurman en aan je tante, opdat nie
mand mij vergeet. Ik houd er wel van dat
hij en zii mijn komst weten; hoe meer ken
nissen, des te beter het gaat".
Geen verzinsels dus, maar het gewone
leven wist Kolping op boeiende wijze te
vertellen, met de noodige kantteekeningen
als leering en leiding.
S. M.
GESCHIEDENIS DER
ST. JOSEPH'S-GEZELLEN-
VEREENIG ING.
1920.
Na luttele dagen had de Tooneelafdee-
ling appèl geblazen en weldra was „Vader
Kolping" in volle actie, want me-n moest
allereerst gaan studeeren voor het Jaar
feest.
Met eere worde het vermeld, dat deze
verdienstelijke onderaf dee ling alle reden
had, er trotsch op te gaan, dat zij zich
evenals de „Bibliotheek", ondanks de bal
lingschap had weten staande te houden.
Des te meer pakt dit, wijl „Vader Kol
ping" toch ook geleden had door mutaties,
door mobilisatie veroorzaakt en niet min
der ook door droeve sterfgevallen onder
haar beste leden. Een tweede Novum in de
Geschiedenis der Ver. was de benoeming
op 10 Aug. van een Priester-Vice-Praeses.
Die eer geviel den nieuwbenoemden Kape
laan aan St. Pieter, de weleerw. heer Th.
Outersterp. Heel begrijpelijk, dat de blijde
inkomste van dezen functionaris een praciht-
titel gaf voor een nieuw gezellig vereeni-
gingsfeest! En ookdie er zoo niet af
kwam!
Wat een weelde en vreugde tevens voor
gezellen, ouders, donateurs en zoovele gas
ten, toen de Gez. Ver. van 1423 Nov. wijd
haar deuren openzette, om vol jeugdig
enthousiasme en in vollen luister haar 33e
Jaarfeest te kunnen vieren, 't Behoeft na
tuurlijk niet extra vermeld, dat „Vader Kol
ping", onder de gebruikelijke fijnverzorgde
leiding daarbij he leeuwenaandeel had.
Het fraai gemonteerde, geestige blijspel
„Naar China" sloeg prachtig in en trok
vijf stampvolle zalen.
Met een fijn gekruid spcecihje leidde de
zeereenv. Praeses eiken feestavond in, ter
wijl de weleerw. Vice-Praeses met minstens
evenveel voldoening alomtegenwoordig
de helpende hand uitstak, daar, waar 't
het meest noodig bleek.
Zoodoende werd het weldra ruchtbaar,
welk een onverwachte aanwinst de Ver. in
Z. E. mocht boeken, vooral op het gebied
van tooneel-arrangement en wat daarbij
behoort.
Dat kon heusch te pas komen en.... dat
i s ook te pas gekomen.
Om volledig te zijn meten we nog notee-
ren, dat in den na-zomer, met krachtigen
steun van den Z. E. Praeses, speciaal uit de
jongere gezellen, werd opgericht de Man
dolineclub „Concento". Dit gezelschap, on
der leiding van den heer Jordaans, stu
deerde con amore en werkte meer dan eens
mee aan de opluistering der huiselijke
feestavonden
KERKNIEUWS
HET NATIONAAL MAR IA-CONGRES
TE NIJMEGEN.
De omdracht en kroning van het
Maria-beeld.
Zooals bekend zal het hoogtepunt van
het Nationaal Maria-Congres, dat 6, 7 en
8 Augustus te Nijmegen plaats vindt,
worden gevormd door de grootsche Maria-
omdracht op Zondag 7 Aug. des namiddags
te 4 uur, gevolgd door de plechtige kro
ning, namens Z. H. den Paus, van het oude
Maria-beeldje uit de St. Canisiuskerk.
De Maria-omdracht is bedoeld als een
grootsche, kleurrijke manifestatie ter eere
van Maria, de Moeder der menschen
maar zij heeft ook ten doel het luisterrijk
verleden te doen herleven voor het huidig
geslacht. Want de Maria-omdracht heeft
een belangrijke rol gespeeld in de geschie
denis van Nijmegen. Zij stamt uit den tijd
va-n den II. Albertus den Groote, die in
1273 bepaalde, dat er jaarlijks, op den
Octaafdag van Pinksteren, een processie
door Nijmegen zou trekken met het Aller
heiligste, met het beeld der H. Maagd en
de reliquien der Heiligen.
