KALENDER DER WEEK
ZATERDAG 4 JULI 1931
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deza rubriek verschijnt dee Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen
en mededeelingen te nchten a-an één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. I, van den Abeelen, Willem de Zwijger
laan 25, üegstgeest; Mevr. Fehmers— Boer— Knottnerue, Warmonderweg 37.
ZATERDAG 4 Juli 1931. Feestdag ter
eerc van alle H.H. Pausen van Rome.
Donderdag 2 Juli vierden wij de feestdag
van Onze Lieve Vrouwe Bezoek. Heb is
juist dezen dag, dat wij het groote genade-
feest vieren van Maria's aloud en gezegeud
bedevaartsoord in Heiloo.
Maria onder aanroeping van O. L. Vrouw
ter Nood trok reeds in de vroegste middel
eeuwen vele pelgrims. Van heinde en verre
kwamen de geloovigen naar de genadeka
pel Maria ter eere gebouwd. En al werd de
kapel tijdens der Hervorming verwoest,
toch bleven de bedevaartgangers de plaats
bezoeken. Deze trek naar Heiloo werd nog
veel grooter toen in 1713 een kwaadaardige
veeziekte uibrak; het landvolk van Noord-
Holland trok in weerwil der plakkaten in
breede scharen naar de buurtschap Oes-
dom, waar het „heilig land" z.g. toe behoor
de, en gebruikte in geloovig vertrouwen op
Maria's voorspraak het water van den
„Runxptte" die nabij het verwoeste kapel
letje gevonden werd, opdat door de voor
spraak van Onze Lieve Vrouw ter Nood
hun vee voor den dood en zij voor de ar
moede zouden bewaard blijven.
Van 1830 too 1902 was de buurtschap Oes-
dom eigendom van een protestant die
streng alle verkeer op zijn terreinen ver
bood, maar niettegenstaande alle strafbe
palingen bleef de devotie tot L. Vrouw
ter Nood sterk en levend. Na 1902 werd er
'n kleine bidkapel gebouwd en ook de put
kwam bij opgravingen weer te voorscnijn.
Nadien trekken weer jaarlijks duizenden
geloovigen naar Heiloo.
En wat hebben nu de katholieke vrouwen
van het Haarleinsch Diocees gedaan 1 Ma-
ria ter eere een groote kapel gebouwd!
De oude kapel was absoluut kapot gebe
den; er moest 'n nieuwe komen, maar de
bouwkosten waren zoo hoog! Toen stelde
de Haarlemsche Bisschop zijn vertrouwen
op den R. K. Vrouwenbond, die direct
haar hulp toezegde. Voor de grootste der
Vrouwen, hebben wij alles over. Het in ons
gestelde vertrouwen zullen wij niet be
schaamd maken.
Ge hebt natuurlijk nog nooit gehoord,
dat wij die nieuwe kapel gebouwd hebben,
niet waar, want er werd nog geen beroep
op uw beurs gedaan. Toch, zonder geld ko
men wij er niet. Het Leidsche afdeeiings-
bestuur stelt zich t>en alle tijden beschik
baar tot het ontvangen van giften. En wees
edelmoedig Maria ter Eere.
PROCESSIE NAAR ST. JEROEN.
Verleden jaar heeft de Leidsche Afdee-
ling van den Vrouwenbond voor het eeist
op initiatief van zijn volijverig bestuur als
organisatie deel genomen aan de Processie
van Leiden en omgeving naar de relieken
van St. Jeroen te Noordwijk. Deze eerste
deelname was tot aller voldoening geslaagd.
Daarom voldoe ik graag aan het vriendelijk
verzoek van uw bestuur, om ook voor dit
jaar de leden van den Vrouwenbond aan
te sporen, wederom, en indien mogelijk, in
nog grooter getale, aan onze processie, die
zal worden gehouden op Donderdag 6
Aug. a.s., deel te nemen. Met het immer
grooter worden der moeilijkheden, waarin
velen verkeeren, voelen zeker juist vele
vrouwen den last der tijden. Laten zij door
groote deelname aan deze processie, waar
van de kosten gering zijn en waarop aan de
leden nog reductie wordt gegeven, toonen
te weten, waar en op welke wijze zij het
best de verlichting van hare zorgen kunnen
verkrijgen: bij God en door de voorspraak
van Zijn lieve Heiligen.
