WOENSDAG 18 DECEMBER 1929 DERDE BLAD PAGINA 1 Over een advies in de Stadhuiskwestie Het Mysterie van Heath Hover (Ingezonden). Tot wat dwaze dingen men ulzoo komt, als men het groote puoliek in bouwkundige en soortgelijke kwesties laat meespreken, blijkt weer eens duidelijk uit het ingezon den stuk in dit blad op 14 December van K. te Groenendijk. Hoeveel invloed er van dit opstel op het gemeentebestuur zal uitgaan, kan ik niet beoordeelem Ik veronderstel van uiterst weinig en dit is maar te wenschen ook. Want het is al te zot. Wat K. schrijft, is eenvoudig nonsens. Maar toch niet heelemaal'onschuldige non sens, doordat hij er den schijn bij weet te wekken van iemand, die-het-wel-weet. Zijn doel is, te bepleiten, dat het nieuwe etadhuis in Leiden geen modern gebouw mag worden, maar in een der oude stijlen dient te worden opgetrokken. Zoo hij hier nu gezonde begrippen bij volgde en zijn zaak ernstig verdedigde, kon zuik een pleidooi nog al aardig, misschien zelfs interessant zijn. Nu is het dit niet. Om wille van het algemeen inzicht in deze nu nogal brandende kwestie breng ik enkele pnnten uifc zijn betoog naar voren. Voor monumentale gebouwen vraagt hij stijl. Wat is nu volgens hem oen monumen taal gebouw? Letterlijk zegt hij: „Men kan het (Rot- terdamsche stadhuis) een monument noe men, omdat het groot is en veel ge kost heef t". Was er een millioen meer voor op de re kening gezet, dan was het nog monumen- taler geweest!, Wel vermakelijk zoo iets! Zoo'n monumentaal gebouw dan moet stijl hebben. Bij fabrieken, enz. die soms nog wel grooter zijn dan stadhuizen, en, naar men zegt, razend veel moeten kosten, hoeft het niet, zegt hij. Mij goed! Maar wat is dan stijl? „Stijl", verklaart hij, „beteekent gezag, wet, logica en in het algemeen beteekent stijl zooveel als rationeele bouwkunst". Dit is niet anders dan een goochelen met woorden, waarmee men, mits niet na der verklaard, van alles kan bepleiten. - Waar is het hem nu eigenlijk om te doen Hij wil maar zeggen, dat er niet meer dan twee soorten van stijlen bestaan: rondboog- en spitsboogstijl. Een verdere mogelijkheid, om een groot en duur gebouw volgens gezag volgens wet(?) en volgens logica samen te stellen, is er niet.' Nu wordt er tegenwoordig bij het bou wen vooral bij groote ondernemingen veel gewerkt met ijzerbouwconstructie en gewapend beton. Het ligt voor de hand, dat men hiermee anders zal moeten om gaan dan met steentjes en kalk. Kan men zich nu hierbij niet houden aan ja, wat dat „gezag" hier beduidt, snap ik niet, dat sla ik dus maar over aan de „wet", aan den eisch van het gebouw, van de solidi teit en redelijkheid in de constructie, aan de wetten der materiaalaanwending? K. loochent het; maar het is toch al te mal! Even verder haalt hij bij het begrip van stijl ook dat van „karakter". Hierover valt te praten. Is karakter een uiting van stijl, kan het dan absoluut niet ▼oorkomen, gelijk K. ons wil wijs maken, dat men met de tegenwoordig algemeen gebruikte materialen, door kunstzinnige lieden naar hnn aard aangewend, het ooit brengt tot een werk met karakter? Het gezag van K. weegt niet zwaar ge noeg, om hem dit maar zoo grif toe te ge- ven. Verstaan we onder stijl daarenboven ook nog, dat de verschillende onderdeden, tot zelfs de meubelen en gebruiksvoorwer pen toe, eenzelfde karakter als het ge bouw vertooneni is het ook dan nog uitge sloten te noemen, dat er ooit door eenigen bouwmeester een inrichting tot stand komt, die karakter, en een goed karakter, bezit in al wat er toe behoort? Zoo iets beweren is toch onnoozel! FEUILLETON. Uit het Engelsch van BERTRAM MITFORD. 