HET BOLSJEWISME DREIGT den dag van vrijheid, gelijkheid en broeder schap. die volgen de belofte van het socia lisme komen zal. Voor ons rijst een wonder bare Aziatische droom, als 't ware een economische improvisatie, die hoog opkoe- pelt in een religieuse gedachte. Wat beteekent in dit werelddeel de per soonlijkheid van den enkeling? Eenv -"hg dat zij' geheel en al moet opgaan in het ge heel zich moet oplossen in het collecti vum. Voor Lenin bestaat er geen andere op lossing. Het bestaan der heerschend klas se is van meer gewicht dan het bestaan van een of ander onderdeeltje. Meer realistisch dan Marx kent Lenin geen ander geloof c'an de realiteit der economie en den prole- tarischen staat: met als gevolg dat deze schriften bijna op iedere bladzijde nalezen. Onlangs nog heeft Graaf Emerich Karoly, president der Britsch-Hongaarsche bank. in het tijdschrift ..Blockadebrecher" (Br°men) een beschouwing geleverd over de weer macht der Sovjets. Hij heeft daarin een propagandistische oproep on^enomen van den llen verjaardag van het Roode Leger: ..Het Roode Leger is een gewapende af- deeling der wereldrevolutie. Het mo:t niet alleen een afweermiddel zijn tegen moge lijke aanvallen der kapitalistische landen, j maar desnoods a n het proletariaat in dez I landen bij een mogelijke revolutie daadwer kelijken steun verleenen". En Karoly /oegt daaraan toe „Heel de opleiding van het Roode Leger is internationaal en agr- ref opgevat zoowel bij het officierenkorps als Lenin Bolsjewisme en persoonlüMieid. Tot een iuiste beoordeeling van het Bols jewisme stelt men zich onwillekeurig de vraag, of het iets is van zuiver F opee- schen aard dat door T.enin het einde van den wereldoorlog uit Zwitserland naar Pe tersburg is overgebracht, of wel dat t een zinver Russisch ver«"hünsel is dat al leen uit de ei^en geabrdbeid van het Rus- isrhe volk en land verklaard kan worden. In werkelijkheid draagt het iets van bei den in zich: Het heeft iets Westerseh. het heeft iets Aziatisch. Het Marxisme als zoo danig is zuiver Westerseh, maar de w':ze waaroo het zich in Moskou ontwikkeld heeft is zuiver Aziatisch. Doch beide elenr 'en zi;n tot een ondeelbare eenheid versmolten en het b'iift voor ons een moeilijk te peilen vercMiiinsel. omd^t het °roote raadsel ..Rus land" er in verscholen W. Rus'and is g' gewoon land. zooals wii Engeland. Frank- ri'k. Ttal'ë kennen, waar de menschen voorl ons steeds een eenheid vormen. Rusland is voor ons iets nieuws, een ongekend iets, het is a's een nieuwe kleur? een nieuwe m°'odie. d'e wii nog niet gezien of "ïoord hpbben. en d:e wij a1'"0^ kunnen verklaren vanuit de diepste geheimenissen van hetj monsche'i'k Wen. Het profet'sehe werk van PnstnievskLDe Demonen" leert ons het j Pusdcrhe probleem te benaderen. H'i be-1 schriift daarin hoe uit een revn'utinnnaire g*-oen in een nrovinciestadie Schi^alev op sWt ..het ^eme dat de gel;;kheid der men schen heeft uitgedacht". Zijn gedachte is als volgt: ..Ik heb mii met alle kracht gezet aan de oplossing van het probleem: welke de toe komstige maatschappij zal ziin, die de te genwoordige moet vervangen; en Ik heb d° overtuig'nig gekregen, dat de grondleg gers van al'e moWUVe social'stische svs-j temen tot 't jaar 1870 eenvoudig fantasten en bnt+erikken zijn geweest, die niet het mmste besef hndrH van natuurwetenschap- peen van dat geheimzinnig weic i dat men mensch noemt. Plato, Rousseau, Fou- i waren zuMen van aHum^-um. hun op vattingen beteekenen mogelijk iets voor mi'sschen. m-""- n:et