22ste Jaargang WOENSDAG 1 APRIL 1931 No. 6861 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN BUITENLAND e Êcid^elve Gou/tcmt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Vooi Leiden 19 cent pei week f2.50 per kwartaal Bi] onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal Franco per puft f2.95 per kwartaal Het Ge-llustreerd Zondagsblad is voot de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 oent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 oent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 oent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel. Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50. Dit nummer bestaat uit vier bladen DE GRAALBEWEGING... EN DE KINDEREN VAN DEZEN TIJD. IL Toen wij in Januari te Amsterdam de opvoering van Mevrouw Roland Hoist's leekespe! mochten bijwonen, stond het bij ons reeds vast, dat wij als Graalbeweging, in de Goede Week of op Paschen, door on ze meisjes een Kruishulde als proeve van gemeenschaps-toon eel en spreekkoor-tech niek ten gehoore zouden brengen, om daar mee in het openbaar onze eerste daad te stellen van wereldapostolaat. Want wij meenen, dat de oplossing der vele moeilijkheden, waarin de kinderen van onzen tijd zich bevinden, ten slotte alleen in hel kruis kan worden gevonden in de verheffende, maar tevens ook diept roos tende waarde van het offerkruis van Chris tus als ware Gadmensch aanbeden door het Christelijk Geloof. In de overtuiging, dat de zonde' ten slot te de eenige fout is in de wereldgeschiede nis, en de eenige schuld aan de sociale mis standen van deze en alle andere tijden, meenden wij, dat juist het eerste woord, dat de Katholieke jonge vrouw hier mee gaat spreken, een boetend kruiswoord en een dankbare kruishulde moest zijn, omdat juist in de schaduw van dat groote kruis op Kalvarië alle misverstanden ineens bij too- verslag worden doorstraald en doorsche nen van opofferende, zelfvergelende, zich tot in den dood vrijwillig overgevende liefde. Pas als wij dien steilen berg opdurven, vallen alle overige lasten van ons af. En vooral de jonge Katholieke vrouw, het jon ge Katholieke meisje vindt al het andere de moeite niet waard. De kwestie is voor de Graalbeweging eenvoudig deze: moeten wij en mogen wij ook in dezen tijd, het Kruis van Christus aanvaarden? Ja of neen? Moeten wij mee ons kruis dragen tot uitboeting van de zonden der wereld Of is dat alleen voor de religieus© zusters? En het antwoord is ons door Christus3 Apostel al eeuwen lang gegeven in zijn brief aan de Galaten: „Mihi absit gloriari, nisi in cruce Domini'3 „Het is verre van mij: op iels anders te roemen, dan op /het kruis van Christus, waardoor de wereld voor mij dood en gekruist is, en ik ook dood en gekruist ben voor de wereld." A's wij tenminste dat Apostelwoord nog noodig hadden na Christus' eigen uit- spraak: „Wie niet eiken dag zijn kruis op neemt en achter Mij komt, kan Mijn leer ling niet zijn." Wij hebben dus te kiezen. Wij meenden dan ook aan onze meisjes geen beter taak voor den Vastentijd te kunnen geven, dan een spreekkoor te leo- ren en in te oefenen over het nut van het lijden, d.w.z. den Koninklijken weg van het Heilige Kruis. Maar dan tevens door prac- tische offers in dezen boetetijd, deze waar heid te leeren kennen, niet slechts in theo rie. maar ook in de practijk. Niemand werd tot meedoen verplicht. En reeds bij het van buiten leeren openbaarde zich dadelijk een scheidins der geesten. Er waren er onder, die eerlijk verklaarden, dat ze dit allemaal onwerkelijk vonden en wij hebben ze stil lalen heengaan. Maar degenen, die bleven, die wij er door bij- wonnen er was aanvankelijk slechts op 1500 deelnemsters