34) HOOFDSTUK XVm. Nieuwe raadselen. De bewoner van Heath Hover had juist het gordijn van zijn slaapkamer openge trokken, en keek uit naar een wolkenlooze lentehemel en een ochtend van stralende schoonheid, want het jaar was gevorderd in zijn loop en het teere jonge groen ver hoogde het nog overal waar men maar keek. Door het open raam dreven (ie zoete voorjaarsgeuren binnen, tegelijk met het gezoem van talrijke insecten, de roep van het waterhoentje op den vijver, het lied van ontelbare vinken en het geluid van den koekoek. Het was een morgen om zich te verheugen dat men leefde. Toen trof de blijde klank van meisjesstemmen zijn oor, de hooge heldere tonen van Melian's stem boven de diepere van haar vriendin. Vio let C'inock, die de vorige avond voor een bezoek van een paar dagen was aangeko men. Steeds nader kwamen dc stemmen, de meisjes werden nu ook zichtbaar en be gonnen op haar gemak het pad van den dam af te dalen. Halverwege de trap bleven ze staan Men kan nog verder gaan en vragen: zou een architect verstandig doen en zou er iemand voor te vinden zijn met, om wille van den „stijl" (in K.'s zin dan ver staan), van de verbeteringen in de tech nische hulpmiddelen bij het bouwen geen gebruik te maken? Of moet een architect, die een stadhuis of een kerk fabrieken blijven hier ongenoemd bouwt, met be ton omspringen alsof het deeg was en er sierlijke lijnen en krullen van maken? Jam mer, dat K. niet eens zoo'n karweitje krijgt! De goede man loopt ook niet hoog weg met de bouwkunst in onze dagen. Maar me dunkt toch, dat hij ook hierin wol lich telijk overdrijft! Ik wil natuurlijk niet beweren, dat de tegenwoordige voortbrengselen van de bouwkunst zoomaar met huid en haar alle maal als schoon zijn te slikkeh. Och neen Zoover heeft onze beschaving het nog n'et gebracht. Het komt ook niet op het per centage van schoone en onschoone aan. De vraag is alleen maar: zou er op dit oogen- blik in ons vaderland, of lukt dit niet dan daarbuiten, een architect te vinden zijn, die in staat is, met de tegenwoordige ma-' terialen en overeenkomstig den aard dier materialen, iets voort te brengen, dat ver antwoord, stijlvol en schoon is Of is er geen enkele? Het spreekt immers van zelf, dat een lastgever als de stad Leiden niet den eersten den besten heeft te nemen; op den allerbesten kan ze een beroep doen! Is de beste nog een prul? Ook b.v Ber- lage en Kropholler? K. zegt: geen enkelen goeden architect hebben we! Allemaal knoeiwerk! Wel treurig! De redding echter kan en moet van dit stadhuis uitgaan! In een der tweo oudo stijlen De zaak is echter toch nog niet zoo heel eenvoudig. Ik zou hem tenminste aanra den, zijn actie voor den „stijl" ook tot niet- monumentale gebouwen, simpele winkels van V. en Dr., van C. en A. enz., uit te strekken. Zoo hij immers toestaat, dat men de Breestraat en de belendende straten volzet met huizen zonder „stijl", dan komt zoo'n monumentaal gebouw, dat toch zóo'n beetje een groote broer in die huizen familie is, er wat