UIT DE PERS STADSNIEUWS UIT DE OMGEVING HET GEHEIM VAN DE ZWALUW pi ERDE BLAD. DE LEIDSCHE COURANT. VRIJDAG 18 OCTOBER 1929 yjAAR „TELEGRAAF"-SCHEN AARD. p e Volkskrant schrijft: De „Telegraaf" zou de „Telegraaf" niet ijn, als ze, in verband met de Zeppelin- tart op Zondag, niet de gelegenheid had ingegrepen om te schamperen op de Ka- tolieken en geloovige Protestanten, die sor deze openbare schending van de Zon- tgsheiliging zijn ontsticht. Ze laat het Clinge Doorenbos doen. en rijm- Deze zanger verdeelt zijn schimp-dichb drie deelen. In het eerste wordt de draak gestoken net Holland, waar de Zondag Zondag loet 'blijven en dan de rust niet verstoord nag worden, in Holland, dat toonaan- svend is en vooraan staat met een ruim i frisch verstand. In het. tweede deel wordt de Zeppelin pgedragen om, als ze ons nog eens met en vliegbezoek wil verblijden, het dan ellig op Zondag te doen: ieder heeft, dan en mooie kijkgelcgenheid. Bovendien: wie zich door de Zeppelin it de kerk laat lokken, staat zóó zwak, at hij maar liever nóóit meer naar de erk moet gaan. In het derde deel wordt vastgesteld, dat -ie de Zeppelin op dien Zondagmorgen .oor het luchtruim zag gaan, het woord a-n het Opperwezen met zijn hééle hart eeft verstaan. Doet dit laatste niet de deur dicht: heel- •at beter dan de kerksche" menschen, ie dien Zondagmorgen in de kerk waren, n in het algemeen dan degenen, die de mtheiliging van den Zondag een fout heb- jen geoordeeld, hebben de ongeloovige toe schouwers, die als de Jan Rap van De Gé- ïestet ver boven „kerkgeloof" staan, God Zulk een manier van doen karakteriseert Telegraaf" en „Courant" ten volle. Be geloovige Christenen zijn bekrompen nenschjes, drijvers, die met het goddelijk jebod der Zondagontheiliging geen trans- icties weten aan te gaan, die de muffe kerk boven de vrije na-tuur verkiezen en bovendien nog verlangen, dat hun Zondag- ust niet door anderen zal worden ver- lord. Neen, dan zijn de vrijzinnigen heelwat elijker: die beschouwen den Zondag als •n vrijen dag, een vacantieda-g, wa&rop ïen juist mooi tijd heeft om van ©en bui- jnkansje te profiteeren. Met bezwaren van christelijke zijde be- oeffc men geen rekening te houden: heb- m die tegen een Zeppelin-tocht op Zon- ag bezwaar, wel, dan moeten ze maar liet kijken. Zoo lost de „Telegraaf-Oourant" alle :westies met zwier op. Een denk naar hier, een houw naar [daar, en men is klaar. Be spot-houding van de „Telegraaf" in |deze toch wel ernstige aangelegenheid geeft volkomen haar algemeene houding tegenover 'het leven weer en sticht nog teer kwaad dan die van den principieelen Baarom is en blijft de „Telegraaf-Cou- raut" het gevaarlijkste blad van Neder land. Ze kweekt bij de lezers die luchthartig heid en dat scepticisme aan, welke doo- dend zijn voor elke ernstige behandeling van vraagstukken en zaken. Ze vervlakt allek en trekt alles omlaag en kent geen ander wapen dan den spot en den spotlach. Korenbond „SL Willibrordus". De Zangersavond, te Noordwijk, aanvan kelijk bepaald op Maandag 18 November, wordt door omstandigheden verzet. op Maandag 25 November. De diverse aange sloten koren en ook genoodigden gelieven hiervan goede nota te nemen. INGEZONDEN MEQTEDEELING. WETENSCHAPPELIJKE VOORDRACHTEN OVER HET KATHOLICISME. Gisteren hield, op initiatief van het co mité ter bevordering der kennis 'van het Katholicisme te Leiden, de zeereerw. pa ter dr. H. van Lieshout, professor in de Wijsbegeerte bij de ICruisheeren te Zoe- terwoude, in het Klein-Auditorium