De opmarsch van het Bolsjewisme in Rusland J DE LEIDSCHE COURANT Een leerzame brochure Deze week i=, verschenen de brochure „Storm over Bsuland", welke in Duitsch- land zulk oen geweldigen opgang heeft gemaakt, in Nedorlandsche vertaliug van dr. II. Houben bij Bergmans in Tilburg. Voor de Tribune", die het feit der godsdienstvervolging in Rusland ontkent, zijn hier feiten beschikbaar. Feiten te over. Het is meer dan verschrikkelijk, wat door het Sovjet-regiem tegen den gods dienst is ondernomen. Bij het samenstellen dezer brochure hebben we alle berichten uit Rusland en over Rusland nauwkeurig onder zocht en getoetst. Mededeelingen, die niet gecontroleerd konden worden, werden niet opgenomen. Do Russische bronnen ze'.f werden gebruikt en de Bolsjewisten zelf lieten we aan het woord komen. Toen vertoonde de wer kelijkheid zich aan ons in hare ware gedaante. Dit is genomen uit de inleiding der brochure. Thans een en ander uit den in houd. De godsdienstvervolging in Rusland is onmiddellijk na dc Revolutie begoouen. Waar de Sovjets de baas worden, begon nen ze meteen 'n ware drijfjacht op pries ters en bisschoppen. Dat waren dc eerste vruchten van dc diktatuur van 't proleta riaat 1 De president der vroegere Russische Sy node heeft 'n lijst gemaakt uit ambtelijke gegevens van de slachtoffers dor vervol ging, die tot den geestelijken stand be hoorden. Welnu, hieruit blijkt, dat sedert 't begin der Russische Revolutie, zonder voorafgaand vonnis, zijn terechtgesteld: 11 bisschoppen, 1560 priesters en over dc 7000 monniken en nonnen. Men kan bijna geen Russiche krant openvouwen, zonder dat men getroffen wordt door 'n bericut over de executie van 'n geestelijke. .,Pri- gavoreny k Rasztrelu" (tot den kogel ver oordeeld),' dat is 't gewone opschrift voor zulke ontzettende mededeelingen. Op den huidigen dag verblijven nog 1b bisschoppen, 3700 priesters en over de 8700 monniken en nonnen in de Russische ge vangenissen en in Siberië. Terwijl ze als 't ware waadt in 't bloed der priester», <>n onmeedoogend duizenden in ballingschap zendt, durft dc Sovjet-regeering met "n grenzenlooze brutaliteit te loochenen, dat ze geestelijken vervolgt! AU dc herders uit hun midden \erdwij- nen, worden de schapen verstrooid. Dat weten de bolsjewisten i-aar al tc goed. Daarom beginnen ze met dc bisschoppen. Maar als weleer, in de dagen van Nero en Diocletianus, staan deze onwankelbaar en belijden hun God temidden der hevigste marte'ingen. Want er is er niet een, of hij heeft moeten plaats nemen op de bank «Ier beschuldigden. We herinneren hier slechts aan den beminlijken, maar onver- zetteljjken katholieken Aartsbisschop Cie- plak van Petersburg, aau 't lichtende oorbeeld van den Patriarch Tichon van Moskou, *n ware he'denfiguur. Alle bur gerrechten zijn aan de priesters ontnomen. Zo worden behandeld als de laagste tucht huisboeven. Maar de geloovigeu vereeren hen als martelaars, 'i Bestaan werd hun onmogelijk gemaakt door broodroof en uii- redelijk-hooge belastingen. In evenredig heid echter steeg de ufferziu van het ge- loovige volk. En ofschoon hun vijanden hen overlaadden met spot en hoon. schuurden de geloovigen zich steeds dichter rond hun priesters heen. En zoo bleef den vijand geen ander wapen meer over dan 't brute geweld en daarom: „Voor do rechtbank, «lic priesters, want ze zijn contra-revolu tionairen Doordal men geregeld voortgaat inet het meedoogcnloos vernielen van kerken, maakt men het leven der geestelijken prak tisch onmogelijk. Dc priesters mogen niet meer in de stad wonen, zoodat zc geuood- zaakt zijn