Een onuitroeibaar volksgeloof uit vroeger dagen irscl W I Bij de Benedictijnen KALENDER DER WEEK I DERDE blad DE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 18 MEI 1929 Jj itep Voorbereiding tentoonstelling van authentieke bescheiden en platen in de gerestaureerde heksenwaag te Oudewater door D r. A. C. A. Hof fman. 'h Het heksenwezen heeft universaal-histo- .rs^ jfche beteekenis. De huidige paza-scientia, het tegenwoor- modern-medisch vorschen der hysterio- jipsche wetenschap, tracht nog altijd meer n meer de problemen van deze historische erschijnselensfeer in alle diepten en breed- fiïénm volledig te kunnen begrijpen. Er is pLgisL» lans nog altijd geen algemeene weten- happelijke leering, welke allen heeft irtuigd, dat op dit geschiedkundig an- ropologisch terrein alles zou zijn ver- aard. Men acht zich in dit opzicht he- nog verder van het doel dan een der- in een eeuw geleden, toen de hystoriolo- sche wetenschap nog een eenvoudige isterische, respectievelijk hypnotische we- nschap gedacht werd te zijn. Toch zag o: eds Charcot den ernst van den toestand, ,- i sedert is de physieke structuur der na- lurwetenschappen tot een psychische he chting geworden en van louter materialis- tot een nog half wazig nieuw-spirituar mie overgegaan. In dit licht rijst de oude historische hek- mwaag te Oudewater, die het op 21 Juni 8. beleven kan, dat binnen hare muren jn juist twee eeuwen geleden, dus op 21 *"6 uni 1729, voor het laatst personen werden jwogen, dien dag een tweetal, die verdacht irden van tooverij en hekserij. Wie in dezen tijd langs den IJsel van ida naar Oudewater gaat, ziet bij de ltste winding van edn rivierdijk het beeld oude stede. De stompe kerktoren, lekt met 't Friesche zadeldak, rijst bo- 't groen der kruinen en 't rood der da- en mediteert voor U over zijn afkomst it't oude Friesche bisdom van Utrecht, iór hij overging tot het Hollandsch graaf ian uitgebouwde beiaard klingelt zijn aki PPelende klankjes en verzilvert de lucht, wolkjes zeilen boven schaduwglij- oude grachtjes over marktbrug fc mediteerende ziel overweegt, bij de :I£ tóemplatie dezer in haar dringende reJr ioonheid, hoe het heeft kunnen bestaan, MjE it in dit schilderachtig stedeke, dat als Tereke '{6ds te droomen ligt in wisselend spel. n zonneglans en schaduwschemer, wel- -136 r het levenslot van een mensch, soms van rre, van buiten de grenzen gekomen, af- DOF| jg van zijn lichaamsgewicht, dat hier lest worden gecontroleerd. en. ..op schrift teld als „bewijs van waarheyd" en on- s^Uj rfceekend „met onze Stedezeegel door Z^jien Secretarius". Wat was de beteekenis van dat heksen- Lres,. straat 45 lg t TING n Ri 11 [en? II Het geloof aan heksen is bijna zoo oud U I 't menschelijk geslacht. Het berust hier- dat men meende en meent, aannam en eemt, dat er menschen zijn, die door psychische geaardheid in verbinding an, passief of actief of op beide manie- i, met de ongeziene booze machten eener 'er*ai venzinnelijke wereld, en dat verbond in ipassing brengen om den evennaaste scha- dera naar lichaam en ziel te willen en te kun- toebrengen. Het is merkwaardig dat Sonze eigen dagen een deel der wereld- jratuur dit aloud beginsel opnieuw in rmen van letterkundige schoonheid dra-, itisch tracht uit te beelden, lok in de toofikunst, juist op den dag, irop wij dit artikel schrijven, wordt het [honderdjarig memoriaalfeest van de ^Tugd-van-Orléans aan de Loire gevierd, tn haar, die als zoogenaamde heks levend rbrand werd in het gewaand levenstee- der zwarte magie en die in onze dagen er de Moederkerk heilig verklaard werd het vol heerlijk gebleken wonderenrijk lensteeken der christelijke mystiek. Eet wegen behoorde tot de Godsoordee- of Ordaliën, die moesten