KERKNIEUWS
RECHTZAKEN
Encycliek-Meeting
te Wassenaar
UIT DE RIJNSTREEK
UIT DE PERS
NED. OOST-INDIE
FAILLISSEMENTEN
MAANDAG 16 JUNI 1930
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD PAG. 10
CHARITATIEVE VEREENIGING VOOR
GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID.
De stichiings-vergadering.
Voorloopig bestuur.
Te Utrecht werd de stichtingsvergade
ring van bovengenoemde vereeniging ge
houden. Groot was de belangstelling, de.
genoodigde organisaties hadden voor het
mcerendeel afgevaardigden gezonden, ter
wijl verschillende schriftelijk haar volle me-
dev. erking hadden toegezegd.
Mgr. Prof. Dr. J.. H. Hoogvèld opende
deze biieenkonist en herinnerde aan de voor
geschiedenis dezer vereeniging. Het streven
naar stelselmatige verzorging der geeste
lijke volksgezondheid is reeds een wereld
beweging geworden, getuige het internatio
naal congres onlangs in Amerika gehouden.
Door de verschillende Katholieke organisa
ties wordt reeds uitstekend werk verricht,
fedeiatieve samenwerking is echter nooit
om in ondetiing overleg nog vruchtbaarder
arbeid te kunnen leveren, en nieuwe inlia-
tievcn te nemen.
Het onlwerp-statuten werd na ampele
besprekingen vastgesteld, een twaalftal
vereenigingen verklaarde zich bereid tot de
federatie toe te treden, waarna lot defini
tieve oprichting werd besloten. De contri
butie werd voorloopig vastgesteld op 10.
per jaar.
In het voorloopig bestuur, dat o.a. tot
taak heeft de bisschoppelijke en koninklij
ke bewilliging op de statuten te vragen, 'n
centrale commissie te vormen en een huis
houdelijk reglement te ontwerpen, werden
gekozen: Professor Roels, Mr. L. Smit,
Breda, Mr. Ummels, Den Bosch, C. Ter-
wissoba van Scheltinga, Utrecht, Prof. W.
Pompe, Utrecht en Dr. C. Kortenhorst,
Vuclit, welke laatste tot secretaris werd
benoemd. Een voorzitter zal nog nader wor
den aangewezen.
Priesterwijding in „De Posthoorn" te
Amsterdam.
De parochianen van de kerk van O. L.
Vrouw Onbevlekt Ontvangen (De Post
hoorn) hebben het zeldzame voorrecht ge
had de indrukwekkende plechtigheid te
hebben kunnen bijwonen eener priesterwij
ding.
Te verheugender was deze gebeurtenis
nu de wijdeling zoowel als de consecrator
zoons waren der parochie, n.l. de eer
waarde heer H. Koopman en Z. D. H. Mgr.
W. Bouter.
Te negen uur Zaterdagmorgen werd Mgr.
Bouter, bisschop van Ncllore, de prachtig
versierde kerk binnengeleid, voorafgegaan
door een grooten stoet van geestelijken en
onder de tonen van „Sacerdos et Pontifex
een compositie van den organist der kerk,
Fortunatus van Tulder, gezongen door het
zangkoor dat onder leiding stond van ka
pelaan P. v. d. Meer.
Nadat Mgr. Bouter met de kerkelijke
gewaden was bekleed ving de plechtigheid
aan. Als troondiakens fungeerden prof. S.
de Korte van het Groot-Seminarie te War
mond en pastoor Th. Winkelman van de
kerk van St. Willibrordus binnen de veste.
Bij de H. Mis trad als presbyter assistens
op pastoor J. Th. Lagerwey van de Post
hoorn, als diaken fr. H. Nieuw enhuis O.
F. M., neef van den neomist, en als sub
diaken kapelaan J. H. Th. v. Woesik, van
de St. Liduinakerk te Haarlem. Ceremo-
niarius was kapelaan J. Mol. De overige
functies werden vervuld door de kapelaans
der parochie en door oud-studicgenooten
van Mgr. Bouter (die, 35 jaar oud is en op
Hageveld heeft gestudeerd).
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal
deze week Dinsdag en Vrijdag geen audiën
tie verleenen.
Het studentenrelletje in het Koninklijk
Paleis.
