ZATERDAG i^JULI 1930
DE LEIDSCHE-COURANT
TWEEDE BLAD PAG. S
EEN HERINNERING AAN
FRATER ADRIANUS z.g.
De dood wan dezen grooten weldoener
der blinden, die meer dan een halve eeuw
met zooveel toewijding voor hen is werk- j
zaain geweest, en op wiens persoon en ar-
beid Katholiek Nederland terecht, roem
mag dragen, brengt mij een bezoek in her
innering. dat ik twaalf jaren geleden aan
hem bracht in het St. Henricus-gesticht te
Grave.
Vele interessante dingen vertelde hij
mij toen over zijn werk, en dat alles met
een eenvoud, alsof het de meest gewone
zaak ter wereld was. En niet minder be
langwekkend was het contact, dat ik onder
zijn geleide met de blinden kreeg, waarbij
ik volop gelegenheid had de heerlijke re
sultaten te zien en te bewonderen, weilke
zijn stage en o, zoo liefdevolle anbeid voor
hun welzijn had opgeleverd.
Het zal, naar ik veronderstel, den lezer
niet onwelkom wezen, wanneer ik uit dat
relaas hier eens enkele passages afdruk,
die karakteristiek zijn voor het werk en
voor den grooten, edelen mensch, die het
wrochtte.
Allereerst deze uitspraak van frater
Adrianus
Nog nooit heb ik hier iemand ontmoet,
die treurde om zijn blindheid. Meer nog,
er zijn er, die God danken voor hunne be
zoeking, omdat deze hen voor vele gevaren
beveiligt. En een van hen die reeds lang
een bedevaart naar Lourdes had kunnen
maken om zijn genezing te verkrijgen, zag
daarvan af, omdat hij betwijfelde wel zoo
gelukkig te kunnen zijn, als hij nu is, wan
neer hij niet meer hier in het Huis kon
blijven!.... Ge begrijpt dat de godsdienst
een zeer voornamen, juister: den voor-
naamsten factor vormt in deze berusting
en opgeruimdheid van zin. Onze katholieke
blinden treuren niet, kunnen niet treuren,
als zij die geen hoop hebben op een toe
komstig leven. De troost der religie is on
uitputtelijk. En dan weten zij zich hier
onder hun lotgenooten zoo geheel thuis.
Gedeeld lijden is half lijden of minder.
Binnen de muren van het huis voelen zij
zich ook als 't ware niet blind. Zij ken
nen den weg door de gangen, in de werk
plaats, in het schoollokaal. Zij behoeven
nooit uit te wijken voor anderen. Zijn ook
niet bevreesd voor eenig gevaar, gaan
rustig hun weg. Zij bewegen zich welis
waar nooit in een rechte lijn, maar altijd
meer zig-zags gewijze, doch aarzeling ken
nen zij hier weinig of niet? zij loopen haast
nooit ergens tegen aan. Gij kunt hen een
trap hooren op of afstormen, of een ka
mer zien binnengaan met een zekerheid
en zelfs met een snelheid, alsof zij ziende
waren.
Den rondgang, welke ik onder geleide
van frater Adrianus door het gesticht met
zijn schoollokalen, recreatiezaal, werk
plaats maakte, zal ik niet licht vergeten.
Een enkel citaat:
Op de speelplaats vermaakte zich de
jeugd, gelijk de jeugd zich pleegt te ver
maken; er werdkrijgertje gespeeld;
één reed er geheel alleen op een fiets:
allen bewogen zich vroolijk en vrij, als
hadden zij het licht hunner oogen. En nau
welijks hadden zij de stem van frater Adria
nus vernomen, of-zij kwamen even toege-
loopen, grepen zijn hand, vlijden zich in
kinderlijke blijdschap tegen hem aan.
In het schoollokaal gaven een paar jon
gelui mij het bewijs van de goede leer
methode, welke hier gevolgd wordt de
meeste leermiddelen zijn hetzij geheel, het
zij wat hun vervolmaking betreft van eigen
vinding en van de uitstekende resultaten
welke het onderwijs oplevert.
