VOOR HUIS EN HOF KALENDER DER WEEK ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 vervoerr iddel. Even rustig als de natuur is deze tocht in de kleine uit-den-tijd-1ij kende rijtuigjes. Van Myrdall op ongeveer 1000 M. hoogte gelegen tusschen de eeuwige sneeuw velden, een der bekende Noorsche winter sportcentra neemt de trein, die in ver gelijking met de Stuhlkarren angstwek- kend-snel rijdt, ons mede, sleurt ons als het ware door het hooggebergte, slechts een kwartier rustend in Finse, waar de touristen, die helaas geen gelegenheid heb ben hier voor wintersport te komen, ook midden in den zomer kunnen genieten van het mooie uitzicht over het meer en den grooten gletscher, de Hardangerjökelen. De spoorweg, die in het hooggebergte grootendeels met een houten tunnel over kapt is om te voorkomen, dat in den win ter de sneeuw het verkeer stremt, daalt dan langzaam naar het vlakkeland in het Oos ten, leidt langs de Oostelijke fjorden met als eindpunt: Oslo, de hoofdstad van dit sprookjesland. ONZE DRIE GEVAARLIJKSTE GITPLANTEN. Doodkruid Bolzenkruid Doornappel. Het vergif van deze drie planten is reeds sinds overoude tijden bekend. Wel de meeste vergiftigingsgevallen en misdaren zijn tot deze drie giftplanten terug te voeen. Dat deze gewassen door de plattelandsbewoners nog dikwijls tooverplanten genoemd worden, is ,af- komstig van het feit, dat haar vergif in vroe gere eeuwen dikwijls voor toovernarijen ge bruikt werd. Alle vroutjes, die deze planten al te goed schenen te kennen liepen gevaar als heks en toovenaarster beschouwd te worden. In den tegenwoordigen tijd worden de meeste vergiftingen door onwetenheid of on voorzichtigheid met doodkruid veroorzaakt. De mooie zwartglanzende bessen met hun aan vankelijk zoetsmakend sap zijn vooral voor kinderen, die ze als kersen beschouwen, een echt verleidelijke vrucht, die gegeten wordt. Het vergif van het doodkruid werkt buitenge woon scherp. Reeds het eten van één vrucht leidt tot angsttoestanden, tot zware bewuste loosheid en storing van het gezicht. Wie een groot aantal van deze bessen gegeten heeft, is in den regel niet meer te redden. De dood treedt in door verlamming, krampen en an dere vergiftigingsverschijnselen.bovendien veroorzaakt het eten blindheid. Maar niet alleen de vrucht van deze plant is vergiftig, ook de andere deelen, tot de wor- teldeelen toe bevatten vergif. Het vergif dat het doodkruid bevat is atropine. Het wordt niet uit de vrucht gewonnen, maar uit de an dere plantendeelen. Het tiende deel van 1 gram is voldoende om een krachtigen man te doo- den. Slechts in een verdunning, waarbij met duizendste deelen van een gram gerekend wodt, kan het atropine geneeskrachtig aange wend worden. Het werkt vooral tesamen met morfine pijnstillend. Roeds geruimen tijd wordt akopinie in zeer verdunden toestand, als schoonheidswater gebruikt: Het heeft de eigenschap de pupillen te vergrooten en den g'ans der oogen te versterken. Zeer giftig is ook het bilsenkruid. Het bil- senkruid groeit bijzonder graag op stikstof- houdende grond, waar allerlei afval verza meld wordt, in de nabijheid van mesthoopen en dergelijke. Dit kruid ziet er niet zoo on schuldig uit als de struik van het doodkruid. Het verspreidt een walgelijke lucht, heeft kle- vige stengels en bladeren, de bloem is vuilgeel met violetkleurige stippels. Het vergif van het bilsenkruid werd in vroegere tijden vaak ge bruikt om pijl en spies er mee te vergiftigen. Verund zijn enkele deeltjes van een gram reeds voldoende om een mensch te vergiftigen. In Azië