B. J. M. DORBECK, Pr.
H. SACRAMENTSDAG IN POLEN.
Mej. M. Romme schrijft in „de Katholie
ke Vrouw" onder „H. Sacramentsdag in Po
len" het volgende:
„Tusschen de vergaderdagen van het be
stuur der Internationale Unie viel Sacra
mentsdag, hetgeen ons een welkome vrije
dag bezorgde. Deze begon met een H. Mis
in de Normaalschool van den Vrouwen
bond, waarop een gemeenschappelijk ontbijt
volgde met 't geheele personeel en alle
leerlingen, van wie een dochtertje van een
naar Frankijk geëmigreerde familie in het
Fransch een toespraak hield.
Voor den ochtend had het Poolsche co
mité van ontvangst voor ons bestuur een
balcon gereserveerd aan het plein waarom
heen de Sacramentsprocessie zou trekken
en waarop 3 rustaltaren waren aange
bracht. Vanuit alle kerken trekken op de
zen feestdag of in 'zijn octaaf processies uit,
wij zouden gaan naar degene, die na de
plechtige Hoogmis om 11 uur uittrok van
uit de Kathedraal.
Reeds uren tevoren heerschte er een le
vendige drukte in de versierde straten en
vanaf 10 uur kwamen er vanuit de omlig
gende kerken, die eerst in de komende da
gen hare processies houden zouden, plechti
ge processies het Allerheiligste tegemoet.
Een eindeloos aantal vaandels en beelden
werdeli meegevoerd, soms door groepen in
kleurig nationaal costuum. De straten wer
den door soldaten en politie vrij gehouden;
de eerste rij toeschouwers stond met dikke
brandende kaarsen, die overal te koop wer
den aangeboden. Onder het gebeier der
klokken trok de stoet de kerk uit, voorop
alle denkbare vereenigmgen en congrega
ties met vaandels, banieren en beelden, dan
de militaire kapel en een regiment solda
ten, daarachter de kardinaal-aartsbisschop
met den nuntius; onmiddellijk achter hen
werd het Allerheiligste gedragen door den
hoofdaalmoezenier van het leger, wiens
arm gesteund werd door een lid van de re
geering, die den afwezigen president der
republiek hierbij verving. Achter het Aller
heiligste kwam weer een regiment soldaten.
Zeer verheffend was het te zien hoe beide
regimenten bij elk rustaltaar het geweer
presenteerden en met welke doodsche stilte
en hoeveel eerbied de dichte menschen-
rnassa op straat knielde om den zegen met
het Allerheiligste te ontvangen. Na onge
veer 1 y, uur kwam de processie weer in
de kerk terug, om :s middags nogmaals uit
te trekken.
Na een lunch bij een der bestuursleden
van den Warschauschen Vrouwenbond,
werd ons een autotocht naar verschillende
paleizen in de omgeving aangeboden. Door
den directeur van de te Warschau gevestig
de Philips-fabriek was daarbij ter beschik
king van het gezelschap gesteld de reclauie-
radio-autobus, die met zijn 4 loudspeakeis
bovenop heel wat belangstelling wekte. Het
spreekt vanzelf, dat de drie Hollanders er
op stonden een gedeelte van ddh tocht in
dit vaderlandsche vervoermiddel te ma
ken, hoewel de slecht aangelegde Poolscbe
wegen oorzaak waren, dat men zich op een
eenigszins woelige zee waande.
Na de verschillende tot museum gewor
den paleizen bezichtigd te hebben, werd
het bestuur een thee aangeboden op een
bijzonder mooi buiten van een der Pool
sche Vrouwenbondsleden, waarna de tocht
huiswaarts aanvaard werd.
's Avonds had een officieele receptie
plaats van den Minister van Buitenland-
sche Zaken.
De korte tijd, dien we in Polen door
brachten, heeft ons getoond, dat gastvrij
heid de hoofddeugd is van dit volk, dat
voorts om zijn vriendelijkheid, natuurlijk
heid en eenvoud een bijzonder prettigen in
druk maakte.
