De Russische dagen vóór Kerstmis Tusschen de Boeken der Wet ZATERDAG 20 DECEMBER 1930 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 Het feest der goddeloosheid te Moscou Als in de Catacomben (Van onzen Russischen medewerker). „Kerstmis staat voor de deur.zoo roept de koetsier die paars en blauw ziet van de kou tot zijn niet-alledaagsche pas sagier, en hij trekt z'n versleten pelsmuts nog dieper over zijn half bevroren >oren. Lustig schellen de be len aan het gareel van het vurige paardje en krakend glijdt de van voren omgebogen bak van de slede over de bevroren sneeuw voorbij de kerken, die geen kerken meer zijn. Ja, 't is binnen kort Kerstmis in Rusland.... In het bestuur van de werkende leden der vereeniging van godloochenaars heerscht een groote activiteit. Men heeft besloten om al het mogelijke in het werk te stellen om een vo ledige overwinning te bezorgen aan de anti-Keistmis-actie van den bond van godloochenaars. De directie van bioscopen en theaters moeten er voor zorgen dat er thans alleen toonee'stuLken en filmen worden vertoond die geschikt zijn om „het klasse-bewustzijn van het volk te verheffen en den nadruk te leggen op de verderfelijkheid van den godsdienst'". De pers kreeg tot taak toegewezen om de campagne van het bestuur te s'eunen door ,.Kerstbijlagen" uit te geven. Ook de Radiodienst werd de verp ichting opgelegd om reeds met de voorbereidende werk zaamheden te beginnen, en te zorgen dat er met de feestdagen een programma wordt uitgezonden dat geheed voldoet „aan de eLachen van den dag". De actieve leden dei- jeugdorganisatie hebben een zeer bijzon dere zending te vervullen: want zij moeten demonstraties houden, fakkel-ootochten en dergelijke vertooningen organiseeren. In de clubhuizen wordt iederen avond druk vergaderd en alle leden werken zoo ijverig mogeli Overal liggen groote stukken rood katoen: er worden groote banieren afgeknipt, op den vloer uitgespreid en met opschriften beschilderd. „Godsdienst is opium voor het volk" is een phra-se gewor den die alle beteekenis verloren heeft, er moeten andere leuzen gevonden worden die scherper en dieper in het hart doordrin gen. Iedereen kan voorstellen indienen: het bestuur stelt een onderzoek in, keurt goed of verwerpt de ingediende voorstellen. Het lijkt wel dat de jeugdorganisatie de leider en opbouwer is van de geschiedenis van het Russische volk „Petjka, schrijf op: „De kerk is de vij andin van den industrieelen opbouw", zoo roept een vijftienjarige jongen. Maar Metjka die in 't bestuur zit, denkt even na en roept dan: „Onzin! dat hebben we het vorig jaar ook al gehad. Wij moeten voor uitstrevend zijn én nieuwe banen inslaan. Ik stel voor: de Kerk belet den socialen opbouwDe Papen werken mee aan de volksverdomming. Tegen de muur er mee!" Dat komt goed uit. Bovendien we moeien de gunstige tijdsomstandigheden in acht nemen: het Ramsin-proces is pas achter den rug. Al en zijn het er mee 'ens en Petjka schrijft de leuze met groote letters op het roode doek. Daarnaast in de zaal is een oud© Iconen-schilder bezig om een groot transparant te maken, 'n afbeelding van „Christus met het gasmasker" van George Grcsz. Tegen den muur staan le- vensgroote „Madonnabeelden" in byzan- tijnschen stijl, die veel gelijkenis vertoonen met bekende publieke vrouwen uit Mos cou, terwij! ze een bloeddorstig kind in hun armen houden. Daar op den grond ligt een opschrift: „de geboorte van zulke kin deren moet voorkomen worden?" en 'aar- naast: „Alleen kinderen van proletariërs en van roode bceren hebben recht om ge boren te worden". Overal liggen er stapels met vlaggen en banieren gereed om in* den optocht meege dragen te worden „Weg met den gods dienst die e>en beletsel is voor den op bouw, weg met de Papen en hun helpers de bourgeoisie In de c ubhuizen, die thans in onteigende kerken zijn ondeigebracht, is een koor van jonge communisten bezig om zich te oefe nen. Kinderlippen, die 't vorig jaar nog een Onze Vader