UIT DE OMGEVING UIT DE RIJNSTREEK VRIJDAG 9 JANUARI 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 6 LISSE. Lustrumviering „St. Gregorius". Woensdag- en gisteravond heeft de R. K. Gemengde Zangveieeniging ,.Si. Gregoiius het 2e Lustrum op feestelijke wijze her dacht. Kregen we voorheen elke wintel een feestuitvcenng van deze vereeniging, meest bestaande uit eenige goed ingestu deerde zangnummers en een tooneelstukje, thans bij het 10-jarig bestaan meende het bestuur met iets groot era en grootschor op het tapijt te moeten komen, en we moeten zeggen dat ze hierin volkomen is geslaagd 1 Reeds vroeg in den voorzomer nam zij in studie „Rose Marie"' een operelte met schitteieud zangspel in drie bedrijven van Sam Vlesisng. De ijverige en kundige Di recteur, de heer W. Mizé'e te Leiden kan met genoegen op zijn moeiten en zorgen om dit stuk er in te krijgen, terugzien. De voorzitter deed er dan ook o.i goed aan hem in zijn openingswoord hulde te bren gen voor zijn opoffering aan de vereeni ging betoond. Hij gaf" zijn vreugde te keu- ne novcr de schi. terende opkomst en hij hoopte dat allen tevreden huiswaarts zou den keeren. Hierna speelde het orkest onder leiding van den heer Mizée het voorspel, waarna de operette een aanvang nam. De inhoud van de operette is zoo ongeveer als volgt. De geschiedenis speelt zich af zoo om streeks 1870 in het dorpje Belle- Ville in den Elzr.s. Het was daar 's jaarlijks de gewoon te het oogstfeest te vieren, op welk feest de jongelingen een meisje vroegen naar hun keuze om dit feest door te brengen. Weigerde het meisje dat gevraagd werd echter dan haalde zij zich de haat der gemeenschap op den hals, welke soms zoo ver werd doorgevoerd, dat zij uit de ge meenschap werd verbannen. Het is nu de dag van het oogstfeest en de ronde is op weg. Rose Marie, de pleegdochter van vrouw Trineard, opgegi-oeid met haar p.ec-gbroe..er ivans ve.inoedt niel dat zij door deze zal gevraagd worden. Zij is m 't geheim verloofd met Jean Vernon, den zoon van den boschwachter, vader Martin welke in dienst is bij de Gravin de Mer- court op 't kasteel. Op een nacht, dat Jean voor zijn zieken vader de wacht om het kasteel had over genomen werd er in het kasteel inge broken en juwee.'en onivreemd. Den mor gen na dien nacht had Jean het dorp ver laten om te trachten in de stad een betere positie te verwerven. De dorpers brachten dit overhaast vertrek in verband met den diefstal, waarin ze door Frans werden ver sterkt. Deze wist nl. van de geheime ver- standhoudinf tusschen Jean en Rose Bij da komst der ronde weigerde Rose Marie om met Frans het feest te vieren, waardoor zij dermate de haat der dorpers en ook van haar pleegmoeder op den hals haalde dat deze laatste haar uit haar woning stiet. Vader Martin onifermt zich echter over de wees en neemt haar in bescherming mede naar zijn boschwachterswoning. De haat der dorpers gaat echter zoover dat de ron de aan de Gravin verzocht heeft Vader Martin te verbieden haar nog langer on derdak te verschaffen. Als hij dan ook op liet kasteel ontboden is, verontrust dat Rose zoozeer dat zij wil vluchten. Pottard echter de waard uit de „Zon" met wiens dochter Trinette Rose in 't bijzonder be vriend is, besluit haar bij zich te nemen en maling te hebben aan de haat der ge meenschap. Als Roze vol vertwijfeling op de bank voor de woning neerzinkt hoort zij plots in de verte haar Jean zingen. Het weerzien is treffend. Hij is echter verslaeen als hij verneemt dat men hem van den diefstal op het kasteel verdenkt, van welke diefstal hij niet eens afweet. Men raadt hem aan vluchten, wat hij. onschuldig zijnde, wei gert, hierin gesteund door zijn vader. Als dan ook de Maire en de dorpers