voor een mepsrhelü' maatschappij." Hij roemt dan op zijn nieuw svsteem, terwijl hij ondertusschen cle op merking maakt dat hij zich in zij eigen onvattingen verstrikte en ziin eindresultaat juist het tegengestelde was van zijn uit-j gangpunt. „Terwiil ik de absolute v'!heid j als grondslag nam. was het eindresultaat het meest onbeperkte despotisme. Maar ik j voeg er aan toe, dat er buiten miin opios- s'ng geen andere bestaat." Als definitieve oplossing van het probleem vindt hij niets anders dan de menschheid in twee ongelijke deelen te splitsen. Een tiende gedeel blijft de volle vrijheid der eigen persoonlijkheid behouden en het absolute recht over Ie an deren te heerschen. Die laatsten moeten eenvoudig hun persoonlijkheid verliezen, ge leidelijk-a an een kudde vormen en in een onbegrensde gehoorzaamheid door talrijke vervormingen tot de oorspronkelijke on schuld van het verloren paradijs tere kee- ren, al blijft arbeid dan ook plicht. De voor gestelde bepalingen om negen tienden van het menschdom willoos te maken en ze ge durende talrijke generaties tot een Kudde te vormen, zijn zeer interessant, vi.iden hun oorsprong in de natuurwetenschappelijke e varingen en zijn zeer logisch... Staw- gorin zal de uitvoerder zijn. Logica en re- li' ieuse fantasie sluiten hier een merkwaar- d'g verbond. De geheimzinnige luister van den Groot-inquisiteur omkleedt de man. die dit vergoddelijkt despotisme in het heilige Muskou zal grondvesten. De verleider fluis tert hem in het oorr „En de aarde jubelt: een nieuw, een rechtvaardig gerecht zal o. staan," en de zee zal in beweging komen en heel het komedianten-spel zal in elkaar vallen en dan zullen wij overleggen, hoe wij daarop een nieuw gebouw zullen oprich ten, wij en wij alleen. De St. Izaaks-Kathed raai te Moskou. De Toekomst Het bolcipwisme dreigt, 't Is de harde werkelijkheid. In het Kremlin den ouden Tsarenburcht staat een reusachtige schijnwerper opge steld. Met donker-rooden glned hoort zich ziin awzstweV'pnd oog door de donkere nacht die over Europa li-^rt uitgespreid. In ieder and znekt het naar een tegenstander met wier het waard is z'ch te meten Ovc de vrrre rrewesten behoeft men zich in Rusland onp niet ontrust te maken, want hij het volk van iedere kolome 'peft een duizend- vciidiTpn haat te^en de F«ronenanen. d'e zich in het verleden meer als uitzuigers en roevers hebbpn gpHra^ep dan als hrpmrprs van ppn ware hfsohnvinc Daar li™* Amerika het fvnicpfcp 1nnH van het wereHkapitnlis- rpp Daar dreW ™een aevaar. Waar ™ppn t-arl,<:° <--f* v.ppff rnen heplpmaal gppn rpvrv'n*;o nobdig. daar komt de revolutie va zelf In do rpwp'^^e hedrüven waar de ner- crnn"!,'he«'t ahsolunt vPrHrnn.n,p»i is daar orfne;+ het Ro'cipwisme ipHpren daor. Waar men de mencpiion waardpert voor wat ze waard ziin 'n debars, daar zal men spoedig de dollars hnoger taxeeren dan de men schen. En Eurona? In Berliin heeft dp Gpnop-nfdpplin™ voor hidten'andsrhe zaken haar zetel van daaruit werd de revolutie in Snnnie vonrhereid. In Wepnpn hppft de kpizer'i'ke standaard der Hahsburorers moeten wiiken voor de roode vlag. Het communisme heeft in Wee- nen een van haar welgeordende centrales ingericht van wanrn't de draden gespannen woeden over den Ralkan. Pariis het la*"* der kleine renteniers en spaarders, thans oppermachtig met zijn geld 'n land zonder veel werklonzen. maar waar de bank'ers de macht in handpn hebben en onbekommerd over de rest van Europa zelf zuchtig hun triomfen vieren... naar dit land zal voorloop-ig