De Godsdienstvervolging in Rusland De nieuwe regeling van den arbeid
in winkels
ZATERDAG 8 MAART 1930
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BL.AD PAG. S
Feiten en cijfers, die verschrikkelijk zijn
Dc bestrijding van de Kerk is een van
de meest karakteristieke trekken van de
huidige phase van het Sovjet-regime. In
den eersten tijd, dat zij het heft in liu.ii-
den hadden, bekleedde de strijd tegen don
godsdienst bij de bolsjewisten slechts een
tweede plaats. De geestelijkheid werd wel
iswaar ook toen reeds vervolgd, zooals uit
talrijke terechtstellingen van geestelijken
waaronder o.a. die van don Metropoliet van
.St. Petersburg: Bonjamin, overduidelijk ge-
bleken is.
Ook werden toen reeds een groot aantal
priesters in concentratiekampen onderge
bracht of verbannen. Doch toen was de
strijd nog mot gericht tegen de geestelijken
als zoodanig als vertegenwoordigers van de
Kerk, doch ze werden eerst slachtoffers van
de SoYjet-rogecring door het feit, dat ze
deelnamen aan oontra-revolutiounaire bewe
gingen, ofwel ervan verdacht werden zich
hiermee bezig te houden, ofwel doordat zo
zich verzetten tegen maatregelen van de
Sovjet-rcgeering, zooals b.v. de inbeslag
name der goud- en zilverschatten van ue
Kork.
Li de eerste jaren van haar regcering
deed de Sovjet-regeering alles, om de vol
ledige afscheiding te bevorderen van ver
schillende nieuwe kerkgroepon, zooals b.v.
„Do Levende Kerk", „De Vernieuwde
Kerk"', enz., die zich in de eerste revolutie
jaren van de officieele Gricksch-Orthodoxe
Kerk hadden afgescheiden. Zij hoopte aldus
de innerlijke scheuring van do officieele
Kerk dusdanig uit te breiden, dat deze
langzamerhand aan dit scheuringsproces
ten gronde zou gaan.
Inderdaad geraakte de Orthodoxe Kerk
ook in een mociclijkc positie door de revo
lutie. Voordien was ze steeds gewoon ge
weest te steunen op do regeering, ja, in rle
laaUto eeuwen was ze zelfs tot een regee-
rinm orgaan geworden wat overigens een
van cle oorzaken van haar zwakte en van
haar geringen invloed, vooral op do be
schaafde kringen van Rusland, was. Nu
werd ze opeens niet alleen niet meer door
de icgeering ondersteund, doch zag ze een
regeenng tegenover zich geplaatst, die
iedere samenwerking niet religicusc instel
lingen van de hand wees. Bovendien was zc
ook finanlieel in een zeer ongunstigen toe
stand gekomen, daar do gcloovigen- niet
in*.er over de middelen beschikten, om do
Kerk en haar hiërarchie materieel te onder
steunen, tengevolge van de volledige schei
ding van Kerk en Staat, waarmede een in
beslagname van allo privé-eigendom ge
paard gegaan wrn
Toch heeft de Kerk zich in het algemeen
beter gehouden dan de Sovjet-rogeering
verwacht had: dc pas tot stand gekomen
z.g. „revolutionnairc kerkeh" hadden naar
verhouding weinig aanhang en in 1927 zag
hot er naar uit, aJsof het tot een overeen
komst, een soort „concordaat", tusschcn do
Sovjet-regeering en dc Kerk komen zou.
Toen kwam n.l. de plaatsvervangend pa
triarch Sorgius (na den dood van den pa
triarch Tychon in 1925 kon er ml. geen nieu
we patriarch gekozen worden,'zoodat sedert
sdien slechts plaatsvervangers gekozen wa
ren) tot een nadrukkelijke, volledige erken
ning van de Sovjet-regeoring; hij verklaar
de volstrekt loyaal tegenover hen tc zul
len zijn en verbrak iedoren band tusschcn
de Kerk en dc Russische emigranten of an
dere vijanden van do Sovjet-regeering, doch
onder voorwaarde, dat dc Kerk haar in
nerlijke vrijheid in hot religicusc leven in
vollen omvang behouden zou.
