UIT DE PERS LAND- EN TUINBOUW Wetenschappelijke Berichten STADSNIEUWS ROTARY EN NEDERLAND. Wij lazen in hol. „Utrechtsoh Dagblad" het merkwaardige bericht: „Hoewel de katholieke pers zich in ver schillende organen heeft verklaard tegen het deelnemen van katholieke landgcnoo- ten aan Rotary-clubs, is Zaterdagavond in Maastricht een Rotary-club opgericht en door den heer Dc Cock Buniiig uit Den Haag opgenomen verklaard in het Neder- landsche Rotary-vcrband. Tot dc toegetre den leden 'behooren o.m. dc president van de Arrondissements-Rechtbank te Maas tricht en de officier van justitie bij die Rechtbank, resp. mr. Bonbomme en mr. Brantjes; de directeur van de Hoogere Handelsschool, dc heer Houben; de direc teur van liet Gemeentelijk Gas en Water leidingbedrijf, ir. Dricssen, de consul voor België te Maastricht, dc heer Robert; de voorzitter vau don Voogdijraad, mr. dr. v. Oppen; do exporteur van ceramiek, de heer Smeetc; allen vooraanstaande Katho lieken in de Maastrichtsche samenleving. Reeds zijn 20 personen in deze club als lid opgenomen. De president, der Rechtbank, mr. Bonbomme, aanvaardde de benoeming als voorzitter der club. Aks secretaris is benoemd de gepens. kolonel G. N. Hilwig, president en gedelegeerd commissaris der Hollandschc Rubberfabriek; als penning meester de lieer 0. H. Beels, dirocteur van de Limburgsche Bankvereeniging. De heer Houben werd benoemd tet vice-president" De Tijd schrijft naar aanleiding hier van een artikel, dat ook onder onze lezers wel interesse zal trekken Van meer dan één zijde heeft men ons gevraagd, wat van de daad dezer Maas trichtsche Katholieken te denken is. En of het doel der Rotary, alsmede de door haar gebezigde middelen, niet strijdig zijn met, een katholieke levensopvatting? Vooreerst, moeten wij opmerken, dat sommige der belangstellende vragers duidelijk blijk geven den invloed te hebben ondergaan van den vorm, waarin het Utreehtsch orgaan zijn bericht, heeft gege ven. Wanneer het bedoelen mocht, dat de Katholieke pers mot betrekking tot de Rotary voor Nederland geldende verbods bepalingen zou hebben gepubliceerd, dan is dit geheel en al onjuist. Zich over een dergelijke beweging uitspreken in den zin van een verbod is slechts voorbehouden aan de geestelijke overheid. Wel werd ge signaleerd o-a. in „De Tijd" van 22 'Aug. 1928 hoe de Rotary, ofschoon be rustend op één voor alle afdeelingen gel dende constitutie, zich in verschillende lan den als anti-katholiek deed kennen en ove rigens een sterke gelijkenis vertoonde met de Vrijmetselarij. Het bekende tijdschrift, der Italiaansche Jezuïeten, „Civilta Cal- tolica" stelde vast („De Tijd" 11 Aug. '28) dat dc moraal-codex der Rotary precies is overgenomen van die der Loge. De „Osser- vatore Romano" drukte deze uitspraak in zijn kolommen af. Al gaat het niet aan daaruit, alsmede uit het feit, dat do Amerikaansohe stich ter Paul P. Harris en zijn eerste volgelin gen vrijmetselaars waren, onmiddellijk te besluiten, dat Rotary en Loge een volkomen identiteit vormen, toch is het juist, hier tot voorzichtigheid to manen hetgeen een andere houding is dan waartoe een ver bod zou verplichten. Wij kunnen mededeclen, dat, wij in ver schillende landen een onderzoek hebben ingesteld naar het wezen der Rotary-clubs De bijna eensluidende waarschuwingen luidden: „men zij op zijn hoede". In Spanje zag Kardinaal Segura y Saenz zich genoopt namens het geheele Spaan- sche episcopaat bij herderlijk schrijven van den 23en Januari 1929 te verklaren: „dat do „Rolarios" een absolute leekcnmoraal en godsdienstige onverschilligheid huldi gen" en deze yereenigingen derhalve ver klaard worden tc vallen onder de in Ca non 084 (Kerkelijk Wetboek) bedoelde ver dachte organisaties 1). Niet lang daarna antwoordde de Congregatie van het Con sistorie ontkennend op dc vraag of aan priesters kon worden toegestaan tot de Rotary toe te treden. Deze ontkenning werd later door een formeel verbod ver duidelijkt en bleef gehandhaafd ook nadat de internationale president, Mr. Stutten in Rome, zijn opwachting was gaan maken bij verschillende kerkelijke autoriteiten. Deze zouden den president bij die gelegen1 heid hebben toegezegd, dat voortaan aan vallen op de Rotary achterwege zouden blijven (ook in de „Osscrvatorc Romano"). Het Pauselijk orgaan maakte zich in een ironisch artikel niel weinig vroolijk over deze mededeeling. En kardinaal Segura kon den 12en Maart verklaren, dat blij kens oen door hom ingesteld onderzoek niets in de houding van de Congregatie t. o. v .de Rotary was gewijzigd. Tegelijk herhaalde de Spaansehe Kerkvorst zijn vroegere vermaning. In Juni van dit jaar werd te Bordeaux een Rotary-congres gehouden. Kardinaal Andricu voelde zich toen genoopt in een herderlijk schrijven tc herinneren aan de beslissing van de Congregatie en tevens aan de waarschuwende woorden van den Kardinaal-Primaat- van Spanje. Indien Rotary en Loge niet in één adem genoemd mogen worden, indien men de mogelijkheid laat, dat in elk land de Ro tary door toevallige leiding zich anders t. o. v. hot Katholicisme kan gedragen, dan zal men toch moeten toegeven, dat er voor goede Katholieken reden tot grootc voorzichtigheid behoort tc bestaan, wan neer zij kennis dragen van bovengenoem de waarschuwingen en verbodsbepalingen. Zelfs het bekend tijdschrift „America" dat in zijn October-nummer van 1928, vol. XL de Amerikaansche Rotary verdedigde legen den aanval een maqemnieke organi satie fo zijn, gaf toe dat: „it was almost inevitable that extraneous intercss would try to control it (Rotary) in directions far from its original and innocent purpose" 2) Juist daarom drong het periodiek er bij de Amerikaansohe leiding op aan, in Eu ropa een onderzoek in te stellen of inder daad de Loge er in de Rotary domineeren- den invloed, had verworven. De mogelijk heid. ervan werd dus aanvaard. Europa is in het algemeen principieelcr dan Amerika, en onder de Europeanen zijn dc Nederlanders als ..thcologiseerend volk" wel het meest, principieel. Met deze feite lijke omstandigheid dient men bij dc be oordeeling der Rotary-bewegiug in Neder land rekening to houden. Dc geheele Rota ry is a-dogma(isch, maar wil ethisch zijn. Haar doelstelling en haar karakter vindt men het scherpst geteekend in het Neder- landsche Rolarybockjc, waar wij lczon op blz. 8.: „1. Rotary is in wezen een geestesinrich- ting, welke zich ten doel stelt, de oplos sing van het eeuwig conflict tusschen per soonlijk winstbejag en den plicht om an deren te dienen. Rotary-is <io philosophievan het begrip Dienen, het. dienen, dat uitgaat boven eigenbelang. Do basis van deze practisch- clhischc levensbeschouwing is, dat hij, die het beste dient het hoogste loon zal ont vangen. 