Rusland ziin vangarmen nog Zooals Lenin het droomde. Sprookjesachtig doemt Rusland voor ons op. zooals Lenin het droomde: blank en glinsterend met zijn nieuwe technische uit rusting, met een feëerieke verlichting in zijn donkere wouden en oyer de eindel step pen, als een drager van den nieuw..1 tijd, vergoddelijkt in z'n geboorte uit de onont koombare noodzakelijkheid der historische ontwikkeling, waarin zich heel het Hegeli- aansche wereldproces voltrekt. Het Rus sisch Bolsjewisme zonder een sociaal eco nomisch element is geheel ondenkbaar. Te recht noemt Gerlich het bolsjewisme een „Ersatz-Godsdienst. Wat godsdienstige secten droomden van ec duizendjarig rijk van Christus op aar de, schijnt zich verbonden te hebben met. werke,;;i'heid de allesoverheerschende we' moet zijn. De enkeling heeft zich daarin te schikken Ziin eigendom, ziin rechten. ziin nersncnliik heid zelfs hebben afgedaan. De mensch is eenvoudig nog een schakel in dien grooten sociaal-economischen keten, meer niet. De totale ontkenning der persoor,;'ke vriï- heid is allereerste vereischte met als nood zakelijk gevolg: de meest meedoogei.looze terreur. Het is voldoende uit de feiten aan f too- nen, dat er in Rusland geen eerbied meer is voor de persoonlijkheid, maar dat er juist een verbitterde striid gevoerd wordt tot hare vernietiging. Alles wat haar steunt of uit haar groeit is ten ondergang ge doemd. Heel de Sovjetlteratuur geeft daarvan hel meest onweersprekelijke bewiis. Krupskaie Lenin's vrouw, zeide op de bijeenkomst der jeuud-or^anisaties te Moskou (Mei 1931) van den bolsjewistischen mensch. „Hij moet gemeen^chappeliik samenwonen, eten. sla pen, arbeiden en een volgzaam instrument zijn der communistische partij." De histo ricus Pnkrowski zegt in een beschouw'no over Lenin: „Voor ons. Marxisten, is de persoonlijkheid slechts een apparaat... Een maal komt de tiid dat men dat aonaraat han dig herstellen kaq, zooals men thans accu mulatoren kan reoareeren." Lilina. de vrouw van Sinowjew schriift. dat de mensch in het productieproces der economie slechts een onderdeel is. dat handelen moet volgen* de bepalingen der partij. Het ontstaan van den mensch is slechts een voortbrengingsproces. Bij zulk zen mentaliteit is het onnood'g nog iets over het lot van het huisgezin te zeggen. Bucharin beschrijft het aldus: „De enkeling behoort niet zich zelf. mhar aan de gemeenschap. Zij alleen heeft het recht kinderen op te voeden. Het recht der ouders oaaromtrent is eenvoudig belachelijk De gemeenschap kan dit recht aan de ouders overdragen maar zij heeft ook he. recht hen dit weer te ontnemen en zelfs voor altijd aan hen te ontrukken." De feiten spreken. Het is maar al te begrijpelijk, dat wij, Westerlingen, onder den invloed van onze eigen beschaving, onszelf een ander beeld vormen van het Bolsjewisme dan de teiten ons leeren. Maar beter ware het, de feiten te laten spreken en de ideeën te onderzoe ken, die het huidige Rusland beheerschen. Een brief uit Rostow aan de Don (voor de echtheid durven wij instaan) zegt: „Wan neer iemand van U plotseling naar Rusland bij ons werd overgeplaatst, dan zcu hij eerst beseffen in een groot krankzinnigen gesticht te zijn aangeland. Ik kan U ver zekeren dat hij spoedig den wil om te leven zou opgeven en liever zelfmoord zou ver kiezen. Dat wij het toch nog vol'houden, komt omdat wij het reeds eenigszins ge woon zijn en denken dat andere in dezelfde omstandigheden verkeeren. Bedenkt ec'itf dat er in geen land ter wereld zooveel ont