zijn tegenwoordig nog volkstammen, die het gif van het bilsenkruid sterk ver dund, als bedwelmend middel gebruiken. De doornappel is het meest geliefdkoosde vergif der Zigeuners. Deze plant is ook door de Zigeuners overgebracht. Het vaderland van den doornappel is n.l. Tartarije. Van daar uit werd het bij het einde de 17e eeuw door rondtrekkende Zigeuners in de Europeesche landen gebracht. Ook bij den doornappel zijn alle deelen der plant ver giftig, het meeste gif bevatten echter de zaden. Een dozijn van deze kleine zaadkorrels ka,n reeds den dood van een mensch veroorzaken. De dood is meestal het gevolg van een beroer te, maar die wordt meestal voorafgegaan door allerlei zware ziekteverschijnselen, zooals dui zelingen, krampen, aanvallen van razernij. Bij de Zigeuners is het vergif van den doorn appel niet zoozeer gewild, om er een mensch mee tedooden, maar omdat het vergif, wanneer het in kleine hoeveelheden de paarden inge geven wordt, deze voor korten tijd vuriger maakt en ze er beter doet uitzien Daar de Zigeuners meestal paardenhandelaars zijn, ge bruiken zij het vergif van den doornappel gaarne. Evenzoo wordt het door andere paar- den-handelaars gebruikt voor hetzelfde doel. Voor deze drie gifplanten moeten vooral de kinderen gewaarschuwd worden: want bij hen speciaal kan reeds het aanraken alleen van deze giftplanten nadeelige gevolgen hebben, vooral, wanneer de vingers daarna, aan den mond gebracht worden. OMGANGSVORMEN. Moderne briefstijl met vrije lichaams- cultuurgroeten. In „Het Kind" schrijft de redacteur D. L. Daalder een aardig artikeltje over om gangsvormen in brieven. Hij deelt mede, dat ,.de oude garde" hem in brieven aan spreekt als „Weledelgeboren", „Zeerge leerd" of „Weledel", maar dat de jonge ren zich op zijn hoogst bepalen tot mijn heer. Het schijnt, dat in het kamp der ..vrije jeugdbewegers", moeilijkheden en mogelijkheden bestaan, die een buiten staander niet vermoed zou hebben. Uit een' orgaan van deze jongeren neemt de heer Daalder o.a. het volgende over: WAT DE NIEUWE ZONDVLOED VAN CHINA BETEEKENT. De eerste globale cijfers van deze geweldige natuurramp. Doodkisten als bootjes. De regeering treft schuld. Sinds de revolutie alles verwaar loosd. Het Chineesche Rijk, dat door catastro fen van allerlei aard en politieke verwikke lingen reeds zoo zwaar geteisterd werd, heeft door de laatsteoverstrooming een vreeselijke slag gekregen, waarvan het zich niet dan met de grootste moeite zal kunnen herstellen. Uit de tallooze berichten om trent dezen modernen zondvloed, krijgt men voortdurend meer gegevens over den buitengewonen omvang van deze ramp, maar de lezer kan zich uit al die afzonder lijke mededeelingen nauwelijks voorstèl- len, wat deze moüerne zondvloed voor dit beklagenswaardige volk eigenlijk betee- kent. Een groot gedeelte van het gebied, waarin groote en volkrijke steden liggen als Hankau, Hanyang en Wuschang, is één uit gestrekt meer, men mag wel zeggen een zee, en zelfs in Nanking, dat bijna 500 kilo meter van de Yangstse-rivier verwijderd ligt, zijn 10.000 huizen overstroomd en vol gens (ie eerste berichten waren er reeus 40.000 menschen dakloos. Sindsdien is de rivier nog altijd gestegen en niemand kan voorspellen, welken omvang de ramp nog zal aannemen. De zijrivieren zijn alle bui ten hunne oevers getreden, de zeeën in t Zuiden overstroomen de kuststreken, 't Groote kanaal, ue grootsche kunstmatige stroom, me het bekken van de ïangts-e en van de Hwangho verbindt over een aistand van meer dan 1500 K.M. tusschen Hang- schau en Tientsin, heeft uitgestrekte ge bieden met zijn wateren beaekt. Uok de hoofdrivier, de Hwaihi, heeft eveneens zijn bedoing verlaten en de Hwangho, de „Gele rivier", die zijn loop negen maal veranderd heeft, sinds de pen der Uhineezen de ge schiedenis van het land beschreven heeft, bedreigt thans geheel Noord-China met den ondergang, in.de provincie Hupeh al leen is een meer, dat ongeveer driemaal zoo groot is als Neuerland, ontstaan. 