UIT DE RADIO-WERELD
WEEK-END
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1930
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD PAG. 11
Programma's voor Zondag 23 Febr.
Hilversum, 1071' M.
8.239.20 N. C. R. V. Morgenwijding.
9.45 K. R. O. Klokkengelui.
9.50 Uitz. van de Hoogmis uit de St.
Lebuinuskerk te Deventer.
12.0012.30 K. R. O. Qramofoonmuziek.
12.301.30 K. R. O. Concert door het
K. R. O .-Trio.
I.302.00 Lezing over: „Het lund van
de eeuwige Lente: Damatië (K. R. O.).
2.002.30 K. R. O. Lezing over: „Heden-
daagsche Ketterijen" van Anton van Duin
kerken.
2.304.30 K, R. O. Concert door Man
nenkoor. In de pauze: Qramofoonmuziek.
4.305.00 K. R. O. Ziekenhalfuurtje.
5.005.15 Zakenzender Scheveningen.
5.20 N. C. R .V. Kerkdienst vanuit de
Geref. Kerk te Nieuwendijk (N.-Br.).
7.307.55 K. R. O. Lezing over: „Neder-
land's oudste bewoners".
7.558.44 K. R. O. Voetbaluitslagen.
8.00 Tijdsein K. R. O.-klok.
8.018.05 K. R. O. Voetbaluitslagen.
8.058.20 K. R. O. Praatje door den K.
R. O.-Voorzitter.
8.209.30 K. R. O. Orkestconcert.
9.309.40 K. R. O. Nieuwsberichten.
9.4011.00 K. R. O. „De bruiloft van
Jeannette" Opera comiqué in 1 bedrijf.
Muziek van Victor Massé.
II.0011.15 K. R. O. Epiloog door Klein
Koor.
Huizen, 1875 M.
9.00 V. A. R. A.-uitzending.
10.30 V. P. R. O.Kerkuitzending vanuit
het gebouw van den Ned. Protestanten
Bond te Laren.
12.01—12.30 A. V. R. O. Lezing door E.
L. Muskuetier over: Oceaanvluchten-rage
en Luchtvaart-ontwikkeling.
12.302.00 Concert door het A. V. R. O.-
Octet. Boris Lensky (solo-viool).
2.002.30 A. V. R. O. Bookenhalfuurtje.
Prof. dr. P. Valkhoff over: Nieuwe Fran-
sche literatuur.
2.30 Aansl. van het Concertgebouw te
Amsterdam. Abonnements-Concert door
het Concertgebouw-orkest. Na afloop: Gra
mofoonmuziek..
4.301.45 Waarom ben ik van meeniug
dat het Rokin gedempt moet worden door
E. de Vries.
4.455.00 Gramofoonmuziek. In de rust
poos: Sportuitslagen.
5.00 V. A. R. A.-uitzeuding.
6.00 Orkestconcert en orgel-solo.
7.30—8.00 A. V. R. O. Gramofoonmuziek
8.00 Tijdsein A. V. R. O.-klok, pers- en
sportnieuws.
8.15 Inleiding tot het zangspol „Het Gou
den Kruis" door Louis Schmidt.
8.30 „Het Gouden Kruis", Romantisch
Zangspel in 2 bedrijven naar het Fransch
van H. S. van Mosenthal. Muziek van Ig-
naz Brull. Solisten: Louis van Tulder, Wil
lem Ravelli. Hélène Cals, Betty v. d. Bosch
Schmidt, Jac. Ph. Caro. Daarna: Gra
mofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
D a v n t r y, 1554,4 M.
3.20 Kerkcantate No. 126 van Bach.
4.05 Bijbellezing.
4.20 Kinderuurtje.
4.50 Concert.
6A56.35 Zang door Elena Gerhardt.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Nieuwsberichten.
9.25 Concert
10.50 Epiloog.
„R a d i o - P a r i s", 1725 M.
12.20 Religieuse causerie en gewijde mu
ziek.
12.50 Concert.
I.20 Concert
2.20 Gramofoonmuziek.
3.20 Concert
5.20 Gramofoonmuziek.
6.50 Dansmuziek.
7.35 Gramofoonmuziek.
7.50 Circus Radio-Paris.
8.20 Concert Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M
6.207.20 Gramofoonmuziek.
8.25—9.20 Katholieke morgenwijding.
II.5012.15 Muzikale causerie.
12.201.50 Concert Orkest en cither-
virtuoos.