Zij lazen vlot een paar hoofdstukken uit
Duitsche en Fransche leesboeken, in
Braille-druk overgebracht, hoofdstukken,
welke zij voor de eerste maal onder de vin
gers kregen. Daarna tikte een van hen
een Engelsch zinnetje nagenoeg zonder fout
op een schrijfmachine en maakte een paar
sommen op een ingenieus saamgcsteld re-
kenbord; terwijl de ander staaltjes gaf
van bedrevenheid in de aardrijkskunde,
door eerst- op een kaart van Nederland,
daarna op een van Europa met werkelijk
verrassende vlugheid de meest uiteenlig-
gende plaatsen aan te wijzen, welke hem
werden genoemd. Zelfs het aangeven van
een reis-route beginnende te St. Peters
burg en eindigende te Constantinopel met
vermelding der plaatsen, golven, zeeën,
straten, welke hij te- passeeren had, lever
de geen moeilijkheden voor hem op. Het
ging alles even vlot, even rustig en even
zeker. Ook wanneer men zijn tastenden
vinger op een of ander puilt bracht, wist
hij spoedig te zeggen, welke staddaar
door werd aangeduid. En dit geschiedde
op houten kaarten, waarop de namen der
plaatsen slechts met de beginletters waren
aangeduid.
In de werkplaatsen het was Pinkste
ren lag de arbeid stil. Maar in de druk
kerij met uifcteraard zeer bizonder en ook
zeer vernuftig zelf gevonden zet- en druk-
materiaal, gaf een (blindgeboren) zetter
mij eenige staaltjes tn zijn kunnen. Fra
ter Adrianus heeft li m door zijne vindin
gen den arbeid zooveel mogelijk vereen
voudigd, maar het is toch verbazend, wat
ook deze blindgeborene vermag en hoe
handig hij is in zetten en distribueeren.
Zelfs toonde hij mij eenige regels gewoon
schrift, welke hij met. behulp van een stift
en een koperen plaatje, van eenige letter-
vormige openingen voorzien 't is ook
van eigen vinding op papier had ge
bracht. „Door veel oefening en geduld
zoo schreef deze verpleegde zeer duide
lijk leert zelfs een blinde schrijven".
In de recreatie-zaal vermaakte men zich
met kaartspel, dammen, domino. Een
schaakspeler er zijn uitmuntende spe
lers onder de blinden was verdiept in
het samenstellen van een probleem.
En eenigen tijd later gaf de Harmonie
'n goede twintig man sterk een paar
nummers te hooren, forsch van klank, zui
ver van toon, onberispelijk van tempo en
JUBILEEREND
SCHEVENINGEN.
Katholiek Scheveningen wel te ver
staan.
I Was deze maand honderd jaar gele-
den, dat de vroegere „Statie" Schevenin
gen Avederom haar rechten van parochie
kerk verkreeg en dit heeft men er feeste
lijk herdacht.
Toen ik er van las kAvamen mij weer
voor den geest de verhalen van mijn groot
vader, die een Boomsche ScheA'eninger
aa'as.
O, 't was er zoo'n afgelegen dorp, on
danks Huygens „Zeestraet", thans de fiere
Scheveningsche Aveg, Avelke nog tot ver in
de vorige eeuw de eenige begaanbare ver
binding vormde met Den Haag. Toen in
1832 een cholera-epidemie de visschersbe-
volking teisterde, was het voldoende oui
het tolhek nabij het tegenwoordige Vredes
paleis te sluiten om het verkeer nagènoeg
te stremmen, Avant ook heb kanaal tegen
over Seinpost was er nog niet. Louter
zandpaden door de duinen voerden overi
gens naar het strand, waarvan er een
uitmondde ter plaatse Avaar nu de Park
straat is, dus vlak bij 't Voorhout, zoo
klein Avas toen „Die Haghe". 't „Nachte-
gaalspad" heette dat schier onbegaan
bare weggetje.