De Amsterdamsche Rechtbank behan
delde de zaak tegen de beide Delftsche
studenten A. A. M. de B. en A. H. B., ver
dacht van huisvredebreuk.
Zooals men zich zal herinneren waren
de beide studenten op den avond na de
Vars-ity (11 Mei) het Koninklijk Paleis aan
de Nieuwe Zijds Voorburgwal binnenge
drongen. Zij hadden aangebeld en toen de
portier mededeelde, dat het paleis niet te
bezichtigen was, hadden zij hem opzij ge
duwd en waren het paleis doorgeloopen.
Tenslotte werden de beide „heeren" gear
resteerd, nadat zij een ruit van het paleis
aan de zijde van iN. Z. Voorburgwal had
den vernield.
Den studenten werd door den Senaat
voor den tijd van twee jaar den toegang
tot de Technische Hoogeschool ontzegd.
Zoowel van de zijde van het publiek als
van die van de balie bestond voor deze
zaak veel belangstelling. Op de tribunes
had een aantal Delftsche studenten plaats
genomen.
De rechtbank werd gepresideerd door
mr. Huysinga, terwijl mr. Massink het O.
M. waarnam.
Beide verdachten bekenden de ten laste
gelegden feiten.
Geëischt werd een gevangenisstraf van
drie weken.
De verdediger, mr. J. de Vrieze, wees er
op, dat het O. M. de zaak in een zeer ern
stig licht stelde. De verdachten zijn reeds
maanden geschorst door het corps en twee
jaar door den Senaat. Hun examen is even
eens afgebroken. PI. «et nog wel het grap
pige van de zaak in. al is deze verkeerd.
Het ware beter geweest de geheele geschie
denis dood te zwijgen. Ook dient de recht
bank niet te vergeten, in welke stemming
<ie verdachten verkeerden na de overwin
ningen op de Vareity. PI. drong dan ook
met klein aan op een geldboete, subs, een
geringe voorwaardelijke straf.
Uitspraak 27 Juni.
De jaarlijksche Encycliek-meeting van
den kring Leiden die jaar te Wassenaar
gehouden is zoo goed geslaagd als men
het maar wenschen kon. Er was een be
langstelling, als wij de laatste jaien bij de
Rei urn Novarum-meetingcn bijna niet meer
gewoon wareu.
De feestelijkheid begon met een bijeen
komst in <lc kerk. Een groote drukte
heerschte in het dorp van de honderden
meeting-gangers, die uit alle jilaatsen van
den kring kwainen oupdagen. De afd. Lei
den bracht reeds voor hel Lof een feest
stemming, door met slaande trom en ont
plooide banieren naar de St. Willibrord;-
kerk op te trekken.
Hervorm eerst uw eigen hart.
Onder het Lof hield de weieerw. heer P.
Bottelier een korte toespraak, waarin de
predikani aan de ..Mannenbroeders"' het
welkom toeriep in Wassenaar. Van ver zijl
gij gekomen, aldus spr., om in u te ver-
frisschen de sociale ideeën,, zooals ze zijn
neergelegd in de encycliek „Rerum Nova-
rum'', en om te demonstreeren, dat de we
reld hervormd moet worden volgens de
richtlijnen van deze encycliek.
Welk een verantwoording neemt ge dus
hedenmiddag op u. Want met uit te dra
gen. hoe de maatschappij hervormd moet
worden volgens Christus' leer, wordt van u
verondersteld, dat gij uit uw eigen leven
hebt gebannen die fouten, die de maat
schappij ten gronde doen gaan, want dc
misstanden in de maatschappij komen van
binnen uit. De groottste oorzaken van de fou
ten in de tegenwoordige maatschappij zijn,
volgens Paus Leo XIII, het egoisme, de be
geerlijkheid en het materialisme of het
streven der wereld om het te kunnen zon
der God.
Al de oorzaken van de rampen in de
maatschappij worden gedrageu in ons eigen
hart. En daarom kunnen wij alleen goed
demonstreeren, aldus besloot spr., wanneer
wij eerst aan Christus hebben beloofd dc
oorzaak dier rampen in onszelf te zullen
bestrijdeu.
De rondgang door Wassenaar's
straten.
