SATERDAG 12 SEPTEMBER 1931
DE LEIDSCHE COURANT
i vvto/t BLAD PAG. f
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen
en mededeehngen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. 1. van den Abeelen. Willem de Zwijger-
laan 25, Oegstgeest; Mevr. Fehmers—Boer—Knottnerue, Warmonderweg 37.
12 Sept. '31. HET FEEST VAN DEN
H. NAAM VAN MARIA.
Op bevel van Gcd was aan Joachim en
Anna, de ouders van Maria, deze naam
gegeven. Meestal was het de gewoonte
een naam te geven, die reeds in de fami
lie gedragen werd. Maar dit wonderkind
ontving van Godzelf haar naam.
De naam Maria heeft verschillende be-
teekenissen. De voornaamsten zijn wel:
Vrouwe, Meesteres, Koningin en Ster der
Zee. We komen deze benamingen ook voor
haar tegen bijv.: Onze Vrouwe, onze lieve
Vrouwe, Koningin des Hemels. De H. Ber-
nardus zegt: „Zij is dié schitterende en
edele ster, glanzend door haar verdien
sten, lichtend door haar voorbeeld. O, gij,
die voelt, dat gij op den wereldstroom
meer door onweders en stormen wordt
heen en weer gezweept, dan op vasten bo
dem voortschrijdt, wend uw oogen niet af
van de stralen dezer ster, indien gij door
de stormen niet wilt omkomen. Als de
slagen der bekoring opsteken, als gij slaat
op de klippen der beproeving, zie op naar
de ster, roep tit Maria' Denk aan Maria,
roep tot Maria in alle gevaren, in alle
angsten, in alle radeloosheid"!
Wij moeten den H. Naam van Maria
vereeren en dikwijls aanroepen, den naam
van Maria, die de vreugde der hemelin
gen, de kracht en de troost der mensch-
heiJ, de schrik des duivels is.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
WINTER PROGRAMMA. Donderdag
avond 1.1. werd in het gebouw der Zita-
vereeniging eene algemeene bestuursver
gadering gehouden. Het bestuur onzer af-
deeling, alsmedo de besturen van alle on
deraf deelingen waren daar vertegenwoor
digd.
Besproken werd het algemeen beleid,
waarbij het winterprogramma 1931'32,
als volgt, werd samengesteld.
8 October 1931. Donderdagavond ope
ning. 7.30 openingslof in de kapel van het
St. Elisabethsziekenhuis, waarna ten half
negen vergadering in de kleine Stadsge
hoorzaal, opgeluisterd door een zangkoor
onder leiding van Mej. Jo Kortmann.
23 November 1931. Maandag. Lezing in
de kleine Stadsgehoorzaal door den heer
Piet Kasteel. Onderwerp: Van Dominé tot
Kardinaal.
21 Januari 1932. Donderdag. Jaarverga
dering in de kleine Stadsgehoorzaal. Er
zal hierbij tusschen de verschillende jaar
verslagen een thee met verrassingen wor
den aangeboden.
4 Februari 1932. Donderdag. Feestver-
gadering. Opgevoerd zal worden: „Een
Zomerzotheid" van Cissy van Ma-rxveld"
door de tooneelver. „Peter Kanis".
7 Februari 1932. Zondagmorgen 9 uur
Mis met algemeene H. Communie in de
kapel van het St. Elisabethsziekenhuis.
April 1932. Op nader te bepalen dag.
Sluiting. Lezing door Pater H. de Gree-
ve S.J.
De avonden zullen steeds precies op tijd
aanvangen en als regel ten 8 uur, hetgeen
nader in deze rubriek zal worden bekend
gemaakt. Van het programma kan worden
afgeweken.
THEEMIDDAGEN. Het voornemen be
staat de volgende reeks theemiddagen te
geven
1 October 1931: Dr. Berger opvoedkun
dig onderwerp.
2. November 1931Roosje Driessen en
Irma Timmermann. Muzikale middag.
3. Januari 1932. Prof. van der Wiel,
Heemstede. Gregoriaansche Zang.