Waar nu aan 't strand het café Seinpost
staat met zijn 3 M. hoog Neptunusbecld
Avas tot voor 40 jaar niets dan een kale
duintop, welks hoogte oudtijds gebruikt
Averd om aan de visscherspinken te seinen
met vlagsignalen en toortsen. Vandaar nog
den naam.
Waar nu het badbedrijf wordt uitge
oefend, daar lag Scheveningen niet. Slechts
bezuiden Seinpost vond men de visschers-
woningen, links en rechts van de smalle
Keizerstraat in 't verlengde van den Schc-
veningschen weg. Tal van poorten en slop
pen vond men daar en vindt men er ten
deele nog, schaars bezocht door de zo
mergasten, want men pleegt slechts oog
te hebben voor de zee en haar genoegens.
Een Avandeling door de typische buurtjes is
echter wel aan te raden; links van de Kei-
I zerstraat zijn ze nog het meest ongerept;
ter rechterzijde werd een breede verkeers
weg uitgebroken ter ontlasting van de
Keizerstraat, die de drukte werkelijk niet
meer aan kon.
Scheveningen heeft het lot gedeeld van
zooveel andere dorpen, die na de reforma
tie schier geheel Protestant Averden, Avaar-
door het feit wordt verklaard, dat de
eigenlijke visschersbevolking reeders,
schippers en matrozen als .regel uit. an
dersdenkenden bestaat; dit is 'historisch
zoo geworden en zal zich vooral aa-at de
vlootbemanning betreft ook Avel hand
haven, Avant aan boord heerschen Protes
tantsche zeden en gewoonten, zoodat een
katholiek zich daar niet licht thuis zal
gevoelen. Onze geloofsgenooten vindt men
meer onder de vischhandelaren en Avinke-
liers.
Gezien de omstandigheid, dat de oude
Protestantsche, voormalige R. K. kerk aan
't einde van de Keizerstraat ieder kent
die het centrum van het eigenlijke vis-
schersdorp vormde, lag het voor 'de hand,
dat de katholieken ook daar in de buurt
hun kerkje vestigden, toen zij in 1830 zulks
eindelijk weer mochten doen. Pastoor J. C.
van der Loos, die een mooi gedenkboek
Avijdde aan de jubileerende parochie, deelt
mede, dat in genoemd dorp cloor de onzen
gehuurd Averd de bovenzaal van een huis,
genaamd het „Hof van Holland", staande
aan de Kerkwerf schuin tegenover het
Protestantsche bedehuis. Thans heet- het
perceel „Hotel du Nord", dat ik nu niet
meer zal kunnen passeeren zonder het be
langstellend aan te zien. Heel de Kerk
werf trouwens verschijnt me thans in een
ander licht, want op een lerrein naast het
„Hof van Holland" Avellicht waar thans
tusschen de huizen breede trappen naar cle
tram leiden verrees ook heb eerste R.
K. kerkje, gebouwd door pastoor A. C.
Quant, SeheA'eningens eersten herder na
samenspel geen dirigent den maatstok
zwaaien kan en een der stukken reeds
maanden geleden voor 't laatst Avas ge
speeld.
Op het klavier werd even vlekkeloos
een Quatre-mains uitgevoerd en een dei-
beide pianisten liet daarop een fantasie
van eigen compositie volgen. Heel knap
inderdaad.
Er is dezer dagen weer herinnerd aan
de vele vindingen, welke frater Adrianus
ten bate der blinden had gedaan. Alsof dit
zoo vanzelf sprak zeide hij er mij toen
over: -
Och, de armoede heeft dit voor, dat men
zich sterker moet inspannen en daardoor
soms verder vooruit komt, dan anders wel
licht het geval zou zijn geweest. Wij heb
ben bijna alles zelf moeten vinden aan leer
middelen en hulpmiddelen bij het vak-on
derwijs. En wij zijn daarin nogal gelukkig
geAveest. Het is al bijna veertig jaar gele
den, in 1882, dat te Amsterdam een ten
toonstelling gehouden Averd van leermid
delen voor blinden. Minister J. Heemskerk
bracht daar een bezoek. En het toeval
wilde, dat onze inzending dicht bij den in
gang stond, zoodat de Minister die het
eerst onder de oogen kreeg. De heer
Meyer, die Zijne Excellentie rondleidde,
maakte toen de opmerking, dat, Avanneer
hij die inzending had gezien, Z. Exc. het
voornaamste had gehad.We kunnen ook
nu nog herhaaldelijk constateeren, dat we
anderen vóór zijn met ons materiaal, of
schoon Ave zeker geen geld hebben, om alles
uit het buitenland te laten komen, gelijk
andere inrichtingen.