Dc Orthodoxe Kerk werd toen ouk door
<le Sovjet-regeering „gelegaliseerd", d.w.z.
zij verkreeg weder dc mogelijkheid, om
haar sterk verworden innerlijke organisatie
weer op te bouwen.
Deze min of meer vreedzame verhouding
tusschcn Kerk en Sovjet-rcgocring bleek
echter van zeer korten duur te zullen zijn.
Sedert begin 192S nam de bestrijding van
dc Kerk een steeds heftiger wordend ka
rakter aan en dezen strijd werd vinniger,
al naar gelang dc strijd tegen dc welgestel
de boeren, de „koulaks" krachtiger werd.
In denzelfden graad, waarmede het privé-
bezit van dc boeren door don collectieven
landbouw verdrongen werd, in do hoop, al
dus tot een gosocialiscerdcn landbouw ic
komen, weid ook de strijd tegen de Kerk
loegcspitst, daar deze van nu if beschouwd
werd als de laatste organisatie, waarin
zioh de vijanden van do Sovjet-regeering
nog vereenigen konden.
Aan het hoofd van deze beweging stelt
zich het in 1925 opgericht „Verbond van
Godloozcn". Aanvankelijk had dit verbond
betrekkelijk slechts weinig leden, volgens-
do officieele statistiek telde het in 1926
slechts 2421 „cellen" met 67.033 leden. Al
naar mate echter de strijd tegen de ge
welddadige socialiseering van den landbouw
meer energieko vormen aanneemt, en do
organen der Sovjet-Rcgecring in den gods
dienst van nu af in steeds stijgende mate
het toevluchtsoord van haar vijanden zién,
wordt ook de omvang van dc werkdadig-
heid van het Verbond steeds grootcr.
In 1929 toen het „Verbond der Godloo-
zen" zijn tweede congres hield, bedroeg hel
aantal leden circa 600.000 volgens andere
opgaven zelfs 1000.000.
Volgens dc notulen van dit cougrcs werd
vorklaard, dat de religicusc organisaties
niets anders zijn Jan „politieke agenturen
en apparaten van de het proletariaat vijan
dig gezinde klassengroepeeringen in Rus
land en dc internationale bourgeoisie". Dc
„strijd tegen den gods-dienst" is daarom een
..strijd voor het socialisme", de taak van
het verbond is „de arbeidende maasa's van
de Sovjet-Unio tot een actie ven, svstemati-
schen en doeltreffenden strijd te vereeni
gen tegen den godsdienst in al zijn vor
men. die 3lechts een rem is voor den srocia-
listischeu opbouw en de totstandkoming der
cultuurrcvolutie".
Mot do wet van 6 April werd het aan de
religicusc organisaties verboden, zich me,
dingen bezig te houden, die niet van uitge
sproken godsdicnstigen aard zijn. Zoo werd
het den gcloovigcn b.v. verboden vereeni-
gingcu tot wederzijdscbo ondersteuning,
weldadigheids of onderwijsvereenigingeri to
stichten en tc onderhouden; het godsdienst
onderwijs is vanzelfsprekend niet toege
staan niet alleen in de staatsscholen, doch
ook in particuliere scholen, afgezien van
enkele speciale theologische onderwijsin
richtingen, waarvan de oprichting afhanke
lijk is van do toestemming van do over
heid.
In Mei van hetzelfde jaar werd het ar
tikel van de grondwet waarbij do scheiding
van Kerk cn Staat is vastgelegd, rodaction-
noel op eon zeer duidelijke wijze veranderd.
Vroeger n.l. luidde dit artikel: „de vrijheid
van do godsdienstige en anti-godsdienstige
propaganda m allen burgera gewaarborgd".
Na de nieuwe redactie luidt het artikel:
„aan alle burgers wordt de vrijheid van den
religieuscn eeredienst en der anti-gods
dienstige propaganda gewaarborgd", m.a.v.
terwijl dc anti-godsdienstige propaganda
toegestaan is, is het den gcloovigcn niet
meer geoorloofd voor hun religiouse over
tuiging propaganda tc makon, doch slechts
de vrijheid van eeredienst wordt hun wet
telijk toegestaan.
