22ste Jaargang VRIJDAG 8 MEI 1931 No. 6892 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN BUITENLAND STADSNIEUWS S)e£cid6clt^0oii^a4it DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor LeideD 19 cent per week f2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal Franco per post f2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 oent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel. Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50. Dit nummer bestaat uit vier bladen V Spot in de „N. R. Crt." De „N. R. Crt." heeft „even moeten lachen". En de katholieke boeren in West- Brabant hebben dat genoegen aan het liberale orgaan verschaft. Wij lezen nl. in genoemd liberaal dagblad: Nu weer hebben wij voor de zoo- veelste maal even moeten lachen. Er is een dreigend conflict in het land- bouw-bedrijf van het Zuid-Westelijk gedeelte van Noord-Brabant, gewoon lijk aangeduid als Kring Hoogerheide. Wij hebben er al eens met een enkel regeltje in een beschouwing de aan dacht op gevestigd. De R. K. Landarbeidersbond heeft den werkgevers in dat gedeelte van ons vaderland hernieuwing van het contract voorgesteld op de huidige basis van 2826 cent, wat geen loons verlaging beteekent. De neutrale pa troons (dat- zijn de niet r.-k. patroons) zijn aan het onderhandelen geslagen, meldt verder De (rad. r.-k.) Volks krant; zij willen loonsverlaging en bo den een uurloon van 23 cent. De ka tholieke patroons echter o hooghei lig Roomsoh solidarisme en verfoeilijk „kapitalisme" schreven koud eq. kil wij zullen een uurloon betalen van 20 cent en aanvaarden geen arbitrage. Wij denken er niet over, om de houding van de Brabantsche boeren te verdedigen. Maar deze geeft toch eigenlijk niet zoo veel reden tot spot, als de „N. R. Crt." daaruit met een hartstochtelijke lach lust! opdiept! Ook de katholieke pers, vooral de door haar genoemde: radicale katholieke pers, maakt het liberale blad een voorwerp van zijn spot. En naar aanleiding hiervan schrijft de „Volkskrant" ad rem: De „N. R. Crt." zou, wat de „radicale" katholieke pers b e t re ft, réden tot spot hebben, indien deze pers, tegenover het Lartelooze liberalisme, genoegen nam met het woord Roomsch solidarisme en in katholieken goedkeurde, althans niet mis prees, wat ze in het liberalisme wraakt. Maar dit is juist niet het geval: zij ver langt dat de katholieken beter zullen zijn in de behartiging en vervulling hunner sociale verplichtingen dan de liberalen (dat onder dezen sommigen veel beter zijn dan hun leer, schroomt zij niet te erken nen), en, indien katholieken te kort schie ten en beneden de maat blijven van hun beginselen, blijft zij niet in gebreke dit on omwonden te zeggen. En in het algemeen schermt zij niet te druk met de leus „Roomsch solidarisme". omdat de ervaring heeft bewezen, dat er aan hetgeen behoorde te zijn nog wel een en ander ontbreekt. Ronduit erkent zij, dat er katholieke werkgevers worden aangetroffen, die niet. beter zijn dan liberale, sommige zelfs slechter, en nooit heeft zij verheeld, dat het economische liberalisme onder de ka tholieken nog niet met wortel en tak is uitgeroeid." In de spot van de „N. R. Crt.", welke grond vindt in het feit, dat katholieke werkgevers in Brabant minder loon aan de arbeiders willen geven dan niet-katho- lieken, ligt een onbedoelde erkenning van de waarde der katholieke beginselen boven die van het liberale orgaan! Dat de Katholieke beginselen niet in alles door alle Katholieken worden beleefd is een feit, dat ook ons wel bekend is VOLKENBOND DE ONTWAPENING. Geen uitstel der conferentie. De berichten in de buitenlamdsche pers over een mogelijk uitstel van de ontwape ningsconferentie, in verband met een mo gelijke mislukking der Knansoh-Italiaausche vlootonderhaindelingen, worden, naar wan bevoegde zijde vernomen wordt, in de kringen van het secretariaat van den vol kenbond beslist tegengesproken. Verzekerd wordt, dat de raad van den vctfllkenlboiid in zijn vergadering van Mei alle noodtige besluiten zat treffen o.a, een voor zitter en ook de plaats waar de conferentie gehouden zal worden, za'l aanwijzen. Wat