„DE GRAAL".
De vorming van het Graalmeisje.
De Graal zal op zich nemen al de belan
gen van het opgroeiende meisje: godsdien
stige, sociale en economische.
Want alleen op deze wijze kan ze haar
geven, wat ze noodig heeft.
Hare vorming omvat dus:
a. de godsdienstig zedelijke vorming;
b. de maatschappelijke vorming, waar
door zij worden opgeleid voor de taak, die
zij ais katholieke vrouwen in huisgezin en
maatschappij te vervullen zullen hebben.
Voor de godsdienstig, zedelij
ke vorming wordt vooral gezorgd in de
Maria-congregatie, waarvan alle Graalmeis-
jes lid moeten zijn of worden.
Voor de maatschappelijke vorming
worden door „de Graal" opgericht clubs en
cursussen, die ten doel hebben: den leden,
de bekwaamheden bij te brengen, die zij als
kath. vrouwen noodig hebben, terwijl de
oprichting van ontspanningsclubs op pret
tige wijze voor de zoo noodige ontspanning
zorg zal dragen.
De clubs en cursussen, die worden opge
richt, zijn vooral de volgendeturn- en
reidansclubs, tooneelclubs en huisvlijtclubs,
zang- en muziekclubs, clubs voor huishoud-
onderwijs, opleidingscursussen in verschil
lende vakken, clubs voor het aanleeren van
vreemde talen, clubs voor opleiding in ad
ministratie en accountancy, sociale studie
clubs en andere ontwikkelingscursussen,
en verder alle clubs en cursussen, waarvan
de plaatselijke wenschelijkheid blijken
mocht.
Op het Clubhuis van „de Graal" te Lei
den, Hooigracht 31', kan men zich als lïd>
van „de Graal" laten inschrijven: eiken
avond tusschen 7 en 8 uur. Daar worden ook
steeds gaarne allerlei inrichtingen omtrent
deze jeugdbeweging verstrekt.
De eerste spinmachine.
Wist u dat toen in 1767 de eerste bru'k-
bare spinmachine door James Hargrea
werd gebouwd, deze machine door zijn ka
meraden vernield werd? Een onberedeneer
de angst, dat deze uitvinding hen broodc-
loos zou maken, spoorde hen aan, de voor-
looper van onze spinmachines en weefge
touwen, onbruikbaar te maken.
Hargreaves stierf arm. Drie simpele
woorden en toch zoo veel zeggend als we
bedenken hoevele schatten door deze uit
vinding aan de menschen geschonken zijn.
Als we het hagelwitte tafellaken uitsprei
den of onze handen afdrogen, staan onze
gedachten geen moment stil bij deze reeds
lang vergeten werkers en zwoegers, die een
groot gedeelte van hun leven, zoo niet hun
geheele leven hebben opgeofferd, om hunne
ideeën te verwezenlijken en daarbij o zoo
vaak met ondank werden beloond.
Twee jaren na de vernieling van de eer
ste spinmachine, trachtte een Engelsch bar
bier het werk van Hargreaves te verbe
teren.
Het doet wel even grappig aan, dat het
een barbier gegeven werd, een uitvinding
te doen, op een zoo geheel ander gebied,
dan het zijne.
Evenwel, ook dit toestel werd vermeld
en wel door de vrouw van Arkwright, die
om de kroon op 's mans ellende te zetten,
er met hun kind van door ging. Waarschijn- j
lijk is het feit dat Arkwright de barbiers- j
winkel verwaarloosde aan dit wegloopen j
niet geheel onschuldig. Een tweede toe- j
stel werd vervaardigd, doch ook dit word
vernield door werklieden, die er hun
vijand in zagen.
Nu vluchtte Arkwright naar Nottingham,
waar hij met steun van den bankier Strutt i
verder kon werken aan zijn uitvinding. In
de loop der jaren verbeterde hij zijii machi- j
nes meer en meer, zoodat men zeggen kan,
dat hij de grondlegger is geweest van de
mechanisehe-spinindustrie.