komen, wordt hij gevankelijk weggevoerd. De ge vangenschap duurt echter niet lang want door een ongeval van een der bedienden van het kas'eel. welk ongeval doodelijk afloopt, bekent deze bediende alvorens te sterven, dat hij in vereen icing met Frans den diefstal gepleegd heeft. Frans wordt gevangen genomen en Jean komt met Va der Martin mede, vindt ziin Roze terug en allen vragen hem vergiffenis voor het leed hem aangedaan, terwijl Frans tus schen de soldaten wordt weggevoerd! Dat alles wurdt op schitterende wijze door de hoofdfiguren en koor bezongen. De zang was mooi en werd goed uitge voerd, terwijl het spel ook best voldeed. Alleen Jean gaf geen vrij en los spel doch te stijf en te gedwongen. Ook deed het vreemd aan. dat we vrouw Trineau, welke in het tweede bedrijf reeds was gestorven, in het 3e bedrijf met e"'-e!e dorpsche schoo- nen zagen dansen. Maar overigens... prachtig! Ook het décor was schitterend, terwijl de costumes van de firma Hoppe- zak te Leiden het geheel beter tot zijn recht deed komen. Het waren best ge slaagde avonden. Wij vernemen intnsschen, dat, op verzoek, op 14 dezer nog een op voering van dit stuk zal plaats hebben. RIJNSBURG. Tuinbouw. Zooals verwacht werd, komt er ook thans nog weinig verbetering in den groentenhando!. Het gaat mat en lusteloos. Vooral uien kunnen moeilijk koopers vin den. Wat verkocht wordt gaat voor f 1.20 tot f 1.60 per 100 *K.G. En niets wijst er op dat er verbetering te verwachten is. Beste kwaliteit roode kool gaat nog steeds vlug weg met prijzen van f 12.— tot f 16.50. Gele iets lancer voor f 0.60 tot f 11.40. Fij ne peen gaat ook weer iets naar boven en brengt van f 7.50 tot f 12.op in de goede tot beste kwa'ii eilMet de getrokken tul pen gaat het momenteel ook iets beter. De meeste soorten brengen een re 'dijken prijs op. Mag het zoo nog even blijven, want eerstdaags gaat de groote massa komen. De Raad dezer gemeente kwam Woens dag te 9 uur in openbare vergadering bij een. De voorzitter, burgemeester v. d. Weij- den, opende de vergadering met gebed en sprak hierna een Nieuwjaarswensen uit aan den Raad, waarin spr. memoreerde de groote dingen, die in het afgeloopeu jaai tot, stand zijn gekomen. De notulen wer den onveranderd goedgekeurd. Hierna volgden ingekomen stukken en mededee- lingen. De plannen voor de O. L. school te Noorden zijn goedgekeurd door G«ul. Door de Gemeente is het land van den hoer Boreel aangekocht voor het grondbedri|l. Ook wordt medegedeeld, dat er plannen bosLaan een andere schoolgeldregeline te treffen om in hoofdzaak de groote gezin nen te steunen. De heer Stam vraagt of dit wel noodig is, doch de heeren v. Leeuwen en Zwart zijn er sterk voor. Tevens wordt gemeld, dat aan de O L. school te Noorden de betrekking vacant is van onderwijzeres in nuttige handwerken; hiervoor zijn urie sollicitanten. Door den burgemeester van Zevenhoven en inspec- tour van Onderwijs wordt mej. Balvert aan bevolen, die dan ook met algem. stemmen wordt gekozen. Daarna wordt voorgesteld de houtwai aan den Stationsweg te beplanten. De voor zitter merkt op, dat deze beplanting door werkloozen kan worden verricht. De neer Breedijk xs er niet voor. De heer Zwart is hier wel voor, maar geen elzen-beplanting. De heer Verhagen merkt op, dat de men- schen, die op den Achterweg wonen uicus meer kunnen zien. De vooizitter antwoordt, dat men toch een algemeen belang niet ongeuaan kan laten voor vier menschen. Weth. Augustinus zegt, ook tegenstander te zijn geweest voor de beplanting, maar hij vind het nu toch werkeiijk mooi, mits er guede beplanting is. Het voorstel w urdl in stemming gebracht en aangenomen met 7 stemmen voor en 4 tegen; tegen de hee ren Verhagen, Koole, Bieedijk