4.000.000 huizen zijn vernield en 23 mil- lioen menschen zijn door de ramp getrol- fen, er zijn reeds 18000 menschen verdron ken, dat zijn nog slechts de eerste globale schattingen van een ramp die uan nog bui tengewoon vergroot werd door een gewel dige regenval in het grootste gedeelte van Midden-China. Maar er staat nog 'n grooce ramp te wachten. Het water van den Kwangho, die men vaak „de geesel van China'' genoemd heeft, staat op vele plaat sen gelijk met den oever en bedreigt daar mee het leven en de oogst van mnlioenen boeren. Deze staren ontzet naar de wassen de wateren, waarvan de overstrooming het doodvonnis voor het land beteekent. In het gevolg der overstroomingen zullen de af schuwelijke spoken uit de Apocalypsis op treden: hongersnood zeker, waarschijnlijk ook pest en andere besmettelijke ziekten. Midden-Cliina leeft hoofdzakelijk van rijst en ofschoon deze plant meer water noodig heeft dan iedere andere, beteekent toch het onder water loopen van de rijstvelden de vernieling van den oogst. De Herfstoogst is al op uitgestrekte ge bieden vernield: zelfs al keeren de rivie ren direct terug binnen hun oevers, dan zal De tijd van „Amice" en „Waarde Vriend", van „Mijnheer"! en „Geachte Heer" ig voor de onderlinge corresponden tie in de jeugdbeweging voorbij. We kun nen nu lezen: „Kameraad", W-K., W. Pg., Beste Makker, Waarde Medestrijder, Beste Mede'er. Anderen zetten alleen de voornaam als aanhef boven een brief, maar er zijn er ook, die dit weer te kil vinden, die eigenlijk alles mal, sentimenteel of koel vinden, en die dus haar heelcmaal niets boven hun brieven zetten. Moeilijk is de keus voor den ernstigen brievenschrij ver. Nog moeilijker wordt het hem gemaakt als hij moet eindigen. Hij zal waarschijn lijk niet meer onder zijn brief zetten: Nu, lieve Zus, ik weet niets meer en eindig dus maar. In gedachen gekust en •mhe'sd door je liefhebbende, of je toegenegen of: „Steeds de Uwe" of meer van dat fraais. Kussen geeft men tegenwoordig niet meer en de menschen, die aan deze oude gewoonte trouw gebleven zijn, noe men het geen „kus" meer, maar „zoen" Als men nog iets geeft is het „een hand" of „een ferme vijf", een „knuist" «elfs een „poot" en dat ook weer 'n de variaties „stevig", „slap", enz. De meeste kopzorg geven echter de tra- ditioneele „groeten", die onver'ovekelijk met den slotzin verbonden zijn en waarvan het weglaten als een groote zonde tegen het brievenritueel wordt beschouwd. De meesten maken zich er van af met het toegevoegde „beste", precies als bij 't begin van een brief, waar ze „bes'-e die en- die schrijven. Dat is dan het eenvoudigste, maar er zijn weer heel veel menschen, die dit te saai vinden. Veel wordt uit Duitsch- land overgenomen. We roepen elkaar «„Heil" toe, als we elkaar tegenkomen, als of we in het hartje van 't Germanenrijk waren. Maar ook dat is veelal onvoldoen de. Het wordt „Bergheil", „Jeugdheil", „Herbergssheil". Waarom dan ook geen „Zeeheil" of „Lutjebvoekhei'of „Tent- heil" Naast het nieuwe „Herbergsheil" heeft men ook „Herbergsgrocten" als nieuwste phase in de ontwikkeling van den groet. Want nog grooter dan het Germa nistische „Heil"sleger is net aantal van hen, die een oneindig aantal voor^oegLels voor „groeten" gebruiken. We hebben alle soo't „bondsgroeten". zooals „A.J.C.