DE GESTIGMATISEERDE VAN
KONNERSREUTH
DERDE BLAD.
DE LEIDSCHE COURANT.
ZATERDAG 15 JUNI 1929
VII
VIII
VII
VIII
ken,
lijk
ER
De houding van de medische wetenschap en kerke
lijke autoriteiten. Van kerkelijke zijde minder
terughoudendheid. Uitbreiding der mystieke ver
schijnselen.
i.
eroorlooven ons de volgende intc-
iressante beschouwing te ontlecncn aan „Dc
Maasbode",
Vele onzer lezers blijven ongetwijfeld
belang stellen in het „vraagstuk Konners-
reuth". Om aan hun wenschen te voldoen,
geven wc in het volgende een. overzicht
de ontwikkeling, die deze actueele
kwestie de laatste anderhalf tot twee ja
ren heeft gortomen.
Men weet reeds, dat de lastercampagne
door communisten en vrijdenkers tegen
Therese Neumann, in den allerbrutaalsten
vorm gevoerd, op hun beschaming is uit-
geloopen. Reeds de eerste verzinsels en
beweringen moesten na één gerechtelijk
onderzoek onmiddellijk in elkaar vallen
Toch gaf de leugenpers zich nog lang niet
gewonnen en ging, ondanks de officieele
verklaringen, gewoon met haar laster
praatjes door zoodat in meer dan één ge-
|val besloten moest worden tot aereohtelijke
vervolging, hoezeer de betrokken personen
daar ook tegen op zagen., Niet zelden had
men in den vollen zin van het woord te
doen met „beleediging van een erkende
kerkelijke gezindte" wianneer b.v. gespro
ken werd van een „slimme truc der Room-
sche Kerk" en kon met succes, niet al
leen door particulieren, maar ook van den
kant der Katholieke autoriteiten iets te
gen de lage campagne van laster en ver
dachtmaking worden gedaan.
Op een gegeven tijdstip waren er in
Duitschland niet minder dan twintig pro-
ien inzake Konnersreuth hangendedo
meeste eindigden met eenige honderden
marken boete, of een paar weken gevan-
nisstraf.
Toen deze veldtocht niet de gewenschte
lauweren opleverde, begon men weer wat
uiders. Er werd op zekeren dag medege
deeld, dat alle opvallende verschijnselen
Konnersreuth ineens hadden opgehoiv
i„Das Mirakel hat aufgehörtEr
louden bij Therese geen bloedingen of
tasên meer plaats hebben; ze was vol
komen gezond en normaal, at weer Beier-
5che knödels en molk de koeien, als naar
gewoonte.
In werkelijkheid was er in de verschijn
selen te Konnersreuth niet de minste ver
andering gekomen ten hoogste 'n tijde
lijk uitblijven der Lijdens^extasen op Vrij
dagen, gedurende de Kerstweken. Maar
et het. paars van Zondag Septuagesima
begon ook weer het bloedig medelijden
van Therese met Christus, en nauwelijks
was de eigenlijke Vastentijd gekomen, of de'
gewone Vrijdags-extasen hadden weer
plaats, ja, in heviger en hooger graad dan
ooit tevoren.
Wat intusschen in het ongeloovige kamp
verleden jaar uitgedacht en uitgevonden
werd natuurlijk allemagl voor de „we
tenschappelijke verklaring van het Kon-
nersreuth-probleem" spot met alle be
schrijving. De lijdensextasen werden ver
klaard in het licht der dierlijke psycholo
gie; ja, er waren er, die hun toevlucht
namen tot de astrologie en de overproduc
tie van radio-golven!
