22ste Jaargang MAANDAG 15 JUNI 1931 No. 6922 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN Wapenschouw der Kath. Arbeiders BERICHT 3>e ScidóeJt&Sou/fcotit DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor Leiden 19 cent per week f 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal Franco per post f2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 oent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regeL Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waaria betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verbuur, koop en verkoop f 0.50. Dit nummer bestaat uit drie bladen V Het politieke werk. Nu wij in onze gemeenten in enkele is 't al gebeurd staan voor de Raads verkiezingen nu is 't vooral zoo noodig, dat de beteekenis van de politiek door alle katholieken naar waarde wordt ge schaft. En de voorziter van het Partijbestuur der R. K. Staatspartij heeft Vrijdagavond te Utrecht op de vergadering van den Partijraad woorden gesproken, die onge twijfeld in broeden kring aandacht verdie nen, juist omdat zij de beteekenis van de politiek aanduiden, zonder een tekort en zonder een teveel aan waardeering! Wij citeeren deze passage nog eens: „Ik kan mij volkomen indenken in hot gevoelen vooral van geloovigen, van Ka tholieken, dat zij veel voornamer en veel aantrekkelijker terreinen van werkzaam heid, van apostolaat zien dan de politiek. Ik eerbiedig die meening. Ik heb ook nooit beweerd, dat het politieke werk het eeni- ge is en ook niet, dat het steeds de voor naamste plaats behoort in te nemen. Maar ik beweer, wel, dat ons politiek werk de voorwaarde is en moet zijn voor velerlei werkzaamheid op ander terrein, en vóór een steeds betere ordening van de samen leving van ons Nederlandsche volk. Daar om mag niemand dit werk van den kleinen kant bekijken, nog minder aldus handelen. Niet ieder kan, zooals men dat noemt ac tief deelnemen. Dat behoeft ook niet. Maar bij niemand mag het besef ontbre ken van de medeverantwoordelijkheid voor ons politieke werk in hechte eenheid en in den goeden geest?" „Bij niemand m&g het besef ontbreken van de medeverantwoordelijkheid voor ons politiek werk in hechte eenheid en in den goeden geest!" Dat óók bij de gemeenteraadsverkiezin gen ieder onzer deze medeverantwoor delijkheid beseffe en er naar handele Wat Leiden betreft: ieder katholiek kiesgerechtigde weet dat de verkiezing plaats heeft op Woensdag 24 Juni; dat de katholieke lijst is LIJST No. 10 welke begint met den naam: Wilmer; het hokje voor dezen naam op het stembiljet maakt men rood. Rerum-Novarum-herdenking te Noordwijkerhout. De staat van beleg was gisterenmiddag over Noordwijkerhout afgekondigd! Van alle zijden kwamen vendels, Bondsvolk met slaande trom en wapperende banieren aanrukken en ver overden in den vredigen Zondagmiddag het vredige Noordwijkerhout. De jaarlijksche wapenschouw der katholieke arbeiders in het district Leiden werd gehou den, en wij gelooven, dat de Allerhoogste Veldheer tevreden zal zijn over de opkomst van zijn trouwe strijders. Uit alle plaatsen van het district waren de betoogers opgekomen, de meesten te voet of per fiets, de Leidenaars (300 in getal) per boot en andere afdeelingen weer per bus. HET APPèL IN DE ST. JOSEPHKERK Het groot appèl en „presenteert het geweer" bad plaats in de St. Josephkerk. Hoewel deze mooie kerk ruim en groot is, was er toch nog ruimte tekort om alle deelnemers te kunnen omvatten. Met de kleurige vaandels langs de wanden geplaatst, geleek de kerk een vrome „Ruh- meshalle" ter eere van den girooten Koning. Het Lof werd'gecelebreerd door den kape laan der St, Josephkerk, den weleerw. heer C. de Ruyter, die ook een korte toespraak tot de arbeiders hield, naar aanleiding van de aanroeping uit de Litanie van het H. Hart: „Oven, brandend van liefde, ontferm U onzer". In de goede kerk t het goede dorp. Spr. zeide, dat de deelrtemers aan deze mee ting in de goed kerk waren