de verkiezing van den voorzitter be treft, moet de meerderheid van de in den raad van den volkenbond vertegenwoordig de rogeerinigen voor een verkiezing van Henderson zijn, diie ongetwijfeld ook door Duitsohlaind en Italië gesteund zal worden. Frankrijk daarentegen zou nog steeds den Tsjeeho-Siowaakschen minister van buittenlandsehe zaken, als oamdidaat voor het voorzitterschap willen voorstellen. Mocht, ten gevolge van deze honing van Frankrijk geen overeenstemming te berei ken zijn, dan zou, zooals reeds vroeger ge meld, waarschijnlijk een vertegenwoordiger van een neutrale mogendheid, waarschijn lijk Nederland het meest in aanmerking komen. In dat geval zouden oud-minister van Karnebeek en de voorzitter van de to-1- wapenstilstandsconferentle Colijn de in aanmerking komende oandidaten zijn. Wat de plaats betreft, waar de conferen tie gehouden zal worden, meent men, dat Genè-ve de meeste kans heeft nu Barcelo na, tengevolge van de revolutie in Spanje als plaats voor de conferentie wel zoo goed ails uitgsloten is. FRANKRIJK DE TOLUNIE. De debatten in de Fransche Kamer. In de Kamer begonnen gistenmiddiag de debatten over de Duibsoh-Oosbenrijiksche toluinie. Op de regeeringsibanken wonen aanwezig de minister-president, Laval en de minister van buitenlandsche zaken, Briand. De radicale afgevaardigde, Negam, ver klaarde als eerste spreker, dat men niet van plan is, de toiunie als een politieke gebeur tenis te beschouwen. Het ontwerp betref fende een Duitsch-Oostenrijkisohe toilaiaiie is in strijd met de verplichtingen, die Dudtseh- land en Oostenrijk op zich hebben genomen tegenover de andere landen, diie de voor- deelen der meesit-begunstigingsolauisuile ge nieten- Overigens drijft Oostenrijk hoofdzakelijk handel met Oostelijke nabuurstaten. Het. heeft er dus in het geheel geen belang bij, zijn geheele economische verkeer naar Dnitschiand te leiden. Van economisch standpunt bezien hs het plan voor een Duiltsch-Oos'tenrijksche tollunie niet te aan vaarden. Franklin Bouillon heeft een mobie inge diend waarin verlangd wordt dat. de metho de der Fransche buitenlandsche politiek terstond gewijzigd zal worden. Een lid van de groep-Marini noemde de plannen voor 'n DuAtsch-Oostenrijksche toi unie een uittarting der overwinnaars door de overwonnenen. Deze afgevaardigde sprak er zijn verwondering over uit, dat de diplomatieke vertegenwoordigers van Frankrijk te Berlijn en te Weenen de Fram- sohe regeering niet. tijdig oip de hoogte heb ben gebracht van hetgeen er gaande was. Ook verwonderde hij er zich over, dat deze vertegenwoordigers op hun posit ge handhaafd zijn. Men kan niet aannemen, dat- Duilsoh- land te goeder trouw beweert-, dat zijn poli tiek in overeenstemming is met het Enro- peesche-Unaeplan. Betooging tegen Briand. Aanhangers van de rechbsche radicalen hielden gistermiddag, naar aanleiding van de interpellatie in de Kamer over de baii- tenlanidsiöhe politiek, voor het gebouw vain de Kamer een betooging tegen Briand.. De politie die meit een groote macht aan wezig was, dreef de beto agens uiteen. ITALIË DE KATHOLIEKE ACTIE IN ITALIË. 's Pausen schrijven aan kard. Schuster. De „Tribuna" en „II Lavorno Fascista" hebben eenige korte artikelen gewijd aan het pauselijk schrijven aan kardinaal Schuster. De „Tribuna" is van meening, dat de H. Vader weer eens duidelijk heeft uiteenge zet, „dat de katholieke actie zich alleen op godsdienstig gebied, bewegen mag, hetgeen steeds de opinie is geweest van het fascis me, dat er nooit aan gedacht heeft, de ka tholieke actie hierin tegen te werken". Het fascisme, aldus de „Tribuna" ist, in alles zóó degelijk katholiek, dat niet is in te zien, wat aan dit katholicisme nog zou ontbreken. Daarom is het blad dan ook van mcening, dat het ook thans na het -verschijnen van het pauselijk schrijven de met den „Osser- vatore" gevoelde polemiek niet behoeft te herroepen „II Lavoro Fescisba" is oigoveer van de zelfde opinie. Alles, wat de H. Vader om trent de geestelijke taak der katholieke actie gezegd heeft-, schrijft dit blad, kunnen wij ten volle goedkeurenMen véroorlove ons echter eenige opmerkingen