UIT DE RADIO-WERELD
Stemt af op Hilversum
AlIeenverteoenwoorditcnVRGOM DREESUn
- I.E.i.C.O.
RADIO -
voor alle mortal
CÖMFLEÏE RAD!
tl&É-OoMetltii
O-ÏÖESIEllEfi.
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1930
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD PAG. 11
Programma's voor Zondag 2 Febr.
Hilversum, 1071 M.
8.309.30 K. R. O. Morgenwijding.
9.50 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de
Ned. Herv. Kerk te Wassenaar.
12.301.30 K. R. O. Concert door het
K. R. O.-Trio.
1-302.00 K. R. O. Godsdienstonderricht
2.002.30 K. R. O. Lezing over Lichtmis
een Christus en eon Mariafeest. De viering
te Jeruzalem, te Rome en bij ons.
2.304.00 K. R. O. Koorconcert en gra
mofoonmuziek.
4.005.00 K. R. O. Zieknnlof.
5.005.15 Zakenzender Scheveningen.
5.15 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de
Geref. Kerk te IJmuiden.
7.307.55 K. R. O. Lezing over: De uit
zending van het zwakke schoolkind naar
buiten.
7.558.05 K. R. O. Voetbaluitslagen.
8.058.10 K. R. O. Intenties van het
Apostolaat des Gebeds.
8.108.20 K. R. O. Praatje door den K.
R. O. voorzitter.
8.2010.45 Et R. O. Concert. Orkest en
zangeres.
10.45 K. R. O. Epiloog door Klein Koor
INGEZONDEN MEDEDEELING
II UUR ZOIfDAGAVOND
Speciaal Gramafoonconcert
f 0.95 BROADCAST RECORDS f 1.45
Huizen, 1875 M.
8.008.30 A. V. R. O. Lezing door
Adrien Blok over: De verborgenheden van
het Koninkrijk Gods.
9.00 V. A. R. A.-uitzending.
12.0112.45 A. V. R, O. Lezingreeks over
muzikale meesterwerken door C-asper Hö-
weler.
12.452.00 Concert door het A. V. R, O.-
Octet. Solo-viool: Boris Lensky.
2.002.30 A. V. R. O.-Boekenhalf uurtje
Ds. Cramer bespreekt Vicky Baum's „Men-
schen im Hotel".
2.303.30 „Confetti". (Kleurige muziek-
snippers) uitgestrooid door Guus en Ja
mes.
3.304.00 A. V. R. O.-Radio Tooneel.
4.00—4.15 Gramofoonmuziek.
4.154.20 Sportuitslagen.
4.204.45 j.Thé select complet". Bereid
door Weizei, en geserveerd door Yoland.
4.45 Sportuitslagen. Daarna tot 5 uur:
Gramofoonmuziek.
5.00 V. A. R. A.-uitzending.
6.00 V. P. R. O.-utzonding.
8.00 A. V. R. O. Tijdsein, pers- en sport
nieuws.
8.1511.00 Concert door het Omroep
orkest. Adolp'he Poth en Sam Swar£)
Swaap (viool-duetten).
11.00 Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Davenfcry, 1554.4 M.
3.20 Kerkcantate No. 82 van Bach. Or
gel, orkest en solisten.
4.05 Bijbellezing.
4.20 Kinderkerk-dienst.
4.50 Concert.
6 05—6.35 Piano-recital door Leff Pouish-
noff.
8.20 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsomroep.
9.10 Nieuwsberichten.
9.25 Concert.
10.50 Epiloog.
„Radio Paris", 1725 M.
12.20 Religieuse causerie en gewijde mu
ziek.
I.20 Gramofoonmuziek.
2.20 Gramofoonmuziek.
3.20 Concert.
5.20 Gramofoonmuziek,
6.20 Gramofoonmuziek.
7.35 Gramofoonmuziek.
7.50 Poppenkast.
8.20 Concert. Orkest en solisten,
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Gramofoonmuziek.
8.259.20 Katholieke morgenwijding.
10.5011.50 Concert. Sopraan en piano.
12.20—1.50 Concert. Orkest en pianist.
3.50—4.15 Dansmuziek (Gramofoonpla-
ten).
7.20 Orkestconcert. Daarna tot 11.2b:
Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 H,
II.2012.20 Orkestconcert.
2.504.50 Concert. Orkest en pianiste.
4.505.20 Kinderunrtje.
7.20S.30 Orkestconcert en zang.