4. Februari 1932. Mej. Strengen, Mon-
tessori in het huisgezin.
5. Maart 1932. Ellen Russe. Literaire
middag.
Deze middagen zullen toegankelijk zijn
voor de leden tegen 3 per reeks, voor
nietdeden tegen 1 per middag. Alleen
bij voldoende deelname zullen deze mid
dagen doorgaan, waarom verzocht wordt
inschrijvingen daarvoor uiterlijk vóór 1
October a.s. te zenden aan Mevr. J. Man-
dersVermeulen, Oegstgeesterlaan 12.
Tel. no. 292.
Aan andere R. K. Vereenigingen wordt
vriendelijk veraocht met bovenstaand pro
gramma bij de vaststelling van vergade
ringen en uitvoeringen rekening te wil
len houden.
Contributie. Deze week wordt begon
nen met de inning der contributies. Het
winterprogramma is op de achterzijde der
kaarten afgedrukt. Dringend wordt ver
zocht het bedrag der contributie klaar te
willen leggen.
Verhuizingen. Nogmaals vestigen wij
er de aandacht op, dat bij verhuizing of
adresverandering hiervan aan het bestuur
kennis moet worden gegeven, indien men
ervan verzekerd wil zijn toegangskaarten
enz. tijdig te ontvangen.
ALGEMEENE H. COMMUNIE.
Was 't een mooi initiatief van de Inter
nationale Unie van R. K. Vrouwenbonden
een Algemeene H. Communie uit te schrij
ven tot intentie van Z. H. den Paus, het
was ook een goed idee van ons bestuur om
deze algemeene H. Communie voor de
Leidsche afdeeling te doen plaats hebben
in de intieme kring en de besloten sfeer
der kapel van het St. Elisabethziekenhuis.
Dit goede plan werd voor uitvoering
vatbaar door de welwillendheid van onzen
Geest. Adviseur, die spontaan bereid was
een plechtige gezongen H. Mis te cele-
breeren, waaronder Rector Reijnen een
opwekkende predicatie hield, om ons aan
te sporen de H. Mis en H. Communie op
te dragen in den geest van eerherstel aan
God, die in Zijne dienaren en vooral in
zijn plaatsbekleeder, den Paus, gehoond
en met satanische haat vervolgd wordt.
Immers, zoo zeide de Eerw. spreker, deze
vervolging verschilt in dit opizcht van de
vroeger, dat zij zich keert niet tegen den
een of anderen vorm van godsdienst maar
zich uit in een haat tegen God. Met dui
zenden R. K. vrouwen van de geheele we
reld hebben wij ons één gevoeld en onze
H. Communie tot één en dezlfde intentie
opgedragen. Die eenheid kwam hier, hoe
wel op kleine schaal, zeer goed tot uiting.
Natuurlijk, we weten 't, de H. Commu
nie door velen der leden afzonderlijk op
gedragen heeft als gebed en offer even
veel waarde gehad; maar evengoed we
ten we, dat onze aanhankelijkheid aan
onzen heiligen Vader mooier en meer de
monstratief tot uiting ware gekomen, in
dien alle Vrouwenbondsleden massaal wa
ren opgekomen.
Na de H. Mis werd een collecte gehou
den, waardoor het Bestuur in staat werd
gesteld de Eerw. Zusters, die zelf de ge
zangen van de H. Mis hadden uitgevoerd
en haar mooie kapel gastvrij hadden open
gesteld namens alle aanwezigen dank te
betuigen in den vorm van bloemen voor
de kapel.
Laten we hopen dat we nog vele malen
van de gastvrijheid der Eerw. Zusters ge
bruik zullen mogen maken.
H. v. d. MEER, Secr.
BEDEVAART NAAR ST. JEROEN.
Evenals vorig jaar heeft de R. K. Vrou
wenbond van de afd. Leiden een oproep
gedaan bij de leden om met de Leidsche
processie op te trekken naar St. Jeroen.
50 leden met 30 bruidjes hebben zich
aangesloten en, St. Jeroen ter eere, de
bedevaart naar Noordwijk medege
maakt.