betreffende de werkzaamheid der katholieke actie op sociaal gebied, waarover de H. Vader ook gesproken heeft. Geen der leiders van het fascisme heeft er ooit aangedacht, de bevoegdheden van den staat en van de Kerk nauwkeurig te omschrijven. Niemand ontneemt de Kerk het recht, de burgers volgens de christe lijke beginselen tot steeds volmaaktere menschen op te voeden. Integendeel, het fascisme verleent hieraan zijn volle mede werking. „Het is en blijft echter de katholieke ac tie verboden, aldus het fascistische or gaan, zich op een gebied te begeven, dat in Italië alleen aan den staat is voorbe houden". Ten slofte verklaart ook dit blad, dat het zijn polemiek over deze kwestie geenszins betreurt en niets heeft te herroepen, „daar bet pauselijk schrijven duidelijk heeft bewe zen, dat het gelijk had." Arnaldo Mussolini heeft dezer dagen in den „Popoio d'Italia" ook een artikel aan de kwestie gewijd. „Het fascisme, aldus des duce's broer, is katholiek, het aanvaardt alle waarheden van het evangelie en disputeert niet over de dogma's van het katholieke geloof. Het fascisme heeft een grooten eerbied en ach ting voor den eeredienst-, bet geeft aan do kerkelijk hiërarcihie de plaats, die haar toekomt-, en herstelde ini het land de waar de van den godsdienst. Behalve enkele kleine meestal plaatse lijke misverstanden. Leerscht tusschen de kerkelijke en wereldlijke macht dé beste hainrmoinie en, ais er ergens nog niAs-vorsitaiir- den bestaan, worden deze spoedig door de overheid weggenomen. Onze jeugd wordt godsdienstig opge voed. Wij hebben thans in Italië het door den staat uitgegeven leerboek, waaruit alle slechte theorieën en leerstellingen geweerd zijn. Wijhebben verder onze geestelijke ad viseurs, tot wie wij ons bij alle kwesties, die den godsdienst en moraal betreffen, om voorlichting kunnen wenden. Het komt mij opportuun voor, hier te zeggen, dat eenige kerkelijke autoriteiten en ook journalisten het beklagen, dat de waarheid gevulgariseerd wordt en daarom de voorkeur geven aan kleine kringen, waar be paalde groepen van personen, voor al studenten gevormd worden. Hier moet het alomvattende fascistisch regime zich verdedigen en nauwkeurig de grenzen aangeven, die niet mogen over schreden worden. De staat moet zich tegeu de vijanden der orde 'maar ook tegen de veel te veel van hem verlangende vrien den verdedigen. De staat moet de groote volksmassa op- voeaen, de algemeene belangen verdedi gen en daarom moet hij zelf alle teugels der regeering in handen hebben en geen enkelen er van uit handen geven. De Italiaa-nschc fascist volgt als katho liek <le instructies van kerk en staat, hij heeft den naaste lief, onderhoudt de gebo den van zijn Kerk en is daarom ook ge hoorzaam aan de Kerk en Haar Opper hoofd. Hij werkt voor zich en zijn gezin, hij moet zijn vaderland tegen de binnenland- sche en buitenlandsche vijanden helpen verdedigen, zijn kinderen goed opvoeden en zijn overheden gehoorzamen, opdat er een volmaakte harmonie in zijn land geschapen worde. Hij moet medehelpen, om niet alleen den materieelen maar vooral ook den mo- reelen welstand van zijn volk te verbete ren. Bij dit alles moet hij strikt de leer en de instructies van het fascistisch regime volgen. Alle levensvoorwaarden zijn in Italië in den loop der eeuwen ontstaan door de in nig© samenwerking tusschen de wetten van den staat en de onveranderlijke waarde, die de Roomsch Katholieke Kerk leert. Uit alles blijkt, hoe nauwkeurig de be voegdheden van beide machten omschre ven zijn. Waarom zou men nu dan plotse ling een schaduw werpen op dit zoo schoone en harmonische beeld, vol lichten de waarheid 1" Tot zpover Arnaldo Mussolini. Terecht schrijft de „Oss. Romano", dat het duide lijk is, dat alle Romeinsche bladen, die thans commentaren leveren op het schrij ven van den H. Vader aan kardinaal Schuster, den letterlijken tekst van dit schrijven niet nauwlettend hebben gelezen. AMERIKA STAKERS-TERREUR IN MIJNDORP IN KENTUCKY. Sterke troepenmachten onderweg. In do mijnd ist rieten van Kentucky wor den thans uitgebreide militaire maatrege len genomen, Troepen, afkomstig