De oudste Bedevaartsplaats van het H. Sacrament in ons land HEERENBAAI UIT DE OMGEVING ZATERDAG 14 FEBRUARI 1931 DE LEIDSCHE ÓOURANT DERDE BLAD PAG. 11 HASSELT'S HEILIGE STEDE. L „Een heiligdom zóó eerbiedwaardig als men tevergeefs een tweede in ons land zal zoeken". (Arcnief van het Aartsbisdom). Wie kennen Hasselt's Heilige Stede? Duizenden in ons land. Maar er zijn er ook vele duizenden vooral onder de genen, die niet in Friesland, Gelderland of Overijssel wonen, die natuurlijk wel weten, dat Hasselt een klein stadje is in het Noorden van laatstgenoemde pro vincie, maar die toch geheel onkundig zijn van het feit, dat Hasselt's Heilige Stede de oudste bedevaartsplaats is van het Heilig Sacrament in ons land. Vóór de Hervorming hadden in dit aloude stadje luisterrijke processies plaats en duizenden trokken jaarlijks op ter bede vaart naar dit genadeoord, waar volgens de getuigenissen van niet minder dan de Aartsbisschoppen van Utrecht uit de veer tiende en vijftiende eeuw vele wonderen geschiedden. De storm der Hervorming is ook over Hasselt gegaan en de Heilige Stede werd van zijn luister beroofd. De beroemde bedevaartskapel werd tot den grond toe afgebroken en het heeft vier eeuwen ge duurd vóór dat de Heilige Stede weer in het bezit der Katholieken kwam. In het kort staat de geschiedenis van Hasselt's genadeoord vermeld in de Hei lige Stede zelf. Men leest daar: Hier stond in vroeger eeuwen de kapel van het Heilig Sacrament van Mirakel, genaamd de Heilige Stede. In het jaar 1220 door den Bisschop van Utrecht ge bouwd tot uitboeting van eene heiligschen nis op deze plaats gepleegde In 1582 werd de H. Stede gesloten, in 1592 voor afbraak verkocht en in 1891 weer gekocht. Thans wordt met ongeduld het oogenblik verbeid, waarop de godsvrucht der geloovigen het oude heiligdom in eere en glorie uit zijn puinen doet herrijzen. Want thans nu het veertig jaren geleden is sedert dat de H. Stede in het bezit der Katholieken kwam, staat op deze eerbied waardige plek nog slechts een oud bouw vallig boerenhuis als kapel en een houten optrek als overkapping voor het buiten altaar. Zoo vaak hebben wij ons afgevraagd: moet dat zoo blijven? Wordt het niet meer dan tijd dat deze aloude bedevaartsplaats, waar onze vade ren zoo veel eerbied voor hadden, in al hare luister wordt hersteld? Onlangs zijn we eenige dagen in Has- setl geweest. Het plaatsje is van Zwolle uit gemak kelijk te bereiken. Een knus trammetje voert u langs de vette kleilanden der Noord-Overijsselsche polders naar het vermaarde stadje aan het breede Zwarte Water. "Statig verheft zich de hooge toren der vroegere katholieke St. Stefanus-kerk uit de schilderachtige huizenrij. Men ver baast zich eenigszins zulk een indrukwek kend kerkgebouw aan te treffen in een dergelijk klein stadje. Verwonderlijk is dit echter niet &ls men weet, dat Hasselt vele eeuwen geleden meer meetelde in de rijen der Hollandsche steden dan thans. Toeristen komen in deze streek weinig, behalve dan degenen, die het visschen als sport betoefenen en die daarom in den herfst hunne vacantie doorbrengen in een der merkwaardige oude stadjes aan het Zwarte Water, dat niet zwart is maar wel rijk aan viscb. Toch heeft het landschap hier een bijzondeer bekoring om zijn wijde vergezichten en de rust zijner vruchtbare akkers. Des zomers al9 de weilanden rondom Hasselt één kleurenfeest zijn van goud geel, groen en rossig rooddes zomers als de zon haar stralen