samengekomen: in de kerk van St. Joseph, den timmerman. Zij waren ook in de goede plaats gekomen: Noordwijkerhout, met zijn vele liefdadige ge stichten, met zijn krankzinnigengestichten, waar wij veel wijsheid kunnen leeren van de fferoeders, die hun leven geven voor de onge- lukkigsten der maatschappij. Ook zijn de arbeiders gekomen te juister tijd, omdat het is de Zondag onder het octaaf van het H. Hartfeest. Paus Pius XI heeft nog in zijn laatste ency cliek geschreven en warm aanbevolen de re traite, waar men de v/are apostelen opvoedt „door hen te verwarmen aan de vlam van het Hart van Jezus Christus". In dezen tijd zijn er vele zaken, die ons ver ontrusten, zooals de enorme werkloosheid, maar er zijn ook verheugende feiten en als een daarvan noemde spr. dat in Mei de Bouwvak arbeidersbond een leden-aanwas heeft ver kregen van 1100 leden. We moeten echter niet alleen letten op de kwantiteit, maar vooral op de kwaliteit en daarom verheugt het spr., dat zoovele arbei ders vanochtend ter Communie zijn gegaan en thans duizenden hier zijn gekomen bij den Zoon van den timmerman, Jezus in Zijn taber nakel. Als wij in zomer en winter gaan door de groote steden tusschen de hooge huizen zien wij overal de hyacinthen, de tulpen, de narcis sen prijkpn. Die bloemen zijn afkomstig uit dit land. Mogen zoo ook de bloemen van uw geloof vanuit dit land worden uitgedragen in de ongeloovige wereld. Kapelaan Ruyter besloot zijn predicatie met nogmaals op te wekken tot deelname aan de retraite: „dan zult gij een rijke oogst rooien voor Christus". De optocht door het dorp. Na het Lof werd door een gedeelte van het dorp Noordwijkerhout is te uitgestrekt om het van begin tot eind te bewandelen een optocht gehouden. Vier muziekcorpsen: St, Jeanne d'Arc uit Noordwijkerhout, Excelsior te Noordwijk, St. Cecilia te Voorhout en Perosi te Leiden, zorg den ervoor, dat het geheele dorp in feeststem ming kwam en zelfs de laatste twijfelaars en gemakzuchtigen zich opmaakten om naar het meeting-terrein te gaan. Dit terrein was gelegen bij het St. Bavo- gestioht. Vlaggen in de vaderlandsche en pau selijke kleuren wapperden rondom in de lucht. Burgemeester en wethouders van Noordwij kerhout woonden de meeting bij, evenals de pastoor der St. Josephkerk, de zeereerw. heer Quant, kapelaan C. de Ruyter, kapelaan J. van Straelen van de St. Victorkerk, rector R. J. Reijnen uit Leiden, kapelaan H. W. Agterof uit Lisse, kapelaan Kuiper eveneens uit Lisse, de rector van het retraitehuis en het lid der Tweede Kamer, de heer Engels uit Leiden, DE MEETING BIJ HET BAVOGESTICHT De voorz. der afd, Noordwijkerhout van den R.K. Volksbond, de heer A. H. van Noort, sprak het welkomstwoord, bizonder aan den pastoor, die ondanks zijn zwakke gezondheid, hier van zijn belangstelling blijk wilde geven, en aan B. en W„ wier tegenwoordigheid spr. beschouwde als een teeken, dat de Volksbond op hun medewerking ten allen tijde kan reke nen. Ook verwelkomde spr. de plaatselijke be sturen van Hanze en L. T. B. Voor Noordwijkerhout is het heden een ge wichtige dag, waarop het katholieke leven, uit de omgeving zich hier samentrekt. Het is heden precies 7 jaren geleden, dat de Rerum Novarum-herdenking ook hier in Noordwijkerhout werd gehouden. Deze her denking was een groot succes en de nawer king ervan is nog te bespeuren. Het is dus geen wonder, dat het Volksbondsbestuur van Noordwijkerhout gaarne ook deze 40-jarige herdenking binnen de grenzen van deze ge meente ziet gehouden worden. Dank zij vooral de onderafd. St. Paulus, die ervoor geijverd heeft het terrein met vlaggen aardig te ver sieren. Na de optocht van zooeven mogen wij zon der overdrijving zeggen, dat Noordwijkerhout gedaverd heeft van onze Roomsche blijdschap en ongetwijfeld is het ook tot de ongeorgani seerden duidelijk doorgedrongen, dat zij bij ons thuis behooren. Door alle aanwezigen werd nu gezongen het: „Aan U, o Koning der eeuwen". De