-groeten", „Jingroelcn enz. Ook kan men lézen „bewegingsgroeten" en ..Jeugdbewegingsgroeten". Maar nooit heb ik gelezen „met Nederlandse!ip-vereeniging- groeten-tot-afschaf fing-van-alcohoüsche- toch het water de velden nog maanden lang onbruikbaar maken en de winteraanplan- tingen zullen zóó gering zijn, dat een lange hongersnood in de getroffen districten te wachten staat. Doch zelfs, indien de winter- uitzaai mogelijk is, dan is de verzorging met het noodige zaaigoed én de verdeeliug een buitengewoon moeilijke taak en het verlies van het vee'zal nog jarenlang merk baar blijven. Uit de steden worden reeds besmettelijke ziekten gemeld. Lijken van menschen en dieren rotten in het stilstaand water en een gruwelijke ontzettende bijzon derheid is het te zien dat talrijke doodkis ten, die uit do overstroomde kerkhoven op stijgen en ronddrijven en van hun inhoud beroofd, als bootjes gebruikt worden. Wanneer zulke toestanden reeds in de groote steden van Midden-China heer- schen, dan zullen de toestanden in de klei nere. steden en op het platteland nog veel erger zijn. De rooversbenden, die het laad reeds langen tijd onveilig maken, zullen ónder de wanhopige slachtoffers van den zondvloed gemakkelijk spel hebben en de ramp nog vergrootfn. De Centrale Regee ring zal ternauwernood, over de noodige middelen en krachten beschikken om af doende hulp te kunnen verleenen en zij is zelf niet geneel .zonder schuld, want de :v;i- terkeering, die in vroegere tijden, door het opwerpen van dijken en stuwdammen in orde gehouden werd, is sinds het uitbreken der revolutie buitengewoon verwaarloosd, daardoor is de heelé zwaarte der overstroo- mingsramp te verklaren. Wanneer men- in de geschiedenis der hongersnoodrampen tot ongeveer het jaar 1S77 terug gaat, dan biijkt, dat van ciien tijd af ongeveer 50 millioen menschen in China van honger gestorven zijn. Gewoonlijk meent men dat overbevolking de oorzaak van deze rampen is. De oorza ken van den hongersnood liggen echter mee alleen in de overbevolking. Volgens de me dedeelingen van het blad der „Federal Council of the Churches of Christ in Ame rica" treedt de hongersnood veel meer op in de dun bevolkte streken. Zoo bleef bij de laatste ramp Kiangsu met 2275 bewoners per K.M.Z van den hongersnood bevrijd, ter wijl in Kansu (122 per K.M.2) Scheusi (326) en Schansi (332) ongeveer 6 tot 8 millioen menschen het slachtoffer werden. Nauw keurige cijfers zijn natuurlijk met te krij gen. lot tie oorzaken van den hongersnood behooren met alleen de overbevolking, maar behalve de binnenlandsche troebe len ook nog het mislukken van den oogst, overstroomingen en andere natuurrampen. Volgens de mededeelingen van Londsay Hotens van het „M#waükee Journal" die in 1929 met een hulptrein reisde, was toen in Saralsi in Suiynan in drie jaar geen regen meer gevallen. Meerdere oogsten per jaar zijn in Noord-China niet mogelijk omdat de zomer slechts 4 tot 6 maanden duurt. Zoo komt het, dat de hongersnood vooral de Noordelijke provinciën bijzonder gruw zaam geteistert. Aan voorstellen om den hongersnood te bestrijden ontbrak het niet. Men heeft de kolonisatie van Mahtsjoerije als middel aanbevolen. Ongeveer 25 millioen Chinee- zen zijn er tot nu toe heengegaan maar do emigratie is ook slechts voor beperkten tijd mogelijk, daar Mantsjoerije hoogstens nog 2 a 3 maal zooveel menschen