3.504.50 Concert door Dubbellnvartet.
4.505.45 Hoorspel: „Dr. Dolittles Aben-
teuer (V)".
6.50 „De Bruiloft van Figaro". Kom. ope
ra in 4 bedrijven van W. A. Mozart. Daar
na tot 11-20: Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M.
11.20—12.20 Orkestconcert
1.503.50 Orkestooncert m. m. v. violist.
7.208.05 „Geniet fra Odsherred". Blij
spel in 1 bedrijf van Erik Bögh.
8.058.35 Piano-duetten.
8.5510.05 Concert Orkest en instrumen
tale solisten.
Brussel, 506.5 M
2.50 Orkest concert.
5.20 Dansmuziek.
6.20 Viool-recital.
6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert. Orkest, vocait- soliste.
Zeesen, 1636 M.
6.208.15 Lezingen.
8.15 Klokkenspel.
3.20 Morgenwijding en klokgelui.
9.25—10.50 „Berichten en lezing.
10.50 Concert. Tenor en orkest,
12.50 Berichten.
1.20 ..Dr. Dolittles Abenteuer" XI. Die
grosse Seeschnecke. Hoorspel bewerkt door
E. L. Schiffer en H. Kasack.
2.20 Concert
INGEZONDEN MEDEDEELING.
3.20 Voorlezing.
8.50 Concert.
5.20—0.20 Lezingen.
6.20 Mainzer Karnevals Sitzung. Uit
Mainz.
7.50 Uit Breslau: Orkestconcert. Daarna:
Berichten en tot 11.50: Dansmuziek.
Programma's voor Maandag 24 Febr.
Hilversum. Tot 6 uur: 298 M. Na 6 uur:
1071 M.
Uitsl. N.C.R.V.-uitzendingen.
8.15—9.00 Morgenconcert
10.3011.00 Korte Ziekendienst.
11.0011.30 Lezen.
11.3012.30 Concert. Zang, viool, cello
en piano.
12.30—1,45 Orgelconcert.
2.00—2.35 Uitz. voor scholen.
2.453.15 Lezing over: „Kamerplanten.
Cactussen".
3.15—3.45 Cursus Knippen.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.006.30 Concert 2 violen en alt-viool.
6.306.40 Koersen.
0.407.10 Lezing over: „Namen en uit
drukkingen in de muziek".
7.108.00 Uurtje voor de rijpere jeugd.
8.009.00 Gewijde muziek, sopraan, alt
on orgel.
9.00—9.30 Lezing over: „De beteekenis
van de Vereen, van Kerkvoogdijen in de
Ned. Herv. Kerk in onzen tijd."
9.30—10.00 Concert 2 fluiten, harp en
10.30—11.00 Vervolg concert.
10.00 Persberichten.
Huizen, 1875 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
11.1511.45 Wat zullen onze kinderen le
zen? Spreekster Mevr. J. Riemen6—Reur-
slag over: Nieuwe Kinderboeken.
12.152.00 Concert door het A. V. R. O.-
Trio.
2.002.45 Kookpraatje door P. J. Kers.
2.451.30 Aansl. van het Rembrandt
Theater te Amsterdam.
5.006.00 Kinderuurtje.
6.016.45 Gramofoonmuziek.
6.45—7.15 A. V. R. O.- Tooneelhalfuurtje
Toonecloverzicht door C. A. Schilp.
7.15—7.45 Engelsch voor beginners.
8.019.00 Kamermuziek door het Haydn
Kwartet
9.00 Concert door het Omroeporkest.
9.30 A. V. R. O.-Tooneel. „De Vluchteling
die terug kwam omto vluchten". Mu
zikaal geïllustreerde dialoog van James
Yoland.
9.50 Vervolg concert.
10.00 Persberichten. Na afloop van het
concert: Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Davenfcry, 1554.4 M.
10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing.
11.20 Gramofoonmuziek.
12.20 Orgelconcert.
I.35 Orkestconcert.
2.20 Uitzending voor scholen.
3.25 Gramofoonmuziek.
3.40 Dansmuziek.
4.35 Orkestconcert.
5.35 Kinderuurtie.
6.20 Lezing en Nieuwsberichten.
7.00 Concert door Strijkkwartet.
7.207.40 Lezing.
7.45 Fransche conversatie.
8.05 Concert Militair Orkest.
9.20 Nieuwsberichten en lezing.
10.15 Orgelconcert door G. D. Cunning
ham.
„Radio Pari s", 1726 M.
