Hei Wie a&Mind „EEN GLORIE VAN ONS RAS' PU UIT DE OMGEVING UIT DE RIJNSTREEK ZATERDAG 2 MEI 1931 DE LEIDSCHE CO! NT TWEEDE BLAD PAG. 5 OP HET BRIELSCHE MARTELVELD. HET BEKENDE OUDE SCHILDERIJ, DAT IN DE TEGENWOORDIGE MARTELKAPEL HANGT. Wie te beducht zou zijn voor de snelle ontwikkelihg van het Katholieke leven in deze lage landen, lean van deze benardheid van geest spoedig worden bevrijd door de aandacht te vestigen op het teruggrijpen naar de oude Katholieke tradities, die evenzeer een niet van het geheel te onder scheiden deel uitmaken onzer Katholieke emancipatie. Waar de kruin ten hemel rekt, en het takk en-spel van wasdom geurt, zoo dat de vogelen weer komen fluiten en tsjil- pen; daar boren de wortels dieper, zoekend naar het heldere water onzer beste *cn meest gezuiverde vrome tradities. De ak ker van'Sint Adelbert bloeit weer van ge beden; de herrijzenis van Egmond is meer dan een vrome verzuchting; Onze Lieve Vrouw ter Nood is weer geëerd in haar schoonen hof, met bloemen en gezangen, en de Stille Omgang te Amsterdam trekt dui zenden en tienduizenden naar de nachte- lijkè hoofdstad. En 't is een eisch onzer Ka tholieke emancipatie, dat wijin het bij zonder ook onze aandacht kèeren naar hen, die eeuwen later in ons land met hunne mar- telie en hun bloed het geloof hebben be houden, de stille vlam hebben behoed, die weer worden moet haard van verwarmend vuur en glans van licht, neerdalend op de aarde en weer optrekkend ten Hemel; voor heel ons land en heel ons volk. Dit laatste zeggen wij met nadruk, want wij willen niet één oogenblik den schijn wekken alsof wij met dezen eisch ter traditioneele vol tooiing van onze emancipatie twisten wil len oprakelen of tekort schieten in de lief de jegens onze dwalende landgenooten. Het lijden der Heilige Martelaren van Gorcum want hunne vereering willen wij, aan- knoopendbij de traditie, feller doen le ven is een zwarte bladzijde in de ge schiedenis van ons vaderland, doch ook Katholieken uit die dagen zijn mede aan leiding geweest van dat lijden en hebben door wankel geloof en verkeerd levensge drag die zwarte bladzijde mede geschreven. Zullen wij 'niet eens tezamen de gouden bladzijde der verheerlijking van deze Ne derlanders schrijven? Zij zijn in hun groote trouw, in hunne heldhaftigheid, in hunne onversaagdheid, een glorie van ons ras. Zij v waren tot 't laatste toe geen heldengestal ten, zooals ze alleen schijnen te 'kunnen rondwaren in mythen en sproken, doch hun leven en hun uitgang is algemeen-mensche- lijk, in de Dietsche kleur gevat. Zij zijn ons zoo nabij, heel dit karige, en weer in zijn disputen zoo felle volk nabij; zij hadden als wij de zee in hunne oogen en de groo te deining in het hart, en zij kenden het verlangen naar de lieflijkheid en den in ner lij ken rijkdom der dingen, zij kenden Vermeer's stilte en Rembrandt's luister, 't Is een nationale eisch, dat zij worden tot een glorie van ons ras, een heerlijkheid voor ons volk, een ontroerende verheffing onzer Nederlandsche menschelijkheid. Bij de negentien Heilige Martelaren van Gorcum hebben wij een weinig vrome an- nexatiezucht botgevierd: de Heilige Ville- had toch was een Deen, de laatste Deen tot nu toe onder de Heiligen der Kerk opgeno men. Sigrid Undset is hem enkele jaren geleden te Brielle komen vereeren, ook om hem „iets" te vragen voor een Deensche bloedverwante. Sint Villehad bleek een machtig man, en, zoo God wil, zullen'de De nen nog van hem hooren. De anderen zijn echter volkomen bloed va-n ons bloed. Zij kennen de diepe stilte, die