richten in nog oblematisch geachte beschuldigingen van ever- en hekserij. Zij zijn bij de oudste Ikeren bekend geweest. Bewezeij is dit tot 't tijdvak rondom 3000 Hu vóór onze tijdrekening. Het wegen b.v. iden wij weer later, maar toch reeds nderden jaren vóór Christus. In de kodex Wiscknu met 5 proeven w.o. de weeg oef (Wegen tegen steenen b.v., voorts 't léiend ijzer, de koudwaterproef, de gift oef en de heilige drank). Merkwaardige historische gegevens zijn *aard gebleven omtrent het gewicht dat Ie verdachten zouden hebben gewogen, 13 verdachten, die samen ;iiet meer dan o half ons wogen, voor wie 't gelooven In 'C jaar 728, in 't proces van Szege- Modcrne occultisten wijzen op de proe- i van den beroemden natuurkundige Sir Uiam Crookes, genomen onder buiten- Kone physische controle-voorwaarden, bij spiritistisch medium Mej. Cook, die nu 'dan bijna de helft van haar gewicht ver- t op 't oogenblik der manifestatie van 't Materialiseerde phantoom, de zooge- amdc Mejuffrouw Katie King, die een heel andere persoonlijkheid bleek dan medium zelf, dat tijdens die manifesta- als dood neerlag, naar op de foto's mijnt-te-blijken". Men noemt dat fluïdaal- «trooming of od-uittreding buiten 't me de lichaam. Het Christendom vond dergelijke ge- fbt.swijzigingen bij zijn ont" taan en groei alle oude Heidensche v/J ;eren als een f factoren van den phys: L,-psychischen schat der verleden eeuy?1^ als een der chii" KOI —"■spi ml da 'tericn van den tempeL Jet volksgeloof in het 1 fc cCwegen was uitroeibaar en machtig/11 °0.. in dit op- Jt dan het religieus es Wli Wee dan' later de van hekseri'' persoon, lilcer 't gewicht mi' dan met „postuur ende structuur siner persoonlick- heit" zou behooren te „concorderen". Dan kwam een kwade geest in zijn of haar pro ces. Dan was er iets uit het lichaam naar buiten gestroomd. Bij al deze ellende was het een mooie dag voor de van hekserij beschuldigden, toen de jonge Karei V in Polsbroek tusschen Schoonhoven en Oude water een dergelijke wegerij incognito bij woonde, naar men meent op aandrijven van een geestelijke, en hij toen bemerkte, dat de schout, die de proef leidde, met het ge wicht knoeide, zeker met 't oog op zijn aandeel in de te verwachten verbeurdver klaring der goederen van „de heks". Dit voorval bleef Karei vele jaren bij. Deze dag was de geestelijke geboortedag der hek senwaag van Oudewater. Karei werd niet bekeerd van ook zijn geloof in de mogelijkheid van hekserij en tooverij. Maar van misdadig bedrog was hij overtuigd. Tegen het heksenwezen en heksenwegen, het psygisch stigma aller verleden tijden, als zoodanig optreden en het uitroeien wilde hij niet, maar zou hij ook niet gekund hebben. Eer ware zijn vorstenkroon gevallen. Maar hij had een an dere, in allo Kareis heerenlanden onbetwist bare macht. Hierop wees hem, naar men meent, zijn toenmalige biechtvader, een latere leeraar in Salamanca. Hij kon het gewicht als lou ter gewichtsmateriaal bepalen en omschrij ven en aan een bepaalde plaats en waag als standaardgewicht binden. En juist dat gewicht was als zoodanig juridisch onaan tastbaar in alle Karelsheerenlanden en een officieel document van den magistraat der gewichtsvrijplaats, dat het gewicht der ver dachten in overeenstemming was met hun postuur en structuur, vrijwaarde hen in alle heksenprocessen. Alle rechters, ook de kwaadwillige, moesten buigen voor dit or- dalium Natuurlijk heeft elke mensch het gewicht, dat zijn postuur en structuur aanwijst, wan neer hij niet in trance of extase is. En zelfs ook dan nog heeft hij 't gewicht, dat hij onder die omstandigheden hebben moet. Trouwens in de allermeeste zoodanige ge vallen is het gewichtsverschil, bij 't nor male waakleven