kon op nemen. Ook een nieuwe aanleg van bos- schen en beplantingen werd als onvoldoen de beschouwd. dranken-groeten". De3Y.L.K. schrijft trouw „Met zonnegroeten", maar niet „met Vrije- lichaams-cultuurgroeten". Geliefd is „met strijdersgroeten", „m'et drankbestrijders- groeten", of met „partijgroeten". Waarom dan niet „met medestrijdersgroeten" Df „met godsdienstgroeten"? Gelukkig hebben we wel vegetariërsgehakt, maar geen vege- tariërsgroeten. Er is een groot verschil .tusschen „mili taire groeten" en „beste groeten" maar wie geeft een juiste omschrijving van het ver schil tusschen „N.B.A.S.-groeten" en „J.G. B.O.-groeten." Steekt de een soms z'n hand op, als ie groet, en de ander twee vin gers? Dan krijgt je zoo meteen weer raad selachtige teekeningetjes cider aan de biie ven, die deze groetofu-merten symbolisch moeten voorstellen. Aardig klinkt het Vlaamsche „beste groetenissen". LEIDEN. AGENDA'S. NED. R. K. VOLKSBOND. AFD. LEIDEN, (Secretariaat Leliestraat 7). Zondag. De groote zaal van het Bonds- gebouw voor ontspanning geopend vanaf 6.30 uur. Maandag. Rechtskundig Bureau van 6.30 —8 uur voor de leden van de afd. Leiden en Omstreken. Bondsgebouw Steenschnur no. 15. Zij die gebruik maken van het Rechts kundig Bureau worden verzocht op tijd aan- wezjg te zijn. Voor leden van buiten de stad rijwiel stalling in het Bondsgebouw. Dinsdag, zitting Bestuur Bouwvakarbei dersbond van 7 tot 8 uur. Kantoor boven. Woensdag, Bestuursvergadering R.-K. Volksbond, te 8 uur. Donderdag. Ledenvergadering Coöpera tie „Eendracht" 8 uur. (Groote zaal Bonds gebouw). Vrijdag, Repetitie R. K. Gem. Zangver- eeniging „Pulchri Studio" 8 uur. Za o k uur. Sluiting kantoor, precies 8 uur. Zitting Ziekenkas van 78 uur in zaal 1 Brandstoffencommissie 7—8 uur. Prijslijst op het kantoor aanwezig. Besturen van de vakafdeelingen moeten de namen van de deelnemers Studiedagen te Bergen opgeven aan het Centraal Be stuur, 3de Hugo de Grootstraat 7 Amster dam. (West). INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREENIG ING. Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen-Vereeniging te doen in schrijven R. K. Jongelingen vanaf 17 jaar lederen Illen Maandag van de maand, s avonds om half 9, in de Presi dentskamer van bet Gezellenhuis. Zendag te 9 uur in de St. Josephkerk de II. Mis voor Joh. Kreuger, lid van de afd. Gezellen. Zondag is de zaal geopend van 12.30 tot 2.30 en van 7.tot 10.15; verplichte bij eenkomst van 8.15 tot 9.45 uur. üm 10.15 uur wordt de zaal gesloten. Van 1 tot 2 uur ziiting Jozefspaarkas welke wordt waargenomen door de heeren P. van Bergen Henegouwen en P. Klein. Geen bibliotheek. Na het Lof prijsbiljarten. Maandag bijeenkomst voor de leden van 8 tot 10.15 uur. 8.30 uur cursus Esperanto. Tevens 3e Maandag der maand te 8.30 uur inschrijving nieuwe leden. Dinsdag bijeenkomst voor de leden van 810.15 uur. Woensdag 8.15 uur repetitie Liedertafel Sebastian Schaeffer. 8.30 Repetitie Tooneelelub Adolf Ivolping Donderdag bijeenkomst voor de leden van 810.15 uur. Te 8.45 uur recollectie op de als inge richte kapel. Oefening voor de oud-retrai- tanten. Allen present en op tijd. Liede renbundel medebrengen. Vrijdag 8.30 uur repetitie Symphonie Frans Schweitzer. Vrijdag van 8—10 uur turnclub Oranje Zwart lokaal Pieterskerkhof. Zaterdag bijeenkomst voor de leden van 8—10.15 uur. 8.15 uur Kegelclub de Poedelaars. lederen Zondag van 1 tot 2 uur zitting van de St. Joseph's Spaarkas in de be stuurskamer. Verdere mededeelingen: Gezellen geeft u spoedig op voor de a.s. Kerstretraite