der Leidsche Universiteit de eerste der aange-. kondigde serie voordrachten over „Geloof en Psyche". Spreker begon met te zeggen, dat hij hier dezen avond verscheen met 'n zeke ren schroom: 'n soort angstige eerbied kwam over hem, nu hij 't woord te voeren kreeg binnen de muren der eerbierwaar- dige Leidsche Alma Mater. Zooveler met 'n wereldreputatie traden hier op in 't verleden, en treden hier nog dagelijks op in 't heden, zoodat spreker, vergelekeu bij die grooten en rijken van geest, zich klein en arm voelt. Spreker noemt zijn taak ook daarom te moeilijker, omdat hij moet treden in' de plaats van prof. Verhaar uit Warmond. Dr. van Lieshout meende hulde te moe ten brengen aan zijn voorganger, die bij zijn professoraat steeds nog tijd vor.d voor tal van andere bezigheden en met name ook voor de conferenties voor niet-Katho- lieken aan de Leidsche Academie. Spre ker wenschte'prof. Verhaar een spoedig en algeheel herstel toe en verklaarde zich dank baar voor de aanwijzingen, die hij van hem ontvangen mocht en waarmee hij zijn voor deel hoopte te doen. Na deze inleiding kwam dr. van Lies hout tot zijn eigenlijk onderwerp: de psy chologie van het geloof. De meiïsch is in staat tot verschillende functies. Sommige dezer functies zijn ge meenschappelijk aan plant, dier en menschandere weer worden aangetroffen enkel in dier en mensch, terwijl er ten slotte ook een tweetal functies zijn, die enkel den mensch eigen zijn, n.l. het ver standelijk kennen en verstandelijk- stre ven. De waarde dezer laatste functies be staat daarin, dat, waar alle andere ver mogens zich richten op 't concrete en in- dividueele, deze twee kunnen reiken tot 't algemeene, ja, zich kunnen uitstrekken zoover als 't ding zich uitstrekt. Ze vin den pas haar grens in 't niets, omdat, het niets, juist omdat het n^ets is, nu een maal niet kan worden gevat. Het ding, zoo breed mogelijk genomen, kan eindterm van kennis en eindterm van streving zijn. Als eindterm van kennis is 't waar, omdat het hij 't kennen bereikt wordt gelijk 't in zich is. Als eindterm van streven moet 't goed wezen, omdat 't naar onze mee ning eenig voordeel en een zekere vol maaktheid schenkt. De verschillende functies kunnen zich op 't eigen subject slechts richten, inzoover ze in dit subject een zekere volmaaktheid vinden. Zoo kan ook 't verstandelijk, eigenlijk-menschelijk kennen zich slechts op zijn subject, het ware, richten, inzooverre dit ware voor het verstand een volmaaktheid en dus een goed wordt. De geloofsakt is vooreerst een verstan delijke akt: hij gaat essentieel uit van het verstand. Het geloof betrekt zich immers op universeele kenwaarden, die den mensch worden voorgesteld als waar. Om dat nu alle universeele kenbaarheid en waarheid eindterm van 't verstand is, zal het geloof essentieel een verstandsfunctie moeten zijn. We gelooven dus met ons ver stand. Evenwel kan 't verstand niet geloo- veD, zonder dat andere vermogens, met name de wil, daarbij betrokken worden, gelijk een volgende voordracht dat zal duidelijk maken. Als verstandelijke functie benadert 't geloof het weten, dat zich eveneens op verstandswaarden betrekt: beide richten zich op 't ding als waar. Toch blijft er tusschen gelooven en weten een diep gaand verschil. Bij 't weten wordt 't ken- ding gezien in zichzelf, wordt intrensiek evident. Daarom stelt 't verstand een ver standige daad met de kenwaarde te ac cepteeren. Bij het geloof echter wordt de kenwaarde niet in zichzelf gezien," zoodat