Na het Lof stelde de optocht zich in de
volgende orde op:
Wassenaar, Voorhout, Ocgstgeest, Roe-
lofarendsveen, Lisse, Leiden, Sassenheim,
Hoogmade, Noordwijkcrhout, Zoetenvoude
II, Voorschoten, Noordwijk, .Katwijk, Zoe-
terwoude I en Warmond. De muziekkorpsen
van Leiden („Perosi"), Noordwijkerhout en
Voorhout, luisterden de manifestatie met
marschmuziek op. Een veertigtal kleurige
vaandels werden meegedragen. De eene af-
decling was meer, dc ander minder goed
vertegenwoordigd. Leiden, dat anders niet
zoo ijverig is in het bezoeken van meetings,
maakte met 200 man een goed figuur.
De feestelijke stoet trok in het dorp veel
belangstelling. Gewandeld werd langs
Windlustweg, Gravenstraat, Langestra-at,
Achterweg, Oostdorperweg, Rozenstein-
straat, Schulplijn, Bloemlust straat, Oost
dorperweg, Schoolstraat, Langestraat, Kerk
straat naar het meetingterrein, dat gele
gen was achter het Patronaatsgebouw. Het
terrein was niet groot en men kwam bijna
ruimte te kort.
Op het terrein werd het eerst het woord
gevoerd door den voorzitter van dc afd.
Wassenaar, den heer J. C. Vogels, die de
meeting-gangers verwelkomde, in het bij
zonder den burgemeester, wethouder
Rooyakkers en de Kath. Raadsleden van
Wassenaar, de geestelijkheid van Wasse
naar en de weieerw. pater Mulder uit Lei
den.
Leo XIII een lichtbaken in
duisteren nacht.
Daarna hield de weieerw. heer A. de Bot,
kauelaan te Den Haag, de eerste toe
spraak.
AVij zijn tot deze grootsche manifestatie
gekomen, aldus spr., om te huldigen Paus
Leo XIII, die de roemrijke encycliek „Re-
ruin Novarum" uitvaardigde speciaal voor
de menschen met vereelte handen, die ge
bukt gingen onder den arbeid. Wij zijn hier
gekomen om te toonen, dat wij dankbaar
zijn voor die groote encycliek.
Leo XIII hij is voor ons het lichtba
ken in de duistere nacht, waarin de arbei
dersklasse was geraakt.
Bijna is het weer veertig jaren geleden,
dat Hij zijn beroemd schrijven door de we
reld zond. Daarmede is ook de dageraad
aangebroken, die eenig licht gaf voor de
arbeidersklasse en reeds eenige verbete
ring heeft gegeven in het lot dier klasse.
De Paus gaf de weg aan, hoe de maat
schappij, die verrot en verpest is, hervormd
moet worden een hervorming, die steu
nen moet op de liefdeleer van Jezus Chris
tus. Wij zijn hier gekomen om te demon
streeren, niet alleen dat wij moeten ont
komen aan de drukkende hand van het ka
pitalisme, maar ook om te demonstreeren,
dat w ij nog verder vooruit willen in de ver
betering onzer stoffelijke welvaart.
Wjj zijn gekomen om vooral ook eens te
zeggen, waar het heen moet met. onzen
Roomschen arbeider op den weg naar stof
felijke verbetering. Een zeker.e welstand
wordt door ons allen gewenscht, maar geen
welstand die niet rekening houdt met de
belangen der onsterfelijke ziel. Wij willen
vooruitgang op den weg naar verbetering,
maar in den Christelijken geest van liefde
en rechtvaardigheid. Daarom zijn wij deze
meeting begonnen in de kerk, waar wij
Christus gezegd hebben, met Hem de we
reld te willen ingaan.
Spreker haalde het woord van Sint Pau-
dus aan: „We bcoogen niet de dingen, die
men ziet, maar de dingen die men niet ziet,
want de dingen die men ziet zijn tijdelijk,
maar de dingen, die men niet ziet, zijn
eeuwig." Hier is het groote \erschil gele
gen tusschcn de twee wereUbeschouwin-
uen: het Rijk van Christus en het Rijk van
Satan. Tn onzen t'jd gaat het weer: vóór of
tegen Christus. Wij moeten" «ils een leger in
slagorde staan, sterk en niet alleen. En
daarom is lret een noodzaak van onze da
gen, dal wjj niet alleen godsdienstige, maar
ook sociale menschen zijn. Laten allen zqr-
gen, apostelen te zijn voor hun vakvereeni-
ging. Laten wij menschen zijn, die niet al
leen leven voor ons zel'ven, maar ook voor
anderen.