mal tusschen te staan. Om dit te voorkomen zou ik hem in het belang der openbare schoonheid willen voorstellen, aan alle bewoners van de mid- denstad een circulaire te sturen met het verzoek, aan hun huizen zooveel mogelijk het aanzien van gothieke kapellen te ge ven. Is aan dit verzoek voldaan waarop wel valt te rekenen dan zette hij de kroon op het werk door te zorgen voor een stadhuis in grooten stijl, met heel vele to rens, schietgaten, kanteelen en een zooge- naomden beffroi of uitkijktoren, om de vij anden te zien aankomen. Een klein bezwaar blijft er dan nog wel. Van binnen zal zoo'n stadhuis ook wat an ders moeten worden ingericht dan men dit in den tijd van den bloei der Gothiek deed. Er komt allicht centrale verwar ming in, waterleiding, liften, kluizen, brand kasten, W. C.'s en dan heel veel kantoor lokalen, net als in niet-monumentale ge bouwen, veel meer dan men vroeger noo- dig had, toen al dio boeken nog niet zoo goed werden bijgehouden. Een binnenhof voor paarden en schildknapen- kan natuur lijk vervallen, maar daarvoor komt een groote fietsenbewaarplaats, die tegenwoor dig bij elke groote inricüting een onmis- 1 baar onderdeel is. Maar als men eenmaal een schoon uitwendig heeft, valt er met het inwendige wel wat te schipperen! Het „karakter" echter een stijlvol huis moet immers een karakter hebben, maar dan toch zeker een eigen karakter heeft ook nog eenig bezwaar in. Een eeuw of zes geleden werd er in zoo'n gemeente huis waarschijnlijk oorlog verklaard, vrede gesloten, godsdienstige belangen bespro ken. Nu gaat het er toch anders! Maar enfin. Het zijn kleinigheden. Dat vindt K. wel. Een motie dient nauwkeurig geformuleerd to worden en met een omschreven voorstel te komen. K. doet het ook! Ziehier zijn voorstel „Koopt in een kunstwinkel (bedoeld is sigarenwikel) een prentkaart of teekening of foto van de Lakenhal van Yperen, Melian was schijnbaar aan het redeneeren en toen werd het gezicht van de toeschou wer doodsbleek en brak het klamme zweet hem uit, en hij had moeite om zich staande te houden, want zijn oog zag iets blinkends en dat blinkende ding had Melian in haar hand. Wat dit werkelijkheid of een lugubere droom? Dat vreeselijke ding, dat afschu welijke ding in Melian's blanke vingers Hij had haar nog net zoo lief een cobra zien liefkoozen. Wat moest hij doen, wat moest hij zeggen en zou ze direct doen wat hij zei? In de verschrikking van dit oogenblik scheen zijp tong hem in dc steek te laten. Maar toch moest hij een of an der geluid hebben gemaakt, want nu ke ken ze op. Laat.... direct.... dat.... ding... vallen, slaagde hij uit tc brengen en zijn stem scheen hem klankloos en van heel ver af. Direct.doen.niets vragen. Melian De twee meisjes keken doodelijk ver schrikt. Dat vehwrongen gezicht voor het raam, die heesche, klanklooze stem Melian dacht een oogenblik dat haar oom plotse ling zijn verstand verloren had. Maar ze gehoorzaamde. Mervyn slaakte een zucht van verlichting. Beweeg je niet, tot ik bene-d^n kom zei hij. Zijn handen beefden zoo," dat hij ternau wernood de koorden van zijn kamerjapon vast kon maken en hij struikeldo bijna in zijn haast, om beneden te komen. Een gruwelijke gedachte flitste hem door het hoofd. Als ze eens van dat oogenblik ge bruik badden gemaakt om dat ding weer op te nemen? Maar