12.502.20 Gramofoonmuziek.
4.05 Concert.
6.55 Gramofoonmuziek.
7.40 Gramofoonmuziek.
8.20 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Gramofoonmuziek.
9^510.30 Gramofoonmuziek.
II.30 Gramofoonmuziek.
12.251.50 Orkestconcert.
4.50—5.50 Orkestconcert.
7.20—8.15 Orkestconcert en solo-instrum.
§.20 Cabaret. Daarna tot 11.20: Dansmu
ziek.
Kalundborg, 1153 M.
11.20—1.20 Orkestconcert.
2.554.55- Orkestconcert en declumntie.
7.209.05 Concert. Koor, orkest, solisten
en declamator.
Brussel 508.5 M.
5,20 Trio-concert.
fi.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert. Orkest en celliste.
10.05 Dansmuziek (Gramofoonplaten.
Zeesen, 1635 M.
6.15—11.45 Lezingen en berichten.
11.5012.15 Gramofoonmuziek.
12.1512.50 Berichten.
1.20ÏAO Gramofoonmuziek.
1.503.50 Lezingen.
3.504.50 Concert uit Leipzig.
4.507.20 Lezingen.
7.20 Orkestconcert.
7.45 Lezing.
8.05 Kamermuziek door Strijkkwartet.
Daarna berichten en dansmuziek.
RADIO VOOR DEN ZELFBOUWENDEN
AMATEUR.
Meer dan ergens ter wereld wordt in
ons land aan radio-zelfbouw gedaan. Van
de ingebruik zijnde radio-ontvangtoestel
len behoort slechts een gering percentage
tot de z. g. fabriekstoestellen.
Nederland is het land van de radio
Niet alleen Radio-toestellen,
maar ook D9FJICTE
LUIDSPREI
worden door J
tegen billijkeT
N.V. I.E.Ni.C.O. mare 104 - TIL. I
amateurs en -zelfbouwers. De vermoedelij
ke oorzaak is zeer waarschijnlijk onze hui
selijke aard en de in verhouding tot ande
re landen gunstige economische toestand.
Hoe 't ook zij, aan zelfbouw wordt in ons
land zeer veel gedaan en het is typisch dat
de Nederlandsche luisteraar hoogero
eischon aan zijn toestel stelt dan de bui
tenlanders. Vergenoegt men zich daar mot,
de ontvangst van den plaatselijken zender
en een paar buitenlaudsche krachtstations
hier is men niet tevreden voor de geheolo
wereld in huis gehoord wordt.
Waarom wordt nu de voorkour gegeven
aan een zelfgebouwd toestel? Ten le. om
dat het veel goedkooper is; 2o. omdat een
zelfgebouwd toestel steeds „up-to-date"
gehouden kan worden, hetzij door om
bouw. toevoeging of verwisseling van en
kele onderdeelen, 3e omdat een eventueel
defect gemakkelijk zelf verholpen kan wor
den, wat bij fabriekstoestellen uitgesloten
is, 4e omdat het een van dc meest onder
houdende en prettigste vormen van huis
vlijt is.
Om zelf een toestel te kunnen bouwen
behoeft men niet „technisch" onderlegd te
zijn, iedereen kan het, mits een geschikt
schema in den vorm van een duidelijke
werkteokening gebruikt wordt en men in
het hanteeren van een schroevendraaier
eonige handigheid bezit. Is het niet aan
lokkelijk zelf een radio toestel te bouwen;
uit oen paar doodo onderdeelen een appa
raat te vervaardigen, dat U in contact
brengt met de „wereld"? Uw keus ie doen
uit circa 25 omroepstations, die eiken avond
voor U de mooiste programma's uitzen
den?
De radio-techniek staat niet stil, steeds
worden er verbeteringen en vereenvoudi
gingen aangebracht, onderdeden geperfec
tioneerd en gemoderniseerd. De radio-toe
stellen zijn na een, hoogstens twee jaren
alweer verouderd en bezitters van fabrieks
toestellen moeten zich tevreden blijven
stellen met de weergave on werking op 't
oude peil, of een nieuw toestel koopen.
Zelfgebouwde toestellen daarentegen zijn
door het aanbrengen van een enkel nieuw
onderdeel of gedeeltelijken ombouw direct
te modernised en met weinig kosten.