8.309.05 Piano-recital.
9.2510.20 Orkestconeert.
Brussel, B0&5 M.
5.20 Dansmuziek.
6.20 Vieol-recital
6.50 Gramofoonmuziek.
S.35 Orkestconcert.
Zeesen, 1635 M.
6.208.15 Lezingen.
8.15 Klokkenspel.
S.20 Morgenwijding en klokgelui.
9.2010.50 Berichten en lezing.
10.50 Hoorspel „Die Verfolgung" van
W. Gronostay.
11.20 Orkestconcert rat Breslau.
12.502.20 Lezingen.
2.20 Piano-recital door Heida Her
manns.
2.50 Voorlezing.
3.20 Concert door Instrumentaal Kwin
tet.
5.206-50 Lezingen.
6.50 „Piquo Dame". Opera van P,
Tschaikowski.
9.50 Lezing. Daarna tot 11.60: Dansmu
ziek.
Programma's voor Maandag 3 Febr.
Hilversum. Tot 6 uur n.m. 298 M. Na
6 uur: 1071 M.
(Uitsluitend N. C. R. V.-uitzendingen).
8.15—9.00 Concert.
10.3011.00 Ziekendienst
11.00—11.30 Lezing.
11.3012.30 Concert. Zang, viool, cello
en piano.
12.301.45 Orgelconcert.
2.002.35 Uitz. voor scholen.
2.453.15 Lezing over: Klimplanten en
heggen.
3.153.45 Knipcursus.
4.005.00 Ziekenunrtje.
5.006.C0 Concert. Viool en piano.
0.006.30 Gramofoonmuziek.
5.306.40 Koersen.
6.407.10 Lezing over: „Schoonheid",
7.10—8.00 Voor de Rijpere Jeugd.
•3.0011.00 Concert. Koor, orkest en vo
cale solist. Spreker.
10.00 Persberichten.
Huizen, 1875 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
11.1511.45 Wat zullen onze Kinderen
lezen? Mevr. Ritter-Landré over: Russi
sche Kinderboekjes.
12.152.00 Concert door het A. V. R. O.
Trio.
2.002.45 Kookpraatje door P. J. Kers.
2.454.30 Aansl. van het Rembrandt-
Theater te Amsterdam.
5.006.00 Kinderunrtje.
6.016.45 Gramofoonmuziek.
6.457.15 A. V. R. O.-Tocneelhalfuurtje
Dr. J. Walch over dc figuur van Mevr.
Mann-Bouwmeester.
7.157.45 Engelscb voor beginners.
8.01 Opera-uitzending. Studie-opvoering
van ,,Die Walkure". Muziekdrama in drie
bedrijven van Rich. Wagner. In de pauze:
Persberichten. Na afloop der Opera: Gra
mofoonmuziek.
Davenfcry, 15644 M.
10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing.
11.20 Gramofoonmuziek.
12.20 Concert. E. T. Cook (orgel), M. Se
vern (alt).
I.35 Concert. Orkest.
2.20 Uitz. voor soholen.
3.40 Dansmuziek.
4.35 Orkestconcert.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing.
6.35 Nieuwsberichten.
7.00 Piano-recital door Laffittc.
7.207.40 Lezing.
7.45 Spaansche lezing.
8.05 Orkestconcert. Heruitz. van Frank
furt.
8.35 Dansmuziek.
9.20 Nieuwsberichten.
9.40 Dialoog.
10.00 Concert L Keyer (sopraan). D. Ma
ther (bariton) orkest.
10.55 Lezing.
„Radio Paris", 1725 M.
12.B02.20 Gramofoonmuziek.
4.05 Orkestconcert en solisten.
6-55 Gramofoonmuziek.
8.20 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Gramofoonmuziek.
9.3510.30 Gramofoonmuziek.
II.30 Gramofoonmuziek.
12.251.50 Orkestconcert.
4.505.50 Kamermuziek. Piano, so
praan, alt, bariton en bas.
7.208.20 Orkestconcert.
8.20 „Die Rauber", Tooneelspel van Frie-
drich von Schiller. Daarna tot 11.20 Orkest
concert,
Kalundborg, 1153 M.
21.201.20 Orkestconcert,
2.55—4.56 Orkestconcert en declamatie.
7.209.20 Concert. Orkest en vocale so
listen.
Brussel, 608£ M.
5.20 Trio-concert.
6.50 Gramofoonmuziek.
8.36 Orkest en zangeres. Lezingen.
Zeesen, 1635 M.
