UIT HET VATICAAN derde blad. DE LEIDSCHE COURANT. zaterdag 8 juni 1929 door PROF. ANDREAS RASETSCHNIG (Rome). ROME, 5 Juni 1929. Zonder eenige uiterlijke plechtigheid is 's Pausen verjaardag in hel Vaticaan voor- jjjjgegaan, doch inniger dan ooit, hebben de [jnillioenen kinderen, die gewoon zijn voor hun gemeenschappelijken Vader te bidden, dien dag Godc gesmeekt, dat. de Heer Hem aioge behoeden nog lange jaren voor het •il der Kerk. Onder geweldige belangstelling uit alle deden der wereld, heeft de plechtige Zalig verklaring van Don Bosco plaats gehad, de lezers weten, hebben, wij over i deze plechtigheid al een brief gepubli- fl ceerd van onzen eigen redacteur. Red. A Jj. Crt,'*5). In den voormiddag word de Pauselijke breve voorgelezen, waarin ver klaard werd, dat de dienaar Gods Don Bosco onder het getal der Zaligen was 11528 opgenomen. En terwijl het Te Dcum werd aangeheven, viel het voorhangsel weg, dat de reusachtige schilderijen bedekte, die te genover de kathedra en aan den voorgevel van den Sint Pieter waren aangebracht. De rijk-versier de basiliek straalde in ecu van licht, en al de klokken der Eeuwi- jjP ge Stad lieten hun lustig geluid zoo fees- IlL kl'jfc weerklinken. Onder de aanwezigen merkten wij ook op 1400 Kardinaal Hlond van de orde der Salesia- nen, Primaat van Polen, die per vliegma- |F|| chino van Warschau naar Rome was gevlo- M gen. Wij zagen ook de beide vrouwen die IJ op voorspraak van den Zaligen Don Bosco wonderbaar genezen zijn: deze twee won deren zijin door de Kerk als echt erkend en heb proces der zaligverklaring als zoo danig ook in het geding gebracht. Zuster Proviiia Negro leed aan een ongeneeslijke maagzweer, die echter in 1906 plotseling (genezen werd. Theresia C'alligari, die 29 inden in het ziekenhuis lag met acute chronische bronchitis en marasma, jad steeds een vurige vereering gekoesterd üroor Don Bosco. Maar op 16 Juli 1921 lag LIGE l;c op sterven. Toei? verscheen haar plot- a Kling een priester, die haar bevel gaf om Uli lij) te staan. En haar ledematen, die reeds -ooveel maanden hun dienst geweigerd laddcn, gehoorzaamden aanstonds en se- ierb dien tijd heeft deze vrouw nooit meer lafiil tenig ongemak ondervonden. In den namiddag kwam de H. Vader nar den Sint Picter waar 50.000 nien- riten Z.H. den Paus, die op den Sedia (Jcstatoria gezeten was in alle talen als atend Jen Paus-Koning toejuichten. Des avonds mochten wij getuigen zijn ran den onvergetelijken schoonen aanblik ran de verlichting van Sint Pieter: dat is schouwspel zoo mooi, dat er geen en woorden zijn, die zoo iets' juist kunnen ondei weergeven. Reeds wekenlang hebben vele n den arbeiders hun handen vol gehad om de 4000 sleutels aan te brengen die met olie cn an dere licht-brandbare stoffen gevuld zijn. 2l vrij selen, ten !*mel ndijl ïkend e 1 riden Als men bedenkt dat ook op het kruis, car den koepel beheersclit, op een hoogte van 139 meter zulke groote meialen sleutels bevestigd zijn, dan kan men zich voorstel len, dat de Sampietrini, de werklieden van Pietro, acrobaten-toeren heben moe- •errichten, om deze verlichting aan te brengen. Bovendien had men nog 5000 transparanten gebruikt, die als lichtende guirlandes de architectonische lijnen van dit wondervolle bouwwerk omkronkelden, zoodat het scheen, alsof de Sint Pieter Klaar als een kolossaal brandoffer in den Helderen nachtelijken sterrenhemel te vlammen stond. Zoo is dan thans het uur van Don Bosco slagen. Over Italië en over heel de we reld straalt de glorie van dezen