Iveukeraeheïmen
Het is het groote voordeel van een
complet, dat men het zoo gemakkelijk
van huisjapon kan transformeeren tol
kleeding voor de straat. Men heeft
slechts een mantel aan tc trekken en
men is klaar om de deur uit te gaan;
men kan hem desgcwenscht elders, op
visite, opnieuw aan den kupstok han
gen, om in een volkomen „fashionable"
robe, onder de andere gasten tc ver
schijnen.
Ons model is van donker groene
fiuweel, voor wat betreft den mantel
en den rok, terwijl de tuniek van zil-
verlamec is met goud en groen dessin.
De mantel is gegarneerd met grijs
astrakanbont; men lette op hoe aardig
hel staal, dat dit bont overal een paar
centimeters van den zoom af gehouden
is. Dc tuniek heeft srooken plisee over
vrijwel het de geheele lengte van het
midden van hel voorpand, l>cncvens in
de zijden van het ondergedeelte. Het
aardige van een dergelijke japon is,
c'at men de lange tuniek zoo nu en dan
eens kan vervangen door een zijden
tiicotblouse.
No. 437.
Bruine crepe Javanais diende als
stof voor dit elegante model, waarvan
de voornaamste bijzonderheid een
uit twee strooken bestaande rok
dadelijk in het oog springt. De onder
ste en langste dezer strooken bestaat
weer uit vier paneelen, eigenlijk zeer
breed uitloopende godets die den
rok in een groot aantal plooien doet
vallen. De strooken zijn van achteren
eenigszins langer dan van voren en de
zoomen zijn omboord met bruine flu
weel. Van het zelfde bruine fluweel
zien we geschulpte strookjes over de
mouwen en langs den zoom der hals
opening. De ceintuur heeft een gesp
van bruine galalith
No. 438.
Dit model is gemaakt van zwarte
crepe de chine met een toevoeging van
beige voor de voering van de kleine
cape, die de schouders en l bovendeel
der armen bedekt, en dc gedrapeer
de strooken van den rok. De dwarse
plooitjes in het midden der taille, is
een veel gezien motief om den over
gang van het plat gehouden voorpand
naar den met ruimte voorzienen rug
tc bewerkstelligen. Aan de cape is een
iets ruimere smalle strook gezet, die
in het midden tot een dasje is samen
gevat. De binnenkant van dit dasje en
de ondereinden der mouwen zijn met
een beige zijden broderie versierd. Het
mderste gedeelte van den rok valt
door invoeging van een groot aantal
godets in smalle lange plooien: over
den aanzet valt een puntig toeloopen-
de volant.
No. 439.
Ook dit laatste model is van zwarte
crepe de chine, doch voor de gar-
neerende stof is geen beige maar wit
genomen. Het ondergedeelte-der mou
wen bestaat uit een aantal over elkaar
vallende dwarse strooken, die beëin
digd worden door een witte manchette.
De voorkant der japon kenmerkt zich
door twee groote paneelen; één in het
li fje en één in den rok. Dc eerste heeft
weder een wit binnenpnneel met een
zwart omboorde split. Men houde er
rekening mee, dat het achterpand van
den rok-iets lager valt dan het voor
pand.
MODE-PRAATJE
Lange jacquetlcs en blouses tol aan
dc taille in den rok gedragen, zijn ka
rakteristiek voor de nieuwe lijn in dc
m« dc, welke dc taille absoluut accen
tueert. De smalle, lederen ceintuur om
de taille wordt veel gedragen.
De rokken zijn beslist lunger, vooral
die der avondtoiletten getuigen \an
een groote verandering te dien opzichte.
Veel ruimte, losse strooken, volants en
''lokken kenmerken de laatste model
len. De gekleurde shawls zijn bijna
uitsluitend vierkant van \orm. Alleen
bij de sporlcostuums zien we nog de
écharpes van geruite kasha.
De modellen der hoeden omsluiten
het contour van het hoofd geheel, het
profiel echter goed vrijlatend, om een
lokje of grillig krulletje op he voor
hoofd goed uit te doen komen.
Nog veel hoeden zieh we met opge
slagen rand van voren, veel tinten
-roe blauw, reebruin en donkerbruin.
