ALLERLEI VRUDAG 20 JUNI 1930 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 14 Gomvloed. De oorzaken van den gom- v ioed der vruchtboonien zijn de volgende. Eerstens is dikwijls ie veel water in den grond aanwezig, waarmee dan ook gevaar win bevriezen verbonden is; dan komt te rijkelijke stikstof voorraad in den grond in aanmerking. Vooral kerseboomen zijn hier voor zeer gevoelig. In de nabijheid van plekken, waar to overvloedig met beer wordt bemost, komt gomvloed in hooge mate voor, In dergelijke gevallen dient men een paar jaren geen mes-t te geven. Dikwijls ontbreekt ook kalk in den grond. Bovendien kan te sterk snoeien de oorzaak zijn. Steenvruchten moeten over 't ge heel maar weinig gesnoeid worden; men hcpale zich hoofdzakelijk tot uitdunnen der te dicht op een staande of der dorre takken. Mond- en klauwzeer en inenting met pokstof. Een eigenaardige ontdekking heeft men gedaan in Noorwegen. Daar schijnt het nog al eons voor te komen, dat koeien lijden aan koepokken aan uien- en tepels; een verschijnsel, dat ook hier wel bekend is. Nu ging men daar in Noorwe gen de koeien tegen inenten ïnet pokstof. En wat. zag men toen gebeuren? De be handelde dieren kregen toen mond- en klauwzeer. Niet een onkel geval deed zich hiervan voor, maar herhaaldelijk, bij op zettelijk genomen proeven, zag men het zelfde; Er schijnt dus verband tusschen een en ander te bestaan, maar hoe 1 Een vraag voor de wetenschap, om op te los sen. Weerkunde. Gaat tegen den avond dc Oostenwind liggen, dan waait het licht <lcn volgenden dag opnieuw. Regent het 's avonds en wordt de lucht in het. Noorden allengs helderder, dan volgt meestal den anderen dag goed weer. B—r. DE DU I VENTEELT. De* duivcnteelt kan over het algemeen gonomen niet als een winstgevend bedrijf wordon beschouwd. Alles wat men doet nt ervoor over heeft, om de teelt gunstig to doen verloopen, moet bezien worden mei het oog der liefhebberij. Mou houdt dus duiven op groote of kleine schaal, al naar gelang der finan- cioolo gesteldheid der beurs en naar ge lang van cle grootte dor liefhebberij, en wat ecu voornaam punt. is, de grootte der kennis. Om echte liefhebberij voor de duiven- teelt op te vatten, moet men eenigszine met het vak bekend raken, wanL het spreekwoord zegt: „Onbekend, onbemind", hetgeen een waar woord is. Daarom zal ik door mijn artikelen trachten iets van de duivcnteelt te laten zien, terwijl deze stukken tevens als handleiding kunnen dietien voor beginnelingen. In dit artikel zal dan op de eerste plaats de huisvesting der duiven der duiven ter sprake worden gebracht. In kan beginnen met in het algemeen te zeggen, dat duiven een goede vocht en tochtvrije huisvesting behoeven, möt veel licht en frissche lucht. De wijze van huisvesting in deze, geeft nogal eenige variatie. Men kan duiven houden in een hang- of rauurhok, in een duiventil, hoewel ik een dergelijke huis vesting als de laatste aan niemand'zal aanraden, daar de dieren in dit geval te veel aan regen en wind en verdere ver keerde weersgesteldheden zijn blootge steld. Een duivenliefhcbber van eenige betee- kenis houdt zijn dieren echter in een tuin-volière, of wanneer hij daartoe niet in de gelegenheid is, richt hij een ge deelte van den zolder als duiven verblijf in. Een hang- of inuurhok moet voor een koppel een breedte hebben van 60 c.M., een diepte van 10 c.M. een een hoogte van 30 c.M. Een dergelijk hok kan gemakkelijk door een paar meeuwtjes of een ander soort ter grootte van een post duif worden bewoond. Voor Pauwstaarten of groote kroppersoorten moet de ruimte nog wel aanmerkelijk vergroot worden.' Zij- en achterkanten, zoomede het dale, moeten geheel uit geploegd hout bestaan, om te zorgen, hét hok geheel vocht- en tochtvrij is. Plet front bestaat uit een gaas- of