2. Een Rotary Club is een groep van vertegenwoordigers van bedrijven en be roepen, die zonder eenige gelofte, verkla ring of geloofsbelijdenis, dus geheel ondog matisch en volgens eigen opvatting de Ro- taryleer van het dienen aanvaarden. Zij wensehen: a. Gezamenlijk dc theorie te bestudee- ren, dat liet diensftdeaal do ware basis is, waarop het succes en het geluk berusten, zoowel in zaken a-ls in het particuliere le ven, enz." Deze verklaring spreekt voor zich. "Wij gelooven in de goede bedoeling der sa menstellers en ook van hen, die trachten ze te verwezenlijken, doch wij constatee- ren hier de vaagheid der humaniteitsbe- grippen, die, voor zoover ze aanvaardbaar zijn en goed, beter gevonden worden in het Evangelie en zonder het Evangelie zielloos blijven. In het gunstigste geval is de Rotary een „neutrale organisatie" horribile dictu welke zich volgens het. woord van den algemeönen president, aan den feestmaal tijd in Den Haag (1928), „streng verwij derd houdt van politieke en godsdienstige kwesties". Toch lozen wij in het Rotaryboekje op blz. 4 onder hel hoofdstuk Rotary-ctlrifk over „plichten". Daarmede wordt echter om ons tot dit punt te beperken het neutraliteits-beginsel reeds losgelaten. Immers behoort, gelijk Schopehauer het eens zeide, het begrip plicht „uitsluitend in de theologische moraal" d.i. in de zeden leer, die een God aanneemt. Een vereeni- ging, waarin geloovigcn. Joden, Protestan ten, Vrijmetselaars, Vrijdenkers, Katholie ken en ook Afgevallencn, voortdurend in tiem met elkander omgaan, kan niet al tijd aan de in het leven voorkomende vraagstukken „neutraal" voorbijgaan. Een Katholiek, die zou meenen, dit wel tc kun nen. verraadt daardoor reeds een beden- kei ijken „sensus". Wij willen dit. met een voorbeeld uit de Rotary-practijk illustreeron. In één der mededeelingen van April 1928 lezen wij o.a. de aankondiging van een te houden lezing over „Ethiek in den handel*. Hoe denkt men een dergelijke kwestie „neu traal" te behandelen? Daar Rotary zioh in de verschillende landen verschillend gedraagt bij het gods dienstig indifferentisme, dat zij krachtens haar constitutie heeft in acht te nemen, is een algeinecne houding nog moeilijk te bepalen. Dc Fransche Bisschop en het Spaansehe Episcopaat hebben slechts ge oordeeld en gesproken voor dc. hun. toe vertrouwde geloovigen. Dit oordeel moge tot voorzichtigheid manen, maar het legt aan Nederlandsche Katholieken geen ver plichting op. Wanneer er onder onze katholieke- land- genooten nu zijn, die nog altijd overtuigd blijven van het goed recht der Rotary als „neutraal instituut" maar dan een o.i. voor hen overbodig instituut, omdat elke Katholiek het Rotary-dienst-idcaal in tal van kerkelijk goedgekeurde organisaties veel beter kan beleven laten dezen zich dan wenden tot hun kevkelijke overheic? en openlijk haar oordeel inroepen. Zij be wijzen daardoor slechts goede Katholieken te zijn, wien er alles aan gelegen is, dit ook als Rot ariërs te blijven. Katholiek Nederland zal dan levens ver nemen of het Maastrichtsche voorbeeld goed en navolgenswaardig is. Canon 6S4 luidt vertaald aldus: „De geloovigen zijn prijzenswaardig, wanneer zij zich lieten inschrijven bij de door de Kerk gestichte of tenminste door Kaar aanbevolen vereenigingonzij moeten zich echter hoeden voor geheime, veroordeelde, revolutionaire en verdachte vcreenigingen alsmede voor dezulken, wier doel het is zich te onttrekken aan het wettig kerke- lijjc toezicht. 