bij de geloofswaarde het verstand niet alles verkrijgt, wat 't- overeenkomstig zijn natuur mag vorderen: 't mist de intren- sjeke evidentie. In verband hiermee stelt zich aanstonds de vraag, of 't verstand nog wel verstandig handelt met een der gelijke, in zich niet geziene geloofswaar de. aan te nemen. Hiermede kwam spreker aan de tweede functie, die het verstand bij den geloofs akt te vervullen heeft: het geloof, hoewel zich betrekkend op in zich niet geziene kenwaarden, moet tevens een verstandige, 'n redelijke, 'n het verstand waardige akt zijn, en zulks wordt het door de ver standelijke voorbereiding, die er aan voor afgaat, doch altijd zóó er aan voorafgaat, dal ze buiten den eigenlijken geloofsakt blijft. De geloofsakt wordt een het ver stand waardige, redelijke en verstandige akt. omdat de door 't geloof aanvaarde kenwaarden een extrensieke evidentie ontvangen. Deze evidentie bezit wel niet 't volle karakter der evidentie, omdat de kenwaarde duister blijft in zich, doch zc bezit toch wel iets van de evidentie, om- flat de kenwaarde gezien wordt in uiter lijke gronden. Al wordt het te gelooven voorgestelde niet evident begrijpelijk, zoo wordt 't toch evident geloofwaardig. We gelooven om 't gezag van God, de eerste Waarheid, Die zich openbaart, maar dit gezag van God kan door 't verstand langs den weg der natuurlijke kennis worden on derkend en vastgesteld. Aan den eigen lijken geloofsakt, die essentieel een func tie van het verstand is, moet voorafgaan een natuurlijk-verstandelijke redeneering, blijvend buiten 't eigenlijke geloof, doch daartoe voorbereidend. Juist deze vooraf gaande redeneering maakt den geloofs akt tot een verstandigen, mensch-waardi- gen akt. Deze natuurlijke kennis blijft in wezen steeds 't zelfde, doch ze kan ver schillen in perfectie naar gelang, de meer dere of mindere ontwikkeling van den betrokken persoon. Ze omvat eenig in zicht van 't Godsbestaan, van de godde lijke attributen, alsmede het feit der Openbaring, gelijk dat door wonderen en profetieën woidt vastgesteld. Vervolgens kan het verstand beschouwen, in het licht der Openbaring, de verschillende kerken, waarin we de geloovigen zich zien vereeni gen, en zoo ziet de Katholiek in de Een heid, Heiligheid, Katholiciteit en Apostoli- citeit der Kerk van Rome het bewijs, dat zij de ware Kerk is. De Katholiek sluit zich aan bij de Kerk van Rome, omdat rede lijke motieven hem daartoe brengen. Dt. van Lieshout besloot zijn voordracht met er op te wijzen, dat met het katho liek geloof niet slechts in strijd is een rede zonder geloof, maar evenzeer een geloof zonder rede: vóór alles wil het ka tholiek geloof zijn een redelijk geloof. De 2e voordracht over Geloof en Wil zal worden gehouden op 31 October. HILLEGOM. Stationchef. De "heer J. Hermes chef der N. ft. alhier is overgeplaatst als chef van het goederen^ta^ion "te Haarlem. Veel animo. Als bewijs dat de Flora bioscoop in een behoefte-des tijds voorziet diene, dat den vorigen Zondag meer dan 100 personen wegens uitverkocht moesten worden teruggestuurd. KATWIJK AAN DEN RIJN. Intronisatie. Gistermiddag had. de Intronisatie plaats van het H. Hart van Jesus in het Wijkgebouw van het Wit-Gcle Kruis. Bij deze plechtigheid waren tegen woordig de zeereerw. heer Pastoor Schip horst, die de plechtigheid verrichtte, de weleerw. heeren kapelaan A. van Leipsig en rector van Willife te Wassenaar, de eerw. Moeder Overste van het St. Elisa- beth-Gasthuis en een der eerw. Zusters te Leiden, Zuster Damiana van de wijkver pleging van het Wit-Gele Kruis alhier, be nevens het bestuur van het W.