en Scam. Een nieuwe openbare school. Hierna wordt een schrijven gelezen van den inspecteur van Onuerwijs over de openbare la-gere school alhier, dat deze met meer aan de eischen voldoet. De inspec teur dringt erop aan een nieuwe te bou wen, wat verder zal worden onderzocht. Hierna volgt punt 2: Electnciteitbedrijf voor 1931 met praeadvies. De heer Breedijk maakt een opmerking op het verbruik tusschen 200 en 500 kilo watt en zegt, dat de lichtstroom goeakoo per is als de krachtstroom. De heer Stam zegt, dat in de lichtstroom de grootste ver bruikers het duurste uit zijn en dat is met recht, maar het kan uu niet andera, maar wanneer verlaging mogelijk is moe ten toch de groote verbruikers het eerst aau de beurt komen. B. en VV. zullen ed opmérking van den heer Breedijk onderzoeken. Hierna volgt punt 3: Benoeming van 3 leden voor de Commissie van Scbooivor- zuim, wegens periodieke aftreding, waar van werden herkozen de heeren F de- Graaf, N. J. M. Klaus en A. Leenhard. Hierna volgde punt 4: verkoop aan A. de Jong te Noorden van een perceel gronct, waarvan op 1 Febr. de erfpacht met hen; eindigt. De overeengekomen koopsom 1100, wat wordt aangenomen. Het Meye-pad. Punt 5: Regeling omtrent het Meyepad. De heer Stam zegt hier niet tegen te 'ijn, maar vindt de zaak te gewichtig om zoo maar te slikken zonder voorlichting Spr. vindt het heel niet prettig; de overeenkomst met de bewoners is al gebeurd, het land is gekocht Cn de vaart wordt gemaakt en uu moeben wij het maar slikken. Spr. heeft de vorige vergadering nog geviaagd: laten 0EGSTGEEST. Hanze. In St. Willibrord hield ge noemde vereeniging haar jaarlijksche a-lge- meene vergadering die buitengewoon goed was bezocht, hetgeen voorzitter de Rooy in zijn openingswoord met vreugde consta teerde. Na voorlezing der notulen, die onveran derd werden vastgesteld, werd de mede- deeling gedaan der verschillende ingeko men stukken van het Centraal Bestuur, die voor kennisgeving werden aangeno men. Van den secretaris was een schrijven ingekomen, waarin hij als secretaris ont- slag nam. De heer Averdick werd bereid gevonden het secretariaat te blijven waar nemen tot een opvolger is benoemd. Pas toor de Vetten hield daarna een lezing over „De Retraite". Spr. zal geen preek houden over de retraite, omdat dit hier voor de plaats niet is. Toch zal spr. een uiteenzetting geven over de beteekenis en doel van de retraite, of dat men daar een beter beeld van zou krijgen. Velen al dus spreker zijn huiverig een retraite mee te maken, doc-h wanneer men er een maal is geweest, gaat men spoedig bot de jaarlijksche bezoekers behooren. De leuze „onbekend maakt onbemind" geldt dus ook voor de retraite. In een duidelijke uiteenzetting onder aanhaling van voorbeelden, zette de spre ker vervolgens het beoogde doel der re traite uiteen nl. de reis naar de eeuwigheid te vergemakkelijken. Christus zelf gaf het voorbeeld. Zeer bevattelijk schetste spr. daarna het leven m het retraitehuis gedu rende de drie afzonderingsdagen. Voor den middenstand beval spreker de middenstandsretraiten aan en hoopte, dat daar door velen gebruik van zal worden gemaakt. De voorzitter dankte namens de leden den Pastoor voor zijn lezing. Pastoor de Vctien hoopte, dat het ge sproken woord mag bijdragen, dat hier eenmaal een retraite-vereemging zal wor den opgericht, waarvoor de Pastoor zijn VAN NIEUWKOOP wij er even over vergaderen, al is het 's avonds. Spr. voelde het al aankomen. Ook de heer Breedijk had dit in com missie nog genoemd. De vooizitter zegt: wij hadden dit beschouwd als formaliteit. Ook weth. Augustinus licht een en ander toe. De vaart is gemeentebelang en voor ontginningsbedrijf aldus spr. De heer Verhagen zegt, dat het Meye pad in een behoorlijken toestand moet w n- den gebracht, want het is nu onbegaan baar. Ook de heer Zwart vindt het een prachtige overeenkomst. Het vooissel wordt z. h. s. aangenomen. De werkverschaffing. Hierna volgt punt 6: werkverschaffing met praeadvies. Een schetsteekening, ioe de vaart zal komen, wordt door den Raad bezichtigd. De heer Stam wenscht een brug, die met mooi doch sterk is, wat in het Me»e-pad noodig zal zijn, ook de gem.