baden, spreken thans godslasteringen en beschimpingen... Daar waar eerst het hoofdtaltaar stond is thans een borstbeeld van Lemn geplaatst met het onderschrift: „Lenin is onze Vader!" Op den achtergrond een levensgroot nortret van Stalin De plaats waar eens de H. Mis werd gecelebreerd en de priester aan zijn parochianen zijn laalsben zegen gaf, is thans ontheiligd. Aan de muren ziet men nog de schaduwranden van de iconen; nog haagt er wierooklucht in de beuken en van bovenuit de heme sblauwe gewelven kijken "de gouden sterren droevig als een blijvende aanklacht naai beneden. Op de Njeglinnaja repeteert de erkest- afdeeling nieuwe wijsjes, want dit kerst feest moet ook wat het muzikale gedeelte betreft, goed verzorgd zijn. De officieel beëedigde Sovjet-dichter Denyan Bedny heeft een reeks nieuwe gedichten geschre ven die op muziek gezet zijn en die nu flink ingestudeerd moeten worden. In het centrale clubhuis speelt de too- neelafdee ing „de vliegende Brigade". De Decamerone van Boccaccio is „Russisch" gemaakt. De jongens juichen van plezier en geen enkel meisje denkt er aan, om be schaamd de oogen neer te slaan. Ja aan Boccaccio heeft de Russische revolutie me nige overwinning te danken. Tot laat in den nacht höerscht er in de jeugdvereenigingeri groote. bedrijvigheid. Maar wanneer de lichten der clubs worden gedoofd of verbleeken, dan verheft zich „de onderwereld der geloqvigen". Achter zorgvuldig gesloten vensters 'icht een olie lampje en versleten oogen glijden over de vergeelde bladen van de H. Schrift waarin aan de wereld wordt verkondigd, dat de blijde boodschap spoedig zal gebracht wor den. De fluisterende woorden van n ouden grijsaard begeesteren deze kleine familie kring en de woorden va'len diep in hun bloedende harten. Luisterposten zitten bij de deur en bij den muur, luisterend naar iedere beweging in de aangrenzende kamer waar weer een andere familie woont. Wee hunner, als de buren iets zouden hooren De staan van den voorlezer wordt fluiste rend, nu hij den tekst verklaart. Zoo heeft men ook in de catacomben iu de eerste eeuwen van het christendom hei Evange lie verkondigd. Rusland beleeft thans zoo'n zelfden tijd, maar dan in broederen kring. Godsdienstige feesten zijn verboden.... Arbeiders en ambtenaren mogen de en kele kerken die nog niet gesloten zijn, niet bezoeken. Deze kerken zijn afves'oten van het electrische lichtnet. Het afhakken van kerstbommen is verboden op straffe /an verbanning naar het hcoge Noorden. Men heeft de priesters met repressaille-maat- regelen gedreigd als zij het zouden durven wagen om het Kerstfeest te beginnen met een H. Mis te celebreeren. Alle kerkgewaden die mennog heeft kunnen vinden zijn in beslag genomen. De voorraad godslampolie is verbeurd ver klaard. En toch is het Eeuwige Licht in sommige kerken niet gedoofd. De christe nen sparen het 'aatste druppeltje olie uit hun mond om de eere Christi gerecht te doen. In de portalen der huizen staan pries ters te bede'en: „Om wi'le van de geboorte van onzen Heer en Heiland help mij!" Terwijl het proces tegen de industrie- partij gevoerd werd, stonden er op straat luidsprekers opgesteld, die ieder woord van de gerechtshandeling verstaanbaar maakte. De massa luistert. Dan hoort men den dreun van zwaar be spijkerde soldatenschoenen op den steen weg. Het leger trekt voorbij, rood© gardisten, het eger der arbeiders, jonge communis ten, vrouwen en meisjes. Sombere gezichten. Aan den hoek der straat blijven ze 'staan en na diep adem gehaald te hebben roepen ze: „Weg met de parasieten: wij eischen hun doodvonnis". Vier uren marcheerde deze kolonie door Moscou en vier uui lang rolde die sombere woorden als een donder door de straren: Wij eischen den dood De sneeuwvlokicea vallen dwarrelend neer en spreiden een kleed over de koe pels der kerken waarop geen kruis meer staat. Kerstmis is aanstaande. De slede g'ijdt voorbij een geopende Kerk en zonder om te zien ontbloot de koetsier z'n hoofd, maakt met breed ge baai een kruis en fluistert nauw hoorbaar: Verlos ons Heer!.... KALENDER DER WEEK ZONDAG 21 Dec. Vierde Zondag v. d. Advent. Mis:Rorate. Geen Gloria. 