-G. Kruis. Nadat de plechtigheid der Intronisatie had plaats gehad nam Pastoor Schiphorst het woord om na over deze mooie plech tigheid gesproken te hebben, een woord van dank te brengen aan Pastoor Maas onder wiens herderschap het W.-G. Kruis is opgericht, aan de Moeder Algemeen Overste van het St. Elisabeth-Gasthuis te Breda, de Eerw. Moeder Overste te Lei den, voor de steeds betoonde medewerking in dit mooie doel, de verpleging van zie ken. Tevens aan de eerw. Zusters die hier in de wijkverpleging zijn werkzaam ge weest of nog zijn en aan het bestuur van het Wit-Gele Kruis, dat tot den bloei van deze vereeniging had medegewerkt. Het wijkgebouw was voor deze gelegenheid door Zuster Damiana extra versierd. Vader Lam. t Gistermiddag is de oud ste inwoner van Katwijk a. d. Rijn, de heer Lam, algemeen bokend als Vader Lam, overleden. Lange jaren was de heer Lam Vader in het Weeshuis der Ned. Herv. Gemeente. Toen hij wegens hoogen leeftijd intrek nam bij familie, later bij den heer Vooys, werd geen nieuwe weesvader meer aangesteld, daar reeds langen tijd geen weezen meer in het weeshuis waren. De heer Lam bereikte den hoogen leeftijd van 94 jaren. St. Bureaucratius. De post voor Val kenburg arriveert te Katwijk a. d. Rijn en wordt van het hulpkantoor aldaar behan deld. De postbode voor Valkenburg begint dus hier zijn werkzaamheden, bezorgt de poststukken langs Valkenb. weg en arri veert dan ten slotte in het dorp Valken burg, waar ook de bezorging door hem plaats vindt. Doch in de avonduren behoe ven buitenwijken niet te worden bezorgd. Nu is het maar de vraag, wat is een bui tenwijk. Ieder kan hierover een opvatting hebben. Zoo ook bij bezorging der post stukken. Aan de Rijnstroomlaan staan 3 woonhuizen met him voorgevel aan den Valkenb. weg Dat is volgens de post geen buitenwijk en de post wordt bezorgd. In de Rijnstroomlaan staan, aan iedere zijde 10 huizen met hun voorgevel, niet aan den Valkenb. weg doch in de Rijnstroomlaan, alles behoorende tot één blok, ook tol het blok der eerstgenoemde S stuks. Dat is volgens de post wél een buiten wijk en de post wordt niet bezorgd! Ook dus niet de krant die men daar des avonds en niet den anderen morgen denkt te ont vangen. De lengte, der Rijnstroomlaan zal in geheel 25 M. zijn! We vernemen uit be trouwbaren bron dat getracht) zal worden den Hoofdinspecteur der Posterijen en Te- legraphie te Den Haag er van te overtui gen dat deze z. g. buitenwijk geen buiten wijk is. Aanrijding. Toen de beer T. gister middag met zijn auto door do Voorstraat reed en de Achtersteeg wilde inrijden, het geen hij ook door don richtingwijzer aan gaf, werd hij aangereden door een achter hem aankomende auto van de steenkolen- firma C. uit Leiden. Spoedig verscheen de politie ter plaatse, die procesverbaal op maakte. De aanrijder verklaarde, dat de richting te laat werd aangegeven, zoodat hij niet tijdig kon stoppen. De verzekering zal de schade wel betalen. Gezonken. In de haven der Amster- damsche Ballastmaatschappij aan den Valkenburgschen weg is weer een dei- zandbakken omgeslagen. Een kraan is ge arriveerd om deze te lichten. WOUBRUGGE. Een zeldzaam huwelijk. Dat men een 25-jarig huwelijk herdenkt, behoort niet onder de zeldzaamheden, loaar als men 47 jaren is gehuwd geweest en daarna hertrouwd, en dan nog weder het zilver mag beleven, kan wel onder de bizonderheden worden gerekend. Onze oudste