onverge- gélijken levenskunstenaar, dezen behecr- jscher der zielen, die als krijgsknecht van Christus geen andere wapenspreuk had Jan: .,Geef mij zielen", om de aarrle tc bevolken met goede burgers en om den he mel te vullen met heiligen. En juist in deze verbinding tusschen de aarde en'den he mel ligt het groote geheim van Don Bosco. De wereld, dat wil zeggen iedere droeve- en duistere macht, die Barrabas boven Je zus gesteld heeft en ook heden ten dage nog stelt, en die scheiding te weeg brengt en oneenigheid zaait, wordt door Don van kleine en groote menschen. ,Het schoolbestuur" is een maandblad voor leden van katholiek schoolbestuur, opgesteld en uitgegeven door het R. K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Op voeding, Bezuidenhoutsehe weg 275. 's-Gra- venhagc. Naast zeer nuttige raadgevingen voor de practijk, bevat elk nummer ook ..op de voorzij" een artikeltje. Wij nemen hier over het artikeltje in het derde (laatst verschenen) nummer. Zooals de Pastoor daar in de processie meeliep in superpli met dc waskaars in de hand en de oogen half geloken, z gen, dat hij met hart en ziel bij het gebed was, dat zijn lippen prevelden. Maar het jWas zoo niet. Hij was verstrooid cn geen beetje. Zijn aandacht was bij de mcnschen om hem heen. Hacl hij wel ooit de kerk zoo vol gezien? Bij de laatste Missie, ja dat iW zijn, maar anders toch niet. En wat 'hadden ze dezer dagen het veertigurenge bed voorbeeldig meegemaakt! Op enkelen ijlOfi' na waren zc allen ter Communie geweest. jÖe Kindermis gisterenochtend had lie vooral diep getroffen. De Pater, die dczei togen preekte cn hem geholpen had bij het Communie-uitreiken aan de kinderen. Dooi had hem 's middags aan tafel geluk Tcnscht. met. zóó'n parochie. c Eigenaardig toch, een jaar <.f ze- gele- '~ER ^C!i was cr no° zoovcel lauwheid en onver- ief B.osco bestreden, want hij predikt eensge zindheid en vrede in den naam van Jezus Christus. Er mag geen scheiding bestaan tusschen hemel en aarde, geen tegenstel ling tusschen de plichten jegens ons vader land, hier op aarde, en in den hemel. De menschclijkc en goddelijke wet heeft Don Bosco in deze eene zin weten samen te vatten: Om heiligen te zijn wees mensch; om mensch te zijn wees heilig! Binnen enkoio dagen zal de ratificatie plaats hebben van de verdragen tusschen Italië en het Vaticaan. Zoodra deze plech tigheid zal zijn voltrokken, zal de beroem de bronzen deur, die toegang geeft tot dc Vaticaanschc paleizen en die sedert 1870 ten teeken van rouw gesloten bleef, weer geopend worden. Dc grenzen van de Stad van het Vati caan zijn op verschillende plaatsen door een heel hooge houten schutting afge maakt, later zal deze schutting door ijze ren hekwerk of door muren worden ver vangen. Men is nog steeds bezig met de werkzaamheden voor den bouw van het Pauselijk spoorwegstation. Heel Rome verbeidt met spanning het oogeriblik, waarop de H. Vader zijn vrij willig ondernomen protest-gevangenschap zal beeindigen. Raar het schijnt, worden er thans ook reeds onderhandelingen gevoerd over een officieel bezoek, dat de Koning van Italië aan het Vaticaan zal brengen, doch dit be zoek zal waarschijnlijk niet plaats hebben, vooraleer de voornaamste werkzaamheden bij den grenzen van de Stad van het Va ticaan in gereedheid zijn gebracht. De H. Vader heeft in plechtige audiën tie ontvangen 2000 pelgrims van de natio nale Frarische bedevaart, onder leiding van kanunnik Courbes, officieel vertegen woordiger van Kardinaal Dubois. Aartsbis schop van