lat- tenvaani, met aan den zijkant daarvan een uitvlieg-opening, zoo- groot, dat de duif er gemakkelijk door kan. Aan de opening is een opklapbaar uitvliegklepje gemaakt, zoodat het hok daarmede af gesloten kan worden. Men dient er voor te zorgen, dat het, front geheel kan wor den afgenomen, tor gemakkelijke reini ging van het hek. Do binnenkant wordt geheel ge-wit en op den bodem komt een laagje duin- of rivierzand. Wanilccr het koppel duiven teel baar is, wordt in den foklijd een stecnen hroedpan in het hok geplaatst, die in den handel verkrijgbaar is. De duiven bouwen daarin hun nest, dat in de brood schotel veel meer zindelijk wordt ge houden, clan .wanneer het gewoon in een hoek op den bodem ligt. In dit laatste geval loopen de duiven het nest ook te veel uit en wordt het dus- een rommel van geweld. Degenen, die zich de weelde kunnen veroorloven een tuinvolière te bouwen, dienen weer met verschillende factoren rekening te houden. Een volière moet het aantal koppels duiven, dat men er in wenscht te huis- vos'jen, ruimschoots kunnen herbergen. Licht en frissche lucht moeten volop kun nen binnenstroomen, terwijl men ernstig moet waken voor vocht en tocht. Een volière kan volgens verschillende ontwerpen worden gebouwd. Men doet dan ook het beste door eerst eens bij een bekend liefhebber of liefhebbers een kijkje te gaan nemen, zoodat men zich een plan kan vormen. Natuurlijk dient men rekening te hou den met het soort duiven, dat men fokt, zoodat men onderscheid moet gaan ma ken tusschen een sier- cn postduiven- volière. Het jnterieur komt echter bij alle modellen van volières zoo goed als over een, zoodat ik dat in dit artikel wel even kan bespreken. Vooraf wil ik nog evon zeggen, dat ik iederen beginneling ernstig ontraadt met e-en groot aantal duiven de teelt te be ginnen. De beste methode is eerst eenige kop pels aan te schaffen en dan met het groeien der ervaring het aantal uit te gaan 'breiden. Voor ieder koppel duiven moet in de volière een broedschotel aanwezig zijn. De broedhokjes zijn het beste in den voxtu van een kast aaneen te bouwen, terwijl het front van ieder hokje gelijk moet zijn met het bovenbeschreven front van een rauurhok. De afmetingen, van ieder hokje voor de middel-groote rassen zijn: breedte 50 cM., diepte 40 c.M. en hoogte 40 a 50 c.M. Deze broedkast plaatst men aan een der wanden, terwijl aan een anderen zijkant voor iederen vogel een z.g. driehoekig zitplankje moet zijn aangebracht. Deze z.g. driehoekjes zij zeer 'bekend en prac tise. De driehoekjes worden op eenigen afstand naast en onder elkaar beves tigd. De onderzitbende vogel wordt nu precies door de schuin-afloopende plank jes van het zitplankje 'boven hem, -voor de uitwerpselen van den bovenzittenden vogel beschermd. Deze zitplankjes zijn veel nuttiger dan stokken daar er dan meestal verwoede vechtpartijen ontstaan. Nu eohter neemt iedere duif een plankje in beslag, dat ze tegen den a-vond steeds' weer opzoekt. Een paar flinke, horizontaal aan den wand bevestigde planken zijn door de vogels in een volière wel gezien. Dit zijn de z.g. speelplanken. Zij worden niet ge bruikt als speelplaats, doch de duiven toeren er overdag graag eens iop rond. Het geheel wordt natuurlijk grondig gewit. Op den - l^dem komt een flinke laag zand. Nu nog een flinke drinkbak op een beschut plaatsje buiten de zon gezet en de duiven kunnen het hok be trekken. Al naar gelang het aantal duiven, dat men hoeft, moet het hok één of meerdere malen per week worden gereinigd. Zitplankjes en speelplanten worden dan goed s ch o ong es oh rapt en daarna flink geschuierd. Alles, waar zich uitwerpselen of ander vuil bevinden, moet grondig worden gereinigd. Het zand op den bo dem wordt schoon geharkt en b.v. iedere maand met een flinke zeef geheel schoon- gezeefd. In