HET LEVEN VAN DEN HEILIGE PATROON VAN DE HOOFDSTAD DE LEIDSCHE COURANT I. St. Nicolaas, de patroon der Stad Amsterdam, vereerd door de menschen van voorheen en thans. (Zie voor al deze foto's bijgaand artikel). De schilderingen van Jan Dunselman in de St. Nicolaaskerk te Amsterdam Het groote feest van het gezin, van de huiskamer, het feest voor ouden en jongen is weer aangebroken. De oude liedjes klin ken door de kaoners. De maan schijnt weer door de boonicn, vol verwachting kloppen de harten en de kindertjes zijn blij en bang tegelijk, omdat het zoo ongewis lijkt, wie den koek krijgt, wie de gard. En dan konit de stoomboot uit Spanje weer aan, .welke ons St. Nicolaas brengt met zijn paardje, dat huppelt heen en weer. Kinderlijke poë zie, onverwoestbare romantiek! Het is een merkwaardige Heilige, onze St. Nicolaas, een figuur, omgeven van le genden en sagen. Geschiedkundig is maar heel weinig over hem bekend. Hij was bis schop van Myra en stierf 6 December 345 of 352. Heel zijn leven lang was hij groot door zijn barmhartige liefde. Waarschijnlijk heeft hij ten tijde der Christenvervolgin gen onder Keizer Diocletianus in de gevan genis gezeten. Vrij zeker is, dat hij heeft dèelgenomen aan het Concilie van Nycea. Zijn reliquieën werden in het jaar 1087 naar Bari in Italië overgebracht. De vereering van St. Nicolaas is zeer oud en wijdverbreid, vooral in Rusland, Duitschland, Zwitserland en Nederland. Hij was al spoedig na zijn dood de patroon der schippers, der kooplieden, vooratl der aan zienlijke Hansa-steden, der bakkers en der kinderen, in Nederland van nog meer ca tegorieën van beroepen, zooals wij straks zullen zien. In de kunst wordt St. Nicolaas afgebeeld als bisschop met een boek in de hand, waarop drie brooden liggen. Dit embleem is een herinnering aan het feit, dat hij de- stad Bari op wonderdadige wijze van ver hongering redde. Üok wordt hij afgebeeld niet drie geldbeurzen, omdat hij volgens ae legende zich eenmaal ontfermde over de drue dochters van een verarmd edelman, die wilden trouwen maar geen uitzet had den. Hij wierp als echte Sinterklaas «ine beurzen door het open venster. En ten derde stelt men hem voor met drie kinderen in een tonnetje. De legende heeft ons overge leverd, dat een ontaarde vader eens zijn drie kinderen slachtte. De heilige bisschop van Myra wekte ze door een 'wonder weer ten leven op. Er zijn in den loop der tijden vele ker ken aan St. Nicolaas toegewijd. Wereldbe roemd is de basiliek van Ban, de Italiaan- sche havenstad en voorgeschoven wacht post naar het Oosten, waar weleer de Oostersehe kooplieden hun waren op de markt brachten, voor het Westen bestemd. Hoe Bari een basiliek voor St. Nicolaas verkreeg en hoe deze stad aan het lichaam van den grooten Sint kwam, verhaalt een legende, welke misschien veel waarheid be vat. De heilige Nicolaas was oorspronke lijk begraven in zijn bisschopsstad - Myra. Deze stad echter werd in 1087 geplunderd door de Muzelmannen. Na een langen tijd van beleg waren de inwoners van Myra op een berg gevlucht en moesten noodge dwongen hun grootsten schat, het stoffe lijk overschot van hun grooten bisschop, in de handen der Muzelmannen laten. De bewoners van Bari hadden van die plunde ring gehoord, wijl eenige van hun schepen voor Myra voor anker lagen, toen de Mu zelmannen die stad belegerden. Zij maak ten toen plannen, om het lichaam van Sint Nicolaas uit de handen der Muzelmannen te bevrijden. Er werden twee korvetten uit gerust, waarop zich met de bemanning twee priesters inscheepten, Lupus en Gri- mualdus. Toen ze in Myra kwamen, bc- Nioolaa-s drijvend in een kleinen vijver on der de kerk. De priesters haalden het lichaam te voorschijn, legden het in een kist, brachten het aan boord van een kor vet en zetten met volle zeilen koers naar Bari. De relieken van St. Nicolaas werden geplaatst in de kerk van den H. Benedic- tus en later in die van den H. Eusta- chius, totdat een kerk, gebouwd naar de plannen van een zekeren abt Elias, gereed zou zijn. Er is natuurlijk niet vast te stellen, wat er waar is aan deze legende, maar het zou niet te