gerekend, en feitelijk zullen wij met 25 a 2000 executanten voor den dag komen hebben de gevolgen er van zeker duidelijk aan hun zielen en har ten ervaren. Tn het berin sliepen zij er niet van. Later droomden ze er over. En nu 'czen zij ervan en zetten net dagelijks om in daden zoodat het met Tweeden Paaschdag sreen van buiten geleerd en op gezegd spellefjes zal wezen; maar een golf van bruisende overtuiging, een vlaag van bezielende gloed, een z^ang van mee- sleepende geestdrift, die beter dan wat voor middellijke aanwijzing ook, onmiddel lijk en direct iedereen zal overtuigen, dat het haar meenens is en dien beleefde ernst, in concrete kleine dagelijksche da den opgevoerd. Zie, dat is nu de eerste vrucht van het gemeenschapstooneelde echo van Chris tus' Kruisvoorbceld in de harten der jonge Christinnen die.... er onder gedrukt gaan?.. neen, die er daverend gelukkig van zijn Maar ook den deus ex Machina van Ghëon, konden wij daarbij niet mis sen. 't Twaalfde hoofdstuk van het tweede boek der Tmitatio had de stof gegeven voor het meer bespiegelend eerste Bedrijf; het 56ste hoofdstuk van het derde boek, bracht ons het dramatisch element van het tweede bedrijf: de stem van Christus zelf, weergegeven door een élite Altenkoor, die die zich met do Graal over Zijn Kruismy- sterie onderhoudt en hen opwekt niet te vreezen. Onwillekeurig overwogen wij daarbij de ontmoeting van Maria en Christus' woor den tot de weenende vrouwen van Jeruza lem, op Zijn Kruisweg, en de rol, die juist de vrouw en op Paaschdag hebben ge- speold, terwijl de Apostelen nog vlucht ten en zuchtten. Daarom zingen, terwijl allen in 't Kruis- mysterio verzonken in stilte nog bidden, nog plotseling Engelenkoren het drievou dig Alleluja van Paaschzaterdagwaarop dan Maria zelf, de gezegende onder de Vrouwen en de Moeder van Smarten eten- zeer als de Moeder der schoone liefde, haar nog altijd niet ten volle begrepen Magni ficat zingt; waarna weer de Engelen hun Alleluja's inzetten. Dan breekt de Paasch-stemming los. En in een karakteristiek vlug lyrisch beurtge- sprek wordt de taak der vrouwen op Je zus' Verrijzenisfee&t herdacht; en de gang der Apostelen naar Emmaus eer ze aan het Kruismysterie en de er vanzelf uit vol gende Verrijzenis durven gaan gelooven). Moest dan de Christus niet lijden, en zoo in zijn verheerlijking binnen gaan? Moet dan de menschheid misschien ook niet lij den, om hare verheerlijking van Christus in ruil te ontvangen Tot zoover waren wij gevorderd, toen wij het Leekespel van Mevr. Roland Holst „de Kinderen van dezen tijd" mochten bijwo nen. En was het nu zoo'n wonder, dat we na dien avond bij onzen thuiskomst elkan der als uit één mond verrasten met: „Nu moet er een derde Bedrijf bij. gericht tot de kinderen van dezn tijd"? Niet, dat wij met Mevr. Roland Holst in dichterlijke ga ven willen wedijveren; maar omdat wij ons van ons Christelijk standpunt ver plicht achtten op te komen tegen het ag nosticisme onzer dagen. Alsof de eigen lijke oplossing van de wereldraadselen nog altijd niet gevonden was 1 Christus is ons alle waarheid bomen leerenHij is de Weg, Je Waarheid en het Leven. En wij rekenden het ons tot een duren pücht, te bomen getuigen van ons kinderlijk geloof en vertrouwen in Hem als wij het Chris tendom maar werkelijk en heelemaal bele en, zijn immers alle andere oplossingen overbodig En waar Mevr. Roland Holst ophoudt, beginnen wij dus ons Derde Bedrijf. „Op kinderen van dezen tijd, van dezen nacht, „Gij hebt het begrepen, gij zijt het geslacht, „Dat staande in 't onzekere licht van kenterende tijden, „Geen bedding vindt gereed om te zaam'len Uwe kracht. Zoekenden zijt gij nog, gij zijt nog verspreiden