Parijs. De H. Vader liet de pelgrims tot den handkus toe en hield tot hen een vader lijke toespraak over het Christelijke Frankrijk en over de aanhankelijkheid van het Franschc volk jegens den H. Stoel. -Dezer dagen waren ook de verschillende Duitschers die in Rome wonen, naar het Vaticaan gegaan. Tevoren trokken zij met kleurige vaandels en wapperende banieren in voorbeeldige orde naar den Sint Pieter. Bij do audiëntie was ook de gezant van Beieren bij het Vaticaan en de Duitsche gezant met de leden der legatie tegen woordig. Na allen tot den handkus te heb ben toegelaten hield de H. Vader een toe spraak in het Duitsch waarin Z. H. dank bracht voor de gelukwenschen bij gelegen heid van zijn gouden Priesterfeest. De H. Vader verzocht veel te blijven bidden, om kracht en sterkte, want het be stuur van Gods Kerk brengt groote zor gen mee en stelt ons, aldus Z. H.. voor een buitengewoon zware taak. Waarschijnlijk bedoelde de H. Vader hier op den inhoud van het schrijven dat Z. II. aan Kardinaal Gasparri heeft ge zonden naar aanleiding van de redevoerin gen die door Musolïni in de Kamer en in den Senaat gehouden zijn en waarin door den Duce vastgehouden werd aan stellin gen die voor de Katholieke kerk onaanne melijk zijn. Dezer dagen zullen de eerste serie post zegels verschijnen, die in de Stad van het Vaticaan zullen worden uitgegeven; deze serie bestaat uit twaalf postzegels waar van dc zegejs beneden 80 centimes de Pau- scelijke Tiaar en sleutels dragen, terwijl de hoogere waarden tot 10 Lire de beelte nis van den H. Vader vertoonen. Boven dien zijn er twee afzonderlijke zegels voor expresse brieven. Het Vaticaan heeft een verzoek gericht tot den Bondsraad van Bern om opgenomen te worden in de al- gemeene post-unie. De Pauselijke brieven zullen gedateerd blijven bij Sint Pieterde overige brieven zullen tot hoofd dragen Citta Delia Vati- cano. schilligheid. Toen was de omkeer begonnen Hoe was dat eigenlijk gekomen? Door de Missie? Die had zeker machtig veel goeds gedaan. Maar vroeger waren er toch ook geregeld Missies gegeven. Waardoor dan? Wat was er nog meer gebeurd dc laatste jaren? Dc school was er gekomen. Ja, voor de kinderen was dat een zegen geweest, een groote zegen; maar door de school be keer je toch geen volwassenen! De half geloken oogen van den Past ooi- gingen nu hcclemaal open en zijn lippen bewogen niet meer. De bruidjes waren rechtsaf geslagen en hij kon den heelen stoet overzien. Hemeltjelief, wat was dat mooi! De witte kleedjes en daarboven uit die aanvallige reine kindersnuitjes met die zedig neergeslagen oogen en daartus- schendoor het beweeg van de bloemen, die de kleintjes in dc eene hand droegen, ter wijl zij dc andere op dc borst hielden. Dat waren geen mcnschenkinderen. engelen wa- -ren het! Maar wie was dat, die daar naast dien pilaar stond? Ohristene zielen, zag hij goed? Dat was „de dwarskop"! Beslist, dat was 'm! Hoe kwam die man nu opeens in dc kerk? Zoolang de Pastoor hier was, had hij hem cr nog nooit in kunnen krijgen, zelfs met de Missie niet, toen er toch zoo vurig voor hem gebeden was. En daar stond hij nu, hoc was 't mogelijk! Plotseling vlamde er een vraag, een be slissende vraag op in het brein van den Pastoor: wat zal de man doen, als Ons Heer hem voorbij gaat? Zal hij knielen met de anderen, of zal hij blijven staan? Met gespannen aandacht, angstig bijna, hield dc Pastoor hem in 't oog. i Den volgenden avond om een uur of zes kwam Geertrui, de huishoudster, den Pas toor waarschuwen, dat