ons volksbestaan kenmerkt; doch eveneens de felle uit barstingen, die plotseling als 't ware het aanschijn van dit kleine land kunnen ver anderen. Zij zijn mannelijke bidders, doch ook heftige en geestige disputeerders; tot onder 't doods koord twist Sint Nicasius van Heeze met de beulen over de wezenlijke te genwoordigheid van-Onzen Heer in de Hei lige Eucharistie. Doch bovenal: het marte laarschap wordt door hen zoo menschelijk dóórleefd, wij zien het voor ons opdoemen in zijn volle realiteit. De martelaarsverha len uit de oudheid der Kerk doen ons te weinig kennen van den strijd-van-binnen, die toch ook bij deze grooten en sterken zal hebben gewoed, want niet allen werden als in een lichtgolf der goddelijke genade heengedragen over alle pijnen en allen smaad. Zij strijden waarlijk niet alleen te gen de beulen, tegen den schimp der verra ders, tegen het dispuut en nog meer tegen de verlokkende tong der predikanten, zij strijden tegen de levenslust en de doods benauwdheid in hunne harten. Zij strijden voor en tegen zich zeiven; zij strijden voor en tégen de zwakkeren in hunnen, kring. Er is geen geweldiger drama dan deze strijd, die feller den kop opstak, wanneer de vermoeide beulen weken. Nog in de schuur van Te Rugge, buiten de stadspoort van Den Briel, omringen de sterken de klei nen en de weifeimoedigen, nog golft de strijd op en neer, de dobbelsteen ligt op één kant en de inzet is het' éèüwig'leven. Nog zijn er die wijken en vluchten in het laatste uur. Sint Iiieroilymus van Weert die wel de warmbloedigheid van zijn naamgenoot, den grooten Kerkvader, zal hebben bezeten, is, wanneer hij de lad der bestijgt, zoo verwoed tegen de mislei ders, die het ooilam der kudde, den jon gen broeder Hendiik, hebben weggelokt dat hij één met den voet in den buik schopt. Zóó fel-levend gaat hij vrijwillig den dood in, zoo uitgestrekt en grootsch is dit offer. Wat anders misschien voor Pa ter Hieronymus een biechtpuntje zou zijn geweest, wordt nu een monumentale daad, hij schopt de wereld van zich weg, opdat nies hem weerhoude in de vlucht naar God. De nacht van den negenden Juli 1572, zoete fluweelen zomernacht, is in de schuur te Rugge, waar toortsen walmen en flambou wen flakkeren in een grillig schaduwspel, getuige van een der felste tafereelen in het eeuwig twistgesprek tusschen God en Sa tan. Hier zijn ze elkander vlak nabij, hier is het. drama gestegen tot onpeilbare hoog ten; hier is 't alsof legioenen Engelen den adem inhouden bij zulk een ziedende worsteling. Eén trede nog, één stap op den ladder en zij gaan „goede sier maken met het Lam", zooals de simpele Sint Go- defridus van Duinen zegt: één kreet van verloochening, en dc Duistere en de Kille wint, schijnbaar, hij is meer dan ooit hier Meester van den Schijn, God meer dan ooit het onwankelbare Zijn. Dit drama is een der grootste uit de ge schiedenis van ons vaderland, zóó groot, dat 't niet alleen historische herinnering voor ons zijn mag, doch leven moet in het heden. Wij moeten allen bezield zijn met apostolischen ijver om de Katholieke ge meenschap in deze lage landen uit te brei den, doch wie blaken nu zóó van apostel- gloed als deze gezaligden in den Hemel? 