vergeleken, naar evenre digheid zeer gering. Een gewone epilepti sche aanval, bij haast iedereen bekend, kan een gering gewichtsverschil in zeer, korten tijd veroorzaken. - Op bevel-van zijne Keizerlijke Majesteit werd nu de waag te Oudewater als het standaardgewicht houdende aangewezen. Dirck Corneliszoon, tollenair ende rent meester van der Goude (Gouda) moest der stede wicht van der Goude wongen in de stede Waech te Oudewater tegens die wicht derselver stede"' van Oudewater in gelyke stucken. Ende is bevonden mitten zelfe te accorderen. (28 Februari 1547). In tegenwoordigheid van Adriaen Lou- werisz, Jacob Gerytsz. Moen, burgemeys- ters en schepenen desz stede van Oude water, also Frederica Jansz. Muntere en Jan Jansz. en Pieter Speyert, Secretaris der selver stede. Do waaggewichten van Gouda en Oude water waren dus gelijk eervol genoemd. Deze steden hadden voor deze zaak Kareis vertrouwen. Zij hadden het Troyaansch gewicht, van Troyes in Frankrijk. In de waag werden kaas, hennep, touwsoorten en ook van hekserij beschuldigden gewo gen. Maria Konings uit Munsterland werd b.v; hier gewogen op 24 Febuari 1644, Leentje Willems, huysvrouw v. Jan Aertsz. Paulus uit Heerde in 1677, Marritje Cor- van de Lange Linschoten in 1647, Jacobije nelis van Langerak in 16S1, Sybilla Essers uit de Graafschap in 1694, Aaltje Brou wers van Heybergen in 1694, Maasje Fa es sen in 1710, Geertruyd van Beek van Utrecht in 1711, Lysbet van Wout van Montfoort in 1713, Neeltje Pols van Berg ambacht in 1827, en als laatsten Klaas Ariensz. van den Dool van Noordelois, en zijne vrouw Neeltje Kersbergen van Meer kerk op 21 Juni 1729. Niet van alle ge- wogenen zijn de namen bekend gebleven. Ycle boeken zijn verloren gegaan, reeds bij den brand der stad in den tachtig jarigen oorlog. Uit buitenlandsche oorkon den der heksenprocessen wordt nu en dan een naam als van iemand, die te Oude water gewogen was, genoemd (b.v. bij Kiesewetter, den Linnaeus der heksen processen). De te betalen leges van zulk een wegerij, „te betalen by die geene die in der stede Waaoh uit beschuldiging van tovery gc- woogen worden" bedroegen per persoon f6 10 waarvan voor de schepenen f 1 16 den secre taris f2 12 den bode f 0 12 den waachmeester f 0 12 de vroedvrouw f 0 12 De romantische afbeeldingen van zulk een wegerij, hier en daar in tijdschriften gegeven, zijn overdreven, 't Waaggebouw- tje, thans in restauratie, was ook toen veel te Hein voor zulke opera-scenes. De heksenweging was niettemin op zich zelve al tragisch-romantisch genoeg. En heel „oüwatcr" assisteerde dan bij den treurigsten aller optochten: de aankomst door de Montfoorder- of door de Goutse- poort van een van tooverij of hekserij betichte onder geleide van een escorte van mannen met hellebaarden en getab- berde afgevaardigden van buitenlandsche magistraten, als een wandelend gekken huis, als een betoovereode waanstcde bin- meesteren, schepenen en raden van do eerzame Hollandsche kaas- en touwstad. 21 Juni 1729 werd het laatste certifi caat van weging uitgereikt: „My, Burgemeesteren, Schepenen en de Raden der Stede Oudewater in Holland, doen cond en certificeeren mits deezen, ten verzoeke van Claas Ariensz van den Dool, geboortig te Noordeloos, oud omtrent 37 jaren, kortagtig en eenigsins spitsig van lighaam, hebbende blaauwe oogen, hoog bruyn van vel en hair, en Neeltje Ariens Kersbergen, geboortig van Lakerveld, oud omtrent 31 Jaaren, matig van postuur en hoog zwanger, bruyn van vel, blaauwe oogen, man en vrouw, woonagtig op den Dool onder Meerkerk, dat op huyden voor ons verscheen zijn d' Heeren Dirk van der Lee en Gerrit Ingen van Liesveld, Schepenen dezer Stede, mitsgaders Jan Racante, geswooren Waagmeester, dewelke ten