Eerst 16 jaar later, in 1785 werd de eer- j
ste bruikbare weefstoel door den Engelsch-
man Arkwright gebouwd. En weer 16 jaar j
later construeerde de Fransche zijdewever j
Jacquard de eerste mechanische weefstoel
om zijde met patronen te weven. Hoe ge
makkelijk glijden onze oogen heen over de
bonte mengeling van kleuren, de groote
verscheidenheid in patronen, die de mode
paleizen ons te zien geven en toch ligt de
tijd nog betrekkelijk kort achter ons, dat
mannen geleefd en geleden hebben, om ons
deze weelde te schenken.
Z. v. d. A.
Wondverzorging.
Te Amsterdam is een nieuw instituut ge
opend voor mondverzorging op jeugdigen
leeftijd.
We mogen deze nieuwigheid gerust toe
juichen gezien de nog onverzorgde mond
jes die we op straat, of in tram of trein
te zien krijgen. Dat vele menschen daardoor
de bittere gang naar de tandarts bespaard
wordt, is iets wat we alle wel als iets
vreugdigs aanvoelen. Het instituut verleent
ook bemiddeling bij de aanschaffing van
een geheel of gedeeltelijk gebit, waardoor
in reeds enkele gevallen, de personen in
kwestie een goede betrekking konden be
komen.
IMTERPAROCHIEELE
OPRICHTING VAN PLAATSELIJK
SENI0RAAT.
Dinsdag 30 Juni 1.1. had plaats een goed
bezochte bijeenkomst van senioren en
commissarissen van het Locaal Verband
Leiden.
Door den senior van Leiden .werd voor
lezing gedaan van het statuit van het
Centraal Senioraat en een uiteenzetting
gegeven van de werkzaamheden van het
te stichten Plaatselijk Senioraat, Elk der
16 Vereenigingen van het Locaal Verband
Leiden zal hierin vertegenwoordigd zijn,
Besloten werd, dat door ieder dezer Ver
eenigingen voor 12 Juli a.s. naam en
adres van hun afgevaardigde moet zijn in
gezonden bij den Locaal-Praeses, adres
Rapenburg 52.
Als plaats voor een massale Gezellen-
bijeenkomst werd gekozen Lisse. Op een
nader te bepalen Zondag in September
zal daar dan plaats hebben een demon
stratieve optocht en een vergadering,
waar niet alleen zal gesproken worden,
maar welke tevens moet doen zien, wat er
aan cultureele krachten in ons werk leeft.
De commissarissen werden opgewekt
ieder in eigen kring aan te bevelen de bij
drage voor de monstrans van de Liebaard.
Punt 6 van de agenda gaf aan: Bespre
king eigen costuum. De Vice-Praeses van
Zoeterwoude sprak een krachtig woord
voor eigen costuum, als zijnde een zaak
van propagandistische en van opvoedkun
dige waarde. Dat verplichtend stollen voor
alle leden moest worden buitengesloten,
vond de instemming van de geheele verga
dering. Als meening der overgroote meer
derheid werd tenslotte gerapporteerd: dat
het goed is een bepaald costuum voor te
sohrijven zonder eenige verplichting voor
wien dan ook. Beslissing over de vorm
van het costuum werd aan meer deskun
digen overgelaten.
Tenslotte werden eenige mededeelingen
gedaan over het Congres van Senioren en
Commissarissen op 12 en 13 Sept. te
Amsterdam te houden. Besloten werd, dat
het Locaal Senioriaat zal bevorderen het
reizen per gezelschapbiljet om op deze
wijze ook de vereenigmgen met een klein
getal commissarissen aan reductie in de
reisonkosten te helpen.
Te ruim 10 uur werd deze vlotte bijeen
komst met het gebruikelijke gebed geslo
ten.
MAANDVERGADERING.
De maandvergadering voor Juli vervalt
dit keer bij allerhoogste uitzondering
i door afwezigheid van den Vice-praeses.
VOOR CHRISTUS, ONZEN KONING.
Onze Moeder de H. Kerk heeft het van
af den beginne begrepen dat wie de jeugd
heeft, de toekomst heeft. En het is vooral
in den tegenwoorddgen tijd nocdig de
hoop der toekomst te behouden voor de
Kerk, wil zij haar goddelijke zending vol
komen uitoefenen.