toen hij de deur uit kwam zag hij tot zijn ontzaglijke verlich ting, dat de meisjes nog net zoo stonden, brengt die bij den beer Dudok en zegt hem eenvoudig, wij willen een raadhuis in dien geest en in dien. stijl". K. vergeet* hierbij weer een kleinigheid. Als de heer Diidolrrin staat was, een ge bouw te zetten, evenwaardig aan het beste uit de middeleeuwen of later, dan mocht hij wel meer^respè.ct voor ihem^hebben, want dan was bij een ongemeen groot kun stenaar en zou ook peslist wri in staat blij ken te zijn, om met ander jnateriaal en in nieuwe vormen eveaftgflfrriets goeds voort te brengen! R- K. GEMENGDE BERICHTEN ONGELUKKEN. SLACHTOFFERS VAN HET VERKEER. Botsing tusschen auto en vrachtkar. Maandagavond reed do vrachtauto van den heer T. uit Venlo in de richting van laatstgenoemde stad. In „de Kemp" z.g. de „Reuversche bosschen" kwam een houtkar van de houtzagerij Geraerds te Swalmen, waar de auto tegen opreed. Het paard werd op slag gedood. De auto werd totaal ver nield, terwijl de chauffeur en een inzitten de dame ernstige verwondingen opliepen en naar het gasthuis te Venlo moesten worden vervoerd. De voerman van den houtkar, de heer W. uit Swalmen, liep slechts onbed-idendo verwondingen op. Drie kinderen onder een auto. Twee zwaar gewonden. Maandagavond heeft, naar de „Tel." meldt, in het centrum van Stad-Delden in de Langestraat een auto-ongeval plaats ge had. Daar passeerde in matige vaart de heer W. uit Hengelo met zijn auto, toen on verwacht drie kinderen van den postbode Bolscher, diè met een vliegenden Hollan der speelden, de straat overstaken. Daar bovendien W., naar hij later verklaarde, verblind werd door de lichten van een hcra tegemoetrijdenden auto, was een.aanrijding onvermijdelijk. De drie kinderen, van tweo en een half, vier en zes jaar oud, kwamen allen onder den auto terecht Het jongste bleek er vrij gced te zijn afgekomen, doch de toestand van beide anderen was vrij- wel hopeloos. Het jongetje van vier jaar werd naar het R. IC. ziekenhuis overge bracht, waar o.m. een scheur in de maag geconstateerd werd. Het ventje is onmid dellijk geopereerd. De toestand van het oudste kind dat een schedelbreuk bad, was van dien aard, dat aan vervoer naar het ziekenhuis niet kon worden gedacht. De jongen wordt voorloopig bij de familie S., waar hij werd binnengedragen, verpleegd. Zoowel volgens de verklaringen van de po litie als van ooggetuigen treft den heer W., die in zeer matig tempo reed, geen schuld. Heel Delden is diep onder den in druk van het gebeurde. Fietser dcor auto overreden. Maandag begaf de heer P. v. Vleuten, kantoorbediende der „Serva" rijwielfabrie- ken te Geldrop zich naar zijn werk en werd onderweg door een stoomtram van „De Meierij" gepasseerd. Door het uitlaten van stoom en rook werd het uitzicht dermate belemmerd, dat de heer v. Vleuten een uit de tegenovergesteld richting naderenden vrachtauto niet zag. Ook den autobestuur der werd het uitzicht benomen. Hierdoor had een botsing tusschen wielrijder en auto plaats. Met een gapende hoofdwonde is de wielrijder bewusteloos opgenomen en in een huis binnengedragen. Na verbonden te zijn werd de jongeman op advies van den dokter naar zijn ouderlijke woning ver voerd. Den chauffeur treft geen schuld. In een open haardvuur gevailen. Maandagmorgen had