B
I N.B. Dagelijks Gloria en Credo. De Se
quens: Victimae. Prefatie van Paschen (in-
I vullen: Vooral op dezen dag). Men lette
ook op de veranderingen in den Canon
(lijst der vaste gebeden) der H. Mis gedu
rende geheel het octaaf. Kleur: Wit.
Z/ TERDAG 26 MAART 19C2
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 9
AFDLELING LEIDEN R. K. DIOC VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven. vTagen
en meUedeelingen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan. Kijnsburgerweg 20. Leiden; Zr. I van den Aheelen. Willem de Zwijger-
laan 25. Uegsigeest; Mevr. Kehmers—Buer—Knottnerue, Warmonderweg 37.
PAASCH-ZATERD AG 26 Maart 1932.
De nacht is vo.orbij gegaan over het graf,
waar het Lichaam van den God-mensoh
rust. Maar zoo de dood al triompheert in
die stille grot, zoo hij al in zijn banden ge
vangen houdt, die het leven aan alle schep
selen geeft, zijn zegen zal kort zijn. De H.
Engelen aanbidden in eerbiedige stilte het
levenlooze Lichaam van Deugeue wiens
bloed vrede heeft gebracht tusschen hemel
en aarde. Wij op onze beurt aanbidden
eveneens dat Lichaam, zoo koud, van onze
Heiland, voor onze zonden aan het kruis
gestorven.
Verwijlen wij in gedachten in Jeruzalem
en bezoeken daar de Moeder van Smarten.
Ook voor haar is de nacht voorbij gegaan
en de verschrikkelijke gebeurtenissen van
den aigeloopen dag hebben met opgehou
den haar geest en hart af te matten. De
Zoon van haar teederste zorgen is vertrapt
geworden door meusohenvoeten; zij heeft
Zijn bioeu e.en vloeien tot de laatste drup
pel. Nu ligi hij in het graf als de laatste
der stervelingen. Bij baar is Maria Mag-
da.ena, geheel gebroken van smart. Ook
de andere vrouwen wachten met haar hot
aanbreien van den dag om naar het graf
te gaan. Geheel verloren in hun smart wil
len zij de bewijzen van hun liefde en hun
reukwerken neerleggen in het graf. Johan
nes de aangenomen zoon en lieveling van
Jezus weent over de Zoon en de Moeder.
Petrus in de vernedering van zijn berouw
vreest met voor de oogen te treden van
de Moeder der Barmhartigheid. Allen den
ken en spreken over de heiligheid, de goed
heid, de macht, de smarten en de dood van
Jezus. Maar Zijn verrijzenis, die voorzegt
was, komt met in hun herinnering. Alleen
Maria leeft in voortdurende en zekere af
wachting, omdat zij weet dat weldra het
graf haar Zoon zal teruggeven aan het le
ven.
Het geloof aan de verrijzenis van don
Verlosser, dat geloof zonder hetwelk onze
godsdienst ijdel zou zijn, is om zoo te zeg
gen, geconcentreerd in de ziel van Maria.
De Moeder van Wijsheid bewaart dat kost
bare bezit en de zelfde die eens in haar
zuiveren schoot omvat hield, die hemel en
araed niet kan omvatten, eveneens van
daag door haar groot en standvastig geloof
aan de woorden van haar Zoon omvat zij in
zichzelf de heele H. Kerk. Zaterdag 1 uit
verkoren dag die temidden van alle smar
telijkheden ons komt verkondigen de groot
heden van Maria! De H. Kerk bewaart er
steeds de herinnering van; en het is daar
om dat Zij, één speciale dag van de week
willende toewijden aan haar Hemelkonin
gin, Zij voor alle tijden de Zaterdag geko
zen heeft.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
Lezing. Op Donderdag 7 April, des
avonds te 8.15 uur zal in de Kleine Stads-
zaal onze aluitingsavond gehouden wor
den. De Zeereerw. Pater de Greeve zal dan
spreken over „De schatten van een Pha-
rao". Het mag onnoodig heeten de leden
aan te sporen, dezen zeer interessanteu
avond bij te wonen.