2) ..Ilet was bijna onvermijdelijk, dat vreemde invloeden zouden trachten de 1 tary in richtingen tc sturen, ver afwijkend van haar oorspronkelijk en onschuldig doel". FRUIT- EN WARMOEZERIJGEWASSEN De stand op 26 Juli j.l. Het onderstaand overzicht betreffende den stand van het fruit en de warmoezerij- gewassen op 26 Juli j.l. is, onder medewer king der Rijkstuinbouwconsulenten. sa mengesteld naar gegevens verstrekt door de correspondenten der 'directie van den landbouw en ontleend aan de ,Stcrt." Het fruit. De vooruitzichten van den fruitoogst, kunnen in het algemeen gunstig genoemd worden. De berichten daaromtrent luiden: veel appelen, minder peren en zeer veel INGEZONDEN MEDEDEELING. pruimen. Op enkele plaatsen scheuren de pruimeboomen van de zw.su-® dracht. Ook do late kersen leveren eeti goed beschot. De langdurige droogte begint evenwel ook op het fruitgewas een nadeeligen invloed uit te oefenen, waardoor hier en daar vruchten afvallen. Do qualiteit van heb fruit, is over het geheel goed. Aantasting van de appelen door de zaagwesp bracht in verband met. de overvloedige vruchtzet ting de gewenschte dunning teweeg. De stand van dc druiven is goed tot zeer goed. De perziken onder glas staan goed, de natuur-perziken echter matig. De warmoezerijgewassen. Het koolgewas, vooral de jonge, ujtgepote kool heeft veel van de droogte geleden, mede ten gevolge waarvan de stand van matig tot vrij goed varieert. Daarentegen deed de koolvlieg zich geleidelijk minder gelden. De late bloemkool is aanmerkelijk beter dan de vroeg geoogste. Aan den Lan- gendijk komen wederom „vallers" voor, vooral in de roode kool. De stand van augurken en boonen is door de warmte der laatste weken sterk voor uitgegaan. Door dieper beworteling her stelden de boonen zich geleidelijk van de droogte; niettemin vreest men. dat de oogst spoedig zal eindigen. Een enkel be richt wijst er op, dat, in tegenstelling met de andere jaren, de gelegde boonen betere resultaten geven dan de gepote. De tomaten staan goed. Samenvatting. Leidt men uit de opgegeven cijfers, met inachtneming van den omvang der teelt in de verschillende streken, het cijfer af voor het geheele land, dan verkrijgt men bet volgende resultaat, waarbij het tusschen haakjes geplaatste cijfer aangeeft hoe de stand was op 26 Juni 1929. Appelen 67 (69). Peren 57 (54). Late kersen 77 (75). Pruimen 70 (61). Druiven 81 (76). Perziken (onder glas) 72 (77); (natuur) 51 (51). Frambozen 77. Witte kool 59 (59). Roode kool 55 (59). Savoye kool 59 (59). Bloemkool 58 (53). Poot- uien 56. Augurken. 72. Erwten 72 (66). Tuin- boonen 76 (67). Andere boonen 67. Toma ten 74 (72). Door de correspondenten wordt de stand opgegeven in cijfers, waarbij 100 uitmun tend. 90 zeer goed, 70 goed, 60 vrij goed. 50 matig. 40 vrij slecht, 30 slecht en 10 mislukt. De „Alastrim". Een n i e u v ziekte Te Rotterdam zijn verscheidene gevallen voorgekomen van een soort goedaardige pokken, welke men „Alastrim" noemt. De Gem. Geneeskundige Dienst te Rotterdam deelt mede, dat aldaar tot heden 23 ge constateerde gevallen van „Alastrim" zijn voorgekomen, terwijl daarenboven nog 12 gevallen zijn aangegeven. In het Ziekenhuis aan den Coolsinge! worden thans verpleegd S patiënten. Een kindje, dat aan de ziekte leed, is gisteren gestorven. Van liet personeel in het Gem. Zieken huis hebben dc ziekte één dokter, één hoofdverpleegster en 9 verpleegsters. Van al deze patiënten zijn er nog maar enkelen ziek te noemen. De overigen zijn allen het stadium vau herstel ingetreden. In een onderhoud, dat de „M«b." had met di\ H. L. W. van Beuningen van Hels- dingen, den wnd. directeur van den Gem. Dienst te Rotterdam, deelde deze mede, dat alle doktoren van don Geneeskundi gen Dienst een aanschrijving hebben ge kregen om zoodra zioh bij patiënten ziek- teverscliijnseltfn voordoen, 'welke op alastrim kunnen duiden, deze aan