Het was dan ook een heerlijke dag voor
ons roomsche jeugdwerk, toen jl. Zondag
in Leidsohendam 580 Patronaatsjongens
demonstreerden onder de gouden stralen
van de glanzende zomerzon en onder de
verheffende en bezielende leuze: Voor
Christus, onzen Koning. In deze leuze lag
het schoone van dien dag, ligt heel de be-
i eekenis van ons roomsche jeugdwerk.
Daar is over de wereld een woeste golf
slag gekomen, die met beukend geweld de
jeugd van den Christus wil aftrekken en
die in alles wil, dat de jeugd wordt opge
kweekt in de kille armen van modern hei
dendom. Het hart, waarin de edelste lief
de klopt voor het kind, is de drijfveer ge
worden voor krachtige ontplooiing van
ware opvoeding; de H. Kerk immers kan
als de Bruid van Christus nooit gedogen
dat men „de lievelingen van Jesus", ook
thans nog wil afhouden van den mystie
ken kindervriend in het H. Sacrament des
Altaars. Vandaar de juistheid van het
jeugdwerk, waarin tijd, geld en arbeid
bijzaak, maar liefde voor de jeugd hoofd
zaak is.
Er was daar in Leidsohendam van alles
wat om duidelijk te doen zien dat sport,
beschouwd als bijzaak, goed is; dat trouw
aan kerkelijk en burgerlijk gezag nood
zakelijk is; dat Godsdienst, fundament
van ons leven, het edelste is. Och, daar
is veel minderwaardigs in onzen tijd,
maar als men daar honderden van die
jongens hoort zingen het Magnificat, de
lofzang der Hemelkoningin, dan is het ons
blij te moede en wordt het ons duidelijk,
dat zelfs onder die jeugd, waarover men
soms de schouders maar ophaalt, het jon
genshart levend blijft. En als de vaandels
buigen en in de kerk een heilige stilte
valt, dan zien de oogen op naar Hem, die
eenmaal leefde als toonbeeld van gehoor
zaamheid. En in die grootheid van Hem
wordt alles klein, ook de jeugd, die groot
wil worden in het kindschap Gods.
Maar jongens worden niet enkel groot
in 't bidden; ook werken is noodzakelijk
en in een doeltreffende predicatie wees
de priester op de ridderlijkheid van het
jongensleven, waarin vervat zijn de ware
deugden van 't Christendom zooals het
luisteren naar ons kerkelijk gezag en de
gehoorzaamheid aan vader en moeder.
Maar de ridderlijkheid van den arbeid, zoo
juist uitgedrukt in het „God zegene het
eerzame handwerk", worde ook dan eigen
dom van de jeugd als het gedragen wordt
door het diep besef van onze roeping in
de maatschappij.
Waarom wij dit schrijven in onze ru
briek? Wel, er zijn zwartkijkers die onze
samenleving hopeloos slecht vinden en er
zijn menschen, die het gevaar niet willen
of kunnen zien. Beide oordeelen foutief;
er is veel moois en goeds in de jeugd van
vandaag, die leeft om iets te worden, maar
alles wordt bedreigd door veel kwaad.
Daarom zette men de handen eraan en de
schouders er onder, en we houden ons
roomsche erf vrii van bederf.
Christus aan de jeugd en de jeugd aan
Christus
SEVERUS.
ST. PETRUS LIEFDEWERK.
Maandag a.s. heeft de maandelijksche
afrekening plaats van het St. Petrus Lief
dewerk. De zelateurs worden nog eens op
gewekt toch vooral voor geregelde afreke
ning zorg te dragen, daar dit slechts de
zaak ten goede strekt en rente-verlies
voorkomt.
N.B. Alle dagen Gloria en Credo. Zon
dag Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. De
overige dagen de gewone Prefatie.
ZONDAG 5 Juli. Zesde Zondag na Pink
steren. Mis: Dominus. 2e gebed v. d. H.
Antonius Maria Zaccaria, Belijder; 3e v. i
h. octaaf v. d. H.H. Apostelen Petrus en
Paulus. 4e voor den Paus. Kleur: Groen.