Demonstratie. Donderdag li April des
avonds 8 uur, zal in de Kleine Stadszaal
een filmavond gegeven worden door de
N.V. J. A. Carp's Garenfabrieken. Een oon-
vocaat hiervoor wordt ieder lid nog toege
zonden.
„Sancta Veronica". Het bestuur be
veelt ten zeerste de liefdadigheidsuitvoe
ring, welke gegeven wordt door mejuffrouw
Jo Kortmann ten bate voor onze onderaf-
deeiing „Öancta Veronica" aan.
MISSIE-NAAIVEREENIGING
„ST. FRANCISCUS XAVERIUS".
Weer is een vruchtbaar jaar voor onze
vereeniging verstreken. Ons zesde jaar.
Wij zijn dankbaar aan God dat Hij onze
vereeniging blijft zegenen en zooveel goeds
en nuttigs voor de Missies laat uitwerken.
Ook dit jaar mag deze dag niet onopge
merkt voorbijgaan.
Op Zondag 10 April zullen alle leden
vereenigd Zijn in de kapel van het tit. Eli-
sabeui-gasthuis, Hooigracht, alwaar onze
Geest. Adviseur, Rector R. J. J. Beynon,
te 9 uur een plechtige H. Mis van dank
baarheid zal opdragen, waaronder alge-
meene H. Communie.
De dames van het Zangkoor der Congre
gatie van de Hartebrug hebben gaarne
hunne medewerking toegezegd de H. Mis
met de liturgische zangen te begeleiden en
door den Geest. Adviseur zal een toespraak
worden gehouden.
Uitnoodiging aan onze leden, donateur»
en donatrices enz. deze plechtige H. Mis
te komen bijwonen en gezamenlijk Gods
Zegen te vragen op ons Missiewerk.
„SANCTA VERONICA".
De eerstvolgende zitting zal gehouden
worden Donderdag 7 April, Pieterskerkkoor-
steeg 15. Onze trouwe medehelpsters komen
natuurlijk allen. Bent u nog nooit geweest,
komt dan eens een kijkje nemen. U bent
van harte welkom.
Voorziet u tevens tijdig van kaarten voor
de Cabaret-avond, die 15 April aa. gegeven
zal worden ten bate van „Sancta Veronica".
PAASCH-ZATERDAG.
Paasch-Zaterdag, ook wel Stille Zater
dag genoemd, werd in de eerste christen-
eeuwen met Goeden Vrijdag door strenge
vasten geheiligd. Dien dag onthielden de
ohristenen zich gewoonlijk van alle voed
sel. Er werd ook op Paasch-Zateo-dag geen
H. Mis gelezen, Christus rustte in het graf,
hoe zou er dan een Offer kunnen worden
gevierd, waarin Hij glorievol verrezen was.
In den namiddag om 3 uur begon men met
de vuurwijding, waarop de andere plechtig
heden volgden tot middernacht en eerst
d&n op het uur der Verrijzenis las men de
H. Mis. Vóór men naar de plechtigheid van
de vuurwijding ging, doofde men thuis eerst
alle licht en vuur om het later met het door
de H. Kerk nieuwgewijde H. vuur weder
aan te steken. Hiermede beduidde men dat
ook in hun huizen alle zondeleven een ein
de moest nemen en met het nieuwe licht en
vuur ook een nieuw leven in het huisgezin
moest worden gebracht. Ook werden in de
zen nacht de doopleerlingen gedoopt. Dit
doet ons beter het Lumen Christi" begrij
pen, dat daarop zinspeelt. Door het over-
groote aantal catechumenen (omdat men
alleen Paasch- en Pinkster-Zaterdag doop
te) besloot men ook andere tijden van het
jaar te nemen.
Sinds de Xle eeuw is men de handelin
gen gaan vervroegen, omdat het getal doo-
pelingen niet zoo groot meer was en er
practische moeilijkheden bij de naohtplech-
tigiheden ontstonden. Wij vieren daarom nu
reeds op Zaterdag de Paasch-Mis en is
's middags 12 uur de vasten afgeloopen,
ten teeken dat het Paaschfeest begon
nen
CABARET-AVOND.