Terwijl wij deze regelen nog eens af-
schrijAen, zien wij het beeld van den een-
voudigen religieus weer voor ons, en voe
len Avij opnieuw, diep en intens, zooals wij
liet toen a-oelden, hoezeer zijn leven ande
ren ten zegen is geweest, een weldadig
licht in de donkerte van hun bestaan.
Eere zij zijn nagedachtenis I
de Hervorming, en in 1831 ingezegend door
mgr. baron Wykerslooth, -bisschop van
Curium, Aviens naam ik _al sinds mijn kin
derjaren ken, dank zij mëërgemelden groot
vader, die 't- vaak over Z. D. II. had.
't Kerkje a\-as even eenvoudig als klein;
de parochie telde trouwens slechts 50 ge
zinnen met 200 volwassenen, die tnt dan
in Den Haag ter kerk moesten. Maar er
zat groei in, zoodat onder pastoor Snic
kers den lateren bisschop van Haarlem
en aartsbisschop de grondslag werd ge
legd voor de kerk aan den ouden Schcve-
ningschen Aveg, welk bedehuis sinds enkele
jaren, na geruimeii tijd geleden vergroot
te zijn, door een nieuwen, ruimer tempel
werd vervangen.
Aanvankelijk schijnen de katholieke
geestelijken in 't reclitzïnnig-protestantsche
dorp niet algemeen met vriendelijke oogen
te zijn aangezien. De straatjeugd moet er
b.v. van gehouden hebben, den goeden
pastoor Snickers "óp den sleep van zijn
toog te trappen, zoodat men mag aanne
men, dat er ook Avel eens een minder
vriendelijk Avoord zal zijn geuit. Ik heb
er trouwens zelf nog wel hooren jouwen
achter den Broeder, met wien Ave als
schooljongens een vacantie-wandeling naar
ScheA-eningen maakten en dien de kleine
„joeien" blijkens hun schimpversje voor
een pastoor aanzagen. Dit zal nu avcI al
lang veranderd zijn, dank zij ook het zoo
a'erbazend toegenomen ATcemdelingenver-
keer.
De 50 Roomsche gezinnen Avelke pastoor
Quant te Scheveningen aantrof, zijn zoo
zeer in aantal toegenomen, dat hoeAvel
er dicht in de buurt van dé oude parochie
twee Haagsche R. K. kerken verrezen zijn,
Avat grens vernauwing bracht tc Sehe-
veningen-zelf nog een tAveede parochiekerk
gesticht is en Avel nabij t Kurhaus. Eerste
herder was hiervan de welbekende dichter,
pastoor A. Binnen wier tz z.g., die echter
den bouw niet mocht voltooien; dit, mits
gaders den schoolbouAv, Avas voorbehouden
aan zijn opA-olger. pastoor Roozen, sinds
kort naar rustiger standplaats overgegaan.
Herder der jubileerende parochie is
sinds 1904 de zeer eer ay. heer H. J. van de
Ven, die voordien te ScheAeningen ook als
kapelaan werkzaam is geweest en dus bij
zijn.komst als pastoor de parochie cloor en
door kende. Hij heeft Huize „Maris Stella"
gesticht, scholen gebouwd, cle kerk ver-
nieuAvd, een tehuis de villa ..Planten-
lust" afgestaan voor „de Graal", ter-
Avijl de schitterende mozaiken in de kerk
bovendien getuigen, hoezeer deze priester
de kunst Aveet te waardeeren.
Wel is katholiek Scheveningen sinds een
eeuw gezegend vooruitgegaan.
AJO.