6.1311.50 Berichten en lezingen.
11.5012.15 Gramofoonmuziek.
12.15—12.50 Berichten.
1.201.50 Gramofoonmuziek.
1.503-50 Lezingen.
3.504.50 Concert uit Berlijn.
4.507.50 Lezingen.
7.50 „Elf Uhr viernndvxerzig Minuten",
van Alfred Prugel. Uitz. uit Bres'au.
8.35 Concert. Orkest en koor. Daarna:
Berichten.
9.50 Dansles.
10.10 ca. Uit het Filmtheater „Capital''
te Berlijn. Eerste deel van de Richard
Tauber-Toonfilm. Zang op het tooneel door
Richard Tauber. Daarna tot 11.50: Dans
muziek.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
Mare 104 - LEi
DEnA Tel. 1118
HET J
DRfl) 66
ST0RINGS0NDERZ0EK VOOR
LEEKEN.
IL
Brommend geluid.
Wanneer Je weergave vergezeld gaat van
een brommend geluid, is hot plaatspan-
ningsapparaat daarvan meestal de oorzaak.
Wanneer geen bijzondere voorzorgen ge
troffen zijn tor voorkoming van inductie
moet het plaat spanningapparaat, zoo ver
mogelijk van het ontvangtoestel verwijderd
worden( ca. 1 Meter). Inbouw is slechts
mogelijk indien het geheel met metaal af
geschermd wordt en het metalen omhulsel
geaard. Wanneer het brommend geluid
hoorbaar blijft bij iedore anodespanning,
is de afvlakki ng niet voldoende en moeten
de afvlakcondensatorcn vergroot worden,
b.v. inplaats van 2.4 Mfd. Ook is het moge
lijk, dat de gel ij kriek tlamp van fco groot
vermogen is en niet past bii den transfor
mator. Men moet niet trachten de span
ning van Lot plaatspaimingsapparaai ie
verhoogen door het plaatsen van een gelijk-
richtlamp van groote vermogen. Dc trans
formator laat slechts een bepaalde stroom-
sterkte toe en deze wordt niet grooter met
een grootere gelijkrichllamp.
Als regel is het plaatspanningsapparaai
te klein voor de voeding der ontvanglam-
pen. Indien het brommend geluid b.v. niet
gehoord wordt bij ontvangst met 3 lam
pen (de 4e lamp geheél uitschakelen) en
wel met 1 lampen, is dit het geval. De
transformator kan dan niet voldoenden
stroom leveren bij de vereischte spanning
en moet een grootere transformator geno
men worden. De minste kans op brommen
bestaat bij een plaatspanningsapparaat met
dubbele gelijkrichting (4 pootjes). Voor
ultra-korte-golf ontvangst is een plaatspan
ningsapparaai met enkele gelijkrichting
niet te gebruiken; een krachtig bromgeluid
wordt dan steeds gehoord, dat is normaal.
Hier dus een apparaat met dubbele ge
lijkrichting of nog liever een droge batte
rij of accu-anodebatterij.
Bij algeheele wisselstroomvoeding, dus
met speciale wisselstroomlampen, is bijna
steeds een zachte brom- of zoemtoon hoor
baar; hieraan is niets te doen. «Wordt een
electro-dynamische luidspreker gebruikt
met bekrachtiging van een z.g. kuprox-ge-
lijkrichter, dan zal de brom toon nog ver
sterkt worden. Verbetering wordt verkre
gen met bekrachtiging van een accu. Als de
bromtoon hinderlijk is, ligt de fout moge
lijk in een van de lampen, vooral de detec
torlamp is hiervan veelal de oorzaak. Het
gebruik van een detector-gloeidraadweer-
stand van ca. 6 Ohm, die berekend moet
zijn voor het betrekkelijk groote stroomver
bruik, geeft soms verbetering. Het aan
brengen geschiedt eenvoudig door verbro
king van een der gloeidraadverbindingen;
de beide draadeinden worden verbonden
met de aansl uitklommen van den weer
stand.
Indien de gloeistroomtransformator dicht
bij de L.F. transformatoren geplaatst is,
kan inductie plaats vinden. Bij voorkeur
wordthij in het hoogfrequent-vesterker
gedeelto geplaatst of buiten het toestel. Het
montecren van de gloeistroomleidingen in
loodkabel is ook heel goed; de loodmantel
wordt hij in het hoogfrequent-versterker
lijk acht ik deze voorzorgen niet absoluut
noodzakcl k, doch het kan ook geen kwaad.