-opzichtcr i9 van die meening De heer Verhagen vraagt naar de regeling en uitvoering bij de .\crb- verschaffing en vraagt of het niet billijk zou zijn de georganiseerde kindertoeslag te geven en bepleit verschillende aangelegen heden bij de werkloosheid. De voorzitter merkt op, dat de rede- neeiing geen zin heeft, waarop door ver schillende leden den heer Verhagen er ->p wordt gewezen, dat dit niet juist is, Jaar de prikkel bij de ongeorganiseerden toch wel wordt gevoeld. Weth. Hertogh zegt, dat de georganiseeruen hun contributie betalen, maar Rijk en Gemeente dragen hier ook aan bij. De heer Stam vindt, dat de Gemeente mooi werk doet en nu moeten wij eens te- vi eden zijn. De voorzitter zegt, dat het nood-rnaat- regeien zijn; wij hebben ons ook nog ge- wendt tot de armbesturen om nog >u bij zondere gevallen te voorzien, die zich ook bereid verklaarden. De lieer Breedijk vraagt, hoe het staat met de raming voor de vaart. Hebben wij genoeg aan 't bedrag wat is uitgetrokken, wat wordt toegelicht. Voorgesteld wordt nog niet verder hier over te spreken en eerst nog eans ooe te zien. De heer Breedijk was bij zijn eers'.e bezoek aan 't werk teleurgesteld, daar het veel zou kosten. De opzichter licht toe, dat het nu tame lijk beter gaat en geeft tevens cijfers van wat hij aan verschil.enden uitbetaalde. De heer Verhagen begint wederom oyei het stempelen door de werkloozen en zegt, dat de controle hier ter plaatse zoo slecht is, want er heliport door de politie to wor den gecontroleerd. De werkloozen kunnen 's morgens stempelen en 's middags gaan werken. Opzichter Pietersen meldt aan den Raad, dat niet alle werkloozen aan 't werk zijn, dat de leden nog al eens aan zoek zuilen krijgen, maar dat hij handelt naar omstandigheden. De werkleiding en regeling wordt door den raad goedgevon den. Bij. de rondvraag vraagt de heer Ver hagen, of de kuil in de straat bij S. Bo degraven kan worden verholpen, wat wordt toegezegd. Spr. vraagt hoe het staat met het huis van B. Nieuwenhuizen, of dat on bewoonbaar is verklaard, welke vraag be vestigend wordt beantwoord. De heer v. Leeuwen voelt zich verplicht te melden, dat op de smalle punten in de wegen stukken van den kant zakken. On derzoek wordt toegezegd. De heer Verhaar wijst op het wegwijzer- bord aan den Polderweg, dat is omgetrok ken; zal worden onderzocht. De heer Bieedijk vraagt hoe het nu staat met de Radio-distributie. De heer Splinter zegt, «lal er zulke groote voorwaar den aan verbonden zijn, dat hij er vanaf ziet en dat de raad verder kan gaan. Hierna sluit de voorzitter de vei gade- ring met gebed. volle medewerking toezegde. Bij den rondvraag werden zaken van huishoudelijken aard naar voren gebracht, waarna de vergadering werd gesloten en men verder nog wat gezellig bijeen bleef. AARLANDERVEEN. Filmver Looning. Woendagavond werd door de afd. reclame P. Sluis, fabriek van pluimvee- en vogelvoeder, alhier in de zaal van den heer N. Delfos een filmvertoo*iing gegeven. De pluimveevereeniging „De Een dracht" alhier organiseerde dezen avond, die tot een groot succes heeft geleid. Er was groote belangstelling want ongeveer 160 personen volgde den operateur met zijne film vertooningen. Het is zeer zeker de moeite waard voor