gemengde zangvereeniging „St. Grego- rius" uit Lisse voerde een heel mooi „Lauda Sion" uit, waarna het woord was aan den zeer eerw. heer J. Hooiman uit Amersfoort. Rede van pastoor Hooiman. Het zal u wel niet vergaan zijn, zeide spr-, zooals een der veteranen hier aanwezig den heer Engels dat gij gehoord hebt, dat vanaf de hoogte van het Vaticaan de wet van de arbeid is afgekondigd, zooals eens de Tien Ge boden werden afgekondigd op de Sinaï. Evenals de Tien Geboden is het wezen van de „Rerum Novarum" vastgelegd voor alle tij den, Niet dat de Paus een nieuw evangelie verkondigd heeft, maar de Paus heeft de oude waarheid toegelioht voor den nieuwen tijd. Hij heeft de waarheden vaii' het Evangelie, die als 't ware ouder 't stof bedolven lagen, er onder uitgeklopt en leesbaar gemaakt. In de dagen van Leo XIII was het materia lisme, de ontkenning van ziel en alle geest de geloofsbelijdenis der geleerden een belijde nis die ook aan het volk werd voorgelegd. De mensch meende de stof te beheerschen, maar werd door de stof beheerscht. Het toenmalige wereldbeeld was aan den eenen kant vrijheid van denken en doen, aan den anderen kant de haat van de slavernij. Het scheen of wereld en Christendom voor goed van elkaar gingen scheiden, en toen ver hief Paus Leo zijn stem in de encycliek Rerum Novarum. Heeft de Paus de bestaande vorm van de volkshuishouding veroordeeld? Dat niet, gelijk ook deze Paus die niet veroordeeld heeft. De Paus heeft ook niet veroordeeld, dat de arbeider in loondienst is. Wat de Paus veroordeelde. Wat de Paus heeft veroordeeld is: de geest der moderne volkshuishouding, die geheel doordrongen is van „de vraatzuchtige woeker", van de hebzucht. Dat was de ziekte. En het geneesmiddel? De bezieling van de menschelijke samenleving met een anderen geest. De geest van het socialisme noemde de Paus de ware niet, want het erkent niet de diepste oorzaak der wereldverwording: de zonde, Zij erkent evenmin de verlossing uit de zonde door Christus. Dat is de eerste groote triomf vanh Paus Leo geweest, dat zijn leus: „weg met het socialisme", de leus is geworden van het Roomsche volk. Het eenige redmiddel voor de maatschappij is de geest van het Christendom. Het sociale vraagstuk was een vraagstuk van geestelijke cultuur. Het ging erom, hoe men dacht over den mensch zelve, over zijn arbeid en over het doel van die arbeid. Paus Leo XIII heeft van de sociale beweging gemaakt een cultuurbeweging, die niet alleen den arbeider aangaat, maar het geheele Room sche volk. Wie moesten aan deze beweging mede werken? Op de eerste plaats de staat. Leo XIII is de stichter van de moderne sociale staat. We weten, dat ook het socialisme deze eer voör zich opeischt. Dit is niet waar, het socia lisme stond aanvankelijk afwerend tegenover de staat en eerst onder de drang van eigen menschen is het aan den opbouw der staat gaan mede-werken. Koningen en vorsten wor den onttroond, maar Paus Leo laten wij door het socialisme niet onttronen. Hij is de stichter van de moderne staat. De i van den arbeidersstand. De tweede categorie, die medewerken moest aan de uitvoering der encycliek waren de ar beiders zelf. De arbeidersstand werd opgeheven tot een cultuurstand. Paus Leo heeft erkend, dat de arbeiders waren gegroeid tot de mondig geworden dragers van een eigen cultuur. Hier door heeft hij opgewekt bij hen het bewustzijn van eigen eer en eigen stand. Tot dan toe had d» methode gegolden: „van- boven-af". De arbeider sprak niet mee over zijn hoogste belangen. Paus Leo heeft gelegd het positief beginsel door Schaepman kort uitgedrukt in: „voor het volk, dóór het volk". De Paus heeft van den arbeidersstand ook gemaakt een politieke macht. Naar gelang van zijn beteekenis moet de arbeidersstand ook medewerken aan het bestuur van de staat. De eerste arbeiders, die veertig jaar geleden naar Rome trokken, konden het reeds getuigen In het Vaticaan, waar vroeger alleen gekroon de vorsten