2e gebed ter eere van Maria (Deus, qui); 3e voor Kerk, of Paus. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Dricëenheid. Kleur: Paars. „Dauwt, Hemelen van boven en dat de wolken dén Gerechte (Christus) afzenden. (Introitus). Kom, Heer, wacht niet langer; ontbind de zondenlast van._Uw volk". (Com- muuio). MAANDAG 22 Dec. Feestdag v. d. H. Thomas. Apostel. (Zie 21 Dec..). Mis: Mihi aulem. Gloria. 2e gebed v. d. H. Hunger, Bisschop en Belijder. (Zie in het Feest eigen v. k Bisdom op 22 Dec.); 3e v. d. vorigen Zondag. Credo. Prefatie v. d. Apos telen). Kleur: Rood. De H. Thomas is de Apostel, die op het woord zijner mede-apostelen niet wilde ge- looven aan dc verschijning van den verre zen Christus. Acht dagen later beleed hij voor den opnieuw verschenen Christus zijn geloof mei de woorden: „Mijn Heer en Mijn God"'. Na een leven van prediking van Christus' H. Evangelie is de Apostel met pijlen doodgeschoten. DINSDAG 23 Dec. Mis v. d. vorigen Zondag: Rorate. Geen Gloria. 2e gebed ter eere van Maria; 3e voor Kerk of Paus. Na liet Graduale wordt het Alleluja-vers niet gebeden. Geen Credo. Gewone Prefatie. Kleur: Paars. WOENSDAG 24 Dec. Vigilie 'ag voor het Hoogfeest van Kerstrris. Geboden Vasten en Onthoudingrdag. Mis: Hodie. Geen Glo ria. Geen Credo. De gewone Prefatie. Kleur: Paars. DONDERDAG 25 Dec. Kerstmis. Hoog feest van Christus' Geboorte. Te vieren als Zondag De Nachtmis: Dominus. De Dageraadsmis: Lux. 2e gebed v. d. H. Anastasia. De Dagmis: Puer. Laatste Evangelie als op Driekoningen. N.B. Vanaf vandaag dagelijks Gloria en Credo; de Prefatie van Kerstmis. Men: lette ook op de verandering in het Gebed „Communicantes". Op dit Hoogfeest laat de H. Kerk hare priesters drie H-H. Missen opdragen ter viering van Christus' geboorte in den stal van Bethlehem (Nachtmis), in de harten der menschen (Dageraadsmis); en van de geboorte van a le eeuwigheid van den Zoon uit den Vader. (Dagmis). Heden is de Zaligmaker geboren, die Christus de Heer is, in de stad van David. (Evangelie Nachtmis). Laten wij op aa-de ons verheugen met de hemelingen (Offer torium). Maar onk: zien wij met de oogen des geloofs in dat machtelooze, hulpbe hoevende Kind den Almachtig©» en Aller heiligsten God. Aanbidden wij Het met de Engelen; „Eere zij aan God in den Hooge". Aanbidden wij dat Kind in ons hart en vragen wij de genade met het nieuwe licht van het menschgeworden Woord, te mogen worden verlicht en dat het nieuwe Licht moge uitstralen in onze werken (Gebed Dageraadsmis). Want dan alleen is ons Kerstfeest vruchtbaar als het een verandering en bekeering van leven teweegbrengt. Immers: ,.de genade van God, onzen Zaligmaker is ons verschenen om ons te leeren, dat wij aan de godde loosheid en de begeerlijkheid der wereld moeten verzaken en zedig, rechtvaardig en godvruchtig in do/e wereld moeten leven''. (Epistel Nachtmis). VRIJDAG 26 Dec. Tweeden Kerstdag. Feestdag v. d. H. Stephanus, eerste Mar telaar. Dag van devotie. Mis: Sederunt. Kleur: Rood. Gisteren beleed de H. Kerk voortdurend dc Godheid van Jesus in de kribbe. Vandaag viert zij het feest van den eer sten Martelaar, die de Godheid van Chris tus met zijn bloed en leven zoo schitterend betuigd heeft. Om zijne prediking van den Christus is de H. Stephanus gesteenigd. ZATERDAG 27 Dec. Feestdag v. d. H. Joannes, Apostel. Mis: In medio. Kleur: Wit. In de vreugde van het Kerstfeest, viert de H. Kerk ook liet. feest v. d. H. Joan nes, don meest beminden leerling des Hoeren. Na zijne uitverkiezing zien wij den H. Joannes in de innigste gemeenschap met Christus. Hij stond ook onder het kruis, hij, die gerust, had aan 's Heeren borst bij het laatste Avondmaal. Joannes stond aan hel hoofd der Kerk in KI. Azië en werd onder keizer Diocle- tiaan (8196) gevangen genomen en in een ketel met kokende olie geworoen, waar hij echter ongedeerd uittrad. Als balling op het eiland Patmos schreef hij zijn „Boek der Ooenbaring" het laatste der boeken v. d. H. Schrift. Van zijn hand hebben wij ook een Evangelie (volgens den H. Joan nes) en drie brieven. In zeer hoogen ouder dom is de H. Joannes overleden Ephe- se. (KI. Azië). IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, behalve: MAANDAG. 