ingezetenen, den heer G. Verploegh en echtgenoote valt dit te beurt, en wel in een goede gezondheid. Het bruidspaar hoopt dit feest den 22sten October a.s. te herdenken. Straatverlichting. Tot groot gerief van de bewoners aan de Groenewoudskade (hoek Roelofarerdsveen) en reizigers over zetveer Paddegat, is heden de electrische straatverlichting aldaar ontstoken en heit werk voltooid. Inenting. Voor het dorp Woubrugge zal op 23 dezer in het vereenigingslocaal bij het raadhuis' gelegenheid bestaan voor kostelooze inenting en herinenting des n.m. ben 2 uur en voor het dorp Hoogmade op 24 October a.s. des njn. half drie in het gemeente-locaal aldaar. Geboren: Cornelis Wouter, z. van .7. Westmaas en M. v. Wijk. Anna Maria Theresia, d. van N. M. Lieverse en H. A. Baak. Willem, z. van D. C. Oprei en L. de Leeuw. UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Zaterdag 19 Oct Huizen, 1875 M. Uitsluitend K. R. p. -uitzendingen. 11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Concert door het K.R.O.-Trio. I.152.00 Gramofoonmuziek. 2.003.15 Kinderuurtje. 4.004.30 Cursus Esperanto. 4.305.00 Cursus Engelsch. 5.006.45 Gramofoonmuziek. 6.457.00 Journalistiek Weekoverzicht. 7.007.30 Lezing over electriciteit in de huishouding. 7.308.00 Lezing over: Het katholiek standpunt inzake lichaamscultuur. 8.0111.00 Concert. Orkest en humorist. II.0012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum 298 M. Na 6 uur 1071 M. 10.0010.15 Morgenwijding. 12.152.00 Concert door het kwartet. 2.002.30 Filmpraatje door Max Tak. 2.304.00 Aansl. v. h. Theater Tuschinsky. 4.004.30 Lezing door J. J. A. de Riddex: Onze auto. 4.305.00 iSportpraa/tje door H. Hollan der. 5.005.30 Gezondheidshalfuurtje door Dr. M. Niemeijer. 5.306.00 Duitsche les. 6.007.45 Concert door het orkest met medew. van het Tokkel-octet. 8.00 „V.A.R.A.-uitzending. Da entry, 1554.4 M. 11.05—11.20 Lezing. I.202.20 Orkestconcert. 3.45 Berichten. 3.50 Concert. 5.05 Cinema-orgelconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.35 Nieuwsberichten. 7.05 Pianorecital door G. Peppercorn. 7.20 Lezing. 7.35 Lezing. 7.50 Voordracht. 8.05 Muziek-concours. Orkesten. 9.20 Nieuwsbcr. 9.35 Lezing. 9.50 Berichten. 9.55 Vaudeville. II.0512.20 Dansmuziek. „Radio P a r i s", 1725 M. 12.502.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Kinderuurtje. 4.35 Dansmuziek. j 6.55 Gramofoonmuziek. :"- 8.35 Orkestconcert. 9.20 Berichten. Daarna :Dansmuziek. Lange:.berg, 473 M. 6.207.20 Gramofoonmuziek. 9.3510.45 Gramofoonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25—1.50 Orkesbconcert. 4.555.50 Concert. Orkest en piano. 7.25 Vroolijke avond. 9.5010.20 Dansles. Daarna tob 12.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 2.504.50 Orkestconcert. 7.208.20 Orkestconcert. 9.1510.20 Orkestconcert. 10.2011.35 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Kamermuziek door Trio. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Orkestconcert. 9.20 Concert ter gelegenheid van de in wijding der Feestzaal van het Palais dos Beaux Arts te Brussel. Z e e s e n, 1635 M. 11.203.50 Lezingen en lessen. 3.504.50 Orkestconcert. 4.507.05 Lezingen en lessen. 3.504.50 Orkestconcert. 4.507.05 Lezingen en lessen. 7.20 Concert. Daarna tot 10.50 Dansmu ziek. SASSENHEIM. Gunning. Het bestuur der Woning- bouwvereeniging „Vooruitgang" heeft aan do heeren Kort en v. d. Wiel gegund het bouwen van 20 arbeiderswoningen aan den Hein Baderstraat alhier. Deze heeren wa ren op één na de laagsto inschrijvers. FEUILLETON. Vrij vertaald uit het Duitsch. door P. G. HOCKS. (Nadruk verboden). 