Een harde werker Herdacht.
Daarom moeten wij op de eerste plaats
dank brengen aan de groo'e mannen, die
hun leven hebben besteed aan de arbei
dersbeweging.
Hebben wij hier op het kerkhof te Was
senaar niet liggen een onzer grootste so
ciale werkers, Ivonings, die in de hoofd
stad gezwoegd en geploeterd heeft voor den
arbeidersstand
Laten wij dankbaar zijn, maar vooral
hun voorbeeld volgen.
Wij moeten eerst er van overtuigd zijn,
wat het zeggen wil Christen te zijn vol
geling van Koning Christus.
Wrat geeft het, of wij vooruitgaan in stof
felijke welvaart, maar onze onsterfelijke
ziel vergeten?
Wij willen de stoffelijke welvaart der ar
beidersklasse vooruitwerken, aldus besloot
spr., maar in den geest van Christus, Chris
tus als koning voor ons uitdragend
Een langdurig applaus steeg na deze niet
groote geestdrift uitgesproken rede op.
Door alle meeiinggangers werd nu het
„Aan U, o Koning der eeuwen" gezongen,
waarna het woord was aan den heer L. 1'.
Guil, lid van de Tweede Kamer.
De arbeiders afhankelijk van
willekeur.
Wij weten ons gelukkig, aldus spr., dat
wij op dezen dag mogen juichen over de
uitvaardiging der encycliek „Rerum Nova-
rum" waardoor Christus' Stedehouder
zichzelf aan het hoofd heeft gesteld van de
beweging tot verheffjng der arbeidersklas
se: Wij juichen, omdat Paus Leo XIII met
groote vrijmoedigheid heeft verkondigd,
honderd-duizenden arbeiders een plaats in
nemen, die niet mensch waar dig kan wor
den genoemd.
Ongetwijfeld hebben allen vanmiddag
onzen Gcddelijken Verlosser dank gezegd,
dat Hij zijn Stedehouder clcze encycliek
heeft laten uitvaaidigen.
Ook dc opvolgende Pausen hebben zich
met de vakbeweging ten zeerste bezig ge
houden.
Het is nuttig ieder jaar bijeen te komen,
om de beginselen van Paus Leo's encycliek
te propageeren, want er zijn duizenden, die
van den inhoud er van geen kennis hebben
genomen. Sommigen meenen, dat w ij alles
hebben gekregen wat wij wenschen. Er zijn
wel prachtige sociale wetten, zegt spr.,
maar het is de wetgever, die dat moest
regelen, omdat de arbeiders nog niet zoo'n
positie beben ingenomen, dat deze regelin
gen in onderling overleg met de werkge
vers kunnen worden vastgelegd. Wat er
reeds bereikt is, dat zegt ons alleen, dat
wij moeten vormen een m a c h t, omdat al
leen door macht de kapitalistische maat
schappij kan worden omvergeloopen.
Spr. wees er op, hoe weinig medezeg
genschap er nog is en hoe de arbeiders af
hangen van de willekeur van de naamlooze
vennootschap. Speciaal wees spr. op Phi
lips o.a. op de scholen, die de directie wil
stichten. Strijd daarom mee me, zeide spr.,
om de volle medezeggenschap op te
eischen.
Voorts wees spr. op de conflicten in de
sigaren-industrie, de textiel-nij verheid en
bij de landarbeiders.
Dat is een aanklacht tegen onze samen
leving een aanklacht niet alleen gericht
tegen de vertegenwoordigers van liberalis
me en kapitalisme, maar ook tegen de
aiiders-georganiseerden. Spr. herinnerde er
aan, hoe te Genève de socialistische organi
saties de Christelijke bonden hébben tegen
gewerkt.
Spr. memoreerde \oorls de herderlijke brief
van de Oostenrijksche bbchoppen, die in
scherpe taal de kapitalistische practijken
veroordeelen.