mej. van Z., wo nende aan den Hanendorperweg te Epe (G.), het ongeluk, in een open haardvuur te vallen. De vtouw werd met zeer ernstige brandwonden opgenomen. Haar toestand is zorgwekkend. als toen hij ze het laatste gezien had, met oogen, groot van angstige verbazing. Hemel, oom Seward, wat is er U ziet er uit, alsof u alle spokenvan de wereld tegelijk bent tegengekomen. Gauw kind, laat me je handen zien Nog steeds verwonderd hield ze hem haar beide handen voor. Hij greep ze in de zijne, onderwierp ze aan een nauwkeurig onderzoek eerst met de palmen, daarna met den rug naar boven. De kleur kwam langzaam op zijn gezicht terug, terwijl hij een diepe zucht van verlichting slaakte. Nu de uwe, juffrouw Clinock Violet strekte de handen uit, er al even min iets van begrijpend als haar vriendin. "VVat is er toch, mijnreer Mervyn? Je zou haast zeggen, dat dat vreem de dingetje bijten kon, voegde Melian er ondeugend aan toe. Dc twee paren oogen, de bruine en de blauwe, stralend van ondeugendheid en nieuwsgierigheid brachten Mervyn weer in zijn evenwicht. Hij was al bijna weer heelemaal zich zelf. En hij begon bij zichzelf te overleg gen, hoe hij zijn opwinding zou kunnen ver klaren. Die was zoo duidelijk geweest, dat hij haar met geen mogelijkheid zou kunnen ontkennen. Eu ze moest weggeredeneerd worden. Vrouwen bezaten een sterke in tuïtie en wat erger was een groote dosis nieuwsgierigheid. En een blijk van deze laatste eigenschap liet niet lang op zich wachten. Maar wat is het eigenlijk voor een ding, oom Sewardvroeg Melian. Hij keek haar een oogenblik aan, niet direct wetend, wat hij zeggen. Mis schien heb ik me wel angstig gemaakt om niets, zei hij, met inspanning vari al zijn krachten trachtend zich to beheerschen. UIT DE RADIO-WERELD. Programma's vow Donderdag 19 December Huizon, 1875 M. Uitsluitend N.O.R.V.-uitzendingen. 8.159.30 Concert. 10.0010.30 Zang door Dameskoortje. 10.3011.00 Ziekendienst. 11.0011.30 Lezen van Christ, lectuur. 11.3011.45 Gramofoonmuziek. 11.4512.30 Uurtje voor de landbouwers. 12.30—2.00 Concert. Piano, orgel, fluit en viool. 2.002.35 Uitzending voor scholen. 2.453.45 Curcus Fraaie Handwerken. 4.005.00 Zieken uurtje. 5.006.00 Lezing Over: „Over zioükun- digo invloeden op het proces van de ziekte". (IV). 6.007.00 Orgelconcert. 7.007.30 Lezing over: „Kristlik fryskc dichtkinst". 7.308.00 Cursus Maleisch. 8.00—8.30 Lezing over: „Mijn Jordaner- tjes". 9.00 Uitvoering van een Oratorium. Koor, orkest en vocale solisten. Daarna: Persberichten. Hilversum, 1071 M. (van 12.006.00 nam.: 29S M.). 10.0010.15 Morgenwijding. 12.152.00 Concert door het A.V.R.O.- Kwartet. 2.00—3.00 Gramofoonmuziek. 3.003.30 Halfuur voor do Ned. Ver. van Huisvrouwen. Lezing door mej. F. Meijboom over: Wat iedero vrouw moet weten van practische ziekenverpleging. 3.304.00 Gramofoonmuziek. 4.005.00 Ziekenuurtje. 5.306.30 Concert door het A.V.R.O.- Kwartet. 6.30 Vaz Dias: Koersen. 6.457.15 Landbouwhalfuurtje. Spreker: W. Th. Zwart, 7.157.45 Fransch: Gevorderden en con versatie. 8.01 Praatje door J. G. Pater over: De P. T. T.-diensten in verband met het Kerst en Nieuwjaarsfeest. 8.15 Aansluiting vau heb Concertgebouw to Amsterdam. Het Concertgebouw Orkest o. 1. v. Pierre Monteux. Walter Gieseking (piano). In de rustpoos: Vocaal concert door het „Quintet classique des Cosaques du Terek" o. 1. v. Pierre Svetlanoff. Solo-te nor: Fedenco. Na afloop van het concert: Persberichten. Daarna: Voortzetting Vo caal Concert. 