Bij de kwestie van de totaal ontbreken-
i voeding der gestigmatiseerde, werd de
zaak nog erger; en de minst kwaadwilli
gen waren misschien nog zij, die haar toe
stand gewoon vergeleken met de prestaties
van fakirs uit Voor-Indië. of met de „hon-
ger-kunstenaars", die in verschillende
Duitsche steden optraden, b.v. To Kha, die
zich te Stuttgart vijf dagen lang levend
liet begraven. Men vergat echter te wij
zen op het veelzijdige en ontzaglijk groot
verschil tusschen al deze verschijnselen en
dat van Therese Neumann. Zoo verloor
To Kha in de vijf dagen zijner grafrust niet
minder dan 12 1/2 kilogram aan gewicht,
terwijl de gestigmatiseerd nu al ruim een
jaar alleen de H. Hostie nuttigt en voort
durend haar gewicht behoudt (55 K.G.).
Wat zij op de Vrijdagen bij haar extasen
aan gewicht verliest, wint zij direct do
volgende dagen van rust en kalmte weer
bij, zonder te eten of te drinken.
Wat nu aangaat het oordeel dér genees-
heeren, is het helaas oen feit, dat de mees
ten hunner nog altijd volharden in hun po
sitie, hetzij van scepticisme en wantrou
wen, of, wat erger is, van tegenspraak of
tegenwerking.
Nog zijn er voortdurend, die spreken van
[bewust of onbewust bedrog; anderen ma
ken zich al te gemakkelijk van de zaak af
met dooddoeners als: autosuggestie, hyste
rie, enz. terwijl nu toch ruim driehon
derd geneesheeren uit de meest verschil
lende landen der beschaafde wereld, en van
de meest-uiteenloopende belijdenis of we-
jreldbeschouwing, hun onderzoekingen en
waarnemingen in Konnersreuth hebben ge
daan en geen bedrog hebben kunnen con-
'stateeren, noch mogelijk achten.
Liderdaad ligt er thans zulk een menig
te materiaal van feiten, en bewijzen ter
beschikking, dat werkelijk de noodzakelijk
heid niet kan worden ingezien, do gestig
matiseerde voor verder onderzoek nog
naar oen „neutrale kliniek" te sturen. Zeer
zeker is het tongetje aan de weegschaal
niet afhankelijk van de omgeving en het
zou b.v. in de kliniek van de universiteit
te Erlangen niet anders wijzen dan in het
boerenvertrek te Konnersreuth. En om de
1,55 Kilogram" precies op de weegschaal
af te lezen, heeft men geen hoogere ont
wikkeling of meer-kritische vorming noo-
dig dan die. waarover elke gezonde boer
in Therese's Heimat beschikt.
Ook is niet in te zien. waarom do vér-
klaring-oncb'r-ecde van de vier ziekenzus
ters, die Therese oppassen, geen geloof,
zou verdiomon> terwijl de verklaring van
één enkelen getuige voor het gerecht vaak
over leven en dood van beschuldigden be
slist. Of wil soms icmanc^ beweren, dal de
vrees voor meineed in een ongcloovig ge
neesheer grootor is, dan in een Roomschc
ziekenzuster? i
Het feit van «Ir» niet-voeding van The
rese Neumann is bovendien door het bis
schoppelijk ordinariaat van Regensburg
ambtelijk geconstateerd, zóó dal een rede
lijke twijfel er aan niet meer mogelijk is.
Zoo zit er dan. zelfs voor den hoogst-ge-
leerdcn professor der medicijnen niets an
ders rv\ hot feit, ten minste te. aan
vaarde. en over tc gaan tot het onderzoek
daarvan - - een onderzoek, dat ten langen
laatste niet voor het tribunaal der medici,
maar van theologen thuis hoort. Laat de
medische wetenschap 'gerust haar eerste
woord zeggen het laatste behoort aan de
theologie.
