DE GROOTSTE BOOGBRUG DER WERELD
ZATERDAG 2 APRIL 1932
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 5
DE LANGSTE, DE BREEDSTE EN DE HOOGSTE.
IMTERPAROCHIEELE
ADOLF KOLPING.
XXIX.
Het is een groot euvel in heel ons katho
liek-sociaal organisatieleven dat nog te
veel gelet wordt op de uiterlijkheden. Deze
toch zijn louter bijzaak en juist daarom
moeten we ons nooit vergapen aan dorre
cijfers en statistieken. De mensch, maar
dan ook de geheele mensch moet dienst
baar gemaakt worden in een wijdvertakt,
doch ook diep ingrijpend organisme, zooals
dat der H. Kerk. Hierin volgen wij onzen
Goddelijken Meester; Die gaf Zich met
half, maar geheel, Die deed niets half, doch
radicaal.
Insgelijks dacht Kolping erover. „Een
gezel, die lid is van onze vereenigmg, moet
zijn geheele leven naar de grondstellingen
inrichten, die deze vooropstelt".
Een allereerste eisch is, dat de gezel
staat op de rots van ons Christelijk geloof.
Met het stelsel „modern" of „verlicht' moet
absoluut» gebroken worden en de zoete
phrasen van humaniteit ea. moeten ge
weerd worden. Daarmee hield Christus zich
ook met op, Kolping, de priester Gods,
evenmin. Wat hebben we te doen? Wei,
neem den jongeman zooals hij is, met al
zijn fouten en zwakheden en als ge dieper
doordringt zult ge ervaren, dat ook in on
zen tijd nog jongemannen zijn te vinden
waaruit we, met Gods genade, een groep
Christenen kunnen manen. Maar let er wel
op, zet ze en houdt ze op 't fundament van
ons H. Geloof, want daarmee st^at of valt
gij en de uwen.
Als tweede eisch vorderde Kolping, dat
zijn gezellen zich zullen onderscheiden bij
hun dagelijkscüen arbeid door werhdadige
lieide en voor hun medearbeiders èn voor
hun werk. Daardoor toch woiden de voor-
oordeeien kleiner en stoppen we kwade
kankeraars den mond. In de werkplaats
hebben wij een roeping te vervullen, waar
we moeten toonen wat we zijn tegenover
den mees-ter en den knecht.
Over die roeping zegt Kolping zelf: „Ik
weet wel, ik heb 't vroeger zelf ondervon
den, hoe het daar toegaat, maar bedenkt
het wel: schimpen is met nobel, dat kan
elke schoenlappers-jongen; onbeschaamd
te werk gaan, dat kan iedere gemeene lom
perd. Zwijgen en bedaard blijven getuigt
van zedelijke kracht en zeübeheerschuig.
Ik heb menschen onder mij genad, die voor
allerlei vuren hadden gestaan en die ke
rels weenden soms over hun ellende".
Godsdienst en arbeid zijn de twee op
voedkundige elementen en het is een eere
van Vader Kolping dat hij ze heeft aange
grepen. Mijn Hemel, waarom treuren over
onzen diep-rampzaiigea tijd? Het was m
Kolping s dagen met beter dan in de on
zen! 'loen kwam het socialisme opzetten
en er was in ons katholieke kamp geen
sprake van positieven arbeid. Hoe geneei
anders in onze tijd. üociale Zendbrieven
zijn verschenen en de Wachter van het Va-
ticaan heelt de lijnen uitgestippeld, waar
langs te bouwen valt, te werken en te strij
den.
Waarom we dit schrijven? Wel, er zijn
organisaties met R. K. voor hun naam, die
nog te veel schipperen en schommelen. Ra
dicaal Katholicisme is het ©enigste waar
mee te winnen valt. En ook, er zijn orga
nisaties, waar men de Encyclieken zeer
slecht leest. Men moet durven lezen, ook
al ontdekken we mogelijk fouten bij ons
zeiven. Dan aanpakken, omvormen en aan
passen.
Positief Katholicisme, radioaal Christen
dom is levend m Kolping's woord: „Gods
dienst en arbeid zijn de gouden bodem van
ons volk". S. M.
DE VREDE.