Eenige eeuwen is dit voorschrift van
den grooten bisschop van Regensburg door
Nijmegen's katholieken trouw opgevolgd,
todat helaas tegen het einde der 16e eeuw,
door de hervorming aan deze uiting van
Maria-devotie een einde werd gemaakt.
De traditie werd nu eeuwen lang onder
broken, totdat, enkele jaren geleden, eeni
ge Nijmeegsche Mariavereerders de ver-
eeniging „Onser Liever Vrouwen van Nim-
wegen" oprichtten, welke vereeniging wel
dra begon met jaarlijks weer een Maria-
Omdracht te organiseeren. Dit jaar nu, ter
gelegenheid van het Nationaal Maria-
Congres, zal deze Omdracht den histori-
schen weg door het oude en het nieuwe
Nijmegen afleggen met een luister en een
kleurenpracht, die de indrukwekkende
middeleeuwsche processie wil evenaren zoo
mogelijk overtreffen.
Zeker, we mogen, helaas, geen proces
sie houden zooals in den schoonen bloei
tijd der middeleeuwen. Ons Heer zal in de
Maria-Omdraeht te Nijmegen niet mee
gaan, er wordt niet luidop gebeden. Maar
niettemin zal het ongetwijfeld een stoet
worden, zoo grootsch en luisterrijk, als
Katholiek Nederland maar zelden te aan
schouwen heeft gekregen. Alle vijf Hoog
waardige Bisschoppen van Nederland, een
lange stoet van hooge geestelijke en we
reldlijke autoriteiten, vertegenwoordigers
van seculiere en reguliere geestelijkheid,
de professoren der R.-K. Universiteit in
toga, de Maltezer ridders, deputaties van
honderden katholieke religieuse en socia
le vereenigingen met vaandels en banie
ren enz. enz., zullen het Mariabeeld, ge
plaatst op een draagbaar met hemel, om
stuwen. De stoet bestaat verder uit vele
kleurrijke groepen, welke uitbeeldingen
voorstellen van de H. Maagd, van de
menschenrassen, waarover Maria als moe
der is gesteld, en van de verhoudingen van
Maria tot de menschheid.
Deze groepen zijn ontworpen door ar
chitect Ch. Estourgie, en er zijn geen kos
ten gespaard om dit belangrijke deel van
het Congres te maken tot een grootsche,
een indrukwekkende manifestatie van
vromen godsdienstzin en kunstzinnige ver
eering der H. Moedèr-Maagd.
De Omdracht, die ton aanschouwe van
de tienduizenden Congressisten, welke on
getwijfeld van dit grandioos schouwspel
de devote getuigen zullen willen zijn, door
de stad trekt, zal te ruim 5 uur arriveeren
op het Congres-terrein, Bijleveldsingel. Op
dit terrein, dat alleen voor houders van
Congreskaarten toegankelijk is, zal ver
volgens Zijn Hoogwaardige Excellentie
Mgr. A. F. Diepen. Bisschop van 's-Herto-
genbosch, een Pontificaal Lof celebreeren.
Daarna zal eveneens Mgr. Diepen, namens
Z. H. den Paus, de plechtige kroning van
het Maria-beeld verrichten terwijl bazuin
geschal de indrukwekkende gebeurtenis zal
aankondigen. Op het terrein zullen verder
luidsprekers aanwezig zijn. zoodat de
plechtigheden, zoowel van het Lof als van
de kroning, door iedereen zullen kunnen
worden gevolgd.
Na de kroning wordt het Maria-beeld,
omringd door eenige kleurrijke groepen
van de Omdracht, teruggebraoht naar de
St. Canisiuskerk in de Molenstraat, waar
het ter blijvende vereering wordt opge
steld.
Uit bovenstaande zal duidelijk geworden
zijn, dat de plechtige Omdracht en kro
ning van het oude Maria-beeld een schit
terende openbaring belooft te worden van
Maria-devotie en Marie-liefde. Ongetwij
feld zullen duizenden katholieken van Ne
derland het zich tot een eer en een voor
recht rekenen deze schoone, indrukwek
kende plechtigheden bij te wonen.
