KALENDER DER WEEK
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1931
DE LE1DSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AFDEEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deze rubriek versobijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen
en mededeehngen te riohten aaD één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan, Kijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. L. van den Abeelen, Willem de Zwyger-
laan 25, Oegstgeest; Mevr. FehmersBoerKnottnerus, Warmonderweg 37.
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1931.
November is bij uitstek cle maand der
Heiligen. En al denken wij het meest aan
onze dooden, omdat ook de natuur ons
wijst op dood en ontbinding, toch als
wij het opvatten als echte christenen,
moet deze maand ons blijmoedig en hoop
vol stemmen. Wij moeten sterven willen
wij in den hemel komen, en waarom zal
dan de dood ons droevig maken. Laten
wij aan den hemel denken, waar zoo-
velen Heiligen ons wenken en ons reeds
hier op aarde den weg wijzen naar de
eeuwige zaligheid. Deze maand is vol
gedenkdagen van al die H. wegwijzers.
Wij, Nederlanders zijn wel bijzonder be
voorrecht. Laten wij eens nagaan. 3 No
vember vieren wij het feest van St. Hii-
bertus, Bisschop van Maastricht. Wie
heeft nooit gehoord van „Saint Hubert"
in de Ardennen, zoo beroemd om licha
melijke genezingen door bepaalde geeste
lijke oefeningen.
Hij, die het ongeluk heeft gehad gebe
ten te zijn door een dollen hond, wordt
aangetast door de zoogenaamde water
vreesziekte, welke na het ontwikkelings
tijdperk den patiënt vreeselijk foltert,
kwelt met doodsangst en zelfs bedreigt
met razernij. Die ziekte was, voordat de
beroemde geneesheer Pasteur zijn serum
daartegen uitvond, op natuurlijke wijze
ongeneeslijk. Maar bij Sint Hubert maak
te men een snede in het voorhoofd van
den gebetene en legde daarin een draad
van de stola van Sint Hubert, en als de
patiënt dan daarna eene bepaalde no
vene, waarbij o.a. ook werken van ver
sterving behooren, ter eere van dien
Heilige hield, werd die geestelijke „kuur"
geregeld beloond met een heerlijke ge
nezing. Ook nu, na Pasteur's uitvinding
gebeurt dat nog. En zoo geschiedde het
reeds van ouds. Talrijke genezingen zijn
historische feiten.
Merkwaardig is ook, dat zelfs een zoon
■van Calvijn, die door een dollen hond
gebeten was, door zijn eigen vader de
natuur gaat boven de leer! gezonden
word naar Sint Hubert, waar hij de
lichamelijke genezing vond en ook de
nog veel grootere schat van het ware
Geloof.
We gaan verder en zien de H. Willi-
brordus herdacht op 7 November. Heb
ben wij een betere wegwijzer noodig? Vijf
tig jaar lang heeft de H. Wilibrord hier
in Nederland het H. Geloof gepredikt,
kerken gesticht, de geloovigen gesterkt.
Hij is de grondlegger, de opbouwer, de
groote patroon van ons land. Laten wij
vooral aan Hem denken en Hem raad
vragen op onze levensweg.
12 Nóvember is de feestdag van Sint
Lieven, de apostel van Zeeland. Zooals
alle geloosverkondigers was Sint Li-
vinus 'n benedictijner monnik uit Enge
land hierheen gekomen. In Zierikzee
wordt hij bijzonder vereerd de Sint
Lievens-munster getuigt hiervan.
16 November is het de dag van de
Overijsselsche apostel, de patroon van
Deventer de H. Liafwin, wat „lieve
vriend" beteekent. Door God gezonden
naar de boorden van den IJsel waar
Franken en Saksers nog in totaal heiden
dom leefden, verliet hij alles en meldde
zich aan bij Sint Gregorius, bisschop
van Utrecht. Deze zond hem tegelijk met
Sint Marc-helm naar den IJselstreek. Zij
'begonnen hun apostolisch werk te Wilp
aan den linkeroever, waar reeds eenige
christenen waren. De fijn besneden ivoren
beker in het bezit van de kerk te De
venter werd door hem als Miskelk ge
bruikt. Later voeren zij over en stichtten
in Deventer 'n bloedende christenge
meente.