2e gebed v. d. vorigen Zondag. DINSDAG. Mis v. d. Z. Nicolaas Factor, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. d. vorigen Zondag. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. Wanneer de president aan huis rechts preekt. Onbloedige executies. „In naam der Koningin". De deurwaarder pakt niet één maar alle stoelen. En verkoopt ze bij opbod. Het instituut van de gijzeling. Kort geding. Do vorige week hebben wij het verloop van een civiel proces meegemaakt en te vens gezien, dat er sinds de dagen van ko ning Salomon, die het meest ingewikkelde proces van twee vrouwen, die streden om het recht op één kind, op een even geniale als snelle wijze wist te doen beëindigen, wel het een en ander veranderd is in den gang der procedures; In een half uurtje is zoo'n rechtsgeding niet voor elkaar, inte gendeel: een beetje behoorlijk proces duurt maanden en maanden. Een half jaar of zelfs een jaar is niets, als men bedenkt, hoe dikwijls uitstel kan worden gevraagd. Toch zijn er gevallen, waarin zulk een langzaam tempo groot, nadeel voor een der partijen kan opleveren. In zulke gevallen is een spoedbekandeling noodig en de wet kent deze in het z.g. kort geding, ook wel „référé" genaamd. Partijen wenden zich daartoe tot den president van de Rechtbank met het ver zoek een voorloopige uitspraak te willen geven, of zooals de wet zegt: „een onver wijlde voorziening bij voorraad" te willen treffen. Dit kort geding speelt zich in een paar dagen af, is eenvoudig, snel en niet kostbaar. Natuurlijk is het slechts een voor loopige beslissing en heeft de uitspraak van den president geen invloed op het eind vonnis van den rechter. Niet in alle gevallen zal de president aan het verzoek van partijen voldoen, want als „den president op de teregtzitting blijkt, dat zonder groot of onherstelbaar nadeel de zaak uitstel gedoogt om hetzij op de gewone wijze hetzij op korten ter mijn voor de regtbank zelve te worden be handeld", zal de president partijen „naai de gewone wijze van regtspleging verwij zen". Deze „teregtzitting" in kort geding kan desnoods ten huize van den president ge schieden. De president is bevoegd om de ten uit voer legging zijner uitspraken te bevelen bij voorraad en indien zulks in het belang der zaak noodzakelijk is, op de minuut. Deze laatste uitdrukking „uitvoerbaai op de minuut" leest men wel eens in de kranten en wil niet zeggen, dat de uit spraak terstond, oogenblikkelijk, „a la mi nute" uitvoerbaar is, maar slechts, dat het vonnis -geëxecuteerd kan worden op ver toon door den deurwaarder van de minuut, d... het origineele exemplaar van het von nis. Bij andere vonnissen wordt het origi neel (de minuut) nimmer afgegeven, doch krijgt de deurwaarder slechts een afschrift in handen, welke de grosse" wordt ge noemd. Alles terwille van de eenvoud en de snelheid! Wij gaan executeeren. Hoe wij ook afn het vonnis gekomen zijn, na een doodgewone procedure of na kort geding, wij hebben thans een vonnis in handen en gaan dat ten uitvoer leggen. Onze tegenpartij is veroordeeld öf om iets te deen cf om iets niet te doen (na te laten) öf om iets te geven. Is hij veroordeeld om iets te doen, bijv. om het schilderij af te maken, waartoe hij als kunstschilder zich verplicht had, dan kan geen macht ter wereld hem daartce dwingen, als hij niet vrijwillig aan het ver- oordeelend vonnis toe-geeft. Hoogstens kan hij in dat geval veroordeeld worden tot het betalen van een schadeloosstelling tot een bepaald bedrag. Is hij veroordeeld om iets na te laten, dan kan hem dat in