10.45 c.a. Gramofoonrüuziek. 12.00 Sluiting. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Concert. 1.202.20 Concert op cinema-orgel. AUTO IN BOTSING MET TRAM. Twee slachtoffers. Uit Hoorn wordt ons gemeld- Hedenmorgen even na 7 uur heeft tus schen Driebergen en Doorn een ernstige botsing plaats gehad tusschen een vracht auto en de electrische tram. Op het rechte weggedeelte voor het landgoed „de Hprst" te Driebergen raak te vermoedelijk de stuurinrichting van den auto defect, waardoor deze pardoes tegen de in volle vaart zijnde tram op reed. De auto werd versplinterd en do beide inzit tenden, de ongeveer 35-jarigo landbouwer J. de Lange uit Doorn en dc ongeveer 47- jarige chauffeur K. Mandersloot uit Lang donk werden op slag gedood. De auto ge raakte in brand, welke echter door vrijwil lige brandweer uit Driebergen spoedig koii worden gebluscht. Van de 4 varkens, waar mede de auto geladen was, brachten een drie-tal het er levend af. De slachtoffers waren beiden gehuwd en laten vrouw en kinderen achter. De wagenbestuurder en de passagiers van de tram bleven onge deerd. Maar dat ding roept bij mij een heel vreemde, griezelige ervaring to binnen, niet' in Engeland, maar je weet dat ik in verre landen en onder vreemde volken ge leefd heb, waar aan de eenvoudigste vooi- werpen soms de meest lugubere histories verbonden zijn. Maar waar heb jedat dingprecies gevonden'? Nee'aat het stil liggenzei hij snel, want Melian had zich gebukt om bet op tc rapen. Wel, juist waar het pad begint af te dalen. Op je terugweg? De vraag klonk kort en gejaagd. Er scheen iets van de agitatie van straks in Mervyn's stem teruggekomeu. En toen hij een bevestigend antwoord kreeg, merkten de beide meosjes dat dit een groote op luchting voor hem was. Wel, ik veronderstel, dat jullie wel zin liebt om te gaan ontbijten, vervolgde hij nu weer, op gewonen rustigen toon. Ik ben nog niet klaar maar jullie be hoeft niet op mij te wachten. Dat zou na- turlijk te veel gevergd zijn, met het oog op zooveel jeugdigen, gezonden eetlust, nietwaar? Wat zegt u, miss Clinock? Lachend antwoordde Violet dat er nog geen haast bij liet ontbijt was, maar Me lian was dat nadrukkelijk met haar oneens Wel, je moet Judy maar een beetjo aanporren, zei Mervyn, ik moet mc eerst nog aan gaan kleeden. Maar hij ging niet tegelijk met dc meis jes het huis binnen. Hij scheen zelfs niet de minste haast te hebben, om naar bin nen te gaan. Dc twee meisjes waren min of meer onder den indruk van het vreem de indient. Melian nog wel Ir c meest. Want haar kennis van haar oom's per soonlijkheid in aanmerking genomen, kwam zijn verklaring, haar allerminst aanneme- 3.20 Vesper ui£ de Westminster Abbey. 4.05 Lezing. 4.20 Concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.35 Nieuwsberichten. 6.50 Marktprijzen. 7.05 Piano-recital- 7:20 Lezingen. S.05 Concert, Militair Orkest. 8.20 Nieuwsberichten en leziug. 9.5? Duitsch Nationaal Programma. Man nenkoor, dansorkest en sprekers. 11.2012.20 Dansmuziek. „Radio-Pari s", 1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Dansmuziek. 4.35 Kinderuurtje. 6.55 Gramofoonmuziek. 7.40 Gramofoonmuziek. 