ieder, pluimveehouder de Sluisfilm bij te wonen. Uitvoering. Woensdagavond werd door de tooneelvereeniging „Vriendenkring" in de zaal van den heer W. v. d. Berg de t.vee- de opvoering gegeven het drama „St. Pe trus". Het werd nog eenige mate beter af- gespeeld dan de voorgaande opvoering. Ook de verSere voordrachten vielen wederom bijzonder in de smaak. Er was een zeer gezellige stemming onder het publiek, dat niet zoo bijzonder groot was. BOSKOOP. De gemeentesecretaris. De heer Mr. F. A. Helmstrijd te Zevenhuizen heeft zijn benoeming tot secretaris dezer gemeente aangenomen en zal zeer waarschijnlijk 17 Maart e.k. in functie treden. Diefstal. Na aangifte en onderzoek is 't het de politie gelukt een aantal dief stalen ten huize van de fam. F. alhier, be treffende luxe, waaronder waardevolle fa milie voorwerpen, op te helderen. Een dienstbode bleek de daderes te zijn ge weest. De meeste door haar m de dienstbetrek king ontvreemde voorwerpen konden wor den achterhaald, waarbij ook een kostbare gouden familiering. Het onderzoek duurt voort. Proces-verbaa!. In 't afgeloopen jaar zijn door de politie alhier 454 processen- verbaal opgemaakt. WOERDEN. Derde lezing „Katholiek Woerden". In de Woensdagavond gehouden derde lezing uitgaande van „Katholiek Woerden', trad als spreker op de zeereerw. Pater F. Uiten O.P. met het onderwerp: Kan e- een God bestaan bij zooveel kwaad in de wereld? De belangstelling vuor dit onder werp was buitenmate groot. Na een korte inleiding door den voorzitter van het co mité, kwam de geëerde spreker aan 't woord. Ik ben er, aldus spr., ten zeeiste over veiheugd, dat in een slappe tijd als deze, tevens een tijd van malaise, nog zoo- velen in Woerden pit hebben om naai een dergelijk onderwerp te kernen luisteren. Hiervoor brengt spr. deze Woerdctitiars hulde! Spr. hoopt deze avond goede, klare ideeën mee te geven, die ook een prikkel moeten zijn om zelf eens meer ernstige en ontwikkelende boeken te lezen. We moeten zorgen, dat we tegenover godloochenaars e.d. beslagen ten ijs komen en het dikwijls geuite gezegde: „hoe dommer hoe vro mer" te schande maken. Spr. zou willen, dat er in vele katholieke gezinnen minder „glazen" en meer boeken waren. Warn, net is noodig, aldus spr., dat we, in den teg«en- woordigen tijd, ons rekenschap kunnen ge ven van wat wij gelooven. Tot het onder werp komend: „God en het kwaad", gaat spr. uitvoerig de moeilijkheid na, die veelal wordt opgeworpen n.l. deze: wanneer we zooveel ellende, rampen en zonden mi ons heen zien, hoe is dat dan te rijmen met het bestaan van een God? Vooral wanneer men hoort, dat die God een guede en voor zienige God is. Men heeft dikwijls, aldus spr., uit het kwaad van de wereld de con clusie getrokken, dat er geen God besr.aat. Hiermee werd voortdurend reclamo ge maakt in de laatste jaren door de Dage raad. Spr. hoort niet tot de pessimisten, die niets dan kwaad en ellende zien op de wereld. Naast het oppervlakkige, genot zuchtige leven van vele menschen zien we ook bij een menigte, vooral onder de „up per ten", onder de denkers en zoeker9, een afkeer ontstaan van het materialisme. Een Franschman zegt: wanneer de massa hei- densch is, keert de élite van de meiisch- heid tot God terug. Dit terugkeeren uit zich ook uu in de liefde tot verschilienda geestelijke stroomingen, in het overgaan tot het aloude Roomsche geloof. Om tot een juiste behandeling te komen moet voorop gezet werden dat we een goei begrip van God hebben, althans een zoo hoog mogelijk begiip. Vooral omdat vele menschen, zoowel Katholiek als niet-Ka'ho- liek, een zoo eigenaardige opvatting van God hebben. Als spreker een dergelijk be grip had van God, zooals dit bij sommigen voorkomt, dan