ScheA'eningsch dialect.
UIT DE KATHOLIEKE
WERELD
Gelijkheid der kindeven op de scholen
van Ceylon.
Jaffna (Ceylon). Agentia Fides: Het de
partement van Opvoeding heeft aan de
hoofden van scholen doen weten dat cle
kinderen, die weigeren zich te onderwer
pen aan de reglementen betreffende de
gelijke behandeling in de scholen, daarvan
disciplinaire maatregelen zullen ondervin
den. Indien ze a-an school aa-egblijven, moet
den President van het Comité van Op
voeding daarvan in kennis worden gesteld,
en zullen de betreffende ouders worden
vervolgd.
De kwestie Avordt dus steeds moeilijker,
tragisch zelfs. Want in werkelijkheid zijn
de- familiés van de lage kasten geheel af
hankelijk van de families van hoogere
kasten, en kunnen groot nadeel lijden door
het feit, dat hun kinderen zouden toestem
men om op dezelfde bank te gaan zitten
als de kinderen uit een hoogere kaste. Van
daar het beA*el dat cle ouders aan hun kin
deren geven om ondanks de a-oorschriften
steeds op den grond te blijven zitten, om
zoodoende de meesters en eigenaars der
grond, Avaarop de menschen van de lage
kasten a\*erken, niet te ontstemmen. Het
gaat hier om den broode, en de noodzake
lijkheid van hun leA-ensonderhoiul maakt
a-oor deze arme lieden de kAvestie van ge
lijkheid van behandeling van hun kinderen
op school zeer ondergeschikt. Hun hutten
zelfs hooren hun niet toe. Alvorens bij de
creet deze kwestie te regelen, zou het
beter zijn geweest de menschen van de
lage kasten minder afhankelijk te maken
van de hoogere kasten.
Het „eigendomsrecht" der kerkelijke
goederen te Kanton.
Canton (China). Agenlia Fides: In den
loop der maancl Mei, is cle kwestie van het
eigendomsrecht der kerkelijke goederen
door liet bestuur der stad Kanton behan
deld. Dit bestuur weigert de Conventie
Gérard, die in 1895 tusschen Frankrijk en
China gesloten werd, te erkennen, en
Avaarbij aan de Katholieke Missies hei ac
tief en passief eigendomsrecht werd toe
gekend. Inplaats daarvan slaat- men aan
de Missies een eeuAvigclurende pacht toe.
Daardoor wordt het recht der Katholieke
Kerk practisch tot niets teruggebrachf
daar het voortaan onmogelijk is om de
eigendommen weer te a-erkoopen. Men zal
dus of den status quo moeten behouden,
of aan cle Chineesche regcering een a-olle-
dige en eenAoudige afstand moeten toe
staan.
De ongebondenheid in de Chineesche
scholen.
Shanghai (China). Agentia Fides: In de
Avekelijksehe rede, uitgesproken door een
der leden der nationalistische regeering
van Nanking, betreurde de spreker het
slecnte gedrag en het- gebrek aan discipli
ne op de scholen en cle Chineesche Uni
versiteit.
De discipline, zektë-deze officieele per-
KALENDER DER WEEK
N.B. Als niet anders wordt, aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone
Prefatie.
ZONDAG, 27 Juli. Zevende Zondag na
Pinksteren. Mis: Omnes gentes, 2e gebed
v. d. H. Pantaleon. Martelaar; 3e A Cunc-
I is (om de voorbede der Heiligen). Credo.
Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur:
Groen,
De H. Kerk leert a-andaag hare kinde
ren de vreeze des Heeren (Graduale). Deze
toch moet ons bezielen en ons afkeerig
doen zijn van alle dwaling, welke de val-
sche profeten onzer hedenclaagsclie ver-
heidenschte wereld onder allerlei vor
men ons voorhouden. Aan hunne vruchten:
ontevredenheid, opstand tegen het Avettig
gezag, haat, onzedelijkheid kunnen wij hen
kennen (Evangelie). Bidden wij God, dat
Hij die profeten verre van ons houde, op
dat hunne verderfelijke leeringen ons niet
schaden en dat Hij ons verleene tot onze
heiliging: het beoefenen der a\-are ge
rechtigheid, het onderhouden Zijner heili
ge geboden (Gebed en Epistel).