Inderdaad is eigenlijk de gehééle kwes
tie van Konnersreuth geen medisch, doch
een theologisch vraagstuk. De medische
wetenschap heeft bij haar behandeling van
het geval reeds meermalen haar grenzen
overschreden. Een frappamt voorbeeld
daarvan was onlangs nog de verklaring
die een bekend professor te Freiburg gaf
omtrent hel Arameesch talen-probleem;
.,'t Aranieesche talen-wonder (bij Th. Neu
mann) is tot heden van den kant der medi
sche wetenschap niet onderzocht en kan
daarom niet als zeker worden be
schouwd." Alsof een geneesheer over een
taalkwestie moet beslissen
Zeker is in den loop van het laatste
jaar aanmerkelijk vermeerderd het getal
van die geneesheeren, die de feiten" al
thans volledig toegeven. Velen hunner vol
gen het voorbeeld van Goethe en „neigen
verehrend vor dem Unerforschlichen"an
deren mccnen een bovennatuurlijk karak
ter van de verschijnselen bij Th. Neumann
niet te kunnen loochenen, nadat alle tot
dusver beproefde „natuurlijke" verklaring
ten eenen male hebben gefaald.
Dc theologen, die zich aanvankelijk
weer-terecht steunend op de gereserveerde
houding van den bisschop van Regensburg
zeer terughoudend en voorzichtig ge
droegen, volharden ook nu nog grootcn-
deels in hun scepticisme. Slechts enkele
stemmen van publieke goedkeuring en
waardeering werden gehoord c.n hieraan
is ongetwijfeld toe te schrijven dc begin
nende kentering in de openbare opinie om
trent Konnersreuth.
Zeker begrijpt men de groote voorzich
tigheid der theologische wetenschap; maar
zou het voor de theologische autoriteiten
niet raadzamer zijn geweest natuurlijk
zonder het definitieve oordeel der Kerk
vooruit te loopen als zij van het begin
af ten opzichte van de problemen van Kon
nersreuth stelling hadden genomen, in
plaats van ze geheel over te laten aan de
goddelooze vrijdenkerspers en de grooten-
deels ongeloovige medische wetenschap?
Een factor van bijzondere beteekenis bij
de verandering der publieke opinie is zeker
ook de gedragslijn, gevolgd door den nieu
wen bisschop van Regensburg, die reeds
tien dagen na zijn intronisatie, tegen het
einde van den Vastentijd, een bezoek aan
Therese Neumann bracht en in alle op
zichten bevredigd Konnersreuth verliet.
Zooals later bekend werd, had de bisschop
met de gestigmatiseerde ook gesproken
over het bezoek van belangstellenden aan
Konnersreuth, gedurende de volgende zo
mermaanden. Massa-bezoeken zouden, ter
vermijding van een ongezonde en nutteloo
ze sensatie, worden tegengegaan, afzonder
lijke bezoeken daarentegen naar' mogelijk
heid worden toegelaten. Zoo is het tc vér-
klaren, dat het getal bezoekers verleden
zomer beperkt bleef tot eenige honderden,
terwijl het in de voorafgaande zomers in
de duizenden beliep.
Ondanks deze vermindering van bezoek
is noch voor de ge stigma ti z ere rd e, noch voor
pastoor Nabër verminderd de last van het
werk; integendeel. Immers, aanhoudend
groeit het getal van hen, die inderdaad
crnstig-bedoclde, hetzij godsdienstige of
wetenschappelijke in- en voorlichting vra
gen en zoodoende hooge eisclien stellen
aan tijd en kracht van pastoor Naber, zoo
wel als van Therese Neumann.
Terwijl in de zomermaanden het verlof
voor het bezoek der gestigmatiseerde door
het bisschoppelijk ordinariaat van Regens
burg betrekkelijk licht gegeven werd, was
het gedurende den winter moeilijk te ver
krijgen, daar de gezondheidstoestand van
Therese de grootstmogelijke rust en ont
spanning eischte.
Gedurende den laatsten zomer zag Kon
nersreuth niet minder dan twaalf bisschop
pelijke bezoekers, daaronder verschillende
uit het buitenland; en de vrucht van één
dezer bezoeken Was het bekende boekje:
„Die Botschaft von Konnersreuth", van de
hand van Mgr. Waitz. Zelfs kardinalen
hebben het eertijds onbekende dorpje niet
hun bezoek vereerd: sommigen incognito,
zooals Z.Em. kard. Piffl, van Weenen; an
deren met een zekere gewilde publiciteit,
zooals bijv. kard. Faulhaber, van Miinchen.
