I OPRUIMING DAMES EN KINDER CONFECTIE MANTELS bn JAPONNEN 30 TOT 60% VROOM EN DREESMANN - LEIDEN HARTEVELT'S JENEVER NIET ENKELE, DOCH AL ONZE IN PRIIS VERLAAGD Het karakter en het werk van de Graal ZIJN: 6.90 1.98 o.68 VRIJDAG 11 DECEMBER 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 Een belangrijke rede van Haarlem's Bisschop. Gistermiddag is het nieuwe Graalhuis in de Emmastraat te Alkmaar plechtig inge wijd door Z. H. Exc. Mgr. J. D. T. Aenge- nent, bisschop van Haarlem. Z. H. Exc. Mgr. Aengenent heeft hierbij een rede gehouden welke de „Msbd." uit voerig publiceert. Gaarne nemen wij deze belangrijke uiteenzetting over karakter en werk van de Graal hier over. Een beroep op de geeste lijkheid. Het zal langzamerhand, aldus Mgr., wel algemeen bekend zijn dat ik een groot be wonderaar en een krachtig promotor ben van de Graal. Ik wensch thans voor het gansche diocees te herhalen, dat ik deze jongevrouwenbeweging, die godragen en gestuwd wordt door de congregatie van de Vrouwen van Nazareth, een beweging vind idealer dan welke andere ik mij zou kun nen denken en die ik voor niets ter wereld meer zou willen missen in mijn diocees. Mijn eenige en vurige wensch is het dat de Graalbeweging zich in dit bisdom zoo snel mogelijk zal uitbreiden. Van de Graal zal in de toekomst een on schatbare kracht uitgaan voor de bevesti ging van ons Katholiek leven. Honderd duizenden zullen van het werk, door de Graal verricht, de vruchten plukken, want deze beweging streeft naar de vorming van echter, degelijke. Katholieke huismoeders, en dat zijn de voortreffelijkste menschen, die er op de wereld bestaan. De Kerk en de maatschappij kunnen haar niet missen. Monseigneur richtte zich dan tot de pastoors van Alkmaar en wenschte hen ge luk met de stichting van dit Graalhuis. Ik wensch hun te verzekeren, aldus Monseig neur. dat zij de financieele offers, die de instandhouding van dit tehuis vergt, met blijheid zullen blijven dragen omdat zij weten dat het mijn hartewensch is, dat dit Graalhuis tot vollen bloei geraakt. Dit zal zeker offers vergen maar ik weet, dat deze offers gaarne gebracht zullen worden, wan neer ik het vraag. Ik wensch ook een beroep te doen op alle eerw. zusters en eerw. heeren geeste lijken van heel het bisdom, om meisjes, die den religieuzen staat willen omhelzen, te wijzen op de congregatie van de Vrouwen van Nazareth. Deze congregatie is wel jong, maar ik garandeer de stabiliteit van deze jonge congregatie. De pastoors moe ten dus de meisjes, die roeping gevoelen, krachtig aansporen te treden in de con gregatie van de Vrouwen van Nazareth Ook de leeken moeten begrijpen, dat hun kinderen in de Graal thuishooren. De eerw. Zusters van de lagere scholen moeten al haar leerlingen, voor deze de school verlaten, aansporen om lid te wor den van de Graal. Ook op de eerw. Zusters, die onderwijs geven aan de lycea, de H. B. S.-en en dc gymnasia, doe ik een beroep om met ijver en animo haar leerlingen aan te sporen, zich te laten inlijven in de Graalbewe ging. Alleen wanneer zij zoo doen, handelen zij in mijn geest en ik weet, dat, wanneer ik op haar een beroep doe, zij gaarne bereid zijn daaraan gevolg te geven. Het ligt voor de hand, dat een jonge beweging blootstaat aan critiek en ook niet ontkomen zal aan misverstanden. En een beweging, die zoo met open vi zier naar buiten treedt als de Graal, staat daaraan nog meer bloot dan andere orga nisaties. Ik wil bij deze gelegenheid op die mis verstanden wijzen opdat ze ophouden to bestaan en ik wil ook een antwoord geven op de onbillijke critiek, die hier en daar wordt uitgeoefend, opdat zij tot zwijgen zal worden gebracht. Misverstanden ten opzichte van de Graal. Het eerste misverstand, dat bestaat ten opzichte van de Graalbeweging, is, dat zij los staat van de congregatie. Zelfs in een tijdschrift dat aangewezen is om leiding te geven aan de mannelijke jeugdbeweging, heb ik nog onlangs de bewering gelezen, dat de Graal losstaat van de meisjescon gregatie. Dit is een absoluut misverstand. De Graal is evenzeer verbonden met de congregatie als de patronaatsbeweging voor jongens. De congregatie, en ik zeg dit voor het geheele bisdom, is het uitgangspunt van alle actie op het gebie-d van de meisjesbe weging. De* graalleden moeten in het alge meen lid zijn van de congregatie. Voor sommige groepen voor