geloofae spr. niet meer in Hem. Wij, Katholieken, kunnen het bestaan van God, van een persoonlijken God, bewij zen uit de rede en de openbaring. Gv/d is een zelfbestandig individu in de hoogste orde, de uit- en van zichzelf bestaande. Die God, Die van Zichzelf is, heeft eLS voortgebracht buiten Zich: de schepping. Het motief van God was: de liefde. Ie*, wezen van de liefde is: zich mededeelen. God wilde dus dingen maken buiten Zich Dat weten we uit de Openbaring maar ooi; het natuurlijk verstapd leert dat ons. Het doel van de schepping was: Gods eigen verheerlijking en het nevendoel: het geluk van Ziin redelijke schepselen. De verheer lijking van God was dus hel hoofddoel. Omdat God vrij was in Zijn schepping, had Hij even goed een andeie wereld kunnen scheppen dan deze, een betere, maar ook een slechtere. 't Is daarom even goed valsch, te mee- nen, dat deze wereld de beste is die God had kunnen scheppen als de slechtste. Aan de hand van een vergelijking gaat spr. uitvoerig na wat of uil zeggen: Gods eigen verheerlijking. Uit heel de Schepping spreekt de ver heerlijking van den Maker. Te midden van die schepping staat de mensch alg een nietsje. Geestelijk beschouwd echter is de mensch, met z'n verstand^ groot. Hij kan zijn Maker kennen, wat hen moet brengen tot het dienen. Dan komt het nevendoel van de schepping tot zijn recht: het geluk van de redelijke schepselen. Dit nevendoel kan door die schepselen verijdeld worden, al blijft toch 't absolute doel bewaard. Ook dc zondige mensch zal een verheerlijking zijn van God, zelfs als hij voor eeuwig ver loren is. Een verheerlijking" dan, niet van de liefdevolle God, maar van de rechtvaai- dige God. Het kwaad op de wereld nu wordt door velen gevoeld als een moeilijkheid tegen het bestaan van God, daar de mensch tcoli wel degelijk geschapen is voor 't geluk. Spr. geeft toe, dat dit een moeilijkheid is. xaaar een moeilijkheid is geen bewijs en we kunnen voldoende aantoonen, aldus spr., dat er, op de wereld, ondanks een God, kwaad kan zijn. Alle eeuwen door is de/e kwestie gesteld. Ook in 't Oude Testament b.v, in het boek Job, waar vooral gewezen wordt op het louterende begrip van het kwaad. Er bestaat een natuurlijk kwaad en een moreel kwaad. Het kwaad is een gemis, een berooving van een volmaaktheid, van iets dat een wezen hebben moet; dus iets ne gatiefs. Het moreele kwaa-d omvat de vrije handelingen van de mensch, in- zooveire deze niet beantwoorden aan het wezen van de mensch. Dat er veel natuurlijk kwaad op de we reld. is, geeft spr. toe. Maar men moet toch niet overdrijven. Er is ook veel schoons, veel heerlijks. Een antwoord op de vraag: waar om al dit kwaad, kunnen we geven uit Je rede en uit 't geloof. Verschillende oorzaken zijn aan te wijzen. Een ervan ligt in de onvolmaaktheid van de wereld zelf. Een tweede oorzaak ligt in de vrijheid van den mensch. Uitvuei ig ver heldert spr. dit door voorbeelden. Een der de oorzaak in de zonde van uen mensch. Al dit kwaad komt dus niet diiect van Goci; hoogstens laat Hij het toe. Soms kan Hij 't kwaad positief willen als middel om een hooger doel te bereiken, als Hij b v. iemand een ramp overzendt als straf of als loutering. Wanneer dat zoo is zullen wij menschen meestal niet kunnen uitmik ken. 't Brengt vrees voor zelfbehoud, vreug de ais 't leed geleden is, zielesterlcte aan ande.én. Het doet deelen in 't lijden van anoeien. Hij die lijden kent, kan mede lijden met anderen. Dat is de groote gees telijke waarde van het kwaad. Veel deug den zouden nooit op aarde bloeien als do we.eld geen tranendal was. 