verzoeke van de Requiranten ver klaarden waar en waarachtig te zyn, dat door den voorn. Waagmeester Jan Racante op ernstige instantien van de Requiranten, in presentie van de voorn. Heeren Sche penen en andere notabele oersoonen, op Huyden den voorn. Klaa; ^riensz van den Dool in dese Stede net le ordinaire belance en opregte '/"•oyaanschc wigte, gelijk men altoos in deeze Stede Waag gebruykt is gewoogen, nadat Philip van der Werff, Geregtsbode dezer Stad had verklaard, dat denselve Klaas Ariensz van den Dool door hem was ontkleed, schoenen en kousseri mitsgaders andere kleederen uytgetoogen, en zulks alleen in hembd, zonder dat hij eenige zwaarte van gewigten bij zig had, en is denzelven persoon bevonden zwaar te weezen een honderd twee en twintig ponden." Daarna wordt de vrouw gewogen, waar bij de stadsvroedvrouw Jacomijntjo moet assisteeren. Deze woog 12 pond minder dan haar mam- En dan vervolgt dezelfde schepenakte: „certificeeren vervolgens wy, dat de voorn, gewigtc met de natuurlijke propor tie des lichaams van de requiranten beyde zeer wel is accorderende bevonden en al- soo zy daar van verzogten onze opene brieven van certificatie om dezelve te dienen, daar en zoo zulks behoord, heb ben wij haarlieden 't zelve niet kunnen nog willen weygeren, dit alles zonder be drog, en in be- ys van waarheyd hebben wij deze met onzr Stede Zeegel en onder tekeningen van onzen Secretaris bekrag- tigt. op den 21 Juny 1729". Yolgens Soldan werd de laatste van hekserij verdachte persoon te Oudewater in 1754 gewogen. Onze Dominé Bekker, de schrijver der „Betoverde waereld", op dit terrein de Nederlandsche evenknie van den Duitschen Pater Spee, schroef in 1693, dat men in de laatste twee jaren verschillende personen te Oudewater gewogen had en dat die wegerij maar aldoor plaats vond. Toen was het heksenwegen gedaan. De gewichten in de Heksenwaag te Oude water, welke nog héden aanwezig zijn, werden 21 Juni 1739 historisch. Dominé Balthazar Bekker en ne Ouifcsche Pater Jezuiet Spee hadden de openbare mee ning verlicht en hun arbeid had vrucht gedragen. Do gewichten van Oudewater hadden hun zegenrijken cultuurarbeid ver richt. Karei V en Oudewaters magistra ten hadden honderden menschen gered van den vreeselijksten folterdood. Wijsheid had waan ten goede geleid. De laatst gewogenen wa/en beschuldigd van tooverij door 't „booze-oog", hekserij over stallen, land en vee. De Fransche dichter Ron- sard had, zonder hen te kennen, reeds vroeger zulk een beschuldigde in een als vers heerlijk oud-Fransoh gedicht bezon gen, krachtig en tevens naief: „Tu est la frayeur du village", „Gij zijt de schrik der boerderijen. Een ieder sluit voor u zijn stal, beducht, dat door uw tooverijen het'land of vee 't besterven zal. Ik heb uw oog driemaal zien lichten...." Waarschijnlijk zal bij de herdenking van den cultuurdatum 21 Juni 1729 in de gerestaureerde heksenwaag te Oude water een tentoonstelling zijn van authen tieke bescheiden en platen op aanstaanden eersten Zomerdag. Waarde lezer, zijt ge wel eens bij dc Be nedictijnen geweest? Vermoedelijk zullen weinigen onder u deze vraag bevestigend kunnen beantwoorden. Te verwonderen is dit geenszins, daar we hier ten lande slechts tvee abdijen dier orde aantreffen, n.l. de Sint Paulus Abdij te Oos-terhout (N. B.) en de St. Benediktsbcrg bij Vaals. We willen een bezoek aan de eerstgenoemde abdij brengen en begeven ons dus op weg hier heen. Na een minder mooie x-eis door het stadje zelf gemaakt te hebben, komen we op dc plaats van bestemming en bellen aan. Een broeder in bruine pij doet open en laat ons in de gastenkamer. De stilte overvalt ons, wij „hooren" haar. Doorgaans laat men u ïxa aankomst op z'n minst een klein