11) .Heb jij van die grappenmakerij ook al gehoord? Weet je wat ik geloof...." „Nou, wat dan „Dat die twee schoften een smerig zaakje aan de hand 'hebben gehad en dat het meisje daar de dupe van zal worden dat geloof ik. Ken je ze?" „Pas sedert gisteren." „Eén ding is gelukkig ze is tegen die schelmen opgewassen en ik acht haar in staat om dien Fimmy met een zweep af te ranselen, als hij haar te na zou ko men. En als jij soms zin in het meisje mocht krijgen, laat je dan niet afschrik ken door zijn grooten mond. Openlijk zal hij niets tegen je durven te beginnen, daar is hij te laf voor, maar achterbaks.... Wees dus op je hoede. En nou hoef je me niks te zeggen, vriend, je vraag heeft je verraden. Je houdt van haar." „Dat is ook zoo", antwoordde Bill, „en dat zou ik niemand durven zeggen, maar ]ou vertrouw ik. Hf houd van haar ©n ik heb ook maar een uurtje met haar ge praat." „Dat 's hier te lande al lang genoeg. Ik je ze van harte en als je mijn hulp ook in deze zaak: noodig mocht hebben ik ben je man." - Bill drukte, den Californiër innig de hand. „Ik zal er aan denken, Martellos, dat wil zeggen, als 't noodig is." Onderwijl waren z© in Noreros geko men. Martellos ging naar zijn tent én Bill naar zijn hotel om zich wat op te knap pen, en dan begaven ze zich samen op weg naar Sacramento, waar ze in Miners- home aankwamen juist toen het donker begon te worden. De speelzaal was helder verlicht en wemelde van bezoekers. Mar tellos, die zich dadelijk naar de speelta fel wilde begeven, werd door Bill aan den arm gepakt met de vraag, of hij ©ven bij hem wou komen zitten en niet, te gaan spelen. Martellos gaf gevolg aan dat verzoek en zette zich met Bil), na wijn besteld te heb ben, aan een tafeltje, maar het gesprek wilde niet vlotten. Bill dacht te veel aan Alice en keek voortdurend naar de deur naast het buffet, waardoor ze gisteren in de zaal gekomen was. terwijl Martellos geen oog afwendde van de speeltafel. Hij kon het spel zelf niet zien, maar de ver leidelijke klank van het goud en het ge roep van den bankhouder wonden hem meer en meer op. Toen Bill een oogenblik later zich om keerde om zijn kameraad iets te vragen, was deze verdwenen en meteen hoorde hij diens forsche stem aan de speeltafel boven de andere uitklinken. Daar ging de deur naast het buffet open op een kier en Bill zag, hoe Alice de ge- heele zaal doorkeek, alsof ze naar iemand zocht. Misschien had ze iets te vragen aan haar vader. Hoe verwonderd was hij ech ter, toen hij zag, dat ze 'hem wenkte. Hij wees met den vinger op zijn borst, alsof hij wilde vragen„Zoekt u mij Zij knikte. Hij vond het vreemd en zelfs minder passend, dat een meisje, dat hem zóó wei nig kenrle, hem uitnoodigde bij haar te komen. Maar wie weet, welke gewichtige dingen ze hem had mede te deelenHij stond dus op en liep naar de deur, deed die open en kwam in een gang, die uit kwam in den tuin achter het huis, waar Alice op hem wachtte. „Mister Adams", fluisterde ze, „ik heb u geroepen, omdat ik u iets te zeggen heb. U vindr het misschien erg vrij van me, dat ik hier zoo alleen met u ben. U moet me dat niet kwalijk nemen, want dat kan nu eenmaal niet anders, omdat ik daar binnen niet vrij met u spreken kan en wij misschien afgeluisterd zouden worden en dat zou de zaak maar slechter maken. Va der heeft me opgedragen u te waarschu wen, want men loert op uw leven. Hij zei me, dat ik u vooral