meisjes moet echter in dit opzicht een uitzondering wor den gemaakt. De meisjes echter, waarop deze bepaling slaat, worden niet volledig .lid van de Graal maar blijven, ook wan neer zij „ingekleed" zijn, aspiranten, tot dat zij in de congregatie zijn ingetreden. Het tweede misverstand, dat gerezen is en dat geheel en al uit den weg geruimd moot worden is, dat de Graal geheel los en onafhankelijk van de parochiegeestelijk heid zou staan. Dit is een droevig misverstand en daar tegen protesteer ik ten sterkste. Want de Graal staat niet los van de parochieelo geestelijkheid Ik heb zeifs voorgeschreven en de Vrouwen van Nazareth hebben mij om dit voorschrift verzocht dat de Vrouwen van Nazareth op vastgestelde tijden over leg moeten plegen mot de parochiegeeste lijken, opr te vernemen welke wenschen door de laatste ten opzichte van de Graal beweging worden gekoesterd Hoe is het mogelijk dat men zegt, dat de Graal niets met de paorchiegeestelijk- heid te maken heeft? Ik kan mij eenigs- zin8 indenken hoe dit misverstand mis schien is ontstaan. Ik heb bepaald, dat de kapelaans die de congregatie leiden, niet belast mogen worden met de dagelijksche leiding van dc Graalclubs, tenzij er een apologetische cur sus wordt gegeven. Het is mijn stellige overtuiging dat de directe leiding voor een jonge vrouwenbe weging niet door den priester op zich moet worden genomen. Om verschillende redenen is het beter dat dit niet gebeurt. Op de eerste plaats meen ik, dat wanneer een kapelaan zijn werk goed wil doen hij geen tijd heeft om zich met de dagelijksche leiding van een meisjesboweging bezig te houden. Zijn werk is immers op de eerste plaats het geven van catechismus, het precken, en vooral ook het huisbezoek dat wel het grootste en voornaamste deel van zijn taak is. Daar naast hebben de kapelaans nog de zorg voor de mannelijke jeugd. Op de tweede plaats zijn mannen min der geschikt dan vrouwen om zich met de directe leiding van ccn meisjesbeweging bezig to houden. Dit ie geen werk dat den man goed afgaat. Maar ook al zouden de mannen de be- noodigde capaciteiten wel bezitten, dan nog zou het ongewenscht zijn wanneer zij zich bemoeiden met dit werk. Do eenheid van de Graalbeweging zou er door in gevaar worden gebracht. Alleen een religeuze con gregatie als van de Vrouwen van Nazareth kan dit werk naar behooren vervullen. Met deze eenheid in de beweging hangt de stabiliteit en de continuïteit ten nauw ste samen, zoodat het ook daarom ge- wenscht is de dagelijksche leiding toe to vertrouwen aan de Vrouwen van Naza reth en niet aan de parochiegeestelijken. Het derde misverstand, dat bestaat ten aanzien van de Graal is, dat sommigen zeggen, dat de Graal beter zou doen, wan neer ze haar leden wat meer gewone en practische kundighedon leerde. Maar de Graal doet dit reeds. De Graal vormt do meisjes ook practisch tot goede huismoe ders. De vele cursussen zijn daarvan het bewijs. Van dit werk blijkt niet zooveel naar buiten, maar men mag daarom maar niet veronderstellen, dat zij dit werk ver waarloost. Een vierde misverstand is, dat dc Graal bloeiende meisjospatronaten, waar zij dio aantreft, stuk slaat. Dit is onjuist en de Graal zou dit trou wens zelfs niet wenschen. Zij wil de be staande meisjespatronaten zooveel moge lijk overnemen en langzamerhand omvor men in den Graal-geest. Dc leidsters van die patronaten wil zij ook zooveel mogelijk overnemen, maar zij wil boven dit werk een andere vlag zetten. Onbillijke critiek. onaangenaam heeft getroffen, is wel dat men beweert, dat de Graal geheel en al opgaat in uiterlijkheid. Op deze bewering wensch ik een vier voudig antwoord te formuleeren. Op de eerste plaats leven wij in con tijd, waarin wij onze geloofsovertuiging niet meer alleen in de binnenkamers mo gen houden. Wij moeten de op en onze levensbeschouwing mei uit dragen. Dit doet men in de A over al, niet het minst bij onze felste tegen standers, die al zoover gekomen zijn, dat zij eere-doctoraten in de goddeloosheid uit reiken. Daartegenover past het, dat wij on zo katholieke levensbeschouwing uitdragen en. wij mogen God dankbaar zijn, dat onze meisjes dit leeren in de Graalbeweging. Op dc tweede plaats echter vraag ik mij af, wat het voor een redenoering is, 0111, wanneer men niterlijkhcrien ziet. te zeggen dat de beweging daarin geheel opgaat. Een dergelijke