zich terug te trekken in de dorpen en op het platteland. Soms echter volgt men hen tot in de uiterste schuil hoeken, zooals ook het geval was met twin tig priesters uit Moskou, die zich naar het kleine dorpje Rastorgujewo hadden bege ven (aan de spoorlijn naar Saratow) en die zelfs uit dit gastvrije toevluchtsoord wer den verdreven. Tegelijkertijd heeft men aan de leekon verboden, om in hun hui# eenig onderdak aan priesters te verschaf fen op straffo van zelf in ballingschap te worden gestuurd. In één woord, ten op zichte van de priester* heeft men weer de oude strafbepa'ingen afgekondigd, die ook tijdens de eerste christenvervolgingen in Afrika waren uitgevaardigd. Erant inter- dicti ab aqua et igni, d. w. z. zij hadden geen recht op een verblijfplaats of op eenigo ondersteuning. Op het station van Samara liepen on langs verschillende treinen binnen, waar van do vensters der rijtuigen met gordijn tjes ges'oten waren: het waren enkele hon derden boeren, die als ballingen op weg waren naar Siberië, omdat zij hun pries ters en hun kerken verdedigd hadden. En zoo staat dan dag aan dag dat ééne korte zinnetje in de b'aden: „Prigavoreny k Rasztrelu: Veroordeeld tot den kogel". Dc geloovige Rus huivert bij 't lezen van zoo'n gruwelijk bericht, maar dadelijk daar op voelt hij 'n hei'ige trots groeien in z'n hart, omdat weer 'n martelaar méér in den hémel is. Hoeveel priesterbloed zal Rusland's bo dem nog moeten drinken 1.... De Priesters voor H gerecht Vijf dagen lang, van den Sisten tot den 25sten Maart 1923, zat de Katholieke Kerk te Moskou in de beklaagdenbank voor '.et hoogste gerechtshof der Sovjetrepubliek. Zij zat daar in den persoon van Mgr. CieplsV, Aartsbisschop vau Petersburg, van z'n Vi caris-Generaal Budkiewicz, van den prelaat Fedorow van de Grieksch-Geunieerde kerk, van nog twaalf andere geestelijken. Ze wer den beschuldigd, de decreten van Deeomber 1921„Iedere preek moet worden voorge legd aan 'n oensor", van Januari 1922: „Godsdienstonderricht aan minderjarigen beneden de 18 jaar iw verboden" en van Februari 1922: „A'lo kerkschatten worden in beslag genomen", to hebben overtreden. Verder hadden zc nog geheime organisa ties togen SovjeURus'and in 't leven ge roepen, dus waren ze Contra-Revolutionai ren. We hebben betrouwbare gegeven» over dit proces, eerstens uit de akten van 't bolsjewistisch gerechtshof en dan uit de not:ties van e'en Engelscbcn journalist Mac Cullagh. Deze schreef 'n zeer lezenswaar dig boek, dat in 1926 bij Schöningh in Pa- derborn verscheen onder den titel: „De ver volging van 't Christendom door de Bolsje wisten". Bij deze gelegenheid diende dc Roomsch- Katholiekc Kerk van Rusland in 't hart getroffen te worden, 't Bolsjewistisch ver slag van 't proces moost echter toegovcn: „Alle beklaagden waren onverzettelijk waar hun geboden werd, iets te verrichten tegen hun godsdienst". Dc journalist Cul lagh. die de rechtszitting bijwoonde, schrijft: „Voor mij was deze standvastig heid 'n bron van grootr stichting. Ze wan kelden geen oogenblik. ze gaven geen handbreed toe De christelijke martelaars uit Nero's tijd hadden geen edeler houding den bloedhond als deze priesters voor t kunnen aannemen voor den rechterstoel van Sovjet-tribunaal". Diep ontroeren ons de bijzonderheden welke ons verhaald worden over dc ge trouwheid onzer Russische geloofsgenoo- ten aan hun bisschop cn priesters. Er was or niet een van deze, onder den knoet van 't Tsarenrcgiem gehardo Katholieken, die overliep naar den vijand. Er was er niet oen, die zich liet omkoopen of bang ma ken, om tegen z'n