15 April zal er een cabaret-avond ge
bonden worden in de Stadsschouwburg.
't Belooft een alleraardigste avond te
worden. We mogen er echter nog niets van
verklappen, des te grooter is de verras
sing. De prijzen zijn zoo billijk mogelijk
gesteld, zoodat een ieder ervan kan profi
teered We laten het volledig programma
volgen opdat we allen vast kennis maken
met den inhoud.
De opbrengst is voor de Stille Armen
Iedereen weet zoo langzamerhand wel,
hoeveel leed er in stilte wordt geleden.
En, om nu de sympathieke onderafdeeling
van den Vrouwenbond Sancta Veronica in
de gelegenheid te stellen, haar edel werk
te kunnen voortzetten, zal de geheele op
brengst, deze vereeniging worden ter hand
gesteld.
Ge kunt een genotvollen avond hebben
en tevens een prettig gevoel hulp ge
bracht te hebben bij stil gedragen leed
Kaarten kunnen gehaald worden bij Mevr.
Pollmann. N. Rijn 1; Mej. Catijn, Lage
Morschweg 19.
Loge en baignoire 1.35. Parterre I
1.10, idem II 0.85, alle bovenrangen
0.50.
Cabaret-avond ten bate van „Sancta
Veronica", ter ondersteuning van stille
armen door „het internationaal cabaret
gezelschap" „'t Mannkrot ensemble", on
der leiding van J. Kortmann. Conferencier
Ot-hé Quinper, oude en nieuwe liedjes en
chansons, voor solo en koorzang. Ballet.
Begeleiding Jo Wesseling. Costumes uit
eigen atelier. Grime: W. Tholen.
Ie deel: Inleiding door Othé Quinper.
Tableau de la Troupe. Openingskoor, H.
Purcell. Engelsch danspaar: Mr. Voice
and his wife. Marionetten dansje, Cl. Ward
door The Children's Corner. Twee Chan
sons. Fanfare Ie trompette. Henrion, door
mademoiselle Rosemarin; Le Royal Tam
bour, Arnaud door „La demoiselles élue".
Hollandsche Liedjes door Hollandsche*
Zangers. Dans van de Voorjaarsbloemen.
Cath. van Rennes. Fabeltje door „The
Children's Corner". Nationaal Hymne.
Pauze.
2e deel: Beeldengroep uit een Vlaamsch
Kerkje. „De Herderkens", L. de Voght. Op
treden van de Japansohe Zangeres „San
Yuki". Spinliedje door Leonore. Signorita
Violetta in haar succesnummer Caro mio
ben, Th. Giordani. Entre-acte door the
Children's Corner. Hollandsche Liedjes.
Drie Javaansche volkswijzen in beeld ge
bracht. Djika Bigini, Nina Bobo, Ajoen-
Ajoen, Fable de la Fontaine „Perret'e".
Zonsondergang in Bloemenland. Oud-Hol-
landsch Drinklied. Algemeen© Rondedans.
IMTERPAROCHIEELE
HF»
NOVENE VOOR DE ZALIGVERKLARING
VAN ADOLF K0LPING.
Voor eenige maanden werd door het Ge-
neraal-Secretariaat te Keulen uitgegeven
een novene voor de Zaligverklaring van
Adoif Kolping samengesteld door Pater
Krebs, postulator in het Zaligverklarings
proces.
Naar wij vernemen verschijnt nu binnen
kort bij het Centraalbureau een vertaling
uit het Duitsch ten behoeve van de Hol
landsche Gezellen.
DAMCLUB „DE TWEE SLEUTELS"
De competitie-stand van de eerste groep
(voorloopig acht personen) bijgewerkt tot
21 Maart j.L is als volgt:
Gesp.gew.gel.verl.pnt.
gem.