Indien er een defect ontstaat, mug de
bezitter van een fabriekstoestol niets uun
het apparaat doen, bovendien is het ver
zegeld. Er zijn enkele groote fabrieken, die
een uitmuntende „service" geven en na
melding van een storingsgeval zelf oon
monteur uitzenden, doch als regel is dc
„service" overgelaten aan plnat6clijko in
stallateurs en radiohandelaren.
Een zelfgebouwd toestel onderzoekt rnon
zelf; men heeft het gebouwd en kent hef
door en door, zoodat dit weinig moeilijk
heden oplevert. Bovendien zijn er altijd
eenvoudige handleidingen voor storings-
onderzoek in den handel en kan men zich
altijd om advies wenden tot den ontwer
per van het schema.
Welk schema?
Wanneer men dan besloten heeft zelf
een toestel te bouwen, komt de vraag naar
voren: „Welk schema?''
Een afdoend antwoord is daar zonder
meer niet op te geven; alles hangt er van
het te besteden bedrag en de eischen wel
ke aan het toekomstige tocsteld gesteld
worden. Een compleet zelfgebouwd toestel
komt op circa 90.k 200.berekend
als 3-lampstoestel met lampen, luidspreker,
accu, anodebatterij of plaatspanning-appa
raat. Een vast bedrag is niet op te geven,
daarvoor loopen de prijzen van de vele
merken te veel uiteen; er zijn prima luid
sprekers van 22.50, maar ook van 175.
radiolampen van 4.maar ook van
12AO etc.
Alvorens de onderdeelen aan te koopen
gaat men met de portemonnaie te rade en
late zich voorlichten aan een betrouwbaar
adres. W. P.
VOOR HUIS EN HOF
WAT ELKE MAAND TE DOEN GEEFT.
In moes- en bloemtuin, keuken en kelder.
2e helft Februari.
De bemesting der tuinen bestaat nog
meestal in natuurlijken most; door onbe
kendheid worden kunstmeststoffen nog
weinig gebruikt, uitgezonderd dan Chilisal-
peter als voorbemesting, om den boel wat
aan te drijven. Veelal gebruikt men, be
halve beer, stalmest. Deze is gemakkelijk
aan te wenden. Men kan hiermee jaar op
jaar bemesten zonder iets van plantenvoe
ding uf te weten, en toch behoorlijke oog
sten verkrijgen al zijn het dan niet de hoog
ste. Stalmest is geschikt voor ieder gewas
en bijna iedere grondsoort. Wie kunstmest
met succes wil aanwenden dient bekend te
zijn met de voeding der planten, en met
de igenschappeu en de werking der ver
schillende mestsoorten. Om echter op zijn
rationeelst en voordeeligst te bemesten, is
kunstmest onontbeerlijk, .;n zal men zich
de kennis en de behandeling er van eigen
moeten maken, waartoe door cursussen en
eenvoudige goedkoope lectuur alleszins ge
legenheid bestaat. - Stalmest bevat, alle
voedingsstoffen, welke de gewassen voor
hun ontwikkeling behoeven en is bovendien
rijk aan organische stoffen waardoor de
natuurkundige gesteldheid van den grond
verbeterd wordt. Evenwel is dc werking
van den 'stalmest niet steeds gelijk. Het is
bijv. lang niet hetzelfde of men paardemest
of koemest gebruikt; verschon mes: of die
reeds wat verteerd is, ouden mest die goed
of dit sleobt bewaard is; mest die veel of
weinig urine bevat. Pnardenmest is be
trekkelijk rijk aan voedingstoffen, rijker
dan koemesthij broeit licht en gaat ge
makkelijk tot ontbinding over. Dit komt
voor eca deel door zijn vrij hoog gohalta
aan stikstofh<>udondo bestanddeelou. maar
ook doordat hij van nature droog, los en
poreus is, zoodat de lucht daarin gemakke
lijk toegang hoeft. Paardcnmest werkt snel
en krachtig- Bij voorkeur gebruikt men hem
op zware grondsoorten, en dan liefst in ver-
sohon toestand. Wil men hein op lichten
grond aanwenden, dan gebruike men hem
in behoorlijk verteerden toestand, of nog
liever vormengd met koemest. Koemest
is, wat men noemt, een koude niestsoort.