kwartier aan uw lot over, geen enkel geluid bereikt dan ons ooi*. Dit wordt niet voor niets gedaan. Daar hooren we het ge klik van sloten, een deur kraakt, en de gastenpater trpedt ons vertrekje binnen. Alvorens ons een kamertje toegewezen wordt, bx'engen we eerst even een bezoek aan dc kapel om even tot ons Lieven Heer to bidden. Heel de omgeving werkt mede, om te kunnen bidden. Dicht bij het altaar ccn helder-roode godslamp, midden in de donkore stilte. Om de indeeling van den dag getrouw weer te geven, zullen we ons verplaatsen van het late middaguur naar den A*olgen- den morgen. Reeds voor vieren worden wc gewekt. „Benedicamus Domino", klopt oen bi'oeder op m'n deur. „Deo Gratias", klinkt '"t vanuit m'n bed. Vlug spring 'k er uit. wat weliswaaa* eenige moeite kost-, maar do ongewoonte speelt den eersten dag ook liier een rol, wat spoedig verbetert; De gasten staan, tot uiterlijk zes uur nxogen wo in Morpheus' armen vertoeven. Tijdens do Metten en Lauden bidden de paters hun brevier en loop ik in den kloostergang te midden der broeders m'n rozenkrans te bid den. Een grauw ochtendlicht dringt nu tot ons door. Daar luidt het Angelus; we knielen op den steenen vloer. Om zes uur, dus di rect na de Lauden, volgen twee stille H.H. Missen en begeef ik me naar een der vele zijaltaren. Twee kaarsen alleen zou te don ker zijn dus wordt er gebruik gemaakt van het minder bekorende kunstlicht. Een een voudig altaar tegen een kale, steenen muur, min of meer nisvormig, doet me onwillekeu rig denken aan de catacomben. De H. Mis wordt met grooten eerbied opgedragen. Duidelijk hoor ik de consecra tiewoorden: „Hoe est enim corpus meum" plechtig uitspreken, en ik zie op naar de grooto. blanlc-witte Hostie. Jezus is op het altaar.... En diep buig 'k m'n hoofd, tege lijk met de andere paters, die om me heen- liggen neergeknield. Na om kwart over zeven met de Primen begonnen te zijn, die slechts korten tijd in beslag nemen, gaan we den anderen inwen- digen mensch verzorgen, en laten ons het ontbijt goed smaken. Alleen de gastenpater mag nu met ons spreken. Na tafel wandelen wo wat in den tuin of zoeken onze col op. Door ;t geheele huis heerschfc diepe stilte; een voorschrift van een der vele orderegels, welke den paters dagelijks in do kapittel zaal, waar de gasten niet bij tegenwoordig mogen zijn, -worden voorgelezen. Even voor negenen beiert dc klok weer en roept ons naar de Hoogmis. Ik zit voor aan, dus ik kan alles goed opnemen. Twee aan twee knielen de zwarte paters voor 't altaar cn splitsen zich naar weerszijden, waar do koorbanken zijn opgesteld. De kle pel is nog in beweging, om, als allen op hun plaatsen zijn, te verstommen. Nu in 't daglicht, dat hier weliswaar nog somber lijkt, kan ik de paters goed opne men. Hun verstarde gezichten en vastbera den trekken getuigen van volharding en ont bering. Hier ziet men, hoe menschen, die een doel voor oogen hebben, iets kunnen bereiken. En het is het eenige doel, waar toe wij allen, zonder uitzondering, hier op aarde zijn geroepen. Hoort, daar klinkt de introitus: „Exsur- gat Deus". Als de zang ten einde is, trok ken de paters hun koorkappen weer over het hoofd, om niet afgeleid te worden; we zien nu slechts rijen donkerzwarto punten. De HoogmisHoe indrukwekkend gecele breerd! Wat 'n voorrecht, zóó de II. Mis bij te wonen! De „Ita missa est" vernam ik met tegenzin. 's Middags om één uur traden we na handwassching den refter bin'nen. 