A. Uphoff
10
7
2
1
16
1.60
B. Goddijn
7
5
1
1
11
1.57
H. Dingjan
7
3
1
3
7
1.—
W. Peetei-s
9
3
2
4
8
0.89
J. Ouwerkerk
9
2
3
4
7
0.78
H. Blom
5
1
1
3
3
0.60
H. Uphoff
6
1
1
4
3
0.50
P. Schouten
3
1
2
1
0.33
De stand van
de
tweede groep
is:
Th. Lovink
9
8
1
17
1.89
W. Lovink
9
7
2
16
1.77
F. de Keuning
8
7
1
14
1.75
T. Sneeboer
12
9
1
2
19
1.58
W. Develing
9
5
2
2
12
1.33
A. Vreeburg
8
3
2
3
8
1.—
J. de Mooy
4
2
2
4
1.—
B. Vuurpij
8
3
1
4
7
0.88
J. v. Schie
6
2
1
3
5
0.83
P. Hendriks
8
3
5
6
0.75
A. Weber
4
1
3
2
0.50
S. B reed e veld
8
1
1
6
3
0 38
A. Calin
11
1
2
8
4
0.36
Th. Kriek
7
1
6
2
0.29
H. Selier
4
4
0
L. Dirkse
1
1
0
Na hst beëindigen van d« competities
zullen de 4 eersten van de 2e groep over
gaan naar het le tiental. De twee laatsten
van de le groep gaan dan naar de tweede
groep terug.
A.s. Maandag (2e Paaschdag) is er geen
bijeenkomst van de club.
Betere opkomst is gewenscht.
HET BESTUUR.
„ZEGEPRAAL".
Het telkenjare in de vastentijd weerkee-
rende lijdensdrama is aan onzen geest
voorbijgetrokken.
Wij zijn als 't ware wakker geschud uit
een soort gevoelloosheid, omdat in gewone
omstandigheden het liefde-mysterie zoo
weinig indruk nalaat.
Van jongsaf aan hebben we geleerd, dat
I Christus voor ons geleden heeft en gestor-
1 ven is aan 't huis. Met dit geweldige feit
zijn wij te veel vertrouwd geraakt. In de
afgeloopen weken is het weer in al zijn
wreede werkelijkheid voor ons afgeschil-
derd was, intense haat van de Pharizeën
I vermocht, om het oodsche volk tegen den
I Meester op te stoken en op te hitsen, die
1 datzelfde volk toch zoovee! ontelbare wel
daden bewezen had. Welk een scherpe te-
j genstelling met Palmzondag. Levendig
kunnen we ons voorstellen die joelende,
juichende menigte, met hun Oostersch
warm temperament in een spontane huldi-
l ging. Al die mannen, vrouwen en kinderen
in bonte veelkleurige mengeling van klee-
derdrachten Zoo groot is bet enthousias-
me, dat ze do straten met hun hoofddoeken
en mantels bedekken.
I Palmen worden van de boomen gerukt en
de lucht davert van de hosanna's, terwlij
Christus Jerusalem binnenrijdt. Rustig,
I waardig zit Hij daar en ziet over die woe-
j lende massa heen. Immers Hij weet nu in
Zijn goddelijke almacht de gisting en wrok
in de harten van de leiders, die het volk
wel zullen verblinden. Zoolang konkelen
en stoken ze reeds,
j Verp'laatsen we ons nn naar Golgotha.
Waar is bij die schriftgeleerden nu hun ge-
j huichelde vroomheid gebleven 1 Heel den
I langen lijdensweg hebben ze den Meester
getart, ook nu nog, terwijl Hij onder de
hevigste folteringen aan Zijn doornagelde
ledematen te sterven hangt. Onbeschrijflijk
groot en als een geweldige niet te torsen
last moeten de zonden geweest zijn, dat
Christus zulke bovenmenschelijke pijnen
I heeft willen verduren. Ook onze zonden
hebben er toe bijgedragen, Zijn smarten
feller en ondragelijker te helpen maken.