zinde menschen zijn. Een troep gewapende dictators houdt met wapengeweld en de zwaarste materiale las ten het gansche land in bedwang. Het Bolsjewisme valt aan. Men spot in Rusland eenvoudig met de socialisten, die meenen met vrede ,nde middelen het kapitalisme ten val te kunnen brengén. Men vervloekt den oorlog in zoo verre hij in dienst staat van de wapen industrie, maar niet wanneer hij een be paalde idee kan propageeren en versprei den. Heel dat strijdlustige militairisme kan men duidelijk in Lenins voornaamste ge- Een reusachtige parade van het Roode Leger op het Roode plein voor het Kremlin tc Moskou. in de politieke cellen der verschillende af- deelingen. Een der voornaamste le welke den soldaten wordt ingeprent is. dat zij geroepen zijn. desnoods met de t jo - ten de wereldrevolutie te dieren en dat de eigenlijke reserves van het Roode Leger gevormd worden door het proletariaat dat achter de linies hunner vijanden gereed staat en dat in geval van een toekom stigen oorlog, die niet meer in de verre toekomst ligt. ook de burgerlijke legers hun wapenen zullen keeren tegen koningen, parienenten, generaals, bankiers, industrieelen :n offi cieren". Evenals bij de politiek en de economie der sovjets, wordt ook de beteekenis van het Roode Leger alleen bepaald door de wereldrevolutie. Dit leger zal geen oorlog voeren om den vijand te verslaan, maar om overal ter we reld de revolutie te ontketenen. I Lenin heeft herhaaldelijk gezegd, dat het doe' van iederen oorlog moet zijn, de oor- I log tusschen de landen te doen omslaan in een burgerkrijg. Slaagt men ook daarmee niet, dan zal men de boeren weer naar hun dorpen laten terug keeren en de overgebleven intellectueelen natuurlijk onder scherp toezicht weer in dienst nemen: Dit alles is ten slotte van ondergeschikt belang. I Heeft men niet voldoende krachten voor handen dan roept men het kapitalisme te hulp: Geld, ingenieurs en technisch ge schoolde krachten worden naar Rusland ge lokt om zoo het doel te bereiken. Geen enkele macht ter wereld heeft ooit zoo scherp en duidelijk zijn wil en bedoeling tot uiting gebracht dan het bolsjewisme. I Iedere onderhandeling met Westersche in dustrieelen was geen kwestie van werkver schaffing of loonend zakendoen, maar een voudig van omverwerping der bestaande or de Immers met schijnbare vriendschap zal men eer kans van slagen hebben dan met openlijke vijandschap. Iedere machine, heeft Stalin herhaaldelijk verklaard door de kapitalistische wereld gneverd is voor ons een vuurwapen om diezelfde wereld te vernietigen. Stalin niet kunnen uitsttekken totdat ook hier het kwaad zich wreken zal. In Madrid heeft de revolutie haar eerste jptrp-^p oroHnnn. daar zHn Hp Vnt-bolipken hun taak ontrouw geworden. Niet georganiseerd en innerlijk verdeeld dus zonder weerstand viel dit bil uitstek katholieke land ten prooi aan een revolutie die jarenlang wn« voor- hereid en waaraan de kafholipVen zelf z.oo'n groofp schuld en verantwoording dragen. In Rome heeft Musso'lni* herhaaldeliik ziin baoh1"'«p'"« fp<rpn hpt com munisme 7al Ttal'P zlln errootp Huk tegen- ovpr het Westen wptpn tp vervullen? Maar dan schittert daar nog als pen kost- ba"* VIpinnrvH Hp Pitta de' Vnticnno. Daar zetelt een geweldige macht, die niet steunt op haionetten of doodende gift- fras«en Hnnr tipprsrW pen VPr^PVPn nrpHneh- te. een heerliik svmbool. Eenzaam strijdt daar een bejaarde priester tegen den ter- ••pur tpT«" het «ehrikbewind Mii hproenf zich daarbll enkel en alleen op ziin verhe ven