Er waart een verlangen door de mensch-
heid naar vrede. Aller oogen richten zich
naar Genève. De stem des volks heeft ge
sproken. Miliioenen stemmen m petitie 's
bijeen gebracht, zijn officieel den Volkeren
bond aangeboden. De grootste politici ve
ler landen komen in Genève te saam om
te contereeren over ontwapening en vrede.
De menschheid, levend als op 'n vulkaan
van wantrouwen en tweedracht hunkert
naar vrede en rust.
Een der grootste bevorderaars dezer vre
desidee, Rriand, is eemge weken terug van
't wereldtooneel verdwenen. Briand, een
der grootste spelers aan 't politieke schaak
spel, is heengegaan. Moge zijn geest voort
leven in Genève, om al zoo 't vertrouwen
in elkaar wéér te geven.
De menschheid wil vrede, en toch, steeds
grooter wordt 't gevaar van oneenigheid.
In Genève bracht men ernstig elkaar te
verstaan, in 't Oosten staan twee machten
tegenover elkaar, met de macht van de
sterkste
In de Vasten volgden wij stap voor stap
de grootste tragedie ooit in de wereldge-
so'iedenis afgespeeld, den Kruisdood van
den Godmensch: Jezus Christus. Hij heeft
voor ons geleden en Zijn leven gegeven om
ons gelukkig te maken voor eeuwig! Hoe
staat het nu met ons persoonlijk leven?
Hier in dit ondermaansche, moeten wij
Hem navolgen. In Zijn liefde, maar vooral
ook in 'n offerleven. Houden wij dit toch
goed vast.
EEN" WERK, DAT MENSCH ENLEVENS
EISOHTE.
De eenhoogS'brug, welke de haven van
Sydney overspant, is onlangs gereed geko
men en de-zer dagen officieel geopend door
den premier Lang. Deze brug slaat twee
records, zij is n.l. de brug met de hoogste
hoogspanning ter wereld en tevens de
duurste brug. De aanleg van deze brug was
voorzeker wel een van de voornaamste wer
ken, tot nu toe ondernomen werden. 'Rteeds
meer dan een eeuw geleden kwam men op
het denkbeeld om deze brug te bouwen en
de plannen voor de uitvoering van dit
enorme werk vormden dikwijls geschilpun
ten bij de plaatselijke verkiezingen. Een
verbinding tusschen de noord- en zuidzijde
van de haven van Sidney was dan ook
hoognoodig. Aan den noordkant van de
haven wonen ongeveer 40.000 menschen
en tenzij zij een omweg van 32 K.M maken
en vele bruggen oversteken, was tot voor
kort 't eenige middel voor hen om in de
stad te komen, dat zij met 'n voorpont de
haven ovestaken. Tal van veerbooten en
ponden onderhielden dan ook 'n geregelde
verbinding tusschen de twee oevers. Deze
toestand werd op den duur met het moder
ne autoverkeer onhoudbaar en daarom
werd in 1922 het plan opgemaakt een brug
Als wij vrede verlangen en daarin ons
dee! willen hebben om de wereld dit te ge
ven, dan doen wij 't beste, door de weg
te gaan, die Jezus ons is vóórgegaan. En
dit is hoofdzakelijk de weg der liefde
en v a n 1 ij d e n.
Wij moeten consequent durven zijn, en
ons zelf er gehéél voor durven geven. Met
enkel roepen en met groot ophef boomen
over wereld-politiek en -vrede komen wij
geen stap dichter bij ons doel.
Wij, Gezellen, die in ons verband zóó
worden opgevoed, dat wij de juiste plaats
leeren kennen, welke wij in 't leven moeten
innemen, wij moeten voor de toekomst de
zuurdeesem in de maatschappij zijn.
Door Christus m ons leven ten volle te
begrijpen en zooveel mogelijk na te vol
gen, zuilen wij van zelf ons aan Zijn Leven
toetsen en daardoor oprechter tegenover
ons zelf en beter nog tegenover onze naas
ten staan.
Wij kijken niet meer rond ons, wat zou
Jan of Piet er van zeggen, neen, wij doèn,
wat Christus van ons vragen zal. Door
eerst ons zelf in Christus te hervormen,
zullen wij door ons gedrag langzaam, maar
zeker onze gezuiverde idee's ook in an
deren overstorten.