uit vijf tien steden van Kentucky en voorzien van tanks, houwitsers en cavalerie, worden ge concentreerd om op te rukken naar Evarts, waar ten gevolge van het optreden van een deel der stakers bloedige onlusten heb ben plaats gehad en waar thans nog steeds wanorde en een waar schrikbewind heer- schen. Naar verluidt, zouden zich gewa pende mannen hebben geposteerd op de daken van alle huizen te Evarts, waar zij zich er op zouden voorbereiden, siag te le veren tegen de troepen. Alle vrouwen en kinderen zijn uit Evarts vertrokken. VRIENDENKRING VAN HET H. SACRAMENT. Gisteravond hield de Vriendenkring ter eere van het Allerheiligste Sacrament zijn jaarvergadering in het Jeugdgebouw in de Maria Gijzensteeg. Aanwezig waren de geestel. adviseur, ka pelaan R. Nieveen v. Dijkum en kap. \V. Hessing terwijl de deken wegens de aan wezigheid van mgr. Aerts, die de gast van den deken is, zich liet verontschuldigen. Na opening door den voorzitter, den heer L. C. Schrijvers, en voorlezing der notulen door den 2en secretaris, den heer Bergsma, deelde de voorzitter een verzoek mede van het bestuur, dat de leden, die met een pro cessie meegaan, zich in een stemmig don ker costuum zouden steken, zoo mogelijk met zwarte das en witte handschoenen, om meer eenstemmigheid te verkrijgen bij de deelname aan processies. Daarna was heb woord aan den secreta ris, den heer Th. v. Ovost, tob het voorlezen van het jaarverslag, waaruit wij aanstip pen, dat er een verheugend medeleven viel te constateeren van de leden der Vrienden kring. Herdacht werd het overlijden van het be stuurslid den heer J. v. d. Heyden (Harte- brug-parochie). Het aantal leden bedraagt thans 385 leden en eere-leden en 422 buiben- gewone leden. Eenige leden ontvielen de vereeniging door den dood, voor wier ziele- rust H.H. Missen werden opgedragen. Uit het jaarverslag van den penning meester, den heer W. Bergers, bleek, dat de ontvangsten van het afgeloopen jaar be droegen 741.34, de uitgaven 490.78, zoo dat er een voordeelig saldo te boeken viel van ƒ250.56; een mededeeling, welke na tuurlijk met groote instemming werd ver nomen. Bij monde van den heer v. d. Horst bracht dc commissie der kasnazieners ver slag uit; zij heeft de boeken en bescheidon iii orde bevonden. Bij de nu volgende bestuursverkiezing werden de aftredende heeren L. C. Schrij vers (als lid van het hoofdbestuur), J. A. Vlasveld (O. L. Vr. Hemelvaart), M. Th. Laken (H. Petrus), C. W. Lindenhoff (O. L. Vr. Onbevl. Ontv.), E. Duym (St. Joseph), bij aclamatie herkozen. In de vacature van den heer C. Mol (St. Joseph) die als zooda nig bedankt had werd op voorstel van het bestuur gekozen de heer D. v. d. Top. Van de rondvraag werd alleen gebruik gemaakt door den heer Hensing, dio een vraag stelde omtrent de verkrijging van de insignes. Deze zijn echter momenteel uitverkocht en de nieuwe zijn nog niet gear riveerd. Na een korte pauze werd het woord ge geven aan den weleerw. heer W. Hessing, die een lezing hield over het onderwerp „Ignis ardens, brandend vuur". Ignis ardens is de titel van den grooten paus der H. Eucharistie, Pius X. Spr. wil eenige grepen doen uit het leven van dezen grooten paus en vangt aan met de sluiting van het con claaf, waarin Kardinaal Joseph Sarbo tot opperherdor werd gekozen. Uitvoerig schil dert spr. de pauskeuze en de spanning van die dagen, toen een 60 70.000 menschen op het St. Pietersplein de aankondiging af wachtten (een witte rookpluim) dat er een nieuwe paus was gekozen. Weinigen ver wachtten de keuze van kardinaal Sarto, die te Rome zoo goed als niet bekend was. De strijd ging tenslotte tusschen kardinaal Rampolla en kardinaal Sarto. Het was juist de nederigheid, welke gedurende het con claaf bleek, waardoor kardinaal Sarto waardig geacht werd gekozen te worden tot plaatsvervanger van Christus. De aarts bisschop-patriarch van Venetië werd geko zen met 50 van de 60 stemmen en hij nam het pausschap aan met de woordenAccep- to in crucem, ik neem het aan als een kruis. Volgens de voorspelling van Malachias zou paus Pius X bekend staan aJs: ignis a/rdens, brandend vuur, komende van de VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Debatten in de Fransche Kamer inzake de Duitsch-Oostenrijksche tol-unie. De Katholieke actie in Italië. Overstroomingen in ZuidijDuitschland. (Buitenl. Berichten, 2de blad). BINNENLAND. Benoeming gouverneur-generaal van Ned.