priesters te getuigen. Toen dc beklaagden dc rechtszaal binnen traden, stonden dc Katholieken op de tri bune eerbiedig op, ofschoon het oog der Tseheka op hen rustte. Men kon 't de arme katholieke vrouwen aanzien. <1 /o hon ger en e'londe loden, maar toch hiel oen ze uit medelijden de beklagenswaardige go- vangenen. „Nooit in mijn leven heb ik zto iets ontroerends gezien, al» haar vergecf- sche pogingen, om aan 't eind van olko strafzaak, ge gevangenen kleine treschenken als eieren, brood, boter cn melk te over handigen. die ze onder hun omslagdoeken dc rechtszaal hadden binnengesmokkeld". (Cullagh, blz. 181). Toen 't vonnis geveld was, schaarden de katholieke vrouwen zich weeklagend rond hun bisschop. Maar roode gardisten weer den hen af. Ze vochten met den moed der wanhoop. Totdat soldaten de zaal ontruim den. Kalmeerend keek de ten-dood-gewijde bisschop de jammerende vrouwen aan. Fn toen hij haar ten afscheid had gezegend, gingen ze schreiend heen. Ook wij, Katholieken, zijn trotsch op deze onze martelaars! De bond van Atheïsten. Uit dc geweldige activiteit die de bond van godloochenaars ontwikkelt, blijkt dui delijk hoe wij de bewering der Bolsjewie ken moeten verstaan: „dat zij aan den godsdienst alle mogelijke vrijheid waar borgen! „Wanneer or beweerd wordt dat dc bond van godloochenaar# een particu liere instelling is, dan behoeft men slech's even te denken aan den groot en steun die de regecring haar verleent. Ook de Com munistischc jeugdorganisatie, de Komso mol, heeft zich ter beschikking van der bond van godloochenaars gesteld, om met des te meer bezielende kracht den gods dienst lc kunnen bestrijden. Kameraad Jarcslawski is dc leider dezer organisatie. De loden van dezen bond bestrijder iedeien godsdienst. Beurtelings wordt de spot gedreven met God, met Ohrislus, evengoed al# met Boeddha en Mohammed Maar hun woede keeit zich t icb wel bij zonder tegen de leer van het Christen dom. Het volk in de Russische steden eo dorpen is langzamerhand gewoon gewor den aan die bonte optochten van den bond der godloozen. Men kan ze bijna dage lijks zien rondtrekken. Heel hun optrc len tegen den gedsdienst getuigt van weinig talent. Zelfs in d« neutrale per# worden herhaaldelijk smalende bcriohten gelan ceerd aan het adres van den bond van atheïsten. Algemeen is men van oordee'. dat dit propagandamiddel zeer primi tief is. Vooral met Kerstmis en Paschon doen deze hansworsten bun uiterste bc#t om de Christelijke geheimen te bespotten. Ieder jaar spelen zich daarbij de meest weerzinwekkende tooneeelen af. Echt vermaak of ontspanning kan niemand daar meer in vinden. Volgen* de berichten in de Russische bladen i* dc uitwerking juist tegenovergesteld van hetgeen dc god loochenaar# verwachten. Deze spotter nijen hebben een felle verontwaardiging ontketend onder de geloovigen. Herhaal delijk hebben leden der Communistische jeugdorganisatie en soldaten van het Roode Leger verklaard, dat zij be- is'e tegenstanders zijn van deze belachelijke vertooningen. Kommigcn gaven zich zelf de moeite, om dezen gchoonden godsdienst beter te leeren kennen.... cn zij werden trouwe kerkgangers. In Juli 1929 werd te Meskou onder voorzitte; schap van den Bolsjewiek Ja ros lawsk.v, den vertrouweling van Kalinin, n „atheïstische week" georganiseerd. Vol gens dc teen gepubliceerde statistieken van Bueharin, den poli.ier umn-sari», tol den de godsdienstige organisaties meer dan 100 millioen leden, terwijl do bond van atheisten slechts 000.000 leden heeft. Ter zelfder tijd word cr een setie anti gods. dienstige voordr-'ichten vehci