binnentraden voelt ook de werk man zioh thuis. De heer Engels, hij was één van de eersten. De Rerum Novarum is de proloog, die de Paus geschreven heeft voor het nieuwe wereld- tooneel, waar ook de werkman achter en rond de groen tafel zit. Spr. bracht eerlijk hulde voor de wijze, waarop de arbeidersafgevaardigden hun taak volbrengen. De „Rerum Novarum" is een bewijs van adeldom aan de arbeiders uitgereikt. De arbeidersstand is geworden een sociale kracht, maar ook een godsdienstige kracht. Paus Pius XI heeft het onlangs nog gezegd, hoe grootsch hij gaat op het godsdienstig leven hier in Nederland. Een godsdienstige kracht zijn door de so ciale beweging ook geworden de vrouwen. De liefde triomfeert nog niet. In zijn hulde aan Leo XIII kon Schaepman de arbeiders laten zeggen: „Vader, de vrijheid is verzekerd, het recht is gehandhaafd, de vrede is gekomen, de liefde triomfeert". Doch helaas, de liefde triomfeert nog niet. De liefde, die het „amen" is van 's Pausen Zij, die zich met 1 Juli op „De Leidsche Courant" abonneeren, ontvangen de voor dien datum ver schijnende nummers gratis. DE ADMINISTRATIE VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Duitschland overweegt conversie der herstelschuld. Dreigende toestand te Roubaix. Ambtsaanvaarding van president Dou- mer. Ontzettende ramp bij SL Nazaire. Schip met 500 passagiers gekanteld in den storm. Slechts 8 opvarenden gered. (Bui- lenl. Berichten en Telegrammen). BINNENLAND. Het Gouden Jubileum der N. Z. H. T. M. (3de blad). In de Rotterdamsche Diergaarde werd een verpleegster door een vallende boom tak gedood. (Gem. Ber., 3de blad). Auto met werklieden in Wormen te wa- ter gereden. Een hunner verdronk. (Gem. Berichten, 3de blad). Het Grieksch s. s. „Urania" na aanva ring gezonken. (Gem. Berichten, 3de blad). Moordaanslag te Alblasserdam en Ant werpen. (Gem. Berichten, 3de blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. Nederland verslaat (met 2—0) voor het eerst de Denen in eigen land. Njord wint het nummer Jonge Acht B op de Koninklijke. Robur blijft eerste klasser, Wilhelmina degradeert voor Bleijerheide. Het Haarlemsche Dioc. elftal wint den eersten missiewedstrijd te Nijmegen. Drie Ned. Athletiekrecords verbeterd. encycliek. De liefde dat eene woord, wat de oplossing moet geven voor de sociale wan orde. Het onderling goed-willen ontbreekt nog Daartoe wekte spr. zijn toehoorders op, om te besluiten met een heilwensoh aan Leo XIII: „Leef gelukkig, eeuwig gelukkig". Een daverend applaus volgde op deze met pathos tfitgesproken redevoering. De Lisser jongedames zongen nu het „Salve Regina" van Oberhaffer, waarna het woord was aan den heer H. Brouwer, voorzitter van den Bond van Werkliedenvereenigingen. in het Bisdom Utrecht, Toespraak van den heer Brouwer. Deze spreker ging eveneens de oorzaken na, waarom een „Rerum Novarum" noodzakelijk was geworden. Velen kennen nog den tijd, toen de arbeidstijd zonder grenzen en het loon te laag was; er geen overheidsbemoeiing bestond bij ziekte, invaliditeit, of ouderdom en er niet de minste bestaanszekerheid was voor de eco- nomisch-zwakkeren. Leo XIII schrijft over den toestand der arbeiders, dat deze behandeld werden als een slaaf uit den ouden tijd. Met striemende hand heeft de Paus de mis standen in het maatschappelijk leven neerge schreven en middelen aangewezen om een nieuwe maatschappij op te bouwen volgens de beginselen van rechtvaardigheid en liefde. Thans is het 40 jaar geleden, dat met deze hervorming der maatschappij is aangevangen. Een eeresaluut bracht spr. aan de mannen, die het juk van den eersten arbeid gedragen heb ben, zooals W. Pastoors, Ariëns, Schaepman en zoovele anderen; dank vooral aan die Room sche arbeiders, die de eersten waren om de vaan des kruises te ontplooien. Wat bereikt is. Wat is na 4 jaar bereikt? Het antwoord zien wij in de machtige Kath. Arbeidersbeweging,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 1