hovenaardsche zending. De Tiaar die hif HracH +v,in<; n'et aM""n de kroon va l het hoofd der Kathoüekp Kerk. ook Protes tanten en Anglicanen staan in dezen strijd aan 's-Pausen zlide, ais hi| ziin stem ver hef* tegen den gruwel van het Rolsjewisme. Rome is thans het z'nneheeld van de Christeliike Solidariteit die Europa en ge heel de wereld moet bezielen. De geschiedenis der eeuwen staat een oocenblik in lichtende glans voor onzen geest, van Petrus in boelen tot Pius XL Altijd was er strijd voor de vrijheid, een voortdurend kamoen voor de be«chaving van Europa en d* w?reld. en dat alles slechts op God^s gezag en Zijn bevel In Ro me resideert de afweer-centrale tegen het Bolsjewisme: daar zetelt een alles he/ielen- de gedachte, daar verbleven oude wijze mannen, die eens groote legerscharen en machtige vloten op de vlucht ioegen. Maar Rome staat alleen. Er zijn geen koningen meer die het Va- ticaan beschermen. Er ziin geen ridderscha ren meer. die voor het Vaticaan ten strijde trekken. De groote massa van het moderne pro letariaat is niet Roomsch. In die alles be slissende ure zullen zij Romt niet ier ziide staan: maar Rome «bliift Rome. de eenige macht die een waardige tegenstander is dier men den oorlog kan vtrklaren. Rome zal Rome blijven. FR. MIJCKERMANN S. J. (Van pater Muckermann verschijnt over eenige weken in het Hollandsch een uitge breide brochure over dat onderwerp) Speelkaarten 1n Sovlet-Rusland. Wat men in SovjetRusland uit denkt in den strijd tegen Je gods dienst is ongelooflijk. Zelfs wor den zooals wij reeds eerder in h:t kort hebben gemeld daartoe speel kaarten gebruikt. Op welke wijze dat gebeurt, toonen deze afbeeldin gen. Elk der afbeeldingen stelt een vertegenwoordiger van den Roomsch-Katholieken den Grieksch Katholieken, den Joodschen n den Boedhistischen godsdienst voor. Bovendien twee kloosterzusters van de Roomsch-Katholiexe en de Grieksch Katholieke kerk. De tus- schenruimte der kaartenhelften is voorzien van opschriften, die den betreffenden godsdienst in het be lachelijke stellen. Ruitenheer stelt een Rabbijn in gebed voor. In de eene hand heeft hij het gebeden boek, de andere komt onder het kleed uit om steekpenningen te ontvangen. Op hartenboer zi.t men de afbeelding van een jongen ka tholieken priester, die de handen in gebed gevouwen heeft. In wer kelijkheid zoo verklaart het op schrift overdenkt hij, hoe men zich in het geheim een vrouw kan verschaffen. Klaverenheer stelt i Russisch-orthodoxe Pope voor, die zich, eveneens volgens het op schrift, met het kruis in de hand naar den met brandewijn en wijn voorzienen disch in de sacristie be geeft. Voor klaverenvrouw h^-eft men afgebeeld een kloosterzuster met de brandende kaars in de hand. Er staat de verklaring bij, dat zij er over nadenkt hoe zij welgeval lig zijn kan aan een priester. Sohoppenheer is een Boedhistische priester met den gebedsmolen. Hij moet de luiheid der phiesters ver- zinnebceiuen. Harlenvruuw is een Kussiscn-wruiodoxe kloosterzuster. Het opsch. .t verklaart, dat zij niet bidt doch nadenkt hoe zij heimelijk naar een vriend ntsnap- pen kan. üp hartenaas zijn o.m. afgebeeld een galg. een kanon, een zweep, een w.*x>ds- kop, bekroond door een myter. Het bovenste deel van den Joker stelt een kapitalis- tischen afgod voor. daaronder geestelijken van verschillende godsdiensten, die 1 'm aanbidden. Zoo is elk beeld een hatelijkheid op het geloof uitgebeeld met een on gelooflijke ruwheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 5