enkele volgende artikelen zullen wij de leefwijze dor duiven eens wat meer van nabij gaan bezien, terwijl daar bij dan tevens de verzorging dor duiven ter sprake komt OBSERVATOR. UIT DE KATHOLIEKE WERELD Mgr. Bouter. Rome. Agentia Fides. Mgr. Bouter, een der jongste bisschoppen dor wereld (hij is slechts 34 jaar) bestuurt het diocees Nellore, <]at in 1928 is opgericht door ver- deeling van het diocees Madras. Bij een bezoek dat hij aan een der redacteuren van Agentia Fides welwillend toestond, heeft hij zich als volgt uitgelaten: Inderdaad ziet de toestand voor Indië er dreigend uit, maar toch zie ik daarin geen enkele reden om het vooruitstrevend apostolisch program dat ik me voor Nel lore heb vastgesteld, te wijzigen. Ik hob onder mijn leiding een numeriek zwakke maar zeer vurige groep katholieken, die behooren tot families die reeds verschei dene eeuwen geleden bekeerd zijn. Men vindt er talrijke roepingen onder. De hei denen komen in grooten getale om onder richt vragen. Vele dorpen verzoeken om priesters. Ik heb echter nog geen catechis- tenseholen en geen seminaries. Deze beide werken gaan me zeer ter harte, en ik wijd me geheel aan de verwezenlijking er van. Ik wil aan dezen roep der zielen beant woorden. Verscheidene van mijn priesters hebben tot 30 en zelfs 40 dorpen te bedie nen. Een dergelijke last werkt neerdruk kend en moet zoo spoedig mogelijk w8rden verlicht. Vooral in deze tijden, en met het oog op de mentaliteit der Hindoes, is een inlandsche geestelijkheid in Indië onmis baar en zal er veel goeds kunnen bewer ken. Het. is zeker dat de Hindoes niet onver schillig staan tegenover ons. Deze laatste jaren voelen ze zich wankel. Ze zijn dan ook een actie begonnen om de bekeeringen tot het Hindoeisme te begunstigen. Wij kunnen bijgevolg verwachten, dat ze zich tegen den vooruitgang van het Christen dom met kracht zullen verzetten. Gift van den Paus voor de slachtoffers van de aardbeving van Salmas. Teheran (Perzië). Agentia Fides, On der tie duizenden slachtoffers van de ver schrikkelijke aardbeving, die in den nacht van 7 Mei 1.1. het kleine stadje Salmas en de omliggende dorpen verwoest heeft, heb ben de katholieken van deze plaatsen tot op heden 45 der hunnen te betreuren. Bo vendien zijn er 25 gewonden, en de mate rieel© schade die ze geleden hebben is ook aanzienlijk. De Overste der Missie der Lazaristen schreef aan Mgr. Louis Martin, latijnsch aartsbisschop van Perzië: „Pater Clarys is onmiddellijk gezonden om eenige hulp cn troost te 'brengen aan dc overlevenden die zonder dak buiten op de velden rond zwerven. De stad .Salmas en de dorpen Patavour en Khosrova zijn totaal ver woest". De organisatie van een hulpactie en de verzending van levensmiddelen worden zeer bemoeilijkt doordat enorme kloven ontstaan zijn tusschen Ourmiah en de ge teisterde streek. De Paus heeft, zoo gauw het bericht van doze catastrophe hem bereikte, aan Mgr. Martin een gift van tien duizend Lire voor de slachtoffers doen toekomen. De nieuwe grondwet in Egypte. Kairo (Egypte). Agentia Fddes. Op 26 Mei is voor de inlandsche rechtbank van Kaïro, die gepresideerd werd. d'oor een muzelmansch rechter, bijgestaan door twee andere muzelmannen, een zaak behandeld, waarbij Dr. Fakkry Michel beschuldigd was van tijdens een in een Universiteit gehouden conferentie, zich beleedigend over de Islam te hebben uitgelaten. Na requisitoir van het Openbaar Mi nisterie en verdediging door den advocaat van den beschuldigde, hield het Hof voor lezing van het. vonnis waarbij D'octer Fak kry duidelijk en volkomen werd vrijge sproken. Een enorme menigte volgde met belang stelling de debatten. Het vrijsprekend von nis is gebaseerd op de volgende artikelen van de nieuwe grondwet van de Egypti sche Staat: Art. 12. De godsdienstvrijheid