Dc lichtere tinten krijgen gaandeweg
weer de overhand, vooral nu het voor-
inarsseizoen snel nadert. Vele tinten
licht-groen en bleu zullen en vogue
zijn, daarnaast rose en gecJ, met vele
JAPON No. 442.
Een donkergroene crêpe faille is het
materiaal voor deze aardige japon,
waar aan eenige witte crêpe georgette
toegevoegd is voor het gedeelte rondom
de halsopening. Deze laatste is tw\:e-
dcelig, doordat ecu dubbel kraagje
tegen den binnenkant van de japon
bevestigd is. De witte strook, die over
dit kraagje valt, is bij gedeelten ge
pikeerd. Dergelijke ;iarlic pi cc-
groepen herhalen zich over de heek-
japon: aan dc mouwen, d< strook, die
als een kleine cape op den rug hangt,
en eindelijk nog aan de godels van den
rok. Dc rok is van achteren iets langer
dan van voren.
JAPON No. 443.
Deze japon is kennelijk or den na
middag ontworpen. De draperie in den
i U rn op de linker heup wijzen daar
op. Op Je horst en in de mouwen zien
we smalle strookjes lusschen de stof
.-vt egd: dat is beige crêpe dc chine.
Deze strookjes zetten zich later voort
Is los hangende stukken, die den vorm
van den heerendas hebben en gevoerd
zijn inet roodbruine crêpe de chine.
Zooals nog juist uit de teekening tc
/ien is, ontwikkelt zich de drapeering
in de rechterzijde van den rok uit den
breed en, eenigszins gcplooidcn heup-
hand Dc .t< f voor dit model is een
zwarte crêpe satin met beige en rood
bruine stippen. Hel werd onlangs aan
dc Rivier.i gezien en is afkomstig van
een der bekendste Parijsche mode
huizen.
TWEE KINDERMANTELS.
No. 444.
Het eerste dezer twee modelletjes,
die bilden voor meisjes van drie i vier
jaar bestemd zijn, is van een beige
kasha. Het is van voren op een viertal
galalithknoopcn tot aan den hals ge
sloten en eindigt hier in een smal
staand kraagje. Dc teekening laat zien,
hoe de achterkant verdeeld is door een
laag reikend schouderstuk, en een be
neden gedeelte* dat in het midden door
een vijftal plisee's verruimd is. Waar
deze plisee's in het schouderstuk grij
pen, zien wc in dc uilschulpingcn vijf
galalithknoopcn. De mouwen zijn van
onderen met een eenvoudige broderie
van rechte steken versierd.
No. 445.
Een manteltje, ongeveer gelijk aan
het voorgaande, maar gemaakt van
bois de rose fluweel. De rug is glud
cti zonder eenige gurneering. Hel voor
pand eveneens, maar heeft ven ver
siering van soutache in dezelfde kleur
als het fluweel op de piauU waar men
een zakje zou verwachten, welke gar-
nvering zich herhaalt op dc mouwen.
Het staand kraagje is van voren voor
zien van een strookje hermelijn immi-
talie, waarvan dc staarten op de borst
vallen. Deze hermelijn maakt, dat bij
voorkeur een wil hoedje bij hel man
telt je gedragen moet worden.
DRIE MIDDAGJAPONNEN.
HET GELUK.
In de dagelijkschc beslommeringen
van het leven komt het geluk soms
leelijk in het gedrang. We hebben aan
zooveel dingen tc denken, we worden
zoo zeer in beslag genomen door min
of meer belangrijke dingen, dat de ge
dachte zelfs aan geluk ^ps een idee uit
e' sprookje schijnt.
Geluk geluk we hebben er
allen wel van gedroomd, ons een won
dere voorstelling ervan gevormd en
velen hebben er niet slechts van ge
droomd, neen, we hebben het allemaal
wel eens ondervonden, zelf persoonlijk
beleefd. Ieder onzer is toch minstens
wel eens een uur gelukkig geweest,
één uur in heel zijn leven van geluk.
Ach. maar dat het niet zoo blijven
kort, dat het geluksgevoel niet voort
kön duren
Kan het werkelijk niet voortduren,
is er in deze harde wereld geen plaats
voor blijvend geluk?
Wie er niet aan gelooven wil, zal er
nooit de vreugde van ondervinden.