de meeste gevallen wel worden afgedwongen en anders is ook hier schadevergoeding het aangewezen middel. Is hij veroordeeld om iets te leveren, dan kan dat soms met behulp van de sterke arm geschieden, doch vaak is dat niet mo gelijk. De stimulans is ook hier schadever goeding. Zoo is elke vordering te herleiden tot het betalen van een zekere som gelds en voor dat geld wordt het geheele vermogen van den schuldenaar aansprakelijk gesteld. M.a.w. wil onze tegenpartij niet goedschiks aan het veroordeelend vonnis voldoen, dan zit er in de meeste gevallen niets anders op, dan zijn vermogen aan te pakken en het te doen verkoopen totdat het 't bedrag van de vordering plus de onkosten heeft opgebracht. De dreigende deurwaarder. Te dien einde begeeft men zich met de grosse (afschrift waarop aan het hoofd staat: In naam der Koningin) naar een deurwaarder en deze „beteekent" het von nis (d.w.z. brengt het officieel ter kennis) aan den veroordeelde, vergezeld van een bevel om aan den inhoud van dit vonnis te voldoen. De veroordeelde krijgt nu twee dagen den tijd om vrijwillig dit bevel op te vol gen. Doet hij dat niet, dan komt de deur waarder terug met twee getuigen, herhaalt het bevel en wanneer daaraan niet alsnog onmiddellijk gevolg wordt gegeven, gaat hij over tot het leggen van beslag op de roerende goederen. Dadelijk of uiterlijk op den volgenden dag worden de in beslag genomen goederen nauwkeurig opgeschre ven, waarvan proces-verbaal wordt opge maakt. Er zijn enkele in de wet aangeduide goe deren, waarop geen beslag kan worden gelegd; dat zijn in 't algemeen die goede ren, welke noodzakelijk zijn voor de eerste levensbehoeften, zooals bed en beddegoed-, de kleeren, welke de huisgenooten aan hebben, gereedschappen, de voorradige spijzen en dranken, studieboeken enz. Wanneer, zooals vaak voorkomt, de ver oordeelde beweert, dat de meubelen en het verdere huisraad niet aan hem toebe- hooren, doch aan een ander, is de deur waarder niet verplicht zich daarvan iets aan te trekken. Wanneer dat werkelijk zoo is, moet de eigenaar zich maar zelf tegen de in beslagneming verzetten door middel van een dagvaarding tegen den beslagleg ger, waarin hij vermeldt, dat en waarom hij de eigenaar is der goederen. Zoodra hij dat doet, wordt de verdere executie opge schort. Intusschen heeft de deurwaarder een be waker over de in beslag genomen goederen aangesteld, om te voorkomen, dat zij het huis uitgedragen worden. Heeft de ver oordeelde nog meerdere schuldeischers en krijgen deze het in de gaten, dat hun mede- schuldeischer tot executie over gaat, dan hebben deze het recht om, zooals men dat noemt, „oppositie te doen tegen de afgifte van de kooppenningen", d.w.z. zij kunnen de executie voorkomen, door den eersten beslaglegger te voldoen. Het beslag blijft dan ten hunne behoeve bestaan en onder ling kunnen zij dan uitvechten hoeveel iede" van de verdere opbrengst der goede ren krijgen zal. Zij kunnen ook het faillisse ment van den schuldenaar aanvragen en dan vervalt het eerste beslag automatisch. Beslag onder derden. Niet altijd zullen de roerende goederen van den veroordeelde onder diens berusting zijn. Het kan n.l. zijn, dat hij zijn geld op een bank heeft staan of dat hij een wc- kelijksch of maandelijksch recht op salaris heeft. Dan kan ook daarop beslag worden gelegd. De bankier of de patroon krijgt dan een beteekening van het vonnis en een dagvaarding om verklaring te doen van het geen hij van den veroordeelde onder zich heeft of aan hem verschuldigd is. Bij deze z.g. „verklarings-procedure" moet ook oen procureur worden aangesteld, reden waar om de menschen bang zijn voor een derge lijk beslag onder derden, omdat zij abusie velijk meenen, dat zij op kosten gejaagd worden ten pleziere van een schuldeischcr, waarmede zij zelf niets hebben uit te staan. Dat is echter niet juist; de bankier of pa troon mag zijn kosten er afhouden, wat trouwens niet meer dan billijk is. Pas op de hypotheek. Behalve