Ook wees spr. op het socialistische regi
me in de stad Weenen, waar men te werk
ging volgens het- gezegde: „rood of geen
grood".
Ten slotte sprak de heer Guit een enkel
woord over dc communistische actie en de
bedrijfscouranten (die hij verzocht aan het
Werkliedenverbond op te zenden) om te
besluiten met allen op te wekken, samen
te vechten voor de mooie ongedeelde Kath.
arbeidersbeweging. (Applaus).
De afdelingsvoorzitter, de heer J. C.
Vogels, dankte daarna de beide sprekers.
In i bijzonder dankte spr. ook burgemees
ter Wiegman, die de geheele meeting had
bijgewoond.
Met het zingen van „Roomsche Blijd
schap", onder begeleiding van „Perosi'
werd daarop de meeting gesloten.
Z0ETERW0UDE.
EERSTE PLECHTIGE H. MIS.
In de parochiekerk van St. Joannes'
Onthoofding aan de Zuidbuurt werd gis
teren door de parochianen feest gevierd
omdat ook een van hen lot de priester
lijke waardigheid was verheven en nu zijn
eerste plechtige H. Mis zou opdragen.
In het dorp wapperden in den frisschen
wind de vlaggen voor de gevels der lage
huisjes en door dat feestelijk milieu be
gaven vele parochianen om 10 uur
zonnetijd zich naar de kerk om hel H.
Misoffer, dat door hun neomyst, den wel
eerwaarden heer H. C. v. d. Ham zou wor
den opgedragen, bij te wonen.
Het kerkgebouwwas met blauwe en
oranje-wimpels die sierlijk van het gewelf
afhingen en een schat van witte bloemen
feestelijk versierd, terwijl het priesterkoor
in een extra-feestkleed was gestoken.
Bij het. H. Misoffer, dat ingezet werd
door een mooi uitgevoerd Veni Creator
verleenden assistentie de hoogcerw. heer
J. C. F. Jansen, deken van Zoet er woud©
als presbyter assistens, de weieerw. heer
J. J. Boon, oud-kapelaan der parochie als
diaken, de weieerw. heer W. Vcrstee-
gen, zoon" der parochie en kapelaan te
Lisse als subdiaken, terwijl de weieerw.
heer J. van Dael, kapelaan der parochie
de functie van ceremoniarius vervulde.
Op hei> priesterkoor hadden pLaats ge
nomen de zeereerw. paters Rector G.
Ivlaverweijden en dr. H. van Lieshout van
het Kruisheeienklooster te Zoetenvoude.
Door het zangkoor werd onder leiding
van den heer C. H- de Boer zeer goed de
3-siemmige Missa „Lauda Sion" van Hu-
bert Cuypers uitgevoerd.
Na het- evangelie beklom de hoogeerw.
deken J. C'. F. Jansen den kansel tot. het
houden der feestpredicat-ie, naar aanlei
ding van de woorden van St. Lucas XIX:22
Hoc facite in nieam commcmorationem.
Doet- dit ter mijner gedachtenis.
Groot is de waardigheid van den pries
ter, aldus de gewijde redenaar.
De priester is verheven als hij als die
naar van dc Kerk ons voorhoudt alles wat
God geopenbaard heeft.
Groot is hij, als hij ons de geboden
voorhoudt en ons aanspoort te doen wat-
God ons heeft voorgeschreven, en te laten
wat God ons verboden heeft.
Groot- is hij als hij ons toedient de H.H.
Sacramenten, maar bovenal groot is de
priester, wanneer hij staat- aan het altaar
en het zelfde doet-, wat- Christus deed bij
het laatste avondmaal, waarna Hij de
woorden sprak: Doet dit ter mijner ge
dachtenis.
Wat deed Jezus toen?
Hij veranderde brood en wijn in Zijn
H. Vleesch en Bloed om de jzonden der
menschen te herstellen en hen deelachtig
te maken aan Gods vriendschap. Daar is
dus de priester de middelaar tusschcn
God en de menschen. Vervolgens om hen
deelachtig te maken aan Gods genaden.
Eu daarom is dit- offer der H. Mis, een
offer, grooter dan alle offers van het Oud
Verbond, dan de offers van Abel, Abra
ham, Isaac en zoovele anderen, die slechts
stoffelijke gaven konden aanbieden.