Sint Albrit wordt op 27 November her
dacht. Hij was de eerste bisschop van
Utrecht, nadat Utrecht een afzonderlijk
bisdom werd. Vroeger stond Utrecht
onder het aartsbisdom Keulen. Sint Al
brit leefde ten tijde van Karei de Groote,
hij was de ontwerper van het beroemde
Valkhof bij Nijmegen.
Sint Radboud sluit de rij van „onze
heiligendagen in November. In het
Roomsch Martelaarsboek staat van hem:
Dén 29den November wordt in het dorp
Ootmarsum, in het aartsbisdom van
Utreoht, de sterfdag gevierd van den
heiligen Radboud, bisschop van Utrecht
en belijder, die uit adellijken stam ge
sproten, èn koninklijk hof èn wereld ver
achte, en door bisschoppelijke deugden
vermaard, verhuisde naar den Heer.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
Ledenvergadering op Maandag 23 No
vember a.s. de? avonds ten 8 uur in de
kleine Stadsgehoorzaal.
Lezing door den heer Piet Kasteel.
Ondprwcrp: Van Dominee tot Kardi
naal.
Entree op vertoon van lidmaatschaps
kaart.
Lidmaatschapskaarten. Leden, welke
onverhoopt nog gepn haast mochten heb
ben, kunnen deze vóór den aanvang van
elke vergadering aan de zaa-1 bekomen,
of wel bij een der leden van het Be
stuur of door tusschenkomst van een der
propagandisten aanvragen. Nieuwe le
den kunnen zich op dezelfde wijze aan
melden.
Theemiddagen. Op Donderdag 19 No
vember a.s. wordt een begin gemaakt
met onze theemiddagen. Deze eerste
middag zal gegeven worden in het ge
bouw der Zita-vereeniging, Pieterskerk-
koorsteeg 15 des namiddags ten half drie.
Mevrouw Ellen Rus se zal dan spreken
over: „Nieuwe Boeken" en onder meer
voornamelijk behandelen „Sigrid Undset"
Kristin Lavransdoehter, Gymnademia, en
Der Brennende Busch". „Axel Munthe.
De Geschiedenis van San Michele".
„Giovanni Papini. Gog. (Nederlandsche
vertaling).
Toegangskaarten voor de serie van 5
theemiddagen zijn a 3.verkrijgbaar
bij Mevr. J. Manders—Vermeulen, Oegst-
geesterlaan 12. Ook op telefonische aan
vrage. Telef. No. 292. Toegangskaarten
voor één middag a 1.ook direct
aan de zaal verkrijgbaar.
De data voor de volgende middagen
zullen nog nader worden bekend ge
maakt, daar dit ten deele nog van de
sprekers en spreeksters afhangt.
Wij willen deze theemiddagen nog eens
extra aanbevelen. Ook in andere plaat
sen, waar deze middagen gegeven wor
den, en waar het zeer knusjes toegaat,
de sprekers en spreeksters niet zoo of
ficieel als gewoonlijk optreden, doch
meer en direct contact met hun gehoor
hebben, worden deze middagen juist
hierom ook ten zeerste gezocht en ge
prezen.
Oudersavonden. Zooals reeds eenige
jaren is geschied, zal ook dit jaar een
oudersavond in samenwerking met an
dere vereenigingen gegeven worden. Deze
eerste oudersavond zal op 9 December
a.s. gehouden worden. De sprekers zul
len nog nader in de Leidsche Courant
worden bekend gemaakt. Onze leden
zullen op vertoon van lidmaatschapskaart
daartoe toegang hebben.