BEKEERINGEN IN DE 00STERSCHE
KERKEN.
In 1931 dertien duizend.
Naar Kipa uit de Vaticaansche Stad ver
neemt, publiceert de H. Congregatie voor
de Oosterscbe Kerk een interessante sta
tistiek over de in het jaar 1931 plaats ge
had hebbende bekeeringen van de Ooster-
sche tot de «Katholieke Kerk.
Het totale aantal dezer bekeeringen be
draagt 13.000, waaronder in de eerste
plaats de massa-bekeering van 8000 Mala-
barische Jacobieten, die met hun bisschop
mgr. Ivanios tot de Katholieke Kerk over
gingen. Onder hen bevinden zich een groot
aantal priesters en monniken alsmede voor
aanstaande leeken, o.a. de advocaat Geor
ge, een leider der nationalistische bewe
ging en naaste medewerker van Gandhi,
die langen tijd het blad „Young India'
leidde
In Transjordanië gingen zooveel Mala-
chielen tot het Katholicisme over, dat zij
daar een eigen diocees konden stichten.
Ook onder de Kopten van Egypte en
Abessynië hadden talrijke bekeeringen
plaats.
162.
Het spreekwoord zegt: Het wordt mij
groen en geel voor mijn oogen.
Men geeft iemand een draai om z'n
oóren dat „het groen en geel voor z'n oogen
wordt". Je tracht iemand een ingewikkel
de zaak uit te leggenmet hetzelfde
gevolg. Iemand valt met z'n neus op het
ijs, loopt te-gen een lantaarnpaal, met als
resultaat eenzelfde kleurencombinatie; of
holt, als hij de bus rechts moet hebben,
met z'n bol tegen de bol van den meneer
die de bus links hebben moet, zoodat bei
den een regenboog zien met als boventoon
groen en geel.
Al sinds een paar weken w;ordt mij al
les hier groen en geel voor de oogen. Het
Missiehuis moest een nieuw „vurfie" heb
ben. Het geval werd besproken en heel on-
noozel vroeg ik: „Welke kleuren?" Alsof
ik iets buitengewoons gevraagd had, kreeg
ik ten antwoord: „Groen en geel, natuur
lijk."
Groen en geel, natuurlijk.
Natuurlijk groeeeeen en geeeeel. En als
straks de rekening wordt gestuurd, dan
moet je maar rekenen, dat ze van groen
papier is met gele strepen. En de wissel is
natuurlijk groen met een geel aanhechtsel.
En de jas van den schilder die ze presen
teert, zit natuurlijk vol met groene en
Maar laat ik ophouden. Het zou u ook
groen en geel voor de oogen worden.
Ja, het is anders wat, als zoo'n huis
„vurfd" moet worden. Dat is geen kleinig
heid. Zooveel honderden ramen en raam
pjes, zooveel tientallen van deuren.
Inviteert mij nu eens bij u. Ik weet een
aardig spelletje. Zoo u nu weet, zitten mijn
oogen vol groen en geel. Legt u nu een
aantal velletjes gewoon papier van aller
lei kleur op uw tafel met een of meer
bankbiljetten er tusschen. Dan moet ik, die
alles groen en geel zie, probeeren of ik die
bankbiljetten er kan uitpikken. Lukt het
mij niet, nu ja, dan lukt het mij niet. Lukt
het mij wel, dan, ja dan.... dat moet nog
een geheim blijven.
FATHER LEFEBER
St. Bonifacius-Missiehuis.
Hoorn, postrek. 120937.
De tijden zijn voor ons ook zeer zwaar.
Toe, kijk eens of u nog iets in de oude kous
kunt vinden.
Andere bladen schrijven
DE SOC. DEM. MINISTER
VERSCHUUR...
De Residentiebode schrijft
Dat de belangstelling voor de Katholieke
Staatspartij buitengewoon is, wordt weer
eens bewezen door het min of meer
vreemdsoortige weekblad „Nederland, ver-
eenigd met de Buitenlandsche Post", waar
in de redacteur Valter voortdurend iets-of-
wat buitenissige artikelen pleegt te Lan-
ceeren.