Jammer dat we ditmaal tijdens de pauze
ons reidansolubje moesten missen.
Volgend jaar zal het bestuur wederom
pogingen in het werk stellen om de namid
dagpauze op aangename wijze te verkor
ten.
H. M. H. v. d. MEER, Secr.
„ST. FRANCISCUS XAVERIUS".
De Missie-naaivereeniging „St. Francis-
cus Xaverius" zal dit jaar haar tentoon
stelling houden op Zondag, Maandag en
Dinsdag 20, 21 en 22 September in de
kleine Stadsgehoorzaal.
Het Bestuur hoopt dat zeer velen het
werk der vereeniging komen beziohtigen
en daardoor hun belangstelling voor de
Missie zullen toonen. Dit geeft ook weer
moed voor onze werkende leden' om in den
komende winter, wederom met grooten
ijver op den ingeslagen weg voort te gaan.
HET BESTUUR.
Aan de Jeugdclub wordt verzocht Dins
dag a.s. allen aanwezig te zijn voor de
bespreking der tentoonstelling.
„SANCTA VERONICA".
Donderdagmiddag had onze uitloting
plaats. De prijzen zijn gevallen op de num
mers, die gisteren (Vrijdag) per adverten
tie in ons dagblad zijn bekend gemaakt.
Nogmaals dank aan allen, die door hun
bijdragen ons gesteund hebben.
Moedig gaat „Sancta Veronica" verder
met haar heerlijk werk.
DE GRAAL.
Een cultureele beweging.
„De Graal" is niet alleen een godsdien
stige beweging, maai ook een jongevrou-
wenbeweging, ook een cultuur-beweging en
ook een sociaal-economische-beweging.
Ditmaal willen wij het hebben over de
Graal als cultuur-beweging.
BIJ VETZUCHT, jicht en diabetes
verbetert het natuurlijke „Franz-Josef"-
bitterwater de ,onaag- en darmfunctie en
bevordert de spijsvertering op blijvende
wijze. Bij Apofch. eiy Drog. verkrijgbaar.
8561 I
Daar de mensch bestaat uit ziel en
ichaam, behoort er bij het Katholiek ge
loofsleven, ook altijd een Katholiek be
schavingleven. D.w.z. het Katholieke geloof
moet het geheele leven van den mensch
doordringen, en alle uitingen daarvan be
zielen.
Zij moet de bezieling zijn van ontspan
ning en omgangsvormen, van de stoffelij
ke ontwikkeling van den mensch (als b.v.
mode en techniek) en van zijn hoogere
geestelijke ontwikkeling, van wetenschap
dus en schoone kunsten, letterkunde en
tooneel, muziek en dans, schilder- en beeld
houwkunst. Wanneer zoo bet Katholieke
geloof en het beschavingsleven zijn sa
mengegroeid, noemt men dat een Katho
lieke beschaving, of een Katholieke cul
tuur.
Het cultureel program van „De Graal"
dat zij in en door haar Graalleden in onze
tegenwoordige maatschappij wil verwezen
lijken, luidt als volgt:
1. Bij de zoozeer veranderde tijdsom
standigheden, die het leven van de vrouw
veel dieper gewijzigd hebben, dan dat van
den man, wil de „Graal" voor de Katho
lieke jonge vrouw van eiken stand, die
nog niet in den ouden stijl is vastgegroeid,
een nieuwe levenshouding vinden, die vol
komen aansluit.
Op de eerste plaats bij de tot moeder
geschapen vrouwelijke natuur.
Op de tweede plaats bij de bovennatuur
lijke uitverkiezing der vrouw het duide-
liikst zichtbaar in de tegenstelling tusschen
Maria en Eva, de zegen en de vloek der we
reld.