Willen wij de vrede, dan eerst aan Chris
tus gaan vragen grooter liefde, de
liefde zal ons 't lijden verzachten. De lief
de zal ons doen vergeven, de liefde zal ons
offers leeren brengen, de liefde zal ons ten
slotte volkomen bevredigen. Deze liefde
van Vader Kolpmg tot Christus, heeft hem
gemaakt tot onze Vader, Vader en Pleiter
voor ons, zijn zonen.
'n Kolpingsbroeder.
GEEF HEM TERUG.
't Geeft wel den fijnen Kolpingsgeest
weer, te zien, hoe in onze rubriek de litur
gie onzer H. Kerk gevolgd wordt in Haar
Hoogfeesten. De Paasch-Alleluja's hebben
ook- hieruit geklonken, als uiting van onze
waarachtige Paaschvreugde. Ja, onze ziel
was verrukt bij de herinnering: Christus
als Overwinnaar van de dood. Christus
verrezen! In den Paaschtijd komt 't wel
bijzonder sterk m ons uit: de schat, de ge
nade, die wij, bevoorrechten, bezitten in
ons H. Geloof.
Wat geeft 't ons geen troost en kracht
bij de overweging van Christus' Opstan
ding. Hoe wordt ons geloof in Christus
versterkt door Zijn Goddelijke Macht over
de dood, onze hoop bevestigd door Zijn Ver
rijzenis, onze liefde vermeerderd door Zijn
bekroning op Zijn Kruisdood.
Als wij dit bedenkeh dan kan 't niet
anders of wij vallen Christus te voet en
te slaan ter lengte van 1150 meter, welke
Dawes Point aan den Zuidelijken en Mil-
son's Point aan den Noordelijken oever zou
verbinden. Aan de burg, waaraan plm. 3 ja
ren is gebouwd, zijn ongeveer f 80.000 000
ten koste gelegd. Alleen reeds aan stakin
gen, tengevolge van de invoering van de
44-urige werkweek en aan processen, moest
meer dan 4.000,000 gulden worden betaald.
Ook werden bij den bouw van deze brug de
hoogste arbeidsloonen betaald. Loonen van
twaalf gulden per uur waren geen zeld
zaamheid. De bekende wereldreiziger Dr.
Crollin Rosz, heeft er in zijn reiservarin
gen het volgende van verteld, onder het
hoofd „Twaalf gulden uurloon": „Dit is
geen schrijffout. Ook uurloon wordt be
doeld. Vooral geen dagloon. Twaalf gulden
dagloon zou toch heelemaal niets zijn; per
week dus (bovendien zijn er vele arbeiders,
die meenen dat de week uit slechts vijf
werkdagen bestaat) slechts twee-en-zeven-
tig gulden. Dat is geen bedrag, want het
loon van den heel gewonen arbeider be
draagt reeds ongeveer zestig gulden per
week, Neen, de arbeiders, die de groote
brug over de haven van Sydney bouwen,
zouden tegen dergelijke „bedelloonen" niet
willen werken. Zij krijgen meer twaalf
gulden per uur. Gevaarlijk is de arbeid ze
ker. Het is zeer frisch arbeiden aan dit
zeggen Hem: „Meester, hier zijn wij, doe
met ons wat Gij wilt!"
Wat is 't leven voor velen 'n raadsel.
Wat zoeken velen 't geluk, waar 't niet te
vinden is. Wat hebben wij in ons H. Ge
loof 'n voorsprong en voorrecht op hen.
In duizende harten is Christus verrezen.
Maar in hoevelen is Hij gestorven en nog
niét verrezen
Wij, die Christus dragen in ons hart,
doen wij ons best 't Licht, dat Christus is,
te brengen of terug te geven, aan de veleu,
waar Hij is verjaagd of vergeten.
Vooral in deze tijd van nood, nu men
zoekt en geen uitweg vind, juist nu, nu al
les samenspant Christus uit 't openbare
leven te verwijderen, moeten wij 't zijn
die als wegwijzers in veler leven treden en
naar Hèm wijzen.
Ga naar Hem, Hij is 't die alleen red
ding brengen kan. 't ls onze plicht van
dankbaarheid. Want hoe dikwijls hebben
wij op onze beurt Zijn genade en troost niet
ondervonden?
Is 't niet door Hem, dat wij zoo geluk
kig Paaschfeest gevierd hebben? Nu wij
weer Christus binnen gehaald hebben in
ons hart, willen wij Hem smeeken, ook te
willen verrijzen in de harten, die Hem niet
meer wilden erkennen.
t Leven is zoo kort en 't toekomende le
ven, waarin Hij ons is voorgegaan eeuwig.