Wellicht nog meer dan dit hooge bezoek
werd van beteekenis de reis naar Konners
reuth van den Franciscaner Pater Gemelli,
rector der pauselijke H. Hart-universiteit
vaar Milaan, die Therese Neumann bezocht
in rechtstreeksche opdracht van Z. H. den
Paus zelf. Hij was over ai wat hij te Kon
nersreuth hoorde en zag, ten zeerste vol
daan, en de gestigmatiseerde ontving kort
na het verslag, dat Pater Gemelli te Rome
uitbracht, een portret van den II. Vader,
van diens eigen handteekening voorzien.
Die dag was voor Therese Neumann en
haar familie, maar niet minder voor haar
zielsbcstierder, een dag van innige blijd
schap. 't Portret van den Paus, dat sinds
dien boven Rcsl's bed hangt tof troost en
opwekking bij haar zwaar en geheimzinnig
lijden, draagt den datum van 3 Mei 1928,
feest, van Kruisvinding. Een betere en pas
sender dag had men moeilijk kunnen vin
den.
Wat het. bezoek van Pater Gemelli be
treft, verdient nog vermelding het volgende
incident. Toen de Pater bij het afscheid
tegen Therese zcide: „Dus aanstaanden
Donderdag zal ik den H. Vader over alles
berichten", verbeterde zij hem, door te
zeggen: „Neen, pas Zaterdag!" In wer
kelijkheid ging dc voor Donderdag bepaal
de audiëntie niet door en had pas op den
daaropvolgcnden Zaterdag plaats.
II.
Te micldcn van al die eerbetuigingen der
laatste jaren is Therese hetzelfde eenvou
dige boerenmeisje gebleven.
Hpt zwaar en veelvuldig lijden, vooral op
de Vrijdagen, blijft op dezelfde wijze door
gaan als vroeger; zij draagt dit lijden voor
namelijk op om Gods zegen en genade tc
verdienen voor de priesters. Reeds in vroe
ger jaren bad zij veel tot deze intentie en
offerde zij als een der eerste leden van dc
verceniging der „Theresia-kindercu" (thans
telt deze verceniging reeds 60.000 leden),
volgens de statuten, elke weck een bid- en
boetedag daarvoor- op.
Een andere intentie, waarvoor zij aan
houdend bidt en lijdt, is de verlossing der
arme zielen uit het vagevuur.
Het gewone Vrijdags-lijden had hier
plaats gedurende den' geheelen Alleluja-
tijd, d.w.z. van Paschen tot het feest van
het H. Hart cvenzoo niet op de meeste
feesten van Maria en eenige andere Heili
gen. Een „wonderbare stem" maakte haar
telkens tevoren dc dagen bekend, waarop
de bloedingen niet plaats hebben.
Deze bloedingen waren gedurende den
laatsten Vastentijd dubbel zoo hevig als
verleden jaar. Terwijl Therese vroeger op
Vrijdagen geregeld een vierde liter bloed
vergooi, bedroeg het bloedverlies thans
iederen keer een halve liter. De oorzaak
daarvan ligt in het feit, dat. sinds verleden
jaar ook de handen en voeten meebloeden,
de doornenkroon veel grooter wérd en de
bloedende schouderwonde er nog bij kwam.
Op Goeden. Vrijdag van verleden jaar
duurden de bloedingen in de extase van
Witten Donderdag 's avonds tien tot Goe
den Vrijdag 's namiddags 4 u-ir. Nadat zij
daarna nog eenige uren in halve extase
liad gelegen sliep zij omstreeks tien uur in
en werd den volgenden morgen wakker om
vijf uur. Op Paaschdag stond zii blij en
vroolijk op en op Paasch-Maandag maakte
zij een auto-tourt-je ijl den omstreek.