uitzendt en de oude roode daken van dit stadje doet gloeien als vuurdan leeft wederom de glorie van Hasselt. De glorie der Heilige Stede. Dan komen uit Friesland, uit Twente, uit Noord Gelderland en uit vele plaatsen van Salland de bedevaartgangers naar dit genadeoord, dat met recht genoemd wordt „Miserorum et Afflictorum Asylon", een toevlucht voor bedrukten en bedroefden. Van Zwolle uit gaan zelfs vele bede vaartgangers te voet naar de Heilige Stede. Overijssel en Friesland hebben de tra ditie van de Heilige Stede hoog gehouden. En zoo blijft in Hasselt, in dit nagenoeg geheel protestante stadje, een brandpunt van Eucharistisch leven. Geen openbare processies trekken meer door Hasselt's straten zooals in vroeger eeuwen, maar als wij thans nog de rijen van vrome bedevaartsgangers door de Heilige stede zien gaan, denken wij al door aan vroeger tijden. In onze verbeel ding zien we in kleurrijke stoet de middel- eeuwsche processie, waaraan de clerge, de ridderschap en de burgerij aan deelnamen. Lezen wij niet in oude geschriften, dat de ridders, uitgedoscht in feestelijke ge waden, het zich een eer achtten deel te mogen nemen aan de beroemde processie van Hasselt? Zag men er niet de Benedictijner mon niken van Dickingen en het St. Marien- convent, de reguliere kanunniken van den Agnietenberg, de Observanten van Kam pen en de clercken van Zwolle? Heel Hasselt vierde feest en huldigde den God der Altaren als na het gebulder der kanonnen en het luide gebeier der klokken, de processie onder het zingen van „Vexilla Regis" door Hasselt's stra ten begon te trekken. Zoo was het in vroeger eeuwen. Toen kwam de Hervorming en de luister van Hasselt, een bedevaartsplaats bekend tot wijd over onze grenzen, werd gedoofd. En een stille ontroering bevangt ons, als wij er aan denken hoe een der vroegere pastoors van Hasselt, de zeereerwaarde heer C. Alferink in de vorige eeuw gedu rende zeer vele jaren lang iederen nacht opstond om in het armoedige kerkje van Hasselt neer te knielen voor het taberna kel en daar een uur lang bad, dat het God zou mogen behagen de Heilige Stede van Hasselt weer aan de Katholieken terug te geven. t Wat een rotsvast geloof had die man. Wat een Godsvertrouwen. O gij moderne mensch, die u dag in dag uit bekommert om allerlei pietluttigheden, spiegel u aan het groote geloof van dezen pastoor, die iederen nacht, zelfs in de barre kou, opstond en in allen eenvoud des harten God gesmeekt heeft dat de Heilige Stede weer in haar vroegeren luister zou hersteld worden. Dat Hasselt weer zoude zijn een brandpunt van Eucha ristisch leven voor heel ons vaderland. Hij bleef bidden, ondanks dat zijn ge bed eerst na zijn dood verhoord werd. Want pastoor Alfering heeft niet mogen beleven dat de Heilige Stede weer in han den der Katholieken kwam. Allen, die de H. Stede te Hasselt kenden, allen die gebeden hebben in het boeren huis, dat thans als noodkapelletje is in gericht op de plaats waar vroeger de be roemde H. Sacramentskapel stond, zullen in eerbiedige herinnering houden de na gedachtenis van dezen man, die als het ware met opgeheven handen voor God stond en den hemel aldoor geweld aan deed maar die toch al die jaren bleef bid den, ook al werd zijn gebed, althans zijn leven niet verhoord. Altijd als wij de H. Stede bezochten hebben wij gevoeld, dat wij stonden op een heilige plaats. En onwillekeurig schoot ons dan het woord van Guido Gezelle te bin nen: Daar huivert, onweerstaanbaar