len. cn u's bekroning van deze goedgeslaagde week had de inwijding van een .atheïstisch Museum" plaat*. De bond van godlooch* u»r# geeft ook verachiDaada l dt: bal nwaat bekende is dc Bebo*chnik, dat ook op de Pressa-tentoonstelling te K<u'en was ge ëxposeerd. In het begin lag het openlijk uitgestald, maar op het protest van dc Ka- thoiicken van Kcu'en moesten de Hovjet dit schotschrift tot hun schande terug n« men. De Christelijke Kruistocht. Aldus ncemden Rusland - zwervende burger» de beweging, -lie over gehee Europs ia loages'avcn. En iciccht- Want een christelijke kruistocht is ingezet tegen dit schrikbewind over den godadienst. Voorop gaat, hooggoheven 't fiere wandel, dt Plana lot dufalanhi id. Snif bi iÜj offensief van de katholieke wereld tegen 't heidensche Bolsjewisme geopend. Openlijk heeft hij in cru rondschrijven van 30 Febr. 1930 het Roode Terrorisme aan de kaak gesteld. Kloek heeft z'n waarschuwend woord geklonken over geheel de wereld. Do H. Vader spoort de geloovigen aan om to protesteeren tcgeu deze gruwelen en hij vraagt hen om te bidden voor de arme Russen. De Bolsjewieken hebben als antwoord «>p het Pauselijk schrijven dc bekende ver klaring af laten loggen, door den gcunioer- den metropoliet Hergius. Deze Metropoliet heeft ten overstaan van enkele journalisten bovenvermelde verklaringen bevestigd, maar s'echts aar zelend en moeizaam legde hij zijn verkla ring af en voor iedereen, die hem hoorde spreken was bet duidelijk te verstaan, dat men deze man gewelddadig gedwongen had om het stilzwijgen te verbreken. Het hoofd der Russische orthodoxe kerk heeft men dus tot een huurling der bols jewieken gemaakt, Scrgius is een willoos werktuig in de handen der G. P. U. (de Tseheka). Men kan zich voorstel'en welk een uitermate onaangenamen indruk Pausen schrijven op de Bolsjewieken ge- I maakt moet hebben, wanneer zij tot zulke drastische middelen hun toevlucht moesten nemen. 't Is wel zeer opvallend, dnt het te Leniiigr.nl verschijnende dagblad de „Prawda" (het officioe'c orgaan «Ier Bols jewieken) in haar nummer van 15 Februari 1930, het bestaan van eenigc Christenver volging loochent, terwijl de redactie in hetzelfde nummer een spotprent afdrukte, welke den Paus als oproerstichter tegen Sovjet-Rusland voorstelde. Het moedige protest tegen de Christen vervolging in Rusland, «int de li. Vader aan Kardinaal Puinpili gericht heeft, vond weerklank iu «le hinten van alle uienscben van goeden wil. De katholieke bisschoppen zijn opgestaan en hebben hun stem ver heven tegen het Bolsjewisme. 'n Heilige toorn heeft zich meester ge maakt van de volkeren. In de parlemen ten der verschillende landen, in openbare meetings, in dc pers klinkt en trilt, het van verontwaardiging, \uii medelijden, van verlangen om hulp te bicden aan het zwaar geteisterde broedervolk, waarover een storm giert van godsdiensthaat en despo tisme. KALENDER DER WEEK N.B. Als niet anders wordt aangegeven Li 1 Vasten. In de II. Mi* v. d. dag geen Gloria, geen Credo. Kleur: Paars. ZONDAG 23 Maar'. Derde Zondag v. d. Vasten. Mi*: Ocull. Geen Gloria. 