Maar wat gebeurt plots, op klaarlichten
dag wordt het volkomen duister. Geen ge
heimzinnig Oostersche nacht, maar zwarte
dikke duisternis. Het geschreeuw en ru
moer is, als bij tooverslag verstomd. Zelfs
wordt er niet eens meer gemompeld, neen
een angstaanjagende benauwende stilte
drukt loodzwaar op ieders gemoed. Schuw
trekken ze, hun kleeren vaster om zich
heen als zochten ze dekking voor hun
angst. Het wordt nu ook kil en verslagen
uckuivelb en sluipt men in groepjes stad
waarts, want hier is het voor hun zielen
te benauwd.
De leiders ran het volk waanden zich
overwinnaars. Ze hadden Christus de
schandelijke kruisdood doen sterven. In
hun verstokte boosheid zagen ze de voor
spelling der schriften niet.
De gansche opzet is één groot© misluk
king geworden.
De kruisdood werd inplaats van een ne
derlaag, een schitterende triomfeering, een
heerlijke overwinning.
A. KOLTRO.
ZALIG PASCHEN.
Wij zien niet en gelooven toch!
„Ons Paaschlam, Jezus Christus, is ge
slacht, laat ons dan feest houden". Feest
is het, want Christus, die gestorven was,
stond uit den dood op, Alleluja Geen Ju
daskus laat Hem in de handen der vijan
den.
Geen Pilatus-onrechtvaardigheid voor
komt, dat Zijn Koningschap in vollen luis
ter schittert. Geen kruis, geen dood en
geen sluitsteen houden Hem in het graf.
Wij, dio eenmaal met Christus hopen te
sterven, zullen met Hem verheerlijkt wor
den in glorie. Maria Magdalena, Maria, de
Moeder van Jacobus en Salome waren met
kostbaar reukwerk op weg naar het graf
van den Meester. Wie zal ons den steen
afwentelen'?, het verdriet en de liefde
vervullen hen geheel. Vol verbazing staan
zij stil, het graf was geopend; zij vertrou
wen hun o.ogen niet, steunend tegen den
rotswand gaan zij langzaam naar binnen,
maar zij schrikken opnieuw, want een jon
geling zegt: „Vrees niet, wees niet bang;
dien gij zoekt is hier nietwat zoekt gij
den Levende ondor de dooden? Hij is ver
rezen
Magdalena blijft achter en is zielsbe
droefd. „Vrouw! waarom weent gij?" en
denkend dat het de tuinman is, die haar
aanspreekt, zegt zij vrijmoedig: „Omdat
men mijn Heer heeft weggenomen en ik
weet niet waarmen Hem gelegd heeft. Als
gij Hem hebt weggedragen, zeg het mij en
ik zal Hem wegnemen." Jezus zegt has.r:
„Maria
Nu begreep zij en kon niet meer ant
woorden als: „Goede Meester!"
Zoo bidt de boete ook bij ons: „Goede
Meester
Nu triumfeert Hij en blijft de Heer-
scher in Zijn Kerk, in Zijn liefde en in Zijn
genade. Hij getuigt van zichzelf: Ik ben
verrezen en ben nog met Ualle dagen ben
ik bij u tot aan het einde der tijden". Hij
groet ook ons als Zijn Apostelen: „Vrede
zij UIk ben het. weest niet bang."
Wij mogen altijd zeggen-: „We hebben
den Heer gezien." Al schouwen wij niet op
de wondeteekenen in handen en voeten, al
leggen wij de hand niet in Zijn zijde zooals
Thomas wenschte: wij zijn overgelukkig
niet te zien en toch te gelooven.
Hij is bij ons in Zijn verheerlijkt lichaam
wezenlijk en waarachtigals de spijze, waar
door wij niet omkomen op den langen le
vensweg door de wergld als ons levens
brood en har^ebïoed tot instandhouding van
ons genadeleven, ook in ons zal Zijn graf
heerlijk zijn. Hij is zóó overalHij is voor
duizenden in onze kathedralen, zoo goed
als voor weinigen in de kleinste huiskapel.
Hij wordt opgedragen in de open lucht
voor een veel koppige menigte en op het
draagbaar altaar voor maar weinicen. Hij
wordt omgedragen in groote schittering
van onze kleurige processies, omgedragen
ook, door niemand opgemerkt, 's morgens
vroeg op de borst van den Priester.