2. Yoor die nieuwe levensverhouding
wil „De Graal" vinden een nieuwe uitings
vorm in stijl, kunst (vooral bewegings
kunst) mode, wetenschap, ontspanning,
enz. De Graal als zoodanig wil mee opbou
wen aan de vernieuwing der Katholieke
cultuur, die men overal in het rond voelt
aankomen, zij wil haar deel daartoe bij
dragen door eigen initiatief op cultuurge
bied, in allerlei vorm, voor zoover dat in
haar beweging past, Ook van de Graalbe
weging moeten uitgaan nieuwe ideëen,
nieuwe stroomingen, nieuwe uitingsvor
men voor wat in den mensch een intellect
en schoonheid, aan diepe en edele gevoe
lens leeft.
KALENDER DER WEEK
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone
Prefatie.
ZONDAG 13 Sept. Zestiende Zondag na
Pinksteren. Mis: Miserere. 2e gebed A
Cunctis (om de voorbede der Heiligen); 3e
naar keuze v. d. priester. Credo. Prefatie
v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen.
Met de woorden van den H. Paulus bidt
onze Moeder de H. Kerk, dat in onze har
ten Christus wone door het geloof, dat wij
gevestigd en geworteld moge zijn in de lief
de van Christus; dat wij die liefde mogen
kennen, want de kennis dier liefde is de
hoogste wetenschap.
Bidden wij met onze Moeder mee om die
groote goddelijke gave (Gebed) maar bid
den wij met nederigheid, want alleen aan
de nederigen geeft God Zijne genade (Evan
gelie). Alleen voor wie Hem in nederigheid
aanroepen is Hij overvloedig in barmhar
tigheid en goedheid. (Introitus). Vragen wij
aan God, Die machtig is en wonderen heeft
gewerkt (Graduale en Alleluja-vers) om
Zijn onmisbare hulp in geheel ons leven
(Communio) en om zuivering door de
kracht van het H. Misoffer, zelfs van den
geringsten smet van hoogmoed (Stilgebed
en Postcommunio).
MAANDAG 14 Sept. Feestdag van H.
Kruisverheffing. Mis: Nos autem. Credo.
Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: Rood.
Koning Chosroas van Perzië had bij de
inname van Jeruzalem het H. Kruis mee
genomen naar Perzië. Later overwon keizer
Heraclius Chosroas, die door zijn zoon Si-
roës werd vermoord. Siroës vroeg aan He
raclius zijn rijk terug, welk verzoek werd
ingewilligd onder bepaalde voorwaarden,
waarvan de eerste was de teruggave van
het H. Kruis. Na veertien jaren in de han
den der Perziërs te zijn geweest, droeg kei
zer Heraclius het op zijn schouders naar
Jeruzalem.
DINSDAG 15 Sept. Feestdag van de Ze
ven Smarten van Maria. Mis: Stabant. 2e
gebed (alleen in stille H.H. Missen) v. d. H.
Nicomedes, Martelaar. Credo. Prefatie van
Maria (invullen: En U om de doorboring).
Kleur: Wit.
De smarten onzer moeder megen wij niet
vergeten. Daarom, o Moeder, smeeken wij
om uwe tranen, om de droeve begrafenis
van uwen Zoon, om het purper Zijner H.H.
Wonden, prent ons diep in het hart uwe
smart. (Kerk. Get.).
Cyprianus begaafd met een vlug en
scherp doordringend verstand, was een wel
sprekend redenaar en beroemd geleerde.
Eerst op lateren leeftijd werd hij Christen.
Zijne talenten stelde hij toen in dienst vau
de Kerk. Een sterk bewijs voor zijn deugd
is wel, dat hij, ofschoon bekeerling, prie3
ter werd en later zelfs bisschop van Car
thago, welke waardigheid hij wel niet
wenschte, maar waartoe hij door den volks
wil als het ware gedwongen werd. In den
strijd van Paus Cornelius tegen Novatus
en Novatianus was hij met den Paus in
voortdurende briefwisseling ten gunste van
de Kerk. In 257 is hij onthoofd. Cyprianus
was de eerste bisschpp van Carthago, die
zijn bloed en leven gegeven heeft voor den
Naam van Jesus Christus en voor de ver
dediging des geloofs.
DONDERDAG 17 Sept. Gedachtenis-
feest van het indrukken der H.H. Wonde-
teekenen des Heeren in het lichaam v. d.