Wanneer men vroeger aan Therese
vroeg, hoelang naar haar gevoelen, de bloe
dingen nog wel zouden duren, zei ze ge
woonlijk: „Zoolang de Heiland wil".
Thans heeft zij verzekerd dat haar ver-
eeniging met Jesus nabij is, zoodra dc
doornenkroon aan haar voorhoofd zicht
baar wordt. Maar ze voegde er bij, dat
het nog menig jaar kon duren.
Behalve de lijdensvisioenen waren verle
den jaar ook de visioenen in halve-vcrruk-
king en in toestand van. rust nog zeer tal
rijk. In den laatsgenoemden toestand heeft
zij altijd het gewicht van precies 55 K.G.,
beschikt, over normale lichaamskracht en
lijdt hoegenaamd geen lichamelijke pijn..
We willen hier eenige bijzonderheden
uit haar visioenen geven, die allemaal een
opmerkelijke overeenkomst hebben met de
mededeelingen van de gestigmatiseerde
Augustinesse, Anna Catharina Emmerick
t 1824. De H. Jozef vergezelde volgens
één der visioenen Maria bij haar bezoek
aan Elisabeth. Van de drie Wijzen was
er volgens een ander visioen, één uit Ara-
bië en één uit Medië. Het getal der On-
noozele Kinderen bedraagt, volgens een
derde visioen 70uit Bethlehem waren er
55. Opvallend is ook, dat de historische
lessen van het Brevier veelvuldig door
haar worden bvestigd, zoo b.v. het ketting-
wonder van den H. Petrus (1 Augustus) en
het vergif-wonder van den H. Joannes (27
December).
Langen tijd volgden er ook visioenen in
aansluiting bij het Zondags-Evangelie. Ver
der blijft ook aanhouden het onderschei
den van echte en valsche reliklieën, in de
extase.
Merkwaardig is het reageeren door de
gestigmatiseerde op den priesterlijken ze
gen: over haar van pijn vertrokken gelaat
gaat dan een stille, blijde glimlach. Ook
den zegen van den H. Vader (in Mei '28)
voelde zij aanstonds te Konnersreuth en
deelde dit aan haar geestelijken leidsman
mee, die ook in den zegen was ingesloten.
Wal sinds verleden jaar, naar het
schijnt, nog aanmerkelijk toenam, is dc
..zielenkennis" van de gestigmatiseerde.
Mgr. Schrembs van Ohio (Ver. St.) stond
verbaasd over dc onthulling van de diepste
geheimen van zijn priesterziel: geheimen,
die slechts aan God bekend konden zijn;
en over mededeelingen, aangaande ver
schillende personen uit zijn onmiddellijke
omgeving in Amerika. Mgr. Killian van
Limburg verklaarde, dat de mededeelin
gen, die Therese hem deed, een nog veel
dieperen indruk op hem maakten dan
zelfs hare extasen. Therese ziet, hoe
sommige zielen door God verworpen wer
den, andere daartegen in Hem een gena-
digen Rechter vinden.
Het bezoek van zeker geneesheer
wenschte zij niet te ontvangen, daar hij
een „monist" was. Toen op zekeren dag
zich onder de bezoekers'van Konnersreuth
ook een Russisch communist bevond, zeide
zij: „Daar is er een. die niet van den Hei
land houdt; maar de Heiland houdt ook
niet van hem
Therese hoort om de beurt in haar ex
tasen spreken, nu eens in het. Arameensch,
Grieksch of Latijn, dan weer in moderne
talen: Franschr-Engclsch, Spaansch, Portu-
geesch. al naar de landen, waar zij zich in
haar visioen bevindt. De woorden, die zij
van buiten onthoudt, kan zij na de ver
rukking herhalen, doch zij kent meestal
hun beteekenis niet. meer.
Daar het Arameensch de moedertaal van
Jesus was. behooren al haar mededeelin
gen hieromtrent tot het- leerrijkste, dat
Konnersreuth biedt, en in meer dan één
opzicht is de bijbelsche taalwetenschap nu
reeds door Thcrcse's mededeelingen ver
rijkt.