Gij moet u zeiven uit jnenigen waan nog bevrijden Gij moet nog worden hen, waar de wereld op wacht. O laat onze boodschap u van 't Paaschkruis verkonden Uw ongeweten God heeft ons 'fc geheim verklaard Wat gij. niet zaagt, hebben vrouwen met oogen toe gevonden De Paaschklo'kken luiden het nieuw geluk over de aard. De lust naar het offer heeft den Kruisberg ons gewezen En al zijn zijn luchten ijl Ilij is voor menschenv jeten niet te steil Die kruislust is de weelde, waar de weield naar snakt Ons kleine hart zal nu het kruis ook niet meer vreezen Zoenlijden uit liefde heef' onze harten gepakt. Menschen, laat uw hart ook door hst lijden betooveren Om op de ruwe vloeden van uw driften wars en wild Door liefde's stuw de zachte zege te veroveren; Het onze is reeds tot luwte van milde zoetheid gestild. En dan komt de adoratie uit de twee eerste bedrijven terug, maar met twee Alleluja's doortinteld en goudgeslraald, waarbij er een vloed van verbijsterende jubel over de Stadion-bezoekers uit 2500 bezielde meisjesharten zal henenslaan. Dan komt een Engelenkoor uit Joost van Vondel's nalatenschap, de zilveren klok ken luiden van: „De hemel heeft het kleen verkoren „Hier geldt geen adel, staat noch macht „Alwie door ootmoed wordt herboren „Is van het hemelsche geslacht." En dan zal De Graal in symbool van 't harmonisch C-dur-akkoord, de woorden van Mevr, Roland Holst tot de hare ma ken: „Macht kan het rijk, macht kan het rijk niet bouwen „Geen stelsel kan !t. Hier geldt groot noch klein „Liefde, geduld en onwrikbaar vertrouwen Moeten daarvan de steenen zijn." Waarop gebeden wordt met de in mijn eerste artikel geciteerde aanvangs bede woorden van een der geesten van E r- barming: „Erbarm U Heer over de kinderen van dezen tijd, ovei „hun hoogmoed, hun zingenot en hun opstandigheid." Dan wordt de genotzucht onder de han den genomen: „Genieten wekt grofheid, maar sterflust veredelt Doffen voedt de overvloed, maar derflust spat vuur. En het zal vuur spatten uit de vonken de harten, zoowaar er nog vuur in de Hol- landsche vrouwenharten tintelt. En be zield zal het klinken: 't Genot wordt met haar slaaf in 't donker graf begraven Maar liefde's leed verrijst uit witte wade en grot Dat is de les van Paschen, juichfeest van wie zich gaven Het Lam der liefde gaat ons allen voor naar God. En dan de troost voor hen die lijden, ge lijk men het zal hooren; want lijden en troost vullen nu eenmaal het vrouwenhart volkomen Dan komen ziel en lichaam aan de beurt. Met Dirk Cosier in de Stem van Maart 1931. blz. 280, is de Graal vooral begaan met, de zielen: ..In de J ijver van de zich „volmakende machine." tet zich volmaken- „de lichaam, blijft thans de ziel klagelijk „achteren de ziel dreigt steeds meer „achter te blijven en vergelen te worden. „Begrijpt men dan niet, dat dit een doods- „gevaar voor onze beschaving is? Begrijpt „men dan niet,, dat zij alleen, die kleine „geringe Asschepoester, zij alleen de macht „bezit, do beide andere machten te rem- „men en te temmen in hun mechanisch „voortvre'.ende tyrannic, „die eidclijk zich „in paniek zal moeten uitvieren? Zij al- „leen, en niets en niemand anders? Eer- „bied dus voor wat er ondanks alles in „het verleden aan zielskracht werd be- „reikt, kan de toekomst alleen groot ma- „ken." Geen welstand van 't vleesch, als de geest niet gezond wordt. Geen blijheid van zinnnen, als binnen onvrede mort. Geen gaafheid van weten, als 't geweten gewond wordL Geen weelde der ideè, als 'fc ideaal verdort. En dan komt haar besluit: Wij Katholie ke meisjes, wij willen heiligen tot zonen hebben cók al zullen ze moeten lijden Zie, dat zijn idealen van hel Christelijk Moe derschap, gelijk de