is abso luut. Art. 14. De vrijheid van meening is ge waarborgd. Binnen de wettelijke grenzen heeft iedereen het recht zijn gedachte vrij uit te drukken door het woord, in ge schrift, in afbeeldingen of anderszins. Er is dus blijkbaar wel eenige verande ring gekomen in het Mohammedaansohe Egypte. Tokyo (Japan). Agentia Fides meldt: Bij gelegenheid van een conferentie voor jonge lieden te Shanghai, verklaarde de Japan- sche professor Inui, dat zijn landgenooten den buitengewonen vooruitgang van de laat ste zestig jaren toe schreven aan den ijver waarmede hun landgenooten sëhool gegaan waren hij de meest ontwikkelde westerschc naties. De Japaneezen prijzen zich geluk kig dat zij de hoogst staande naties tot voorbeeld genomen hebben om die graad van ontwikkeling te bereiken waartoe zij zich hebben opgewerkt. Terwijl de andere qftties van heb uiterste Oosten in iederen vreemdeling slechts een vijand zien, beschouwt de Japanner hem met een bewonderende aandacht en haast zich van hem te leeren wat hij zelf nog niet weet. Daarom wordt de katholieke missionaris in Japan met open armen ontvangen, min der als godsclienstleeraar dan wel als loe- raar van de Westersche webenschap. Daar om zijn cle scholen do hoop van de missies in heb land van de Rijzende'Zon, De zus ters verrichten thans een bewonderens waardig en zeer vruchtbaar werk voor de opvoeding van de vrouwelijke jeugd en dc scholen en katholieke jongens colleges boe zemen den Japanner ontzag in. Dc Katho lieke Universiteit van Tokyo geleid door de Jezuieten, bezit thans een aantal Wes tersche Professoren. Het is daaraan le clankon dat zij zich kon handhaven ondanks de vele financieele moeilijkheden. Indien het aantal scholen aanzienlijk kan worden uitgebreid en de katholieke Universiteit cle noodige goldelijlce middelen vooi; haar uitbreiding zich kan verschaffen, zijn cr alle reclen om op vooruitgang voor het Katholicisme iu Japan te hopen, ondanks het religieus indifferentisme en zelfs on danks heb atheïsme dat met de Westersche beschaving in Japan is ingevoerd. Ki An Ki, Kiangsi, Ohina. Agentia Fides meldt: Sinds twee jaren worclb het vicariaat van Ki An geteisterd door roovors en communis bon. De roovers trekken van de eene prefectuur naar de andere, plunde ren en verwoesten de kleine plaatsen en cle markten, gaan en komen weer terug. De communistische propaganda wordt met de meest geweldige middelen gevoerd. Confiscatie van goederen, en dikwijls ver moorden dergenen die weigeren zich bij het communisme aan te sluiten. Sommige dorpen zijn geheel ontvolkt en verwoest. In een prefectuur van het Westen zijn 3000 'personen door de communisten ver moord. Te Ki An zelf is dc toestand sinds 9 November zeer ernstig geworden. De stad is sinds dien datum in staat van be leg. Op het oogenblik bereiden zich de com munisten en het roode legor ©enerzijds en de anti-communisten met het eigenlijk le ger anderzijds voor tot den grooten slag. Indien cle communisten overwinnen betee- kent dat de verwoesting van alles en de dood van alle missionarissen en religieuzen. Op het oogenblik is het voor de missiona rissen het ergste dat zij in Ki An opgeslo ten onmogelijk hun christenen kunnen op zoeken en de Sacramenten kunnen toedie nen. Door dit feit loopen vele christenen, door de heidenen gekweld, gevaar hun ge loof te verliezen. Meer dan 300 christenen zijn naar de bissehopstad Ki An gevlucht, hetzij om geen gevaar te loopen apostaat te worden, hetzij omdat zij alles verloren hebben en niets meer hebben om te eten en zich te kleeden. Vijf groote residenties en andere klei nere zijn door de soldalen bezet; 5 mis sionarissen zijn naar de bisschoppelijke re sidentie moeten vluchten, daar zij niet op hun plaats konden blijven zonder zich aan erger gevaren bloot te