H. Franciscus van Assisië. Mis: Mihi
autem. Kleur: Wit.
Op den berg Alverna ontving de van
liefde voor Christus brandende Serafijn de
H. Franciscus van Assisië de heilige wonde-
teekenen. Na eene verschijning van een ge-
kruisten Serafijn vertoonden zich in Fran
ciscus' handen en voeten de teekenen der
nagelen en in de zijde het teeken van den
lanssteek. Uit de zijde-wonde vloeide bij
Franciscus meermalen bloed.
VRIJDAG 18 Sept. Quatertemperdag,
Geboden Vasten en Onthoudingsdag. Mis
v. d. H. Joseph van Cupertino, Belijder:
Dilectia. 2e gebed en laatste Evangelie v.
d. quatertemperdag. Kleur: Wit.
Ook is geoorloofd de H. Mis v. d. quater
temperdag: Laetetur. Geen Gloria. 2e ge
bed v. d. H. Joseph van Cupertino. Kleur:
Paars.
Zóó geheel en al leefde de H. Joseph van
Cupertino volgens zijn kloosterregel, dat
de H. Kerk hem de woorden in den mond
legt: „Ik ben gestorven (voor de wereld)
en mijn leven is met Christus verborgen in
God".
ZATERDAG 19 Sept. Quatertemper, Ge
boden Vasten en Onthoudingsdag. Mis v. d.
H.H. Januarius en Gezellen, Martelaren:
Salus autem. 2e gebed v. d. quatertemper-
Zaterdag; 3e v. d. Vigilie v. d. H. Mat-
thaeus; 4e voor den Paus. Laatste Evan
gelie v. d. quatertemper-Zaterdag. Kleur.
Rood.
Ook is geoorloofd de H. Mis v. d. Vigilie:
Venite. Geen Gloria 2e gebed v. d. H.H.
Martelaren; 3e v. d. Vigilie; 4e voor den
Paus. Laatste Evangelie v. d. Vigilie.
Kleur: Paars.
Bij de vele martelingen, welke de Heili
gen van dézen dag hebben verduurd, ge
beurden de heerlijkste wonderen. 0.a. trad
de H. Januarius geheel en al ongedeerd
uit een gloeiende oven. De landvoogd van
Campanië, Timotheüs, die de heiligen mar
telen liet, werd plotseling van het gebruik
zijner oogen beroofd, maar op het gebed
van den H. Januarius kreeg hij het gebruik
zijner oogen weer terug, 't Gevolg was de
bekeering van bijna 5000 menschen, waar
over de landvoogd in razernij ontstak. Het
lichaam v. d. H. Januarius rust te Napels,
waar ieder jaar het bekend bloedwonder
plaats heeft.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender, be
halve
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Franciscus
van Calderola, Belijder; 3e A. Cunctis.
DONDERDAG. Eigen Mis: Mihi autem.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
toen 600 Graalleden, allen zwijgend, elk
met een helder brandend licht in de hand
's avonds trokken langs de grachten van
Amsterdam. Elk van die 600 meisjes dacht
in dien tijd aan een heilige vrouw, die als
een stralend licht door de wereld was ge
gaan, en elk heeft in dat uur gebeden dat
ook haar lichtje helder moge stralen haar
leven lang.
Het schouwspel heeft de Graalleden,
zoowel als de toeschouwers diep aangegre
pen. Men ziet hoeveel men kan bereiken
met zeer eenvoudige middelen. Men ziet
ook, hoeveel belangrijker deze soort
uitingsvormen is dan hetgeen men ge
woonlijk tooneel noemt.
En ten slotte blijkt hier ook, dat het zeer
juist en diep waar is, wat door mevr.
RolandHolst kort geleden gezegd werd
in een causerie te Arnhem over het lee-
kenspel; „deze wording (van goede lee-
kenspelenj is alleen mogelijk uit de span
ning tusschen beide polen, die ten slotte
na en aan elkaar verwant zijnreligieus
en sociaal gevoel. Groei is allen mogelijk,
wanneer die spanning behouden blijft,
maar meer nog, wanneer het sociaal den
ken de wortels zal vinden van het religieus
beleven zonder hetwelk alles verschraalt.