't Ge heele interieur is opgetrokken uit ruwe roodbruine steen; tot zelfs den ambo toe, waardoor een koude en kille indruk niet achterwege kan blijven. De Vader-abt staat in 't midden onder 't kruisbeeld. Als pilaren staan paters en broeders, hun handen onder het lange sca pulier. Pas bij volslagen stilte opent de AbT de gebruikelijke gebeden voor den maaltijd. Een wagentje op gummiwieltjcs rijdt langs de rijen der monniken, waarvan ieder z'n portie krijgt in kleine witte kommetjes. Al etende luisteren we naar wat wordt voor gelezen, steeds op dezelfde zangerige toon hoogte. In de streng-liturgische officie's merken we toch goed dat we slechts gasten zijn. 't Is knielen en opstaan, en zoo veelvuldig, dat ik me beslist moet inspannen om niet te blijven zitten. Ook daarin ligt een of fertje! Toch, dit is slechts bijzaak. Maar 't voortdurend met de gedachten in 't boven natuurlijke vertoeven, dat bedoel ik; 't is voor ons wereldlingen zoo'n grooten toer, zelfs hier in 't klooster, om niet af te dwa len. 's Middags is het recreatieuurtje, wat bij gunstig weder meestal in den tuin wordt doorgebracht. Eens zag ik hoe een troepje paters, en heusch niet alleen de jongeren, achter een bal aanliepen, kinderen gelijk. Naïef zult ge misschien zeggen, maar straalt hier niet uit de groote eenvoud des harten van hen, die zich voor eeuwig voor God en Zijn dienst hebben opgeofferd? Voelen zij, eenzamen, zich niet oneindig veel méér gelukkig, dan wij wereldlingen met al onze genoegens des levens, ondanks liun niets bezitten? Met doordringenden blik zien ze u aan; uit hun oogopslag stralen ingetogenheid, gehoorzaamheid, zuiverheid, zachtmoedig heid. Zij, die met geheime zonden van de wereld hen in de oogen zien, moeten dezen blik wel spoedig ontwijken, als ware hei- die van Christus zelf, die vermanend zijn vinger opsteekt* en zegt: „zondig van nu af aan niet meer!" In den namiddag luidt de klok weer A-oor de vespers. Hoe heel anders is deze dan in de parochiekerken, waar, jammer genoeg, geAvoonlijk niet meer dan tien menschen komen Je moet hier meeleven, of je wil of niet. De Gregoriaansche melodieën voeren ons in een andere wereld, de wereld der con templatie. O, dat gregoriaanscli, als 't goed gezongen Avordt zooals hier, gaat het Avecr leven: vreugde, droefheid, Avanhoop, smart, ze zijn er uit te halen, mits men maar luis teren wil. Hoe heerlijk, dat van verschillen de zijden krachtige pogingen worden aan gewend, om den gregoriaanschcn zang weer tot zijn ouden omvang terug te brengen en te doen her-opbloeienNiemand kan onder dezen schoonen, meesleependcn cn indruk- Avekkendcn zang ongeroerd blijven; hij voert u mede, draagt u op de A-leugelen zijner cadans naar hooger sferen, weet zelfs den oogenschijnlijk meest onvermunvb'ren, tot in hun diepste kern te treffen. Hij roept u, smeekt, of beveelt u, zich mede dienstbaar te maken, om onzen Heer, Jezus Christus, te gaan verheerlijken en Hem met gejuich te gaan begroeten. Gij kunt u nog bij dezen aansluiten; nog is het niet te laat. Welaan, dan, Avat Aveer- houdt u? Wilt ook gij soms tot de dwaze maagden behooren? Nog steeds is het tijd en kunt ge uw schreden nader naar Hem richten, totdat een onvoorziene oordeels- d;\\' i', ï'Irt«,Hing rekenschap komt vrnpen N:B. Dagelijks Gloria cn Credo. De Se quens: „Veni sancte Spiritus". Do Prefa tie en liet gebed „Communicantes" en „Hanc igitur" van Pinksteren. Kleur: Rood. ZONDAG 19 Mei. Hoogfeest van Pink steren of de nederdaling van den H. Geest over de Apostelen. Mis: Spiritus Domini. Do beloofde H. Geest is ons geschonken Dc Geest des Heeren vervult de gc-heele aai de! Alleluja. (Introitus). Moge Hij ook onze harten vervullen en daarin ontvonken het vuur Zijner H. Liefde (Alleluja-vers). Moge Hij ook zijn de zoete Gast onzer zielen; aan wie in Plem gelooven -geven Zijne ze venvoudige gaven (Sequens). MAANDAG 20 Mei. Tweede Pinkster dag. Dag van devotie. Geen verplichting van Mishooren, doch A-olgeus A-erlangen Aan Paus