Hollandsche Katho lieke Jonge Vrouwen van thans dat ver staan Om de wereld te redden! Maar nu wordt ten slotte ook de sociale strijd in den kruisban getrokken. Blijft trouw aan de liefde, dus naast de rechtvaardigheid, Het Juweel van het lijden is meer waarde dan goud In de vreugde der deugd ligt der vrouwen merrschwaardigheid En de kanker der zonde is 's werelds éénige fout. Heeft de menschheid dus rechten op welstand en voorspoed Zij heeft ook een diepe b e h o e f t e aan tegenheid! Vermind'ring van werktijd vermeerd'ring van loongoed Zijn goed als gunstig uur voor liefde's genegenheid. Maar als de liefde aldoor een makkelijk leven leidt. En met morren en klagen al haar z kruiswegen mijdt; Gevloekt (Hoort ge de christelijke echo van Mevr. Roland Holst daemonisch „Gevloekt" uit haar tweede bedrijf?) Gevloekt die pret van goedkoope gelegenheid Maar het diepe lijden uit liefde zij gezegend in eeuwigheid. Inderdaad, zoo meenen wij, leidsters der Graal beweging, dat de problemen, die Mevrouw Roland Holst in Je kinderen W. A. W0UTERL00D. t In den tijd van enkele dagen heeft de dood een oogenschijnlijk zoo sterken en krachtigen man ontrukt aan zijn gezin, aan zijn familie en vrienden, aan zijn zaken, aan zijn maatschappelijken arbeid. Gisterenmiddag is in het St. Elisabeths- gesticht, in den ouderdom van 62 jaar, over leden, de heer W. A. Wouterlood, direc teur van de N.V. Stoomfabriek „de Ster". Vandaag een week geleden stond de over ledene nog midden in zijn arbeidzaam loven en niemand zou er toen ook maar een oogenblik aan hebben gedacht, hem een spoedig ziekbed te voorspellen.... „Gedenk te s'erven" wij worden hier aan wederom herinnerd door het sterven van dezen mensch, zoo geheel onverwacht, maar wij mogen met gerustheid er bij voegen: volstrekt niet onvoorbereid! En daarin ligt de rijke troost voor het zoo smartelijk getroffen gezin: hij, wiens sterven zulk een diepe leegte in de har ten van zijn dierbaren heeft geslagen, was een godsdienstig man! De heer Wouterlood had den Godsdienst lief. Wij hebben 'fc zoo dikwijls onder vonden, als er een tijd voor vergaderen moest worden vastgesteld, dat hij dan op merkte, verhinderd te zijn, want er was een godsdienstoefening, een plechtigheid in de kerk, welke nij niet wilde verzuimen. En uit alles bleek steeds, dat deze forsche man een kind wa^ voor zijn God. lederen morgen stond de heer Wouter lood om zes uur op, teneinde gelegenheid te hebben, naar de kerk te gaan; hij nam trouw ieder jaar deel aan den Stillen Om gang; geen bezoek of wat ook kon hem thuis houden, als 'fc zijn wachtuur was bij het H. Sacrament. De overledene was directeur van de Conservenfabriek „de Ster". In 1902 is de heer W. A. Wouterlood directeur gewor den van de door wijlen diens vader, den heer N. Wouterlood in 1879 gestichte zaak. Bij het gouden jubileum van de fabriek en eerder bij zijn zilveren feest als direc teur, is ondubbelzinnig gebleken, dat de VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Commentaren op Curtius' rede over de tol-unie. De strijd in China. De hoofdstad van Nicaragua doop een ernstige aar.'beving geteisterd. Er zoulen meer dan 500 dooden zijn. (Buaitenil. Berich ten, 3de blad). heer Wouterlood de hoogachting en waar deering genoot van het personeel dor zaak, die onder zijn leiding tot groot,en bloei is gekomen. van dezen tijd heeft naar voren ge bracht, in onzen kring eon dankbare echo hebben gevonden. En wij wagen te meenen, dai hiermee de jonge Hollandsche Katho lieke vrouw het hare heeft bijgedragen om een antwoord te vinden op de brandende en allen thans martelend vrage: Waarheen? Wie belang stelt in ons antword daarop, kome er naar luisteren op Tweeden