't Is ons, of hunne oogen altoos over ons land gaan, spiedend en speurend naar alle teekenen van het Katholiek herstel. Dit Katholiek herstel zal niet volkomen worden bereikt zonder dat de vereering onzer Hei lige Martelaren als een wolk van zilveren dauw en bloemengeur over onze landen trekt. Willen wij deze landen behouden en herwinnen voor Je sus Christus, onzen Heer, waar het brute Heidendom, dat zelfs cle valsche goden niet meer kent, ook onze volkskracht belaagt, dan behoeft de Chris tenheid eenheid en voedsel. Eenheid, die niet leven kan zonder haar kern, het bin dend leergezag: Voedsel, dat meer moet zijn dan symbolische herinnering. Dit ge liefde,'doch ook nog zoo arme en gekwelde land, heeft een dringende behoefte aan het milde en sterke gezag des Pausen; en een schrijnenden honger naar het Brood, dat van den hemel is neergedaald. Dit gezag belijdend, deze Hemelsche Spijze verde digend, stierven ue Nederlandsche Marte laren. Is 't niet door hun voorbede, dat de aanhankelijkheid jegens den Paus en de liefde voor de Eucharistie traditioneele kenmerken werden voor het godsdienstig leven van ons Katholiek volksdeel? Zullen 't niet eens traditioneele kenmerken wor den der Nederlandsche volksvroomheid in haar geheel? De Heiligen hebben altoos het laatste woord In een der eerste dagen van Januari stonden we op het Brielsche Martelveld. En vanzelve kwam de vraag bij ons op: doen wij wel genoeg om de vereering voor onze Heilige Martelaren te bevorderen? In de houten kerk klinken onze voetstappen hól; de boomen waren ontvleesd en naakt, er dreef geen blad meer in den vischvijver van het vroegere St. Elisabethsklooster. In het gras geeft de blanke steenenbegren zing de plaats aan, waar eens de schuur van het klooster stond. Hier is de stilte zoet, en de ontroering wordt zoo zuiver en doorzichtig, zooals heel de atmosfeer van deze wonderlijke plek. Maar toch De Broederschap ter e.ere onzer Heilige Martelaren moet sterker bloeien, en hier op de martelplaats moet een waardige stee- nen kerk verrijzen, nu de vestingwet dit mo gelijk maakt. Wanneer hier de pelgrimages komen in den zomer, in de teere lieflijkheid van dit waterland, dan is 't schoon, doch Moeders, geneest deelen van houdt PU altijd door moet hier iets schoons zijn, iets smeekend-schoons 0111 den zegen dezer hei lige mannen, wier liefde tot het vaderland in de hemelsche glorie zal zijn geworden als een stormwind en een groot gedruisch, over ons land en volk af te smeeken. Wij gaan een schoone steenen kerk bou wen op dit wonderlijke plekje van ons land, groot in droefenis, grooter in glorie. Bin nen korten tijd zullen de plannen aan de Nederlandsche Katholieken nader worden ontvouwd. Doch wie nu reeds in de spon taneïteit van zijn hart wil medewerken aan dit groote werk, zendo reeds zijn gave aan Pastoor J. van Muijen te Den Briel, (giro 110S95), want ook hier geldt de spreuk: wie spoedig geeft, geeft dubbel. Er is hier een eereplicht te vervullen voor Nederlands Katholieken en er kan geen enkele veront schuldiging worden aangevoerd om zich aan dien plicht te onttrekken. En die plicht geldt voor allen, onze Heilige Martelaren hebben voor ons allen gestreden en gele den, zij hebben thans recht op het goud van den rijke en het penningske- der armen. Op hen, die zoo de eerste steenen zullen dragen, zien onze Heilige Martelaren met groote liefde neder; zijn zij niet over de eeuwen heen, de eerste steenen, door den Geest Gods aangedragen om Zijne Kerk, Die in deze lage landen in puin dreigde te storten, te schutten? EEN SITUATIETEEKENING VAN DE NIEUWE KERK, ONTWORPEN DOOR ARCHITECT H. DE VRIES KATWIJK. Burgerwacht. De gewone oefeningen der Kat'wijifcsehe Burgerwacht zullen aan de Rijkisschietbanen weer aangevangen op Za terdag 9 Mei a.s. Tuinbouw. Waar de tuinbouw hier bij na geheel uit kouden grond cultuur bestaat, is het begrijpelijk, dat alles zeer laat