Dc omvang van de anti-godsdienstige
propaganda kan door de volgende cijfers en
gegevens duidelijk gemaakt worden. Het
dagblad de „Zonder God" (Bezbosjnik) werd
in 1923 lot begin 1928 in 20.000.000 exem
plaren verspreid, het tijdschrift, dat sedert
Januari 1925 onder denzelfden ttiel ver
schijnt, tot begin 1928 in een oplaag van
1.3 millioen exemplaren, terwijl terzelfder
tijd meer dan 2 millioen ex. van niet-pcrio-
dicke, anti-godsdienstige brochures ver
spreid werden.
In 1929 waren er 89 anti-godsdienstige
seminaries, 93 anti-godsdienstige cursussen;
aan de universiteit in St. Petersburg (Le
ningrad) is een bijzondere anti-godsdiensti
ge afdceling verbonden; in een aantal ste
den zijn er een aantal anti-godsdienstige
„universiteiten" in bedrijf, terwijl in hot
loopende jaar een bijzonder anti-gods
dienstig theater geopend za! worden in
Moskou. Thans heeft het dagblad do „Zon
der God" een oplage van 350.000. Op grond
van oen, naar het heet, vrijwillig verzoek
der „werkende leden" zijn in talrijke ste
den kerken cn kloosters gesloten en veran
derd in theaters, arbeidersclubs, bioscopen,
restaurants enz. Li talloozo gevallen werden
heiligenbeelden „en masse" verbrand. Vele
groote steden, zooals Samara. Charkow,
Achangelsk, Kaluga, Krasnojarek. Tverj
enz., besloten alle kerkklokken weg to ne
men en ze te laten omsmelten. De Sovjet-
pers berekende, dat men op die manier
moer dan 300.000 ton metaal verkrijgen zou,
dat voor industrieelo doeleinden gobruikt
kon worden. Hot gemeentebestuur van
Tjerv heeft besloten aan kerken cn bedehui
zen geen olectrisch licht to leveren. Dc aan
iederen bezoeker bekende luilaks-kathe
draal wordt in een anti-godsdienstig mu
seum veranderd cn haar klokken zullen op-
gcsmolten worden. Er gaat nauwelijks oen
dag voorbij, waarop de Sovjet-pers niet
meerdere van dergelijke berichten uit dc
moest verschillende doelen van hot rijk
brengt. Hot frappantsto was misschien,
dat dit jaar in geheel Rusland Kerstmis
niet gevierd werd, kerstboomen mochten
niet worden aangestoken cn dat op deze
hoogc feestdagen alle fabrioken werkten,
dc arbeiders zijn voorzoover men de Sov
jet-pers gclooven mag op de gewone wijze
op het werk verschenen.
Do Sovjet-pers stelt in haar commenta
ren op deze feiten de situatie zóó voor,
alsof het volk, voornamelijk dc fabrieksar
beiders, reeds sterk met oen anti-gods-
dienstigen geest doortrokken is cn dc be
strijding der Kerk niet alleen rustig ac-
j ccptecrt, doch .zelfs rechtstreeks eischt.
Deze beweringen zijn echter in strijd mot
dc talrijke artikelen in dezelfde pers, waar
in voortdurend van de gevaren sprake i^,
die dc „socialistische opbouw" van de zijde
der doelbewuste cn handige werkzaamheid
der geestelijken van alle confessies en sec-
ten bedreigen.
Verder is het opvallend, dat er in dc
Sovjet-pers zelf geklaagd wordt over het
feit, dat dc leden van den communistisch en
jeugdbond (Konsomol), die reeds volgen:-.
I zijn statuten uitgesproken anti-godsdienstig
ingesteld is. slechts 3 pol. lid is van het
„Verbond der Godloozcn". „Waar blijven
de andere 97 pet.? vraagt dc „Pravda".
Een rondvraag, die einde 1927 in een
bijna uitsluitend door fabrieksarbeiders be
woonde voorstad van Moskou, onder de
•leerlingen van de 2e klaaso (ongeveer over
eenkomende met ons gymnasium of H.B.8.)
ingesteld werd, over de vraag, of ze aan
God geloofden, naar dc kerk gingen enz.
bewees, dat onder de jongens 22.1 pet. cn
onder de meisjes 53.9 pet. deze vraag be
vestigend beantwoordde. Onder de tegen
woorcligc verhoudingen in Rusland is dit
percentage der leerlingen, da! jiosi'tief t
genovcr den godsdienst staat, zeker niet
als te laag te beschouwen.