Door zijn geringer gohalie aan stikstofver
bindingen, en doordat hij minder toegan
kelijk voor de lucht is, gaat, hij niet zoo
snel tot ontbinding over. Daardoor is zijn
werking in den grond ook van langen duur,
en is hij het meest geschikt voor licht ore
grondsoorten. Schapenmest vertoont, in
eigenschappen veel overeenkomst mei dien
van het paard. Wat het gehalte aau plan
tenvoedende bestanddcelen betreft, staat
hij nog boven dezen most, maar hij broeit
minder sterk. Varkensmest komt weer neer
overeen met koomest. De sameustolliug
kan echter nog al uiteenloopen, tengevolge
van hot verschil in voedering: hoe krach
tiger voeder, des te krachtiger de mest.
Dit geldt niet alleen bij varkens, maar na
tuurlijk evengoed bij hei. andere vee:
schraal voer, slechten most Mest van jong
is ook minder rijk aan plantcnvocdings-
stoffen dan mest van volwassen dieren. Dit
i6 zeer goed te begrijpen, wanneer men be
denkt, dat voor den opbouw van het
lichaam, voor de vorming van beenderen,
vleeseh enz. een deel van do in het voeder
voorkomende bestanddeolen (stikstof, phos-
pohrzuur enz.) gebruikt worden. Zoo wordt
ook bij melkvee ten behoeve van de melk-
vorming stikstof en phosphorzuur aan het
voedsel onttrokken, waardoor de niest iu
de zelfde mate armer aan die stoffen
wordt. De mest van mest vee is rijk aau
plantenvoedende stoffen; bij deze dieren
bestaat de aanzetting grootendeels uit vet,
waarvoor geen stikstof, phosphorzuur enz.
gebruikt worden, zoodat deze stoffen dus
bijna geheel in den mest overgaan. Wie dan
ook stalmest moet. aankoopen, doet ver
standig met deze factoren rekening to hou
den, en koope dus bij voorkeur mest afkom-
*1 ig van goed gevoederd mest vee. Do prijs
dien men voor een voer mest moet betalen,
is toch in den regel dezelfde, onverschillig
of die van mestvee of melkvee afkomstig
is. Stalmest is ook des te meer waard,
naarmate hij meer urine bevat. Iu de eer
ste plaats, omdat de vlooibartr uitwerpse
len veel rijker aan plantenvoedingsstoffen
(behalve van phosphorzuur) zijn dan do
vaste uitwerpselen. Van het rund b.v. be
vatten de vaste uitwerpselen gemiddeld
0.19 pet. stikstof, 0.1 pel. kali cn 0.17 pet.
phosphorzuur; de urine bevat 0.6 pet. stik
stof en 1.3 pet. kali, doch geen phosphor
zuur. En ten tweede, omdat de stikstof in
de vloeibare uitwerpselen voorkomt in oen
vorm, die zeer gemakkelijk in ammoniak
overgaat en vervolgens in salpeter, en alzoo
vrij spoedig ter beschikking van de plan
ten komt. De stikstof in de vaste uitworp-
selen is daarentegen nog grootendeels in
den vorm van onverteerde eiwitstoffen aan
wezig, die niet spoedig in een voor de plan
tenwortels opneembaren vorm zullen over
gaan. De vaste uitwerpselen toch worden
grootendeels gevormd uit die bestanddeo
len van het voeder, die in het dierlijk
lichaam onverteerd zijn gebleven; deze
stoffen zullen dus ook in den bodem niet
gemakkelijk verteren en eerst zeer lang
zaam in plantenvoedende stoffen omgezto
worden. De vloeibare uitwerpselen vormen
dus feitelijk de rijkste en meest werkzame
bestanddeelen van den stalmest. Het is
(jammer, dat zoo velen dit nog niet begrij
pen, en nog zoo dikwijls do ier (of gier)
laten wegvloeien, waardoor de stalmest
veel van zijn kostbaarste bestanddeolen
verliest.
DE EEUW VAN HET
In een vergadering uitgeschreven door
een van do negen en negentig duizend ne
gen en negentig honderd negen en negen
tig vorcenigingen van ons lieve Vaderland
houdt de lieer Slaapwel, lid van het hoofd
bestuur, ongeveer do volgende rede:
Dames en Hoeren 1
Met. heel uw naar wetenschap versmach
tend hart, i erlangt u naar een oplossing
vsn de vraag, in wolke eeuw wij leven.
Welnu, mijne dauios en hoeren, ik beu
hier gekomen om ti de oplossing dier vraag
aan de hand te doen.
Ik zou het mij gemakkelijk kunnen ma
ken, door te zoggen, dat wij leven in een
grooto eeuw, in iedor geval, dat wy leven
in een eeuw.