Hij is bij ons voor jong en oud, voor rijk
en arm, voor Patroon en Gezel. Hij is het
tot V'ien onze Praeses iederen morgen
gaan om Hem te brengen onze hulde en
onze nood Hij is het van Wien de Prae
ses dagelijks naar ons bomt met Zijn ze
gen. Zijn hulp. Zijn sterkte. Openen wij
dan onze ziel en ontsluiten wij ons hart
om Hem op te nemen, mede te dragen en
te bewaren ah in een heerlijk graf. dat ook
in ons glorievol zijn zal. Hij ontmoet ons
en zegt on3 „wees gegroet", beantwoordt
dat met het „Mijn Heer en Mijn God" van
don ongeloovigen^ Thomas. Hij brengt ons
steeds Zijn vrede van den Paaschdag en
voegt er bij: „Vrees niet; Ik ben het",
Weest niet bang; Uw Verlosser leeft! Hij
is nog bij ons als het onderpand voor het
komende leven. Wij zijn dankbaar voor
Zijn Lijden, dankbaar ook voor Zijn Verrij
zenis en Zijn blijven bij onsons gebed is
reeds verhoord, vóórdat wij vragen: „Heer!
blijf bij ons, want het wordt avond. Dan
groeit uit de raaschgedachte een door
liefde bezield verlangen op, straks verwe
zenlijkt in edelmoedige daden, om de arme
verdwaasden terug te voeren op den weg
van het tijdelijk en eeuwig geluk. Op dan,
Kolpingsbroeders, vult mede de rijen; zij
dit Paaschfeest, de redding van velen.
ASS. SENIOR.
„TREEDT BINNEN", EN GENIET.
Reeds meer dan eens hebben wij er op
gewezen, dat de retraite het beste middel
is tot verbetering en verdieping van ons
godsdienstig leven. Met des te meer aan
drang kunnen wij nu de gezellen aanraden
en aanprijzen deelnemers te worden van
onze retraiten.
Ziet, we moeten de zaken zuiver stel
len eu n:et aarzelen ons af te vragen hoe
we hebben te doen.
B.v.. Ju den voorbijen Vastentijd is ons
het groote liefde-offer van Christus voor
oogen gesteld en hebben wij toch aange
voeld het ontzettende lijden, dat 19 eeuwen
terug geleden is in en om Jeruzalem, een
lijóen, dat bekroond werd op de Calvarie-
hoogte waar de Groote Duider doodgemar-
te' stierf. En wij herinneren ons, hoe en
kele jaren terug een Protestante in een
Katholieke kerk kwam en bij het zien der
twaalfde statie (de kruisdood) in ontzet
ting uitriep: „Wat moet die mensch gele
den hebben
Het is voor ons zoo gewoon geworden,
als kinderen hoorden we 't al, we namen
het aan, meer niet. Maar nu we grooter ge-
wo.der zijn moet het toch scherper tot ons
doordringen en tot ons spreken. Staande
KALENDER DER WEEK
PASCHEN.
ZONDAG 27 Maart. Hoogfeest van Pa-
schen of de Verrijzenis van Onzen Heer
Jesus Christus. Mis: Resurrexi.
Uit de Misliturgie straalt ons tegen de
Paaschvreugde, de blijde jubel over Chris
tus' opstanding ten leven. „Ik ben verrezen
en bij u, Alleluja" juicht Christus in den
Introïtus. Het heerlijk betuigd feit van
Christus' verrijzenis doet ook ons het Alle
luja wellen naar de keel, want door Chris
tus' verrijzenis op den dood is voor ons de
toegang tot het eeuwig geluk ontsloten.
(Gebed).
Ja, waarlijk, dit is de dag, dien de Heer
heeft gemaakt. Hoe goed, hoe barmhartig
is toch onze Heer Christus, Die ons
Paaschlam wil zijn. Alleluja! (Graduale en
Alleluja-vers). In het Epistel vermaant ons
de Apostel, dat wij ons moeten reinigen
van den ouden zuurdecsem, d.i. van onze
zonden en onvolmaaktheden, willen wij
deel hebben aan de zegepraal van Chris
tus' verrijzenis, welke ons in het H. Evan
gelie door een Engel verkondigd wordt.