Een deel der jeugd blijft dus nog trom»
aan het geloof. Intusschcn schijnt dc -strijd
tegen den godsdienst in Rusland door het
volk in het algemeen even passief opgeno
men te worden, als dat ten opzichte van «Jé
overige gowcldmaatrcgclcn der communi
tische lictatutir het geval U. Volgens de
laatste berichten moet liet „Verbond *an
Godloozcn" een plan uitgewerkt hebben,
volgens hetwelk op het gehcole grondge.
bied van Sovjet-Rusland alle kerken, bede
huizen, moskeeën, synagogen enz. gesloten
moeten zijn aan het eind ran liet jaar 1933.
(Ingezonden).
Up l Januari 1.1. ziju iu werking getre
den de bepalingen van de Arbeidswet 1919
betreffendi- den arbeid in winkel» en het
daarmede in verband slaande werktijden
besluit voor winkels.
De nieuwe rege'ing van den arbeid in
winkels staat thulls in het teeken der be
langstelling niet alleen van de werkge
ver- (winkelier-1) en dc werknemers (het
winkelpersoneel) doch ook van het publiek.
Aangezien in de dagb'adcn reeds eou
overzicht is gegeven van de bepalingen van
het werktijdenbesluit, mceneu w ij thuus te
kunnen volstaan mei enkele van de voor
naamste bcpaliugen te vermelden om
daarna over de sluitingskwestie het een en
ander mede te deolon. Allereerst zij ver
meld, dal de nieuwe legeling niet geldt
ten iuinzien van arbeid verricht in een win
kel in dp eigen woning van 'net hoofd of
den bestuurder daarvan, die zijn bedrijf uit
oefent zonder hulp van andoren, dan /ijn
echtgenoot en bloed- of aanverwanten tot
den derden gruad ingesloten, mits zij bij
hem inwonen.
Een arbeider, die iu een winkel arbeid
\erricht, moet een wekelijkschen onafge
broken rusttijd hebben van ten minste 32
uren.
Voor mannen on vrouwen, dio op Zondag
urbcid verrichteiy moet in dezen rusttijd
ten minste eenmaal m drie aehteroonvol
gende weken de Zondag zijn begrepen.
Voorts is bepaald, dui het winkelperso
neel geen langeren arbeidstijd mug heb
ben dan 9 1/2 uur per dag en 53 uur jier
woek, echter met dien verstande,
'I a i a a n v. i U 1; 0 (bediend O I!
b o v e n d i e u per weck n v r ij e
halve dag vóór of na des
middags 1 uur ni o e t worden ge-
Door deze bepaling komen do gemeen
ten al terstond voor do vraag te staan,
hoe gebundeld m<mt worden ten aunzien
van <Ie sluiting van winkel Door ver
schillende werknemersorganisaties is dun
ook reeds aan de gemeenteraden verzocht
voor de winkels en hieronder worden dun
mede verstaun de kupperssalons oen ge-
d won gen sluiting voor te schrijven voor
een middag of oen ochtend in de week.
Het is reeds gebleken, dut liet voor de
gemeenten buitengewoon moeilijk is, in
deze een beslissing te nemen.
Jn een enkele gemeente is ten aanzien
van barbierswinkels en kupperssalons
reeds een beslissing genomen door te be
palen, dat deze gesloten moeten zijn vóór
's morgens 7 uur cn na des namiddags I
uur op Donderdag, uitgezonderd de Donde;
dagen, die vallen iu een week, waarin een
erkende Christelijke feestdag voorkomt.
Overwogen werd dat bet oor het kap
persbedrijf het ininslo schadelijk en het
minst bezwaarlijk i--. als van overheidswege
een uniforme regclinr \vordl getroffen tcu
aanzien van het sluiten van onder dit be
drijf re;>sorteercndc winkels en salon», ie
moor waar herhaaldelijk gebleken is, dat
liet sluiten van dc zaken op bepuulde la
gen of uren door onderlinge overeenkomst,
steeds op een mislukking is uitgeloojjcn.
j Bovendien meende men dat door een dus
danige regeling do controle op dc nalc
ring van het nieuwe werktijdenbesluit be
langrijk zal worden vereenvoudigd.