't Geloof geeft ons als de diepste oor zaak van het kwaad aan: de erfzunde, die een breuk heeft gebracht in de schepping, 't Kwaad kan ons dan een middel zijn cm het einddoel zekerder te bereiken, 't Oog gericht op 't Kruis van Christus kunnen we ons sterken om 't lijden te verdragen in deze weield. Na in het eerste gedeelte van zijn rede aldus behandeld te hebben het physieke kwaad, zooals ziekte, rampen enz., komt spr. na de pauze tot het moreele kwaad: de zonde. Gods verhouding tot dit kwaad is ab soluut anders dan die tot het natuurlijke kwaad. God kan de zonde nooit posiriel willen. Hij kan het ze-el ijk kwaad enkel toolaten, niet beletten, maar toch ook met goedkeuren. Even wil spr. er hier op wijzen, dat we voorzichtig moeten zijn met de uiting: alles wat gcbeuit, is toch Gods wil. Bedoelen we dat God positief wil, dan is die uiting fout. Maar willen we er inee zeggen, dat God niet belèt, dan is leze uiting niét fout. De zonde is een overtreding van de wet Gods, een beieediging Gods Wat niet -vil zeggen, dat God er minuer door wordt. De zonde is echter een bewuste ontkenning van Gods Oppermajesteit, dus Majesteit schennis, dus beieediging. Op zeer heldere wijze maakt spr. dit duidelijk. De zonde, dus de overtreding met vol komen kennis en vrije wil, kan God onmo gelijk willen. God zou Zichzelf vet looche nen, als Hij de zonde zou willen. Toen laat Hij ze toe, belet ze niet. Dit kan Hij, om dat Hij uit het kwaad het goede weet te trekken en omdat het misbruik van de zonde het einddoel van de schepping, wat is de verheerlijking van God, niet kan uocli mis.ukken. God maakt de zonde dienst baar'aan de vervolmaking van Zijn Scbepi ping. God wil echter niét, dat de zonde geschiedt, opuat daar Let gue^e uit vooD- koine, maar «naien ze is geschied kan Hij daar het goede uit trekken. De haat vin de zonen van Jacob tegen Jozef was de oorzaak van Jozefs verheffing. De zunJen van Maria Magdalena en de diepe val van Petrus schonken aan de Kerk twee boe telingen ten voorbeeld. De Godsmoord op Oalvarië bracht de verlossing en liet .even aar alle volkeren op aarde. In het toelaten van de zonde ligt dus geen tegenstrijdigheid met Gods wijsheid Op sublieme wijze ontzenuwt spr. aldus het argument dat gehaald wordt uit de el lende van deze wereld egen het Godsbe staan. Als sommigen bew eren, dat de wereldooi- log wel het groote faillissement gewee«t is van het Cinislendom, dan vindt spr. dit een kromme redeneering. De oorlog toch als zedelijk kwaad komt niét van God en kan niet beleefden. Ze is gekomen, ondanks act deze moderne oorlog. Ze is een aanklacht tegen de menschen, die het- Christendom nieibeleefden. Ze is gekomen, ondanks bet Christendom. Na uogt even in korte trekken de groote lijnen van zijn betoog te hebben gcre'e veerd, besloot spr. met een heerlijke pero ratie zijn re^e. Van de gelegenheid tot stellen van vra gen werd door één persoon gebruik ge maakt, die op uitvoerige wijze werd in gelicht door den spreker. De voorzitter sloot daarna op de gebiuikelijke wijze dezen voor de toehoorders onvergelelijken avond. Medegedeeld moet worden, dat er een wijziging in het verdere programma is ge komen. De lezing van Pater Borrumeus op Woensdag 21 Jan. heeft niet op die datum plaats. Op Maandag 26 Januari komt mr. G. Kropman, wethouder van Am sterdam, spreken, terwijl Pater Borromcus spreekt op Woensdag 4 Februari. Darreszangkoor. Het R. K. dames- zangkoor „Zanglust" en het Kinderkoor „Zingende Jeugd", beiden onder leiding staande van den heer S. P. Onneweer. vie ren dit jaar het 10-jarig bestaan. Nog vooi de Vasten zal een lustrumuitvoering war den gegeven, waarbij door het Kinderkoor o.a, een operette zal worden opgevoerd. Maak dat je weg kcuit, jongen. Ja tegen een ongewapende durf je, hè.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6