Een slechte aard verbinding kan ook oor
zaak zijn van bromgeluiden.
In de meeste toestellen ligt de minpool
van het plaatspanning-apparaat aan de
plusleiding van den accu- De minpool ligt
dus aan aarde via den accu. Dikwijls wordt
verbetering verkregen door een verbinding
van de minpool plaatsspanningapparaat di
rect met aarde. De draad van min plaabsp.-
app. wordt dus van -f- accu losgenomen
en direct aan (min) accu gelegd. Een
bijkomstig voordeel is nog, dat het gevaar
voor doorslaan van de lampen verminderd
wordt. Indien b.v. een draad van het plaat-
spanningsappara'at (plus) op min accu-lei
ding komt (b.v. tegen geaard omhulsel van
plaatsp-app.. L. F. transformator, scherm
etc.) staat de volle anodespanning op de
gloeidraden. Min plaatsp.app. is verbon
den met plus accu, plus anodespanning dan
met min accu (via aarde) en worden de
gloeidraden der lampen alle vernield. Tn-
dien min anodesp. aan min accu (aarde)
ligt kan dit niet gebeuren- W. p.
OVER RAMON N0VARR0.
Ramon Novarro behoort op 't oogerabük
zonder twijfel tot de populairste acteurs
van het witte doek en door de invoering
van de sprekende en z'ngende films is die
populariteit nog steeds groeiende. Want
Novarro heeft een prachtige stem en de
liederen, die hij zong in „De Heiden" en
in „Devil May Care", zijn beide eerste
klankfilms, zijn zoo ingeslagen, dat zij tot
de „b'g hits" van het. seizoen behooren.
Teen Novarro het.lied: „The Pagan love
Song" (Het lied van de Zuidzee in de film
„Do Heiden' ten gehoore bracht," was dat
geenszins zijn debuut al6 zanger. Jaren ge
leden had de jonge Mexicaansche ster zeifs
meer belangstelling voor de muziek dan
voor een filmcarrière en meermalen .gaf hij
zang-recitals in zijn „Teatro Intime" te
Hollywood.
Ramon Novarro, die in Durango (Mexi
co) geboren werd, was erfgenaam van een
schitterend landgoed en zijn jeugd was
een onbezorgde. Op zijn zesde jaar toonde
hij reeds zijn talenten op tooneelgebied
door een stukje op te voeren, dat hijzelf
geschreven had. Twee jaar later kreeg hij
van zijn ouders een marionetten-theater
cadeau en met het meeste plezier verzon
de jeugdige Ramon allerlei geweldige dra
ma's voor zijn poppen.
Als er in 1913 geen Mexicaansche revo-
lut'c ware geweest, zou Novarro waarschijn
lijk op dit oogenb'ik een rustig landgoed-
bezitter geweest zijn, wiens liefde verdeeld
zou zijn tusschen een studeer- en een mu
ziekkamer. Maar de revolutie deed het fa
miliekapitaal zienderoogen vermindoren
en in i9ir moest de nog geen twintig jaar
oude Mexicaan de wereld in om zijn eigen
brood te verdienen.
Hij kwam in Los Angeles met het vaste
plan om er een of ander baantje to vinden
en hoopte tijd genoeg te hebben, nm zijn
liefde voor het tooneel niet geheel op zij
behoeven te zetten. Toon zijn geld op was,
kreeg hij een baantje als bordenwasseher
in een restaurant en met een glimlach be
ken! Ramon, dat hij in de eerste week
méér brak, dan hij in twee maanden zou
hebben kunnen betalen. Het tooneel trok
hem echter onweerstaanbaar en toon No
varro de kans schoon zag. trok hij o.p reis
met de Marion Morgen-ballotgToop, die een
tournee door de provincie maakte. Toeval
lig werd hij daar opgemerkt door een thea
ter-agent. en het gevolg was: oen aanbie
ding om een rol te spelen in de verfilming
van het bekende boek „Omar Khayam".
Hoewel deze film weinig betoekende. is zij
tenslotte belangrijk geworden door het feit,
dat zij don grondslag legde voor Ramon
Novarro"8 filmloopbaan.
Bex Ingram zag den knappen, jongen
Mexicaan in „Omar" on hij vond hem rpn
ideaal hoofdpersoon voor de film, die hij
juist zou gaan maken: The prisoner of
Zenda. Ramon kreeg do rol van Rupert of
Hentzau enover zijn toekomst was be
slist.