roerend goed kan de schulde naar ook de gelukkige eigenaar zijn van onroerend goed. Ook daarop kan beslag worden gelegd. Bij deze inbeslagname moet het proces-verbaal van het beslag in de registers van den hypotheekbewaarder werden overgeschreven. Dit is van belang omdat hier rekening moet worden gehouden met de rechten van een eventueelen hypo theekhouder. De eerste hypotheekhouder heeft n.l. het recht om bij beslaglegging het goed onverwijld te doen verkoopen, om zich uit de opbrengst te voldoen. Dit ge schiedt dan ook meestal; de beslaglegger komt dan na de hypotheekhouders. Openbare verkooping. Beslaglegging is natuurlijk niet voldoen de, het komt er op aan de in beslag geno men goederen te verkoopen. Deze verkoop moet plaats vinden na acht dagen, doch binnen veertien dagen, te rekenen van den dag' der in beslag neming. (Verkorting of verlenging dezer termijnen is evenwel mo gelijk). Vervolgens moet de verkoop in het openbaar gehouden warden op de plaats der inbeslagneming zelve, tenzij de partijen anders mochten overeenkomen of de recht bank op verzoek van een der partijen en wanneer de omstandigheden zulks vorde ren, een andere meer geschikte plaats mocht aanwijzen. De verkoop wordt gehou den bij opbod en de toewijzing geschiedt aan den meest biedende en tegen gereedo betaling. Een paarde-middel. Tenslotte is er nog een dwangmiddel om den veroordeelde „aan te sporen" zijn plicht na te komeo en dat i» een middel, dat nog uit de oude doos stamt; dat is de gijze ling. Niet voor elke schuld kan gegijzeld wor den, doch slechts voor die schulden, welke de wet met name noemt. De meest voorko mende daarvan zijn handelsschulden van kooplieden en schulden van degenen, die een wissel hebben onderteekend. Wanneer de schuldenaar onwillig blijkt om in dergelijke gevallen zijn schuld te betalen, wil een verblijf van enkele dagen in het Huis van Bewaring hem nog wel eens tot andere gedachten brengen. De schuldeischer kan den schuldenaar maar niet zóó in het gevang zetten, doch heeft daarvoor een vonnis noodig. Verder is hij verplicht de onderhoudskosten van den ge gijzelde voor te schieten, welke kosten hij later weer op den schuldenaar mag ver halen. Gewoonlijk duurt do gijzeling niet lang, dat wijst de Btatistiek uit en in zeer veie gevallen wordt dit middel met succes toe gepast. Want niet zelden komt het voor, dat medelijdende bloedverwanten of vrienden, met het lot van den gegijzelde begaan, hem het benoodigde geld voorschieten. Den laatsten tijd vooral er zijn een paar opzienbarende gijzelingsgevallen voor gekomen, waarbij de schuldenaar wegens een gering bedrag maanden lang gegijzeld is geworden is er een groeiend verzet gerezen tegen dit instituut, dat ongetwij feld op een vrij burbaarsche wijze kan wor den toegepast. Het moge bij duidelijk ge bleken onwil een ruw maar niet onverdiend paarde-middel zijn, wanneer er sprake is van werkelijke onmacht, dan is het een niet te rechtvaardigen middel. Wil men dit dwangmiddel niet geheel afschaffen, om dat het in vele gevallen het eenige doel treffende middel is om een gladden schul denaar te pakken, dan dient men toch meer waarborgen te geven tegen misbruik. Thans moet de rechter op verzoek van den eischer het vonnis tot gijzeling uitspreken, wan neer aan de wettelijke vereischten is vol daan; het ware evenwel gewenscht den rechter de bevoegdheid te verleenen, dc toepassing van de gijzeling te weigeren, wanneer hij overtuigd was, dat er geen sprake is van kwade toruw doch louter van onmacht. Vrouwen, die geen openbare koopvrou wen zijn, mogen niet gegijzeld worden, evenmin personen, die den leeftijd van 70 jaar hebben bereikt, terwijl kinderen en verdere afstammelingen nimmer hun ouders of andere bloed- en aanverwanten in de opgaande linie gevangen mogen zet ten. In geen geval mag iemand voor de zelfde schuld langer dan 5 jaar gegijzeld worden! Prosit. Mr. H. F. A. G.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5