iets in 's menschen merg en midden dat hemelwaarts de zielen haalt dat knielen doet en bidden. Daar wij mogen veronderstellen, dat zeer velen in den lande, gaarne iets meer zullen weten over de H. Stede te Hasselt, geven wij hieronder een korte geschiedenis van deze bedevaartsplaats, een der oudste van heel Europa. Een schrijven van den Aarts- Bisschop van Utrecht in 1328. Vooraf beginnen wij met een merkwaar dig bewijs omtrent Hasselt's H. Stede. Door de buitengewone welwillendheid, waarmede de tegenwoordige pastoor van Hasselt, de zeereerwaarde heer H. Brug man, ons ontving en ons ten dienste stond zijn wij in staat om hieronder te publiceeren het authentieke schrijven van den Aartsbisschop Johannes van Diest, die van 13231341 den zetel van St. Willi- brord bezette. Dit schrijven is nog nooit gepubliceerd, doch het bevat het onomstootelijk bewijs van het feit der H. Stede van Hasselt. Het origineel van dezen brief bevindt zich in het archief van de parochie Has selt. De vertaling luidt als volgt: „Johannes, door de genade Gods, bis schop van Utrecht, ter algemeene kennis zij gebracht, dat daar de Allerhoogste in Zijne onuitsprekelijke goedheid en den gloed Zijner uitnemende Liefde, waarmede Hij ons zoozeer heeft liefgehad, dat Hij den tijdelijken dood voor ons wilde onder gaan, Zich gewaardigt ons dag aan dag, door talrijke wonderen, welke over geheel de aarde geschieden, ter eeuwige glorie op te roepen: wonderwerken, welke Hij niet slechts in grooten getale en verschei denheid in Zijne Heiligen maar ook in Zichzelf en dat is in het Allerheiligste Sa crament van Zijn Lichaam en Bloed binnen de grenzen van het kerspel Hasselt ter plaatse waar eene door ons opgerichte ka pel staat keer op keer wrocht, welke he- melsche teekenen een drom van geloovigen uitlokken deze plaats te bezoeken, teneinde door hunne gebeden, offergaven, aalmoe zen en andere godvruchtige werken Gode den cijns hunner aanbidding" te brengen, zoo is het dat Wij, verlangende, dat deze plaats of kapel den verschuldigden eerbied ontvange en door de geloovigen met on verflauwde ijver worde vereerd, aan allen, die na een rouwmoedige biecht te hebben afgelegd uit godsvrucht of bij gelegenheid eener bedevaart of bidgang deze kapel be zoeken, zoo ook aan hen, die er de H. Mis of andere diensten bijwonen of in hun stervensuur een deel hunner nalatenschap aan de kapel vermaken, ook aan hen die tot den bouw, het waslicht, de kerkgewa den en andere benoodigdheden der kapel de behulpzame hand leenen. Zoo dikwijls zij de bovengenoemde godvruchtige werken of een der zelve zullen gedaan hebben, in naam der Goddelijke Barmhartigheid, ver trouwende op de verdiensten en de voor spraak der Heilige Moeder Gods, der H.H. Apostelen Petrus en Paulus en den Hei ligen Martinus, onzen glorievollen Patroon, goedgunstig een aflaat van veertig dagen verleenen. In oorkonde dezer waarheid is Ons zegel aan dezen brief gehangen. Gegeven op ons slot te Vollenhove in het jaar On- zes Heeren dertien honderd acht en twin tig op den sterfdag van den Heiligen Mar tinus Belijder". Dit schrijven bewijst dus wel, dat reeds in het begin der veertiende eeuw Hasselt's Heilige Stede een bekende bedevaarts plaats was. Niet minder dan 11 bisschop pelijke brieven zijn in den loop der eeuwen verschenen over dit heiligdom. Nu is het waar, dat de geschiedschrij vers het nog niet volledig eens zijn over den oorsprong van de H. Stede te Has- u: selt. Maar moet dit tfu éèn reden zijn om nog maar steeds té wachten met het vol ledig herstel der H. Stéde? Wie zal dat in ernst beweren? Immers geen twijfel achtigheden hebben we noodig om de oudheid en de eerbiedwaardigheid van die heiligdom te bewijzen; De zooeven ver melde brief van bisschop Jan van Diest in 1328 en verder de brief van bisschop Jan van Arckel in 1357, bissohop Jan van Vierneboroh in 1358 zijn authentieke stuk ken, waarin verklaard wordt dat de Al machtige God ter H. Stede te Hasselt nog in de dagen der bisschoppen en onder Hunne oogen voortdurend in het H. Sa crament de verhevenste wonderen deed en het geloovige volk, begeerig om die werken Gods te zien, van heinde en verre in groo ten getale naar Hasselt trok. In het archief van de gemeente Hasselt worden vele authentieke stukken beewaard, waaruit do luister en de plechtigheid blijkt, waar- mede de Hasselter Aflaat gevierd werd. j Hasselt na de Hervorming. Kom ik 's avonds op myn eentje Heel laat van de Sociëteit. Dan voel ikmesomsnonzeker" Maar-'k raak toch den weg nooit kwijt Zie: mijn pijpje DOUWE EGBERTS leidt my zonder wederga, Want ik loop maar op de lucht af ik loop den geur maar achterna iNTERPAROCHIëELF ST JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREENIG ING. Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen-Vereeniging te doen in- 8 - ;jven R. K. Jongelingen vanaf 17 jaar iederen Illen Maandag van de maand, 's avonds om half 9 in de Presi dentskamer van het GezeMenhuis. Zondag 3de Zondag der 7 Zondagen die het feest van St. Joseph voorafgaan. Zondag is de zaal geopend van 12.30— 2.30, en van 7.00—10:15 uur, verplichte bij eenkomst van 8.159.45 uur. Om 10.15 uur wordt de zaal gesloten. Van 1 tot 2 uur zitting St. Joseph-spaar- kas welke wordt waargenomen door de heeren P. van Bergen HenegCTuwen en P. Klein. Van 11.30 uur bibliotheek. Na het Lof prijsbiljarten. Extra prijzen. Maandag bijeenkomst voor de leden van 8.0010.15 uur. Tevens 3de Maandag der maand te 8.30 uur inschrijving nieuwe leden. 8.30 uur esperantocursus op de boven zaal. 8.15 uur kegelclub „Alle Negen". Dinsdag bijeenkomst voor de leden van 8.00—10.15 uur. 8.30 uur bijeenkomst Studie en Debating club St. Petrus Canisius. Vraagavond. Elk wat wils. Woensdag 8.15 uur repetitie Liedertafel Sebastian Sohaeffer. Donderdag bijeenkomst voor de leden van 8 tot 10.15 uur. Van 8 tot 9 uur in de Bestuurskamer zit ting R. K. Arbeidsbeurs voor Jongelingen. Te'efoon 1168. 8.30 uur biljartcompetitie. Vrijdag. Symphonie Frans Schweitzer repetitie om 8.30 uur. Van 8—10 unr turnclub Oranje-Zwart lokaal Pieterskerkhof. Allen op tijd aanwezig. Nieuwe leden kunnen zich aanmelden. Zaterdag bi:eenkomst voor de leden van 8 uur tot 10.15 uur. 8.15 uur Kegelclub de Poedelaars. lederen Zaterdag van 8 tot 9 uur is de Leesbibliotheek geopend, uitsluitend voor de leden en donateurs der Vereeniging. le'^ren Zondag van 1 tot 2 uur zitting van de fit. Joseph's Spaarkas in de be- gfn.i'-cl-nrper. Verdere mededeelingen: Gezellen bet is van groot belang om nu te gaan sparen cwoor de a.s. Retraite. R. K. PAT"*TFNBOND (District Leiden). Secretariaat Heerenstrrat 23. Donderdag van 8 tot 9 uur R. K. Ar beidsbeurs voor onze Patronaat sjongeps in het Gebouw der St.. JosenH's-Gezellen- Vereeniging, Rapenburg 52. Tel. 1168. ST.