Gerrit Maas hem spreken wou. „Zal ik hem maar wegstu ren?" vroeg ze, „wie weet, wat do vent in zijn schild voert5* „Mensch. bezondig je niet55, zei de Pastoor, „d5r is op het oogen- blik om dien man meer vreugde in den he mel, dan om jou cn negen cn negentig an dere rechtvaardigen". En hij ging naar dc spreekkamer. Daar stond „dc dwarskop" met zijn pet in zijn handen, een beetje sohuw, maar hcc lemaal niet onsympathiek; in zijn open eerlijke oogen tintelde iets guitigs, zoo iets als: wat zegt U nou wel van zoo'n snoek aan den hengel? „Mijnheer Pastoor'5, zei hij, „ik wou mijn rekening weer in orde maken: zou ik kunne* biechten?" Ontroerd liep dc Pastoor cp hem toe, en legde hem de handen op de schouders; „Gerrit, kerel", zei hij, „wat ben ik blij, dat je gekomen bent; ik bid van avond een extra-rozenhoedje om O. L. Heer cn Maria daarvoor te bedanken. Zeker, zeker kun je aanstonds biechten, dat komt fn orde, hoor. Maar vertel me toch eens, waar heb je den moed vandaan gehaald, om zoo jc zelf tc overwinnen r „Ja", ontwoordde Gerrit, „wat zal ik U zeggen? Je kan voor je eigen wel den. communist uithangen, maar voor je kinderen moet jc d'r toch niks van hebben. En toen mijn. vrouw als maar bleef zaniken, dat ik de kinderen naar uw school zou laten gaan, heb ik haar verleden jaar d'r zin gegeven. Nou toen kwamen cr gekke dingen te gebeuren. Ik moest katecliismus overhooren: die moesten ze op school op zeggen; een Kcrstbribbe zetten: dat deden zc op school ook; Marialiedjes zingen: die hadden ze op school geleerd; en weet ik wat nog meer. Ja, U lacht, maar ik moest wel, of 't me zinde of niet: ik kon tocb het geluk van mijn eigen kinderen niet in puin trappen. Mijn oudsten brachten boeken mee naar huis; die ben ik gaan lezen. 5t Warén maar kinderboeken; toch las ik zo graag on ik ben er door aan het prak- kezeeren geraakt. Ik heb mijn vroegere vrienden links laten liggen. Ik ben uit de partij gegaan. Daar waren ze woest om, maar 't kon me niet schelen. Naar dc kerk ging ik nog niet. Daar kon ik maar niet toe komen. Mijn vrouw en mijn kinderen lieten me betuilen. Ten laatste wist ik met mijn eigen geen raad meer. Nou, gisteren avond kwam het er van en toen ik mijn lie ve kleine meid in de processie zag loopen, werd het me te machtig; ik heb gehuild als een kind en ik heb God gevraagd, meelij tc hebben met zoo'n beroerling als ik. En nou weet U. het zoowat". Een half uur later was het gebeurd. Ach ter in de kerk lag een man te schreien van geluk. Vóór 't altaar lag de Pastoor: hij bad het beloofde rozenhoedje. En hij voeg de er een „Veni Creator" bij om zegen voor zijn school. niet parkeeren. Niet stilstaan beteekent dat- Kom in de grootstad. Waar bruisend het leven golft over het breede piaster. Waar de claxons gillen, sirenen sissen, de electrische suizend schuurt langs lange, lijnen en daartusschen door belgerinkel, hoorngetoeter, menschenstemmen. De symphonie van het groote leven.... 'n Golf, huizenhAg aanzwellend en uit eenspattend en weer aanzwellend, altijd door. '*n Trein daverend over spoorbrug zon der einde. 'n Cycloon, meesleepend in onweerstaan bare zuiging. Overstelpend Waarschuwend staat daar het signaal: Niet parkeeren. Niet stilstaan. Want stilstaan beteekent verplettering. Niet parkeeren. 