den Ge neeskundigen Dienst te rapporleeren. Deze dienst, stelt dan zelf aanstonds een onderzoek in, of werkelijk een alastrim- geval zich voordoet. Het blad kreeg don indruk, dat de lei ding van den Geneeskundigen Dienst deze vooralsnog zeer kleine alastrim-cpidemic niet als een ernstig gevaar voor de volks gezondheid beschouwt. Men staat tegen over een ziekte, waarvan men den verwek ker niet kent. Bovendien is de ziekte hier niet inheemsch. Slechts door vergelijking der ziekteverschijnselen van pokken, alastrim en waterpokken, heeft- men ge concludeerd, dat hier van alastrim. sprake moest zijn. Het eigenaardige van de ziek te is, dat de patiënten zioh het ziekst voe len, voordat de uitslag optreedt. Deze ver- whilt bij de patiënten zeer sterk. Terwijl sommige over hun geheele lichaam den uitslag kregeu, kwam deze bij andere pa tiënten slechts heel sporadisch voor. Dc ziekte is zeer besmettelijk en treedt, zooals de vreemde naam moet aanduiden, meestal plotseling en snel op. Vaccina tie, revaecinatie en het ontwij ken van besmebtiiigsgelegenheden wonden als de eenige prophylactische middelen be schouwd. Gelukkig vertoont de ziekte tot nog toe een vrij goedaardig karakter Eenige pa tiënten waren met drie a vier dagen weer normaal. Ook c|e veelvuldigheid is nog zeer gering. Daarom heeft de wnd. directeur besloten om slechts eenmaal per week een commu niqué te doen publiceeren over den stand der ziekte. Dit wijst er ook op, dat er nog niet de minste reden is tot ongerustheid. In verband met het voorkomen van alastrim in Rotterdam, vestigt dr. A. C. A. Hoffmann de aandacht op de Official Re gistrar-General's Reports over Engeland en Wales. Het alastrim bloek in deze landen ongevaarlijk. OP REIS MET R0TALA NEERLANDICA Das goklene Mainz. Das goldene Mainz Bijna duizend Leidenaars hebben het gisteravond leeren kennen, als een sprook je, als een wonder. Het is Rotala Neerlandica geweest, die dit wonder heeft gewrocht, door een prachtigen reisavond te geven in het Tria- non-theater, waar met schitterende films de reis naar en in het oude en gouden Mainz werd gemaakt. Dc bekende causeur, en voetreiziger van Amsterdam naar Rome, de heer Jan Beerends, gaf bovendien op de hem eigen indrukwekkende en enthousiaste wijze een beschrijving van de heerlijke natuur en de eeuwenoude historie dier oude stad. In liet groote Trianon-lhealer was dus geen plaats onbezet op dezon belangrij ken avond, die dc grootc schoonheid van het land vaai den Rijn openbaarde. Nadat door den heer Nolet, een der lei ders van het reisbureau „Rotala", een kort openingswoord was gesproken, waarin hij mededeelde, dat Rotala mooie reizen orga niseerde voor alle beurzen, zooals ook een reis van vier dagen langs den Rijn tot aan het gouden Mainz voor slechts 45 en de Rotala reisgids aanbeval, was liet woord aan den reiscauseur, den heer Jan Bee rends. Deze begon met een prettige inleiding, zeggende, dat hij hier als in een gezellig samenzijn herinneringen zou ophalen van gedane reizen. De wereld is toch zoo mooi en cle schepping is tooli zoo prachtig, aldus spr., en hel kan niet anders, dan dat op een goeden dag het verlangen in je opstaat om de wereld te zien en de einders te ver breken, om te genieten ver weg, van wat grootsch is en geweldig. Dat is daar bij de Rijn en bij Mainz het water van dc bergen, dat eerst sneeuw is en nu de wit-zilveren grenslijn geworden is, de Rijn, die de landen scheidt, de ber gen en de vlakten. Daar zijn de maje stueuze gebergten en de geweldige burch