stellen, zelfs niet door zich te verbergen bij* de meest trouwe families. Hot vicariaat Ki An is toevertrouwd aan de Lazaristen. Leuven, België. Agentia Fidcs^meldt: Het onderwerp van cle 8ste Missiologische Week, welke varf 28 Aug. tot l Sopt. e.k. te Leuven en te Antwerpen gehouden zal worden, is „de Bekeering". Deze week is gratis toegankelijk voor alle missionarissen, candidaat-missionaris- sen en specialisten op gebied van missies zonder onderscheid van taal of nationali teit en allen kunnen er het woord voeren. De rapporten kunnen worden ingediend iu het Fransch, Vlaamsch, Engelsch, Duitsch of Italiaansch. Een buitengewone attractie voor dit jaar is het feit dat de deelnemers tevens kun nen deelnemen aan cle processie tijdens het Eucharistisch congres van Mechelen den 31 Augustus cn dat zij te Antwerpen zullen worden ontvangen, waar een openbare zit ting zal worden gehouden op dc koloniale tentoonstelling. Het Bureau van de Missieweek is ge sticht 7 jaar geleden door Pater Lalle- mand S.J. en goedgekeurd door Paus Pius XI. Het doel dezer jaarlijksche bijeenkomsten is de missionarissen de gelegenheid te ge ven hun bevindingen elkaar mede te doe len, de problemen van het apostolaat te bespreken en nieuwe methoden en werk wijzen, welke mogelijk worden voorgesteld, ,te bespreken. Voorzitter is Pater Ulrix van de Witte Paters, Secretaris Pater Charles S.J. Pek in, China. Agentia Fides meldt: Mgr. Stanislaus Jarlin, Lazarist, Vic. Apost. van Peking, heeft 29 April den dertigsten verjaardag van zijn bisschopswijding ge vierd. Nauwelijks was Monseigneur geconsa creerd toen de Boxer-opstand uitbrak. Mgr. Jarlin stond hier vooraan met den luite nant ter zee 2e klasse Paul Henry om de missionarissen, de Liefdezusters en duizen den weezen en Christenen die te Pe'tang en te Jen-tse-t'ang verzameld waren, Le verdedigen. Na den Boxeropstand nam het aantal Christenen in het Vicariaat Peking buitengewoon toe. De H. Stoel heeft dit meerdere malen erkend door herhaaldelijk nieuwe vicaria ten en prefecturen op te richten op het terrein van het vicariaat Peking dat in 1901 38,359 christenen telde. Zoo richtte de H. Stoel-daar op in 1910: het Vicariaat Paotingfou met 76196 chris tenen in 1912: het vicariaat van Tientsin met 47432 christenen; in 1922: de Apost. prefectuur van Lyh- sien, thans vicariaat van Ankouohsien met 28575 christenen; in 1926: het vicariaat Suanhauafu met 27644 christenen; in 1929: de missie van Yihsièn met 2490 christenen, terwijl Peking er 278.966 be hield. Een totaal dus van 460.694 tegen 38359 in 1901. 215 Inlandsche priesters in plaats van 30. 130 Kerken in plaats van 11. 1414 Kapellen in plaats van 115. 1726 Scholen in plaats van 125 (de cijfers zijn van 1929). In de dertig jaren van zijn episcopaat heeft Mgr. Jarlin 6 bissohoppen geconsa creerd en 121 priesters gewijd, waarvan 108 Chineezon. DE PRIESTER-MISSIEBOND. SMAKELIJK ETEN. Door alle tijden heen zijn er gevallen bekend van menschcn, die behalve een on gelooflijke hoeveelheid gewone voedings middelen nog qen massa onverteerbare voorworpen naar binnen konden slikken en wat zulke mensoiien op dit gebied presteeren' kan men zich haast niet voor stellen. Het betrof haast altijd een zieke lijk© neiging om te eten en te blijven eten; deze ziekte, dio onder verschillende vor men voorkomt is onder de doktors wel bekend en is op de eerste plaats meestal toe te schrijven aan storingen van hot ze nuwgestel. Al moet men de verhalen, die men hier omtrent in oude annalen kan lezen altijd onder eenig voorbehoud aanvaarden, toch hebben enkele gevallen uit den nieuwen tijd waarvan de echtheid en geloofwaar digheid vrijwel vaststaat aangetoond dat ook de berichten uit vroegere tijden over schier onverzadigbare eters niet een voudig weg naar hot rijk