-PETRUSPATRr.NA AT. Rapenburg 52. (Feitelijke voortzetting der Afdeeling Leerlingen van de St. Joseph's Gezellen- Vereertiging, Augustus 1887September 1920). Zaterdag Leesbibliotheek van 8—9 uur. Zondag van 1 tot 1.30 uur bibliotheek, half 5 Conferentie, 5 uur contributiebeta- I.en, spaarkas en ontspanning. SINT FR ANC ISCUS LdEFDEWERK. Nieuwe Rijn 52. Postrek. 70108. Zondag 910 uur H. Mis met predikatie 10—10.15 uur ontbijt; 10.15—10.45 uur bij zonder godsdienstonderricht ter voorberei ding voor de 1ste H. Communie, 10.15— II.30 uur ontspanning. Afd. I 5.306 uur catechismus, 6.006.30 uur Lof, 6.307.30 uur ontspanning; Afd. IT, III en IV, 6.30 8.30 uur ontspanning Afd. I. Maandag 5.306.30 Soaarbank en biblio theek. 8.00—9.30 uur Hand teekenen. Dinsdag 6.15—7.30 Vlecht- en Cartonna- gewerk7.308.45 Lijn, projectie- en ma- chineteekenen; 8.459.00 Recreatie. Woensdag 4.305.45 uur Vlecht en Kar- tonagewerk; 6.457.30 Zang; 7.309.00 Lof. van 8.00*—8.30 uur recreatie afd. I, II, III; afd. I tot 9 uur. Donderdag 7.308.45 uur Bouwkundig teekenen, Sloyd, 8.459.00 Recreatie. Vrijdag 8.309.00 uur Debatingclub, 9.00 9.30 Recreatie. Zaterdag 6.00—7.00 Gymnastiek jongste afdeeling; 7.008.00 idem hoogste afdee ling; 8.0010.00 Recreatie, afd. I. ZITA-VEREENIG1NG Pieterskerkkoorsteeg 15. Avondbijeenkomsten voor Hollandsche meisjes op Zond>ag en Woensdag van 8—10.30 uur. Avondbijeenkomsten voor Duitschc meis jes op Zondag en Donderdag van 8—10.30 uur. Bemiddelings-bureau. Inschrijving voor dienstboden kosteloos. Voor werkgeefsters wordt berekend 1.25 bij inschrijving en 1.25 bij plaatsing van een meisje. Het bureau is geopend iederen werkdgg, be halve Zaterdag, van 9.3011 uur des morgens. R. K. DAMES GYMNASTIEK-VEREEN. „KLIMOP". Vrijdag. De lessen worden gegeven als volgt 4.305.30 Kleuterstukje (meisjes van 8 tot 10 jaar). Adspiranten: 5.30—6.30 uur groep I 6.45—7.45 groep II. 89 uur groep III en leden. Aangeven nieuwe leden N. Rijn 32. DERDE ORDE Morgen (Zondag)avond om 7 uur Lof en vergadering voor de leden der Derde Orde waaronder Professie der Novicen, die zich daarvoor hebben opgegeven. Deze worden verzocht plaats te nemen op de stoelen, die bij de communiebank staan. R K. REIDANSCLUB „UTILE Dili Cl Maandagavond half negen repetitie (Mare). Nieuwe leden kunnen zich aanmel den Oude Vest 101. Wil men een getuigenis uit nog later eeuwen? In het werk, uitgegeven door pater Meijer O.P., onder den titel van „Nopen de het Aerts-Priestersohap van Swolle naar de beroerten deser Nederlanden, mitsga ders eenige gedenckweerdige voorvallen door Arnold Waeijer, Aartspriester en Pastoor van Zwolle in 1660 lezen wij o.m. De borgers ende inwoonders deser stadt zijn eertijds catholijck geweest, dewelke eene schoone parochiekercke hebben la ten opbouwen en dese St. Stephano Mar- 1 telaer toewijden; waerin sij aghtereenvol- gende pastoors gehadt hebben, maer wie den laetsten geweest is en weet ik niet. In het jae-r 1578 is dese gemelde stadt de Heeren Staten overgegeven. Hierop volghde voorts de Kerokplonderingh, outaers ontheiligen en beelstormerij. Her. is gebeurt op St. Agneetennacht, dat in dese parochiekerk alle de vieren (vuren) daer men de boeckcn, misgewaet en de beelden in brande tot een voncken toe uijt- ginghen als men het crusifix, dat op den ocksael stondt met gewelt aftrook; door hetwelck mirakel den nieuwgesinden pre dicant Herman Drijver van Swolle alsoo beroert wert, dat hij al sijne geusen, die daer tegenwoordich waeren, beswoer dit Katholijcken te verswijgen, opdat sij tot bevestingh huns geloofs niet en