Demonstraties. Een welgeslaagde mid
dag was de demonstratie van De Lever'»
Zeep-Maatschappij uit Vlaardingen op
Dinsdagmiddag, 10 November. De de-
monstrante, mevrouw B. Govers, wist
gezellig en prettig over de verschillende
zeepsoorten en hare bereiding te vertel
len en het zuinigste gebruik er van dui
delijk te maken. Het voornaamste doel
van de maatschappij was om door deze
demonstratie het gebruik van de nieuw
ste zeepmiddelen bekend te maken. Vele
huisvrouwen zulen hiervan nog aardig
wat hebben opgestoken, waarvan ze in
haar huishouding kunnen profiteeren. On
der het gebruik van een kopje thee werd
een fototoestel, een doos gevuld met al
lerlei zeepen en verdere cadeaux ver
loot, welke door de Maatschappij aan
het bestuur waren aangeboden. Op voor
stel van de Presidente werd voor de
loten een kleinigheid door de leden bij
gedragen, waarvan het gevolg is, dat het
niet onaardige bedrag van 19.23, dat
hierbij ontvangen werd, in het „Eigen-
gebouwfonds" kon worden gestort. De
middag was zeer druk bezocht, hetgeen
wel uit het ontvangen bedrag blijkt.
De tweede demonstratie zal, als deze
rubriek verschijnt, Vrijdag te voren reeds
hebben plaats gehad. Het bestuur hoopt
hetzelfde succes te mogen boeken. Deze
demonstralie wordt gegeven door Sluys'
bisquitfabrieken.
De derds demonstratie zal vermoede
lijk in December gegeven worden door
de firma Verkade.
Nog worden onderhandelingen over te
geven demonstraties gevoerd met „Het
Indanthren-Huis" en met de N.V. „Art-
silk".
Excursies. Denkt er aan u bijtijds op
te geven voor de excursie op Dinsdag 19
Januari 1932 naar de Margarine Ver
koopcentrale te Rotterdam.
VEREENIGING DER EEUWIG
DURENDE AANBIDDING EN LIEFDE
WERK VOOR ARME KERKEN
EN MISSIËN.
Doel der vereeniging.
lo. Jezus Christus in het H. Sacra
ment te doen kennen, beminnen en aan
bidden; eerherstel te geven voor de be-
leedigingen Hem in dit H. Geheim aan
gedaan.
2o. De arme Kerken en Missiën steu
nen door zendingen van H.H. Vaten, Pa
ramenten enz., en al zoo ook daardoor de
godsvrucht tot het H. Sacrament te be
vorderen.
Lidmaatschap der vereeniging.
Slechts 3 voorwaarden zijn vereischt:
le. Familienaam en één voornaam op
geven ter inschrijving in het register.
2e. Maandelijks één uur aanbidding
doen. Zoo mogelijk voor het H. Sacra
ment uitgesteld, in welke kerk men ver
kiest. Wanneer men geen heel uur ach
tereen kan bidden, mag dat uur in twee
halve uren worden gesplitst. Die de aan
bidding niet kunnen of willen doen, maar
wel een aalmoes geven noemt men wel
doener?.
3e. Jaarlijks of maandelijks een aal
moes geven aan het Liefdewerk voor
arme kerken, bedrag is geheel vrij, min
stens stort men 5 ets. per maand of
0.60 per jaar.
Personen van beiderlei geslacht kun
nen lid worden. U kunt u opgeven bij
mej. C. Janzen, Huize Lidwina, Warmond
of bij mej. A. Schmier, Assendelftstraat
12, Oegstgeest. lederen Maandagmiddag
is er „naaizaal" van 25 uur in het Zi-
tagebouw, Pieterskerkkoorsteeg 15.
Deze vereeniging bestaat reed? zestig
jaar in deze stad. Zij werd stil zonder
uiterlijk vertoon. Alleen de dankbare
pastoor van arme kerken en missionaris
sen over het heele aardrijk verspreid,
merken iets van de arbeid in die weke-
lijksohe uurtjes verricht. Toch, ééns in
het jaar kunt ge getuigen zijn van de
triomf der werkende leden. Drie dagen
lang zijn de paramenten en versieringen
tentoongesteld en wel op 22 Nov. a.s.