't Is een modern woord voor een eeuwen oude waarheid. Ook langs onzen levensweg staat dat woord. Niet parkeeren. Niet stilstaan. Als waarschuwing en een aanmoediging. Als waarschuwing.Want het leven parkeert ook niet. D'r ligt een drang over ons leven. Naar de eeuwigheid. Of we willen of niet, het leven gaat zijn loop. Wc kunnen het niet vasthouden of het opnieuw laten beginnen. Niet parkeeren. Dwingend klinkt dat woord iii eiken lik van dc pendule op den schoorsteen. Ons leven staat nooit stil. Rus teloos spoedt het voort naar de eeuwig heid. Als een rivier naar dc oceaan. Het leven is als een ketting, waarvan dc schakels ons door dc handen glijden. Elke voorbije seconde is een schakel temeer in den afgrond der eeuwigheid. Het leven parkeert niet. Daarom moeten ook wij niet parkccren.. Wij moeten niet parkccren op onzen le vensweg. Wat beteekent dat Dat we altijd welbewust voort moeten gaan. Recht op het doel af: dc eeuwigheid. Dat we dus niet moeten tobben of stil staan. Dat. we evenmin moeten afslaan op zij wegen. In beide gevallen loopen we gevaar, groot gevaar, voor ongelukken. In beide ge vallen moeten we vrcczcn door het leven zelf verpletterd tc worden. We moeten niet tobben of stilstaan. D'r komen in 't leven oogenblikkcn, da gen of jaren zelfs, zoo zwaar, dat ons dc moed dreigt te ontzinken; dat we zouden willen neerzitten langs qnzen levensweg, schreiend om het geluk, dat ons verliet. Of ook in doffe berusting, om onder tc gaan in onze diepe smart. Tegenslag in het tijdelijke, dwarskop blijkbaar verteederd naar dc bruidjes keek. Toen dc priesterrij voorbij- gebed om de vreugde. (Fragment). •Drieëenïgc God. eeuwige Vreugde, schenk aan Uw kinderen dc vreugde in dit tijde lijk bestaan. De vreugde, die in U haar oorsprong neemt en'opspringt als een frissche fontein, om ons geluk-dorstens hart te verkwikken. Dc vreugde, die sterkto en vertrouwen geeft, onze gloeiende idealen om te smeden tot harde hoeven van werk'lijkheid. Dc vreugde, die als het carillonspel door de lentelucht speelt over het. bloesemend verlangen van onz' dudendriftige jeugd. De vreugde, die opbloeit als de zacht- geurende theeroos binnen den hoogen muur van zelf verzaking. De vreugde, die dc binnenkamcr'n der Weltschmerz ontvlucht, om in 't vuur van den strijd den heinel te veroveren. De vreugde, die mild cn tevreden stemt na eerlijken arbeid in hitte van den dag. De vreugde, die allen en alles omvat, waar ook maar één karaat van Uw liefde wordt gevonden. De vreugde om 't schuldeloos-blije kind, in wiens oogjes nog glinstert de dauw van het Paradijs. De vreugde om den stillen deemoed dei- maagd: zóó is op een zomerschen avond een visschersdorp. De vreugde om den eenvoud der am bachtslui, die uw handpalm nog zoenen om hun sober weekloon. De vreugde om de moeder, die haar kindje draagt in wankeloos vertrouwen op Uw Vaderzorg. De vreugde ook om den glimlach van den ouden man. die willig zijn kruis kon aan vaarden. De vreugde om 't leven met al zijn lief en leed als om kindergezang op een pel grimstocht. De vreugde als vroolijk fanfaremuziek op den soms eentonigen weg van dagelijk- schc plicht. De vreugde als een kleurige regenboog: hij doet de grauwe zorgen van dit. aardrijk vergeten. De vreugde als een stralende sterrenfu- see in het donkere land van zonde en ver zoeking. De vreugde, die de wereld in haar hoog moed niet kent, maar den cenvoudigen van hart. is gegeven. Fr. Climacus Bayer, O. F. M. ,,Nieuwe Eeuw". trok, die den Deken met Ons Heer vooraf ging, knielden dc mensehen en de dwars kop knielde mee: hij sloeg bei zijn handen voor zijn gezicht en schokte, de kerel huil de blijkbaar! „Ach lieve Heer", bad de Pastoor, „grijp hem, red hem! Haal uw arme schaap uit de dorens: het kan