Offertorium en Communio zijn uitingen
van den Paaschjubel, welke voor ons een
maal zal zijn een eeuwige, als wij, verloste
broeders en zusters van den verrezen
Christus eensgezind zijn in de liefde Gods.
Heer, stort in ons allen dien Geest van
liefde. (Paaschcommunio).
MAANDAG 28 Maart. Tweede Paasch
dag. Dag van devotie. Mis: Introduxit.
De Heer heeft ons door Zijne overwin
ning op den dood uit het land der balling
schap (de zonde) binnengevoerd in het land
der vrijheid (der genade). Dat (uit dank
baarheid) de Wet des Heeren altijd in onze
mond zij (Introitus). De overige deelen der
Misgebeden overtuigen ons nog meer van
het feit der verrijzenis.
DINSDAG 29 Maart. Derde Paaschdag.
Mis: Aqua.
WOENSDAG 30 Maart. 4e dag v. h.
Paaschoctaaf. Mis: Venite. 2e gebed voor
Kerk of Paus.
DONDERDAG 31 Maart. 5e dag v. h.
I Paaschoctaaf. Mis: Victricem. 2e gebed
voor Kerk of Paus.
VRIJDAG 1 April. 6e dag v. h. Paasch
octaaf. Mis: Eduxit 2e gebed voor Kerk
of Paus.
N.B. Wegens den eersten Vrijdag is ge-
oorloofd een H. Mis ter eere v. h. H. Hart.
Maar als Misformulier moet worden geno
men de Mis van dezen dag:Eduxit. Geen 2e
gebed.-
i ZATERDAG 2 April. 7e dag v. h. Paasch-
j octaaf: Mis: Eduxit 2e gebed v. <L H.
I Franciscus van Paula, Belijder.
De H. Franciscus werd te Paula in C&-
labrië uit arme ouders geboren. Op vijftien-
jarigen leeftijd werd hij kluizenaar en ver
bleef in een grot nabij Reggio. Na verloop
van tijd verzamelden zioh anderen om hein
heen. Franciscus vereenigde alle in een
Orde naar den regel van den H. Franciscus
I van Assisië, waaraan hij nog strengere
voorschriften toevoegde. Aan de Orde gaf
1 Franciscus den naam van Minimen, d.w.z.
de Minsten.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN.
Alle» als in bovenstaande kalender h.
Bisdom, behalve:
ZATERDAG. 2e gebed v. d. Z. Leopol-
dus van Gaichis, Belijder; 3e v. d. H. Fran
ciscus van Paula.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
BROEDERS-CONSREGATIE
0.LVR0UW VAN VII SMARTEN
NOVICIAAT JUVENAAT
VOORHOUT
MISSIE IN CHINA
Opleiding ranaf 12 jaar voor jongem dia
neiging gevoelen om Broeder te worden in
verschillende ambachten bij bet Lager On
derwijs en Nijverheidsonderwijs.
Kost- en leergeld nader overeen te komen.
Prospectus wordt gratis op aanvrage toe
gezonden.
onder het kruis kunnen we niets anders
zeggen dan: Wat moet die mensch geleden
hebben.
We moeten de zaken zuiver stellen, niet
waar l God deed voor ons alles, doen wij
dan wat vcor het leven onzer ziel, doen we
dan iets voor Hem
Paascnfeest. feest der Verrezen Al
macht, fees! ook voor de menschen, die
Christus' volgelingen willen zijn. Staan ook
wjj op uit cle sleur van ons leven en geven
we aan onzen Meester de belofte, dat we
zullen komen in de stilte van de retraite,
heel dicht bij Hem, om te leeren hoe te
leven, te strijden en te sterven. Laat dat
uw iaarcliga*e zijn!
I Ziet de verrezen Heiland bij u staan.
Gaat met Hem naar de stilte van een re
traite. Hoort Zijn verzoek: „Treedt bin-
neu" en geniet.
SEVERUS.