Zondag van 125 uur, op Maandag 23
Nov. van 25 uur en Dinsdag 24 No
vember van 10 uur v.m.5 uur n.m. in
de Romanuszaal, Mare, achter de Harte-
brugskerk. Vol trot? toonen zij u het
werk van een geheel jaar. Atttracties
zijn er aan de tentoonstelling niet ver
bonden. Er wordt u een kopje thee aan
geboden, waaronder ge kunt hooren ver
tellen van de brieven der missionarissen,
aardig staaltjes uit alle streken van de
aarde, groote overwinningen en zware
tegenspoeden en altijd weer de dank
baarheid voor het gezondene. Er is zoo
ontzettend veel noodig, en wat kan er
nog weinig gedaan worden. Veel meer
moesten er komen om aan ale aanvra
gen te kunnen voldoen. Drie uur per
week arbeiden aan de versiering van
Gods Huis, om Hem te kleeden, die eens
in Bethlehem's stal voor on? geboren is.
Denkt daar eens aan, als u gevraagd
wordt of ge de vereeniging wilt komen
helpen. Denkt eens aan al die kerken
nieuw gebouwd, waar van alles noodig
is, die wij van alles moeten voorzien,
want de parochianen, ach die kunnen het
niet doen; doorgaans is het niet in de
meest welgestelde gedeelten der groote
steden, dat er 'n nieuwe kerk moet ver
rijzen. En dan komt de pastoor bij ons
bedelen en is o, zoo gelukkig, als wij
hem van het allernoodzakelijkste kunnen
voorzien.
Zoo zijn er dit jaa? zes kerken en ka
pellen door on? bedeeld. Er gaat een
zending van het tentoongestelde naar
pastoor Stigter te Lembaen op Celebes.
Pastoor Does wijk van de missie van
Mill-Hill wordt bedacht. Pater Verhoe
ven in Brazilië. Pater Hoeboer van Me-
rauze in Ned. N. Guinea, en de missie
te Djember op Oost-Java krijgen allen
'n deel van hetgeen in het afgeloopen
jaar gewerkt ie.
Wij eindigen met 'n opwekking de ten
toonstelling te komen zien. Nog eens at
tracties zijn er niet, maar toon uw be
langstelling in het werkelijk zoo schoone
werk.
IMTERPAROCHIEELE
ADOLF K0LPING.
XX.
Behalve het opsommen van oorzaken gaf
Kolping in zijn geschrift ook de middelen
ter verbetering aan. Zes dingen somt hij
op, als hij schrijft over de noodzakelijke
dingen, die den gezel ontbreken en heel
speciaal legt hij den nadruk op het ge
brek aan ontwikkeling. En als Kolping bij
den vraag komt wie aan moet pakken met
dat werk is zijn eerste woord: de priester.
Want*het is de geestelijkheid, die uit het
volk voortkomt, die het volk kent en die
met offers moet werken. En wanneer hier
en daar de vijanden der kerk succes heb
ben met het opruien tegen de priesters,
dan moet men zich afvragen of soms de
priester zich niet te veel aan het volk ont
trekt. Komend uit het volk moet hij staan
tusschen het volk
Wat betreft de algemeene ontwikkeling
noemt Kolping godsdienstige, maatschap
pelijke en cultureele vorming, die in hoofd
zaak moet komen van den priester door zijn
gezaghebbend woord. (Het systeem der ver
plichte bijeenkomsten, waarop de Praeses
spreekt, is dus een Kolping's idee.) In het
laatste deel van zijn werk wordt de vraag
gsteld of zoo'n vereeniging iets zal uitwer
ken. En dan wijst hij op Elberfe'd, waar de
Kath. Gesellenverein twee jaar werkt en
de proef glansrijk doorstaat. Bij de oprich
ting waren er 46 leden, twee jaar daarna
250; zelden bedankte iemand, de houding
was onberispelijk, een preektoon is er niet,
vreugde vindt men er in overvloed. Zij zin
gen in Elberfeld bij de H. Mis en viermaal
's jaars gaan ze gemeenschappelijk ter H.
Tafel. Bij de ontspanning heersoht be
schavende vroolijkheid en de samenkomsten
getuigen van voortdurende vordering. Het
werk vlot na ontwikkeling en ontspanning
beter dan na doorzwierde nachten, waarin
de dans meer kwaad dan goed kan zijn,
waarbij „kinderen", 's nachts of tegen den
morgen pas naar huis gaan.