Iu verreweg do meeste gemeenten moot
deze zaak nog behandeld worden. Van
vele zijden worden dc gemeenten thans ad
viezen gegeven ten aanzien eencr pracli-
schc regeling der arbeidstijden voor het
winkelpersoneel, mede in verband met dc
bestaande gcmencLclijkc winkelsluiting*-
verordeningen.
Aan de hand van deze adviezen willen
wij over het belang van de zaak nog het
een cn ander meededen.
In dc gemeentelijke winkclsluitingsvcr-
ordeningen en in liet Werktijdenbesluit
voor winkels zitten cenigc elementen van
geheel verschillend karakter. Dc gemeen
telijke verordenigen regelen o.in. den ar
beidstijd van het winkelpersoneel door het
stellen van oen sluitingsuur. Beschouwt
men daarnaast het Werktijdenbesluit voor
winkels, dan omvat dat besluit o.m. een re
geling der rusttijden voor het winkelper
soneel, waarbij do verantwoordelijkheid
voor dc naleving daarvan op den werkge
ver is gelegd. Waar dat liet geval ib cn dus
reedt, bij voorbaat vaetstaai, dat do werk
nemers van het aantal rusturen «ui van den
halvcu vrijen dag, in het werktijdenbe
sluit opgenomen, zeker kunnen zijn, be
hoort dc werkgever niet van overheids
wege nog eens gebonden te worden ten
aanzien van de vaststelling van den vrijen
ochtend of vrijen middag, doch moet hij
deze zelfstandig kunnen geven in overeen-
stemming mot zijn vakbelangen.
Ook wordt nog opgemerkt, dat oen uni
forme regeling voor sluiting dor zaken óf
gedurende een ochtend óf gedurende een
middag ons in een uitzonderingspositie
zou plaatsen met betrekking lot hei bui
tenland en eventueel met omliggende ge
meenten, waarvan het vreemdelingenver
keer de nadoe'ige gevolgen uiede zou on
dervinden. In elk geval wordt door do
winkeliers gevreesd, dat bij winkelsluiting
do menschen naar elders zullen gaan.
Door een commissie voor de winkelslui
ting cener groote gemeente is ooi. onder
zocht dc mogelijkheid van een huiven dag
sluiting van alle winkels.
Uit hot overleg met do^ organisatie- der
werknemer# was gebleken, dat van die zij
de is hoofdzaak de beide volgende m lie
ven op den voorgrond worden gesteld. Eou
vrije halve dag, aanvangende om 1 uur
'smiddags cn aansluitende bij de avond
uren heeft, vindt men, voor liet personeel
meer «aarde dan oen vrije ochtend, welk
zich uitsrekt over een korter periode.
Voorts is een verplichte sluiting gewenscht,
omdat een behoorlijke controle op do na
leving der Arbeidswet niet is te verwaeh
ten, gelet op het /.eer groot aantal whi
ke's en het op dit oogenbiik bij dc Ar
beidsinspeotie beschikbare persoucol. Duut
bij kwam, dat men liet winkelpersoneel
door ziju sociuu)-afhankelijke positie be
schouwde als niet geneigd of bij machte
om zich tegen eventuoele willekeur ou mo-
geijke wetsontduiking van de zijde der
werkgevers te verzetten.
Een verj)liclit<' winkelsluiting, zooals ook
wordt voorgesteld in het wetsontwerp-win
kelsluiting, /«>n dergelijke moeilijkheden
aanstonds ondervangen. Bovendien meen
de men, dat ook voor de winkeliers zelf in
dit geval met hot oog op dc onderlinge
concurrentie, een algemccnc winkelsluiting
beter was. Van do verschillende «lagen der
week look dan ten slotte de Donderdag de
minst drukke en dus meest geschikte «lag
om te sluiten.
