INDISCHE CULTUUR OP HOLLANDSCHEN BODEM WOENSDAG 25 MEI 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 AMELIA EARHART, de Amerika&nsche aviatrice, die alleen de vlucht over den Oceaan maakte ie enthousiast te Londen ontvangen. Bij aankomst op het vliegveld Hanworbh werd zij officieed door de autoriteiten ontvangen. HET BESTUUR VAN DE VEREENIGING „NEDER- LANDSOH FABRIKAAT" geeft een serie van twaalf ver schillende sluitzegels uit. Deze zegels, ontworpen door den be kenden Nederlandschen teekenaar Jung, zijn in kleurendruk uitgevoerd en beoogen alle op te wekken tot het koopen van „Nederlandsch FaJbrikaat". Hierboven zijn eenige dier zegels, deel uitmakende vanbedoelde serie, afgebeeld. Mr. HARMEN SMEENGE, lid der Eerste Kamer en president van de Ver. „Schuttevaer" viert heden zijn 80sten verjaardag, bij welke gelegenheid een geschilderd portret werd aangeboden. TE ROERMOND is Dinsdag de groote jaarlijksohe Midden-Lim- burgsohe paardenfokdag gehouden, welke zich in een groote belang stelling mocht verheugen. HET UJPESTER ELFTAL heeft te Deventer een voetbalwedstrijd gespeeld tegen een sterk Oostelijk elftal op het Go Ahead-terrein. De bekende keeper van Go A'head werpt zidh op den bal. De Indische tentoonstelling in het Westbroekpark te den Haag WAAR DE UITEINDEN DER AARDE SAMENKOMEN. Wij zien Indië, doch voelen Holland. Een gure Westenwind, nog zilt van de grauwe Noordzeegolven, waarmee hij ge stoeid heeft, strijkt over het Westbroek park te 's Gravenhage en giert door de Balinees she tempelgebouwen van de Indi sche Tentoonstelling. „Indië en Holland dichter bij elkander te brengen" is het uitgesproken doel van wij Indië en voelen wij Holland. Indië met over het uitgestrekte terrein wandelen zien wen Indië en voelen wij Holland. Indië met zijn exotische schoonheid doet ons de oogen open sperren, de Hollansche gure wind doet ons sluiten wat gesloten kan worden: jas sen, kragen, mantels, deuren en ramen. De demonen van het eiland Bali deze parel uit onze „gordel van smaragd" trekken hun leelijkste gezichten op muren en brugleuning en steken een ellenlangen tong uit tegen dat verwenschte Holland- eche klimaat, dat iemand op één dag in tro pisch Indië en den volgenden dag aan den Noordpool zet. Alleen de mild-glimlachen- de, de philosophische Boeddha's, blijven on verstoorbaar zitten en bewaren hun serene rust; terwijl die prachtkerels van Pa poea's in hun luchtig costuum van oerwoud- bewoners stokstijf op hun post blijven met hun speer en pijlen in hun handen ge- krampt. De fanatieke wilskracht schijnt hen onhoorbaar te doen knarsetanden, dat zij zullen stand houden al zouden zij ver stijven van de kou. Wie Indië in Holland wil zien, hij wachte tot het snikheet is. De gespleten poort. Wie overigens over een goede dosis ver beeldingskracht beschikt, kan zich direct, als hij de monumentale brug, welke toe gang geeft tot de tentoonstelling, over schrijdt, in Indië wanen. De breede leuningen van de brug zijn van een typisch rood-gele kleur steen, versierd met bloem- en blad-motieven in grijzen tuf steen, terwijl Balineesche godjes hun lee lijkste bekken trekken. Dat is niet voor de aardigheid, want zij worden verondersteld den hof te bewaken van een Balineeschen tempel, waar naar een groote gespleten poort toegang verschaft. Dat is een eigen aardigheid van deze poorten, dat zij den indruk vestigen alsof zij uit twee helften bestaan, welke vroeger één geheel hebben gevormd en thans uit elkander zijn gescho ven. Waarschijnlijk is deze bouwvorm af komstig van een heel oud verhaal, volgens hetwelk de een of andere godheid de poort, welke vroeger hermetisch den toegang tot het heiligdom gesloten hield, met een slag van zijn godenzwaard in tweeën gekliefd heeft om het volk binnen te laten. 