Hij heeft het in zijn jongste nummer o.a.
over„Saneering of revolutioneering der
R. K. Staatspartij'. Die titel doet op zich
zelf al heel raar aan, omdat de Kath.
Staatspartij zich gezond voelt. Hij past
echter best bij de rest van 't artikel, want
dat hangt van komiekigheden aan elkaar.
We lezen o.a. dat er in onze partij man
nen zijn opgenomen, die wel trouw aan
de Kerk willen blijven op 't stuk van Gods
dienst en zede, doch „die in alle zaken van
politiek, welke de Kerk niet direct raak
ten, sociaal-democraat waren". Zelfs, o
wonder, „e>en groot deel der R. K. Gees
telijkheid is van sociaal-democratischen
aanleg". Dat blijkt dan uit het partij-pro
gram en meer nog uit de practijk".
De schrijver kent de pauselijke uitspraak
over heb niet samengaan van socialisme
en katholicisme, maar geen nood, daar
weet hij wel raad op. Hij is vaii alle
markten thuis, en weet natuurlijk ook
best, hoe dit zoo kan. Immers hij voelt
zich als uitlegger der Pauselijke Bood
schappen bij uitstek competent om uit te
maken, dat die „sociaal-democratische
pastoors" de pauselijke voorschriften ver
keerd uitleggen; het most niet magge, dat
de Boodschappen der Pausen worden „ge
ëxploiteerd door onbevoegden"; dit „moest
voorkomen zijn"!
Kostelijker is misschien nog, dat het
blaadje „den huidigen katholieken Minister
van Arbeid" noemt „een sociaal-democraat
die nauwelijks nog gematigd heeben kan".
En dit: sommige (katholieke sociaal-demo
craten) „staan al niet ver meer van de
communisten".
Dit alles is te fraai om er iets van te
zeggen. Het bewijst alleen, hoe ver de oude
liberale zuurdeesem bij dezen schrijver nog
is doorgevreten. Hij kan geen sociale ge
rechtigheid zien eischen of hij denkt aan
socialisme en communisme.
Is het wonder, dat men zulke schrijvers
maar m hun eentje laat voortbazelen
KALENDER DER WEEK
O
FEEST VAN DEN H. APOSTEL
JACOBUS.
ZONDAG 24 Juli. Tiende Zondag na
Pinksteren. Mis: Cum clamarem. 2e gebed
v. d. H. BernuLphus, Bisschop en Belijder
(Zie in het Feesteigen van het Bisdom);
3e v. d. H. Christina, Maagd en Martelares.
Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid.
Kleur: Groen.
Wat wij zijn en hebben danken wij niet,
zooals die akelig trotsche Farizeeër meent
(Evangelie), aan ons zei ven, maar aan den
éénen Geest, Die zijne gaven uitdeelt zoo
als Hij wil (Epistel). Daarom aan God alle
eer en glorie (Alleluja-vers). Ons passen de
nederige gevoelens van den tollenaar. In
het nederig bewustzijn van onze schuld,
doch het hart vol vertrouwen opgeheven
tot God, moeten wij ons H. Offer brengen.
(Offertorium). Want dan alleen verwerven
wij ons Gods barmhartigheid, maken wij
ons deelgenoot van de hemelsche goederen
(Gebed), geven wij eer en glorie aan Gods
H. Naam (Stilgebed) en maken wij ons Of
fer tot een offer van gerechtigheid, dat
God van ons zal aannemen (Oommunio).
Als de tollenaar gaan wij dan gerechtvaar
digd naar huis en God zal de afgebeden
hulp (Graduale en Poatcommunio) welke
wij iederen dag noodig hebben ons niet
onthouden.
MAANDAG 25 Juli. Feestdag van den H.
Jacobus, Apostel. Mis: Mihi autem. 2e ge
bed v. d. H. Christophorus, Martelaar (al
leen in stille H.H. Missen); 3e voor den
Bisschop (wegens den verjaardag zijner H.
wijding). Credo. Prefatie v. d. Apostelen.
Kleur: Rood.