der fabelen ver wezen kunnen worden. Zoo stierf bijv. in Juli 1929 in Arkansas Joh. Horton oen neger van afkomst, die jaren achtereen een soort wereldrecord in het eten goslagen heeft. In zijn jongere jaren maakte hij goede zaken door van stad tot stad te trekken en daar do menschen uit te dagen om in het publiek een „eotwedstvijd" met hom aan te gaan, waarbij de overwinnaar een flinke promie zou trekken. Er waren na tuurlijk altijd mensöhen, die aan zoo'n wedstrijd deel namen en nog meer die bereid waren om een betrekkelijk hoog entreegeld te betalen om die ectpartij eens van nabij te zien. John Horten was steeds de overwin naar en daar zijn chef er uitstekend slag van had ook nog aanzienlijke wedding schappen af te sluiten, beschikten beiden geregeld over een flink inkomen. Soms konden de voorstellingen in een stad da gen achtoreen gegeven worden tot dan tenslotte dc kranten cr op wezen, dat nor male menschcn toch nooit kans hadden om in een wedstrijd met iemand die een zie kelijke cetzucht heeft, de overwinning te behalen, zoodat er dan geen tegenstanders voor Horton meer kwamen opdagen. Daar de politie meermalen van meening was dat er een of ander bedrog in het spel was bij het vertoonen van cle kunsten van den Neger, namen dikwijls officieelc vertegenwoordigers als controleur aan de voorstellingen deel en zoo kreeg men wel eens de volgende officieele lijst van alle levensmiddelen, die Horton bij zoo'n gele genheid verslond: Om te beginnen at hij een dozijn citroenen op met schil en al om, zooals hij zei zijn eetlust op tc wek ken. Daarna volgden 10 kilo Californische appelen de volgende portie bestond uit 20 hardgekookte eieren, die met schaal en al naar binnen gingen. Tenslotte verdween er nog een gebraden kalfsbout van bijna 15 kilo in zijn maag. Daarbij dronk de kampiocn-cter 11 liter melk en een dozijn flesschen sodawater. Het is gemakkelijk te begrijpen, dat geen enkele der andere deelnemers aan den wedstrijd ook maar in dc verste verte zoo'n massa kon verslinden, vooral daar het tenslotte ook niet ieders smaak is ci troenen met sohil en eieren met. schaal en al naar binnen te werken. Met dat al werd Horton nog niet eens zoo buitengewoon vet; in zijn besten tijd woog hij nog maar ongeveer 130 kg. en bij zijn dood zelfs niet eens 200 pond. Ook op zijn gezondheidstoestand schijnt het bui tengewoon veel eten niet bijzonder scha delijk gewerkt tc hebben, want Horton was nooit ernstig ziek en stierf ook niet tengevolge van te veel eten', maar aan bloed vergiftiging waarvan de dokters hem niet meer konden genezen. Slechts een maal zou Horton ernstige nadoelen van zijn uitvoeringen gehad hebben, dat was, toen hij op een wedstrijd twee lepels ce ment inslikte en direct daarop water dronk. Alleen een reuzenportio laxeermid delen kon hem toen van een wissen dood redden. In Amerika zijn overigens nog maar be trekkelijk weinig van zulke, gevallen be kend, maar Europa heeft een heele serie dergelijke „vreetkoningeri" gehad. Zoo stierf in 1754 te Wittenberg de tuin man Jacob Kahle die door zijn tijdgenoo- ten met. den naam „Fresz Kahle" (dc kaal- vreter) betiteld. Ook van dezen smulpaap wordt gemelcl dat hij zich steecis in de beste gozond'heid mocht verheugen en meer dan 70 jaar oud werd, niettegenstaande hij niet alleen on- geloofelijke hoeveelheden levensmiddelen, naar binnen werkte, maar ook nog de ge woonte had de vreemdste dingen in te slikken. Zoo moet hij bij voorkeur bij zijn maaltijd tegelijkertijd borcl en schotel stuk gebeten en ingeslikt hebbenIn tegen woordigheid van de gemeenteraadsleden van Halle vororberde hij in één keer een halve schotel peren, een heel speenvar ken, twee brooden tob een totaal gewicht van haast 5 kilo en besloot de voorstelling met „zooveel koeken als de eerzame