Gelijk het verleden voor haar geest her
leeft, zoo "ziet zij niet zelden ook duide
lijk in de toekomsl. Meermalen voorzag zij
dc komst van bepaalde voor haar belangrij
ke bezoekers, zoo b.v. van den pater Car-
melict, die bij do inwijding van het nieuwe
St. Theresia-altaar, te Konnersreuth do
feestpredicatic kwam houden: ze kendo
hom reeds uil haar vroegere visioenen.
Echter is hel bericht, dat verleden jaar in
de couranten werd gelanceerd omtrent een
dreigend ongeluk voor Oostenrijk en Wee
nen, alsmede dc z.g. voorspelling van een
kloostcrstorin in Duitschland (voor 'i jaar
1932) totaal verzonnen, zooals op meerdere
aanvragen ter plaatse nadrukkelijk is ver
zekerd.
De geestelijke arbeid, dien Therese
Neumann te verrichten heeft, is overwel
digend zwaar, vooral wanneer meii in aan
merking neemt het: totaal gemis aan voed
sel. Wat dit laatste betreft: Therese
heeft nu reeds meer dan zes jaren geen er-
lei voedsel in vasten vorm gebruikt en
sinds twee jaren ook geen vloeistof meer
-1- behalve de 23 c.M. water, die men
haar vroeger reikte, om haar het communi-
ceeren mogelijk tc maken. Sinds verleden
jaar gebruikt zij ook deze paar druppels
water niet" meer en leeft nog maar uitslui-
tend van de H. Hostie.
Wat. het communiceeren betreft is er in
tusschen een groote verandering gekomen:
en wel een verandering, die tot het won
derbaarste behoort van wat Konnersreuth
nu geregeld te zien geeft.
Terwijl Therese Neumann vroeger «slechts
met moeite een klein deeltje van de II.
Hostie kon slikken, geschiedt de H. Com
munie tegenwoordig vaak op mystieke
wijze. Zoodra de pastoor of een andere
priester met het H. Sacrament nadert ge
raakt Therese in verrukking en strekt stra
lend var. vreugde haar armen naar de H.
Hostie uit. Zij richt de oogen noch op den
priester, noch op het H. Sacrament, maar
schijnt den verheerlijkten Zaligmaker Zelf
te zien. In dezen toestand reikt men haar
dan de H. Hostie, die bij het aanraken
van haar tong plotseling verdwijnt, nog
vóór zij deze in den mond teruggetrokken
of een slikkende beweging gemaakt heeft.
Opmerkelijk is ook, dat na de H. Com
munie de Eucharistische tegenwoordigheid
van Christus in haar blijft duren tot den
volgenden morgen. Het oogenblik van het
ophouden daarvan bespeurt zij duidelijk en
begeleidt het niet zelden met een kinder
lijk gebedje, b.v.: ..Mijn Heiland, spoedig
krijg ik U weer! Nog een poosje, dan.zijt
Ge er opnieuw
Wat een genofc zou het zijn, volledig te
kunnen zien in de diefden van zulk een
bevoorrechte ziel I En de sleutel tot deze
rijkdommen der goddelijke schatkamers
Het kan nauwelijks iets anders zijn dan do
onvoorwaardelijke en kinderlijke overge
ving aan Gods vaderlijke goedheid, geheel
in den geest der Kleine II. Theresia.
Dr. ALB. M. VöLLMECKE S.V.D.
KALENDER DER WEEK
WAT IEDEREEN WETEN MOET.
Ge kent de boekjes, waarin ge voor
eenige centen kunt lezen., wat iedereen
moet weten van electriciteit, scheepsbouw,
van onderzeeërs, enz.
Het staat er gedrukt, het opschrift valt
je aan, zoodat. ge voorbij gaat met het ge
voel van domheid en achterlijkheid, omdat
ge niet het boekje kocht, en dus alleen niet
weet wat iedereen weten moet.
