UIT DE RADIO-WERELD
WEEK-END
UED VAN DE/EN TIJD
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
Programma's voor Zondag 9 Maart.
Hilversum, 1071 M.
8.259.20 NCRV. Morgenwijding.
10.00--11.15 KRO. Uitz. v. d. Kerkdienst
rit het Missiehuis v. Afrik. Missies te Cadier
«i Keer (L
11.1511.30 KRO. Gramofoonmuziek.
11.3012.00 KRO. Lezing over de Geloofs
vervolging in Rusland.
12.0112.30 KRO. Gramofoonmuziek.
12.301.30 KRO. I. Miclirnii/ii-k door
KRO.-Trio.
I.302.00 KRO. Causerie over Mot
2.002.30 Boekbespreking (Querido
son).
2.304.15 Concert door het KRO. Salon
orkest.
4.15—5.00 KRO. Ziekenlof.
5.00—5.15 KRO. Persber.
5.50 NCRV. Dienst in de Herst. Ev. Lutb.
Kerk te Amsterdam.
7.30 KRO. Lezing over: De Heilige Land
stichting en Basiliek.
7.55 KftO. Voetbaluitslagen.
8.008.05 Voetbaluitslagen.
8.05 KRO. Praatje door Pastoor Perquin.
8.2010.45 KRO. Concert door het KRO.-
10.4511.00 KRO. Epiloog door het Klein
Koor o. I. v. Jos. H. Pickkers.
Huizen, 1875 M.
9.00 VARA-uitzcnding.
10.30 VPRO. Kerkuitz. vanuit hel gebouw
V d. N. P. B. La ren.
12.0112.40 ür. C. H. Sluiter: De bakermat
ven ons scheikundig inzicht.
12.402.00 Concert door hel AVRO-Octet.
2.002.30 Boekenhulfuurtje. Blath. Verha
gen over Mevr. H. van Zeggelen's „De Plaets-
sc aan de Vegt".
2.30 Concertgebouw. Concert door hef Con
certgebouw-Orkest. Na afloop: Gramofoonmu
ziek. In dc pauzes: Sportuitsl.
5.00 VARA-uitzcnding.
7.308.00 AVRO. Gramofoonmuziek.
8.00 Tijdsein, pers- en sportnieuws.
8.159 05 Concert. Omroeporkest, Kuban-
Kozakkenkoor.
9.05—10.00 Aether-revue „Storing", door
Nono.
10.00 Voortz. concert.
II.00 Gramofoon.
12.00 Sluiitng-
D a ven try, 1554,4 M.
3.20 Kcrk-cantate no. 80 van Bach.
4.05 Kindcruurtje.
4.35 Orkeslcoucert. W. H. Squire (cello).
5.50 Zang door M. Licettc (sopraan).
6.206.35 Bijbellezing.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Nicuwsber.
9.25 Concert. Praagsch Strijkkwartet.
10.50 Epiloog.
„R ai do-P aria", 1725 M.
12.20 Religieusc causerie en gewijde muziek
12.50 Concert.
I.20 Concert.
2.20 Gramofoonmuziek.
3.20 Concert.
5.20 Gramofoonmuziek.
6.50 Dansmuziek.
7.35 Gramofoonmuziek.
7.50 Circus Radio-Paris.
8.20 Concert. Orkest en solisten.
10.20 Dansmuziek.
Lun gen berg, 473 M.
6.207.20 Cramofoonmuziek.
8.259.20 Kutholiekc morgenwijding.
12.201.50 Concert. Orkest en bariton.
3.003.20 Gramofoonmuziek.
4.054.50 Concert. Piano en dubbel-kwartet
4.505.45 Hoorspel voor de jeugd.
7.20 „Don Pasquale". Opera van G. Doni
zetti. Daurna tot 11.20 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M.
II.2012.20 Orkestconcert.
2.504.50 Orkestconcert.
5.407.00 Concert op clave-cimbel.
7.207.55 Koorzang.
7.55 Solistenconcert.
9.2010.20 Orkest- en «.olistcnconccrt.
10.2011.50 Dansmuziek.
Brussel, 509 M.
3.20 Orkest- en solistenconcert.
5.20 Dansmuziek.
6.50 Gramofoon.
8.35 Gala-concert. Omroep-orkest cn solis
ten. Daarna nieuwsber.