souden voortbrengen tegen de Calvinisten. Eertijds was te Hasselt een Capelle in de eere van 't Hoogweerdige H. Sacra ment gesticht, ter plaetse waer die nog hedendaeghs de Heilige Stee genoemd wordt, daer meniche van mensohen be- vaert gingen, bysonders der Sondaeghs genoemt Hasselter Aflaet ende also de godvruchtige lieden daarin volherdende bleven ook naer de Beroerten hebben de nieuwgesinden selve willen beletten en ten einde vele middelen gebruickt ende gepleeght. Deze devote capelle hebben sij op H. Sacramentsdach afgebroken, meinende do pelgrims te verhinderen dat se hier niet en souden comen om haer bevaert te doen, metwelck. evenwel niet gelaten wierde, so dat sij van tijdt tot tijdt hetselve scherpe- lijck verboden en de hiertegen de navolgen de middelen gebruickt hebben als: dat het bovenste van alle degenen, die hier be vaert quamen, doen soude prijs ende ver beurt sijn. Op dese Heilige Stee lieten sij de soldaten hutten setten, de lieden haer behoef doen, opdat de pelgrims aldaer op de knijen niet en souden sitten en dese weerdige-plaetse ommekruijpen. Maer sien- de dat het niet en hielp hebben daer een galge doen setten om daerdoor de bevaerts- lieden afschrickig te maeken. Aen welke galge een soldaet die yet van cleine weer- dye gestolen had, gehangen is; hij hingh hieraen seer lange eer hij gestorven is. Den oommandeur van Ittersum, die den raet mede gegeven hadde dat daer een galge soude geset worden, lagh eenige da gen in sijn doodsbedde stervende en cost aen den doot niet comen. Over9ulx des nachts dese galge sonder te weten door wie (ongetwyfeld door de sijne) weggeno men is; en terstond is hij gestorven. Voorts om de bevaertslieden van haere devotie te beletten is op Sondach ge- naemd Hasselter Aflaet de poorten geslo ten, dat se binnen de Stadt op de Hei lige Stee niet en costen comen. Waerommo die van Hasselt door Gods rechtveerdige oordeel gestraft sijn (1657) niet van uit- heemsche vijanden, maer van haere nabuu- rige steden ende dat tenselve tijde als sij hen als vianden tegen de bevaertslieden gehoont hadden. Want gemerekt in de provinsie van Overijssel eenige verschillen en onlusten geresen waren so hebben die van Swolle en Campen eens sijnde de stadt Ha-sseli, mits sij met Deventer houdende was, be lecht, met grof geschut beschoten ende op H. Sacramensdagh, synde den 28 Mey gedwongen bij de beleggers in haer leger te komen palmenteeren (parlementeeren) en een accoord te maecken. Soo daerop den volgenden dach ook geschiet is. Sondach, hierna synde Haesselaer Af laat, is sy hunne poorten voor de bevaerts lieden plegen te sluyten, stonden op den selfden Sondach des gemelden Aflaat tot hare straffe al hunne poorten open voor duysenden van menschen, die van Swolle, andere plaetsen hier uamen, niet om be vaert te doen, maer om te besien, hoe dat haer wallen, muren, huijsen en kereke be schoten ende besohadioht waren. In het jaer 1672 op den 14 Juli hebben die van Hasselt hen overgegeven aan den Ceurvorst van Ceulen. Tot zoover pastoor Waeijer. Uit diens schrijven ziet men wel, wat de Katholieken er voor over hadden om Hasselt's Heilige Stede, ook in de roeri ge dagen der Hervorming, te blijven be zoeken. Moge dit voor ons een aansporing zijn! In een volgend artikel hopen we nog meer te vertellen over de geschiedenis van de Heilige Stede te Hasselt. Arnhem, Febr. 1931. J. H. M. POELMAN. 