Dat gelooven wij, daarnaar willen wij ons
leven inrichten.
Daarvoor willen wij strijden en lijden,
offeren en bidden. Wat anderen niet wil
len doen, willen wij uit geestelijke solidari
teit voor hen doen. 't Geluk in ons hart is
te groot, dat wij 't alleen voor ons kunnen
behouden.
Neen, wij willen royaal meedeelcn aan
onze omgeving. Dit zij voor ons de leering
getrokken uit 't Paaschgebeuren 1 Christus
Verrezen, wij verrezen in Zijn genade.
Christus Overwinnaar, wij overwinnaar
door Hem over onze hartstochten en ge
breken. Christus verheerlijk in Zijn
Lichaam, wij eenmaal op den jongsten dag
verheerlijkt door en met Hem. Meester
geef ons de kracht, U terug te geven aan
de wereld.
'n Kolpingsbroeder.
RETRAITECLUB „ST. CLEMENS".
Voor drie punten vragen wij der gezellen
aandacht.
Ie. Voor de retraite van 1215 Juli zijn
nog plaatsen beschikbaar. Praat eens thuis
o\er het houden van een retraite (ge weet
wel, uw Paaschgave aan L. Heer), spreek
er eens over met ons. We zullen u gaarne
van dienst zijn.
ijzerwerk, dat bijna het blauw van den
hemel nadert Gaat men per boot onder de
brug door en kijkt men naar boven, dan
zijn de arbeiders niet grooter dan mieren!
Het gevaar van dezen arbeid vormt de ba^
sis voor het hooge loon: En omdat de ar
beiders van meening zijn, dat de arbeid
steeds gevaarlijker wordt naarmate zij stij
gen, verlangen zij ook een hooqer loon."
Van de werklieden werd ongetwijfeld sta
len zenuwen vereischt; één misstap en zij
verloren er het leven bij.
Verschillende werklieden hebben dan ook
tijdens den bouw van de brug het leven ge
laten en ook bij de opening eischte de brug
een drietal menschenlevens. Het gedrang
bij de brug was n.l. zoo hevig, dat er 500
menschen flauw vielen, en drie gedood. De
brug draagt vier lijnen voor electrische
spoorwegen, voorts een verkeersweg van 57
voet breed met ruimte voor zes rijen van
het zwaarste vervoer per as en twee voet
paden ter breedte van tien voet elk. De
totale breedte van het dek bedraagt 160
voet, zoodat de brug tevens de eer heeft
de breedste brug ter wereld te zijn. Een
eigenaardigheid va-n deze brug, waaraan
500.000 ton staal is verwerkt, is, dat er geen
rails voor electrische trams op zijn gelegd.
De staven dien alleen voor 't verkeer van
electrische sporen. De brug heeft een ca
paciteit van 168 electrische treinen, 6000
voertuigen en 40.000 voetgangers per uur.
Dit acht men voorloopig voldoende voor de
bevolking aan den Noordkant van de ha
ven. Elke spoorlijn op de brug is berekend
op twee electrische locomotieven met een
gewicht voor 160 ton, gevolgd door een
trein ter lengte van 1000 voet, welke 1 ton
per voet weegt De verkeersweg op de brug
zal geladen vrachtauto's met een gewicht
van 23 ton kunnen dragen en het voetpad
een menschenmenigte van 100 pond per
vierkanten voet. Aan den Noordkant van
de haven heeft de brug met belonnen bo
gen en viaducten aansluiting op de be
staande verkeerswegen en met bogen en
tunnels op den spoorweg. De brug en haar
toegangen zijn ongeveer 3250 meter lang.
De brug zelf bestaat uit één overspanning
ter lengte van 1650 voet. Zij ligt 170 voet
boven hoogwaterpeil, d.i. 31 voet hooger
dan de bruggen van Brooklyn en over East
River te New York, 20 voet hooger dan de
Forthbrug bij Edinburg en de brug van
Quebec in Canada. Het grootsche schip,
dat waarschijnlijk ooit in Australië zal ko
men, kan gemakkelijk onder de brug door
varen. Dit geweldige werk werd uitgevoerd
door de groote staal- en ijzerfirma Dorman,
Loand and Co. Ltd. te Middlebourgh, vol
gens ontwerp van Dr J. J. C. Bradfield,
regeeringsingenieur van Nieuw Zuid-Wa-
les.