moest waarschuwen voor Fimmy. Fimmy is jaloersch, achter dochtig en tot alles in staat en daarom verzoek ik u niet meer hier in huis te komen, hoezeer dit vader spijt. Hij zou het vreeselijk vinden als u een ongeluk zou overkomen en ik niet minder. Dat is alles, wat ik u te zeggen heb en als u me nu een pleizier wilt doen en mijn zielerust niet wilt verstoren, mijd dan dit ongelukkige huis." Tranen schoten haar in de oogen. „Gisteren voelde ik me zoo gelukkig", vervolgde ze, „terwijl ik met u sprak en dat kleine beetje geluk moet nu reeds verstoord worden." Bill kon met moeite zijn gevoelens onderdrukken. Medelijden met het. meis je, haat tegen Fimmy, die overal ieders geluk scheen te verstoren en moed om dezen slechtaard te bestrijden en onscha delijk te maken vervulden zijn mannen hart. Fimmy had zijn leven vergiftigd, vergiftigde ook het leven van het meisje, van wie hij op dit oogenblik zoo veel hield zou hij voor dien laffen schurk wijken? Dat nooit. Die was hun beider vijand en hij zou hem bestrijden met alle kracht, die in hem was. „En gelooft u nu werkelijk Alice, dat ik uit vrees voor hem hier niet meer zou durven komen, u niet meer zou mogen zien en spreken en u zou overlaten aan een man, dien u evenzeer veracht als ik?"' „Och, doe hel ter wille van mij. Ik zou u er haast om willen smeeken. want ik zou het mij ten eeuwigen dage verwijten, als die.Fimmy u in het ongeluk stortte. Ja, als die hier niet meer kwamhij maakt ons allemaal ongelukkig. „Neen, Alice, ik trek me voor hem niet terug. Nu ik dat weet, heelemaal niet. Daarvoor ben ik ineens te veel van je gaan houden en uit je woorden moet ik op maken, dat je ook van mij houdt, anders zou je je niet zoo bezorgd over me ma ken. Of heb ik 't mis?" „Neen, George. Ik durf het je gerust zeggen ik houd van je." „Welnu, dan zal ik niets onbeproefd la- ten je uit de klauwen van Fimmy, onzen gemeenschappelijken vijand, te redden, maar als je een vijand met vrucht bestrij den wil, dan moet je hem kenme.n en we ten, welke wapenen hij tegen je kj?m ge bruiken. Jij schijnt, naar ik heb kunnen merken, hom door en door te kentnen en nu we weten, wat wij voor elkaar zijn, zou ik je willen vragen mij alles van hem te vertellen, wat je van hem weet. Ik vraag dat niet uit nieuwsgierigheid, maar uit noodzaak. Hoe komt het, dat Fimmy uw vader en daardoor ook u in zijn macht heeft „Moet ik het je vandaag nog vertellen vroeg ze. „Morgen kan het misschien tc laat zijn, lieve kind." „Laten wc dan hier even gaan zitten", zei ze. En ze nam hem' naar een bank, die onder een boom in hun nabijheid stond. „Mijn vader", zoo begon ze met zachte stem, toon ze zich neergezet hadden, „was havenarbeider in New-York, zooals ik u gisteren reeds gezegd heb We woonden op een vierde verdieping in ren huis in een der achterbuurten van de stad en hadden maar één kamer met een klein keukentje. Maar hoc arm we het ook had den. toch waren we gelukkig, want vader verdiende een eerlijk stuk brood. Hij hield van moeder en van mij en moeder deed alles, wat in haar macht was om vader to believen. Als hij doornat thuiskwam, had zr altijd droge kleeren voor hem klaar. Zc hield den boel netjes en maakte het zoo gezellig mogelijk, 's Avonds ging vader, als het niet noodig was voor zijn werk. ook nooit de deur uit. Hij rookte zijn pijp, las de courant en speelde ook dikwijls met mij, terwijl moeder bezig was met kousen te stoppen of kleeren te verstellen. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7