Een altijd blijvend geluksgevoèl is
voor ons grillige, wispelturige men-
schen-van-stemming, ondenkbaar en
welhaast onmogelijk.
Maar met een beetje goeden wil
kan men het geluk in de kleinste nietig
heid vinden. Geluk, hel groote, over
weldigende geluk is niet iets wat ons
iederen dag blijft bezielen, wanneer we
ors geen moeite geven het levendig en
fnsch te houden. Geluk is een toeval,
een buitenkansje, geluk moet een
levenssfeer zijn en kan dat blijven heel
ons verdere leven door. Als we er ons
best maar voor doen het geluk niet te
kwetsen, want hel is als een jong
ne-sje: lichtgeraakt en overgevoelig.
Het wordt zoo vaak over het hoofd
gezien, dat het streven naar geluk een
negatieve bezigheid is. Het geluk ligt
in Uw bereik; ge behoeft er niet de
wereld voor rond te trek'-en. In ieder's
Dereik ligt het geluk, al zal het voor
ieder van ons een anderen vorm heb-
Den. Zoek het niet in een ideaal of een
dee fixe, ga ook niet vergelijken met
het geluk van Uw buurman. Wat voor
hem goed is, zou U misschien schade
doen. Tevredenheid is de meest nabij
komende uiting van geluk. Wie tevre
den is zal in de kleinste nietigheid aan-
lcding vinden gelukkig te zijn.
IRIS.
MODERNE HANDTASCHJES.
De handtaschjes vormen den laatsten
tijd veelal een garnituur met de shawl,
dc ceintuur en de handschoenen, pas
send bij den mantel of het complet,
waarbij het gedragen wordt.
De tasschen hebben bijna allen een
llinke groote overslag, zonder sluiting.
Het model leent zich uitstekend om
gemakkelijk onder den arm te dragen
Sommige zijn van een moderne
gestreepte of geruite stof, zijn afge
werkt met leer en hebben voor dc slui
ting een leeren knoop met knoopsgat.
Weer anderen zijn gemaakt van aan
elkaar genaaide stukjes vilt in harde
en sprekende kleuren en voorzien van
de bekende, Amerikaansche sluiting
Deze sluiting wordt zeer veel toege
past, niet alleen bij de damestaschjes
doch ook bij dc sportkleeding, zo^als
bij de pull-overs voor de halssluiting.
Zoo'n sluiting is zeer practisch, daar
we dit artikel in groote zaken per
meter kunnen koopen.
Bij tweed-costuums zien we dikwijls
tasschen van dezelfde stof, een zeer
gedistingeerd geheel vormend.
ANGèLE.
COMPLET No. 441.
variaties en nuance erin gen.
Zeer fijne, kostbare stoffen worden
Gebruikt voor mantels en japonnen.
Het voorjaar zal in luxe de af geloop en
scizoens nog overtreffen. En alles
wordt door onzen verfijnden smaak
Geaccepteerd alsof 't dc doodgewoonste
zaak ter wereld is!
Dc mode der laatste jaren heeft ons
zoo verwend, dat al die luxe ons niet
meer frappeert en wc het rustig aan
vaarden, dat dc dc mode grillig en
overdadig is.
En hoe is 't met onze haarmode?
Vanzelf sprekend i< het. dat bij de
mode der langere toiletten, met gol
vende strooken en volants-garneering
Hen gladgeplakten jongen kop past
We dragen dus hel haar niet meer
sluik en Glad. maar krullend en -lager
in den hals.
BEA.
WEENSCH GEBAK.
2' j pond bloem 30 gram K'st
een theelepel zout ons boterv
melk.
Meng gist en suiker door elkaar tot
zc opgelost zijn, onder toevoeging van
een weinig warme melk. Kneedt dc
boter door het vooraf met zout ver
mengde meel, maak een kuil in het
midden en giet daar de opgeloste gist
en nog wal warme melk in. Kneden tot
hel meel niet meer aan de handen
kleeft. Onderste boven keeren cn^door
midden snijden, bedekken met een
warme doek en twee uur laten rijzen
op een warme plaats. Maak er met
vprmpjes of met de hand allerlei fan
tasiefiguren van en bestrijk deze inct
melk en suiker. Daarna in 't heetst ge
deelte van den oven goud bruin bakken