De H. Jacobus de meerdere, getuige van
de gedaanteverandering des Heeren op den
Thabor en ook van Christus' doodstrijd,
predikte na Christus' Hemelvaart eerst in
Samaria, later in Spanje. Na zijn martel
dood door onthoofding is zijn lichaam over
gebracht naar Compostella, nu nog de be
roemde bedevaartplaats St. Jacobus ter
eer.
DINSDAG 26 Juli. Feestdag van de H.
Anna, Moeder der Allerheiligste Maagd.
Mis: Gaudeamus. Kleur Wit.
„Eene vrouw, die den Heer vreest, wordt
geprezen''. Heilige moeder Anna bid met
uw allerheiligst kind Maria voor alle chris
telijke huismoeders den waren christelijken
geest af en help haar dien overstorten in
hare kinderen.
WOENSDAG 27 Juli. Mis v. d. H. Panta-
leon, Martelaar: Laetabitur. 2e gebed A
Cunctis; (om de voorbede der Heiligen);
3e (naar willekeur v. d. priester; 4e) tot
den H. Geest (wegens de pr fes ter-retraite
in ons Bisdom). Kleur: Rood.
DONDERDAG 28 Juli. Mis v. d. H.H.
Nazarius en Gezellen, Martelaren: Intret.
Gebeden als gisteren. Kleur: Rood.
VRIJDAG 29 Juli. Mis v. d. H. Martha,
Maagd: Dilexisti. 2e gebed v. d. H.H Felix
en Gezellen, Martelaren; 3e A Cunctis; 4e
tot. den H. Geest (wegens de nriester-re-
traite in ons Bisdom). Kleur: Wit.
Martha toonde hare groote liefde voor
den Zaligmaker door hare zorg en voorko
mendheid jegens Hem, wanneer Hij een be
zoek bracht bij de Hem dierbare families:
Lazarus en zijne twee zusters Martha en
Maria. Haar vertrouwen op Jesus komt
heerlijk uit bij den dood van Lazarus. Vier
dagen na diens dood kwam Jesus naar Be-
thanië. Zoodra Martha Jesus' komst ver
neemt gaat zii Hem tegemoet. En zij zegt:
„Heer, zoo Gij hier waart geweest, mijn
broeder zou niet gestorven zijn. Maar ook
nu weet ik, dat al wat Gij God vragen zult,
God het U zal geven". Haar vertrouwen
werd dan ook heerlijk beloond in de op
standing van Lazarus. In het H. Evangelie
wordt verder geen melding meer gemaakt
van Lazarus, Martha en Maria. Volgens
een oude overlevering zouden zij uit het
Joodsche land verdreven zijn en zich heb
ben ingescheept naar Marseille, waar zij
een kerk hebben gebouwd, van welke La
zarus de eerste bisschop zou zijn geweest.
ZATERDAG.30 Juli. Mis v. d. Maagd
Maria op een Zaterdag: Salve. 2e gebed v.
d. H.H. Abdon en Sennen, Martelaren; 3e
tot den H. Geest; 4e voor den Paus. Pre
fatie van Maria (invullen: En U om de
vereering). Kleur: Wit.
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
Gloria en geen Credo. De gewone Prefa-
IN DE KERKEN DER E.E.P.P.
FRANCTSCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Cunegundis,
Maagd; 3e v. d H Christina.
WOENSDAG. Mis v. d. Z. Maria Magda-
lena Martinengo, Maagd: Dilexisti. 2e ge-
gebed v. d. H. Pantaleon. Kleur: Wit.
ZATERDAG Mis v. d. Z.Z. Simon van
Lypnica, Petrus van Moliano, en Archan-
gelus van Calataphimo, Belijders: Confi-
teantur. 2e gebed v. d. H.H. Abdon en Sen
nen; 3e A Cunctis; 4e voor den Paus.
Kleur Wit.
Amsterdam.
ALB. M KOK, pr.
De kok: „Waar zou. die andere gummi
schoen toch zitten?"
VOORHOUT (Z.-H.) 2581
Pension Ie, 2e en 3e klas
DAMES EN HEEREN
IV- PROSPECTUS OP AANVRAGE -m
Directie: Zusters Franciscanessen van Veghel