Z e s n, 1635 M.
7.208.15 Lezingen.
8.15 Klokgelui.
8.20 Morgenwijding. Klokgelui.
10.20 Morgenwijding. Koorzang en declama
tie.
11.20 Orkestconcert.
I.20—2 20 Lezingen.
2.20 Concert.
3.20 Berichten.
4.20 Orkestconcert.
5.207.05 Lezingen.
7.20 „Madame l'Archiduc" Operette in 3
bedr. van Jacq. Offenbach. Jaarna: Dans
muziek.
Programma's voor Maandag 10 Maart.
Hilversum. 298 M, Na 6 uur 1071 M.
(Uitsluitend NCRV.-uitzendingen).
8.159.00 Morgenconcert.
10.3011.00 Zickendicnst.
II.0011.30 Voorlezing.
11.301.45 Orgelconcert.
2.002.35 Lezing voor scholen.
2.453.15 Lezing: Rotstuintjes.
3.153.45 Kniplcs.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.006.30 Concert. Bores Lensky-Trio.
6.30 Koersen.
6.407.10 Literaire causerie.
7.10 Zangles.
8.00—8 45 Concert dc Arnhcmsche
Orkcstvcrceniging.
8.45 Lezing: Chocolade.
9.1510.00 Vervolg concert
10.00 Radiopraatje.
10.30 Persber.
10.4011.00 Gramofoonmuziek.
Huizen, 1875 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
11.1511.45 Dr. T. Guedewaagen over: Lec
tuur en tucht bij het volwassen kind.
12.152.00 Concert door AVRO-Trio. In-
•rmezzo: Wat doet mijn man van 12 lot 2?
arna voortz.: concert.
2.002.45 Kookpraatje door P. J. Kers.
2.454.50 Aanst. van het Rembrandt Thea
ter te Amsterdam.
5.006.00 Kinderuurtje.
6.016.45 Gramofoonmuziek.
6 13 7 15 Tooa—loftrridrt door Hellen
Randers.
7.15—7.45 Engelscb: Beginners.
8.018.30 Gramofoonmuziek.
8.309.00 W. Graadt van Roggen over: De
XXIIe Nedcrl. Jaarbeurs.
9.00—11.00 Concert. Omroeporkest.
10.00 Persber.
11.00 Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Davontry, 1554.4 M.
10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing.
12.20 Orgelconcert.
I.35 Orkestconcert.
2.20 Uitz. vo:r scholen.
3.40 Dansmuziek.
4.35 Orkestconcert.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing cn Nieuwsber.
7.55 Piano-recital door D. MacEwan.
7.207 40 Lezing.
7.45 Fransche les
8.05 Concert.
9.20 Nieuwsber. en Lezing
10.20 Orgelconcert door E d'Evry.
II.00 Voorlezing.
11.2012.20 Dansmuziek.
„R a d io Pari a", 1725 M.
12.502.20 Gramofoonmuziek.
4.05 Concert.
6.55 Gramofoonmuziek.
7.40 Gramofoonmuziek.
8.20 Concert. Orkest en solisten.
Langonberg, 473 M.
6.207.20 Gramofoonmuziek.
9.35—10.30 Gramofoonmuziek.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.251.50 Orkestconcert.
4.505.50 Orkestconcert.
7.20 Collegium Musicum.
Daarna tot 10.35 Orkestconcert.
10.3511.20 Orkestcoccert.
Kalundborg, 1153 M.
11.201.20 Orkestconcert.
2.554.55 Orkestconcert.
7.20 „Dido und Aeneas", opera.
9.25—11.20 Dansmuziek.
B r u a s o 1' 508.5 M.
5.20 Trioconcert.
6.50 Gramofoon.
8.35 Orkest- en solistenconcert.
Z e o s e n, 1635 M.
6.1511.50 Lezingen.
11.5012.15 Gramofoonmuziek.
12.153.50 Lezingen.
3.504.50 Concert.
4.507.20 Lezingen.
7.20 Orkcstconccrt.
8.05 Concert. Orkest en vocale solisten.
Daarna: Berichten en tot 11.50: Dansmuziek
RADIO VOOR DEN ZELFBOUWENDEN
AMATEUR.