2c gebed A Clinch# (om de voorbeJe der Heiligen); 3e voor levenden en dooden (Omnipotent). Kleur: Paars. One oog en onzo ziel moeten v, ij voortdu rend gericht hebben op den Heer (Introïtus; Tractus). Van Hem alleen tooli kunnen wij hulp verwachten togen onzen vijand, die overmachtig dreigt te worden (Gebed; Gra duale) en ons verleiden wil tot zonden, welko onder ons. Christenen, zelfs niet oem. genoemd moest worden (Epistel). Onze levenswandel moet zijn als van „kinderen des lichts" (het ware geloof). God dienen de, gelijk plichtgetrouwe dienstbaren be taamt. (Epistel cn Tractus). Het Evangelie schildert on» Gods tuacht over den duivel, laat ons zien welk een hulp wij hebben iu den Heer. Met Zijn hulp /iju wij zeker in staat de billijke voorschriften des Hrenu na to leven (Offertorium) cn hebben wij in hot verloden misdaun, hot Goddelijk Zoen bloed moge ons reinigen en heiligen (Stil- gebed) om in den hemol voor eeuwig God te kunnen loven. (Communio). MAANDAG 24 Maar:. Mis v. d. H. Ga briel, Aartsengel: Benedicite. 2e gebed en Kx.ingclir v. d. i.. ivWit. Ook is geoorloofd dc H. Mis v. d. dag: In Dcc. I «..!-• I dL B< ktbrill God heeft den H. Aartsengel Gabriel uit verkoren tot Gezant van het Geheim der H. Menschwording. Aan Daniël voorspelt hij den tijd van den komst van don VorKa- scr; aan Zocharia* den voorlooper do% Hoeren en aan Maria, dat zij de mooder zal zijn van don ZÏoon van deu Aller hoogste. DINSDAG <5 Maart. Feestdag van Ma ria Boodschap. Mis: Vultum tuum. 2e ge bod cn laaUU- Evangelie v. d. dag. Prvi'a- tie v. d. AJ'orb. Maagd (invullen: En U om de boodschap). Kleur: Wit Hot Evangelie Van «lezen dag verhaalt ons de gebeurtenis, welke dc H. Kerk van daag herdenkt. WOENSTDAG 26 Maart. Mis v. d. dag: Ego au tem. 2e en 3e gebod als op Zondag. DONDERDAG 27 Maan Mis v. d. H. Joannes Darrascenus, Belijder cn Korklw»- Temmti. I i. Lx gelie v. d. dag. Kleur: Wit Dc H. Mts v. d. dag: Salus populi. 2c ge bed v. d. H. Joanne* Datnascenus. De Introïtus van dezen dug cn ook hot Evangelie zinspelen op het feil, dat de rechterhand van den H. Joanne* is afgezet op last van ketzor Leo don beeldstormer (8c eeuw), omdnt Joannes do vereering dot beelden van de Heiligen zoo krachtig had verdodigd. Op zijn gebed tot Mnrin, wier vurige vorcoerder Jounnon vu, groeide de hand weer zoo aan don arm, alsof zij nooit afgezet was geweest. nUJÜAI Hit v. (I. H. Jonn- ne* van Capistrano, B« lijder: Ego autem. 2o gebed cn I latste Evangelie x\ d. dag. •i, 1 Wit. Dc H. Mis v. d. dag: Fac mecum. 2e go- bed v. d. H. Joannes; 2o A Cunclis. Als leerling v. d. H. Bemardus van Siö- ai heeft dc heilige van dcz«'n «lag krach tig geijverd voor de verspreiding1 der ver eering van den Zoeten Naam. ZATERDAG 20 Manri. Mis v. d. dag: Verba mca. la an al op Zond If 4e voor den Paus. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN. Alle» al* in boven*taande kalender, be halve. WOENSDAG Mis v. d. Z. Didacus-Jozef van Cadix, Belij«lcr: Os Justi. gebed cti laatato Evangelie i. da* ZATERDAG Mis v. d. Z. Joanna Maria van Maillé, Woduwi Cognovi. 2e gebod en laatste Evangelie v. «I. dag; 3o A Cunc- ti*: 4o voor den Pau Kleur- Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. EENMAAL WAT OUDER GEWORDEN, worden zoowel de jongens als de meisjes bij de communistische strijdgirde ingelijfd, welke zich in alle mogelijke strijdmiddelen moet bekwamen. Hierboven een hunner DroDaoandamarsrhen door de straten van Moskou IN ALLE SCHAKEERINGEN der communistische politiek wordt door dc Russische vrouwen een groot aandeel genomen. Wij geven hierbij een foto van een dergelijke vergadering van boerinnen, waarhij de communis' tische gedachte door de woordvoerster wordt uiteengezet en de vrouwen steeds opnieuw worden aangespoord om zooveel mogelijk actief deel te nemen aan den strijd voor de communistische wereld-revolutie EEN KARAKTERISTIEK BEELD van een volksoptocht te Moskou, waarbij satyrische zinnebeeldige voor stellingen. zooals onze foto aantoont, worden mee gedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5