Met hetgeen van werknemerszijde wordt
aangevoerd ten gunste «ener verplichte
winkelsluiting kou dc commissie minder
instemmen. Wat dc werktijdregeling be
treft, hebben wij te maken niet inet don
gemeentelijke regeling maar inct ooil
Rijkswet (Arbeidswet) alsmede een ujj die
wei steunenden algemoenen maatregel
van bestuur (Werktijdenbesluit voor win
kels). Het toezicht op de naleving van een
en under berust bij de daartoe aangewezen
organen (Arbeidsinspecties), samengesteld
en bekostigd door hel Rijk, waarbij een
aantal door don werkovcr iu acht te ncmm
administratieve voorschriften (Arbeidslijst,
Arbeidsi egistcr) de controle moeten verge
makkelijken.
Ook al zou afdoende controle niet mo
gelijk zijn, dan kun cn mag dit volgens
do eonuniBsic echter voor de gemeenten
nog geen aanleiding zijn om een taak,
welke liet Rijk heft t« vervullen, over to
nemen door hot troffen «ener regeling, dio
door en op kosten van die gemeente zou
moeten worden gehandhaafd.
Uit ljct bovenstaande blijkt we), «lat hot
voor de gcmconten niet gemakkelijk is een
regeling to treffen, die allo partijen zal
kunnen bevredigen.
Vooralsnog lijkt hei ons het be* te af te
n achten en een erpliohto algemeen© du
ting van een halvon dag per weck nog niot
iu te voeren, zoolang dc winkelstand er
zelf niet om vraagt.
Vertrouwt mag worden dat, waar ooniga-
zins mogelijk, do patroons hun personeel
een rijen middag zullen geven. Evenals de
commissie zijn wij van oordcel, *lut eerst
dient tc worden afgewacht hoe hei in de
practijk zal gaan. Een bevredigend© rege
ling is overal mot onderling overleg onge
twijfeld te bereiken.
Amersfoort. A. OVER.
KALENDER DER WEEK
.VB. Als niot ander» wordt uungegew-u
in deze «eek geen Gloria «u geen Credo.
Do Prefatio v. d. Vasten. Kleurt Paars.
ZONDAG J Maar-. 1c Zondag v. d. Vas
ten. Mis: Invocnbit. 1 \.d. II. Krui
ciscu Kumaiia, Weduwe. Credo.
God geeft on» weer den tijd, wel niet
nnngcnunin voor dc /.ionen, uuutr wel xcri
voordeclig voor de ziel: den heiligen Vas
tentijd. Moer dan vuorluvn moeten wij
gedurende dien tijd on* tooncn: „dienaren
van God in alle*" eu door goede werken
in den geest van boete eu eerherstel ar
beiden aan het heil \nu onze onsterfelijke
ziel. (Epistel), 't Valt '«uur uau onze on
verstorven natuur, doch door Christus,
onzen in hei H. Misoffer zioh opofferen
den Bemiddelaar, .\tneekcr. wij om* Gods
hulp, waaraan hot ons zeker niet zul ont
breken. (Introïtus Graduale. Tract us, Of
fertorium. Stügebed, Coinmunio).
Het voorbeeld van den vnstenden en
rich entereenden Christus moet ons be
moedigen; evenalt 11 ij moeten wij stand-
va» tig zijn als onze ziele vijand onzen goe
den wil aanvalt. (Evangelie).
M VN DAG IU Maart. Mis v. d. H. H. 40
Martelaren van Sebaste: Clnrr.nvorunt.
Gloria. 2e gebed on laatste Evangelie v. d.
dag. 3e A Cunctis (om de oorbede der
Heiligen af te »ineek«n). Kleur: Rood,
Ook is geoorloofd een gele/en H. Mis
d. dag: (Maandag in de le week v. d.
Vasten) Sicut oculi. 2e gebed d. U. H.
in Martelaren; 3e Cunctis.
Een «are marteling hebben deze 40 hei
lige »oldat«u voor het geloof door*tann.
Ontkleed worden ij in den nacht bloot
gesteld aan de strenge koude en hot toe-
vriezend water in de nabijheid un oen
warm had. Eén hunner werd afvallig. God
vrhoordo echter hunne bede. Want zij
zijn ioch mot 10 gekroond. Eén der wach
ter'» beleed Christen* t. «ijn n vcroonigdc
zich mot de 3» geloofshelden.
DINSDAG |1 .Maar:. Mis v. d. dag: Do-
mine. (/.u- in hel Eigen van den Tijd). 9e
gebed A Cunctis; 3c Omnipotent (voor le
venden cn dooden).