'n Aardige symbolische herinnering. Dat goden zwaard is thans het entree-biljet raison van 0.60. Het hoofdgebouw. Op het terrein trekt allereerst de aan dacht het hoofdgebouw, hetzelfde gebouw, dat op de Koloniale Tentoonstelling in het bosch van Vincenne-s bij Parijs de aan dacht van de wereld heeft getrokken, door dat het in zoo korten tijd herrees, nadat het eerste „door 't geweld der vlammen was gesloopt". Een afbeelding op één vijf tigste van de ware grootte van het afge brande gebouw vindt men binnen. Een bij zonder fraai entree heeft dit hoofdgebouw. Glanzend marmer op de vloer, voorname donkere houtbetimmering en langs de wan den kunstvol schilderwerk. Op deze hal de eere-hal komen drie vleugels uit, één bestemd voor Volkenkundige voorwerpen, een betrekking hebbende op Economische gegevens en een Staatskundige afdeeling. Een schat van wetenswaardige gegevens is hier verzameld ep zoo overzichtelijk mo gelijk aanschouwelijk gemaakt. Verscheidene diorama's geven een dui delijk beeld van de thee-cultuur, van de wijze waarop de rubber wordt gewonnen (als u soms de gelukkige bezitter bent van een gezakt aandeeltje, moet u noodzakelijk eens gaan kijken!), hoe de tabak groeit en palmolie wordt bereid. En wanneer u wel eens iemand verwenscht naar het land, waar de peper groeit, kunt u thans zien, hoe mooi dat land eruit ziet. Modellen van huizen zijn er te zien, welke althans eenig idee geven, hoe men daar woont, in iat verre Indië, waar het altijd warm is, waar men geen dikke muren noodig heeft, noch tochtdeuren, noch kachels of schoorsteenen. De zee is er vertegenwoordigd in een fraaie koralengroep, terwijl eenige tropische zoet- watervisschen rustig rondzwemmen in een aquarium. In een andere vleugel van het hoofdge bouw hangt het vol met statistieken en overzichtskaarten, vaak zeldzaam fraai uit gevoerd. Bijzonder aardig is een plastische kaart, waarop de Indische Archipel vergeleken wordt met Europa, welke kaart in één oogopslag meer leert over de enorme groot te van het koloniaal bezit van ons kleine landje dan een heel betoog met cijfers. Een groote aantrekkingskracht gaat ook uit van het hoekje van de K. L. M., waar men landen en zeeën ziet verglijden en ver dwijnen op een imaginairen vliegtocht Am sterdamBatavia. Vanaf 1 Juni kan men in dit hoofdge bouw ook tegen goedkoop tarief (betrekke lijk goedkoop althans! ƒ21 en 24 voor 3 minuten) telefoneeren met menschen in Indië. Een modderboel, maar mooi. Als men recht door loopt door de eere- hal, stevent men via een bronzen borst beeld van H. M. de Koningin, recht op een bijzonder mooi di erf am a aan van den schil der Eland-, voorstellend een landschap uit de Preanger Regentschappen, met een berggroep op den achtergrond. Onze zinde lijke volksaard brengt ons onweerstaanbaar de uitroep op de lippen: Wat 'n modder boel is het hier. Maar mooi is het er ook! HET ONGELUK MET DE CORNELIS Z.V. 4 nabij Zandvoort heeft twee men schen het leven gekost. De boot op het strand. Zooals men weet is de boot ongeveer een uur ten Zuiden van de badplaats in zee omgeslagen. De opva renden J. Paap en F. v. d. Ploeg verdronken. In deze zaal zitten Boeddha's van den Boroboedoertempel te mijmeren, waar schijnlijk over de twee kale Dajakkers, die midden in de saai een groote geriefelijke bank fLankeeren. Hierop gezeten kan men zijn oogen laten