stads- bakker in een heelen nacht had kunnen bakken". Toen men hem „voldoende be wonderd en zeer geprezen had" zoo slaat er letterlijk in de oorkonde -1— verslond Kahle als toegift nog een kussen dat ge heel met honnip gevuld was. Maar ook levende dieren waren voor don beroemden „vreter" njofc veilig en de vreemdste dieren waren hem het liefst, Zoo kan men in een oud journaal lezen dat Kahle zelfs volwassen ratten op at om nog maar van kleine dieren, als mui zen, sprinkhanen kevers en vleermuizen to zwijgen. Ook had de „Kaal-vreter" er slag van om munt te slaan uit zijn wonderlijke be kwaamheid on hij liet ook zijn kunsten tegen entreegeld bewonderen. Zoo meldt oen kroniekschrijver uit dien tijd, dat er bij zulk een gelegenheid eens meer dan 200 menschen bijeen waren ge komen om er getuige van te zijn hoe Kahle een gebraden geit met beenderen en al verslond om daarna nog 6 schok (1 schok is 60 of 64 stuks) appels tc verorberen 50 jaar na don dood van „do Kaal-vre ter" loefde be Orleans zekere Jean Mireau wiens prestaties op het gebied van voel eten eveneens beroemd geworden zijn. Van hom wordt vermpld dat hij twee schepel pruimen met steen en al kon opeten zon der dat die zonderling© kost hem blijkbaar buikpijn veroorzaakte. Een kroniek zegt dat hij eens aangekondigd had, dat li ij een heel gebraden .kalf op zou eten eu dat zijn medeburgers tegen betaling van entree getuige mochten zijn van deze grap De maaltijd ging ook door, zoo meldt dc kroniekschrijver verder, maar Mireau moest hot ondanks alle inspanning opge ven, voor hij zijn taak voleind had. Daal de toeschouwers zich bedrogen voelde, vielen zij den „vreter" aan en deze kon slechts door tusschenkomst van do politic die hem in arrest stelde, gered worden. Om aan een vcroordeeling tc ontkomen, bood Mireau aan cle voorstelling een week later nog eens te herhalen. Hetzij dat dc wan'hoop hem bijzondere kracht verleend, hetzij dat de gevangenis kost hem bijzonder hongerig gemaakt, had in ieder geval hel gelukte don „honger kunstenaar" werkelijk bij de tweede proef het experiment tot een goed einde tc brengen, waarop de menigte hem toe juichte en de politie hem in vrijheid stelde. Van Josep'h Kornicher, die in 1771 stierf wordt verteld, dat hij behalve het vermo gen om kolossale massa's vleosch tc ver orberen ook nog de gewoonte had enkele kleinere stecnen tusschen zijn efcep tc mengen, omdat hij anders naar hij beweer de nooit het gevoel kreeg dat hij werkelijk verzadigd was. Ook hij verdiende voel geld met zijn „eetkunst" zooclat hij op betrekkelijk jeug digen leeftijd ging rentenieren en verder van publieke voorstellingen kon afzien, lil elk geval moet hij ook later, nog heel wat experimenten op het gebied van „Eetlust" binnen besloten vriendenkring vertoond hebben, maar wat daarover verteld worclt klinkt zóó ongeloofelijk dat men zulke ver tellingen altijd onder het grootste voorbe houd dient aan tc nomen. In cle laatste jaren moet er in Amerika een man in een circus opgetreden zijn. volgens verschillende berichten ook in de groote steden van Europa die in enkele minuten eon heel vat bier uitdronk en daarna een aantal kikvorsohen en vis- schen in zijn maag liet verdwijnen, die hij overigens naar verkiezing weer kon uit spuwen. Insgelijks zijn er ook menschen ge weest die tegen betaling van entree een ontzaglijke massa water of zelfs petroleum uitdronken. Ofschoon men bij zulke voorstellingen dikwijls over veel routine moet beschikken terwijl dc „artistcn" vaak bodricgclijkc trucs gebruiken» bewijzen de gevallen die werkelijk grondig onderzocht zijn toch vol doende, dat cr altijd wel enkele menschcn zijn geweest die door hun buitengewone prestaties wat „eten" betreft, zeer groot opzieh. verwekt hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 14