Voor luid.sprekeront vangst is oen 3-lamps-
toestel voldoende, hoewel oen 4-lampstoo-
stcl soms to prcfcrcoren is. Een 3-lainps-
tocstel, mits voorzien van de moderne lam
pencombinatie: H. F. schermroosterlamp,
prima detoctor. cn pcnthodo-oindlamp,
geeft reeds krachtig luidspreker-ontvangst
Met een 4-Lampstocstel hoeft men steeds
eenigo reserve, die bijv. benut kan worden
bij een slechte of korto antenne, voor
zwakke' stations, bij scherpe selectiviteit
cn daarmede veelal gepaard gaande zwak
kere ontvangst.
Naast geluidsterkte moet ook aan do se
lectiviteit cischen gesteld worden. D.w.z.
do mogelijkheid moet bestaan dc stations
welke elkaar in golslcngtc dicht benade
ren zonder onderlinge storing te ontvan
gen. Hoe meer kringen een toestel heeft,
hoe grooter dc selectrivitcit, d. w. z. dus
hoe meer spoelen or gebruikt worden. Nu
leent een schema met hoogfrequontvorster-
king zich het beste voor het aanbrengen
van veel spoelen. Zonder hoogfrequentvor-
sterkiug is het maximum aantal spoelen 3,
d. i. dc inductieve detector-ontvanger. Met
lioogfrequentvorstcrking is het maximum
5, nL het schema „Inductief Koomans" mot
inductieve antcnnekoppeling. Nu is dit
uantal zonder verlies aan selectiviteit te
rug te brengen tot 4 door gebruikmaking
van een solectiviteitsspoel. Feitelijk blijft
de inductieve antenne-koppeling toch be
houden, terwijl de twee spoelen tot cón ge
wikkeld /ijn. Dit vereenvoudigt de bedie
ning in hoogc mate. Dit schema is van allo
het meest aan te bevelen; het is overal
iu ons land mot gunstig resultaat te ge
bruiken.
De selectiviteit hangt niet alleen en
uitsluitend van hot schema af, maar ook
van do plaats waar het toestel gebruikt
wordt. Hoe dichter meu bij een omrocp-
station woont, hoo lastiger het ook wordt
i 11i«mi uil t.» stemmen. Om met
een voorbeeld te noemen, zal iemand in
Den Haag zeer veel last hebben om don
y.akclijken omroepzender (1071 M.) niet te
hooren tij Jens de ontvangst van Kalund
borg (1153 M.), terwijl do luisteraars in
INGEZONDEN MEDEDEELING.
Niet alleen Ra/Jio-toestellen.
maar ook
LUIDSPRE
Maastricht daar in hel geheel geen last
mede heeft. In Maastricht wordt de ont
vangst weer gestoord door Langonbcrg
473 Mvooral bij afstemming op Davcn-
try exj. (179 M.) en de luisteraar in Den
Haag heeft niet de minste moeite D&ven-
try exp. (479 M.) en de luisteraar in Den
paa!d toestel kan dus in Amsterdam vol
doende selectiviteit bezitten cn in Den
Haag onselectief zijn, d. w. z. ten opzichte
van een zeker station. Het meest se'ectie-
vc schema voor zelfbouw is dus het „In
ductief Koomans" met selcctivitei sspocl.
Omdat de selectiviteit o iravimum noeit
samen gaat met 'n kwalitatief goede ont
vangst. meet ue selee iviteit iege baar zijn
Dit is bij het genoemde schema het geval.
Een ander middel ter verhooging van de
se'ectiviteii is de raam-antenne. Dit soort
antenne bezit nl. de eigen.:ardigc eigen
schap s'cchts tc ontvangen van het sta
tion dat zij aanwijst, dus indien zij gericht
wordt naar het Zuiden wordt bijv. Parijs
het beste ontvangen, nal^; het Westen Dn-
vcr.try. Echter worden s eeds tegelijkertijd
twee richtingen aangewezen. Dc luisteraar
iu Fries'and of Groningen zal van dit richt-
effect niet kunnen profitce en wanneer het
gaat om de ontvangst van Kalundborg
(1153 M.) zonder storing van Hilversum
(1071 M.), omdat de raamantennc ge;,laatst
in dc richting van Kalundborg tevens Hil
versum aantfnst. De luisteraar in Utrecht
trekt wel profijt van het richt-effect, om
dat in die plaats van ons land dc antenne
gericht op Kalundborg, nooit tevens Hil
versum kun aanwijzen.