voor, het te laat is en zoo mogelijk een bijdrage storten of geregeld sparen. Zondag 27 Sep tember te 7 uur de H. Mis voor Joh. Krueger in de St. Josephkerk. Zondag 11 October viering van ons Stiohtingsfeest. Zondag 4 October opening bibliotheek. ST. PETRUS-PATRONAAT Rapenburg 52. (Feitelijke voortzetting der Afdeeling Leerlingen van de St. Joseph's-Gezellen- Vereeniging Augustus 1837September 1920). Zondag half 5 Patronaat Nieuwe leden kunnen zich bij den eerw. Vice-Praeses aanmelden. Zondag 4 October opening bibliotheek. SINT FRANCISCUS LIEFDEWERK. Nieuwe Rijn 52. Postrek. 70108. Zondag 9—10 uur H. Mis met predikatie 1010.15 uur ontbijt; 10.15—10.45 uur bij zonder godsdienstonderricht ter voorberei ding voor de 1ste H. Communie, 10.15— 11.30 uur ontspanning afd. I, 5.306.00 uur Godsdienstonderricht, 6.006.30 uur Lof en avondgebed. Na het Lof Bibliotheek en Spaarbank, 6.308.30 uur ontspanning. Maandag 5.306.30 uur Bibliotheek en Spaarbank. Dinsdag 6.157.30 uur Vlecht- en Car- tonnagewerk, jongste afdeeling. Donderdag 6.157.30 uur Vlecht- en Cartonnagewerk, hoogste afdeeling. ZITA-VEREENIGING Pieterskerkkoorsteeg 15. Avondbijeenkomsten voor Hollandsche meisjes op Zondag en Woensdag van 8—10.30 uur. Avondbijeenkomsten voor Duitsche meis jes op Zondag en Donderdag van 810.30 uur. R. K. DAMES GYMNASTIEK-VEREEN. „KLIMOP". Vrijdag. De lessen worden gegeven als volgt: 4.305.30 Kleuterclubje (meisjes van 8 tot 10 jaar). Adspiranten: 5.30—6.30 uur groep I, 6.457.45 uur greep II. 89. uur groep lil en leden. Aangeven nieuwe leden Utrechtsche Jaagpad 1. DE GRAAL. Eiken avond tusschen 7 en 8 uur gele genheid om zich in te laten schrijven als lid van „de Graal". Voortaan zal het Graalhuis eerst om kwart voor acht open zijn voor de Graalloden. Dan kunnen ook „Wijze Miertjes" geplakt worden. Maandag 8.00—9.30 uur Handwerken voor de kapel, Reidansen, huisvlijt, too- neel en mondorgel. Dinsdag 8.00—9.30 uur Volkszang Hand werken. Woensdag 8—9.30 uur: Reidansen, too- neel, T' dorgelclub. Dondei.'.ag 7.309 uur: Tooneel. zang, reidansen, mondorgel. Vrijdag 8.00—9.30 uur Handwerken, En- glisen conversation. Zaterdag 8.15—9.30 uur Volkszang. Zondag 20 September a.s. om 11 uur des voormiddags bijeenkomst van de Graal- cadetten. Graalleden die zich voor de mandoline club hebben opgegeven moeten Zondag 20 September a.s. om vijf uur op de Hooi gracht zijn ter nadere bespreking ever de club die spoedig een aanvang zal nemen. Maandag 28 September beginnen de les- N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Oredo. De gewone Prefatie. ZONDAG 20 Sept. Zeventiende Zondag na Pinksteren. Mis. Justus es 2e gebed v. d. H.H. Eustachius en Gezellen Martelaren. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Keur: Groen. Tweevoudig is de verplichting van ons christelijkleven. Onderhouden Gods H. Wet, welke zich laat samenvatten in de twee hoofdgeboden van de liefde tot God en tot den naaste (Epistel en Evangelie) en de zonde evrmijden (Gebed) en uitboeten (Stilgeibed.) Dat vraagt offers van onze be dorven natuur. .God echter zal ons Zijn hu'p zenden, als wij offervaardig en ver- trouwvol tot Hem bidden. (Allelpja; Offer torium). Versterkt door Zijn hulp zullen wij in staat zijn Hem onze liefde te geven (Com- munio) en, hebben wij ons tijdens ons leven met Hem verbonden door de liefde, dan behoeven wij Zijne rechtvaardige oordee'en niet te vreezen, want degenen, die den weg van Gods gebeden bewandelen, zullen een maal den Heer als erfdeel bezitten. (In tro itusG raclua ie) MAANDAG 21 Sept. Feestdag van den H. Matthaeus, Apostel en Evangelist. Mis. Os Justi. Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Keur: Rood. De tollenaar Levi werd door Christus tot het Apostolaat geroepen en sindsdien Mat thaeus genoemd. Voor de Christen gewor den Joden schreef hij zijn Evangelie in het Ilebreeuwsoh, na de verrijzenis van Chris tus. Hij predikte het H. Evangelie in Ara- bië en Ethiopië. DINSDAG 22 Sept. Mis v. d. H. Thomas van Villanova, Bisschop en Belijder. Statuit. 2e gebed v. d. H.H. Mauritius en Gezellen, Martelaren. Kleur: Wit. Thomas, die om zijne buitengewone edel moedigheid jegens de armen den bijnaam verworven heeft van „Aalmoezenier", werd geboren uit een Spaansche famd'ie, die wel voornaam was, maar op financieel gebied betere dagen gekend had Toch waren zijne ouders milddadig naar vermogen en geheel zijn leven, van zijne kinderjaren af, volgde Thomas het mooie voorbeeld zijner ouders. Op 27-jarigen leeftijd werd Thomas Augu stijn en verwierf zich naam als predikant. Later is hij bisschop geworden van Valen cia. Ofschoon verheven, bleef hij toch de zelfde eenvoudige Thomas als voorheen. Bijna geheel zijn inkomen besteedde hij aan werken van liefdadigheid, welke hij zelf met bijzondere zorg organiseerde. Hij stierf in het jaar 1556, 68 jaren oud. WOENSDAG 23 Sept Mis v. d. H. Linus, Paus en Martelaar. Statuit. 2e gebed v. d. H. Thecla, Maagd en Martelares; r 3e A Cunctis (om de voorbede der Heiligen). Kleur: Rood. DONDERDAG 24 Sept. Mis van O.L. Vrouw tot vrijkoop van slaven. Salve. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Maagd (invul len: En U op het feest). Kleur. Wit. Aan den H. Petrus Nolasous verscheen Maria en maakte bekend, dat zij gaarne een Orde van religieuzen zag ingesteld, met het doel de gevangen Christenen uit de handen der Turken te bevrijden.'Ook ver soheen Maria aan den biechtvader van den H. Petrus, den H. Raymundus de Pennafort en aan koning Jacob van Arra.gon, die zij aanspoorde bun hulp te verleenen. Den lOen Augustus 1218 werd de Orde ïngeste'd met een vierde gelofte, n.l. zich zeiven te geven tot onderpand, als het noodig zou zijn, voor de vrijkooping van een christen slaaf. VRIJDAG 25 Sept. Mis v. d. zeventien den Zondag na Pinksteren: Justus es. Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Groen. ZATERDAG 26 Sept. Mis v. d. H. Maagd op een Zaterdag: Salve. 2e gebed v. d. H.H. Cyprianus en Justina, Martelaren; 3e tot den H. Geest; 4e voor den Paus. Prefatie van Maria (invullen: En U om de ver eering). Kleur: Wit. IN DE KERKEN DER E.E.P.P, FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, be halve WOENSDAG. Feest v. d. vinding v.h. lichaam v. d. H. Clara; Maagd. Mis: Con- versus. 2e gebed v. d. H. Linus; 3e v. d. H. Theela. Kleur: Wit DONDERDAG. Mis v. d. H. Pacificus van Septempeda, Belijder: Os Justi. 2e ge bed en laatste Evangelie van O.L. V-r. Credo. VRIJDAG. Mis v. d, Z. Franciscus Maria van Camporubeo, Belijder: Kleur: Wt. ZATERDAG. Mis v. d. Z. Lucia van Cal- tagrione, Maagd: Dilexisti. 2e gebed v. d. H.H. Cyprianus en Justiana; 3e A Cunctis; 4e voor d'en Paus. De gewone Prefatie. ALB. M. KOK, pr. Amsterdam. sen in koken op de Vakschool. 25 October a.s. Uitvoering van de Graal in de Schouwburg. Deze week beginnen de repetities. Even willen wij er de aandacht op ves tigen dat jullie vlijtig „Wijze Miertjes" sparen maarjullie hebben nog niet allemaal een boekje. Waar blijft de rest van onze Leidsche Graaltjcs?? Excelsior, Alleluja, Vooruit! I!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6