8.20 Tooneeluitzending, zang en kamer muziek. Langenberg, 473 M. 6.207.20 Gramofoonmuziek. 9.3510.10 Gramofoonmuziek. 11.30 Phonola-concert. 12.251.50 Concert, Orkest en bas. 4.505.50 Orkestconcert. 7.208.05 Orkestconcert, 8.05 Wederopvoering van „S. O. S Rao, raoFoyn". „Krassin" rettet „Ita lia". Hoorspel van Friedrich Wolf. Daar na tot 10.50 Dansmuziek. 10.5011.50 Dansmuziek (Gramofoonpla- ten). Vervolgens tot 12.50: Dansmuziek. Z e e s o n, 1635 M. 6.1510.05 Lozingen. 11.2012.15 Gramofoonmuziek. 12.15—12.50 Berichten. 1.201.50 Gramofoonmuziek. I.503.50 Lezingen. 3.504.50 Concert uit Berlijn. 4.507.20 Lezingen. 7.20 Orkestconcert. 8.25 Lezing. 8.35 Concert door Strijkorkest. 9.50 Dansles. Daarna tot 11.50: Dans muziek. Kalundborg, 1153 M. 10.3511.05 Uitzending voor scholen. II.201.20 Orkestconcert. 2.004.00 Concert. Orkest en Opera zanger. 7.358.10 Concert door het Heger- Terzet. 8.10—8.55 Voordracht met muzikale illu stratie. 9.3510.30 Orkestconcert. 10.3012.20 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.20 Her-uitzending van het concert in het Concertgebouw te Amsterdam. INGEZONDEN MEDEDEELING. Te Swalmen wordt naar do „L. K." meldt sinds Zaterdagavond do .lieer J. Hondrikx, gemeenteraadslid aldaar, vermist. Men vermoedt, dat hij in de Ma-a is ver dronken. Onwel geworden in de kerk. Tijdens dc godsdienstoefening Zondag morgen in de Ned. Hervormde Kerk te Mastenbroek zijn eenige personen onwel geworden, wat in verband wordt gebracht met dc omstandigheid, dat do laatste (la gen op het koor achter do preekstoel op gravingen zijn verricht voor den aanleg van centrale verwarming, bij welke opgravingen een groote hoeveelheid menschclijkc been deren te voorschijn is gekomen. lijk voor. Hier school veel meer achter, dan een herleefde herinnering. Hij was er de man niet naar, om zich daardoor alleen zoo van zijn stuk te laten brengen, en zoo te schrikken van het feit, dat zij een on schuldig uitziend stervormig voorwerp in de hand had gehouden. Sieraad? Ja, een beter woord wist ze er niet voor. Haar oom had een heel groot deel van zijn leven doorgebracht in verre; vrëei&db landen, tusschen wildo volken. SM je voor, dat er eens geen toeval .school in het feit, dat dit blinkendo ding daar lag, op een plaats, waar hij het moest vinden. Al het nu eens een tecken was, een --oort waarschuwing? Wie weet, welk groot ge vaar hem bedreigde? En door een wonder lijke gedachtenassociatie, dacht ze opeen- aan Helston Varne. Een plechtanker leek haar de gedachte aan hem tol er iets ge beurde, dat dat veilige gevoel weer deed verdwijnen. Zij waren al bijna klaar met ontbijten, toen Mervyn binnenkwam, ge heel gekleed nu, hij zag er zelfs buiten gewoon goed gehumeurd uit. Voor ik het vergeet, zei hij in den loop van het gesprek, dat hij ze" udig was begonnen, ik vertrouw dat ic al lebei oud ep wijs genoeg bent om we ten wanneer je praten en wannecr •vij gen moet. Ik denk hierbij aan jullie van vanmorgen. Ik zou er zeer op gestell zijn, als jullie er tegen nieman l een oord over zei, hoor je, tegen niemand. Mi: seliicn komt er een tijd, hoewel ik dat jullie niet eens vast kan beloven, dat ik jullie alies kan uitleggen, maar dat kan toch zeker alleen, als je nu er geen woord nver los laat. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7