Met do raamanternof is het dus al het
zelfde als met het toestel, het hangt er
maar geheel van af waar zij gebruikt
wordt. De raam-antenne kan echter niot
voor alle toes'cl'en gebruik worden. Men
past dan andere schakelingen toe, zooals
de super-heterodvne of andere schema inct
twee trappen. H. F.-ver sterking. Voor
zelfbouw is do raam-ontvanger niet aan te
bevelen; slechts zelden slaagt men er in
iets goeds te maken. Bovendien is het toe
stel duurder iu aanschaffing cn onderhöud.
daar minstens 5 lampen noodzakelijk /ijn
met bijzonder goed plnats-ranningsappa-
raat. Gaat het om het station Hilversum
en Huizen, dan kan zij ook aan het schema
„Ioductief-Koomans" gekoppeld worden.
Men haalt dan dé an'ennespoel er uit cn
zot daar het bcgta cn eind vnn de wikke
ling aan. Hoo grooter dc raam-antenne
hoe krachtiger het geluid. W. P.
MET VADER EN MOEDER
De zon scheen zóó helder over de straat
en de huizen en de lucht zag zóó proper
blauw en de boomen roken van 't versehe
groen; en do vogelen zaten te kwetteren
in dc hooge takken en heel de wereld
stond feestelijk tc kijken.
Want ginder kwam de lange processie
aan, met kruisen en vaande'en en wimrels,
en gezang en koperen muziek. Een achter
aan, wolkskens wierook die dreven en ble
ven hangen rond don vergulden hemel met
zijn vier wit c pluimbossen. En onder den
vergulden hemel, ons Onzen Lieven Heer,
die door don pastoor gedragen werd.
Bij de deur van hun huis /.aten vader en
moouer geknield op hun stoelen; en voor
hen, op stoe'tes en op den grond, hun kin
deren met dc handes samen.
Ais Onze Lieve Heer voorbijkwam, moet
Hij, van uit de vergulde monstrans, door
de wolkskens wierook door, hun huis be
zien hebben, geneven. En vader en moeder
en de kinderen. En er éénen uitgekozen
hebben, voor Hem.
Want toen dc processie ginder heel \crre
weg trok, onder do boomen door, en zij do
stoelen binnen droegen, b'cef dc kleine
Miel opeens staan, met zijn stoeltje om-'
hoog legen zijn lijf, cn zei vrankweg:
Moeder, dat zou ik nok wil'en doen,
uls ik groot beu: Onzen Lieven Heer in
mijn handen dragen.
Kind toch, zei moeder.
Meer niet. Want ze veegde een traan
weg, uit haar oog.
En Mic4 lag op 't college, cn leerde La
tijn en van alles.
Met de kermis was Nonkel Frans ovcr-
gek men, die in de stad 'ncn ijzerwinkel
hield.
Nonkel Frans had een glimmend over
hemd aan, dat wijd open lag. En zijn kne
vel stond «lijf, met dc punten omhoog; cn
zijn haar blonk van de vettigheid.
Spijtig, dat Miel niet hier is, grom
melde hij aan tafelDc Iculigstc van
•heel uwen hoop.
Dat kan niet, zei vader. Die moet Ire
ren. En voor een kermis mogen die mannen
niet naar huis komen.
Ja, dat begint al ze4 Nonkel Frans....
Latijn leeren, en later Pastoor worden.
Zóó hebt gc hem hcelemaal kwijt. Daar
hebt gij niets van. 't Zou bij mij niet waar
zijn.
Moeder keek naar vader, en vader haal
de zijn schouder op en pikte in zijn teiloor.
Miel is Priester geworden. En als Miel
'non dag vrij luid kwam hij over, naar huis,
En dan was 't kermis cn pleizior.
In den vroegen morgen ging hij naai dc
kerk tusschen vader en moeder in.