niet meer, het schreit om Heer, denk om zijn vrouw en zijn kinde ren. Heilige Maria, Moeder Gods, bid voor ons, zondaars, nu, o nu en in het uur van onzen dood" Droefheid en kruis in huis of familie. Uren van stil zielclijden, als de ziel zich eenzaam en verlaten gevoelt op haar weg naar God. Dan vooral moet het liceten tot onze waarschuwing en bemoediging: Niet par keeren. Niet stilstaan. Dan vooral moeten wc al onze kracht verzamelen en tóch voortgaan, recht op het doel: de verlossende, gelukkigmakendc eeuwigheid. Waarom ook niet? We gaan toch niet alleen „Zijn engelen heeft God omtrent u bevo len, dat ze u zouden bewaken op al uw we gen. Op de handen zullen zij u dragen, opdat ge niet bij toeval uw voet zoudt stoo- ten aan een steen." Wij hebben, ieder voor ons, een engel Gods meegekregen op onzen levensweg. Wij gaan niet alleen. 'k Hoor nóg een zachte bemoedigende stem. „Mijn kind, Ik ben bij u tot aan het einde." Christus zelf wil onze gezel zijn op den levensweg. Daarom, al lijkt de weg ook nog zoo een zaam èn lastig cn moeilijk: Niet parkeeren. Niet stilstaan in moedelooze vertwijfe ling. Wij moeten ook niet op zijwegen gaan. 't Is waar, dc rechte weg is wel eens wat lastig en steil. Hel vraagt inspanning, om altijd het oog strak gespannen tc houden o]) het doerf. En trots alle moeilijkheden altijd maar weer vol te houden en door te zetten. Als van zelf komt. dan bij ons, zwakke mcnschen, wel eens de neiging op, de aandacht tc 'laten verslappen, onzen vermoeiden geest wat rust tc gunnen, de eischen van liet lichaam in te willigen. Kortom, sinds Adams zondeval is den mensch dc neiging ingeboren om vau den cenig goeden weg af Ie dwalen. Vooral waar dc zijpaden zoo verlok kend zijn. De rechte weg is doornig. De zijpaden schijnen begroeid met rozen. De rechte weg is smal. Dc zijpaden schijnen breed en gemakke lijk te gaan. De rechte weg gaat steil omhoog. De zijpaden liggen effen en breed uit. De rechte weg is vaak duister cn een- Do zijpaden glanzen van licht cn leven. Want velen zijn er, die den brecden weg des verderfs gaan. Maar hoe weinigen be stijgen den smallen! Maar toch moet het altijd onze leus zijn: Niet parkeeren. Niet afwijken. Voor waarts, altijd meer, op den smallen. goe den weg. Niet parkeeren. Niet. stilstaan. Niet afwijken. Want dan alleen kom er. we he: goe de einde. „Sint Antonius". KALENDER DER WEEK N.B. In deze week dagelijks Gloria. En als niet anders wordt aangegeven Credo en dc Prefatie v. h. H. Hart. Kleur: Wit. ZONDAG. 9 Juni. Zondag onder het oc taaf v. h. H. Hart. Derde Zondag na Pinksteren. Mis: Respicc. 2e gebed v. h. H. Hart-octaaf: 3c v. d. H.H. Primus en Fclieianus, Martelaren. Richten wij onze ziel tot God, die dc Beschermer is van wie op Hem hopen. Wij hebben wel gezondigd, maar de recht/vaar dige Rechter zal niet blijven toornen, als wij Hem vragen: „Vergeef ons onze zon den" (Introïtus; Gebed Graduale en Alle luja-vers). Integendeel, 't is een groote vreugde voor den Herder der zielen en voor de Engelen des hemels, als wij boet vaardigheid doen. (Evangelie en Commu- nio). Luisteren wij in den geest van boet vaardigheid naar dc vermaning van den Apostel Petrus om sterk in het geloof den duivel, onzen tegenstander, weerstand to bieden. (Epistel). Vertrouwen wij op God. die niet verlaat, wie Hem zoeken (Offer torium), doch in den korten tijd van .strij den met ons is met Zijne genade; die Zijne genadewerking in ons zal voltooien cn bevestigen in dc eeuwige glorie (Epistel). MAANDAG, 10 Juni. Mis v. d. H. Maf- garita, koningin, weduwe: Cognovi. 