2e. Ieder gezel kan gratis een spaarboek
je bekomen bij den penningmeester. Neem
er een, het vergemakkelijkt het sparen en
door uw kleine bijdragen komt ge vanzelf
aan de noodige 6.50.
3e. Zondag 1 Mei wordt in de Lodewijks-
kerk de H. Mis opgedragen voor de leden
der club. Tevens generale H. Communie.
Voor het daarna te houden ontbijt wordt
ge verzocht eenige geldelijke steun te ver-
leenen.
Gezellen, hoog! het retraitewerk.
Het Bestuur.
MEEWERKEN!
Aan den slag, gij Kolping's zonen,
In een wereld, die wil hoonen
Al wat goed is en vóór God.
Samen werken, samen strijden
Elkaar steunend in het lijden,
Hemelglorie eens ons lot.
KEULSCHE REIS 1932.
Dit opschrift is eigenlijk onjuist. Want
de Keulsche Reis 1932 bestaat niet meer.
In een bijeenkomst van candidaat-Keulsche-
reizigers Dinsdag LI. gehouden ls besloten
deze pelgrimage naar het Kolpingsgraf met
aansluitende Rijn-reis om de crisis-omstan
digheden uit te stellen tot 1933.
De spaargelegenheid voor deelnemers
gaat echter even zoo goed door. Ja, dit uit
stel zal waarschijnlijk nog eenige leden,
wien de spaartijd nu te kort was, in de ge
legenheid stellen door geregelde wekelijks
terugkeerende kleine inleggen zich deel
name aan deze reis te verzekeren.
Om deze gelegenheid toch maar zoo ge
makkelijk mogelijk te maken, zal een der
Commissie-leden Senior J. Vreeburg, F. de
Keuning en Jan Vreeburg iederen Zondag
zitting houden van eén uur tot half twee.
Mogen er vooral vele geregelde spaarders
zijn.
ZIEKENFONDS
„C0RNELIS MUSI US".
Het nieuwe Reglement van deze instel
ling is deze weken aan alle leden van ons
Ziekenfonds volgens de nieuwe regeling bij
het ophalen van de piemie uitgereikt. Dit
Reglement dient geteekend door Praeses
en Administrateur tevens als bewijs van
lidmaatschap. Alle leden lezen met een
bizondere aandacht de laatste bladzijde.
MAANDVERGADERING
AFD. GEHUWDEN.
Dinsdag heeft de maandvergadering van
de afd. Gehuwden plaats. Op deze bijeen
komst zullen tevens een drietal leden van
het Ziekenfonds in het bestuur gekozen
moeten worden volgens art. 2 ten 5de.
KALENDER DER WEEK
IN DEN PAASCHTIJD.
ZONDAG 3 April. Beloken Paschen. Mi»;
Quasi modo. Credo.
Deze Zondag draagt in de kerkelijk taal
den naam van „Dominica in albis" (d.i. de
Zondag van het afleggen der witte klee-
ren). De op Paaschzaterdag gedoopten
droegen vroeger geheel het Paaschoctaaf
witte kleeren, waarin zij dagelijks bij het
H. Misoffer tegenwoordig waren. Op den
Zondag na Paschen voor het eerst, weer
hunne gewone kleeren. In dit verband
moeten ook de Misgebeden van dezen dag
worden verstaan.
De nieuw-gedoopten moeten als pasge
boren kindertjes een oprechte begeerte
hebben naar de onvervalsohte melk der
Christelijke Leer (Introïtus). Hun geloof
moet sterker worden. Als uit God geboren
zullen zij, door de genade v. h. H. geloof
aan Jezus' Godheid, aan Vader, Zoon en
H. Geest, die Drie toch één zijn, de we
reld (ketterij en ongeloof) overwinnen.
(Epistel).
Wanneer hunne door God gewilde rein
heid des harten mocht besmet zijn door
eenige zonde, kan zij wederom terugge
wonnen, dank zij Gods goedheid, door het
H. Sacrament der Biecht, ingesteld op den
dag der Verrijzenis, toen Christus aan
Zijne Apostelen verscheen. Deze verschij
ning. alsmede die van acht dagen later
waarbij de ongeloovige Thomas overtuigd
werd, verhaalt ons St. Johannes in het
Evangelie. Door deze passage uit het H.