Als hij aan 't altaar stond en dc Mis
deed, zaten vader en moeder vooraan in dc
kerk, kort bij Ie communiebank; cn volg
den in hun Misboek, cn zagen nu cn dan
op naar hunnen Mielcn lazen in hun
boek wat hun zoon ginder deed en baden
tot onzen Lieven Heer.
Kort vóór de Consecratie hield hij zijn
armen omhoog cn zeide stillekcns: „Ge-
deuk, Heer, uw dienaren cn dienaressen:
ons vader on ons moeder die hier achter
mij in de kerk zittenmijn broeders en
zusters, die te huis aan 't werk staan....'.
Als ze daar kwamen, stak vader zijnen
duim in zijn kerkboeken bij moeder be
gon het somwijlen te schemeren, omdat
baar oogen nat werden.
Als d<- Mis uit was, stapten vader en
moeder vlug naar huis. gretig op den koffie.
Een van de eerste kceien had Miel hen
bijna ingehaald op, dien veldweg; en ri p:
„Hela! gaat go wachten? of ik goji 1"
En als ze oiukekeu, stond hij daar,
lachen 1 cn me. zijnen arm -«mhoog:
Als ge niet naar mij wacht, gooi ik
met 'nen kluit!
En tc huis, ais moeder haar muts af
zei tc, zei ze stil'ekens tc^en va .Ier:
Weet gc nog, «rciben cnnoozc'.en praat
Nonkel Frans in den tijd vertelde?
Wftttef
Op dc kermis Dat wc 'nen jon
gen, die Piies er wordt, heclemaal kwijt
/ijn. Niets van hem hebben.
Ha, ja
.Zou er wel óón kind zóó mc, vader en
moeder b'ijvcn, als een Priester'
En hen gelukkig maken moeder!....
Vader cn moeder liggen u onder het
kruis, op 't kerkhof. Binds lang.
Miel is pastoor, sinds lang.
Veel bezigheid heef hij, veel.
Maar op zijn werkkamer, legen den
muur, hangen dc portretten van vader en
moeder, in 't groot. Vadoi, met zijn zwaren
knevel cn oogen die nadenkenmoeder,
met haar wit.en s: riksken aan en gouden
kei ring, en haar heldere vriendelijke oogen.
En Miel kijkt naar hen. dikwijls op 'ncn
dag: cn zij kijken naar hein, altijd.
Eiken morgen slaat hij aan 't altaar. Va
der en moeder zitten niet meer achter hem,
kort bij de Communieoank. Andere vadeis
cn moeders zitten daar.
Maar vader en moeder zijn bij hem, 'lijk
vroeger. Want na de Conscjra'ie nu. als hij
Onzen Lieven lieer in zijn handen gehou
den heeft, en hij mei 'ijn armen uiteen
staat, zegt hij: „Gedenk ook, Heer, uw
dienaren on dienaressen"; doet dan zijn
handen samen en noemt hen traagzaam en
genegen: „ons vader, ons mcodcr.... die
ons met het teeken van 't geloof vooraf
gegaan zijn, cn slapen in den vredigen
slaap."
Eu andero vaders en moeders, die ach
ter hem in dc kerk zitten, weten wie hij
daar aan 't vernoemen is. En zien op zij,
naai hun zoontje. En durven heel stil zeg
gen wat zij hopen:
Heer mocht ook mijn jongen daar zóó
eens staanEn mij vernoemen.... En
met mij blijven voortleven.
„Hsgz."
TH. VAN TICHELEN.
Als jij een beetje voort gemaakt had,
waren wc nou niet te laat geweest.
En als jij niet zoo gejaagd hadt, wa
ren wc nu on tiid voor dc volgende trein
geweest.
VADER EN ZOON
Ik had deze week een onderhoud met
mijn jongsten zoon en daar ben je tegen
woordig zoo maar niet moe klaar.
Zijn autoped achter zich aanslepend
kwam hij dc kamer binnenvallen, waar ik
ijverig aan mijn schrijfbureau tc werken
zat.
De autoped verloor hij onderweg eu hij
kwam bij me staan.
Vader, vroeg hij, is u wel eens mot dc
Graaf Zeppelin meegeweest?
Nee, jongen!
Nog nooit?
Nee, jongen, nog nooit!
Maar dan hebt u toch zeker wel eens
met uw auto een stuk of wat menschen
overreden?