Ook in andere landen wordt ons werk
met vreugde begroet en vraagt men om
toezending der statuten en in de vreemde
zullen de gezellen zelfs de verbreiders van
dit werk zijn.
Ten slotte volgt dan een aanmaning tot
de priesters: „Welaan, broeders, medear
beiders in de wijngaard des Heeren, krach
tig aan den arbeidDe tijd vraagt groote
dingen van ons. Daar ligt een schoon ar
beidsterrein voor ons; laten wij gezamen
lijk de oplossing ondernemen, want gemeen
schappelijke, werkdadige liefde werkt won
deren uit. Frissche harten zullen u al aan
stonds tegmoet komen, zullen u een vreug
de bereiden, die gij daar niet verwacht zult
heben. En menig verloren gewaande zoon
zal toetreden en zich tot een nieuwmensch
versterken, menig talent zal ontwikkeld
worden en hij, die eens in zorgen kwijnde,
zal den tijd zegenen, toen hij gevormd en
gelouterd werd. Bij dat alles voegen wij
onze liefde en te midden van onzen tijd
bouwen wij een huis des vredes, planten
wij het kruis in zijn gevel en Gods zegen
zal daarbinnen verwijlen".
Om de priesters groepeeren zich de trou
we werkers, zooals wij die kennen. Raden
van bestuur en commissarissen en leiders
der onderafdeelingen. Mochten ook zij ver
staan den roep des tijds, die luide roept
om biddende werkers en actieve strijders.
Ziet de tinteling in de oogen der jeugd, be
luistert de harteklop der jongeren! En 'n
de klaroenstoot van den nieuwen tijd klinkt
de stem der Voorzienigheid: „ga uit, buiten
de stad, trekt moedig door het land, als een
apostel, op God vertrouwend en offerwaar
dig, en laat uw woord weerklinken. Misken
uw zending nietHet is een grootsche zen
ding, houdt vol, gij zult slagen! En mocht
tegenslag uw loon zijn, bedenkt wel, in
lijden en ontbering worden we groot. Moei
lijkheden zijn er om overwonnen te worden.
Met het kruis in de hand en Ohristus in
het hart zullen we de wereld herwinnen én
zal het kruis triomfeeren!"
De praktijk van Kolping's werk is bou
wen aan een nieuwe wereld.
S. M.
STUDIECLUB EXCURSIE NAAR DE
ST. PETRUSKERK.
Donderdag 5 November had onder lei
ding van den V-Praeses een excursie plaats
naar de St. Petruskerk.
Een ruim twintigtal canisianen had
aan de uit.. .diging van het bestuur ge :>|g
gegeven om iets meer van de nieuwe sohil-
Na een korte begroeting van het Allerhei-
Na een kortebgroeting van het Allerhei
ligste voerde Praeses ons eerst naar de
linkerrijbeuk na vooraf nog gegeven te
hebben enkele historische bijzonderheden
van dit kerkgebouw en zijne uitbreiding.
Wij zien dan in elke beuk^afdeeling een
der 4 Evangelisten afgebeeld met daar
naast in woord en beeld gebracht een van
de markantse teksten van de Evangelist.
En in het gewelf van zo'n beukafdeeling
vinden wij een andere tekst met hetzelfde
idee en van denzelfden schrijver nu geïllu
streerd door acht heiligenfiguren.
Vóór in de eerste afdeeling links: De
Evangelist Mattheus met in woon' en beeld
de menschelijke afstamming van den Chris
tus. En in het gewelf acht- heiligen figuren
uit allerlei tijd en stand, van allerlei leef-
I tijd en -,:s en van beiuerlei geslacht, die
I den wil hebben gedaan van den Vader, die
I in den hemel is.
In de tweede afdeeling zien wij St. Mar-
eus met de aanwijzing van St. Joannes op
de zending van Christus. En in het gewelf
8 heilige zendelingen of missionarissen van
St. Paulus tot Felix Westerwoudt. Deze
laatste is evenals nog eenige anderen af
gebeeld met een vierkanten nimbus, daar
zij nog niet heilig zijn verklaard.