Doch, wees gerust, zijt ge kruidenier of
landbouwer en ge weet geen zier van on
derzeeërs af, dan komt ge door de we
reld en zelfs in den hemel, ge blijft een
eerzaam man. en kunt zelfs een ontwik
keld mensch heeten.
Maar wat iedereen werkelijk weten
moet, staat in een boekje van 12 1/2 cent.
Het is niet groot, heeft een handig for
maat, en maakt het kruis uit van vele kin
deren het is dc catechismus.
„Sint Amtonius."
Waarom niet?
Luitenant: Waarom mag een soldaat
tijdens de parade geen sigaret rooken?
Recruut: Dat vraag ik mij ook al af,
luitenant.
Beste bewijs.
„Is u ook niet een van degenen geweest,
die mijn man ontraden hebben, met mij tc
trouwen V'
„Integendeel, mevrouw, ik stond des
tijds met hem op voet van vijandschap."
Lastig.
Joop: „Zeg Karei, waarover heb je ruzie
met je vrouw
Karei: „Stel je voor! Zij zei van een
dame die we tegenkwamen, dat /.e mooi
was, en ik was het met haar eens."
Flink aangeschoten.
„Wacht hik ik zal even hik
'n lucifer aan hik aansteken om
te zien, of ik hik - de kaars wel heb
uitgeblazen, hik!"
Uitgebreid.
Heer (tot bedelaar): „Dat is toch 'n sterk
stukje, vrind. Gisteren was je blind, en
vandaag ben je blind èn doof
Bedelaar: „Jawel, meneer; ik heb m'n
zaak uitgebreid."
N.B. Als niet anders won!i aa n-mgc-vcn in
deze week dagelijks Gloria geen Credo.
De gewone Prefatie.
ZONDAG 16 Juni. Vierde Zondag na Pink
steren. Mis: Dominus. 2e gebod A Ciunlis
(om do voorbede der heiligen); 3e naar keu
zo v. d. priester. Credo. Prefalio v. d. Al-
lerh. Dricëenheid. Kleur: Groen.
Nemen wij in lijden van beproeving onze
toevluéht tct God. Allen hebben wij onze
beproevingen in het tijdelijke. Dan ons oog
gericht op God, ons Heil. dc toevlucht van
armen en beproefden. (Int roil us; Alleluja-
vers; Communio). Dan geda-elit. aan onze
toekomstige glorie (F-pistol) cn.... aan
Christus' wóórd: „Dc leerling is hiel meer
dan de Meest er". Is Christus langs don weg
van lijden Zijn glorie ingegaan, dan ook
wij, christenen.
Ook in ht)t geestelijke hebben v i.i onze be
proevingen, de bekoringen. Hei genade
leven onzer ziel wordt belaagd van allo
kanten. Maar al stonden alle machten der
hel tegen ons op, wij vreezen niet. God is
de verdediger cn beschermer van ons ge
nadeleven, als wij op Hetn vertrouwen. Een
heerlijk voorbeeld van beloond vertrouwen
geeft ons het Evangelie. Bidden wij. dat wij
dc gevaren mogen zien opdat onze ziel niet
omkome door den geestelijken dood der
doodzonde en dc duivel liooncnd lean zeg
gen: „Ik heb overwonnen". (Offertorium).
MAANDAG 17 Juni. Mis v. d. vcrigen
Zondag: Dominus. Geen Gloria. 2e gebed
A Cunctis; 3c Voor allo Overledenen (Fi-
delium. Zie hot eerste formulier uit de
Missen voor de overledenen), Ie naar keuze
v. d. priester. Kleur: Groen.
DINSDAG 18 Juni, Mis v. d. H. Ephraem,
Belijder en KerkleeraarIn medio. 2c gebed
v. d. H.H. Marcus cn Marcellianus, Marte
laren. Credo. Kleur: Wit.