-lndië. (3de blad, en Laatste Berich ten). LEIDEN. Bilderdijkherdenking in de Leidsche Universiteit. (3de blad). zeekust. Waarlijk is Pius X een brandend vuur ge weest op de 7 toppen der Eeuwige Stad. Hij was een eenvoudig priester. Verscheide ne pausen waren tevens vorsten, tevens di plomaat. Pi us X was enkel priester. Zijn devies was: omnia instaurare in Christo, alles herstellen in Christus. Hij was een nederig priester, zonder eenige pose, of pre tentie, die in zijn testament zette, dat hij arm geboren was, arm geleefd had en ook arm wilde sterven. Spr. wijdt dan uit over de leer van het Jansenisme, dat God voorstelde als een ongenaakbaar heerscher. Het was Pius X, die Christus weer nader bracht bij de men schen door zijn encycliek over de veelvul dige H. Communie. Niet als wij waardig zijn de H. Commu nie te ontvangen, zeide paus Pius X, mogen wij communiceeren, doch als wij slecht» de goede meening hebben. Vandaar ook is Pius X de paus der kindercommunie geworden. Aandoenlijk schildert spr. de ontvangst door den Paus van de kinderen, die hem kwamen bedanken voor de instelling der kindercommunie. Het was als een visioen van den witten Christus, die de kindertjes tot zich liet komen. Wat al goeds heeft deze vervroegde kindercommunie reeds gewrocht. De seminaries moesten worden uitgebreid, kloosters vergroot, oen nieuw© stroom van missionarissen gaat uit over do wereld. Pius X heeft het meest vruchtdragende pontificaat gehad. Hij was een brandend vuur ook voor de vijanden der Kerk en vele misstanden heeft hij weggenomen, vele aan slagen verijdeld, hetgeen spr. uitvoerig uiteenzette. Pius X is geweest een bran dend vuur, dat de oogst der vijanden ver woestte. Spr. schilderde in dit verband den strijd van Pius X tegen het Modernisme, dat de uiterlijkheid van het Katholicisme wilde bewaren, maar dc woorden ontdeed van hun inhoud. Het Modernisme is oen van de meest gevaarlijke dwalingen geweest, waarop Pius X antwoordde met zijn ency cliek „Pascendi". Voordat het „ignis ardens" ging uitdoo- von in den dood, brak de groote brand van den wereldoorlog uit. Pius X zag dien we reldbrand aankomen en op het laatste mo ment trachtte hij hem te voorkomen door een brief te schrijven naar den ouden kei zer van Oostenrijk na den gruwelijken moord van Scrajewo. Het uitbreken van den wereldoorlog werd dc dood. van don paus. Op 20 Aug. 1911 in den nacht doofde het leven van Pi us X uit als een godslamp. Een huivering ging over do wereld. „De Paus is dood". Hij rust thans in den St. Pieters en op zijn graf branden altijd kaarsen en altijd liggen er menschen te bidden. Laten wij, aldus eindigde spr., met ver trouwen gaan tot dezen modernen heilige, wiens canonisatie reeds is aangevraagd. Laten wij als leden van den Vriendenkring in ons opwekken een vonkje van dat bran dend vuur, dat Pius X was en trachten dat vonkje ook bij anderen op te wekken, want de zielen worden ontstoken door ander© zielen als door flambouwen. Do voorzitter dankte aan het einde van den avond kapelaan Hessing voor diens interessante en voor den Vriendenkring zoo treffende lezing, alsmede kapelaan Nieveen van Dijkum voor de opluistering welke dezo met zijn „Symphonic Mariana" aan de ver gadering heeft willen geven. Tusschen de agenda-punten door speelde n.l. dit aardige strijkensemble lang niet onverdienstelijk verscheidene klassieke mu zieknummers onder leiding van kap. Nie veen. Leidsche Burgerwacht. Naar wij vernemen zal op 28 Mei a,s. voor de leden der Leidsche Burgerwacht een lezing worden gehouden door den heer D. H. Peereboom Voller, Res.-Majoor der Artillerie met als onderwerp: Chemische strijdmiddelen en de maatregelen, welke daartegen genomen moeten worden door de I urge r be vol king bij vijandelijke aan. vallen op onbeschermde steden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 1