Evangelie te laten lezen maakt de H.
Kerk de bedoeling v d. H. Evangelist tot
de hare: „opdat de gedoopten gelooven
mogen, dat Jezus Christus de Zoon Gods
is en geloovende het (eeuwig) leven mo
gen hebben in Zijn Noam".
Alleluja- vers en Offertorium spreken
ons van Christus Verrijzenis. De Corn mu
ni o is, naar aanleiding van St. Thomas on
geloof, een laatste opwekking tot geloof.
Dit alles moet ons herinneren aan ons
eigen Heilig Doopsel en ons opwekken de
reinheid des harten (Paasch biecht en
Paaschcommunie) te bewaren, als wij eens
met Christus willen verrijzen tot het
eeuwig leven.
MAANDAG. 4 April. Feestdag van Ma
ria Boodschap. (Wegens het samenvallen
van 25 Maart met Goeden Vrijdag verzet).
Mis: Vultum tuum. (Zie 25 Maart). 2e ge
bed v. d. H. Isidorus, Bisschop, Belijder en
Kerkleeraar). Credo. Prefatie van Maria
(invullen: En U om de Boodschap).
Het H. Evangelie van de H. Mis ver
haalt ons de gebeurtenis welke do H.
Kerk vandaag herdenkt.
DINSDAG. 5 April. Mis v. d. H. Vincen-
tius Ferreri, Belijder: Os Justi.
Door zijne voortdurende prediking over
het laatste oordeel heeft de H. Vincentius
van de Orde der Dominicanen, vele bekee
ringen bewerkt.
WOENSDAG 6 April. Mis v. d. vorigen
Zondag: Quasi modo. 2e gebed Concede
(ter eere van Maria)3e voor Kerk of
Paus.
DONDERDAG 7 April en VRIJDAG 8
April. Alles als op 6 April.
ZATERDAG 9 April. Mis v. d. H. Maagd
Maria op een Zaterdag: Salve (formulier
uit de Votiefmissen van Paschen tot
Pinksteren) 2e gebed tot den H. Geest;
3e (voor de Kerk4e) voor den Paus. Pre
fatie van Maria (invullen: En U om de ver
eering).
N.B. Als niet anders wordt aangege
ven dagelijks Gloria, geen Credo. De Pre
fatie van Paschen (invullen: vooral in de
zen tijd). Kleur: Wit.
Achter den Introitus wordt tweemaal
Alleluja gezegd Graduale en Tnfactus wor
den door een Alleluja met vers vervangen.
Achter het Offertorium en de Communio
zegt men éénmaal Alluja. Deze opmerking
geldt voor alle Heiligenfeesten in den
Paaschtijd, waarvoor geen afzonderlijke
Misformulier staat aangegeven.
IN DE KERKEN DER E.E. P.P.
FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender, be
halve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Gandul-
phus van Binasco en Joannes van Pinna,
Belijder.
MAANDAG. 2e gebed v. d. H. Bencdic-
tus van San Philadelpho3e v. d. H. Isi
dorus.
WOENSDAG. Mis v. d. Z. Maria Oree-
centia Hoss, MaaedDilexisti.
DONDERDAG. Mis v. d. Z. Guilielmus
van Scieli, Kluizenaar: Os Justi. 2e ge
bed Concede. 3e voor Kerk of Pams.
VRIJDAG. Mis v. d. Z. Julianus v. d.
H. Augustinus. Belijder: Justus.
ZATERDAG. Mis v. d. Z. Thomas van
Tolentijn, Martelaar: Protexisti. 2e gebed
Concede. 3e (voor de Kerk; 4e) voor den
Paus. Kleur: Rood.
ALB. M. KOK,
Amsterdam. Pr.
BROEDERS-CONGREGATIE
O.L.VROUW VAN VII SMARTEN
NOVICIAAT JUVENAAT
VOORHOUT
MISSIE IN CHINA "W
Opleiding vanaf 12 jaar voor jongens die
neiging gevoelen om Broeder te worden in
verschillende ambachten bij het Lager On
derwijs en Nijverheidsonderwijs.
Kost- en leergeld nader overeen te komen.
Prospectus wordt gratis op aanvrage toe
gezonden.