(Met stemverheffing). Natuurlijk leven
wij in een eeuw.
Zelfs onze voorouders loofden in een
oeuw, cn zouden wij, terwijl de maatschap
pij sindsdien zich zooieer ontwikkeld hoeft
niet loven in een eeuw. Wij leven dus wol
degelijk in een eeuw.
Maar uw vraag is het en van uw aauge-
laat lees ik. dat gc hunkert naar de oplos
sing van die vraag, uw vraag ia het, zeg
ik, in welke eeuw I
(Do spreker neemt een slok water, het
publiek hoort hom slikken en dc stilte ver
oorzaakt een stijgendo spanning).
Ik zei dus, wij leven in een oeuw en
ik meen niet alleen, dat ik u dat duidelijk
genoeg heb aangetoond, maar zelfs, dat ik
geen vordcrc argumenten behoef aan te
voeren ter staving van mijn bewering, dat
wij in een eeuw leven.
Maar nu, in welke eeuw?
In de eeuw van het kind?
Neen, mijne goachtc dames en heeron
In de eeuw van het licht?
Dezo uitdrukking is evenmin juist, daar
beiden immers slechts een gedeelte dor
maatschappij omvatten.
Neen, geachte dames en heereu, wjj Ie
ven in de eeuw van het knoppie!
7
Ik zie de verwondering uit uw geziohi
opvlammen, ik hoor zelfs een onderdrukt
lachen en nogmaals zog ik u, dal wij leven
in de eeuw van hel. knoppie.
Neen, niet hot. ltoppie, maar het knop
pio!
Is het u dan niet opgevallen, dat alles
wat wij heden v.onschen in ons leven pei
knop geschiedt. De eenvoudige, draaiende
beweging aan hot knoppie verschaft ous
velo vreugden.
Het geeft on» licht en warmte, muziek,
zoo in e«n« gegrepen uit den aether en
reinheid, als het stof zoo in eens uit ouzc
woning wordt weggezogen.
Het is het knoppie wederom, dat ons de
vreugden schenkt van vuur en vlam, koade
on warmte al naar de omstandigheden
zulks vereischen.
En er zal een tyd komen, dat oen sim
pel knoppie ons een weiverzorgden disch
tor tafol zal brengen, in 't kort dat het
knoppie zal doen wat wij tot heden zelf
hebben moeten doen.
Dames en heoren!
Wij loven in een oeuw.
Wij leven in de eeuw van hot knoppie.
DANIëL.
MUZIEK MISERE
Gij, musicus, die nu uw nobel vak
Door klank bedreigd /.iet,
Gij voelt u nu vast niet op uw gemak
Uw credit stijgt niet.
Men is uw tookoniBt grondig aan
't bederven.
Nu men muziek kan koopen als
conserven.
Nu, als bij een sigaar oen glaasje port,
Muziek er gratis bij geleverd wordt.
Niet enkel voor uw brood niuukt gij
muziek,
Slechts om te eten,
Neen, gij verheft 't gemoed van bet
publiek
En zit te zweeten.
Gij, violist, wat gij ook mocht verlangen.
Niets blijft er nu meer aan uw
strijkstok hangen.
Ach, binnenkort is het met u gedaan,
Dan moet ge bij een waschbaas
strijkon gaan.
Het beroep van bioacoopmuaicuu wordt
door de muatceerende Htm ernatlg
bedreigd.
Gij gaafl muziek reeds voor een
schamel loon.
Wie deed het beter?
Gij spoeldet met gevoel en goed
van toon,
Drieduizend meter.
Als 't over liefde ging, gij wist te klagon,
Gij wist t' ontroeren, en ook te beliagen,
Als in de film, het lukte nog maar net,
Op 't nippertje het meisje werd gored.
Dan gingt gij plots'ling over in galop.
Gelijk de beste,
Als do bandiet een klap kreeg op
zijn kop
In 't wilde Westen.
Wij hoorden dan revolverschoten
knallen
En zaten onbewust de vuist te ballen,
Als uw muziek onszeide. zonder
woord,
Dat zij gered was, de bandiet vermoord.
Ik zie voor U geen uitkomst in den noou
Bij dat gekochte
En ingemaakte spul, dat U verstoot.
Gij zijt gesjochten.
De schrale troost, die ik U slechts
kan geveu,
is dat gij in ons hart zult blijven leven.
Al gaat gij dus ook van den honger
dood,
Aan eerbied «een gebrek. Alleen
aan brood.
TROUBADOUR.