verwonderen zijn, wanneer het lichaam van St. Nicolaas in het bezit van Bari zou zijn gekomen door een „godvruch- tigen diefstal", welke in de geschiedenis der middeleeuwen veelvuldig voorkomt. De kerk, die de abt Elias bouwde, is een meesterstuk van vroeg-middeleeuwsche bouwkunst en een der beroemdste kerken van heel de wereld. In het jaar 1197 werd de basiliek plechtig geconsaereerd. Deze basiliek werd al dadelijk een pelgrimsoord voor de Katholieken, zoowel uit het Westen als uit het Oosten en is dit gebleven tot op den huldigen dag toe. Pausen, keizers, koningen kwamen in den loop der tijden naar Bari, om tc bidden op het graf van den grooten weldoener cn wonderdoener. Maar ook werd gedurende de eeuwen de basiliek geschonden cn bedorven, niet al leen door aardbevingen, maar ook door monschenhanden. In den laatsten tijd heeft men jaren ge werkt, om de basiliek vrij te maken van III. Op het woord van St. Nicolaas storten tempels en afgodsbeelden in. merkten zij, dat bij het lichaam van den heiligen bisschop nog steeds monniken de wacht hielden. De menschen uit Bari boden een groote som gelds voor het licha-am, maar de monniken weigerden. De legen Ie verhaalt dan, dat de inwoners van Bari de monniken vastbonden aan de zuilen der kerk. Vervolgens braken zij den vloer dei- kerk op cn zij vonden het lichaam van Sint II. St. Nicolaas redt een slaaf van den dood. hetgeen aan de oorspronkelijke kerk van abt Elias was bedorven. De prachtige bo gen van den zijgevel waren dicht gemetseld of ingenomen door winkeltjes. Nu staat de basiliek weer als een monument van Chris telijke bouwkunst in volle heerlijkheid, als bijna eenig in de wereld. Tot dusver bezaten de koningen, van Ita lië het „jus patronatus1", dit wil zeggen het beschermrecjit over het heiligdom van St. Nicolaas te Bari. Door het Verdrag van La- xeranen, dat Mussolini met Paus Pius Nr sloot, heeft de koning van Italië afstand gedaan van dit recht, ten voordeele van den Paus, zoodat thans de St. Nicol-aas-oa- siliek, even-als de basiliek van St. Francis- cus te Assisië en die van den H. Antonius te Padua, onmiddellijk onder beheer van Z. II. den Paus slaa». in de kunst zijn nog oeroemd een Sr. Ni colaas-cyclus in het Münstër van Kon- stanz en het prachtige oude St. Ni co laas- altaar in de Maria-kerk van dc vermaarde handelsstad Danzig, over wier haven de H. Nicolaas het patronaat uitoeefnt. Amsterdam was dra na zijn ontstaan visschershaven, out-stond zelfs door neder zetting van visschers. Spoedig word het handelshaven cn beroemd in heel dc we reld als de stad aan den Amstel en het IJ, als de kroon van Europa. Reeds in de v-roegste tijden koos Am-sterdam St. Nico laas als patroon. Dit was niet meer dan natuurlijk, want St. Nicolaas is de patroon van alle zeevarenden. Waarom! Waar schijnlijk is'dit terug te brengen op de vol gende, legendarische gebeurtenis. Tc en in Myra hongersnood heerschte, kreeg St. Ni colaas van God de ingeving, dat er in Si cilië een schip klaar lag met graan voor Spanje. Do heilige bisschop kreeg de gave van bilocatie (het tegelijk zijn op twee plaatsen). Hij verscheen dus door een won der in Sicilië, verkreeg het graanschip en bracht het zelf naar Myra. St. Nicolaas is dus patroon van de stad Amsterdam. Men bouwde eerst een eenvou dige kerk voor hem. Maar later richtte men de Oude Kerk op en wijdde haar St. Ni colaas toe. In den tijd van het sohuil-Ka- tholicismc, na de hervorming, was „Onze Lieve Heer op Zolder" zijn patronaatskerk, tot Bleijs zijn prachtige kerk, welke zulk een geheel eigen accent heeft in het oude stadsbeeld van Am-sterdam, aan de Prins Hendrikkade bouwde en die thans door alle geloovige „De Sint Nicolaas" wordt genoemd. De kunstzinnige pastoor Bom gaf aan een toen nog jong kunstenaar, die thans reeds is gestorven, aan Jan Dunselman, opdracht, om fresco's aan te brengen op de wanden der kerk, voorstellend gebeurte nissen uit het werkelijke en legendarische leven van Sint Nicolaas. Ter gelegenheid van heb St. Nicolaasfeest anno 1931 geven wij hier een reeks foto's dezer schilderin gen. De groote afbeelding (I) aan den kop van deze bladzijde spreekt voor zich zelf. Zij stelt voor de vereering van oud en nieuw Amsterdam van St. Nicolaas. Men ziet er het silhouet van de Oude Kerk. Priesters, schepenen, nonnen, burgers cn vis schers bidden tot den Heilige. Een vis- schersvrouw draagt den standaard van Ain- stelredam, een vlag met een scheepje. De voot bidden kinderen voor een beeld van Sint Nicolaas, dat op den hoek van een oud straatje tegen een gevel is geplaatst. In de oude St. Nicolaaskerk hadden do kooplieden, de wevers en kleermakers, die met de schepelingen en visschers, allen St. Nicolaas tot patroon hadden, ieder hun eigen kapel. Het gaat met het St. Nicolaasfeest als met zooveel andere traditioneele volksfees ten. De eerste gegevens van de volksvie- ring in ons land dateeren reeds uit 12G0. Toen werd n.l. in de oude rekeningboe ken van het archief te Dordrecht al ver meld, dat de schoolkinderen behalve vrijaf ook teerpenningen kregen op den Oen Dec. De kindervicring in de na-middelecuwen wordt in het algemeen zoo beschreven, dat de kinderen op „St. her Niclaesdach" vrijaf kregen om te spelen met hun geschenken en versnaperingen, en dat ook toen suiker erwten en gebak, boeken als van „Floris ende Blanceiloers", „Dc 4 Heemskinderen „Fortunatus beursje" e.a. aan de jeugd werden gegeven. In Amsterdam was het hoogtepunt der viering in de 16e en 17e eeuw de Sintcr- klaasinarkt op den Daan. Dagen tevoren gingen de Zwarte Klazen onder groot ru moer de buurten rond, terwijl zij niet ijze ren kettingen op de straatkeien rinkelden en op de deuren en ramen bonsden, ter wijl zij riepen: „Synder ook quaje kyeren?" De geschiedschrijvers verhalen van de groote belangstelling, welke er bij alle klas sen van het volk voor dit feest bestoud, en vertellen dat „een groote rnenichte van volck uyt aJle hoeken der stad" naar den Dam stroomde Heel dikwijls kwam het iir de tegen het einde van de 17e eeuw gehouden feestvie ringen tot uitspattingen. Er werden ver schillende verordeningen uitgevaardigd om het feest uit te roeien, maar dit is nimmer gelukt. De 6-Decombor-vioriug blocf ech- tCr bestaan. In den loop der jaren is het feest naar onze huiskamers verplaatst, waar het thans nog gevierd wordt. Over de vereering van St. Nicolaas door het Amsterdam der nieuwe tijden, behoe ven wij verder niets to zeggen. Er bestaat goen populairder Heilige dan Sinterklaas. Jan Dunselman laat alle rangen der bevol king voor hem knielen en vooral zichtbaar de vertegenwoordigers van de scheepvaart. De Amsterdamsche stcdemaag-d draagt op een standaard het wapen van Amsterdam. V. St. Nicolaas verschijnt na zijn dood aan den Romeinschen Keizer en beveelt hem de gevangen Chris tenen te bevrijden. Den achtergrond vormt het stilhouct dor nieuwe St. Nicolaaskerk en de Sohroiers- toren, waar vroeger dc vrouwen weenden, als hun mannen zee kozen. Afbeelding II stelt voor, hoe do St. Ni colaas als bisschop van Myra een slaaf van den dood redde, die op bevel der Ru- meinon reeds ter dood werd gebracht. Af beelding III geeft een groote gebeurtenis weer uit het leven van den Heilige. Hij predikte met het kruis in de hand Christus cn Dien gekruisd aan dc heidenen en ziet, dc tempels en afgodsbeelden dor heidon- sche goden stortten in. Keizer Diocletianus vervolgde de Christenen cn gaf bevel den bisschop van Myra gevangen te nemen. Dunselman toont ons den bisschop voor het altaar, temidden zijner kudde op het oogcnbilk, dat de Romcinsche soldaten •binnentreden, om hem uit het heiligdom te sleuren (afbeelding IV). De laatste af beelding is de verschijning van St. Nico laas na zijn dood aan don Keizer (afbeel ding V). Dc Heilige vermaant cn beveelt Den Romeinschen imperator de gevangen Christenen te bevrijden. Zoo bezit Amsterdam in zijn mooie St. Nicolaaskerk en in den cyclus van Dunsel man een bezit, de stad waardig, die aan den Amstel en hot IJ nog altijd heeft en tot in lengte van dagen zal hebben tot patroon den Heiligen Nicolaas. F. v. B. IV. St. Nicolaas wordt door Romeinsche soldaten gevangen genomen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 5