Zeker ook de offers der Oude Wet had
den hun diepzinnige beteekenis, maar wij
dragen in het offer der H. Mis aan God
op het offer van Zijn eigen Zoon. Dan ge
ven wij aan God het grootste, wat hem
gegeven kan worden en daarom is de
waardigheid van den priester, die het H.
Misoffer opdraagt, zoo hoog en verheven.
Daarom ook is deze dag voor ons een
feestdag, nu een der onzen door God is
uitverkozen tot die verheven waardigheid.
Die gave van God moeten wij op prijs
stellen door eerbied te toonen voor het
Priesterschap.
Van dezen pasgewijden priester mogen
wij verwachten een bron van zegen over
onze parochie door dit offer van onein
dige waarde. Wij brengen dit offer om te
erkennen God's majesteit, wat de plicht
is van ieder schepsel, daar het door God
gemaakt is.
Daarom moeten wij ook Gods wil doen,
zooals Jezus ^leed, Die gehoorzaamde tot
den dood des Kruises. Als wij ons aan
sluiten bij de eer die Jezus bracht aan
God, dan zal God ook met welgevallen op
ons neerzien.
Wij eeren God in het H. Misoffer en
danken Hem daarin voor Zijn weldaden.
Dat is een plicht van dankbaarheid, die
wij toonen door het brengen van een
offer en dien dank kunnen wij brengen in
het H. Misoffer, waarin wij met Jezus aan
God dank brengen.
'De H. Mis is ook een zoenoffer voor
onze zonden. Wel was daarvoor het Kruis
offer voldoende, maar in de H. Mis wordt
ons gegeven wat Jezus door het Kruis
offer voor ons heeft verdiend. Zoo brengen
wij God hulde en stort Hij in het Misoffei
de genaden van het Kruisoffer over ons
uit. Daarom moeten wij hel Misoffer steeds
met godsvrucht en eerbied bijwonen, daar
het zegening brengt over de Kerk en o\er
de wereld en daar Jezus in de H. Mis
God vergiffenis smeekt voor de zonden
der menschen. Wat een heerlijke macht
heeft dan wel de priester, die doen kan
wat den Engelen niet is vergund. Wij
moeten God dus danken voor de wijding
van dezen priester en die dank toonen
door dikwijls de H. Mis bij te wonen en
eerbied te toonen voor den priester.
Zich vervolgens tot den neomyst wenden
vervolgde de hoogeerv-deken. Jeugdige
neomyst, ga voort met de H. Mis voor ons
op te dragen en Gods zegeningen over ons
af re smeeken.
Moogt dit blijven doen tot- in lengte
van dagen uit liefde voor uw naasten,
opdat uw H. Misoffer zegen brenge aan
ons en aan onze dierbare overledenen,
aan allen, die van goeden wille zijn.
Hierna werd het H. Misoffer voortgezet
waaronder de familieleden van den neo
myst uit diens hand de H. Teerspijze ont-
UIT DE GHR. HIST. PARTIJ.
Incident of crisis?
Hel Huisgezin schrijft
Is her slechts een incident van per
soonlijken, en derhalve onaangenamen
aard of moet het als een crisis-aanwij
zing worden beschouwd?
Na de Kamer-stembus van den vorigen
zomer heeft H. M. de Koningin, naar de
traditie meebrengt, ocfk de voorzitters der
zes Tweede-Kamerfracties geraadpleegd.
Toen is niet bijzonder opgevallen, wij ge-
looven zelfs in het geheel niet opgevallen,
dat voor de christelijk historischen in con
sult. werd geroepen dr.. Schokking.
Di. De Visser, fractie-voorzitter in de pe
riode 19251929, had zich voor een Kamer
zetel niet meer schikbaar gesteld en stond
dus feitelijk al liep formeel zijn man
daat pus in Sptember af buiten de prac-
tische politiek.
De komende man der christelijk-histori-
sche Kamerfractie, haar nieuwe voorzitter,
zou dr. Schokking worden, en als zoodanig
was men bij hem wel aan het adres, als men
den leider der Kanierc-lub voor dc nieuwe
parlementaire periode wensclite te hooren.