Bij ons H. Doopsel is in ons gestorven j
de oude zondige niensch, d.w.z. de toe- i
stand van zonde hield op in ons, wij ont-
vingen een nieuw leven n.l. het leven der
heiligmakende genade. Wij werden kindo- 1
ren van God. De gevolgtrekking is: dan ook
als kinderen van God leven voor God, in 1
gemeenschap met Jesus Christus onzen
Heer. (Epistel). Leven voor God is: Met al
onze vermogens en krachten Zijne heilige
geboden onderhouden. Dat kost moeite,
dikwijls zware offers. Want wel ontvingen
wij bij het H. Doopsel de heiligmakende ge
nade terug, maar niet de voorrechten van
den eersten geluksstaat; onze wil blijft ten
kwade geneigd. Doch de Heer is onze
kracht, onze toevlucht. Daarom roepen wij
tot Hem om liefde in onze harten en om
volharding in den dienst van God. Hij mo
ge ons helpen tegen onze vijanden. (Introi-
tus; CrVd; Gradiale; Alleluja-vers).
Evenals aan de menigte, die Hem te voet
volgde, geeft Jesus ook ons, die Hem zoo
graag willen volgen in Zijne kinderlijke ge
hoorzaamheid aan den wil van Zijnen en
onzen Vader, een voedsel, n.l. Zijn eigen
H. Vleesch en Bloed in het Allerh. Sacra
ment des Altaars (Evangelie).
Dat maakt ons krachtig en sterk, om
voortdurend voort te gaan op de wegen des
Heeren, d.w.z. om steeds Zijn geboden te
onderhouden (Offertorium; Postcommunio).
Het Allerh. Sacrament als ons offer en onze
Spijze zal ons met Christus vereenigen
voor altijd in den hemel, om daar een
eeuwig danklied te zingen voor den Heer.
(Communio).
MAANDAG 6 Juli. Gedenkdag der wij
ding van de eigen Parochiekerk. Mis: Ter-
ribilis. 2e gebed (alleen in stille H.H. Mis
sen) v. d. octaafdag v .d. H.H. Apostelen
Petrus en Paulus. Laatste Evangelie v. d.
octaafdag. Kleur: Wit.
Het huis Gods past heiligheid. In één zij
ner brieven zegt de Apostel: „Gij zijt de
tempel, het huis van God". Waarlijk! God
woont in ons met Zijne heiligmakende ge
nade. Ook ons dus past heiligheid!
DINSDAG 7 Juli. Mis v. d. H.H. Cyrillus
en Methodius, Bisschoppen en Belijders:
Sacerdotes. 2e gebed v. h. octaaf van Kerk
wijding; 3e v. d. H. Willebaldus, Bisschop
en Belijder (Zie in het Feesteigen v. h.
Bisdom) 4e voor den Paus. Kleur: Wit
Deze twee heilige broeders traden na
hunne studiën in het kooster en lieten zich
priester wijden. Op verzoek van vorst
Rastolan werden zij als Evangeliepredikers
naar Moravië gezonden, waar zij Bulgaren,
Moraviërs en Bohemers tot het Licht des
geloofs brachten.
WOENSDAG 8 Juli. Mis v. d. H. Elisa
beth, Koningin, Weduwe: Cognovi. 2e ge
bed v. h. Kerkwijdingsoctaaf; 3e Concede
(ter eere van Maria). 4e voor den Paus.
Kleur: Wit.
Elisabeth, dochter van Peter III, koning
van Arragon en van Constantia, trad in het
huwelijk met Dionysius, koning van Por
tugal. Haren vrijen tijd besteedde zij aan
oefeningen van godsvrucht en goede wer
ken en geheel in het bijzonder was zij een
moeder voor de armen, welke zij van het
noodige voorzag. Door hare goedheid,
zachtheid en genegenheid voor den koning
wist zij dezen weer terug te brengen op het
goede pad. Door hare liefde was zij won
derbaar in het bijleggen van twisten tus
schen de vorsten.
DONDERDAG 9 Juli. Feestdag v. d.
H.H. Martelaren van Gorcum. Mis: Intret.
2e gebed v. h. Kerkwijdingsoctaaf. 3e voor
den Paus. Keur: Rood.