Het spreekt vanzelf dat wij ook in deze
richting nog verder zullen gaan en wij
hopen en vertrouwen, dat wij hier nog
slechts staan, aan een nieuwe vorm van
volkskunst, waar nog haast onbegrensde
mogelijkheden open staan. En op den 2en
Paaschdag hebben wij een nieuwe proeve
genomen, die ons zeer duidelijk geleerd
heeft, dat het „Massaal Spreekkoor" thuis
hoort in onze massabeweging. Het succes
van dit eerste stoute pogen is van dien
aard, dat wij meenen het Massaal Spreek
koor voorloopig een plaats te moeten in
men op ons Cultureel Program.
Inderdaad, daarmede is nog veel goed:
en moois op religieus gebied te bereike
En hier staan wij voor tallooze mogelijk
heden oj' allerle*' gebied der cultuur van
geest en hart, en het zou onbegonnen werk
zijn, te trachten een overzicht te geven van
wat er in onze beweging hier meer, daar
minder vast omlijnd, agn initiatief leeft op
dit gebied.
Wij zullen ons dus bepalen tot een punt,
nL de evolutie, die zich in onze bewe
ging heeft voltrokken op het gebied van
wat men gewoonlijk noemt „tooneel".
Het is aigemeen bekend, dat jonge
meisjes verzot zijn op tooneelspelen en
reeds aanstonds bij de oprichting van de
Graalbeweging was de drang en de vraag
naar „tooneel" geweldig groot.
Maar ook van het begin af aan werd
door de leiding van de Graalbeweging er
naar gestreefd te voorkomen, dat dit too-
neelspel zou vervallen tot het peil van
dilettantisme en vulgariteit, waarin helaas
nog zoovele van de tegenwoordige „too-
neelstukjes voor de jeugd" zijn geschre-
Het was van den aanvang de bedoeling,
dat het tooneel dienstbaar gemaakt moest
worden, zoowel aan de persoonlijke karak
tervorming en de cultureele opvoeding der
meisjes, als aan de nieuwe Katholieke
cultuurbeweging van onzen tijd. Van elk
stuk moest iets uitgaan op speelsters en
toeschouwers; waardoor zij als betere
menschen van het stuk zouden heengaan,
al was het alleen (dit was de minimum-
eisch) dat haar goede smaak voor wat
mooi is, er door werd ontwikkeld. Het
spreekt vanzelf, dat zich hierbij groote
moeilijkheden voordeden.
Wij hebben geëxperimenteerd op alle
gebied, daarbij trouw gesteund door het
enthousiasme van onze Graalleden. Wij
zijn begonnen met stukken uit de wereld
literatuur en uit het middel-nederlandsch,
waarvan enkele boeiden, maar met de
meesten niets werd bereikt. Het beste vol
deden nog de symbolische en zinnespelen,
als Elcerlvc, Mar. van Niemeghe, de stuk
ken van Calderon, waarvoor jonge meisjes
een bijzondere voorliefde blijken te heb
ben Wij hebben het geprobeerd met
Ghéon en andere moderne stukken, en wij
hebben daarmede in het geheel niets be
reikt (men houde hierbij in het oog, dat ik
alleen ondervinding heb van onze meis
jes).
En ten slotte zijn we er toe gekomen
zelf te gaan werken, en stukken voor onst»
meisjes te gaan ontwerpen en te schrij
ven en hebben zoo langzaam aan den
goeden weg eindelijk gevonden.
Wat bleek ten slotte? Het „tooneelspel"
door.onze jonge meisjes kan inslaan, en
boeien, kan iets gaafs en schoons, iets zeer
ontroerends zelfs geven, zoodra het niet
meer behoeft te zijn „comedie", „tooneel"
maar kan en mag worden waarheid, als zij
in en door het stuk, en in en door haar
rol uiting uiting kunnen en mogen geven
aan wat er moois en diep innerlijks leeft
in haar zelf of in de groep.