2e ge bed v. li. H. Hart-octaaf; 3c ter eere van Maria (Concede). Margarita stamde van vaders zijde af van de Engelsóhe koningen, van moedors kant van dc Romeinsohe keizers. Zij werd geboren in Hongarije, waar haar vader toen als balling verbleef en waar Mar garita hare kinderjaren heeft doorge bracht in godsvrucht. Op 24-jarigen leef tijd trad zij in het huwelijk met Mal colm, koning van Schotland en in 1070 werd zij als koningin van Schotland ge kroond. Een lieilzamen invloed oefende Margarita uit op het hart van Malcolm en zij wist hem die godsvrucht in te prenten, welke hem heeft lakt tot één der deugdzaamste koning; u Schot land. Het huwelijk van Margarita werd gezegend met acht kindoren. De koningin begreep hare moederplichten en was voor alle christelijke moeders een voorbeeld. Zelf onderwees zij hare kinderen in de beginselen van den godsdienst en in hunne kinderharten wist zij to ontsteken de lief- do tot God, waarvan zij zelve vervuld ;ras. Bijzonder muntte zij ook uit in c»o liefde tot dc armen. Zij eerbiedigde Jezus Christus in den persoon der armen en maakte van elke gelegenheid gebruik om hen behulpzaam te zijn, te vertroosten cn in hunne behoeften tc voorzien. Marga rita stierf den 16en November 1093. Op dat oogeniblik werd haar gelaat, dat door langdurige ziekte vermagerd en leelijk was geworden, onverwachts mot buiten gewone schoonheid overtrokken. DINSDAG 11 Juni. Feestdag v. d. H. Barnabas, Apostel. Mis: Mihi autem. 2c gebed v. h. octaaf. Prefatie v. cl. Aposte len. Kleur: Rood. Dc H. Barnabas vergezelde den H. Pau- lus op zijn eerste Evangcliereis. Onder ->g scheidde hij zich van den II. Paulus af en begaf zich naar het eiland Cyprus, waar hij den marteldood gestorven is. WOENSDAG, 12 Juni. Mis v. d. H. Odulphus, Belijder. Os Justi. (Zie in het Feesteigen v. li. Bisdom). 2e gebed v. d. H. Joannes van Sahagun; 3e v. h. octaaf; 4e v. d. H.H. Basilides cn Gezellen. Mar telaren. Dc H. Odulphus, priester en belijder, was eerst pastoor in Oirschot. Begeerig naar hot martelaarschap ging hij naar Utrecht om den heiligen Bisschop Frcdcrik bij tc staan in het bekeeringswerk der afvallige Friezen. Als belijder is hij ge storven den 12en Juni 86-1. DONDERDAG 13 Juni. Mis v. d. H. An tonius van Padua, Belijder: Os Justi. 2c gebed v. li. Octaaf. VRIJDAG 14 Juni. Octaafdag van het H. Hartfeest. Mis: Cogitatior.es (als op het feest). 2c gebed v. d. II. Basilius, iBs- schop, Belijder cn Kcrklceraar. ZATERDAG 15 Juni. Mis v. d. Aller heiligste Maagd op een Zaterdag: Salvc. 2c gebed v. d. H.H. Vitus, Modesbus cn Crescentia, Martelaren3e. tot den H. Gcept; te voor den Bisschop (wegens den verjaardag zijner keuze). IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alle als in bov uslaande kalander, behalve: WOENSDAG. Mis v. d. H. Joannes van Sahagun, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. h. octaaf; 3e v. d. H.H. Basilido. «n Ge zellen. DOXDERDAG. Feestdag v. d. H. An tonius van Padua. Mis: in medio. 2e ge bed v. h. octaaf. ZATERDAG. Mis v. d. Z. Jolcnta- We duwe: Cognovi. 2e gebed v. I. H.H. Vitus enz.; 3e voor den Bisschop. Amsterdam. ALU. M. KOK. Pr. Het heeft nooit in de bedoeling va:i dc natuur gelegen, dat dc mensch ecü ui lijk leven leidt: wél. dal hij zóó werkt en ploetert, dat hij op den langen duur liet ccn béétje goed krijgt. j Zij, wier leven de ineesir wamde heeft, 1 vreezen het minst den dood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 9