Tusschen deze Rupert-creatie en zijn
laatste: Armand in Devil May Care, ligt
een vruchtbaar arbeidsveld. De. Metro
Goldwyn Mayer sloot een contract mot
Novarro of cn ypoed'g behoorde do Mexi
caansche jongeling tot do sterren van Hol
lywood. Aanvankelijk speelde hij vooral
romantische rollen, maar later bewees hq
ook zijn bruikbaarheid voor karakter
rollen.
Iedereen kent. Ramon Novarro uit „Bon
Hur", de film, die hem over de heelo we
reld beroemd maakte en er voor zorgde,
dat hij materieel onafhankelijk werd. Do
andore Novarro-filtns zijn te veel om op te
noemen. Wij volstaan met. „De Prins-stu
dent", „De luchtvloot" en „D« Heiden",
eon rolprent, die binnenkort naar on6 land
komt. Na de*o laatste film maakte No
varro nog Devil May Care en hij is nu be
zig met een Castiliaausch-romantische film:
„The House of Troy".
Ramon Novarro heeft verscheidene
broers en zusters en hij houdt zeer veefl
van hen. Ieder jaar brengt hij langen tijd
bij zijn familie door. Zijn terughoudendheid
is geen bestudeerde houding, maar een ge
volg van zijn ernst en bescheidenheid. Hij
trekt er zich weinig van aan, als men hem,
heel geestdriftig, den knapsten man van
het witte doek of don meest begeerens-
woardigen vrijgezel noemt. Trouwens: hot
interesseert hem ook niet als men slechte
critaeken over hem schrijft. Er is geen
tweede acteur in Hollywood aan te wij
zen, d e zoo immuun is voor vleierijen en
afbrekende critiek als Ramon Novarro.
Zijn veelzijdige talenten kennen alleen
zijn intieme vrienden. Want Ramon is niot
alleen een uitmuntend filmacteur en een
voortreffelijk tenor.... hij is ook een zeer
handig schermer, een elegante danseur,
een formidabel tennisser en ©en goed
violist*
HET EERSTE STUDIE-ORGEL.
In de Hal Roech-studio van de Metro Gold-
wyn Mayer is dezer dagen een groot concert
orgel geplaatst, dat niet minder dan 25000
dollar kost. Deze studio is de eerste, welke
met een dergelijk or'al is uitgerust. Het is
speciaal voor de musiceercnde film geconstru
eerd en is mede bestemd tot het geven van
verschillende geluidseffecten.
Het orgel is gebouwd aan het eind van een
der tooDeelen, maar het toetsenbord is be
weeglijk. Dit kan naar ieder punt van de stu
dio verplaatst worden. Dit eerste studio-orgel
heeft drie manualen en het geluid is ongeveer
even sterk als dat van een orkest van 50 man.
Tot organist la benoemd J. Newton Yates, een
musicus, die de grootste Amerikaanschc thea
terorgel bespeeld heeft en in alle opzichten
een primus in zijn vak is.
WEEK-END
MANNENMODE
Wij, inunuiMi ja. ik kitn cr maar niet
over uifc eu ik moét net u vertellen wij
zijn de ongelukkigste menschen ter wereld.
Tk r.ccm dat geen men: ch kwalijk, want
hoi is onze oigen schuld, wij loopen maar
mee mot de sleur der historie, wij laten
ons alles maar aanleunen, maar intus-
schcn zitten we cr toch maar mee. Mis
schien hebl u, ler.er, daarover nog nooit
nagedacht-, lczcrosson weten er hoele-
maal niets van u hebt 'l bij u zelf wol-
licht nog nooit, gerealiseerd, maar hot is
zoo, wij mannen, zijn de ongelukkigste
schepselen, die er bestaan.
Praat u mij nou nooit meer ervan, dat-
de vrouwen slavinnen zouden zijn, van
de mode, want met ons is het. nog veel
erger gesteld.
Voor dc dome:- is do mode tenminste
nog pracrisch, luchtig, maar wijwij!!!
Het is gewoonweg verschrikkelijk. Wij
torsen alleen aan lichaamskleeding to oh
zeker oen gewicht van 7 Kg. zeven
tegen de drie cn een half ons. die de da
mes omgeslagen li ebben.
En daar komt nog bij oon zakmes, éen
sleutelbos, oen sigarenkoker, een tanden
stoker, een horlogo met. ketting, een siga
renaansteker, een zakdoek, een schaartje,
een kam cn eon zakborstel, een portefeuille
en oen notitieboekje, twee doosjes lucifers,
een sigarenpuntjes-knipper, een vulpen
houder, een of meer potlooden, een porto-
monnaie, een doos sigaretten, een stuk of
wat kranten en dc dagelijksche post.