Dan komt opeens een klank van zui
ver en oprecht gevoel in de stem, dan ge
ven zij zich, oprecht spontaan, geven en
willen zij geven en uiten 't mooiste wat
in haar leeft, en vinden zij dan ook de
juiste expressie, voor wat haar immers
diep eigen is. En het zoo gezamenlijk zich
uiten brengt bij de meisjes en bij de gelijk
gezinde toeschouwers eveneens het beste
omhoog en op zoo'n oogenblik voelen zich
WOENSDAG 16 Sept. Quatertemperdag.
Geboden Vasten en Onthoudingsdag. Mis
v. d. H.H. Cornelius en Cyprianus, Marte
laren :lntret. 2e gebed v. d. Quatertemper
dag (Zie in het Misboek achter den 17e
Zondag na Pinksteren); 3e v. d. H.H.
Euphemia, Lucia en Geminianus, Martela
ren. Laatste Evangelie v. d. Quatertemper
dag. Ook is geoorloofd de H. Mis v. d. Qua
tertemperdag: Exsultate. Geen Gloria. 2e
gebed v. d. H.H. Cornelius en Cyprianus;
3e v. d. H.H. Euphemia en Gezellen. Kleur:
Paars.
Na den dood van den heiligen Paus-mar
telaar Fabianus werd de H. Cornelius tot
Paus gekozen. Cornelius heeft vooral veel
te kampen gehad met inwendige scheurin
gen in de Kerk, veroorzaakt door twee
hoogmoedige geesten Novatus en Novatia
nus. Toen onder de regeering van keizer
Gallus weer een kerkvervolging uitbrak,
werd Paus Cornelius verbannen naar Civita
Vecchia en stierf hij na vele ontberingen
als balling in de gevangenis. Daarom ver
eert de H. Kerk hem als martelaar. Latere
schrijvers meenen, dat Cornelius, naar Ro
me teruggevoerd, aldaar onthoofd is.
allen één in den besten zin des woords.
Want dat gezamenlijk uitzeggen of uit-
beelden van wat er diep in haar leeft aan
schoonheid en idealen, doet die idealen
vaster, bewuster, concreter vorm krijgen
èn voor het individu, èn voor de groep. Het
dwingt er toe, het dan ook niet te laten
bij gedachten, woorden of gevoelens al
leen, maar het om te zetten in practische
daad.
En hier vinden wij weer het middel om
té bereiken, wat bij jonge vrouwen (im
mers concreet van aard) zoo brood- en
broodnoodig ishet concreet maken van
het ideaal.
En dan mag die uiting gerust symbolisch
zijn, elk jong meisje houdt van symboliek
en begrijpt ze, maar het symbolisch beeld
moet waarheid spreken.
Onze eerste proef op dit gebied was het
Graalspel. Een schuchtere stap nog
slechts, die nog allerlei elementen van het
oude in zich droeg, en ten slotte ook te
veel aan symboliek vertoonde.
Maar toch, het was doorleefd, en de
meisjes voelden het als haar eigen stuk,
als de verzinnebeelding van haar eigen
idealen; mee met eigen middelen, met
eigen vrouwelijke deugden, van mildheid
en liefde, van deemoed en overgave om de
wereld te winnen voor Christus.
In deze richting gingen wij een tijd
door, ontleenden onze stof aan mysteriën
van ons H Geloof, Kerstmis, Paschen, H.
Sacramentsfeest, en schreven symbolische
spelen.
Maar steeds voelden wij ons meer ge
drongen, nu ook de traditioneele techniek
van het tooneelspelen te verlaten.
Immers, wij hadden begrepen, dat het
niet zooveer ging, om een goede vorm van
jeugdtooneel, maar om een uitingsvorm
van onze idealen. Een uitingsvorm, die te
gelijk waar, s'èhoon en boeiend was.
En zoo kwamen wij er toe, langzamer
hand het begrip „tooneel" meer en meer
naar de achtergrond te dringen en schoo
ne uitingsvormen te zoeken waar die te
vinden waren. Een flinke resolutie stap
in die richting was de Allerheiligentocht,