ten, die herinneringen oproepen van het ijzeren tijdperk der vroege Middeleeuwen en (Tan denk jc aan al die oude sagen, die de historie geweven lieeft om al die mooie en oude dingen, omdat zij grootsch en ge weldig zijn. Naar „das goldene Mainz" komt men door Keulen, de witte stad van 81. Ur sula met de 11000 maagden, met in liet midden dc Dom, die stil maakt en dan een rij van kleine dorpen, die daar liggen tegen de bergen als do kralen van een rozen krans. Je ziet de binnenplaatsen van grootc en sterke burchten en dan denk jc aan de ridders, die geharnast en gespeërd uilre den over de valbrug. Dat is die schoonheid waarnaar wij zoo verlangen kunnen en die opspringt uit de bergen en dc lucht, uit het water en de weilanden. Over die landen trekken de jaarseizoencn hand in hand, terwijl wij in onze bedompte steden alleen maar zien de verandering der seizoenen Het leven is dan mooi, gelijk de aarde mooi is en daarom moeten wij van liet leven houden, omdat het leven is de adem van God. Ziet al die plekjes daar, zooals zij zijn, prachtig le vend en juist nu is het daar zoo mooi, nu daar om Mainz, dat heerlijk middenpunt, de druiven rijpen gaan, nu daar de oogst feesten zijn in schitterende kleede-rdrach- ten, nu het daar één groote bruiloft is. Daar ziet en voelt men, dat alle schoon heid een venster is waardoor je de eeuwig heid kunt zien. Hierna werd dc eerste film vertoond, die in al liaar schoonheid liet zien de weelderige Rijnoevers, de breeclc stroom, voerend langs begroeide bergen en schoo- ne landen. Van Keulen naar Mainz, een tocht van onovertroffen rijkdom in mooie booten over den Rijn of in een luxueuse trein er langs overal opnemend de schoon heid der natuur en de eeuwenoude pracht der historie. Na de pauze sprak de heer Jan Bee- LEIDEN. De avond-, nacht- en Zondagsdienst., apotheken wordt van Maandag 29 Juli en met Zondag 4 Augustus waargbnon door dc apotheken van de heeren G. Reyst, .Steenstraat 35, telefoon 136 en l Donk, Doezastraat 31, telefoon 1313. ronds speciaal overdas goldene Mai als een van dc bekendste en beroemd steden van Duitschland. En als we, alc spr., door de dingen heen zien naar d mensch zelf, dan zien we, daar vooral, Mainz, hoe de rnenschen telkens weer rylhme van hun hart hebben uitgehouw in kerken en burchten. 1 Reeds 60 jaar vóór Christus kwam daar reeds dc Romeinen en uit de botaj gen der cultuur, die de heidensche m?, schappij deden wankelen, toen de troep van Rome daar honderde jaren gelege waren en kooplui en handelsmenscli zich daar vestigden, ontstond daar oude Mainz, dat geheel de historie in fo greep heeft bewaard. Zij bouwde da de zuil van Jupiter, waar naar uitging h hart, dat hing aan het oude, heidensi Rome. Een zuil, gehouwen uit de hardsti lien wanden der bergen. Toen werd de e< ste steen gelegd, waar later de Dom rijzen zou. Bonifacius, die Mainz maal tot een Bisschopsstad en een kerk, waa over 900 jaren werd gebouwd, telkens o nieuw, om haar te maken tot een baldal des hemels. Spr. zag verder de rnenschen, die stad maken in hun vreugd en leed, de ej navalsfeesten en roemde Mainz tenslol als een juweelensohrijn om het hunkeren hart van een mensch. Na deze mooie beschrijving dier om stad werden nog een drietal films vt toond, die Mainz zelf herleven dede Mainz zelf en de reizen erheen. En j het ranke schip de Rijn afvoer, langs majestueuze bergen, één met de omgevh zooals» een zeemeeuw één is met wat waar hij rakelings overvliegt, als daar p zien werden de prachtige Dom, het kaste der