Maakt, samen 10 Kg.
Eu dat zou allemaal nog niet eens zoo
erg wezen, want zijn vrij het. sterke ge
slacht of niet?
O, zoo! Dc pakjes, die je ega je bij' haai
inkoopenwandeling daarbij nog sjouwen
laai. kunnen er dus ook wel bij.
Maar cr zijn nog voel erger dingen!
Vooreorst, die. boord, die afschuwelijke
boord.
Die boord, die zoo precies moei pussen,
die je knelt om jo nek, die je op den grond
doel stampen van puur venijn, als je des
morgens met twee duimen cn twee wijs
vingers vruchteloos probeert om de boor-
denknoop, door de twee dichfcgesoldeordc
knoopsgaten te wriemelen.
Dan krijg jo de kramp in je vingen» en
als de heele zaak dan eindelijk goed vasi
zit één boordenknoop voor vier knoops
gaten is ook geen verhouding dan slaak
je een zucht van verlichting, dan kijk je in
de spiegel, dan zie je dat hot in óéu woord
keurig notjos zit, maar dat je boord weer
vuil is. Vingerafdrukkon en een paar dui
men staan er dan op.
Dan dat eeuwigdurende scheren, zoo
ben je glar ais 'n flosch en een uur later
hangt er weer franje aan je kin en zit er
bloed aan je boord en dan krijg je natuur
lijk weer het drama van het boorden-
knoopje en de schoone boord met do dicht
gemetselde knoopsgaten.
Iedere week moet je broek worden op
geperst, en dan moet. je nog overal waar
je zit, altijd, je broekspijpn omhoog sjor
ren, anders geeft hot nóg niks.
Dan loop je na één uur wéér met bolle
knieën.
Hoe moet dat nou?
Zonder boord op stap gaan?
Niet scheren?
Als maar knieën in je broek?
Dat gaat, dat mag niet, dan wordt jc
met dc vinger nagewezen.
Een noodlot is het!
DANIëL.
Moj. J. H. te R.
Dc golfbroek is nog niet verkocht. Is
nog verkrijgbaar voor een zacht prijsje.
Wat denkt U er van?
Over de andere quaostio kan ik mij in
't publiek niet uitlaten. D.
DROOG!
Amerika! Het is het land
Der hoog geroemde vrijheid.
Daar heerscht slechts het gezond
verstand
In vreugde cn in blijheid.
Daar doet een ieder wat hij wil,
Daar is geen etiquette,
Maar van een borrel blijf je af,
Dkt zal men je beletten.
't "Woord „ouwe-klare" kent men niet.
Jenever is misdadig.
En al dat snoode, fijn goed
Vernietigt men gestadig.
Want ouwe klaro cn cognac
Dat zijn verboden vruchten,
En daarvoor zit er menigeen
In het gevang tc zuchten.
De in opdracht van de regccring' in
het buitenland vertoevende Amori-
kanen is het thans ook verboden,
alcohol te gebruiken op straffe van
ontslag uit hun betrekking.
Wie 's avonds naar een borrel snakt,
Dab is daar strong verboden
Wordt aanstonds in zijn kraag gepakt,
Zoo is de vrijheids-mode.
En wie versmacht naar een glas bier,
Al is het nog zoo'n bravo
Mag, al versmacht hij van de doTsf.
Zich slechts met water laven.
De vrijheidszon in 't vrijheid eland
Is danig aan hot tenen,
Het was niet uit te honden moer
Voor de Amerikanen.
Slechts wie er naar Europa mocht
Om daar tc gaan regoeron,
Kon dan daarbij, 's lands wijs,
's lands eer,
Zijn keel voldoende smeron.
Maar zie, ook dat is nu gedaan,
Koe wijs toch zoo'n beleid is,
Daar hij, die hier een neutje noemt,
Direct zijn baantje kwijt is.
Straks zal niet één Amerikaan.
Meer om zoo'n baantje vragen.
En heel het droog gezantendom.
Wordt dan cn hloc ontslagen.
Nog slechts een vijf-en-twintigtal exem
plaren van „Oden en Satyren" is er be
schikbaar voor 1.10. Daarna wordt de
TROUBADOUR.
inschrijvmgstermijn gesloten en is het
boek a 1.60 bij den boekhandel verkrijg
baar.