WOENSDAG 12 Ala.ti Quatertemper
dag, geboden Vasten en Onthoudirgsdno.
Mis v. d. H. Grcgorius I, Paus, Belijder en
Kerklecraar Sarei
te Kvz dag. Cri Kleurt Wit
Ook is geoorloofd een gelezen H. Mi*
v. d. dag: ltcmiuiscorc. 2c m-bcd d. H.
Grcgoriu*.
Grcgorius .mi den glans /ijuor deugden
cn edele daden „de Groote" bijgenaamd,
loofde, nu het hoogc ambt van voogd dor
>tnd Home to hebben bekleed, uN een een
voudig kloosterling. Op /ijlt vcr/.ock air
Missionaris naar Engeland gezonden, riep
Pan* Benedict us I hein, nog op reis zijnde,
terug, op eenparig aandringen van het
I volk. Nu l'aui Poiagius II op St. Petrus
Stoel verheven, i» Grcgoriu* zonder twijfel
1 één der grootste Pausen geweest. Geloof'
verkondiger»! zond hij naar Engeland; met
1 zachtheid «n overtuiging trachtte hij «Ie
kotters te bokooren. Bezorgd wo hij voor
de hem toevertrouwde kudde, zooals uit
zijn nagelaten prccken blijkt. Een krach
lig bevorderaar is Grcgoriu» geweest van
I de wetenschap. Verwonderd staan wc, hoe
hij, ondanks zwukko gezondheid en aan
houdende rzwaro zorgen, ons nog zoovele
•mi zoo mooie geschriften heeft kunnen
nalaten.
i" ID1 ROAG 1 li si Mi* v. d. dag:
Confcssio. 2e n gebed als Dinsdag.
V'HLIDAG jj Muurt. Quatertemperdag.
Geboden Vaslcn en Onthoudingsdag. Mlt
v. d. dag: De Necessitatibus. Gebed u u
li,., d
ZATERDAG 15 Jl.ui Quatertemper
dag. Geboden Vasten en Onthoudingsdng.
Mis v. d. dag: Introt. «n _',->,<-<j
Diirdug: ie voor den Pau
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN:
Alles al» iu bovenstaande kalender, be
ZONDAG, gr gebed I. If. Catbariu»
I'"'1..:-!. 'i. II. I I I
DINSDAG. Mn v. d. 2.Z. Joannes Bnp-
tista van Fabriano en Christophoru» van
Milaan, Belijders: Confiteantur. 2gebed
en laaUtc Evangelie v. d. dag; 3c A
Cuncti Kleur: Wit.
DONDERDAG. Mis v. d. Z. Agnellus
van Pita, Belijder: Os 'Justi. gebed cn
laatste Ev. v. d. dag. 3c A Cunctis. Kleur:
Wit.
VRIJDAG, ie gebed v. d. Overbrenging
v. d. H. Bonaventura. V Cuncti
Amsterdam. VLB. M. KOK, pr.
HAAR SCHOONSTE HOUDING.
beroemde Wimlthui t if ••••ir n
(Ier. De
GENCKR1JDKN OF GANSRIJDEN Dit oude gebruik blijft in Blerick
in cerc cn 'de wedstrijden, deze weck gebonden, hadden dc belangstelling van
heel dc bevolking van hot plaatsje cn zijn omgeving
portret ten geschenke aan een
was daarover zeer verheugd en vroeg aan
don staatsman, waarmode zij hem weder
keerig een genoegen zou kunnen doen.
I). mooiste ngaw' j.mk I- ri.
dolijko staatsman, „zou uw eigen bceltoni
zijn".
Good", -prak de m lor „dit zult gr
nebben; tioob dan zou ik ook gaarne wi!
len, dit zij geheel volgen uw mank er
"-ennoh is. '/eg ui!) daarom, iu welke hoi.
'ling ik mij 't beste kan lotun fotografoe
Even dacht hij nu en toen sprak do edele
Windthorst het woord, dat van zijn groote
christenziel getuigt: „Mevrouw, laat u foto
grafeeren, ten* ijl gij uw kind do handen
vouwt tot het gebeddut is de schoon
"us houding, die ik mij voor een obrietcu
moeder denken kan 1