Paaschdag in het Stadion te Amsterdam, 's middags 2 uur en men zal het hooren: In cruce salus „Wat vreest gij dan, neem op Uw kruis, waar gij mee in de hemel komt. „Aan bet kruis is zaligheid, aan het kruis is het leven, aan het kruis is bescherming tegen den vijand. „Aan het kruis de instorting 'van het hoogste zoet, aaa het kruis de zielekracht, aan het kruis de geestelijke vreugde. „Aan het kruis de schat van deugden, aan hei kruis de volmaaktheid en heiligheid. „Geen zaligheid der ziol, noch hoop op eeuwig leven dan aan het kruis. De heer W. Wouterlood gaf zijn arbeids- lusfc ook aan zaken buiten zijn bedrijf. Hij was lid van de Kamer van Koophandel, lid van het Kerkbestuur van de St. Petrus parochie, lid van het R. K. Parochiaal Schoolbestuur. En, met groote erkentelijk heid, zullen wij ons blijven herinneren de toewijdende belangstelling, die de overle dene heeft betoond voor „De Lcidsche Courant" als Commissaris der N.V. en secretaris van Ged. Commissarissen. De heer Wouterlood was voor allen, die hem kenden, een gemoedelijk, een eenvou dig, een epen en eerlijk mensch. Zijn ge dachtenis zal in eere blijven. R. I. P. DUITSCHLAND COMMENTAAR OP CURTIUS' REDE. Fransche politiek. In een bespreking van de rede van Cur tius over de Dui.sch-Oostenrijksche tol- unie schrijft de „Temps", dat de Duitsche minister de gemakkelijke methode heeft gekozen, om te spreken van de noodzake lijkheid te handeion, onder den druk van den economischen toestand. Geen enkele situatie, aldus het blad kan echter een op treden rechtvaardigen, zooals door Weenen en Berlijn gekozen, om aldus in strijd met de verdragen do tolunie tot stand te bren gen. De argumenten van Curtius moeten nauwkeurig onderzocht worden, want het vertrouwen in de loyautiteit van Duitsch land is te zeer geschokt. Reeds thans kan men zeggen, dat de bewijz en, door Cutrius gegeven, om aan te fcoonen, dat de tolunie een voorberei ding is van de samenwerking in Europa, misleidend zijn. Reeds de omstandigheden, waaronder Berlijn en Weenen met elkaar onderhandelden zouden voldoende zijn, om te bewijzen, dat zij elke Europeesche samenwerking wilden voorkomen, om een uitgesproken Oostenrijksc-h-Duitsch plan tot stand te brengen. Ook hel „Journal des Débats" conclu deert uit Curtius' rede. dat Duitschland ziin plannen verder zal uitvoeren en van alle uitvluchten gebruik zal maken, om diege nen te misleiden, die zich daartoe leenen. De indruk in Duitschland. In politieke krinaen te Berlijn heeft de rede van minister Curtius een uitsteken den indruk gemaakt. Men hoopt, dat zij er toe zal bijdragen, het gebeele probleem op zakelijke wijze te doen behandelen. Er wordt op gewezen, dat de minister nog maals er op heeft aangedrongen, dat Frankrijk zal zeggen, waarom en in welk opzicht het verdrag in strijd is met de be staande overeenkomsten. Men acht het voorts niet uitgesloten, dat als gevolg van het feit, dat dr. Curlius met zooveel nadruk verklaard heeft, dat het einddoel een sa menwerking van alle Europeescbe landen is, een ontspanning in de internationale situatie zal ontstaan. SPANJE BOMMENVONDST IN MADRID. De politie te Madrid heeft in een her stelplaats van electrische machines een kist ontdekt met bommen, die door een electrisch contact tol ontploffing konden worden gebracht. De eigenaar, Adolfo Fi- galdo, weigerde ook maar iets te zeggen. In zijn particuliere woning werd nog een kist met 18 van dergelijke bommen gevon den Figaldo is in verzekerde bewaring ge steld. De doyen der medische faculteit, dr. Rc- cosens, is afgetreden in verband met het optreden der politie bij de jongste studen tenonlusten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 1