wijze van spreken verraadt een gebrek aan de meest elementaire lo gica. Men heeft trouwens niet het recht zoo te spreken, want dezo uiterlijkheid is slechts mogelijk door de sterke innerlijke bezieling, dio haar voortstuwt. Wanneer men wil antwoorden op de vraag of de Graalbeweging innerlijke waarde bezit, dan moet men de feiten keu nen. Niemand kent die feiten beter dan ik en daarom stel ik er prijs op te verkla ren, dat. de innerlijke waarde van de Graal beweging zoo groot en krachtig is als men zich slechts denken kan. DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSAGENTJE. Na een afdruk te hebben genomen, liet de slotenmaker zic-h door den vogel naar zijn werkplaats terugbrengen. Het vuur werd flink opgestookt en de blaasbalg blies ale een storm. Toen nam hij hot gloeiende ijzer uit het vuur en begon de sleutel te bewerken. „Men moet het ijzer smeden als het heet is!" zeide hij tot zich zelf. Dc smid sloeg op hot ijzer, dat dc vonken er af vlogen. Hot aambeeld klonk als oen klok, zoo helder van toon en de kabouter zong er oen liedje bij. Een liedje, zeide hij weer, „geeft do maat bij jo werk aan en dan vlot het heel veel beter". in Literflesschen f. 3.40 in Vs Literfl. f. 1.75 exclusief glas 1I:!S3 ALOM VERKRIJGBAAR! Het noviciaat van do Vrouwen van Na zareth duurt twee jaren en is stronger dan dat van menige ander religieuze con- gergatie. De religieuze geest kan niet inniger zijn, dan zij is in de congregatie van de Vrouwen van Nazareth en daarom ontzeg ik een ieder het reeht to beweren dnt do Graal beweging in uiterlijkheden opgaat. Men beweert ook, dat do Graal de uit huizigheid van de meisjes in do hand werkt. Dit is ten deele waar. Maar dit is ook noodig. Wij moeten naar buiten tre den. God vraagt van ons do uitoefening van het apostolaat en daarvoor moeton do meisjes zich buitenshuis scholen in haar clubs, Overigens is do uithuizigheid, die do Graal veroorzaakt, werkelijk niet 7.00 groot, want de Graallo lon maken in den regel er zijn uitzonderingen sleohts deel uit van twee clubs, zoodat zij daar door niet meer dan twee avonden por week worden bezig gehouden. Ten dorde zegt men, «lat do Graalbewe ging zoo tl uur is. Ook dit verwijt is onge motiveerd. erscliillende meisjes, die hot moeilijk betalen kunnen, worden geheel gratis in de Graalbeweging en in do clubs opgenomen. Maar is het een onbillijkheid wanneer een meisje, dat flink verdient, ook behoorlijk bijdraagt voor den blooi van haar organisatie? Vervolgens becritlzrert nten hier on daar de Graal sterk om de fouten, die wel eens (lnor hoar begaan zijn. De jeugd maakt «I tijd wel re,,, fouten on bij 'n longdiga enthousiaste beweging zonal, ,1e (Irani is. is dit niet te vermijden. Maar op dcrgelü- '<"lll"l> m"« alle nadruk worden j 2"1 1v00rbii2'rn van al hel goede dal de r.raal proslrert en zeker mogen be. enne fouten niet gebruikt worden om de «•raai Ir klrmecren en (egen te werken. Het is een fout gewee.t om in sommige olaalson de Paasch-boodschap van de Graal des nachts te «loeu aanplakken. Maar deze foul wordt m een bepaalde Stad zoo uitgesponnen e„ uitgemeten, dat 1 velen zijn. die daarom alleen d0 Oraal net sympathiek gezind zijn, En een der gelijke houding knn niet gebillijkt worden. .W'VH* "in, „ij,„ h„. Sloot H. Exc., van Alkmaar begint He victorie Mogen vsn .leze,, ,|„g „f, nil "t Alkiiiemrsche Ornnlhui. werd geopend ■Ie misverstonden, die er heerschton, ver.' •twijnen en moge dc ongomotivde eri- »eL°U' ln d°" v'ervolge achter- woge blijven. Moge de Graalbeweging bloeien tot in iougte van jaren en moge zij haar rijke vruchten uitstorten over de stad Alkmaar cn de omliggende dorpen. tillillllilllioiiiiiiiiiiiiiiiuitiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaiiiiiiiiiiiiiiiaa a 111111 a a i a 1111111111111 a a 11 a a a a a 1111 a a i a 11111 a a a 1111111111 a 1111111 a t a i a 11 a 11111111111 a 111 DOET NU UW VOORDEEL ZIET ONZE 5 ETALAGES MODERNE VELOURS DIA GONAAL DAMESMANTELS in groen en bruin met prii haaskraag 12.75, 9.90, DAMESJAPONNEN, uni stoffen, in diverse a kleuren 4.90, TRICOT DAMESJAPONNEN in tweed dessins 2.98 REGENMANTELS, in mo derne stoffen, groote keu RESTANTEN VILTEN DAMESHOEDEN, diverse modellen cn kleuren 1.45, KINDERMANTELS KINDERJURKEN, div maten en kleuren, e verscheidenheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 7