keurvorsten, waar Mozart op een hl bal als pianist optrad, dan moeten all< die het zagen, wel een hunkerend veria gen hebben gevoeld naar dat land v Mainz, dat in zijn overgroote rijkdom i schoonheid zich aan hun blikken vouwde. Het is van het reisbureau „Rotala Neel landica" een goede gedaohte geweest o) ook hier aan velen te toonen alle aspe< van das goldene Mainz en als velen a dezen avond aan het zeker opgekqmi verlangen gevolg geven, dan verheugen v| ons daarover voor Rotala niet alleen, i nog meer voor hen, die dan schoon! genieten voor hun heele leven. De reisgids van Rotala Neerlandii biedt vele van deze reizen, waaruit een ieder een keuze te maken is. EEN GEVAL VAN ALASTRIM. De waarnemend directeur van den I meenteliiken Geneeskundigen Dienst, i J. M. Niemer, deelt ons mecle, dat zich Leiden een geval voordoet van a las trio In overleg met den Inspecteur Volksgezondheid, deelt hij mede, dat l geen roden is tot ongerustheid, daar ij ziekte gewoonlijk een rustig verlos neemt. Do Inspecteur acht het wensch lijk, dat, in dc omgeving van den patiëJ wordt gevaccineerd; de ondervinding tot heeft geleerd, dat zij, die gevaccineet zijn, of de alastrim niet krijgen, óf slech in lichtercn graad. De twee te Rotterdam direct of indirect aan deze ziekte ore leden kinderen waren niet gevaccineen Handelsregister K. v. K. Wijziging. „De Stad Maastricht Botermarkt 19, Leiden. Handel in gla porcclcin, aardewerk en luxe arlikele: West. Fil.: Breestraat 12, d.d. 6 Juli Maandag 5 Aug., herdenkt de lieer Ja Arnoldus Jr., den dag, dat hij voor 25 jas als blikslager bii ..Ticleman en Dros cö servenfabriekeu in dienst trad. Gevonden voorwerpen. Huissleutels, portcmonnaie met inhoa (hoogste bedrag 12.50), portemonnaie (!f dig), groen kinderschort. zilveren halskf ting, zilveren armband, zilveren ring, vita ge-gordijn, blauwe regenjas met riem, ger van een auto, auto-nummerbord 63620, idem H. 34830, blauwe pek /luweele reticule inhoudende een bus, gehaai kleedje, bedrag aan geld, doublé lorgne lage damesschoen, portemonnaie van v. Meulen, gummibal v. e. motorhoorn, sclioo tasc.h van Koos,je v. Leeuwen, rozenkraw taschj'6 m. riem, lade v. e. vrachtauto inhfl dende t ouw enz., polis ten name van P. Haak, blauwe jongensjekker, gouden broei met paarltjes, gouden broche (camé). kas in etui. vulpotlood, duo-kussen, goud« broche niet zwart steentje, zilveren kindei armband, portretbroche,- B. K. S.-sleutei gouden broche met 2 paarse steentjes, doe dassen (zelfbinders), dames-vulpenhoude: gouden armband (slang), cahier van H Dom, badmuts, mantclceintuur, actentasc inh. paar damesschoenen enz., 2 uitschuif bare roeden, rol modetijdschriften, pa* manchetten, Engelscli boekje, pakje inhoc dende gouden horloge enz.. Lipssleuk gymnastiekschoen, zakdoek, portefeuille^ houdende foto's, zwart lak kindersclioentji 2 enveloppen met- quitanties, paardei hoofdstel, pakje kinderkleoding, zwart gymnastiekschoen, wrijfhout van een hondenhalsbandje, doublé polshorloge, wo len vestje, schaar, fietssleutel, kindertase- jc, wil. linnen kinderschoenlje. Gevonden in de Electrische Tram (vStai lijn): parapluie, paar handschoenen, bril etui, zilveren snuifdoos. Gevonden in het Postkantoor: werf schort, parapluie. Gevonden in dc autobus Stadsverkeer parapluie, Engelsch leesboekje, gummi derjasje. Terug te bekomen en inlichtingen te vt krijgen ten politiebureele alhier elkt werkdag, behalve Donderdag en Vrijd* tusschen 1 en 3 uur n.m.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 2