In de tweede afdeeling van de rec'hter-
1 rijbeuk zien wij St. Lucas met zijn tekst
over het dooden van de rechtvaardigen van
Abel tot nu toe. En in het gewelf acht mar
telaarfiguren van vroeger en van nu, van
verre landen en uit eigen streken.
I In de eerste helft van deze zijde zien
wij fc>t. Joannes, de Evangelist van Jesus
I Godheid. Hier vinden wij een achttal my
stieke heiligen uitgebeeld.
Boven het Barbara-altaar, het altaar van
de Broederschap van een Zaligen Dood
zien wij een schildering van het oproepen
ten oordeel met als twee aanschouwende
leeraars Mozes en St. Joannes de Dooper,
vermanende tot onderhouding der geboden
en tot boete.
Boven het Eüsabeth-altaar zijn twee
evangelie-verhalen aangebracht in verband
met de liefdadigheid.
En ten slotte bewonderen wij de schil
dering in het middenschip. Aan de eene zij
de het offer van Cornelis Musius, die bin
nen de grenzen van de Petrus-parochie
werd gefolterd gedood. En aan den ande
ren kans het offer bij uitnemendheid, het
H. Misoffer met zijn drie voornaamste dee-
len: Offerande, Consecratie en Communie.
Te tien uur keerden de Canisianen huis
waarts i1' -kbaar en voldaan om dezen leer-
zamen avo.id.
X.
Nogmaals wordt er de aandacht op ge
vestigd, dat de bijeenkomst van de stu
die-club van 17 November is verzet op 19
November wegens de viering van de St. An-
tonius-feesten.
B0EKH0UDCURSUS.
Dc boekhoudscursus 1931—'32 vangt Vrij
dag a.s. aan. Evenals het vorig jaar wordt
dezen gegeven in de U.L.O.-school voor
jongens aan het Pieterskerkhof en door
denzelfden leeraar den heer J. J. M.
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone
Prefatie.
ZONDAG 15 Nov. 25e Zondag na Pink
steren. Mis: Dicit Dominus. (Als op den
23en Zondag na Pinksteren, maar Gebed,
Epistel, Evangelie, Stilgebed en Postcom-
munio van den Gen Zondag na Driekonin
gen). 2e gebed v. d. H. Gertrudis. Credo.
Prefatie van de AUerh. Drieëenheid. Kleur:
Groen.
Het Evangelie stelt ons in beeldspraak
voor de H. Kerk. In den beginne klein,
levend en werkend in het verborgen, is zij
nu verbreid over de geheele aarde. Met
hare Leer, de door Christus geopenbaarde
waarheden, heeft zij de gedachten door
drongen en dat doet zij nog. Door het uit-
deelen der door Christus verdiende genade
richt zij de werken en de gedragingen der
menschen langs den door het woord en
voorbeeld van haren Stichter getrokken
lijn. Getrouw moeten wij zijn aan Christus'
Leer. Het Evangelie moet bij ons niet al
leen bestaan in woorden, maar ook prao-
tische navolgers dienen wij te zijn van den
Heer met de vreugde des H. Geestes. De
faam van ons geloof moet doordringen
(vooral door te leven volgens dat geloof)
tot hen, die den heerlijken schat van het
ware geloof missen. (Epistel). Dat is van
groot belang. Daarin schuilt een groote
propagandistische kracht. Doqr te leven
volgens het geloof werken wij zonder twij
fel aan de uitbreiding van de alleenzalig
makende Kerk. Daarom vragen wij van
daag om geloofsbeleving, n.l. het volbren
gen in gedackten, woorden en werken van
datgene, wat God aangenaam is (Gebed).
Beseffend, dat wij hierin te kort kwamen,
vragen wij ootmoedig (Offertorium; Com-
munio): reiniging van fouten en zonden,
vernieuwing van geloofsleven. Gods be
scherming te midden van zoovele geloofs
gevaren (Stilgebed). Dat onze verlangens
steeds mogen uitgaan naar Hem, Die in
Zijn Allerheiligst Altaarsacrament is de
groote kracht, maar tevens het Goddelijk
Doel van ons geloofsleven. (Postcom-
munio).