en Bisschop te vieren als Zon dag. Mis: Cibavit. Pinksteren is het feest van dc stichting der Kerk. Het Epistel verhaalt ons van den groei der jeugdige Kerk (Petrus be zield door den H. Geest bekeert vele hei denen door zijne prediking tot Christus' Kerk, Avelko ook nu nog leert cn zal blij- Aen lecren: „Wie in Christus gelooft, zal niet A-crloreii gaan, maar eeuwig leven". (Evan gelie). DINSDAG 21 Mei. Derde Pinksterdag. Dag A'an devotie. Mis: Accipite. WOENSDAG 22 Mei. Vierde dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Deus. 2c gebed voor Kerk of Paus. DONDERDAG 23 Mei. Vijfde dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Spiritus. 2c gebed als gisteren. VRIJDAG 24 Mei. Zesde dag v. h. Pink- stcroctaaf. Mis: Repleatur. 2e gebed als gisteren. ZATERDAG 25 Mei. Zevende dag v. h. Pir.ksteroctaaf. Mis: Caritas. 2c gebed v. d. H. Gregorius, Paus cn Belijder; 3c a\ d. II. Urbanus, Paus en Martelaar. Na dc Sequens wordt het Alleluja niet gezegd. De H. Paus Gregorius is een allerkrach tigst bestrijder geweest van dc Investi tuur, een instelling, waarbij de keizer of koning aan de gekozen of benoemde ker kelijke Overheid (Bisschop) de teekenen zijner waardigheid: ring en staf overhan digde. Omdat nu dezo teekenen allereerst Avijzen op do geestelijke rechtsmacht, had liet den schijn alsof do Bisschop zijn gees telijken rechtsmacht van den keizer of ko ning ontving. Reeds als monnik ijverde Ilildebrand hiertegen, maar meer nog toen hij als Paus Gregorius VII de-n -Pauselijken troon beklommen had. Als gevolg yan. zijn strijd tegen de In vestituur stierf Gregorius in de stad Sa lerno. Beroemd zijn zijne laatste woorden: „Ik'heb de rechtvaardigheid bemind cn het onrecht gehaat. Daarom sterf ik in bal lingschap". Bidden wij vandaag vodral voor hen, die de II. Priesterwijding ontvangen, op dat de H. Geest in hen ontvlamme dat lief devuur, dat Christus is komen brengen op de aarde en zoo noodzakelijk voor een vruchtbaar priesterleven. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN Alles als in bovenstaande kalender, be halve: WOENSDAG 2e gebed v. d. Z.Z. Joan nes Forest, Joannes A-an Cctina oil Petrus van D'uenas, Martelaren. DONDERDAG 2e gebed v. d. Z.Z. Bar- tholomeus Pucci en Gerardus van Villa in agna, Belijders. VRIJDAG 2e gebed d. Z. Joannes van Prado, Martelaar. Amsterdam ALB. M. KOK, Pr. van al uw doen en laten. Zijt go dan doof of blind? O, mensch, go begrijpt niet Avat ge doet, leer nog heden uw gebed stame len, nog heden We kecren terug tot onze cel. Dc trillen de stilte stemt ons tot diep nadenken. Nie mand komt ons hier storen, wij lezen Avat of begeven ons in gebed. Tegen zevenen luidt dc klok Aveer voor 't souper. Weer dczclfdo ceremonieel litur gische handelingen en gebeden. Na afloop volgt een korte recreatie. De Vadcr-Abt loopt met enkele Zijner kinderen in den kloostergang. Zijn scherpe profiel en majestueuze gestalte dwingen ccn ieder ongetwijfeld diep respect af. Deze reeds grijzcfulc kop past in zijn klon.stcr: strengheid en vriendelijkheid, zij strelen U beide tegemoet. De dag. wordt besloten met dc' comple ten. Een korte litanie én sen gebed om hen in den naderenden nacht togen dc listen des duivels te beschermen klinkt van dc lip pen der monniken, 't Confiteor wordt, bele den, do absolutie gegeven. Terwijl het „Al perges me" gereciteerd wordt, sproeit d<* Vader-Abfc hot zware massieve kruisbeeld bengelt op zijn borst zijn kinderen en de gasten met wijwater toe. Een nieuwe morgen wacht ons; wij re kenen er op, maar Avia geeft ons hierom trent eenige zekerheid Wij be-mediteeren onze daden en ge dachten A-oor avc ons ter ruste begeven.... 1>.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 9