gaan over reliefs, eveneens van den befaamden Boroboedoer-tempel, welke een heele geschiedenis vertellen van den Boeddha Oakyamoeni. Als d6 levens geschiedenis van dezen meneer u niet in teresseert kunt u uw hart ophalen aan wa pens, vlechtwerk, weefsels en matten uit alle deelen van het Indische Eilandenrijk. Waar vrouwen regeeren. Dat was het hoofdgebouw. Er zijn nog verscheidene andere gebou wen. Laten wij zwijgen over het gebouw der comrnercieele inzendingen en over bet Europeesche Restaurant. De stijl is In disch, maar de inhoudis nu eenmaal niet Indisch, en hoe goed je het ook hebt, als je in de wafelbakkerij iets warms naar binnen werkt.... wij zijn op een Indische tentoonstelling en beschouwen fanatiek al leen wat specifiek Indisch is. Er is ook .een Indisch restaurant, ont worpen in Sumatraansohen stijl, waar Ja- vaansche bedienden u met evenveel plezier een kopje thee als een complete Indische rijsttafel serveeren. Van rijst gesproken.. er staat op het terrein een eigenaardig huisje op palen, met een hoogst merkwaar dig dak en kleurrijk versierd. Hoewel je er op verdacht bent, dat de inboorlingen ge weldig vernuftig zijn in het klimmen en weinig eischend op het gebied van vensters, zie je hier geen ingang, geen venster en geen trapje om er in te komen. Het is ook geen woonhuis, maar een schuurtje om den rijstoogst in op te bergen. Het is zoo fraai met snijwerk versierd, dat het als minia tuur buitenverblijf werkelijk geen slechten indruk zou maken. De bruine broeders, die hun huize nen schuurtjes zoo fraai met snij werk weten te versieren, wonen in de Pa- dangsche Bovenlanden. Een woonhuis regelrecht van Sumatra geïmporteerd staat in de onmiddellijke nabijheid van het genoemde rijsthuisje. In dit woonhuis wonen de Menangkabauwers: hun naam ziet er wat rauw en onbeschaafd uit, doch in werkelijkheid zijn zij een best volk en het sierlijke huis getuigt van een verfijn den smaak. Heele families huizen in zoo'n woning bijeen en wonen er van geslacht op geslacht, van grootmoeder op moeder en dochter. De Menangkabauwers tellen hun geslachten niet Langs dö vaderlijke lijn, niet van vader op zoon, maar van moeder op dochter, langs de vrouwelijke linie. Hier heerscht het z.g. matriarchaat, de vrouwen besturen het familiebezit en hebben het uitsluitend vruchtgebruik ervan. Men zaet het, er is niets nieuws onder de zon, de vrouwen-emancipatie kenden deze bruine menschen al veel eerder dan de blanken 1 Fantastisch Bali. Verdere bezienswaardigheden zijn nog: het Bataksche huis, Balische tempelhof, hot openlucht diorama, voorstellende de be kende Haraukloof bij Pajakoemboe op West-Sumatra en het theater, waar gere geld filmvoorstellingen worden gegeven van Java en van Bali. Speciaal een cultu- reele film van Bali, vervaardigd door Lola Kreutzberg, was de moeite waard. Wanneer men al die typische volksvermaken, die offerdansen in fanatieke extase, die fantas tische lijkverbrandingsfeesten voor zijn oogen voorbij ziet gaan, voelt men wel sterk de waarheid van het gezegde van Kipling: Oost is Oost en West is West en nimmer zullen deze twee elkander begrijpen. Een waarheid, waaraan de Indische tentoonstel ling in den Haag wil tegemoet komen, door Indië althans nader tot Holland te brengen. Indië is voor menig Hollander niets meer dan het „apen-land". En toch ia het een mooi land, een wonderlijk mooi land, dat men liefheeft, hoe beter men het kent. De tentoonstelling is iederen dag tot 10 uur 's avonds geopend tot October toe. Mr. H. G.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 5