is. Enkele perceelen vroege aardappelen staan even boven den grond, doch het koude weer werkt zeer remmend op den groei. Zoo is het ook ten opzichte van vroege peen, enz. Het i>s dientengevolge dan ook niet druk in de bedrijven. En bijna- evenzoo is het ge steld met de bloembollen. Ook deze zijn dit jaar zeer laat. Omdat de teelt hiervan voor namelijk bestaat uit vroege en late tulpen, is het voor deze omgeving dan ook a.s. Zon dag pas de bloemendag. Geen enkele tulp is nog geplukt. Op vele gewassen valt nog al iets aan te merken. Mag spoedig de „echte" Lente" aanbreken. Veiligheid. Ten opzichte van de vei ligheid zijn vanwege het- Ministerie van Defensie nieuwe maatregelen getroffen bin nen de z.g. gevaarlijke zone van het. sch iet terrein. Werden voorbeen bij schietoefenin gen alleen roode vlaggen uitgezet in de na bijheid der kogelvangers, thans strekt het terrein waar bij oefeningen roode vlaggen geplaatst moeten worden zich uit tot meer dan een uur vanaf de schietbanen en zulks in een cirkel zoodat het uitzetten dier vlag gen minstens 3 uur vordert voor de mili ciens, hiermede belast. Intussohen kan men tijdens de oefening-en gerust, zijn. KATWIJK AAN DEN RIJN. Gemeenteraadsverkiezing. In verga dering van de Christ. Historische Kiesver- eeniging, gisterenavond gehouden, zijn als candidaten voor den gemeenteraad in de hierna te noemen rangorde gekozen: No. 1 de heer D. van Riessen. aftredend, no. 2 Jan Haasnoot K z., 3. D. C. van Leeuwen, 4. T. v-an Beelen W-z., 5. J. van Elk. KATWIJK AAN ZEE. Postagentschap. Een postagentschap is met ingang van lieden gevestigd in de winkelzaak van den heer W. v. d. Plas, se cretaris, V-ankevisserstraat. Er is mede aan verbonden een telegraaf- en telefoonstati on. Het bureau is geopend voor den post dienst. op werkdagen van S uur tot 7.30 n.m. Postwissels, Giro-shortingen enz. kunnen worden behandeld op dezelfde wijze en op dezelfde uren als op het hoofdkantoor. Na 5 u-r n.m. kunnen echter geen spaa-rbank- aangelegeniheden meer worden behandeld. Het telegraaf- en telefoonstation is alleen geopend op weikda.gen en wel van 8 uur v.m. tot 9 uur n.m. TER-AAR. St. Jozef gezellen. Zondag a.s is het voor de Gezellen-leden, de sluitingsdag van het. wan ter-seizoen. Des morgens is er een H. Mi-s, waaronder een Aigem. H. Commu nie voor de leden. Daarna gezamenlijk ont bijt in het Patronaat. Alle trouwe leden worden aangespoord er aan deel te nemen. WARMOND. Concert R.K. Muziekver. „St. Mathias". Hedenavond zal de R.K. Muziekvereeni- ging ,ySt. Mathias" bij gunstig weer haar eerste openluchtconcert geven. Daar zij dien avond onder meer zal uitvoeren het verplichte en eigen gekozen concoursnum- mer, waarmede zij zal uitkomen op het a.s. muziekconcours te Noordwijk, kunnen tal rijke luisteraars verwacht worden. BODEGRAVEN. Arbeidsbeurs. Bij de gemeentelijke ar beidsbeurs zijn als werkloos ingeschreven: 2 timmerlieden, 2 metselaars, 2 opperlieden 14 losse werklieden, 2 betonwerkers, 2 fa brieksarbeiders, 1 schipper, 1 stoker, 2 grondwerkers, 2 pakhuisknechts, 1 chauf feur en 1 landarbeider. Inlichtingen aan heeren werkgevers worden gaarne ver strekt. Gevonden. Zakdoek waarin eenig geld, een bos huissleutels en een x'ijwielbelastiug merk. Verloren. Een dop van een benzine tank van een auto. Inlichtingen ter secre tarie. Geboren: Pieter zoon van Johannes Maarten Rijlaarsdam en A. Breedijk. Francois Cornelis z. van C. A. P. Hoogteij- ling en van J. G. Plattouw. Anna Eli zabeth d. van iW. Vink en A. C. H. B. Walrabenstein. Ondertrouwd: J. A. van