Wonen wij, bezield met het ernstige
voornemen den wil te doen van den he-
melschen Vader, het H. Misoffer bij, offe
rend met het brood en den wijn ons ver
stand en Avil, dan is ons offer Gode Avelgc-
vallig (Offertorium). Hij zal het aannemen
en heiligen, gelijk het offer van den rccht-
a'aardigen en offergezinden Abel (Stilge-
bed). Het zal voor ons een geneesmiddel
zijn voor onze gebreken (Postcommunio)
en ons brengen in de vereischte gestelte
nis om met jubelende stem toe te juichen,
God, groot oA'er de geheele aarde. (In-
troitus).
MAANDAG, 28 Juli. Mis v. d. H.H. Na-
zarius en Gezellen, Martelaren: Intret. 2e
gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. pries
ter. Kleur: Rood.
DINSDAG, 29 Juli. Mis v. d. H. Martha
Maagd: Dilexisti. 2e gebed a\ d. H.H. Fe
lix en Gezellen, Martelaren; 3e A Cunc
tis. Kleur: Wit'.
Martha toonde hare groote liefde voor
den Zaligmaker door hare zorg en voor
komendheid jegens Hem, a\-anneer Hij een
bezoek bracht- bij de Hem dierbare fami
lie: Lazarus en zijn twee zusters Martha
en Maria. Haar vertrouwen op Jesus komt
heerlijk uit na- den doocl van Lazarus. Vier
dagen na diens dood kivam Jesus naar
Bethanië. Zoodra Martha Jesus' komst
verneemt gaat zij Hem tegemoet. En ze
zegt: „Heer, zoo Gij hier waart geweest,
mijn broer zou niet gestorven zijn. Maar
ook nu Aveet ik, dat al wat Gij van Gocl vra
gen zult, God het U zal geA-en." Haar ver
trouwen Averd dan ook heerlijk beloond.
Lazarus wordt cloor Christus ten leven op
gewekt.
Iu het H. Evangelie wordt verder geen
melding meer gemaakt a-an Lazarus, Mar
tha en Maria. Volgens een oude overleve
ring zouden zij uit het Joodsche land ver
dreven zijn en zich hebben ingescheept
naar Frankrijk (Marseille), waar zij een
kerk hebben gebouAvd, van welke Lazarus
de eerste Bisschop zou zijn geAveest.
WOENSDAG, 30 Juli. Mis v. cl. H.H.
Abdon en Sennen, Martelaren: Intret, 2e
ke gevallen de ouders zelf het a-oor zeer
gevaarlijk houden om hun kinderen naar
die scholen te zenden. De mogelijkheid die
cle Chineesche jeugd thans loopt om een
vei zorgde en ordentelijke opvoeding te
krijgen, Avordt door dergelijke feiten ge
heel onbestaanbaar.
„Eenige directeuren van onderwijsinrich
tingen, Colleges en Universiteiten, maak
ten gebruik van hun leerlingen door hen
aan te zetten om de lessen te staken, om
demonstraties in de scholen en de straten
te organiseeren en om aan opstandjes deel
te nemen. Daarentegen doen deze direc
teuren niets om de vooruitgang der leerlin
gen in hun studie te beA-orderen, en om de
discipline onder hen te versterken. Zoo
zelfs, dat, Avanneer een directeur of pro
fessor zijn plicht Avil doen en de leerliu-
gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d.
priester. Kleur: Rood.
DONDERDAG, 31 Juli. Mis v. d. H. Ig
natius, Belijder: In Nomine Jesu. Kleur:
Wit.