Ook niet, jongen
(Sinds ik dicht, houd ik er een auto op
na, minder kan ik toch al niet).
Ik kon zien, dat zijn eerbied jegens zijn
vader een ernstige schok kreeg, door deze
mcdedeeling.
-»• Ja, maar dan is u zeker vroeger cou
reur geweest bij snelheidswedstrijden met
auto's?
Hoe hard reed u toen, vader?
Ik aarzelde om het to zeggen, maar
tegenover jc kinderen moet je toch zeker
waarheidslicvend zijn.
Ik ben nooit coureur geweest, jongen
cn dat hardo rijden, is trouwens uit den
booze.
Dan hebt u zeker het wereldrecord
400 M. rugs'ag op uw naam gehad?
Ik zuchtte. Ook niet jongen
Hij dacht diep cn ernstig ua, want hij
was geheel en al overtuigd, dat er toch
iets moest zijn. waardoor hij trotsch op
zijn vader zou kunnen zijn en dc nega
tieve antwoorden hadden hem blijkbaar
teleurgesteld.
O, maar nou weet ik het, zei hij toen,
u hebt natuurlijk vroeger meegereden op
Zesdaagsehen I
Nee jongen.
Dan was u een bekende sprinter.
Nee, ventje ook niet
Zijn eerbied voor het vaderlijk gezag
daalde zienderoogen. Hij bleef een poosje
staan nadenken. Het probleem, dat ik van
dat alles niet kon meepraten, was hem te
machtig.
Ik geloof er niks van, zei hij toen.
Ja, jongen en toch is het zoo.
Nou, laat dan eens de kranten van
vroeger zien, waarin uw portret op de
fotopagina staat, want dio hebt u toch
zeker wel bewaard, en daar staat natuur
lijk bij, waardoor u beroemd is geworden.
Zulke kranten heb ik niet jongen, mijn
portret heeft trouwens nog nooit op de
fotopagina gestaan
Toen keek hij beteuterd eu vroeg ver
der niks.
Hij greep zijn autoped eu slenterde
wanhopig do deur uit.
Door dc ramen zag ik hem de deur uit
komen en de straat opgaan, waar zyu
vriendjes stonden te wachten. Ik hoorde
hen vragen: Nou, jó, wat heb jou vader
vToeger gedaan?
Hij haalde zijn schouders op cn min
achtend met zijn hoofd wijzend in dc
richting van mijn huis, zei hij: „Wat
moet je nou met zoo'n vader beginnen?...
DANIëL.
DE GROOTE MAN
Als voornaamste eerbewijs werd in het doodsbericht van een bekend
man vermeld, dat deze in zi/n jeugd als voetballer zes doelpunten had
gemaakt.
Dc redenaar
het graf spreekt
Wg staan hier aan het stille gTaf
Van dezen grooten man,
Wien 't leven zooveel gaven gaf,
Meest geestesgaven dan!
Nu rust die geest van d' arbeid uit
Dc dood heeft hein geraakt,
Maar in zijn jeugd heeft deze guit
Zes doelpunten gemaakt.
Nu ligt hij eenzaam in dc kist
8til, koud cn bleek en wit,
De dood heeft nu de match beslist.
Dit is een goal, die zit.
Hij word wat oud en stijf cn stram.
Voor deze vlugge >port,
Zoodat hij zijn ontslag maar nam
En nu begraven wordt.
Maar 't is toch goed, dat U ook weet,
Dc daden van dees held,
Toen hij de netten trillen deed
Met schoten van geweld,
Toen hij den keeper visschen liet
Dooi vlugheid cn door kracht;
Werd hij toen op de schouders niet
Naar 't clubhuis heengebracht?
't Publiek ontroerde door het schot
Van hem hier in dees kuil,
Op enthousiaste wijze tot
Afgrijselijk gehuil.
De aether was een wijl verstoord,
Als deze grootc geest
Opnieuw het net weer had doorboord;
Nu is hij er geweest!
Zes malen is tot heil van 't land,
Dc slag door hem beslist.
Geeft hem nu ook een schop., met zand
En strooit hot op zijn kist.
Wat bloemen en een laatsten groet,
Ook op dit groene veld;
En zeg dan met uw hoogen hoed
Adieu aan dezen held.
TROUBADOUR.