Diemen 40 j. en J. C. Zwanenburg 36 j. Getrouwd: A. H. Verkleij 24 j. en H. A. Veelenturf 23 j. J. L. A. Doornbos 29 j. en E. Zwaneveld 23 j. Gevestigd: C. E. Morrees, leerares, van Breda. M. J. Ranke, zonder beroep, van Mook en Middelaar. J. KarretÈau, zonde beroep, van Nieuwerkevk aan de IJssel. A. van Scheppingen, dienstbode, van Uithoorn. M. van der Panne, arbei der, van Woerden. J. C. Steenbergen, zonder beroep, van Gouda. Vertrokken: F. Roukema (en gezin) stoker, naar Amsterdam. M. Verheul, dienstbode, naar Woerden. H. C. van Balen (en gezin), kaashandelaar, naar Gouda. A. Ssterk, kleermaker, naar Rot terdam. P. Angenent, huishoudster, naar Aalsmeer. Th. L. Leliveld, zonder be- rop, naar Bloemendaal. Wed. C. van der Wolf geb. J. G. W. vair Hinte, zonder beroep, naar Amsterdam. BOSKOOP Muzikale rondgang. Ter gelegenheid van den verjaardag van H. K H. Prinses Juliana, maakten de muziekvereen .„Harmonie Excel sior" en „St. Caecilia" een muzikalen rond- gan door de gemeente. De verschillende mar- schen, die ten gehoore werden gebracht, wer den keurig uitgevoerd en vielen zeer in den smaak der toehoorders. Een en ander bracht een gezellige drukte teweeg. Tooneelultvoering. Naar wij vernemen zal de R.K. Tooneelclub „Klimop", onderaf- deeling van den R.K, Vrouwenbond, atd. Bos koop, op 14 Mei a.s, (Hemelvaartsdag) een tconeeluitvoering geven te Leimuiden in de zaal van café-restaurant „Het Wapen van leimuiden". Opgevoerd, zal worden „Marias macht te Lourdes" van Fr. Heggelman. Wij twijfelen niet of de tooneelclub zal wederom veel succes oogsten met de opvoering van dit siuk. NIEUWKOOP. Waterleiding Voor de werkzaamheden aan 't te leggen waterleidingnet hebben reeds meer dan 130 arbeiders uit deze gemeente zich aangemeld. Geboren: Oliva Alida d. van J. J. Pauel- sen en C. M, van Egmond Jacobus Jose- pho z. van M. Kwakkenbos en P. A. de Bree. Ondertrouwd: W. Blijleven 32 j. en T. van 't Kruis 24 j. won. te Zevenhoven. A. J. Kentrop 25 j, won. te Amsterdam en G. van Zanten 28 j. J. A. van Diemen 40 j, en J. C. Zwanenburg 36 j. won. te Bode graven C. van der Arend 28 j. en H War merdam 31 j. won. te Voorhout, Overleden: Johanne Elisabeth van Brink 51 j. echtg. van Ph. van der Korst. ZOETERWOUDE. Stemming kiesvereeniging. Morgen, Zondag, 3 Mei wordt de stemming gehou den voor aanwijzing van candidaten voor den nieuwen gemeenteraad op de officieele candidatenlijst. Dringend wordt aan alle. leden van onze kiesvereeniging aanbevo len van hun recht om te stemmen gebruik te maken. Er wordt maar een keer gestemd en daarvan hangt af in welke volgorde de candidaten op de officeele lijst geplaatst zullen worden en dus welke candidaten op een kiesbare plaats zullen komen. De wijze van stemmen is als volgt: Voor de nameu moeten cijfers gezet wor den en wel de cijfers van 1 tot en met 14. Die men dus bovenaan op cle officieele candidatenlijst wil 'geplaatst zien, geeft men het cijfer 1 die daarna het cijfer 2 en zoo vervolgens tot 14 toe. Als er twee dezelfde cijfers op voorko men of als een of meer candidaten geen cijfer gekregen heeft is het biljet ongeldig. Dus: alle candidaten moeten een cijfer hebben en wel allen een. verschillend cijfer. Krachtig dringt het bestuur er op aan, dat alle leden zullen medewerken om deze- manier van stemmen zoo goecl mogelijk te doen slagen. ZEVENHOVEN Personalia. In de plaats van den burge meester is tot secretaris-penningmeester van den Kalslagerpolder benoemd de heer M. Ro- bertz te Langeraar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 5