Den 9en Jui 1572 hebben te Brielle onze
glorievolle bloedgetuigen, de heilige Mar
telaren van Gorcum, hun leven gegeven
voor de waarheid van Christus' wezenlijke
tegenwoordigheid in het Allerheiligst Sa
crament en het oppergezag van den Paus.
Bidden wij op dezen dag bijzonder, dat het
bloed onzer negentien vaderlandsche ge
loofshelden moge verwerven den terugkeer
onzer afgedwaalde Nederlandsche broeders
en zusters tot de ééne ware Kerk van Chris
tus, waarvan de heilige Martelaren zulk
een heerlijk sieraad zijn.
VRIJDAG 10 Juli. Mis v. d. H.H. zeven
Broeders en Gezellen, Martelaren: Laudate.
2e gebed v. h. Kerkwijdingsoctaaf3e Con
cede. 4e voor den Paus. Kleur: Rood.
Vandaag viert de H. Kerk den glorie
vollen marteldood van de zeven zonen
eener aanzienlijke Romeinsche dame leli-
citas geheeten. Voor den prefect der stad
gebracht sprak zij tot hare kinderen: „Ziet
den hemel, waar Jesus met Zijne Heiligen
u wacht. Volhardt in Jesus' liefde en strijdt
edelmoedig voor uwe zielen". De zeven zo
nen hebben zich zulk eene moeder waardig
getoond. Allen ondergingen zij den martel
dood voor Jesus Christus. Janvier, Felix
en Philippus werden met knotsen doodge
slagen. Sylvanus met het hoofd naar bene
den in een afgrond geworpen, de drie jong-
sten Alexander, Vitalis en Martialis ont
hoofd. Felicitas zelve die om hare fiere,
edele woorden tot hare kinderen van de
dienaren kaakslagen ontving, legde vier
maanden later blij haar hoofd onder den
bijl van den beul.
ZATERDAG 11 Juli. Mis van een dag
onder het Kerkwijdingsoctaaf: Terribilis.
2e gebed v. d. H. Pius I, Paus en Marte
laar; 3e Concede; 4e voor den Paus. Kleur:
Wit
VOOR NIET-GECONSACREERDE
KERKEN.
ZONDAG. Alles als in bovenstaande ka
lender.
N.B. Op de verdere dagen Gloria, geen
Credo en de gewone Prefatie, tenzij an
ders wordt aangegeven.
MAANDAG. Mis v. d. octaafdag v. d.
H.H. Apostelen Petrus en Paulus: Sapien-
tiam. Credo. Prefatie v. d. Apostelen.
Kleur: Rood.
DINSDAG. Het gebed van Kerkwijding
valt weg.
WOENSDAG. Als boven, 2e gebed A
Cunctis (om de voorbede der Heiligen); 3e
naar keuze v. d. priester.
DONDERDAG. Als boven, behalve het
gebed van Kerkwijding.
VRIJDAG. Als boven, maar 2e gebed A
Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester.
ZATERDAG. Mis van de Allerh. Maagd
op een Zaterdag: Salve. 2e gebed v. d. H.
Pius; 3e tot den H. Geest; Prefatie van
Maria (invullen: En U om de vereering).
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCNSCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender voor
niet-geconsacreerde kerken, behalve:
DINSDAG. Geen 2e en 3e gebed.
WOENSDAG. Geen 2e en 3e gebed.
DONDERDAG. Mis v. d. H.H. Nicolaas
Pieck en tien Gezellen, Martelaren (van
Gorcum): Emisi. Geen gebed van Kerkwij
ding. Ook niet voor den Paus. Credo.
VRIJDAG. Mis v. d. Z.Z. Emmanuël
Ruiz en Gezellen, Martelaren: Propter te.
2e gebed v. d. zeven H.H. Broeders; 3e v.
h. octaaf v. d. H. H. Martelaren van Gos-
cum.
ZATERDAG. Mis v. d. H. Veronica Giu-
iiani, Maagd: Dilexisti. 2e gebed v. h. oc
taaf v. d. H.H. Martelaren van Corcum;
3e v. d. H. Pius I; 4e voor den Paus.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, Pr.