Van Spaanschen adel diende Ignatius
eerst aan het Hof van koning Ferdinand
van Arra-gon, later als bevelhebber in het
leger van Karei V. Als zoodanig bij de
belegering van de vesting Pampeluna ern
stig gewond, hield hij zich in de periode
van zijn herstel bezig ook met het lezen
vande levens der Heiligen. Dit. maak
te op Ignatius zulk een indruk, dat hij een
verachter werd van alle Avoreldsohe ijdel-
heid en een streng geestelijk leven begon
te leiden. In een grot bij Manresa hield
hij zijne geestelijke oefeningen, later door
hem opgeschreven en de grondslag gewor
den van cloor hem gestichte Sociëteit van
Jesus. Na een leven „tot meerdere eer en
glorie van God" stierf Ignatius in 1558.
VRIJDAG 1 Augustus. Mis van St. Pe
trus' Banden: Nunc scio. 2e gebed v. d.
H. Paulus; 3e a-. d. zeven Heilige Maolia-
becsche Broeders. Credo. Prefatie v. d.
Apostelen. Kleur: Wit.
Vandaag Avordt de gedachtenis gevierd
van de wijding eener kerk te Rome, toe-
geAvijd aan den H. Petrus, waar de boeien
waarmede St. Petrus te Rome en te Je
ruzalem geboeid geweest i«, bewaard wor
den.
N.B. Wegens den eersten Vrijdag is ge
oorloofd een Votiefmis van het H. Hart
Aan Jesus: Cogitationes. Credo. Prefatie
v. h. H. Hart. Kleur: Wit.
ZATERDAG, 2 Aug. Mis v. d. H. Alphon-
sus de Ligorio, Bisschop, Belijder en Kerk
leeraar: Spiritus. 2e gebed v. d. H. Ste-
phanus, Paus en Martelaar; 3e voor den
Paus. Kleur: Wit.
Te Napels geboren, werd de H. Alphon
sus, na volbrachte studiën, uit gehoorzaam
heid aan zijn vader advocaat. Om de ge
varen, waaraan hij zijne ziel zag blootge
steld, onttrok hij zich aan dat beroep,
Averd priester en stichtte de zoo bekende
Congregatie v. d. Allerheiligsten Verlosser
(Redemptoristen en Redemptoristinnen).
Alphonsus stierf in hoogen ouderdom als
Bisschop van St. Agatha der Gothen. Om
zijne buitengeAvone a-erdiensten voor de
christelijke zedenleer verhief Paus Pius
IX z.g. hem tot Kerkleeraar.
IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN-
CISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender, h«-
halve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Maria Mag-
dalena Martinengo, Maagd; 3e v. d. H.
Pantaleon.
WOENSDAG. Mis v. d. Z.Z. Simon van
Lypniea, Petrus van Moliano en Arehan-
geius van Calataphimo, Belijders: Confi-
tcantur, 2e gebed v. d. H.H. Abdon en
Sennen; 3e A Cunctis.
ZATERDAG. Gedachtenis van de wij
ding der Patriarchale Basiliek van de H.
Maria ter Engelen van Portiuncula. Mis:
Beatus. 2e gebed v. cl. H. Alphonsus; 3c
(alleen in stille H.H. Missen^ v. d. H. Ste-
plianus. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Maagd
(invullen: En U om de feestviering). Kleur:
Wit.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
gen tot studie aanzet, op tucht aandringt
en de revolutionaire ideeën tegenwerkt,
hij nooit steun vindt onder zijn collega's,
en het gebeurt zelfs niet zelden dat hij van
school Avordt gezonden, om de woede van
de leerlingen te kalmeeren".
Resumeerende, vraagt deze spreker daL
krachtige maatregelen zullen Avorden ge
nomen om ten spoedigste de discipline in
de Chineesche inrichtingen van onderAvijs
te herstellen.
Het is onnoodig te zeggen, dat deze be
treurenswaardige feiten in geen. enkele
katholieke inrichting voorkomen. Deze
worden daarom dan ook steeds meer ge
zocht door de Chineesche ouders, zelfs
door de heidenen, bezorgd als ze zijn om
aan hun kinderen de Aveldaad van een uit
stekende opvoeding te verzekeren.
DEN BRIEL 600 JAAR. Het huis, waar vroeger
admiraal Maarten Haroenzs. TromD woonde