Van den anderen kant zou het feit, dat
voor den Vrijheidsbond de ook afgetreden
fractie-leider mr. Van Gijn wel werd ge
raadpleegd, het niet vreemd hébben doen
vinden, indien, bij analogie, eveneens dr. Dc
Visser ware geconsulteerd, mede, omdat
deze een staatsman van gezag en veeljarige
ervaring was.
Nu blijkt- vanwege het kabinet der konin
gin te zijn geinformeerd, wie van christe
lijk-historische zijde voor raadpleging door
het Hoofd van Staat in aanmerking kwam.
En men krijgt min of meer den indruk,
dat uit den parlementairen christelijke
historisch en hoek dr. De Visser die i»
de meening blijkt te hebben verkeerd, dat
hij de geroepene was is geweerd en-de
houding tegenover dezen, staatsman aan
loyaliteit en oprechtheid te wenschen heeft
gelaten.
Waarom de zaak dr. De Visser toont
zich inderdaad gekrenkt en in zijn partij
zijn er meer die zich ontstemd voelen
niet onmiddellijk tot klaarheid is gebracht
en zooveel maanden is blijven rusten, is
niet geheel duidelijk.
Maar thans is het een „affaire" gewor
den, al schijnt het ons toe, dat men daar
aan proporties toekent, die ze niet behoef
de te hebben, indien het enkel een inci
dent betreft.
Het is voor een partij, die haar voor
mannen en groote mannen wenscht te eeren,
ook nadat zij uit de practische politiek zijn
getreden, een onaangenaam ge.ual, dat een
van haar besten zich gepasseerd gevoelt,
zelfs al zou dit gevoel ten onrechte worden
gedemonstreerd.
En nog onaangenamer is het, indien de
in staatkundigen zin minderen van dr.
De Visser, ook al hadden ze in den grond
der zaak volkomen gelijk, te zijnen opzich
te in égards zouden zijn te kort gescho
ten.
Wij behoeven, ter vergelijking en ver
duidelijking, slechts te herinneren aan het
geen dr. Nolens van dc zijde van sommige
„jongeren" is wedervaren: al ware het
volle gelijk aan hun zijde, dan nog was hun
opl reden lakenswaardig.
Is de „affaire"-De Visser een incident,
dan is ze, bij eenige toeschietelijkheid, wel
tot een bevredigende oplossing te brengen.
Maar wortelt de affaire in een richting-
verschil; willen dr. De Visser en de zijnen
een anderen koers uit dan de tegenwoor
dige leiding der partij, dan is met een hof
felijk woord en een betuiging van leedwe
zen de zaak niet te redresseeren.
Voor het oogenblik valt nog niet positief
te zeggen, waarmee men te maken heeft-,
en zoo zal op het verdere verloop, wil men,
afwikkeling, moeten worden gewacht, voor
dat een definitief oordeel kan worden uit
gesproken.
vingen.
Nadat na het zingen van het 4-stem-
mige Tantum Ergo van H. A. J. Krüger,
de neomyst den zegen rnet het Allerheilig
ste had gegeven, werd door het- zangkoor
de priestercantate „Hulde aan het Pries
terschap" van J. Haagh C.s.s.R. ten ge-
hoore gebracht.
Des middags om 2 uur zonnetijd
werd een plechtig Lof van dankbaarheid
gehouden, waarna gelegenheid bestond
om den neomyst en zijn familie te komen
gelukwenschen, waarvan door zeer velen
gebruik werd gemaakt.
De weieerw. heer van der Ham zal niet
als priester in het- bisdom Haarlem werk
zaam zijn, maar op 19 Augustus intreden
in het Cisterciënserklooster (Trappisten)
- Koningshoeve" bij Tilburg.
Verhoogde werking van de Krakatau.
De Krakatau heeft het. Donderdag tot
2500 erupties gebracht, waarvan de krach
tigste een hoogte bereikte van 500 M. De
waarnemingspost constateerde de aanwezig
heid van enkele op het. water drijvende
boomen. Het door vulkanische werking
ontstane eilandje Anak Krakatau is bij eb
geregeld zichtbaar.
Opgeheven:
C. Kromwijk, Leiden.
H. Kroeze. Leiden.