MAANDAG 16 Nov. Mis v. d. H. Lebuï-
nus, Belijder: Os Justi. (Zie in het Feest
eigen v. h. Bisdom). Kleur: Wit.
Lebuïnus, geboortig uit Engeland, kwam
naar ons land om Christus' Evangelie te
•prediken. Met den H. Marcellinus werd hij
door den H. Gregorius, Bisschop van
Utrecht, naar Overijsel gezonden. De Apos
tel van Overijsel vestigde zich te Deventer,
waar hij een kerk bouwde, om vandaar
uit te werken aan de bekeering van de
Overiiselsche bevolking.
DINSDAG 17 Nov. Mis v. d. H. Grego
rius de Wonderdoener, Bisschop en Belij
der: Statuit. 2e gebed A Cunctis (om de
voorbede der Heiligen)3e naar keuze v.
d. priester. Kleur: Wit.
Ziin bijnaam „de Wonderdoener" dankt
de H. Gregorius, Bisschop van Neocaesa-
rea in Pontus, aan zijn door God hem
verleende wondermacht. Zoo werd een
berg, welks ligging een beletsel was voor
den bouw eener kerk op het gebed van den
Heilige verplaatst (vel. Evangelie).
WOENSDAG 18 Nov. Gedenkdag van
de wijding der Basilieken v. d. H.H. Pe
trus en Paulus. Mis: Terribilis. Credo.
Kleur: Wit.
DONDERDAG 19 Nov. Mis v. d. H. Eli-
sabeth, Weduwe: Cognovi. 2e gebed v. d.
H. Pontianus, Paus en Martelaar. Kleur:
Wit.
Door veel lijden moest de H. Elisa
beth van Thüringen tot groote heiligheid
geraken. Vooral heeft zij veel moeten ver
duren als twee en twintigjarige weduwe.
Na den dood van haren echtgenoot werd
zij verjaagd met hare kinderen uit haar
slot en tot armoede gebracht. De ko
ningsdochter moest haar brood gaan bede
len. Sterk in de liefde tot Godj verdroeg
zij alles met heldhaftig christelijk geduld,
ja dankte God zelfs voor haar lijden. Eli
sabeth stierf op 24-jarigen leeftijd den
19en November 1231. na een leven wel
kort, maar rijk aan liefde tot God en den
naaste.
VRIJDAG 20 Nov. Mis v. d. H. Felix
van Valois, Belijder: Justus. Kleur: Wit.
Na een zeer heilig leven in de eenzaam
heid, tezamen met den Parijschen profes
sor den H. Joannes dat Matha, stichtte
de H. Felix met den H. Joannes de Orde
der Allerh. Drieëenheid tot verlossing dei-
slaven. Het scapulier der Orde is wit met
een rood-blauw kruis. Het onder ons be
kend scapulier v. d. H. Allerh. Drieëen
heid (het eerste v. h. z.g. vijfvoudig scapu
lier) is er een verkleining van.
ZATERDAG 21 Nov. Feest van Maria's
Opdracht in den tempel. Mis: Salve. Cre
do. Prefatie van Maria, (nvullen: En U op
het feest). Kleur: Wit.
IN DE WERKEN DER E.E. P.P.
FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender, be
halve:
MAANDAG. Mis v. d. Z. Agnes van As-
sisië. Vultum tuum. Kleur: Wit.
DINSDAG. Mis v. d. Z.Z. Salomea en
Joanna van Signa, Maagden: Virgines.
2e gebed v. d. H. Gregorius; 3e A Cunctis.
Kleur: Wit.
DONDERDAG. Eigen Mis v. d. H. Eli
sabeth: Erat. 2e gebed (alleen in stille
H.H. Missen) v. d. H. Pontianus. Credo.
Kleur. Wit.
ALB. M. KOK,
Amsterdam. Pr.
Brusohke. De aanvang is gesteld op negen
uur.
DAMWEDSTRIJD.
Van de damwedstrijd, die des Maandags
in ons Gezellenhuis wordt gehouden, zal in
het vervolg in deze rubriek een overzichte
lijk verslag van den stand der wedstrijd
1 worden opgenomen.