De H. Ephraem van Syrië bleef uit ne
derigheid diaken. Bijzonder vereerde hij de
II. Maagd als de Onbevlekte. Door zijn bij
zonder duidelijke geschriften heeft hij vele
ketterijen bestreden, waarom Paus Bcnc-
dictus XV z.g. hem heeft verheven tct
Kerkleeraar, wiens feest door do gchcclc
H. Kerk moet worden gevierd.
WOENSDAG 19 Juni. Mis v. d .H. Ju
liana van Falconieri, Maagd: Dilexisti. 2e
gebed v. «I. H.II. Gervasius en Protasius,
Martelaren. Kleur: Wit.
Dc H. Juliana, meer engel dan mensch,
verviel door hare harde levenswijze in een
maagziekte. Zij kon niets geen voedsel
meer verdragen. Wonder vau geduld cn
blijmoedigheid klaagde zij alleen hierover,
dat zij de H. Communie niet kon ontvangen.
Gedreven door haar groot verlangen ver
zocht zij een priester do H. Hostie op haar
borst te leggen. Nauwelijks was dit ge
schiedt, of de H. Hostie verdween cn Ju
liana stierf met een 'glimlach op liet ge-
luat.
DONDERDAG 20 Juni. Mis v. cl. H. Silve-
rius, Paus en Martelaar: Statuit. 2c gebed
A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester.
Kleur: Rood.
VRIJDAG 21 Juni. Mis v. d. H. Enael-
mundus, Abt: Aqua. (Zie in liet Feesteigen
v. h. Bisdom). 2e gebed v. d. II. Aloysius.
Kleur: Wit.
Li de dagen van den H. Willibrordus
heeft de H. Engolmundus in Kcnnemcrland
het H. Evangelie gepredikt.
Den 21sten Juni stierf tc Rome op 23-
jarigen leeftijd, als slachtoffer zijner
naastenliefde aan do pestlijders betoond, dc
H. Aloysius, toonbeeld van zuiverheid. Als
negenjarigen knaap legde hij de gelofte af
van eeuwige zuiverheid, gedreven door het
verlangen Maria in hare deugden na te vol
gen. Paus Benedictus XIII hoeft de Heilige
Aloysius aan de katholieke jeugd als be
schermer gegeven.
H. Aloysius bid voor ons, opdat wij, die
u in uwe onschuld niet hebben nagevolgd,
u mogen volgen iu uwe boetvaardigheid
(Gebed der H. Kerk).
ZATERDAG 22 Juni. Mis v. d. H. Pauli
nos, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. 20
gebed en laatste Evangelie v. d. Vigilie v.
d. H. Joannes den Dooper; 3e voor den
Puus. Kleur: Wit.
Ook mag de H. Mis v. d. Vigilie gelezen
worden: Ne timeas. Geen Gloria. 2e gebed
v. d. H. Paulinus; 3o voor den Paus. Kleur:
Paars.
Uit liefde voor Christus deed dc heilige
Paulinus afstand van al zijne rijkdommen
om te beoefenen tie armoede van Christus,
hem kostbaarder dan do gehccle wereld.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN.
Alles als in bovengaande kalender, be
halve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Guido van
Cortona, Belijder; 3e A Cunctis.
DONDERDAG. Mis v. d. Z. Michelina,
Weduwe: Cognovi. 2o gebod v. d. II. Anto-
nius van Padua (octaafdag v. h. feest); 3e
v. d. H. Silverius. Kleur: Wit.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, Pr.
Waarom moet 't loven altijd zijn
Een paradijs vol wrange vruchten,
Van klagen, weenen, lijden, zuchten,
In plaats van tuin, vol zonneschijn.
O, leer mij steeds aanvaarden, God,
De noodzaak van het, smart,'lijk lijden,
De noodzaak van het moeizaam strijden
In 't zware droeve levenslot.
O, leer mij schouwen hooger op,
Uit dit, wat niet is te verklaren,
Naar schoone en diepe levenswaarden.
Ik smeek U, leer mij dit, o God!
RIE BATENBURG.