20 -50 ch per ons verschaft U woikea vanpenot^ A 54 I960 1 HILLEGOM. Harmonie. Gisteravond gaf de Hille- gomsche Harmonie-kapel onder leiding van haar directeur de heer J. Noordanus Sr. voor donateurs en belangstellenden een uitvoering in hotel „Flora". Medewer king verleende het trio Yan der Woerd te Leiden. De belangstelling was best. Ver- schillendo marschen en andere nummers werden onberispelijk gespeeld, terwijl het trio leuke voordrachten ten beste gaf. Het was een mooie avond. Na de uitvoering het traditioneele geanimeerd bal met mede werking van het Jazz Band Orchest Funny. KATWIJK AAN DEN RIJN. Inenting. In het Gemeentehuis zal Donderdag 19, Februari n.m. te 2 uur ge legenheid zijn voor kostelooze in- en herin enting. Dr. Cleveringa is de behandelende geneesheer. Tuinbouw. Er is ten opzichte van den tuinbouw op heden nog weinig te vermel den. Wel zijn de eerste werkzaamheden in de velden begonnen, doch het is aan te zien dat het nog niet van harte gaat. Ver moedelijk ook een gevólg van het heer- sohende pessimisme. De werkeloosheid is door het te werk stellen van vele arbei ders door het gemeentbestuur voor een groot deel bestreden. Er wordt goed werk verricht, verbetering van wegen, rooien van boomen, verfraaiing der gemeente, enz. Gelukkig blijven we nog steeds voor winter gespaard, want dan zou ook deze werkverschaffing moeilijkheden opleveren. Burgerwacht „Duinland". Naar we uit betrouwbare bron vernemen, zal de heer Schrassert Bert te Voorschoten de algemeene secretaris van den Kring van Burgerwachten „Duinland" wegens hoogen leeftijd zijn functie binnenkort neerleggen. De heer «Schrassert Bert is onder alle Bur gerwachten uit „Duinland" n.l. Katwijk, Voorschoten, Oegstgeest, Wassenaar, Lei derdorp, Benthuizen en Riinsburg om zijn activiteit en propagandistisch optreden voor de Burgerwacht een bekende en al gemeen geachte persoonlijkheid. Uitvoering. De uitvoering van „Nut en Genoegen" en R.-K. Zangkoor is Maan- dagvond te half acht. Het is ons mét ze kerheid bekend dat de toeloop óm kaar ten deze dagen al groot was. Waarschijn lijk uit vrees dat alles uitverkocht zou zijn. Dit is nog niet zoo, doch zulks zal spoedig het geval zijn. Wie dus nog niet voorzien is zorge hiervoor spoedig. Er is voor elk wat wils, tooneel, zang, voor drachten enz. Op een groot batig saldo ten bate van het Parochiehuis wordt door de beide vereenigingen gerekend. Er is dit maal extra werk van gemaakt. 'i LEIDEN. AGENDA'S. NED. R. K. VOLKSBOND. AFD. LEIOEN. (Secretariaat Leliestraat 7). Maandag. Rechtskundig Bureau van 6.30 —8 uur voor de leden van de afd. Leiden en Omstreken. Bondsgebouw Steenschuur no. 15. Zij die gebruik maken van het Rechts kundig Bureau worden verzocht op tijd aan wezig te zijn. Voor leden van buiten de stad rijwiel stalling in het Bondsgebouw. Maandag 8 uur feestavond voor de leden van den Bouwvakarbeidersbond St. Joseph in Concordia. Hiervoor zijn Zaterdag nog kaarten voor de leden verkrijgbaar in het Bondsgebouw en bij het bestuur. Woensdag. Bestuursvergadering 11. K. Volksbond 8 uur. Vergadering Propagandistenclub 8 uur. Donderdag Jaarvergadering R. K. Volks bond 8 uur. Vrijdag. Repetitie R. K. Gem. Zangver- eeniging Pulchri Studio 8 uur, tevens aan melden van*nieuwe leden. Zaterdag S 1 thank 7 8 uur. Sluiting kantoor precies 8 uur. Sparen voor de Reiskas van 78 uur. Bibliotheek van 7.308.30 uur. Brandstoffencommissie houdt zitting van 78 uur in het kantoor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 15